Elokuva on nimeltään "The postman always rings twice", klassikko 1940-luvulta ja myöhemminkin filmattu. 40-luvun version suomennettu nimi on Kohtalon tuomio ja myöhemmässä versiossa käytetään suoraa käännöstä Postimies soittaa aina kahdesti. Kertoisiko joku minulle, mitä symboliikkaa nimessä havitellaan. Itselleni ei ole valjennut, vaikka leffan olen nähnyt usean kerran. Ja kertoisiko joku myös minulle "Yksi lensi yli käenpesän". Mikä on käenpesä ja kuka se yksi oli? Ja Freemanin biisissä heitä oli kaksi.
Miksi postimies soittaa kahdesti ja joku lensi yli käenpesän?
2
5022
Vastaukset
- Postman Pat
Postimies soittaa aina kahdesti tarkoittaa kuulemma sitä, että teot löytyvät aina edestä, vaikka niitä koettaisikin paeta. Aavistus tästä on todettavissa juuri mainitsemastasi 40-luvun elokuvan käännöksestä. Ts. vaikka oikeus ei saisi kiinni ensimmäisellä kerralla, se soittaa uudestaan. Kuten karhukirjettä tuova posteljooni
'Käenpesä' tulee alkuperäisen romaanin alussa olevasta runosta, joka päättyy sanoihin 'One flew east, one flew west, one flew over the cuckoo's nest.' Käenpesäähän ei ole olemassa, kuten myöhemmin McMurphy huomaa, kun hänen tuomionsa pitäisi päättyä ja hänet onkin tuomittu määrättömäksi ajaksi vankimielisairaalaan. Hän yrittää tavoittaa jotain, mitä oikeasti ei ole.
Toivottavasti vastauksesta on hyötyä. - Postman Pat
Lukemani mukaan postimies edustaa oikeutta ja kohtaloa ja nimi tarkoittaa sitä, että oikeutta ei voi paeta loputtomiin, vain väistellä kerran tai kaksi. Symboliikan juuri on ilmeisesti karhukirjettä tuovassa postinkantajassa, joka tulee aina ovelle, vaikka ovea ei ensimmäisellä kerralla avattaisikaan.
Käenpesä tulee alkuperäisen romaanin alussa olevasta runosta, joka loppuu "One flew east, one flew west, one flew over the cuckoo's nest." Käenpesäähän ei ole olemassa, vaan kyseessä on ns. tuulentupa. Mielestäni McMurphy lentää yli käenpesän luullessaan pääsevänsä mielisairaalasta pois vankeustuomionsa päätyttyä. Toisinhan käy ja systeemi alistaa individualistimme.
Toivottavasti tästä oli apua.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 293848
Suomalainen perheenisä vaatii Suvivirren esittämisestä hyvityksiä
Itse lapsena uskonnonopetuksesta vissiin traumoja saanut ihka suomalainen (!) perheenisä vaatii Espoon kaupungilta korva5422792Vesikin maksaa, miksei hengitysilma?
Jatkuvasti itketään ettei ole rahaa mihinkään, mutta tilastojen mukaan rahaa on enemmän kuin koskaan, joten miksei asial562330Satuolennoista tarinointi ei kuulu peruskoulun tehtäviin
Opetustunteja on muutenkin käytössä vain rajallinen määrä. Eli nämä satuhommat koulun ulkopuolelle vapaaehtoisiin harras2182321Joensuun kaupunki levittelee tonttitietoja Keskisuomalaiselle
Sähköposteja ja tonttitietoja levitellään mm. Pasi Koivumaalle131839Mies profiloin sinut
Etsit täysin hallittavaa mutta samalla poikkeuksellista ihmistä. Etsit jotain mitä et koskaan tule saamaan.2191560Kiantama kartelli
Onko alhaisempaa kuin toimia ensin kartellissa ja lopuksi koittaa pelastaa nahkasa vasikoimalla muut kun jää kiinni? Eip561541- 971419
Oletko nainen alkanut kammoamaan minua
Sinua ei näy eikä kuulu, ja ilmeisesti kiertelet tilanteita. Oletko huomannut, että olet vieläkin ajatuksissani luvattom631304Saako 60 v vielä töitä? Arto Nyberg puhuu suoraan elämästä ilman töitä
Arto Nyberg täyttää tänään 60 v. Onnea! Nyberg totuttiin näkemään suoran haastatteluohjelman kapteenina vuodesta toise951235