Minä en ole koskaan uskonut mihinkään/kehenkään mitä ei ole olemassa tai mitä ei voi nähdä/kokea ,
enkä tule koskaan uskomaankaan mitään,etenkään mitään uskon juttuja.
Uskomattomuus
5
222
Vastaukset
- jli
Onpa sinulla kapea maailmankatsomus, kun et tajua, että voi olla asioita, joita et voi hahmotella viidellä aistillasi. Silloin asetat itsesi, havaintokykysi ja aivojesi käsityskyvyn korkeimmalle tasolle, jonka ylipuolella mitään ei voi olla olemassa. Silloin sinulla on myös vastauksia olemassaolomme kaikkiin kysymyksiin.
Ikävä asia on, että tämä kaatuu omaan mahdottomuuteen.
Itse olen ajatellut ja pohtinut asioita paljon laajemmin. Silti minulla ei ole vastauksia kaikkiin kysymyksiin. Näistä olen jotakin esittänyt linkissä:
http://www.nic.fi/~jlindell/miksikristusko.htm
Pähkinäkuoressa olen esittänyt keskeiset asiat näin (ote kohdasta 5.7):
"Käytännön elämässäkin (omassa elämässämme, yhteiskunnassa, elinkeinoelämässä, jne.) joudumme tekemään valintoja eri vaihtoehtojen välillä, vaikka meillä ei ole täydellisiä tietoja kaikista niihin liittyvistä asioista, jotka ehkä jopa tuntuvat ristiriitaisilta. Silloin teemme valinnan sen perusteella, mikä vaihtoehto KOKONAISUUDEN kannalta näyttää parhaimmilta. Näin olen aikoinaan tehnyt uskon asioissa lukuisten osatekijöiden pohjalta, enkä ole myöhemmin tarvinnut katua. Totesin, että vaikka minulla ei ole vastausta kaikkiin kysymyksiin, niin huomioiden kaikki ne lukuisat osatekijät, joita silloin pohdin, usko Jumalaan, Hänen Sanaansa ja pelastussuunnitelmaansa evankeliumin ilmoituksen kautta on sittenkin kaikkein järkevin vaihtoehto.
Tämä huolimatta siitä, ettei elävä pelastava usko ole suinkaan älyllisen toiminnan tuote, se on Jumalan tarjoama ja antama lahja. Saamme nöyrinä ottaa sen kiitollisena vastaan. Näin se vaan on, vaikka sitä ei kukaan voi sanallisesti tarkkaan selittää. On vähän sama juttu kuin meidän fyysisen elämän suhteen. Jos elämäni edellytys olisi, että ymmärtäisin kaikki ruumiini toiminnot, joutuisin toteamaan, ettei minulla ole tietoa eikä uskoa siihen. Mutta todellisuudessa minä vaan elän ja nautin siitä, vaikka en voi toiselle selittää, mitä elämä itse asiassa on. Samoin on hengellinen elämä eli yhteys Jumalan kanssa. Se myös sittenkin toimii, kun turvaudumme Jeesuksen sovitustyöhön, jota tuskinpa kukaan täysin ymmärtää." - ggt
sori mutta olet väärässä! :) sinä nimittäin uskot!!!! uskot siihen että mitään uskottavaa ei ole olemassa! eli uskoa se sekin on! kaikki uskoo johonkin, sinä USKOT siihen että "uskon"-juttuja ei ole! thats it..!
- jaa
Uskotko sinä vaaleansinisiin lentäviin ihmissyöjäpäästäisiin? Jos et usko, niin uskotko, että itse asiassa vain uskot ettet usko vaaleansinisiin lentäviin ihmissyöjäpäästäisiin. Eli, eikö voi olla uskomatta mihinkään ilman että oikeastaan uskoo että ei usko niihin?
- Exxa
Magneettikenttääkään ei voi aistein havaita, eikä moniakaan sähkömagneettisten säteilyn muotoja, korkeintaan valo- ja lämpösäteily jotka ovat vain pieni sektori sähkömagneettisesta säteilystä.
Sähkömagneettisen säteilyn lisäksi on todennäköisesti muitakin säteilyn ja värähtelyjen muotoja. Painovoimakin on melko uskomaton. Ulottovuuksiakin on todennäköisesti useampia kuin tunnemme.
