Aloitin autokoulun maaliskuussa ja olen nyt kesällä suorittanut kaikki viralliset ajotunnit.Syy miksi en ollut vielä valmis lähtemään inssiin on se,että peruuttaminen tökkii!!
Nyt kysynkin miksi ihmeessä inssissä pitää tehdä peruuttamis harjoitus kerran kun sitä ei virallisilla ajotunneilla opeteta?Itselläni peruuttamista oli vain kolmella ajotunnilla eikä sitä todellakaan sisäistä niin vähäisillä kerroilla!
Onko muilla kokemuksia tälläisestä?!!
Inssi ja peruuttaminen
25
11136
Vastaukset
- ei ole ajan tasalla
Peruuttaminen on osa liikennettä. Se on hallittava. Ei siinä sen kummempaa.
Inssissä peruutetaan yleensä tosi leveään ruutuun ja yrittää saa kolmekin kertaa. En tiedä onko inssistä kiinni vai yleinen käytäntö.
Itse opetin opetusluvalla ja peruutuksiin käytin paljon ajokertoja. Tosin inssissä lapsiani ei sitten peruutettukaan jostain syystä.
Sano autokoulullesi vaan reippaasti, että peruutusharjoituksia lisää vaan, jos et inssistä pääse eka kerralla. Toisella se jo meneekin, jos jää vain peruutuksesta kiinni.
Tsemppiä- itikka
taitaa riippua aika paljon tuo peruuttelu siitä missä ajaa autokoulun ja inssin. Meillä peruuteltiin autokoulussa joka tunti jos jonkin moiseen koloon harjoitusradalla ja kaupungissa. Inssissä testataan kaikilta joko taskuun tai talliin peruutus ja jos ekalla ei onnistu, tulee heti hylsy.
Pari kuukautta sitten kortin saaneena täytyy kyllä sanoa, että en ole kertaakaan parkkeerannut peruuttamalla autokoulun jälkeen.
- Peruutus
Tunneilla harjoiteltiin peruutusta, pitää vain mainita siitä opeille, jotta saa lisäoppia. Meillä peruutusta tehtiin kapeiden tolppien väliin. Hermot vaan petti inssissä, peili osui ja hylsy tuli. Lisäharjoitus auttoi ja 2.kerralla meni läpi sanoisin melkein tyylipuhtaasti peruutuksen osalta.
Nyt kesällä ajokortin saaneena tuntuu, että peruutusta tekee jatkuvasti. Aina on etsittävä parkkipaikkaa tms. joten kyllä sitä oikeasti tarvitsee.
Ota pari extratuntia ajokoulusta ja peruuttele ne ja sitten inssiin. Onnea! - mauno
On se kumma juttu että nämä nykynuoret ei osaa puhua. Ajo-opetukseen ainakin meilläpäin saa opetettava vaikuttaa ihan vapaasti. Olisit ehkä voinut mainita opettajalle että haluat harjoitella peruuttamista. Yleensähän henkilöautolla peruuttamista ei erikseen tunneilla käsitellä, sen verran helppoa hommaa nimittäin. Kuorma-auto-kurssilla´perutellaan ihan riittävästi :)
- kepu
Kirjoitit että kuorma-autokurssilla peruutellaan ihan riittävästi. Itse peruutin kuorma-autolla tasan kerran, ensimmäisellä kuorma-autoajotunnilla. Inssissä ei tarvinnut peruuttaa. Ja sekin peruutus oli vain semmoinen syrjäseudulla isossa risteyksessä, jossa oli reilusti tilaa. Ikäänkuin kulman taakse.
- mauno
kepu kirjoitti:
Kirjoitit että kuorma-autokurssilla peruutellaan ihan riittävästi. Itse peruutin kuorma-autolla tasan kerran, ensimmäisellä kuorma-autoajotunnilla. Inssissä ei tarvinnut peruuttaa. Ja sekin peruutus oli vain semmoinen syrjäseudulla isossa risteyksessä, jossa oli reilusti tilaa. Ikäänkuin kulman taakse.
Kyllä minun vaan piti kaikenmaailman ahtailla parkkipaikoilla peruutella ajotunneilla. Inssisetä ei kuitenkaan testannut peruuttamista.
- jag
Minulla oli inssissä taskuun peruutus. siinä pitää olla tarkka. Eka kerta ei onnistunu ja sain yrittää uudestaan. Inssi ekalla läpi, kuten kirjallisetkin ja lähiaikoina II-vaiheeseen. Tsemppiä sulle. Ota peruutuksessa kytkin hyvin tuntumaan ja peruuta hitaasti niin kyl se siitä
- ja menoks
Kokemuksia 34 vuodentakaa Helsingissä.
Ajoin silloin nuorena likkana inssiä. Pengerkadulta oli silloin lähdöt. Autokoulussa ei siihen aikaan peruuteltu. Elämäni ensimmäisen peruutuksen sain (jue jouduin) tehdä inssisä.
