No niin, Saarikoskipalkinnon on sitten saanut Tua Harno, varmasti koulutettu, lahjakas ja taidokas nuori nainen.
Mutta, mutta... Hän on kriittisen korkeakoulun kasvatti, jonka opettajissa puolestaan ovat ainakin kaksi palkintolautakunnan päättäjää. Toinen näistä on Otavan kaunokirjallisuuden kustannuspäällikkö.
On siis selvää, että voittajan tekstit olivavat tuttuja palkintoraadin pääjehuille, ja niin ikään kirjoittajan kasvot, tiedot ja koko persoona.
Ihan oikeasti: Jos näitä nimimerkkikisoja leikitään, eikö kannattaisi kriittisen opettajat ainakin jäävätä itsensä palkintoraadista?
Kustantajathan muutenkin hakevat kasvinsa ja kasvattelevat niitä valmiiksi kriittisen seinien sisällä, olisitte te Tua Harnolta voineet muutenkin julkaista. ja antaa hänelle vähän reilumman rahallisen korvauksen.
Ja toisaalta: Kyllä meitä tai heitä, kauniita ja persoonallisia muualtakin löytyisi. Tässä kisassa olisi ollut oiva tilaisuus laajentaa repertuaaria.
Olisikohan jonkinlaisen oikeuden nimissä mahdollista listata ne 30-40 tekstiä, joiden joukossa kriittisen valmiiksi muokattu pläjäys valittiin. Julkaisuhan onnistuu jo keväällä - yllättävää.
Antit, Vesa, Tua ja Saarikoski
115
976
Vastaukset
- rannallaruikuttaja
No voi voi.
Voittaja oli varmasti paras, oli sen kirjoittanut kuka tahansa.
Kannattaisiko rajata palkintoraadista pois kaikki ammattilaiset ja ennen kirjoja lukeneet. Palkinnon voisi myöntää joku, joka ei ole koskaan lukenut yhtään kirjaa.
SItten voisimme me rannalle jääneet väittää, että ulkonäöllä valittiin. Tai että voittaja oli ollut antelias tai muuta pulsittiä.- tulet paljastumaan
älä raatilainen yritä...
- nimi ja merkki
Kyse ei ole siitä, etteikö voittaja varmasti ole hyvä, paras jne. Lue mitä ylhäällä lukee.
Parhaudesta on sentään paha mennä sanomaan, objektiivista mittaria ei ole.
Pointti oli se,
että tekstit olivat palkintoraadille tuttuja, ja näin ollen myös niiden tekijät. Johtopäätökset voivat olla mitkä vaan.
Mutta siis miksi nimimerkkikisa? - en oikein luota täll
Niin, itse kun kuulin voittajasta tuli heti olo, että ehkä juttu on mennyt näin: Tua on ollut Otavalaisille ja tuomaristolle entuudestaan tuttu kirjoittaja. Osa tuomariston jäsenistä on mahdollisesti lukenut Tuan käsiksen jo aiemminkin...? Tuan kirja on mahdollisesti ollut jo suunnilleen painoon menossa kilpailun aikoihin ja tuomaristosta on sitten vinkattu Tualle, että osallistuppas tuohon kisaan, jolloin takaavat sen että jos kisaan osallistuvista käsiksistä yksikään ei nouse Tun tekstiä korkeamalle, heillä on ainakin yksi teksti, jonka kehtaa julistaa voittajaksi. Estävät näin siis tilanteen, jossa joutuisivat ikäänkuin tyhjän päälle. Kustantamo ei halua ottaa riskejä. (Tuan käsikirjoitus oltaisiin julkaistu jokatapauksessa)
En tiedä, jotenkin vain sellainen intuitio ja kutina tuli, että olisikohan juttu mennyt jotenkin noin...? olen itse aikoinani todistanut vastaavaa erässä työpaikassa (tosin ihan toisella alalla) - sivusta seurannut
Ei ihan noin, mutta tuohon suuntaan se meni.
Sitä vaan mietin, että kuinkahan moni kohtuuhyvä mutta muokkausta vaatinut viuhahti siinä sivussa ohi...
Elämä on. - scarabaeus
Onkohan nyt niin, että tästä Pentti Saarikoski kirjoituskilpailusta vain voittajan teksti sukeutuu kirjaksi? Ja maaliskuussa tulee uunista. Niinkö se oli?
Ja ovatko sitten nuo kaksi voittajaa, onko ne kässärit runo vai mitä? Eikös tämä Harnon teksti ole romaani, siis joku pitkä rimpsu, niin ainakin päättelin tuosta esittelystä joka oli jossakin luettavana. Siis nettailin ja löysin voittajasta joltakin sivulta seuraavaa:
” Tua Harno (1984) on helsinkiläinen oikeustieteen maisteri ja Teatterikorkeakoulun dramaturgiopiskelija. Ne jotka jäävät -romaani kertoo sukupolvelta toiselle periytyvästä orpouden tunteesta, ja siinä liikutaan 1920-luvun Helsingistä 50-luvun Amerikkaan. Romaani ilmestyy maaliskuussa 2013.
Syyskuussa 2011 julkistettuun Pentti Saarikoski -kirjoituskilpailuun saapui 1 257 käsikirjoitusta. Kilpailun tuomaristoon kuuluivat kirjailijat Leena Lander ja Vesa Haapala sekä Otavan kustannustoimittaja Antti Arnkil ja kaunokirjallisuuspäällikkö Antti Kasper. ”- reilu peli
varmaan nuo muut höystetään myöhemmin, ehkä seuraavaksi syksyksi.
Ehkä kaikkia tekstejä ei oltu valmiiksi jo muokattu.
- surkea kisa
Trai trai trallallaa, Kasperia varmaan naurattaa...
- peli auki
Eiköhän jossakin vaiheessa likainen peli selviä kuten tapana on. Asiasta tietävät voisivat jo a vailla sanaisia arkkujaan samaan aikaan kun otava yrittää kiillottaa tähteään...
Nimim. minäkin tiedän jotakin ja kerron sen pian kaikille- scarabaeus
kai ne sitten jotakin kunnon
seiskakamaa
saavat aikaiseksi kirjan ilmestymisen aikoihin että menee heti myyntitilastojen kärkeen, vai miten se
busines
nykyisin oikein on menoillaan?
- T. Toimittajat
Nostan tästä viimeistään kevään ja julkaisun lähestyessä keskustelun.
Peruskysymys on, miten nimimerkkikisassa lähestytään nimimerkkejä ja miten ennalta hoideltuja kilpailun voitot ovat. Otavan päättäjät tuskin nousevat vastailemaan, muita kustantajia ja asioiden "sivusta seuraajia" eli tietäjiä uskon jo saavani haastatteluun.
Asia koskettaa montaa ja puhututtaa meidänkin aamukahviseuruettamme.
Pientä pohjatyötä ensin, odotelkaa rauhassa ;)- fdgdfg
Mahtavaa! Tästä saisi ihan tosi hienon jutun esimerkiksi Helsingin sanomien kuukausiliitteeseen. Toivottavasti sellaisen saatte aikaan. Tästä aiheesta en nimittäin muista lukeneeni kunnon perusteltua juttua, jossa asioista on otettu kunnolla selvää.
- lskdfjlkdf lksdjflkd
fdgdfg kirjoitti:
Mahtavaa! Tästä saisi ihan tosi hienon jutun esimerkiksi Helsingin sanomien kuukausiliitteeseen. Toivottavasti sellaisen saatte aikaan. Tästä aiheesta en nimittäin muista lukeneeni kunnon perusteltua juttua, jossa asioista on otettu kunnolla selvää.
Mutta perustuvatko nämä epäilyt mihinkään muuhun kuin spekulaatioon? Näin pienessä maassa tuskin voi helposti välttääkään sitä, että samat ihmiset törmäilevät toisiinsa eri paikoissa.
- Peli auki
Näin pienessä maassa myös kuulee ja tietää kaikenlaista. Salaisuuksia ei ole, kuten ei ilmaisia lounaitakaan.
Kaikki eivät myöskään asu helsingissä tai kirjoita kriittisessä korkeakoulussa.
Ja ihmisillä on myös ystäviä ja "ystäviä".
Nimim. minä tiedän jotakin ja kerron sen pian kaikille - nyt jännittää
Odotamme henkeä pidätellen.
- tobesure
No, missä paljastukset??
- Böööyy
Onko jo kevät?
- enkäminä
Mielenkiintoista. Jos aloittaja olisi voittanut, tuskin me muut olisimme heti vetäneet herneenpalkoja nenäämme ja syyttäneet raatia väärästä valinnasta. Tai kyseenalaistaneet valitsijoiden asiantuntemuksen. Tai tehneet päätelmiä valitsijoiden puolueettomuudesta.
Voittaja on voittanut ja sillä siisti.- Sinä juuri
Hei sinä rannallaruikuttaja ja enkäminä, samatyylinen raatilainen kirjoittaja ja nimimerkkien sorvaaja, ainoa antiteesi tähän ketjuun.
Mistä voit tietää aloittajasta ja herneenpaloista mitään. Argumenttisi ovat onnettomat. Eikä nyt puhuta aloittajasta vaan voittajasta, älä vie juttua jutun sivuun.
Oleellinen on voittaja. Ja se on raatilaisten tuttu.
Siitä olen samaa mieltä, että voittaja on voittanut. Mutta ei se välttämättä ole sillä siistiä tai ainakaan siistiä. - minä
Sinä juuri kirjoitti:
Hei sinä rannallaruikuttaja ja enkäminä, samatyylinen raatilainen kirjoittaja ja nimimerkkien sorvaaja, ainoa antiteesi tähän ketjuun.
Mistä voit tietää aloittajasta ja herneenpaloista mitään. Argumenttisi ovat onnettomat. Eikä nyt puhuta aloittajasta vaan voittajasta, älä vie juttua jutun sivuun.
Oleellinen on voittaja. Ja se on raatilaisten tuttu.
Siitä olen samaa mieltä, että voittaja on voittanut. Mutta ei se välttämättä ole sillä siistiä tai ainakaan siistiä.Kiva toi "enkäminä"-nimimerkin kuumeinen raatilaisten puolustelu ja aivopesevä "me"-muoto. Mikä kansan syvien tuntojen tietäjä sinä olet?
Puhu vaan itsestäsi tai koko raadista. Ja allekirjoita oikealla nimellä jos uskallat.
Vakuutat paremmin.
- Repikää siitä
Eihän aloittaja ole syyttänyt raatia sen enempää väärästä valinnasta kuin kyseenalaistanut asiantuntemustakaan. Toteaa vaan asiaan liittyvät realiteetit: Kirjoittajan teksti - ja sitä kautta kirjoittaja- oli raatilaisille entuudestaan tuttu.
Oli aivan sama millä nimimerkillä hän kirjoitti.
Kun Tuntemattoman sotillan päälle lätkäistään nimimerkki "Aku Ankka", jokainen suomalainen tietää kirjoittajan kuitenkin olevan väinö Linna.
Saarikoski-kilpailun raati tunsi Tuan Tuan nimimerkin alta.
Tua saa voitta, mutta raati olisi pitänyt vaihtaa.
Eiköhän Suomen maasta löydy sellaisiakin kirjallisuuden ammattilaisia ja asiantuntijoita, jotka eivät opeta kriittisessä? He olisivat voineet päätyä samaan ratkaisuun kuin tämä raati - tai sitten eivät. Absolluuttista paremmuutta ei ole. Tulos olisi kuitenkin ollut reilumpi ja kestäisi päivänvalon. - nimmari
Ennemminkin kiinnittäisin huomiota siihen, että kyseinen voittaja on dramaturgian opiskelija. Monet kilpailuissa menestyneet kirjailijanalut ovat opiskelleet ainakin osan tutkintoa teatterikorkeassa (monella vielä muitakin tutkintoja): Tua Harno, Sofi Oksanen, Laura Gustafsson, Maria Peura, Riikka Ala-harja jne. Olen miettinyt, että luontaisen lahjakkuuden lisäksi (dramaturgian laitos eliittikoulu jonne vain harvat pääsee) tuolla porukalla on Suomen mittakaavassa ainutlaatuinen mahdollisuus kehittää nimenomaan kirjoittamista ammattikirjailijoiden alaisuudessa.
