Aloittelija tarvitsee apua!
Käytössä on:
Picaxe 18- tehoprojektilevy, Picaxe18M2 mikro-ohjain ja L298N moottorinohjauspiiri
Input 0: 2x painokytkin, sulkeutuva
Input 1: 2x painokytkin, sulkeutuva
Input 7: 2x mikrokytkin kielivivulla, on-on
Vaihteistomoottori moottorinohjauspaikoissa 4 ja 5
- kaikki osat on kouluelektroniikasta
Tavoiteena on rakentaa hissi briojunille, jossa ylhäällä ja alhaalla on 2 tilausnappulaa. Toisesta napista hissi "tilataan" ja toisesta lähetetään liikkeelle. Hissi pysähtyy ylhäällä ja alhaalla osuessan mikrokytkimeen.
Ongelmana on ohjelmointi, jossa olen siis aivan aloittelija. Oppaiden ja tuttujenkaan avulla en saa hissiä toimimaan haluamallani tavalla.
Tässä tämän hetken ohjelma.
setint 000000,000000
alku:
if input0=1 then ylos
if input1=1 then alas
goto alku
ylos:
forward A
goto alku
alas:
backward A
goto alku
takaisin1:
backward A
wait 5
halt A
goto alku
interrupt:
low 4
low 5
if input7=1 then takaisin1
setint 000000,000000
return
Ensin ongelma oli se, että mikrokytkimeen osuessa mikrokytkin kytki piirin kokonaan pois päältä (?) eikä moottoria saanut uudelleen "tilausnapista" käyntiin. Lisäsin tuon takaisin1-käskyn, jotta mikrokytkin vapautuisi. Takaisin1-käsky toimiikin, mutta vain ensimmäisellä mikrokytkimen "osumakerralla"....
Osaako kukaan sanoa, miten ohjelmointi kannattaisi tehdä, jotta saisin hissin vihdoin toimimaan?
Ongelmia Picaxen ohjelmoinnissa!!
SmVii
1
167
Vastaukset
- pöpeli
"Osaako kukaan sanoa, miten ohjelmointi kannattaisi tehdä, jotta saisin hissin vihdoin toimimaan?"
Tilakoneena :)
guugleta "tilakone" "finite state machine"
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Riitta-Liisa ja Toni Roponen: Ero! Riitta-Liisa Roponen kertoo asiasta Instagramissa.
Riitta-Liisa ja Toni Roponen eroavat. Riitta-Liisa Roponen kertoo asiasta Instagramissa. – Talvi on ollut elämäni synk893707Sinä vain tulit elämääni
Ja joku tarkoitus sillä on ollut. Näyttämään mitä olen ja kuinka arvokas voisin olla. Se muutti ja käänsi elämäni suunna921959Tiesitkö mies
Kuinka paljon mulla oli tunteita sua kohtaan? Jos et tiennyt,olisiko tietäminen vaikuttanut tapahtumiin? Ihmettelen kyll871783- 1441642
- 1621483
Millaisia ajatuksia on kaivatusta ja tilanteestanne tänään?
Kerro omista mietteistäsi tai lähetä terveisiä. Ehkä hän lukee ja lähettää sinulle takaisin omia mietteitään.651478Mies, mitä minun pitäisi tehdä
Niin, mitä naisen siis pitäisi tehdä, että lähestyisit ja tekisit aloitteen? Mikä on riittävä kiinnostuksen osoitus juur981453Toivottavasti et mussukka elättele toiveita meikäläisen suhteen
Tiedän mitä olet touhunnut joten aivan turha haaveilla mistään enää 👍1671402Jos siis saamme
Sen keskusteluyhteyden niin olisitko jo sinäkin rehellinen ❤️🙏 ne jää meidän välisiksi kaikki. Tarvitsemme toisiamme, j1001324- 861287