Miten sitten muodostuu tietoisuus? Luultavasti jokainen uskoo olevansa tietoinen ja älyllinen eikä näillekään ole yksiselitteistä vastausta.
Mikä on sitten uskonjuttu, olisiko esimerkiksi kuussa käyminen? Siitähän ei ole mitään todisteita, jo 60-luvun tekniikalla voitiin tehdä sellaisia kuvamanipulaatioita studioissa.
Jokaisella saa ja pitäisi olla omat uskomuksensa. Mitään olemassa olevaa uskontoa en voi suositella kenellekään, sillä niissä on kiellettyä itsenäinen ajattelu ja päättely. Uskonnot ovat ihmisten tekemiä eivätkä siten voi olla sen enempää oikeassa kuin kuka tahansa. - Hexa
Magneettikenttääkään ei voi aistein havaita, eikä moniakaan sähkömagneettisten säteilyn muotoja, korkeintaan valo- ja lämpösäteily jotka ovat vain pieni sektori sähkömagneettisesta säteilystä.
Sähkömagneettisen säteilyn lisäksi on todennäköisesti muitakin säteilyn ja värähtelyjen muotoja. Painovoimakin on melko uskomaton. Ulottovuuksiakin on todennäköisesti useampia kuin tunnemme.
Miten sitten muodostuu tietoisuus? Luultavasti jokainen uskoo olevansa tietoinen ja älyllinen eikä näillekään ole yksiselitteistä vastausta.
Mikä on sitten uskonjuttu, olisiko esimerkiksi kuussa käyminen? Siitähän ei ole mitään todisteita, jo 60-luvun tekniikalla voitiin tehdä sellaisia kuvamanipulaatioita studioissa.
Jokaisella saa ja pitäisi olla omat uskomuksensa. Mitään olemassa olevaa uskontoa en voi suositella kenellekään, sillä niissä on kiellettyä itsenäinen ajattelu ja päättely. Uskonnot ovat ihmisten tekemiä eivätkä siten voi olla sen enempää oikeassa kuin kuka tahansa.
Hexa
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Eroa Orpo! Orpo eroa!
Suomen kansa vaatii viimein ottamaan meidät huomioon, eikä vain ulkomaalaisia pääomasijoittajia. Koska täällä Suomessa682598Odottavan aika on pitkä, Lindtmanin hallitusta tule jo!
Eilisen perusteella nykyinen hallitus epäonnistui kaikissa vaalilupauksissaan, joten olemme ansainneet uudet eduskuntava631702SDP esti Suomen luisumisen kohti 1984 Orwell -yhteiskuntaa
Äärioikeistohallitus olisi halunnut Stasin tapaan mikrofonit jokaisen kansalaisen kotiin, mutta SDP esti tuon siirtymän71660Naiset ei halua kilttejä miehiä
Näin se vaan on..jos olet ilman tatskoja, et rähjää, sinulla ei ole rikosrekisteriä, olet liian kiltti, et sano pahasti,2631545Wille Rydman (ps) osoitti olevansa kommunisti
Hän toistaa Neuvostoliiton virhettä. Haluaa pitää palveula yllä maksoi mitä maksoi, vaikkei ole maksavia asiakkaita. --81528Seiska: Helmi Loukasmäki paljastaa - Näin Danny ja Helmi tapasivat
Helmi Loukasmäki, 25, ja Ilkka Danny Lipsanen, 83, ovat seurattuja julkkiksia. Mutta tiesitkö, miten he tapasivat? Lue251228Ainoastaan 10 aloitusta ekasivulla yhdeltä henkilöltä
Kovasti on vaivaa, ei oo muuta tekemistä tällä henkilöllä päivisin ja öisin... Taas märehtimistä ja samaa jankutusta.241071Kiinteistökauppoja
Onko totta ettö haapaveden kaupunki on ostanut vanhan kesoilin kiinteistön? Kuulemma siihen muuttaa autokorjaamo vanhan411032RAAMATULLINEN KASTE ON SAPATTI-LAUANTAI, EI SUNNUNTAI
Aihe, josta ehkä on eniten kiistaa kristillisten seurakuntien piirissä, on kysymys oikeasta raamatullisesta pyhäpäivästä4041012Menettämisestä
Ajatteletko, että olet menettänyt mahdollisuutesi häneen? Osaatko sanoa miksi niin tapahtui?78974