Mihinkään salaliittoteorioihin en tämän Tuan voiton kohdalta usko. Kyllä hyvä teksti pääsee esille riippumatta siitä, onko tekijä valitsijoille tuttu vai ei. - Kehäkolmonen
nimmari puheessa on punainen lanka, tottahan tuokin on.
Mutta: Wsoy ja Otava nappaa Helsingissä koulunsa käyneet, kirjoittamiseen liittyvää opetusta on yliopistotasolla muillakin paikkakunnilla.
Tämäkin Aki Ollikainen, jyväskylässä opiskellut, sai 20 vuoden väännön jälkeen kustannussopimuksen.
Käviskö kuitenkin hieman helpommin näille tutuille naamoille ja rustaajille Helsingissä?
Tässä olisi kustantajalla mietinnän paikka.
Onko tavoite mahdollisimman valmis vai kiinnostava, jonka eteen joutuu ehkä tekemään vähän töitä.
Kyllä tuo Akikin olisi ansainnut avun ja tuen jo aikoja sitten. Ei kannata tuhlata hyvää ruutia helppoihin ratkaisuihin.
Rohkeutta muilta, kiitos! - salaiittoja hihii
Voi voi, aika paksuja juttuja teillä. Kannattaisikohan ottaa selvää, ketkä muut ovat voittaneet kirjoituskilpailuja tässä maassa. J.H. Erkon voittanut Miki Liukkonen asuu edelleen Oulussa, ei ole tietääkseni opiskellut koskaan Helsingin eliittikouluissa. Otavan kässärikilpailun Me Rosvoloilla voittanut Siri Kolu opettaa mielestäni mediakoulussa, eli eiköhän hänellä ollut ammatillisia kannuksia jo omasta takaa. Pari vuotta sitten Otavan rakkaustarinakilpailun voittanut ja sittemmin julkaissut Janica Brander on tamperelainen. Opiskellut kuulemma Tampereen Viita-Akatemiassa, mutta ko. oppilaitoksen opettajia ei Otavan tuomaristossa ollut.
- päivää vaan
Kannattaisko SINUN kustantaja (nimimerkeillä rannallaruikuttaja, enkäminä, salaliittoja hihii) vastata oleelliseen eikä puolustautua heppoisesti.
Edellisessä kehotettiin miettimään: Onko Kuatabtajan tavoitteena saada mahdollisimman valmis työ ( ja vähäinen oma työ) vai etsiä hyvästä materiaalista helmi, jalostaa se?
Helppous näyttää olevan perusperiaate rahanpohdinnan lomassa. Ja onnettomat omat argumentit! - Huh huh
Hei Kustantaja hihii... hanki apua!
- Huomenta!
Hei sinä rannallaruikuttaja, enkäminä ja salaliittoja hihii... voi voi!
Otavasta ja Wsoy:sta on nyt puhe, viis joistakin kivoista nuortenkisapalkkioista joskus. Erityisesti on puhe Otavasta ja Saarikoskikisan voitosta. Mutta voidaanhan saman tien kääntää vaihteeksi katse myös WSOY-taloon.
Ja vaikkapa ohi kriittisten kirjoittaneeseen polleaan nuoreen, Miki Liukkoseen.Pirkanmaalla ja mm. Hämeenlinnan seuduilla ilmestynyt "TAIDE ja VIIHDE"-liite julkaisi Miki Liukkosen haastattelun. Siinä oli seuraava, Mikin itsensäkin parhaaksi raakaama runo:
"Äiti minä olen ajatellut sinua/ minä olen ajatellut sinua jatkuvasti/ punavalkoisessa huoneessani kissa/ sylissä/ itkenyt sinua kylmässä saunassa/ vavisten ajatellut sairaalan loputtomia/ käytäviä/ tuoksuja, jotka tulevat aina yhdistymään/ kuolemaan/ repimään minulta peiton päältä."
Moniulotteista? Uniikkia?
Mikille povataan suuria, MIkin on ottanut Ws, miksi?
Inhimillinen suru ja kuolema on surullista, mutta ei sen kertoma tarina ole yhtään sen enempää korkeakirjallisuutta kuin omaelämäkertainen piehtarointi.
Isoista taloista on lopullisesti tullut laskelmoivia tasonlaskijoita.
Lukekaapa Veera Antsaloa (TEOS), lukekaa Pekka jänttiä (TEOS). Aervailkaa eroja kustannuspoliittisen rohkeuden ja latteuden välillä - tai runonkustannuskyvyn ja ymmärtämisen välillä.
Veera on kriittisen oppilas, mutta antaa palaa jos noilla mennään. Eikä hän ole tullut mitään kilpailuvoittoa tutuilta kahmimaan.
Katsokaa SILTALAn profiilia, katsokaa Gummeruksen uusia, lahjakkaita esikoisia.
Äläkä sinä kolmenimimerkkinen otavapoika turhaan voivottele! - íloinenhävinnyt
Teatterikorkea on elittikoulu? Tavallaan, mutta Oksanen ei ollut ollenkaan tunnettu sinne päästessään. Ja harva muukaan on ollut. Tästä voimme vetää päätelmän, että sinne pääsevät hyvät ja lahjakkaat, joilla on sitten potentiaalia voittaa erilaisia kilpailuja. Ja pienissä piireissä ihmiset tuntevat toisensa joka tapauksessa, eikä se aina ole hyvä asia.
En tunne raatilaisia, mutta ainahan voittajan julkaisun jälkeen häviäjät ovat vinkuneet epäoikeudenmukaisuudesta.
Oma kirjoitukseni oli ihan pska, eikä se ollut edes valmis.
Mutta odotetaan valmista voittajan kirjaa. Ei se silti kaikkia miellytä.
Elämä on. Vain yksi on ensimmäinen ja muut tulevat perässä.- Huomenta
Katselkaapa tuota samaa tyyliä millä tämä yksi antiteesi kirjoittaa. Hauskaa.
Ehkä iloinenhävinnyt ei ollut tekstillään valmis, mutta mitä siitä? Ehkä kaikki ei 1254 rannelle jääneessä ollut paskaa.
Ja eiköhän se ennenvanhainen kustantajan tehhtävä ole ainakin ollut auttaa hienosta materiaalista teos. Valmis vopi olla myös lattea, valmis ei tarkoita hyvää - ja keskeneräisissä voi olla paljon ansioita, valmis voi olla paskaa.
Eritoten kilpailuissa toivoisi niitä helmiä kuorittavan.
Jotkut kustantamot kuorivat kilpailujen ohi ja niistä piittaamatta. Onneksi.
Teoksen ja Siltalan taso on aivan palkittua ja huippua, Gummerus on alkanut kunnostautua todella lupaavien ja uskomattoman omaäänisten tekstien rohkeamna ottajana. Kun ääliöt sitä ennen ne ovat hylännet. (Esim. Mattias Riikonen, Nelisiipinen lokki, 2012) - Päivää vaan
Tää sama nimimerkki yrittää nyt leikkiä raatia puolustavaa onnellista häviäjää, joka ei tunne raatia, miettii onko teatterikorkea eliittikoulu ja toteaa lopuksi kilpailuraatiystävällisesti, että oma kilpailutyo oli paitsi kesken myös paskaa. Liikuttavaa ja uskottavaa.
Käytä nyt prkle raatijätkä energiasi muuhun!
Terveisin Semiootikko, tuleva julkaisija ja sen myötä epäilemättä yhteiskunnallinen mätäpaiseista keskustelija
KERRO LINJOISTASI, JOS KETJUSSA ROIKUT - Päivää vaan
Päivää vaan kirjoitti:
Tää sama nimimerkki yrittää nyt leikkiä raatia puolustavaa onnellista häviäjää, joka ei tunne raatia, miettii onko teatterikorkea eliittikoulu ja toteaa lopuksi kilpailuraatiystävällisesti, että oma kilpailutyo oli paitsi kesken myös paskaa. Liikuttavaa ja uskottavaa.
Käytä nyt prkle raatijätkä energiasi muuhun!
Terveisin Semiootikko, tuleva julkaisija ja sen myötä epäilemättä yhteiskunnallinen mätäpaiseista keskustelija
KERRO LINJOISTASI, JOS KETJUSSA ROIKUTNiin ja nämä nimimerkit siis olivat: rannallaruikuttaja, enkäminä, salaliittoja hihii - mahdollisesti nimmari)
Seurailkaapa toistuvat elementit.
Semiootikko - Näin on!
Päivää vaan kirjoitti:
Niin ja nämä nimimerkit siis olivat: rannallaruikuttaja, enkäminä, salaliittoja hihii - mahdollisesti nimmari)
Seurailkaapa toistuvat elementit.
Semiootikko...ja tietysti iloinen hävinnyt , eli iloinen häviän rooliin astunut A.K.
- nimmari
Päivää vaan kirjoitti:
Niin ja nämä nimimerkit siis olivat: rannallaruikuttaja, enkäminä, salaliittoja hihii - mahdollisesti nimmari)
Seurailkaapa toistuvat elementit.
SemiootikkoHaluan heti korjata, että nimmari-nimimerkillä kirjoitan vain minä - ainakin toistaiseksi. En viitsi enää edes kommentoida ketjua, sillä näyttää siltä että oikeiden kirjailijoiden tavoin myös monet kirjailijanalut (hihii muun muassa) kärsivät mielenterveysongelmista.
- heippa vaan
nimmari kirjoitti:
Haluan heti korjata, että nimmari-nimimerkillä kirjoitan vain minä - ainakin toistaiseksi. En viitsi enää edes kommentoida ketjua, sillä näyttää siltä että oikeiden kirjailijoiden tavoin myös monet kirjailijanalut (hihii muun muassa) kärsivät mielenterveysongelmista.
sori nimmari, lipsahti vahingossa nimimerkkisi mukaan. Kommenttisi oli asiantunteva ja hyvä, ja maltillinen tyyli poikkesi tästä samasta (rannallaruikuttaj, enkäminä, salaliittoja hihii ja iloinenhäviäjä).
Tuo salaliittoja hihii oli kaiken huippu! Ole ystävällinen ja avaa asiallisia kysymyksiä, äläkä sotke.
Ja nimmari: ymmärrän!
- Huomenta
PS. Jos joku WSOY-kustantaja lukee tämän, niin lueppa samalla "hylsy vai sopimus" ketjun lopusta Anna-sofia-minna-nimimerkin kirjoitus. Pyydetty vuosi sitten uusi versio kässäristä, vuoden se on sen jälkeen lojunut talossa. Koittakaa nyt kaivaa se esiin, JA ANTAA KIRJOITTAJALLE EDES JOKU KOMMENTTI Miki-lumon lomassa.
Törkeää!!
Ja OTAVA voisi vähän kurkkia niitä pinojaa, 1257 kässäriä lähti kisaan, eiköhän sieltä voisi sokeakin vielä jotakin löytää.
Yksi kilpailuraatilainen muuten totesi, että raati ei Saarikoski-kilåpailussa ollut lainkaan ykksimielinen. Voisikohan noita yksittäisten raatilaisten yksittäisiä mielenkiinnon kohteita vähän nostaa esiin? - scarabaeus
Täällähän on kirjallisuuspiiri oikein vauhdissaan. Oletteko Te jo kaikki lukeneet sen Neuromaani,
ja jos ette
niin
aika on !- höh??
Mikä siinä Neuromaanissa niin erikoista on?
Ei mua kiinnosta lukea jotain tarinaa ziljoonalla eri tavalla, ei eri tapahtumapolkujen esiintuominen ole enää uusi juttu. Onhan sitä ollut ennenkin ja kuuluu filosofian perusopintoihin ;-) - scarabaeus
höh?? kirjoitti:
Mikä siinä Neuromaanissa niin erikoista on?
