Paras ja vähähaittaisin ahdistuslääke?

epätoivoinen

Elikkä tiedustelisin mikä on teidän mielestänne parhaiten ahdistusta poistava lääke ja jolla on myös vähiten sivuvaikutuksia?

Tässä alkaa olla kohta omat ideat lopussa kun omin konstein on ahdistusta hoidettu. Jos tilanne menee siihen että joutuu ottamaan jonkin lääkkeen käyttöön niin tahtoisin mahdollisimman tehokkaan mutta myös mahdollisimman haitattoman lääkkeen. SSRI ja muihin välittäjäainelääkkeisiin en koske enää. Niissä on liikaa sivuvaikutuksia.

Ehdotuksia tai omakohtaisia kokemuksia hyvistä ahdistuslääkkeistä? Diapamit on jo käytössä.

24

19991

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • rivaaaaaaa

Vaihda diapam Rivatril nimiseen bentsoon. Paljon parempi ja on muuten ainut bentso jota ei suositella pelkästään lyhytaikaiseen käyttöön. On todettu myös markkinoiden tehokkaimmaksi bentosksi.

• epätoivoinen

• HokusPokus

Mulla on nykyään käytössä Abilify ja Opamox. Ei ahdista yhtään entiseen malliin!

• pörrrrrrrrrrrrrrrrrr

Venlafaxin,Levozin , Opamox täällä käytössä.
      Ihmiset ovat erilaisia ja samoin lääkkeiden vaikutukset eri ihmisiin. Se on vaan psykitarin kanssa haettava itselle sopiva lääkitys.

• Oeer

"Todettu markkinoiden tehokkaimmaksi bentsoksi" on siis huu-haa väite.

• Ahdistunut mies

Tietenkin tämäkin keskustelu menee väittelyksi kun jokaisella on oma mielipiteensä asiaan. Varmaan tämänkin asian joutuu selvittämään kokeilemalla eri lääkkeitä. Eipä taida olla oikotietä onneen tässäkään asiassa. Mitään ssri/snri paskaa en itse lähtisi enää kokeilemaan. Rivatril vois ehkä olla hyvä. Suurin ongelma on vaan se että miten sais lääkäritkin uskomaan tuon.

• mr.paniikki

Rivatril 2mg. Ollut itselläni jo yli vuoden käytössä ahdistukseen ja paniikkihäiriöön. Enkä ole riippuvaiseksi tullut, pystyn olemaan ilman vaikka yli viikon eikä mitään viekkareita tule. Muutenkaan lääke ei aiheuta mitään sivuvaikutuksia, rauhoittaa vain sopivasti.

• sofie87

Mulla nyt koitossa lyrica 300mg päivässä. Enkä enää mäkään koske mihinkään serotoniini-paskoihin!

• LuontoLääkitsee

ashwagandha mm. täältä löytyy kaikkee luonnon lääkkei www.supersmart.com , suosittelen tutustuu

• Artsi1356

Liikunta luonnossa, jonka jälkeen joogatyyppisiä hengityksiä ja venytyksiä. Jos ahdistus on kova, yleensä tarvii hiukan lääkitystä lisäksi.

Ahdistuksen syyhyn vaikuttaminen on tietysti olennaisin asia.

• tsemppiäsulle

Punttisali, vegaaniruoka, jooga, riittävä lepo, myrkylliset ihmis-suhteet pois, kävely luonnossa, nettiterapia johon saat lähetteen lääkäriltä.

• kunhan_kysyn

Miksi kaikki pissikset aloittavat viestit joko sanalla eli tai sanalla elikkä?

Huomio siirtyy tähän eikä asiaan.

• Artsi7896

Rankan ahdistuksen kokeneena, käsitän et ahdistuksessa ihminen käy ylikierroksilla ja on ylijännittynyt. Syy on yleensä stressi. Siis kaikki rentouttava ja rauhoittava auttavat asiaa. Lääkkeet kyllä auttavat, mut niissä tulee aina haittavaikutuksia.

Mitä muut ovat mieltä?

• eikukaanjoopajoo

Mitähän tuollainen nettiterapia ahdistukseen ja paniikkikohtauksiin muuten sisältää?