Paikka oli Kruunuvuori joku mukulakivikatu rantaan päin. Siis jyrkän puoleinen alamäki. Oli innokas nuori inssi ajattamasa. Inssi huomasi kahden auton välissä tyhjän paikan ja ilmoitti että peruutetaan tuohon. Ei auttanut muu kuin peruuttaa. Eli mäki lähtö peruuttaen taskupysäköintiin. Nipin napin onnistuin. Oli siinä kädet ja selkä hiestä märkänä. Sen koomminen en ole kuullut moisesta kokeesta kenenkään kohdalla.
Omat lapseni saivat hiljan kuorma-auto kortit ja en kyllä ole kuullut heidän insseissä joutuneen peruuttelemaan.
Olisiko Sinulla mahdollisuus käydä jossain harjoittelemassa jonkun tutun kanssa. Esim joku syrjäinen pysäköinti alue, maalaistalon pihapiiri tms.
Omat lapseni harjottelivat hiekkakuopilla ja pellolla. Ei mitään ajelua, vaan peruuttamista, liikeelle lähtöä ja mäkilähtöjä yms. valvotusti.- ABeC
Keskimäärin joka kolmas joutuu peruuttamaan. Ei ne viitsi kaikkia laittaa sähläämään. Ilmeisesti kuitenkin se vaikuttaa miten käsittelee autoa - jos on epävarmuutta niin kyllä pääsee peruuttamaan. Itse en joutunut ja aivan sama vaikka olisi pitänyt peruuttaa - ei se kortti siihen olisi kaatunut.
- A Kiiski
JA mitä paskaa! Kuorma-autokorttia ajaessa on aina inssissä peilien avulla peruuttaminen keiloista tehtyyn "autotalliin" Näin oli ainakin vuonna -95. Jos tästäkin on luovuttu, niin kyllä menee hommat päin persettä
- Inssiajoon menossa
Inssi tänään ja olen ehkä hiukan tyhmä kun menen lukemaan näitä "kauhutarinoita", miten inssissä voi epäonnistua tai mikä menee pieleen useimmilla.
Täytyy kyllä sanoa, että en ole mikään taskuperuutuksen fani, mutta se onnistui ajotunneilla ihan ok.. ja tuli sitä peruuteltua muutenkin kun opettaja ei halunnut itse ajotuntien loputtua lähteä liikkeelle parkista peruttamalla...- mitä helv
Mistä te sankarit löydätte näitä ketjuja? Tämäkin on perkele SEITSEMÄN (7) vuotta vanha aihe. Ei saat...
Yleinen on kaupungissa tasuperuutus,se olisi hallitava.
- hm mmm
Tasuperuustus? Mikä se sellainen on? Vai tarkoititko tassuperuutusta? Mikähän sekin..
hm mmm kirjoitti:
Tasuperuustus? Mikä se sellainen on? Vai tarkoititko tassuperuutusta? Mikähän sekin..
Kirjoitus vierheitä ei näytä välttyvän,taskuperuutus on kahden auton väliin peruuttamista.
Insiajossa jos ei onnitu tulee hylkäämien.- fggfdgfdgfdgfdgfd
kuulija1 kirjoitti:
Kirjoitus vierheitä ei näytä välttyvän,taskuperuutus on kahden auton väliin peruuttamista.
Insiajossa jos ei onnitu tulee hylkäämien.meilläpäin opettaja sanonut ettei taskuun olen kenenkään tarvinnu peruuttaa mutta ruutuun kuulemma pitää saada menemään joka onkin helppoa
- APUA AUTA!
fggfdgfdgfdgfdgfd kirjoitti:
meilläpäin opettaja sanonut ettei taskuun olen kenenkään tarvinnu peruuttaa mutta ruutuun kuulemma pitää saada menemään joka onkin helppoa
AUTTAKAA! Inssissä minua pyydettiin tekemään taskuperuutus. Menin aivan hämmenyksiin ja kysyin kenen taskuun? Tutvo suuttui ja hylkäsi inssini.
Kysymys kuuluukin: KENEN TASKUUN SIINÄ PITÄÄ PERUUTTAA? Ei minulle ainakaan opetettu ajotunneilla taskuihin peruuttamista. Enkä usko, että opettajalla olisi edes ollut niin isot taskut! APUA AUTA! kirjoitti:
AUTTAKAA! Inssissä minua pyydettiin tekemään taskuperuutus. Menin aivan hämmenyksiin ja kysyin kenen taskuun? Tutvo suuttui ja hylkäsi inssini.
Kysymys kuuluukin: KENEN TASKUUN SIINÄ PITÄÄ PERUUTTAA? Ei minulle ainakaan opetettu ajotunneilla taskuihin peruuttamista. Enkä usko, että opettajalla olisi edes ollut niin isot taskut!"aikaamyöten omaan taskuun kun osaa" taskuperuutus tapahtuu kahden auton vääliin jäävä tyhjä paikka on nimeltään taskus,on tiedossa myös autokoulun ajo-opettajilla.
fggfdgfdgfdgfdgfd kirjoitti:
meilläpäin opettaja sanonut ettei taskuun olen kenenkään tarvinnu peruuttaa mutta ruutuun kuulemma pitää saada menemään joka onkin helppoa
Nimitetään myös taksuparkikkisi,pruuttamalla on paras mahdollinen pääsy siihen,eli taskuperuutus.