Ei mua kiinnosta lukea jotain tarinaa ziljoonalla eri tavalla, ei eri tapahtumapolkujen esiintuominen ole enää uusi juttu. Onhan sitä ollut ennenkin ja kuuluu filosofian perusopintoihin ;-)Heitin tämän kommenttini ihan vain sitä varten, että myös Neuromaani on Otavan tuotantoa. Otava on siis kirjakustantamo, liikeyritys.
Nyt Te vouhkaatte täällä voittajasta, Tua Harno, jolta on tulossa siis maaliskuussa kirja, joka on 20-luvulta 50 -luvulle proosaa. Tämän ilmoituksen kun luin ja näin Tua Harnon kuvan netissä, niin ajattelin, että aijaha,
Kira Poutasen tilalle palkattiin Tua Harno.
Onko tässä mitään kummallista? Minun mielestäni ei ole.
- quoi
Huomioksi vaan,
Tua Harno on ( yhdessä muiden kanssa) julkaissut jo aiemmin Kirja kerrallaan- kustantamosta näytelmän Maallisten ilojen puutarha, joten hänen voittonsa rikkoo kilpailun sääntöjä. Onkohan Otavalla tuo on hoksattu? Jospa olis samat säännöt kaikille... - ainasamavirsi
Joo hyvää päivää. Tämä palsta ei näemmä koskaan petä. Tällä hetkellä olen vain iloinen, etten voittanut Saarikoski-kisaa yrityksestä huolimatta. Onhan se jo tälläkin palstalla useampaan otteeseen nähty, että kateus on kansantauti, mutta jotain rajaa sentään.
Kirjoittakaa loistava käsikirjoitus, joka ylitää kustannuskynnyksen älkääkä itkekö äitiä. Mikä hiton velvollisuus Otavalla tai millään muullakaan kustantajalla on etsiä kovaa muokkaamista kaipaavia käsiksiä tuhansien samantasoisten joukosta ja luoda niistä jotain julkaisemisen arvoista, kun viittä vaille valmiita käsiksiäkin tuodaan kustannustoimittajan pöydälle pinokaupalla?
Tässä pinossa itkevät vain ne, jotka eivät ole tehneet tarpeeksi työtä käsiksensä eteen, tai jotka eivät vain kykene keksimään tarpeeksi kiinnostavaa tarinaa.
Ei, en ole otavalainen, en ole yksi voittajista, en ole yksi raatilaisista, en edes tunne ketään ensiksimainittuihin ryhmiin kuuluvista. Osallistuin itse kilpailuun, ja vaikka kirpaisi, etten voittanut, niin pimahtanut en ole, että rupeaisin kehittämään salaliittoteorioita.
Menkää kirjoittamaan ja hiomaan käsiksiänne valittamisen ja saivartelun sijaan. Ei katkeralla ja kateellisella asenteella tulla kirjailijaksi, vaan kovalla työllä- älyä kehiin
Siinäpä se onkin, sinäpä "ainasamavirsi" sanoit (yllättäen;) Otavan kustantajan sanoin: vittä vaille valmiita ja hyvikin tulee pinokaupalla. Niinpä.
Miksi sitten valita tuttu ja aiemmin julkaissut?
Olisihan tuon voinut muussakin yhteydessä julkaista.
Tai mikset kustantaja lähtenyt raadista?
Annabaijersit vaan tommoselle Otava-ääliölle!!
- scarabaeus
Satutteko tietämään tuleeko näistä kahdesta muusta sitten, siis tarkoitan ne kaksi muuta, jotka voittivat siinä Saarikoski -kirjoituskilpailussa, muistaakseni mies ja nainen,
niin ilmestyykö heiltä sitten
runokirja
vai mikäköhänlainen kirja tulossa heiltä ensi vuonna ? - revi siitä
ainasamavirsi verää nimimerkkityyliä myöten aiemman pirtaan.
Mutta hyvä: otetaan sinut uutena.
Et ehkä työstänyt kässäriäsi tarpeeksi, arveletko, ettei kukaan 1254 lähettäjästä sitä tehnyt? Eikä kellään tuntemattomalla ollut kiinnostavaa tarinaa?
Kateus on monessa paikassa vaikutin, mutta älä nyt tartu helppoon.
Kyse on oikeudenmukaisuudesta ja sellaisesta aiemmin mainitusta jota en tässä toista.
Eikö kriittisen lukijatutut voineet jäävätä itseään?
Eivätkö katsoa, että ennen ei ole julkaistu jos voitetaan kisa jossa ennen ei ole saanut julkaista?
Eivätkö voisi nostaa esiin niitä, joita erimieliset raatilaiset nostivat?
Eikö tähän voi vastata langoilla keikkuva kustantaja?- ainasamavirsi
En ole kustantaja, vaan itsekin kilpailuun osallistunut. Mutta vastaan:
tottakai siellä 1254 käsiksen joukossa oli tuollainen viittä vaille valmis käsis. Nimittän tämän Tua mikälieneekään käsis.
Etkö ymmärrä, ettei Saarikoski-kilpailua järjestetty SINUA varten vaan siksi, että Otava löytäisi hyvää ja kiinnostavaa julkaistavaa. Sellainen oli Tua mikälienen käsis. Piste.
Lähdet oudosta olettamuksesta, että Otavalla olisi joku velvollisuus nostaa esille joku pystymetsästä tuleva kirjoittelija, josta sitten muovataan uusi hotakainen. Miksi ihmeessä Otava sellaista tekisi? Kustantamoissa on kova kiire muutenkin, miksi ryhtyä hiomaan kivestä timanttia, kun valmis timantti tuodaan tarjottimella eteen?
Saarikoski-kilpailu ei ollut mikään demokraattinen vaali, jossa valitaan absoluuttisesti paras käsikirjoitus. Se oli kilpailu, jonka avulla Otava löysi uuden, kiinnostavan kirjailijan talliinsa. Piste.
Ei tällaiset kilpailut ole koskaan "oikeudenmukaisia". Koska on mahdotonta määrittää oikeudenmukaisuutta. Jos tämä Tua mikälie on opiskellut sekä draamalinjalla että kriittisessä, niin voin olettaa, että hän on myös paiskinut ihan hitosti töitä tekstinsä eteen. Varmasti enemmän kuin minä tai sinä. Kykenipä Antti Kasper tunnistamaan tai ei käsiksestä Tuan "ääntä" tai tyyliä, kun kirjoittajalla on tuollainen kirjoittajakoulutus takanaan, niin hän olisi voittanut todennäköisesti joka tapauksessa, kuuluipa Kasper kriittisen opettajiin tai ei.
Joka tapauksessa, koko tämä ketju on hyvää mainosta kriittiselle korkeakoululle. Jos luette kirjaiijablogeja, niin myös eräs toinen kriittisen opiskelija sai juuri sopparin, tällä kertaa tosin WSOY:lta, jonka kustannustoimittaja Samuli Knuuti kuuluu myös Kriittisesttä vieraileviin opettajiin.
Kriittisessä oppii sekä kehittämään kirjoittamista että solmimaan suhteita. Se on fakta. Kaikki muu on pelkkää jossittelua. - kehäkolme
ainasamavirsi kirjoitti:
En ole kustantaja, vaan itsekin kilpailuun osallistunut. Mutta vastaan:
tottakai siellä 1254 käsiksen joukossa oli tuollainen viittä vaille valmis käsis. Nimittän tämän Tua mikälieneekään käsis.
Etkö ymmärrä, ettei Saarikoski-kilpailua järjestetty SINUA varten vaan siksi, että Otava löytäisi hyvää ja kiinnostavaa julkaistavaa. Sellainen oli Tua mikälienen käsis. Piste.
Lähdet oudosta olettamuksesta, että Otavalla olisi joku velvollisuus nostaa esille joku pystymetsästä tuleva kirjoittelija, josta sitten muovataan uusi hotakainen. Miksi ihmeessä Otava sellaista tekisi? Kustantamoissa on kova kiire muutenkin, miksi ryhtyä hiomaan kivestä timanttia, kun valmis timantti tuodaan tarjottimella eteen?
Saarikoski-kilpailu ei ollut mikään demokraattinen vaali, jossa valitaan absoluuttisesti paras käsikirjoitus. Se oli kilpailu, jonka avulla Otava löysi uuden, kiinnostavan kirjailijan talliinsa. Piste.
Ei tällaiset kilpailut ole koskaan "oikeudenmukaisia". Koska on mahdotonta määrittää oikeudenmukaisuutta. Jos tämä Tua mikälie on opiskellut sekä draamalinjalla että kriittisessä, niin voin olettaa, että hän on myös paiskinut ihan hitosti töitä tekstinsä eteen. Varmasti enemmän kuin minä tai sinä. Kykenipä Antti Kasper tunnistamaan tai ei käsiksestä Tuan "ääntä" tai tyyliä, kun kirjoittajalla on tuollainen kirjoittajakoulutus takanaan, niin hän olisi voittanut todennäköisesti joka tapauksessa, kuuluipa Kasper kriittisen opettajiin tai ei.
Joka tapauksessa, koko tämä ketju on hyvää mainosta kriittiselle korkeakoululle. Jos luette kirjaiijablogeja, niin myös eräs toinen kriittisen opiskelija sai juuri sopparin, tällä kertaa tosin WSOY:lta, jonka kustannustoimittaja Samuli Knuuti kuuluu myös Kriittisesttä vieraileviin opettajiin.
Kriittisessä oppii sekä kehittämään kirjoittamista että solmimaan suhteita. Se on fakta. Kaikki muu on pelkkää jossittelua.Suhteiden solminta onkin se ydin. Niinpä.
- iiik iik
kehäkolme kirjoitti:
Suhteiden solminta onkin se ydin. Niinpä.
Marissa on kaunis ja Miki pollea.
Hyvä WSOY.
Tua on kjulkaissut jo.
Hyvä OTAVA.
Arvioikaapas sitten Mikin runo tässä ketjussa?
Ihan oikeesti, katsokaa TEOS-kustantamon tasoa. Pikkasen vetää asiantuntevampaa linjaa.
Katsokaa myös SILTALAa, katsokaa GUMMERRUSta.
Kuka on sanonut, että mulla ei ole sopparia? - Bo)
iiik iik kirjoitti:
Marissa on kaunis ja Miki pollea.
Hyvä WSOY.
Tua on kjulkaissut jo.
Hyvä OTAVA.
Arvioikaapas sitten Mikin runo tässä ketjussa?
Ihan oikeesti, katsokaa TEOS-kustantamon tasoa. Pikkasen vetää asiantuntevampaa linjaa.
Katsokaa myös SILTALAa, katsokaa GUMMERRUSta.
Kuka on sanonut, että mulla ei ole sopparia?Ei kukaan, mutta kateellisuutesi paistaa sekä Otavan että Bonnierin kahvihuoneeseen saakka, nyllä nyt A.K. panee aurinkolasit silmilleen, kun niin häikäisee.
Rupea tekemään töitä tekstiesi eteen, jos haluat arvostusta kirjailijana. Ei täällä palstalla mariseminen auta uraasi yhtään. - Hyvin luistaa
Bo) kirjoitti:
Ei kukaan, mutta kateellisuutesi paistaa sekä Otavan että Bonnierin kahvihuoneeseen saakka, nyllä nyt A.K. panee aurinkolasit silmilleen, kun niin häikäisee.
Rupea tekemään töitä tekstiesi eteen, jos haluat arvostusta kirjailijana. Ei täällä palstalla mariseminen auta uraasi yhtään.Entäpäs jos teen töitä tekstieni eteen, entäpäs jos työni tuottaa jo hedelmää. Entäpäs jos tavalla tai toisella kateellisuudenmahdollisuus pienenee teidän silmiinne saakka.
Olisiko silloin mahdollista, että koetan nostaa keskeisiä asioita keskusteluun? - niin mullakin
Hyvin luistaa kirjoitti:
Entäpäs jos teen töitä tekstieni eteen, entäpäs jos työni tuottaa jo hedelmää. Entäpäs jos tavalla tai toisella kateellisuudenmahdollisuus pienenee teidän silmiinne saakka.