• Koettu

Olen käynyt nettiterapiana paniikki sekä ahdistuneisuus "kurssin" ja ne on vähän kun pitäisi päiväkirjaa ja kyllä tietty siellä neuvotaan myös kongreettisesti miten ajatella ja toimia. Tosin jos on netistä jo paljon infoa etsinyt niin siellä samat jutut pitkälti.

Ne tehtävät on hyviä mutta jos on huono olo tai kova ahdistus niin ei pysty oikein keskittymään!

Ohjelmat on aika lapsen kengissä vielä ja niitä kai kehitetään kokoajan mitä olen ymmärtänyt.

Myös viestittelet ihan oikean terapeutin kanssa siellä ja voit esittää kysymyksiä.

• ahdistuskierre

Medikinet vaikuttaa hyvältä. Olen aloittanut sen käytön vasta jokin aika sitten ja pieninä annoksina, 1/4 tablettia kerrallaan . Lyhytaikainen vaikutus, koska käytän lyhytvaikutteista. Mutta silti on ihanaa, että jatkuva ahdistuneisuus hellittää edes hetkeksi. Medikinet on ADHD-lääke, mikä tiedoksi niille, jotka eivät tiedä. Minulla on pahan ahdistuksen lisäksi myös ADHD. Luultavasti se on kroonistuneen ahdistuksen takana, mutta kuka sitä nyt enää voi sanoa aikojen jälkeen, mikä on vaikuttanut mihinkin. ADHD:ta ei ole ollut olemassakaan, siis oireyhtymänä, kuin vasta viime vuosikymmeninä.

• Garbollaonasiaa

Hengästymistä ja hikoilua aiheuttava liikunta, siis kestävyyttä parantavaa harjoittelua salilla, aluksi kävelylenkkejä niin nopeasti kuin pystyt kävelemään ja sitten siirryt kevyeen juoksuun. Vauhdin pitää olla alhainen, että jaksat juosta riittävän kauan.

Korkeatehoinen liikunta on tutkitusti yhtä tehokasta tai tehokkaampaa kuin lääkkeet. Lääkkeiden vähentämisestä kannattaa neuvotella lääkärin kanssa.

• Ahdistuskierre

Liikunta on hyväksi terveydelle varsinkin vanhemmalla iällä, mutta kaikkiin sillä ei ole samaa vaikutusta. Amerikkalaisen tutkimuksen mukaan 8-9 % tutkimusryhmästä ei erittänyt minkäänlaisia endorfiineja. Tutkimuksessa ei suinkaan kehotettu olemaan liikkumatta, päinvastoin.

Itse olen lisännyt liikuntaa vanhemmalla iällä, jotta en joutuisi turvautumaan rollaattoriin. Mitään vaikutusta ei ole ollut kuntosalilla, kävelyllä tai juoksulla, siis ahdistukseen. Pitkäaikainen lääkärinikin totesi, että eri asiat vaikuttavat eri ihmisillä endorfiinien tuottamiseen ja mainitsi esimerkkejä.

En aio vähentää lääkitystä. Lääkkeet auttavat edes vähän vähentämään tuskaista oloa, joka on kestänyt vuosikymmeniä. Kaikki hoitovaihtoehdot, terapiat sun muut on luonnollisesti läpikäyty.

Diabeetikot, verenpainepotilaat ym. käyttävät krooniseen sairauteen lääkitystä vuosikymmeniä eikä kukaan sitä kyseenalaista. Miksi näin siis tehdään mielenterveysoireisten kohdalla?

Liikunta on hyväksi myös diabeetikoille, verenpainepotilaille ym. Mutta ei se heidän sairauttaan paranna.

• kohtuus_kaikessa
        Ahdistuskierre kirjoitti:

Liikunta on hyväksi terveydelle varsinkin vanhemmalla iällä, mutta kaikkiin sillä ei ole samaa vaikutusta. Amerikkalaisen tutkimuksen mukaan 8-9 % tutkimusryhmästä ei erittänyt minkäänlaisia endorfiineja. Tutkimuksessa ei suinkaan kehotettu olemaan liikkumatta, päinvastoin.

Itse olen lisännyt liikuntaa vanhemmalla iällä, jotta en joutuisi turvautumaan rollaattoriin. Mitään vaikutusta ei ole ollut kuntosalilla, kävelyllä tai juoksulla, siis ahdistukseen. Pitkäaikainen lääkärinikin totesi, että eri asiat vaikuttavat eri ihmisillä endorfiinien tuottamiseen ja mainitsi esimerkkejä.

