Miksi ei suomessa

turhia oktaaneja

Suomessa on valtava määrä vanhoja autoja ja ruohonleikkureita, sekä perämoottoreita, jotka toimisivat 92 oktaanisella bensiinillä, koska puristukset eivät ole päätä huimaavia.
Valtaosassa uusista autoissa on nakutuksentunnistin, joka säätä ennakon oktaanin mukaan aina 91 oktaanisesta ylöspäin.
Miksi siis valtio maksattaa turhista oktaaneista?

11

504

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Vanhohin romuihin

      Ei kait se valtio ole sitä oktaanilukua määrännyt...
      92 oli muinoin lyijyllistä ja autojen kehitys on ajanut korkeampien oktaanovaatimusten suuntaa sekä öljynjalostajat eivät halua myydä monia eri laatuja, koska siitä seuraa lisäkustannuksia.

      • muinoin oli muinoin

        Toki kehitys on kulkenut, eli 92 voisi olla nykyään lyijytöntä, kuten monessa maassa onkin. Aikoinaan 96 oli sekoitus 92 ja 99 säiliöistä, samoin 95 voitaisiin sekoittaa 92 ja 98 laaduista., eli kukljetus ja varastointi sekä jakelu ei juuri kallistuisi nykyisestä. Asiaa tosin sotkee E10 ja E5, mutta puhettahan on jo kuulunut, jotta E10 jäisi pian historiaan, koska bioetanolin tuotanto kuluttaa ruokavaroja kehitysmailta ja kallistaa ruokaa köyhiltä.


      • 95 Pilaa osat
        muinoin oli muinoin kirjoitti:

        Toki kehitys on kulkenut, eli 92 voisi olla nykyään lyijytöntä, kuten monessa maassa onkin. Aikoinaan 96 oli sekoitus 92 ja 99 säiliöistä, samoin 95 voitaisiin sekoittaa 92 ja 98 laaduista., eli kukljetus ja varastointi sekä jakelu ei juuri kallistuisi nykyisestä. Asiaa tosin sotkee E10 ja E5, mutta puhettahan on jo kuulunut, jotta E10 jäisi pian historiaan, koska bioetanolin tuotanto kuluttaa ruokavaroja kehitysmailta ja kallistaa ruokaa köyhiltä.

        Ei se E10 mihinkään häviä, sinne sotketaan tilalle sitten vaikka jätteistä keitettyä kirkasta...
        Toisekseen se nykyinen 95 sopii huonosti pienkoneille ja kannattaa käyttää 98sia jos meinaa ongelmilta välttyä...


      • juuhuujuu
        95 Pilaa osat kirjoitti:

        Ei se E10 mihinkään häviä, sinne sotketaan tilalle sitten vaikka jätteistä keitettyä kirkasta...
        Toisekseen se nykyinen 95 sopii huonosti pienkoneille ja kannattaa käyttää 98sia jos meinaa ongelmilta välttyä...

        E10 ei todellakaan sovi juuri mihinkään pienkoneeseen, mutta moneen 92 kelpaisi oktaaniluvun puolesta.


      • Historian havinaa
        juuhuujuu kirjoitti:

        E10 ei todellakaan sovi juuri mihinkään pienkoneeseen, mutta moneen 92 kelpaisi oktaaniluvun puolesta.

        On autoteollisuuden ja öljyalan yhteistyönä selvitetty että 95 on sopiva oktaaniluku. Moottorit on pitänyt suunnitella 95:lle jo 25 vuotta lähtien siitä kun tuli katalysaattorimallit. Isommasta oktaaniluvusta voi olla hyötyä jos moottori on tehty hyödyntämään 98. Matalammasta on haittaa kulutuksen kasvuna ja tehon tippumisena vaikka nakutustunnistin sen sallisi ilman koneen hajoamista.

        Matalaoktaanista saa myydä vain erikoisluvalla, koska standardi ja direktiivi ovat määränneet oktaaniluvuksi vähintään 95 jo varmaan 10 vuotta. Suomessa tällaista erikoislupaa ei ole annettu. Keskieurooppakin on pääsääntöisesti luopunut matalaoktaanisesta.

        Matalaoktaaniset bensat kuuluvat vuosikymmenten takaiseen historiaan. Tulisi turhan kalliiksi rakentaa huoltoasemille erilliset säiliöt minimaalista matalaoktaanisen asiakaskuntaa varten.


    • Hassua todella hassu

      Tuntuu jotkut autot kuluttavan vähemmän venäläistä ysikskkosta, kuin suomalaista bensiiniä!!!

      • Venäläisessä bensassa ei liene sitä viinaa seassa, vaan se käytetään jalompiin tarkoituksiin. Viinan lämpöarvo lienee lähes puolta pienempi kuin bensan ja sen takia viinalla lantrattua bensaa kuluu enemmän.
        Oktaanilukuja saadaan mittausmenetelmästä riippuen ainakin kolme erilaista samalle bensalle. Tämän takia eri maitten bensojen ilmoitetut oktaaniluvut eivät välttämättä vastaa toisiaan.


      • juurikin näin
        sitroen kirjoitti:

        Venäläisessä bensassa ei liene sitä viinaa seassa, vaan se käytetään jalompiin tarkoituksiin. Viinan lämpöarvo lienee lähes puolta pienempi kuin bensan ja sen takia viinalla lantrattua bensaa kuluu enemmän.
        Oktaanilukuja saadaan mittausmenetelmästä riippuen ainakin kolme erilaista samalle bensalle. Tämän takia eri maitten bensojen ilmoitetut oktaaniluvut eivät välttämättä vastaa toisiaan.

        Suomessa on käytössä muistaakseni RON, ellei muuta mainita ja USA:ssa muistaakseni PON, ellei muuta mainita. Jossain muualla taas MON.


    • prosentit tasan

      minä olen kuullut semmoista, että suomessa kummassakin bensiinilaadussa eli 95e10 ja 98e5 on sama määrä etanolia, mutta 98e5 tehdään vain laadukkaimmista raaka-aineista.

    • 92e5

      Suomessa voisi olla myynnissä 92E5 laatua. Suomen autokanta on melko vanhaa ja oktaaniluvun puolesta 92 riittäisi myös monille pienkoneille.

      Venäjällä on jopa neljää bensalaatua samalla huoltoasemalla (80, 92, 95 ja 98). Suomessa vain kahta.

      • Harvassa on

        asemat siellä, joilta saa ysikasii... 92 ja 95 joka asemalla, 80 suurimmassa osassa, mutta 98 vaa harvoissa ja valituissa...


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taitaa jäädä kotimaiset mansikat ostamatta

      Kotimainen mansikka on niin kallista, että en ole vielä ainuttakana maistanut. Jos hinta pysyy näin korkealla niin tästä
      Ruoka ja juoma
      79
      2342
    2. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      140
      1507
    3. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      133
      1462
    4. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      155
      1214
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      108
      1013
    6. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      373
      937
    7. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      774
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      55
      724
    9. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      67
      694
    10. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      50
      683
    Aihe