Olisiko silloin mahdollista, että koetan nostaa keskeisiä asioita keskusteluun?Siinä tapauksessa nousee keskeiseksi kysymys: mitä tämä kilpailu ja sen tulos sinun napaasi hiertää?
- älkääitkekö
ainasamavirsi, rakastan sinua, ihan oikeasti. Kerrankin kunnon perusteltu kommentti.
- Onnea sulle A.K
"älkääitkekö", (ja noi muut yhdyssanamerkit)
oletko kustantajana yhtä heppoinen kuin rakkaudessasi sinun kannallasi oleviin.
Luepas muitakin argumentteja ja vastaa vaikkapa "älyä kehiin"-kirjoittajan hyviin kyssäreihin.
Jos Otavan kustantaja saa perustelematta ja halutessaan tehdä mitä vaan ja rakastaa kuin mikael junger, liikuttavasti kevyesti ja julkisesti - kerro ihmeesä linjaus. - hihhih otava
Onnea sulle A.K kirjoitti:
"älkääitkekö", (ja noi muut yhdyssanamerkit)
oletko kustantajana yhtä heppoinen kuin rakkaudessasi sinun kannallasi oleviin.
Luepas muitakin argumentteja ja vastaa vaikkapa "älyä kehiin"-kirjoittajan hyviin kyssäreihin.
Jos Otavan kustantaja saa perustelematta ja halutessaan tehdä mitä vaan ja rakastaa kuin mikael junger, liikuttavasti kevyesti ja julkisesti - kerro ihmeesä linjaus.joo, minkähän vuoksi tää koskettaa noin paljon "älkääitkekö"- nimimerkkiä.
Ihan sattumalta ja ulkopuolisena varmaan;) - tv. työtön
hihhih otava kirjoitti:
joo, minkähän vuoksi tää koskettaa noin paljon "älkääitkekö"- nimimerkkiä.
Ihan sattumalta ja ulkopuolisena varmaan;)Nämä kommentit ovat koko kirjailijanalut-palstan suola: aina esitetään olettamuksia kommentoijien henkilöllisyydestä. Kuvitellaan, että kirjailijoilla, kirjoituskilpailunvoittajilla ja kustantajilla ei ole parempaa tekemistä kuin jankata täällä kateellisten kanssa jostain pikkuasioista. Minä taas luulen, että heillä on jotain järkevääkin tekemistä: kirjoittaa ja kustantaa kirjoja.
- Hyvin luistaa
tv. työtön kirjoitti:
Nämä kommentit ovat koko kirjailijanalut-palstan suola: aina esitetään olettamuksia kommentoijien henkilöllisyydestä. Kuvitellaan, että kirjailijoilla, kirjoituskilpailunvoittajilla ja kustantajilla ei ole parempaa tekemistä kuin jankata täällä kateellisten kanssa jostain pikkuasioista. Minä taas luulen, että heillä on jotain järkevääkin tekemistä: kirjoittaa ja kustantaa kirjoja.
...joo, ja kun niiden ei tarvitse tehdä mitään kustannustöitä, porskuttavat ja kustantavat vaan. Eivät tee töitä, mutta eivät oo työttömiä. Nettoovat muiden töillä.
Arvostelkaapas MIKIn runo.
(onko muuten sellainen kateellinen, joka huomaa WSOY:n ja OTAVAn onttouden, mutta kehuu TEOSta ja SILTALAa ja GUMMERUSta?
Hauskaa, että tää kateus nostetaan aina esiin, sillä voi vaientaa herkästi säikähtävät)
Siitä huolimatta: MIKSI TUA VOITTI KISASSA, JOSSA VOITTAJA EI OLE SAANUT JULKAISTA? TUA ON JULKAISSUT JO AIEMMIN?
Annabaijerssit kustantajalle! - Hiulihei sulle
Siis. jos ei hierrä omaa napaa eli ei ole kateellinen
ei ole syytä eikä saa herättää keskustelua kustantajan täydestä mielivallasta.
Julkaistaan jo julkaissut kisassa johon ei saanut osallistua kuin aiemmin julkaisematon?
Ehkäpä pyrinkin kustantajaksi kustantajan paikalle.
Annabaijersit vaan Otavaan - ainasamavirsi
Hiulihei sulle kirjoitti:
Siis. jos ei hierrä omaa napaa eli ei ole kateellinen
ei ole syytä eikä saa herättää keskustelua kustantajan täydestä mielivallasta.
Julkaistaan jo julkaissut kisassa johon ei saanut osallistua kuin aiemmin julkaisematon?
Ehkäpä pyrinkin kustantajaksi kustantajan paikalle.
Annabaijersit vaan OtavaanJos joku kirjoittaa tällaisen määrän aggressiivisia viestejä, niin onhan se nyt selvä, että aihe on hänelle tärkeä. Jos et ole katkera häviöstä, niin kysymys kuuluu: miksi asia on sinulle niin tärkeä? Miksi käytät näin paljon aikaa ja vaivaa keskustelun herättämiseksi? Jos asia ei ole sinulle henkilökohtaisista syistä tärkeä, niin se saa tilanteesi vaikuttamaan vähän huolestuttavalta. Mikä ei olisi mitään uutta tällä palstalla, ettei siinä mitään.
- www
ainasamavirsi kirjoitti:
Jos joku kirjoittaa tällaisen määrän aggressiivisia viestejä, niin onhan se nyt selvä, että aihe on hänelle tärkeä. Jos et ole katkera häviöstä, niin kysymys kuuluu: miksi asia on sinulle niin tärkeä? Miksi käytät näin paljon aikaa ja vaivaa keskustelun herättämiseksi? Jos asia ei ole sinulle henkilökohtaisista syistä tärkeä, niin se saa tilanteesi vaikuttamaan vähän huolestuttavalta. Mikä ei olisi mitään uutta tällä palstalla, ettei siinä mitään.
Juurihan tuo hiulihei kertoi motiivinsa, hän haluaa kustantajaksi kasperin paikalle.
Mitä sinä ainasamavirsi vielä kyselet ja viet aiheesta vinoon. - Nimmari
www kirjoitti:
Juurihan tuo hiulihei kertoi motiivinsa, hän haluaa kustantajaksi kasperin paikalle.
Mitä sinä ainasamavirsi vielä kyselet ja viet aiheesta vinoon.Ehkä Otava tosiaan voisi vastata julkisesti
miksi palkitsi jo julkaisseen?
Se on varmaan oleellinen kysymys.
Ja ainasamavirsi voi lakata veisaamasta samaa ja kyselemästä tuntemattoman palstalaisen motiiveja. Mitä niillä on väliä. - ap.
www kirjoitti:
Juurihan tuo hiulihei kertoi motiivinsa, hän haluaa kustantajaksi kasperin paikalle.
Mitä sinä ainasamavirsi vielä kyselet ja viet aiheesta vinoon.Toi on just niin tyypillistä: alkaa kyseenalaistaa keskustelua herättävän persoonaa, mielenterveyttä ja ties mitä. Olettaa kaikkea.
Ainasamavirsi veisaa kustantajan piikkiin ja koettaa häivyttää kysymykset.
Mitä jos viksuuttasi vastaat täällä esitettyihin asioihin ja unohdat anonyymit.
Miten julkaissut saattoi voittaa julkaisemattomille tarkoitetetun kisan?
Miksi sellainen joka tiesi nimimerkin takana olevat tekstit ei vaihtanut paikalleen puolueetonta raatilaista?
Ja voiko kustannusyhtiö kilpailuissakin toimi kuinka tahansa ja sääntöjensä vastaisesti?
Kiva jos joku otavalainen vastaa tähän eikä keskity mielentilani diagnosointiin. - ainasamavirsi
ap. kirjoitti:
Toi on just niin tyypillistä: alkaa kyseenalaistaa keskustelua herättävän persoonaa, mielenterveyttä ja ties mitä. Olettaa kaikkea.
Ainasamavirsi veisaa kustantajan piikkiin ja koettaa häivyttää kysymykset.
Mitä jos viksuuttasi vastaat täällä esitettyihin asioihin ja unohdat anonyymit.
Miten julkaissut saattoi voittaa julkaisemattomille tarkoitetetun kisan?
Miksi sellainen joka tiesi nimimerkin takana olevat tekstit ei vaihtanut paikalleen puolueetonta raatilaista?
Ja voiko kustannusyhtiö kilpailuissakin toimi kuinka tahansa ja sääntöjensä vastaisesti?
Kiva jos joku otavalainen vastaa tähän eikä keskity mielentilani diagnosointiin.Et kai nyt tosissasi luule jonkun otavalaisen tuhlaavan aikaansa tällä palstalla saivarteluun? Huomaa, että jotkut eivät ole olleet koskaan ns. oikeissa töissä.
- hiuliii
ainasamavirsi kirjoitti:
Et kai nyt tosissasi luule jonkun otavalaisen tuhlaavan aikaansa tällä palstalla saivarteluun? Huomaa, että jotkut eivät ole olleet koskaan ns. oikeissa töissä.
joo, huomaan myös. Ainasamavirsi vaan veisaa. Kerropa omat motiivit muiden motiiveja miettiessä? Ja jos aikaa piisaa niin osu aiheeseenkin.
Onko otava mielestäsi toiminut oikein?
- HIULIHEI SULLE
No kirjoitin hiuliheit , hyvät päivät ja hyvin luistaa... mutta kai tässä ketjussa joku muukin kirjoittaa?
vAI VEISAAKO AINASAMAVIRSI KAIKKI MUUT VIRRET, MINÄ LOPUT.
eIPÄS KIRJOITELLA ENÄÄ, JOTTA YDIN JÄÄ MUIDEN KIN LUETTAVAKSI, eiKÄ HÄVIÄ.
miksi tua voitti kisassa, jossa voittaja ei ole saanut julkaista?
tua on julkaissut aiemmin.
mUUTKIN OLEELLISET KYSYMYKSET JÄIVÄT KYSYJÄN/KYSYJIEN PERSOONAN POHDINTAAN.
aNNABAIJERSIT oTAVAAN- ainasamavirsi
Joopa joo, nyt iskee kateellisten sensuurikin päälle, kun henkilökohtaisia ongelmiaan purkavat yrittävät estää muiden kirjoittelun.
Ja ihan tiedoksi, että ensimmäistä kertaa olen koko ketjun lukenut tänään. - saapuja sata
ainasamavirsi kirjoitti:
Joopa joo, nyt iskee kateellisten sensuurikin päälle, kun henkilökohtaisia ongelmiaan purkavat yrittävät estää muiden kirjoittelun.
Ja ihan tiedoksi, että ensimmäistä kertaa olen koko ketjun lukenut tänään.uskomaton johtopäätös tolta veisaajalta. Näkee hyvin, miten jotkut projisoivat tunnelmiaan vailla vastetta. Aiheeseen reagointipyyntö tulkintaan sensuurina. ok. No veisaa sinä kuule omia ja kustantajan virsiä aivan niin paljon kuin lystäät.
Jos jollakulla on kommentoitavaa minun (Ap. tai hiulihein tai nimmarin kysymyksiin) olisi mukavaa. (Toivottavasti en tällä alistanut ketään) - nasulainen
ainasamavirsi kirjoitti:
Joopa joo, nyt iskee kateellisten sensuurikin päälle, kun henkilökohtaisia ongelmiaan purkavat yrittävät estää muiden kirjoittelun.
Ja ihan tiedoksi, että ensimmäistä kertaa olen koko ketjun lukenut tänään."Ainasamavirsi"vastaapa omaan kysymykseesi: miksi liehut niin paljon tällä palstalla?
Ihan vaan kustantajan iloksi vai pelkkää pyyteettömyyttä?
Oletko kunnossa? - ainasamavirsi
nasulainen kirjoitti:
"Ainasamavirsi"vastaapa omaan kysymykseesi: miksi liehut niin paljon tällä palstalla?
Ihan vaan kustantajan iloksi vai pelkkää pyyteettömyyttä?
