Moottorin (2GM20) lataus (55A) on toteutettu releellä, joka ladatessaan kytkee käynnistysakun 55Ah (kalium) ja hupi 2x70Ah (AMG) akut rinnan.
Tykkääköhän akut ko. ratkaisusta kyttyrää?
Kalsium ja AMG akku rinnan, latauksessa?
7
1251
Vastaukset
- Virtaa vuolaasti
Ei tykkää kyttyrää, kun jännite nousee yli kummankin lepojännitteen 12,7 ja 13,0. Akkuja voi ajatella vesiastioina, kuin sähköäkin. Kun paine on suurempi akkuihin nähden laturilta akuille, niin molemmat täyttyy. Taasen ollessaan rinnan ilman laturia virta käy kohden matalampaa starttiakkua, mikäli olisi kyseessä pelkkä jakokytkimellä toteutettu järjestelmä (yhtyvät astiat). Ei siis huolta.
- 15+3
Tarkoitatko että eri kuntoisia ja kokoisia lyijyakkuja voi huoletta pitää kytkettynä pääkytkimen both -asennossa silloin kun moottori on käynnissä, vaikka aina varoitellaan yhdistämästä em. akkuja? Varoitus koskeekin vain tilannetta jolloin moottorin laturi ei ole lataamassa akkuja?
- Virtaasti vuollaan
15+3 kirjoitti:
Tarkoitatko että eri kuntoisia ja kokoisia lyijyakkuja voi huoletta pitää kytkettynä pääkytkimen both -asennossa silloin kun moottori on käynnissä, vaikka aina varoitellaan yhdistämästä em. akkuja? Varoitus koskeekin vain tilannetta jolloin moottorin laturi ei ole lataamassa akkuja?
Näin väitän juu. Mulla on AGM startti ja bilteman lyijy hupiakut iloisesti rinnan releellä eikä ongelmia ole ilmennyt, koska ovat yhdessä vain laturin ladatessa. On eri juttu jos virtalähde tuleekin "paremmasta" akkupankista huonomman akun kautta kuluttajille (ei siis laturilta). Tuolloin parempiakku ei ole koskaaan täynnä ja kuolee ennen pitää.
- 2 x KAd 44
Virtaasti vuollaan kirjoitti:
Näin väitän juu. Mulla on AGM startti ja bilteman lyijy hupiakut iloisesti rinnan releellä eikä ongelmia ole ilmennyt, koska ovat yhdessä vain laturin ladatessa. On eri juttu jos virtalähde tuleekin "paremmasta" akkupankista huonomman akun kautta kuluttajille (ei siis laturilta). Tuolloin parempiakku ei ole koskaaan täynnä ja kuolee ennen pitää.
Moi,
Osaatko sanoa mitä järkeä pitää AMG akkua startti akkuna ja normaali akkuja hupina?
Eikö AMG akut ole juuri hupiakuiksi paremmat niiden syväpurkaus ominaisuuden vuoksi ja perinteiset parempia startti akkuna kun niitä ei voi purkaa kovin paljon etteivät hajoa tai sulfatisoidu?
Voin olla väärässä oikaiskaa... - wasserpyller
2 x KAd 44 kirjoitti:
Moi,
Osaatko sanoa mitä järkeä pitää AMG akkua startti akkuna ja normaali akkuja hupina?
Eikö AMG akut ole juuri hupiakuiksi paremmat niiden syväpurkaus ominaisuuden vuoksi ja perinteiset parempia startti akkuna kun niitä ei voi purkaa kovin paljon etteivät hajoa tai sulfatisoidu?
Voin olla väärässä oikaiskaa...Ensinnäkin ne EI OLE AMG akkuja, niillä ei ole mitään tekemistä Mercedes-Benz:n virityspajan AMG:n kanssa! Se on AGM. Tajusitko, joskus lyhenne voi tarkoittaa jotain ihan muuta, kun kirjainten järjestystä muuttaa.