En aio vähentää lääkitystä. Lääkkeet auttavat edes vähän vähentämään tuskaista oloa, joka on kestänyt vuosikymmeniä. Kaikki hoitovaihtoehdot, terapiat sun muut on luonnollisesti läpikäyty.

Diabeetikot, verenpainepotilaat ym. käyttävät krooniseen sairauteen lääkitystä vuosikymmeniä eikä kukaan sitä kyseenalaista. Miksi näin siis tehdään mielenterveysoireisten kohdalla?

Liikunta on hyväksi myös diabeetikoille, verenpainepotilaille ym. Mutta ei se heidän sairauttaan paranna.

Tälle palstalle on tyypillistä, että yhtä ja samaa keinoa tyrkytetään kaikille. Uskontoa valitettavan usein, mutta myös muita keinoja. Lisäksi lääkevastaisuus, lääkkeitä ei pitäisi käyttää kenenkään eikä missään tilanteessa.

• ahdistuskierre
        kohtuus_kaikessa kirjoitti:

Tälle palstalle on tyypillistä, että yhtä ja samaa keinoa tyrkytetään kaikille. Uskontoa valitettavan usein, mutta myös muita keinoja. Lisäksi lääkevastaisuus, lääkkeitä ei pitäisi käyttää kenenkään eikä missään tilanteessa.

Näinhän se on, mutta käsittääkseni esimerkiksi liikuntaa tyrkyttävä henkilö tai henkilöt eivät ole pahantahtoisia. He tietävät, mitä on ahdistus ja ovat löytäneet keinon, joka toimi heillä. Se mikä puuttuu on elämänkokemus. Ikää on max 40 ja ei ole kokemusta erilaisista ihmisistä, eri paikkakunnista, erilaisista aloista ja ammateista, eri harrasteista, erilaisista...no ylipäätään sitä elämänkokemusta on rajallisesti eikä taustalla välttämättä ole useita kymmeniä vuosia tuloksetonta hoitoa, useita diagnooseja ja neuvottomuutta terapeuttien ja ammattiauttajien tahoilta. Mutta ei heillä ole sellaista ymmärtämättömyyttä kuin noilla uskonnontuputtajilla, joille en normaalisti viitsi edes vastata. Ja sen lisäksi liikunta on terveydelle hyväksi, vaikkei de vaikuttaisi ahdistukseen mitenkään. Uskonto taas...no, mitkään ideologiat, uskonnolliset tai poliittiset, eivät ole ihmisiä vieneet hyvään suuntaan mielestäni. 1970-luvulla tyrkytettiin taistolaisuutta lääkkeeksi kaikkiin vaivoihin, jopa ahdistukseen.

• Kuneitiedäenäämitään

Sehän se keskustelemisessa hankalaa onkin: vähäisellä kokemuksella kirjoittavat uskaltavat kirjoittaa ehdottoman varmoina asiastaan ja tarjoavat usein yhtä hyväksi havaitsemaansa keinoa. Sellainen vastaus kiinnostaa lukijoita, se muistuttaa mainosta. Mainonta on tutkitusti todettu ihmistä kiinnostavaksi sellaisena, jollaista se nykyään on.

Enemmän elämää nähneet tai koulutuksen asioihin saaneet sen sijaan vastaavat epämääräisen ympäripyöreästi ja toteavat, että jokainen ihminen on yksilö. Tällaista vastausta ei suuri osa kysyjistä halua kuulla. Harva haluaa kuulla, että matka on pitkä ja epävarma.

Asia kuitenkin on niin, että suurinta viisautta on myöntää, ettei oikeastaan tiedä mistään mitään. Siihen tilaan ihmisen yleensä saa suuri ja laaja-alainen lukeneisuus ja pitkä elämänkokemus.

• Ahdistuskierre
        Kuneitiedäenäämitään kirjoitti:

Sehän se keskustelemisessa hankalaa onkin: vähäisellä kokemuksella kirjoittavat uskaltavat kirjoittaa ehdottoman varmoina asiastaan ja tarjoavat usein yhtä hyväksi havaitsemaansa keinoa. Sellainen vastaus kiinnostaa lukijoita, se muistuttaa mainosta. Mainonta on tutkitusti todettu ihmistä kiinnostavaksi sellaisena, jollaista se nykyään on.