Oletko kunnossa?Kuten sanottua, luin koko ketjun ensimmäistä kertaa tänään. Vastasin, koska ketju kiteyttää sen tunnelman, josta palstalla on kärsitty jo vuosia: katkeruus ja kateus. Todella latistavaa. Silloin tällöin palstalle tulee ketjuja, joissa pyritään oikeasti saamaan apua oman kirjoittamisen suhteen, mutta iso osa aloituksista ja ennen kaikkea niitä seuranneista keskusteluista on pelkkää katkeruuden purkamista kulloinkin vuorosssa olevaan kohteeseen. Sen sijaan, että mietittäisiin, mitä voi ottaa opiksi menestyvistä kirjailijoista, heitä haukutaan. Kun jossain tulee puheeksi esim. Sofi Oksanen, niin heti perään alkaa kommentoitinti siitä, kuinka Oksanen kirjoittaa pelkkää paskaa, on biseksuaali ja kaikkea muuta epärelevanttia. Samoin haukutaan Pulkkista, jokan ei tämän palstan mukaan ole edes hyvännäköinen tai sitten vastaavasti on vain hyvännäköinen, kommentoijasta riippuen. Mutta ydinasia on, että kaikkiin suhtaudutaahn vain negatiivisesti ja katkerasti. En tykkää itse enää edes käydä tällä palstalla, kun ilmapiiri on niin negatiivinen ja katkera. Kuitenkin palsta on ainoa, jossa kirjailijanalut voivat vaihtaa ajatuksia. Mutta tällaisesta l'llättelystä ja haukkumisesta ei ole apua kenellekään kirjailijanalulle, se toimii ainoastaan joiden epäonnistumisen aiheuttaman katkeruuden purkukanavana. Ei edesauta luovuutta tai kirjoittamista, ei edesauta yhtään mitään. Siksi kommentoin tähän ketjuun, kun ärsyttää, että palstatilaa tuhlataan typerään ja hedelmättömään haukkumiseen sen sijaan, että keskityttäisiin miettimään kuinka parantaa oma kirjoittamista ja mahdollisuutta saada käsikirjoitus julkaistua.
Ja nyt lopetan ja menen kirjoittamaan omaa käsikirjoitustani. Sillä ilman kovaa työtä sitä ei kustanneta. Ei ainakaan roikkumalla tällä palstalla eli kiitti mulle riitti. - penelope3
ainasamavirsi kirjoitti:
Joopa joo, nyt iskee kateellisten sensuurikin päälle, kun henkilökohtaisia ongelmiaan purkavat yrittävät estää muiden kirjoittelun.
Ja ihan tiedoksi, että ensimmäistä kertaa olen koko ketjun lukenut tänään.No mutta hyvänen aika,
ettekös te nyt tajua, että tässä maassa ei sovi arvostella kustannuspoliittisia ratkaisuja tai kustantajia.
Ainoastaan Sofi Oksanen voi niin tehdä, koska kukaan ei kehtaa sanoa tämän olevan kateellinen.
PS. Ko. henkilö ei paljoa diggaile WSOY:tä tai OTAVAA,
TEOS-kustantamoa pitää eettisenä.
Oiskohan sittenkin jotenkin kade, eikai sitä muuten voi noihin ajtuksiin päätyä?
Veisaisko virsi tähän jotain harrasta?
- Starbucks Coffee
Osallistunpa minäkin keskusteluun, joka on mennyt täysin sivuraiteille. Aiheena oli alunperin pohdinta siitä, onkohan osa tuomareista mahdollisesti tunnistanut käsikirjoituksesta Tuan tyylin (tai jopa aiemmin saanut luettavakseen osia hänen käsiksestään), sillä kaksi tuomareista on kriittisen korkeakoulun opettajia ja Tua on ollut siellä oppilaana. Osa porukasta täällä arvailee, että tuomarit ovat hyvin todennäköisesti jo päätöstä tehtäessään tienneet, kuka Tuan nimimerkin takana on. Kriittisen korkeakoulun kirjoittajakoulun kuvauksessakin lukee näin:
"Mahdolliset kaunokirjalliset ideat yritetään viedä mahdollisimman pitkälle jo kurssin aikana. Oppilaalla on myös mahdollisuus näyttää tekstejään opettajana toimivalle kustannustoimittajalle. "
Sen lisäksi Tua on aiemmin julkaissut toisen kustantamon kautta, mikä ilmeisesti sotii kilpailun sääntöjä vastaan. Nämä kaksi asiaa nyt vain ovat sellaisia, että on ymmärrettävää, että monikin ihmettelee, miten on mahdollista, että voittaja valikoituu näin...Voittajalle kun on kuitenkin kustannussopimuksen lisäksi ollut jaossa 10 000 euroa ja noin ison summan ollessa kyseessä olisi tärkeää selvittää, että onhan voittajan valinta tapahtunut hyvän maun ja oikeudenmukaisuuden periaatteita noudattaen.
(Huomio aiheen vierestä ei liittyen saarikoski kilpailuun...olen tässä vuosien varrella huomannut, että kirjailijanaluille olisi tärkeää saada luotua suhteita kustantamoihin päin. Näitä suhteita saa luotua mm. kriittisessä korkeakoulussa, jossa ollaan tekemisissä kustannustoimittajien ja kirjailijoiden kanssa omaa käsikirjoitusta työstettäessä...Juttu on vain niin, että opetus maksaa yli 1100 euroa lukukaudessa, eli me, joilla ei ole tuosta noin vain heittää tonnia kirjoittajakouluun, voimme ilmeisesti heittää hyvästit suhteiden luomiselle ja kirjailijan uralle...tästä saisi oivan keskustelun otsikolla: Onko kirjailijuus vain rikkaiden etuoikeus?)
Takaisin Saarikoski kisaan...tuomariston pitäisi olla kauttaaltaan irti kaikenlaisista yhteyksistä kirjoittajakouluihin tai arviointipalveluihin, jotta KAIKKI tekstit pysyvät heille anonyymeinä. Vain siten kilpailu voi pysyä reiluna kaikkia osallistujia kohtaan. Tai no toisaalta, valitsihan viime vuoden Finlandia voittajankin Liksomin tuttava Milonoff, joten kenties se, että tällaisessa kirjailijanaluille järkkäämässä kisassa käy näin ei pitäisi olla yllätys. Näin se vain Suomen kaunokirjallisissa piireissä taitaa mennä, ikävä kyllä. - Terve 228
Niin, minusta ainakin tuntuu siltä, että toimiva kirjallisuusagentuurirakenne olisi parempi kirjallisuuselämän moninaisuuden kannalta kuin se, että on yksi opinahjo, josta kaikki kirjoittajat tulevat. Tämä nyt siis ollenkaan Kriittisen korkeakoulun opetusta väheksymättä, ja siellähän on siis tosi paljon ja vaihtelevasti opettajia, eli ei siinä mitään vikaa ole, siis muuta kuin tuo hinta.
Toimivassa suhteessa kirjallisuusagentin kanssa kirjailija ei kaiketi maksa agentille mitään ennen kuin on saanut kustannussopimuksen?
Ehkä kenttä pitäisi laittaa uusiksi?
Ainakin uusia tilaisuuksia uusille teksteille...
Valintanko minäkin nyt vain tyhjästä? Anteeksi, jos näin on. Olen pahoillani, jos pilasin iltasi.- Penelope3
Finlandia-kisassa ei leikitä nimimerkeillä ja anonyymisyydellä, se on siis aivan eri asia!
Kustantajat, tässä tapauksessa Kasper Ja Otava, voisivat muokata "mahdollisimman pitkälle", palkita ja julkaista omia ohjattejaan niin paljon kuin lystäävät - mutta sitten ei pitäisi sotkea ulkopuolisia mukaan.
Likainen markkinayritys!
Kun kustantavat hakevat muutenkin (ihan oikeutetusti ja ymmärrettävästi) julkaistavansa Kriittisestä korkeakoulusta,
kilpailun jos minkä olisi kuvitellut tuovan tasa-arvon tähän maantieteelliseenkin asetelmaan.
Jos kustannusprosessiin liittyvä työ on tehty jo kriittisessä, tietysti teksti on valmiimpaa (ja eniten kustantajan suuntaan mennyttä) kuin kenenkään kustantajan kanssa työstämättömän teksti.
Kyllä tämänkaltaisessa avoimessa, julkaisemattomille tarkoitetussa kilpailussa täytyisi olla tuomaristo, joka on täysin irti kirjoittajakoulutuksista.
Tai sitten pitää ilmoittaa realiteetit tai kilpailuttaa vaan kriittisen muokattu väki!
Starbuck coffee,
olet kiteyttänyt teeman ja ongelman onnistuneesti tekstissäsi.
Voisitko linkittää sen Hesarin kuukausiliitteen toimitukseen, kulttuuritoimitukseen ja muihinkin julkaisuihin?
Jospa kaikki journalistit eivät ole niin korruptoituneita kuin Otava (tai Otavan kanssa korruptoituneet) , ja jospa joku rohkelikko yksilö uskaltaisi tutkia ja kirjoittaa aiheesta vaikkapa laajemmankin reportaasin.
Vai onko niin, että todellinen keskustelu käydään vain täällä, palstalla, jossa likaisen peliinesiin nostajat saavat samantien kateellisen julkaisemattoman leiman? Vaikenevatko kaikki julkaisseet? Myhistelevätkö muut kustannusyhtiöt ja antavat hiljaisen hyväksyntänsä näin arveluttavalle toiminnalle?
Linkitä myös YLEn Susanne Päivärinnalle, joka mieluusti ja rohkeasti ruokkii ykkösellä ajankohtaiskeskustelua. Keskustelu varmaan jatkuisi kun se lähtisi palstan ja kustantamojen norsutornien tuolle puolen.
EI TÄHÄN MITÄÄN SALALIITTOTEORIOIDEN KEHITTELYÄ TARVITA:
OTAVAN PELI ON SELVÄSTI JA SALAAMATTA EPÄREILU JA LIKAINEN. FAKTAT PUHUVAT:
- Penelope3
Laitan tästä vielä oman ketjun..
- jsksns
olisi saanut jäädä laittamatta
- muita tuskin haittaa
...sanoo kustantaja.
- Starbucks Coffee
Minä en ala tätä asiaa sen enempää levittelemään, aihe ei sinänsä kosketa itseäni niin paljoa, että jaksaisin sen kanssa alkaa oikein mediaakin lähestymään. En ole koko kisaan edes osallistunut, kunhan täällä vain kokosin yhteen kaikki asiat, kun keskustelu ajatutui sivupoluille ja aihe oli kuitenkin kiinnostava. Mutta omalta osaltani tämä keskustelu päättyy tähän. Mutta kyllähän kuka tahansa voi halutessaan tämän keskustelun linkata eteenpäin vaikka minne, tämä on ihan julkinen keskustelupalsta.
- Starfish & Coffee
”Faktat puhuvat”
Niin:
1) Tua Harno ei ole opiskellut Kriittisessä korkeakoulussa.
2) Hän ei ole julkaissut omaa kaunokirjallista teosta.
Harno on yhtenä viidestä tekijästä mukana ”Kirja kerrallaan” -kustantamon julkaisemassa Teakin opinnäytetyössä ”Maallisten ilojen puutarha”. Esim. Helsingin Sanomien esikoispalkintoraati ei ole pitänyt tämänkaltaista julkaisua esteenä esikoisehdokkaita valittaessa. - Iines a.
!) Kyseinen opus EI OLE OPINNÄYTETYÖ, siis gradu! Se on julkaisu, jonka perusteella myös muita kirjoittajia tituleerataan kirjailijoiksi.
2) Kriittiset yhteydet on.
Älkää levittäkö pupputietoa, vaan keskustelkaa asiasta. - suzannax
Olisi hyvä, että myös muiden Otavan järjestämien kirjoituskilpailujen ja niiden voittajien kytkyt tutkittaisiin. Onko teillä tietoa näistä muista? Vyyhti voi olla isokin...
- ajatelmia 3
Olisiko kyseessä pikemmin kandintyö, jonka pohjalta on muokattu julkaistava omakustanne? Käsittääkseni Harno ei ole vielä valmistunut Teakista.