- ......
Itseäni jännitti myös inssissä peruuttaminen, mutta onneksi sitä ei tarvinnutkaan tehdä sitten lopulta ollenkaan :) Kyllä olin onnekas!
- 87k
Jaa, ei inssissä peruutettu lainkaan?
Kummaa, koska säännöissä lukee, että inssissä on peruutettava vähintään kerran, sekä tulee olla kaksi "käsittelykoetta" vaihtoehtoja oli aikas monta niihin - .....
87k kirjoitti:
Jaa, ei inssissä peruutettu lainkaan?
Kummaa, koska säännöissä lukee, että inssissä on peruutettava vähintään kerran, sekä tulee olla kaksi "käsittelykoetta" vaihtoehtoja oli aikas monta niihinJoo, ei mulla ollut mitään peruutusta ollenkaan, ainoastaan etuperin ruutuun ajaminen täysin tyhjällä parkkipaikalla :) Mäkin olin varma, et joudun peruuttamaan ja sitä harjoiteltiinkin vielä juuri ennen inssiä, mutta ei sitten tarvinnutkaan. Ei varmaan laillista sitten, mutta näin mulla.
Paitsi että tuli tässä vielä mieleen, että kyllähän mä jouduin sittenkin peruuttamaan! Siis mihinkään ruutuun ei tarvinnut peruuttaaa tms. vaan siis ajoin suoraan etuperin ruutuun ja sitten jouduin käyttämään peruutusvaihdetta, että pääsin siitä ruudusta pois ja jatkamaan matkaa.. Mutta se nyt olikin helppoa kuin mikä kun ei tosiaan tarvinnut tiettyyn paikkaan peruuttaa vaan ihan vapaasti sai peruutella kun oli täysin tyhjä parkkipaikka, että sen auton sai sitten käännettyä..
- Jos et osaa peruutta
Jokaisessa ajokokeessa pitää tehdä kaksi käsittelytehtävää.
Toinen niistä peruutusvaihteella.
Peruutus voi olla suoraan, vinoon tai kulmaan tai taskuun.
Ainakin meidän aika isolla paikkakunnalla inssi teettää kaikille jonkunmoisen peruutuksen.
Etuperin tehtävä käsittelykoe on joko kadun reunaan pysäköinti, u-käännös, mäkilähtö(voi olla liikenteessäkin)... vaikkapa etuperin ruutuun ajaminen.
Ja inssien ajokoeohje jopa vaatii kaksi käsittelytehtävää jokaisella kokeella. B-luokissa.
Toki inssi voi olla sellaisella tuulella, että ei teetä, mutta silloin ajokoe ei ole Trafin ohjeen mukainen ja siitähän kannattaa tehdä oikaisuvaatimus.
Ohjeessa lukee jotakuinkin näin:
Hakijan on osattava liikuttaa autoa turvallisesti myös peruutettaessa"... Ihan sanasta sanaa en muista. Mutta on kai se nyt itsestään selvä, että jokainen osaa ajaa autoa myös taakseppäin.?- peruuttaen rataa
Eipä ole itsestään selvää toi peruuttaminen.
Yks tuttu mummo sanoi, että ei osaa peruuttaa, kun ei autokoulussa opetettu!?
Mummolla ollut kortti kymmeniä vuosia, eikä ole opetellut!!
Kyllä mua siinä kohtaa, kun peruutti mun pihalta pois, eikä osannu katsoa edes peileistä, että mitä on takana, pelotti.
Sanon joka kerta, kun tulee, että peruuta pihalle, helpompi lähteä pois, niin ei millään usko.
Tullessahan näkee jo valmiiksi, mitä on ympäristössä.
Kaupan parkkiinkin kannatta peruuttaa, niin ei tarvi pelätä, että joku paukauttaa takakulmaan lähtiessä.
- asssssssssssss
No hyvä että siinä ei ole vielä henkilöauton peräkärryä perässä. Itsekään en oikein osaa sitä kunnolla, ja olen sentään autolla ajanut n. 20 v, mutta en päivittäin (työmatkat 2x15 km enimmäkseen polkupyörällä kesät talvet)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nainen, yrittäessäsi olla vahva olet heikoksi tullut
Tiedätkö mitä todellinen vahvuus on? Selviätkö, kun valtakunnat kukistuvat? Miten suojaudut kun menetät kaiken? :/1931321Miettimisen aihetta.
Kannattaa yrittää vain niitä oman tasoisia miehiä. Eli tiputa ittes maan pinnalle. Tiedoksi naiselle mieheltä.1221138- 70860
- 48854
Just nyt mä
En haluais sanoa sulle mitään. Voisi vaikka istua vierekkäin hiljaa. Ehkä nojaten toisiimme. Tai maata vierekkäin, ilman53780Nainen miltä tuntuu olla ainoa nainen Suomessa, joka kelpaa ja on yheen sopiva minulle
Sydämeni on kuin muuri, valtavat piikkimuurit, luottamusongelmat, ulkonäkövaatimukset, persoonavaatimukset ja älykkyysva50745- 53702
- 33692
- 60689
- 52657