- näin se on
2 x KAd 44 kirjoitti:
Moi,
Osaatko sanoa mitä järkeä pitää AMG akkua startti akkuna ja normaali akkuja hupina?
Eikö AMG akut ole juuri hupiakuiksi paremmat niiden syväpurkaus ominaisuuden vuoksi ja perinteiset parempia startti akkuna kun niitä ei voi purkaa kovin paljon etteivät hajoa tai sulfatisoidu?
Voin olla väärässä oikaiskaa...Ah, niin oleellisen oikaisun jo saitkin. Mutta akkujen käytön osalta olet aivan oikeassa. Ei AGM ole huono starttiakkunakaan, mutta hupiakkuna sen parhaat ominaisuudet tulee hyödynnettyä.
- Virtaasti vuollaan
näin se on kirjoitti:
Ah, niin oleellisen oikaisun jo saitkin. Mutta akkujen käytön osalta olet aivan oikeassa. Ei AGM ole huono starttiakkunakaan, mutta hupiakkuna sen parhaat ominaisuudet tulee hyödynnettyä.
Juuri näin. Agm passaa hyvin myös hupiksi kun on parempi syväpurkaus, mutta toisaalta niistä saa myös paljon amppeeria ulos, mikä on startille se ykkösjuttu. Meni viime kesänä dieseli nurin ja piti pari päivää ilmailla, kunnes vika löytyi. 62 Ah startti jaksoi sen joten kuten, normaali starttiakku olisi ollut nirin narin.
Parasta on kuitenkin pitäytyä joko normiakustoissa tai AGM akuissa. Eihän tämä sekakuoro mikään paras kombo ole.
AGM kanssa suositteleen esim stirlingin tai mastervoltin säädettävää älylataussääditä laturiin, koska AGM tarvii hippu korkeemman jännitteen latautuakseen täyteen ja tuo pulssilataus nopeuttaa huomattavasti latautumista, varsinkin kun AGM sietää ainakin tuplasti latausampeereita normaaliakkuihin nähden, jolloin täyteen latautuminen voi olla huomattavasti nopeampaa, eikä konetta tarvii huudattaa tunti kaupalla. (Voi myös ostaa teholaturin nimellisampeerit yli 40% akkukapasiteetista (Ah)) Normiakku ei kykene ottamaan latausta vastaan kuin korkeintaan 30 % ja senkin vaan latauksen alussa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Tänään pyörit ajatuksissa enemmän, kun erehdyin lukemaan palstaa
En saisi, silti toivon että sinä vielä palaat ja otetaan oikeasti selvää, hioituuko särmät ja sulaudummeko yhteen. Vuod202223Nainen, sellaista tässä ajattelin
Minulla on olo, että täällä on edelleen joku, jolla on jotain käsiteltävää. Hän ei ole päässyt lähtemään vielä vaan jost2281704Seiska: Anne Kukkohovi myy pikkuhousujaan ja antaa penisarvioita
Melko hupaisaa: https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ex-huippumalli-anne-kukkohovin-amerikan-valloitus-vastatuulessa-myy3021207- 65939
Kulujen jako parisuhteessa
Hei, miten teillä jaetaan kulut parisuhteessa? Työttömyyttä ja opiskelua tulee omalla kohdalla jatkumaan vielä jonkin ai53905- 39834
Missä olit kun tajusit, että teistä tulee joskus pari?
Kuvaile sitä paikkaa, hetkeä ja tilannetta.53815J miehelle viesti menneisyydestä
On jo useampi vuosi, kun ollaan oltu näköyhteydessä. Jäi tyhjä olo, koska rakastin. En tietenkään sitä kertonut. Mutta e31706Valitse, kenen kanssa seurustelet
Seura turmelee, ja huono seura turmelee täysin. Vähän niin kuin valta turmelee, ja absoluuttinen valta turmelee kokonaan273663Paikat tapeltu
Ei mennyt ihan persujen toiveiden mukaan Ei kait nyt 20 ääntä ja arpajais voitolla voi olla Ähtärin kaupungin puheenjoh33642