En ymmärrä tätä kriittiseen kohdistuvaa kritiikkiä. Julkaistavassa tekstissä on tärkeää vain ja ainoastaan lopputulos. Ei se, missä tekstiä on työstetty ja kenen alaisuudessa. Samalla tavallahan esim. kuvataidepalkinnot menevät useimmiten Taikin tai kuvataideakatemian käyneille, koska siellä nyt sattuu olemaan maan paras taidekoulutus, opiskelijat lahjakkaita ja motivoituneita sekä valmiita uhraamaan vuosia opiskeluun. Voi siis olettaa, että siellä kehittyy varteenotettavia taiteilijoita.
Joku ketjussa valitteli, että kaikilla ei ole varaa kriittiseen korkeakouluun. Haloo! Esim. Harnolla on ollut varaa kouluttaa itsensä ensin juristiksi ja jatkaa sen jälkeen toista akateemista tutkintoa Teakissa. Jos haluat kehittyä kirjoittajana, niin kyllä se raha siihen löytyy. Kriittisen korkeakoulun vuosimaksut ovat pientä verrattuna siihen, että yliopistossa opiskellaan vuosia pelkän opintorahan varassa.- ines a
Kyseessä ei ole omakustanne.
Ja kyseinen opus on JULKAISU.
Kritiikki kohdistuu tuomaristoon ja sääntöihin, jotka he laativat ja rikkovat itse.
Kriittiseen korkeakouluun ei kohdistu kritiikkiä.
- ajatelmia 3
Maallisten ilojen puutarha on NÄYTELMÄ, jonka YKSI TEKIJÖISTÄ on Harno. Lisäksi kirja on Teakin MAISTERIVAIHEEN OPISKELIJOIDEN YHTEISTYÖ ja julkaistaan kirja kerrallaan -sarjassa. Tuolta löytyy enemmänkin näytelmiä, jotka eivät ole kuten Puhdistus kirjoitettu romaanin muotoon. Miten ihmeessä tämä vertautuu kaupallisessa kustantamossa julkaistuun yhden tekijän romaaniin, novelli- tai runokokoelmaan?
Esim. hesarin esikoisteoskilpailuissa yksi ehdokkaista on julkaissut nuortenkirjoja ja ollut muutenkin jo vuosia kirjoittajana tuttu isommalle yleisölle. Myös runo- ja novelliantologioihin osallistuminen ei tarkoita sitä, että kirjoittaja olisi jo "julkaissut".
Myöskään se, että Harno mahdollisesti tuntee Kasperin, ei ole mikään ongelma. Epäeettistä sen sijaan olisi, jos Harno olisi jo puhunut tai jopa allekirjoittanut kustannussopimuksen Otavan kanssa ennen kilpailua. Ei esim. tiedemaailmassakaan katsota esteelliseksi vaikkapa opinnäytetyön (väitöskirjan) arvostelijaksi sellaista henkilöä, joka tuntee arvosteltavan tekstin tekijän. Esteellisyys tarkoittaa ihan muuta, esim. yhdessä tuotettuja artikkeleita joista arvostelija on hyötynyt arvosteltavan työpanoksesta tms.
Teet ines a tikusta asiaa.- XXXYYY
Ajatelmia3 ja muut suuret ajattelijat!
Kun lähdette spekuloimaan noita "eikös kuitenkin"-juttujanne, selvittäkää ensin peruskäsitteet ja terminologia.
Olipa maisterivaihe, tohtorivaihe tai vaikka torkkuvaihe, julkaisu on julkaisu.
En nyt lähde määrittelemään tänne mitä on kaunokirjallisuus ja mitä tarkoitetaan kilpailulla, mitä merkitsee pienkustantamo ja mikä on julkaisutoimintaa.
Pohdinnaksi vaan heitän: ovatkohan Nopolan siskokset kirjailijoita kun kirjoittavat yhdessä, entä jos olisi kolmas sisko - vaikka Nopolan Pirkko - levittäisikö se ammatillisen uskon ja nimikkeet ihan toisiksi. Eli näillä kehäpäätelmillä: Nopolat eivät olisi julkaisseet. He eivät olisi kirjailijoita. Niinkö?
Kannattaa jättää aivan perusteettomat spekuloinnit ja jotakuinkin koittaa osua asian reunoille.
Auttaa muuten kaikilla elämän osa-alueilla.
Hauskin termi minkä täältä löysin oli "julkaisematon kirjailija". Mikähän sekin on?
En ole pyörinyt täällä näitä asianostojani ennen, mutta tännehän tuo asia katoaa... - 007 bond
XXXYYY kirjoitti:
Ajatelmia3 ja muut suuret ajattelijat!
Kun lähdette spekuloimaan noita "eikös kuitenkin"-juttujanne, selvittäkää ensin peruskäsitteet ja terminologia.
Olipa maisterivaihe, tohtorivaihe tai vaikka torkkuvaihe, julkaisu on julkaisu.
En nyt lähde määrittelemään tänne mitä on kaunokirjallisuus ja mitä tarkoitetaan kilpailulla, mitä merkitsee pienkustantamo ja mikä on julkaisutoimintaa.
Pohdinnaksi vaan heitän: ovatkohan Nopolan siskokset kirjailijoita kun kirjoittavat yhdessä, entä jos olisi kolmas sisko - vaikka Nopolan Pirkko - levittäisikö se ammatillisen uskon ja nimikkeet ihan toisiksi. Eli näillä kehäpäätelmillä: Nopolat eivät olisi julkaisseet. He eivät olisi kirjailijoita. Niinkö?
Kannattaa jättää aivan perusteettomat spekuloinnit ja jotakuinkin koittaa osua asian reunoille.
Auttaa muuten kaikilla elämän osa-alueilla.
Hauskin termi minkä täältä löysin oli "julkaisematon kirjailija". Mikähän sekin on?
En ole pyörinyt täällä näitä asianostojani ennen, mutta tännehän tuo asia katoaa...Maallisten ilojen puutarha on 43-sivuinen näytelmä, jossa Harnon osuus on alle kymmenen sivua. Tuollaisen meriitin perusteella en kutsuisi Harnoa julkaisseeksi kirjailijaksi, mutta ehkä täällä wannabe-kirjailijoiden joukossa hän sitä on.
Veikkaanpa, että jos teos osoittautuu hyväksi, Harno on ensi vuonna mukana HS:n esikoisteoskilpailussakin. Eikä siihenkään löydy mitään estettä paitsi tietenkin tällä palstalla, jossa kaikki kirjoituskilpailussa menestyneet tai kustannussopimuksen saaneet ovat suuren katkeruuden kohde.
- suzannax
KATSOKAAPAS TÄTÄ:
Siri Kolu voitti vuonna 2009 Otavan käsikirjoituskilpailun, vaikka OLI JO VUONNA 2008 JULKAISSUT OTAVAN KAUTTA . Kirja oli siis Metsänpimeä. Kuinka aito mahtoi tämä kisa olla? Miten Kolun osallistumisteksti oli muka heti niin valmis, että se saatettiin julkaista ja se voitti vuonna 2010 Finlandia Juniorin?
http://fi.wikipedia.org/wiki/Siri_Kolu
Vuonna 2007 Suuri Rakkaustarina -kisan lähes tuhannen osallistujan joukosta voittanut Janica Brander on toimittaja ja ollut mainostoimistossa. Eli on varmasti tuntenut Otavan viestintä- ja markkinointiporukkaa jo ennen voittoaan, ja kummasti Branderkin sai voiton lisäksi Otavalle kustannussopimuksen ja kummasti Hesari ja Aamulehti häntä hehkuttanut vaikkei päässyt edes Hesarin esikoiskirja-kilpailuun.
Nyt joku journalisti, pliis, tutkikaa, riippumaton sellainen!- ssssalaliitto
Tietojeni mukaan Otava on myös järjestänyt Kennedyn salamurhan sekä holokaustin. Lisäksi olen saanut varmoja todisteita siitä, että Otava on myös Elviksen ja Marilyn Monroen murhien takana, vaikka onnistuikin naamioimaan ne itsemurhiksi. Voisko joku toimittaja tutkia asiaa? No ei voi, koska toimittajat ovat kaikki Otavan palkkalistoilla.
- tsssiiius
Voi herraisä. Ensinnäkään Otavan kisa ei ollut julkaisemattomille kirjailijoille, vaan kenelle tahansa. Luuletko, ettei siihen osallistunut tuhat muuta Otavankin kirjailijaa? Ja tottakai kirja oli valmis saamaan palkinnon, olihan se jo osoittanut kypsyytensä voittamalla Otavan kilpailun.
- 11+10
tsssiiius kirjoitti:
Voi herraisä. Ensinnäkään Otavan kisa ei ollut julkaisemattomille kirjailijoille, vaan kenelle tahansa. Luuletko, ettei siihen osallistunut tuhat muuta Otavankin kirjailijaa? Ja tottakai kirja oli valmis saamaan palkinnon, olihan se jo osoittanut kypsyytensä voittamalla Otavan kilpailun.
Lisäisin vielä, että Kolun palkittu käsikirjoitus (myöhemmin romaani) on käännetty 12 kielelle ja siitä on tulossa elokuva. Että tällainen tekstikö ei olisi ollut kelvollinen voittamaan kaikille avointa kirjoituskilpailua?
- vvvvvdddfff
tsssiiius kirjoitti:
Voi herraisä. Ensinnäkään Otavan kisa ei ollut julkaisemattomille kirjailijoille, vaan kenelle tahansa. Luuletko, ettei siihen osallistunut tuhat muuta Otavankin kirjailijaa? Ja tottakai kirja oli valmis saamaan palkinnon, olihan se jo osoittanut kypsyytensä voittamalla Otavan kilpailun.
"julkaisematon kirjalija", siinäpä vasta käsite.
Hae apua ja aivot.
- Mie18
Olisipa muuten mielenkiintoista tietää, että onko tuo Tua Harnon kilpailussa voittanut (ja etukäteen kilpailun tuomarien näkemysten mukaan hiottu teksti?? tämä on pelkkä kysymys, en tiedä, en väitä) aivan erillinen tuosta Harnon aiemmin kirjoittamasta tekstistä.
Vai onko voittajateksti noiden samojen teemojen kehittelyä?
Sehän ei tietenkään laskisi voittajatekstin taiteellista arvoa, vaan päin vastoin. Teksti olisi entistäkin huolellisemmin työstetty. - esikoisuus
”Julkaisemattoman” ja ”julkaisseen” kirjoittajan välinen ero on kaunokirjallisuudessa osin tulkinnanvarainen, mutta ei suinkaan mielivaltainen. Sekä kustantamot että erilaiset palkintoraadit joutuvat joka vuosi useiden tapausten kohdalla selvittelemään, lasketaanko käsikirjoitus/kirja esikoisteokseksi vai ei. Vedenpitävää kriteeriä ei ole, mutta sen sijaan melko vakiintuneet käytännöt.
HS:n esikoiskilpailussa ei osallistumisen esteenä pidetä esim. yksittäisten runojen, novellien tai esseiden julkaisua lehdessä tai antologiassa. Esteeksi ei ole nähty myöskään TeaKin oppilastöitä, yksittäisiä näytelmiä joilla saattaa olla yksi tai useampia tekijöitä, jotka on julkaistu kokoelmassa tai itsenäisinä niteinä kirja kerrallaan -tyyppisenä tarvepainatuksena. Dramaturgian opintojen pohjalta on noussut vuosien varrella useita esikoistekijöitä – ja muutama HS:n kilpailun voittajakin (Lundan, Palmgren) – jotka ovat melkein kaikki joitakin opintoihinsa liittyviä draamatekstejä aiemmin julkaisseet. Myöskään lasten- tai nuortenkirjan tai tietokirjan julkaisu ei horjuta esikoisstatusta.
HS:n palkinto on näkyvä ja merkittävä, ja kustantamot ovat mukautuneet niihin kriteereihin, joilla Hesarin raati rajaa esikoisuuden.