Enemmän elämää nähneet tai koulutuksen asioihin saaneet sen sijaan vastaavat epämääräisen ympäripyöreästi ja toteavat, että jokainen ihminen on yksilö. Tällaista vastausta ei suuri osa kysyjistä halua kuulla. Harva haluaa kuulla, että matka on pitkä ja epävarma.

Asia kuitenkin on niin, että suurinta viisautta on myöntää, ettei oikeastaan tiedä mistään mitään. Siihen tilaan ihmisen yleensä saa suuri ja laaja-alainen lukeneisuus ja pitkä elämänkokemus.

Minä myönnän, että olen useasti syyllistynyt tuohon, mitä kuvasit. Ehkäpä jopa noilla sanoilla: jokainen ihminen on yksilö. Eli vastannut epämääräisesti.

Tosiasia kuitenkin on, että tunnen vain oman elämänkokemukseni. Toki olen vuosikymmenten mittaan tavannut kymmeniä tai luultavasti satoja muita mielenterveysongelmaisia erilaisissa ryhmissä ym. Hyvinkin erilaisista oireista kärsiviä kuin mitä itse olen. Ja kymmeniä ammattiauttajia. Joista heistäkin useat ovat sanoneet, etteivät osaa auttaa minua. Jos he eivät tiedä, ovat neuvottomia, niin mistä minä voisin tietää sen enempää. paitsi oman kokemukseni tietenkin.

Mielestäni - siis vain minun mielestäni, muut voivat olla eri mieltä - täällä keskustelun tarkoitus on olla vertaistuellista. Ei antaa eikä saada keittokirjanomaisia neuvoja. Sen sijaan voi parhaimmillaan välittää toiselle tunteen, ettei tämä ole ongelmineen ja oireineen yksin. Ja on ihan sallittua olla ongelmainen ja oireinen ja on ihan sallittua olla keskeneräinen ihminen. Sellainen, joka ei ehkä koskaan parane, mutta voi parhaimmillaan viettää edes joskus ihan siedettävää elämää.

• MiikkaelRT

loratsepaami

• löytyyalkosta

Viinipänikkä xDD

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Saako kantaa asetta

Voiko olla koskaan kotelossa lonkalla ase.. Siis ei mikään luvaton ase. Johon on luvat. Esim luottamustoimessa, tai kaup
      Ähtäri
      67
      5760
    2. Mies mitä ajattelet naisista?

Kerro mitä ajatuksia nousee. Mitä naiset sinulle merkitsee? Sana on vapaa.
      Ikävä
      134
      4274
    3. Järkyttävä tieto Purrasta

Purra tapasi nykyisen miehensä täällä. Suomi24:ssä! Tulipa likainen olo. Nyt loppuu tämä roikkuminen tällä palstalla.
      Maailman menoa
      97
      1906
    4. Rakastan sua

Tiedäthän sen ❤️😢
      Ikävä
      63
      1445
    5. Toinen toista

Hyvää sunnuntai huomenta susi rinssiltä 🤴🏼☕❄️⚜️❤️
      Ikävä
      261
      1137
    6. 47
      1122
    7. Mikseivät toimittajat vaadi Orpoa vastuuseen lupauksistaan

Missä ne 100.000 uutta työpaikkaa muka ovat? Eivät yhtään missään. Näin sitä Suomessa voi puhua ja luvata mitä sattuu. E
      Maailman menoa
      126
      989
    8. Ajattele, miten häviävän pieni

todennäköisyys on sille, että kaksi tiettyä ihmistä yli viidestä miljoonasta sattuvat tulemaan samalle palstalle ikävöim
      Ikävä
      46
      814
    9. Aavistan tai oikeastaan

tiedän, että olet hulluna minuun. Mutta ilman kommunikointia, tällaisenaan tilanne ja kaikki draama ovat mun näkökulmast
      Ikävä
      31
      753
    10. Pieni vinkki miehelle

Jos haluat, että tapahtuu jotain edistystä, niin kannattaa suoda ajatus sille, että miltä toimintasi näyttää mulle päin.
      Ikävä
      39
      725
    Aihe