Se, että samat tekijät kunnostautuvat eri foorumeilla ja eri kisoissakin, kertoo tuskin maanlaajuisesta salaliitosta. Selitys on yksinkertaisempi: lahjakkaat tekijät tuottavat hyviä tekstejä, jotka erottuvat edukseen oli kyse sitten nimimerkistä tai oikeasta nimestä.
Olen seurannut läheltä useiden kirjallisten palkintoraatien toimintaa, ja kokemusteni pohjalta väite, että kilpailu järjestettäisiin vain hämäykseksi ja ennalta valitun voittajan lanseeraamiseksi, on melkoisen absurdi. Onko näiden väitteiden esittäjillä käsitystä, kuinka suuritöisiä kilpailut ovat järjestää? Satojen käsikirjoitusten käsittely, kaikki kilpailuun liittyvät käytännön työt (mukaan lukien tiedotus, satoihin kirjoittajien puheluihin vastaaminen jne.) sitovat suuren määrät toimitusten aikaa ja resursseja. Jos kyse olisi vain yhden jo valitun hypetyksestä, paljon helpompaa ja käytännöllisempää olisi suunnata samat resurssit ja työtunnit markkinointiin. Se olisi sitä paitsi paljon tehokkaampaakin. Mikä liikeyritys haluaisi tuhlata resurssejaan tällaisiin suuritöisiin hämäyksiin? Millä firmalla olisi edes varaa toimia näin?
Mutta tuskin mikään määrä todistelua riittää, jos joku on ennalta muodostanut käsityksen, että kulissien takana on meneillään suuren luokan kähmintä, joka jatkuu kirjoituskilpailusta toiseen. Alalla vuosia työskennelleenä tiedän kuitenkin, että kustantamojen todellisuus on huomattavasti tylsempi. Hidasta lukemista ja käsikirjoitusten laadun arviointia. Kahvin juontia ja epämääräistä ahdistusta. Siitä ei saisi edes dokumenttielokuvaa, jonka joku jaksaisi katsoa loppuun asti, saati poliisi-tv:n jaksoa. - Mie3345678
Niin, mitä sitten? Tuleeko tästä lehtijuttua?
Minua ärsytti tässä kilpailussa lähinnä se, että kun tuloksesta tiedotettiin Helsingin Sanomissa isolla ilmoituksella, toiselle ja kolmannelle sijalle sijoittuneet kirjoittajat "unohtuivat" kuvasta, ja juhlistettiin vain tuota voittajaa. Ilmoitus oli iso ja kallis. Arvatenkin kustantajalla on suuret odotukset voittajatekstin kaupallisen potentiaalin suhteen. - 4+7
Tua on Otavan kevätkatalogissa, mutta ei erityisen isossa osassa. Mitenkäs ne muut sijoittuneet? Onko heidän julkaisustaan tietoa? Julkaistaanko lainkaan vai ei?
- Minä
Jeesuksen vittu että on katkeraa paskaporukkaa täällä kirjoittamassa. Hankkikaa elämä.
- oukki dou
Hanki sä tietoa. Tuo kirjoittaja oli tekemisissä palkintoraadin kanssa - ja lopetti kriittiset yhteydet kilpailun julistamisen aikoihin. Näin olen kuullut.
- julkkisen kamu?
Lueskelin Tua Harnon twitteriä ja jotenkin aika jännä, että siellä kommentoi ja viestittelee mm. maija vilkkumaan, olavi uusivirran, tuomas enbusken ja jari sarasvuon kanssa...haluaako piireihin vai onko niissä? Twitterin mukaan hengailee trendikkäästi punavuoressa ja tavastialla...että mietinpäs tässä vaan...
- ystävällinen neuvo
Tätä ei ole tarkoitettu loukkaukseksi, vaan ihan hyväntahtoiseksi neuvoksi: hanki oma elämä. Kirjoita ikioma kirja, niin pääset halutessasi itsekin twiittaamaan julkkisten kanssa tai mikä nyt mielestäsi tavoittelemisen arvoiselta päämäärältä tuntuukaan. Tänne voit tulla kirjoittaessasi kyselemään vinkkejä kirjoittamiseen jne. mutta tämä ei ole jourupalsta, vaikka jotkut niin näyttävät kuvittelevankin.
Eikö sinusta itsestäkin olisi mukavampi elää ihan omaa elämää sen sijaan, että seuraisit muiden tekemisiä ja sitten vielä tulet niistä tänne raportoimaan? Jos keskityt omiin tekemisiisi muiden sijaan, kehityt varmasti myös kirjoittajana.
Tämä ihan näin asian vierestä. Ei, en ole Tua Harno tai otavalainen, en ole koskaan Tuaa tavannut enkä ole edes kirjaansa lukenut. Enkä kanssaan twiitannut. Olenpahan vain kirjoittaja itsekin ja toivoisin palstan keskittyvän asiaan sen sijaan, että niitä muutamia kirjoittamista koskevia helmiä joutuu etsiskelemään ihan älyttömien viestiketjujen keskeltä - hyytytytythyyt
ystävällinen neuvo kirjoitti:
Tätä ei ole tarkoitettu loukkaukseksi, vaan ihan hyväntahtoiseksi neuvoksi: hanki oma elämä. Kirjoita ikioma kirja, niin pääset halutessasi itsekin twiittaamaan julkkisten kanssa tai mikä nyt mielestäsi tavoittelemisen arvoiselta päämäärältä tuntuukaan. Tänne voit tulla kirjoittaessasi kyselemään vinkkejä kirjoittamiseen jne. mutta tämä ei ole jourupalsta, vaikka jotkut niin näyttävät kuvittelevankin.
Eikö sinusta itsestäkin olisi mukavampi elää ihan omaa elämää sen sijaan, että seuraisit muiden tekemisiä ja sitten vielä tulet niistä tänne raportoimaan? Jos keskityt omiin tekemisiisi muiden sijaan, kehityt varmasti myös kirjoittajana.
Tämä ihan näin asian vierestä. Ei, en ole Tua Harno tai otavalainen, en ole koskaan Tuaa tavannut enkä ole edes kirjaansa lukenut. Enkä kanssaan twiitannut. Olenpahan vain kirjoittaja itsekin ja toivoisin palstan keskittyvän asiaan sen sijaan, että niitä muutamia kirjoittamista koskevia helmiä joutuu etsiskelemään ihan älyttömien viestiketjujen keskeltäKirjailijana eläminen kuuluu kirjailijan elämään, myös siitä kannattaa puhua vaikka miettiäkseen, miten itse tahtoo elää, jos saa kirjansa julki. Twitter on julkinen palvelu johon liitytään tietoisesti, ja ainakaan Tua Harmolla ei liene mitään sitä vastaan, että hänen twiittejään luetaan ja kommentoidaan.
- ystävällinen neuvo
hyytytytythyyt kirjoitti:
Kirjailijana eläminen kuuluu kirjailijan elämään, myös siitä kannattaa puhua vaikka miettiäkseen, miten itse tahtoo elää, jos saa kirjansa julki. Twitter on julkinen palvelu johon liitytään tietoisesti, ja ainakaan Tua Harmolla ei liene mitään sitä vastaan, että hänen twiittejään luetaan ja kommentoidaan.
Eihän tässä ole hänen twiittejään kommentoitu vaan juoruttu siitä, kulkeeko kirjailija julkkispiireissä vai ei. On eri asia puhua teoksista ja kirjailijan työstä tai urasta kuin juoruilla hänestä. On ihan turhaa yrittää saada mustaa valkoiseksi.
Toki, juoruilu on elämän suola, niin eihän sille mitään voi. Juoruilijat jatkavat kilkatusta palstalla kuin palstalla, jotkut vain eivät kykene olemaan juoruilematta.
Mutta jos arvostaa kirjoittamista juoruamista korkeammalle, kannattaisi käyttää ehkä juoruiluun kulunut aika kirjoittamiseen, vai mitä?
Mutta lopetan nyt "neuvomisen" ja yritän elää oppieni mukaisesti, eli meen kirjottamaan, niin ehkä saan itekin vielä joskus kirjan julki. - htyythtytytht
ystävällinen neuvo kirjoitti:
Eihän tässä ole hänen twiittejään kommentoitu vaan juoruttu siitä, kulkeeko kirjailija julkkispiireissä vai ei. On eri asia puhua teoksista ja kirjailijan työstä tai urasta kuin juoruilla hänestä. On ihan turhaa yrittää saada mustaa valkoiseksi.
Toki, juoruilu on elämän suola, niin eihän sille mitään voi. Juoruilijat jatkavat kilkatusta palstalla kuin palstalla, jotkut vain eivät kykene olemaan juoruilematta.
Mutta jos arvostaa kirjoittamista juoruamista korkeammalle, kannattaisi käyttää ehkä juoruiluun kulunut aika kirjoittamiseen, vai mitä?
Mutta lopetan nyt "neuvomisen" ja yritän elää oppieni mukaisesti, eli meen kirjottamaan, niin ehkä saan itekin vielä joskus kirjan julki.Käy laadukas kirjoituskurssi, vaikka Orivedellä. Siellä voit nimittäin törmätä ihan ammattilaisen johdolla keskusteluun siitä, miten esikoiskirjalija ottaa julkaisun jälkeen paikkansa julkisuudessa ja kirjallisuusmaailmassa. Niitä asioita on hyvä miettiä ennen kuin tilanne rysähtää päälle.
- ystävällinen neuvo
htyythtytytht kirjoitti:
Käy laadukas kirjoituskurssi, vaikka Orivedellä. Siellä voit nimittäin törmätä ihan ammattilaisen johdolla keskusteluun siitä, miten esikoiskirjalija ottaa julkaisun jälkeen paikkansa julkisuudessa ja kirjallisuusmaailmassa. Niitä asioita on hyvä miettiä ennen kuin tilanne rysähtää päälle.
Hyvä neuvo, ja hienoa, että asioita puidaan kirjoituskursseilla. Oriveden kirjoittajakurssia arvostetaan korkealle ja mielellään sinne itsekin menisin. Olettaen tietenkin, että siellä käydään aihetta läpi rakentavasti eikä juoruilla jo julkaisseiden kirjailijoiden tuttavapiiristä ja muista asiaan kuulumattomista asioista.
- thtyhthtythh
ystävällinen neuvo kirjoitti:
Hyvä neuvo, ja hienoa, että asioita puidaan kirjoituskursseilla. Oriveden kirjoittajakurssia arvostetaan korkealle ja mielellään sinne itsekin menisin. Olettaen tietenkin, että siellä käydään aihetta läpi rakentavasti eikä juoruilla jo julkaisseiden kirjailijoiden tuttavapiiristä ja muista asiaan kuulumattomista asioista.
Sinulle julkaiseminen voi olla ehkä kauempana kuin minulle, mutta itse olen viime aikoina miettinyt, haluanko julkaisun jälkeen pyrkiä täydentämään ystäväpiiriäni "oikeilla" kirjailijoilla. Tua Harmon tapaan en taida toimia, eli en jatkossakaan mene Twitteriin twiittailemaan julkkisten kanssa. Olen toisaalta miettinyt laajentaa Fb-kaveriryhmääni, johon nyt kuuluvat vain "oikeat" ystävät, ja siirtää päivitykset omaa elämää koskevista yleisiksi huomioiksi, ja viihdyttää mahdollista lukijakuntaa.
Ymmärrän, että sinua sapettaa Tua Harmoa koskeva viesti, koska kyllähän se voi ymmärtää juoruiluksi, mutta älä suurentele sen merkitystä suhteettomaksi. Ohita sapetus ja siirry asiassa eteenpäin (=ystävällinen neuvo). Miten itse ajattelet toimia mahdollisen julkaisun jälkeen? - ystävällinen neuvo
thtyhthtythh kirjoitti:
Sinulle julkaiseminen voi olla ehkä kauempana kuin minulle, mutta itse olen viime aikoina miettinyt, haluanko julkaisun jälkeen pyrkiä täydentämään ystäväpiiriäni "oikeilla" kirjailijoilla. Tua Harmon tapaan en taida toimia, eli en jatkossakaan mene Twitteriin twiittailemaan julkkisten kanssa. Olen toisaalta miettinyt laajentaa Fb-kaveriryhmääni, johon nyt kuuluvat vain "oikeat" ystävät, ja siirtää päivitykset omaa elämää koskevista yleisiksi huomioiksi, ja viihdyttää mahdollista lukijakuntaa.
Ymmärrän, että sinua sapettaa Tua Harmoa koskeva viesti, koska kyllähän se voi ymmärtää juoruiluksi, mutta älä suurentele sen merkitystä suhteettomaksi. Ohita sapetus ja siirry asiassa eteenpäin (=ystävällinen neuvo). Miten itse ajattelet toimia mahdollisen julkaisun jälkeen?Käsis on vielä niin vaiheessa, etten osaa ajatella, mitä tapahtuu, jos se julkaistaan. Ehkä sitten, kun se on valmis ja on edes teoreettinen mahdollisuus, että julkaistaan, tulee kaiken muun ajattelukin ajankohtaiseksi.
Minusta on ihan järkevää miettiä myös, miten muut ovat tehneet ja pohtia, sopisiko samanlainen toimintamalli myös itselle. Tällaisessa pohdiskelussa en näe mitään pahaa, vaan se on asiallista. Jos Tua Harnon toimintatapa ei vaikuta itsellesi sopivalta, niin tosiaan ei kannata ottaa hänestä mallia. Jollekulle toiselle taas se saattaisi sopiakin.
Mutta juoruilu on juoruilua ja sitä en hyväksy, ja harmittaa, jos tällaisella palstalla, josta voisi oikeasti olla hyötyä kirjoittamisen kannalta, juoruillaan. - wannabetruth
ystävällinen neuvo kirjoitti:
Käsis on vielä niin vaiheessa, etten osaa ajatella, mitä tapahtuu, jos se julkaistaan. Ehkä sitten, kun se on valmis ja on edes teoreettinen mahdollisuus, että julkaistaan, tulee kaiken muun ajattelukin ajankohtaiseksi.
Minusta on ihan järkevää miettiä myös, miten muut ovat tehneet ja pohtia, sopisiko samanlainen toimintamalli myös itselle. Tällaisessa pohdiskelussa en näe mitään pahaa, vaan se on asiallista. Jos Tua Harnon toimintatapa ei vaikuta itsellesi sopivalta, niin tosiaan ei kannata ottaa hänestä mallia. Jollekulle toiselle taas se saattaisi sopiakin.
Mutta juoruilu on juoruilua ja sitä en hyväksy, ja harmittaa, jos tällaisella palstalla, josta voisi oikeasti olla hyötyä kirjoittamisen kannalta, juoruillaan.Kun eilen luin tuon viestin julkkisen kamu? 20.3.2013 23:34
niin ei mulle tullu mieleen että tässä olis kyse jostain juoruilusta.
Ei, vaan katsoin sen kuuluvan samaan sarjaan kuin sen jossa pohdittiin että oliko Akillakin julkkistuttu tai muu tuttu, joka saattoi edesauttaa käsikirjoituksen läpimenoon.
Ja tuo taas liittyi siihen "genreen", että kuka on julkaisukelpoinen immeinen.
Ja tuota näkökulmaahan tuki useat sellaiset kommentit, joissa julkaistujen kirjojen tasoa ei kovin kummoiseksi kehuttu.
Kaikesta yllä olevasta kun laskeskellaan ja katsotaan, mitä jää viivan alle, niin
-------------------------------------------------------------------
voidaan kysyä, onko twiittailu osa julkaisemiseen johtavaa wannabejulkkisroolia
- julkkisten kamu?
No huh, minusta vain oli mielenkiintoinen huomio, että esikoiskirjailija on jo niin nopeasti, itse asiassa jo paljon ennen kirjansa julkaisua twiittailee julkkisten kanssa. Väistämättä mietin, että tunteekohan heitä entuudestaan, vai tutustuuko tuleva kirjailija julkkiksiin noin nopeasti kun saa kirjansa kustannuskynnyksen yli? Kyllähän esimerkiksi monien kirjailijoiden facebook sivuilta kun katsoo heidän kaverinsa, niin joukossa on iso kasa tunnettuja nimiä ja olen tätä aina vähän ihmetellyt...ja karsastanutkin. Itseäni ei henk. koht. kiinnostaisi pätkän vertaa hengailla julkkispiireissä ja asian huomioinen on jännää ja...pelottavaakin.
- 20+3
jos sellanen karsastaa, niin pahassa raossa olet.
raha tulee rahan luo
ja sama pätee julkkis-kirjallisuudessakin
julkkis tulee julkkiksen luo twiitaten ja lähtee viheltäen
- eikö kukaan?
No, onko kukaan täällä vielä lukenut tuota Tua Harnon romaania? Mielipiteitä ja kommentteja olisi kiinnostava kuulla tämän ketjun jälkeen.
- 14+19
Onhan siitä jo arvostetut, nimellään kirjoittavat kirjabloggarit kirjoittaneet, googlettamalla löydät arvioita. Eiköhän ne ole luotettavampia kuin anonyymit turaukset täällä?
- Hehhehheheheh
14+19 kirjoitti:
Onhan siitä jo arvostetut, nimellään kirjoittavat kirjabloggarit kirjoittaneet, googlettamalla löydät arvioita. Eiköhän ne ole luotettavampia kuin anonyymit turaukset täällä?
Hän ilmeisesti halusi keskustella asiasta tällä keskustelupalstalla. Ei kai juuri mitään täällä olevaa tarvitsisi erikseen tältä palstalta hakea tai täällä sanoa, vaan googlettaa samat asiat ympäri nettiä :D
- gdgghgdshsd
14+19 kirjoitti:
Onhan siitä jo arvostetut, nimellään kirjoittavat kirjabloggarit kirjoittaneet, googlettamalla löydät arvioita. Eiköhän ne ole luotettavampia kuin anonyymit turaukset täällä?
Paitsi että olet väärässä 14 19. Harnon kirjasta on kirjoittanut VAIN yksi kirjabloggari, muita arvioita ei blogeissa ole ollut, joten siksi kyselen täällä. Bloggareiden ja "tavallisten ihmisten" mielipiteet ovat kiinnostavampia kuin kriitikoiden.
- Minuuttinovellisti
gdgghgdshsd kirjoitti:
Paitsi että olet väärässä 14 19. Harnon kirjasta on kirjoittanut VAIN yksi kirjabloggari, muita arvioita ei blogeissa ole ollut, joten siksi kyselen täällä. Bloggareiden ja "tavallisten ihmisten" mielipiteet ovat kiinnostavampia kuin kriitikoiden.
Kysymys katkerille tilittäjille tällä palstalla: kiinnostaako teitä ollenkaan kirjallisuus, vaiko vain oma kirjoittamisenne (ja katkeruutenne)? Ehkä tässä piilee syy myös siihen miksette ole kyenneet ylittämään julkaisukynnystä.
- 3+3
Minuuttinovellisti kirjoitti:
Kysymys katkerille tilittäjille tällä palstalla: kiinnostaako teitä ollenkaan kirjallisuus, vaiko vain oma kirjoittamisenne (ja katkeruutenne)? Ehkä tässä piilee syy myös siihen miksette ole kyenneet ylittämään julkaisukynnystä.
olis kiva tietää, keitä on nämä, jotka haukkuu muita katkeriksi aivan kuin he olisivat katkeria siksi että eivät ole saaneet julkaistua mitään.
:)
- scarabaeus
No nyt oli hesarissa kriitikon arvostelu tästä Harnon kirjasta. Ja mieleeni jäi, että se kirja on taviskerrontaa sukulaisista
kun isoisä Ameriikkaan lähti.
Joo.
Ehkä luen ehkä en.
Kriitikon jykevin pointti oli se, että menkää lapset teatterikouluun niin menestytte.
Ottakaa onkeenne mikäli oikeiksi kirjailijoiksi haluatte, joo,
joopajoo.
Soon kevät !- lkdfjlksdfjks
Minulla jäi mieleen, että kerronta oli nupullaan, mutta lupaavaa. Aika suppeasti olet tekstin tulkinnut, jos jäi mielikuva, että siinä vain isoisä Amerikkaan lähti, kun kriitikko puhui enimmän ajan muistini mukaan lähtemisen ja jäämisen problematiikasta.
Enkä tod nähnyt jykevimpänä pointtina, että pitäisi mennä teatterikorkeaan. Se oli lähinnä huumoripitoinen huomio siitä, että sieltä on viime aikoina tullut muitakin kirjoittajia.
Kyllä nyt taisi pihlajanmarjat olla happamia. - scarabaeus
lkdfjlksdfjks kirjoitti:
Minulla jäi mieleen, että kerronta oli nupullaan, mutta lupaavaa. Aika suppeasti olet tekstin tulkinnut, jos jäi mielikuva, että siinä vain isoisä Amerikkaan lähti, kun kriitikko puhui enimmän ajan muistini mukaan lähtemisen ja jäämisen problematiikasta.
Enkä tod nähnyt jykevimpänä pointtina, että pitäisi mennä teatterikorkeaan. Se oli lähinnä huumoripitoinen huomio siitä, että sieltä on viime aikoina tullut muitakin kirjoittajia.
Kyllä nyt taisi pihlajanmarjat olla happamia.No ei kyllä ole happamia. Minä olen jossakin ketjussa kirjoitellut teatterikorkeakoulun puolesta yleviä sanoja ja yleensäkin koulutuksesta joka käänteessä, että menkää nuoret koulutukseen ja jos ette kotimaassanne koulutusta saa niin lähtekää rajojen ulkopuolelle.
Elämä ON ! - sldkjflsdkfjds
scarabaeus kirjoitti:
No ei kyllä ole happamia. Minä olen jossakin ketjussa kirjoitellut teatterikorkeakoulun puolesta yleviä sanoja ja yleensäkin koulutuksesta joka käänteessä, että menkää nuoret koulutukseen ja jos ette kotimaassanne koulutusta saa niin lähtekää rajojen ulkopuolelle.
Elämä ON !Tarkoitin tulkintaasi kritiikistä.
- scarabaeus
sldkjflsdkfjds kirjoitti:
Tarkoitin tulkintaasi kritiikistä.
aha ! joo kiva juttu,
tulkintaani
siitä kriitikosta en onneksi paiskannut näytille.
hihih !
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Useita puukotettu Tampereella
Mikäs homma tämä nyt taas on? "Useaa henkilöä on puukotettu Tampereen keskustassa kauppakeskus Ratinan lähistöllä." ht1492852Asiakas iski kaupassa varastelua tehneen kanveesiin.
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/33a85463-e4d5-45ed-8014-db51fe8079ec Oikein. Näin sitä pitää. Kyllä kaupoissa valtava3652030- 401757
Kuka rääkkää eläimiä Puolangalla?
Poliisi ampui toistakymmentä nälkiintynyttä eläintä Puolangalla Tilalta oli ollut karkuteillä lähes viisikymmentä nälkii351698Meneeköhän sulla
oikeasti pinnan alla yhtä huonosti kuin mulla? Tai yhtä huonosti mutta jollain eri tyylillä? Ei olisi pitänyt jättää sua321401Jos ei tiedä mitä toisesta haluaa
Älä missään nimessä anna mitään merkkejä kiinnostuksesta. Ole haluamatta mitään. Täytyy ajatella toistakin. Ei kukaan em941213- 541173
Muutama kysymys ja huomio hindulaisesta kulttuurista.
Vedakirjoituksia pidetään historiallisina teksteinä, ei siis "julistuksena" kuten esimerkiksi Raamattua, vaan kuten koul327949Jumala puhui minulle
Hän kertoi sinusta asioita, joiden takia jaksan, uskon ja luotan. Hän kuvaili sinua minulle ja pakahduin onnesta kuulles110938Annan meille mahdollisuuden
Olen avoimin mielin ja katson miten asiat etenevät. Mutta tällä kertaa sun on tehtävä eka siirto.Sen jälkeen olen täysil53782