Uskovien kasteen väkevät todisteet tässä artikkelissa.
http://koti.phnet.fi/petripaavola/Raamatunopetusvesikasteesta.html
Raamatun opettama vesikaste artikkeli
57
129
Vastaukset
- Eenokki 12
tässä väkevintä todistusta:
(Ote Matti Väisäsen kirjasta Pyhä kaste Raamatussa)
Raamattu kertoo kolme eri tapausta Jeesuksen elämästä, joissa käy hyvin ilmi hänen suhteensa lapsiin. Jeesuksen suhtautuminen luo oikean pohjan lapsikastekysymyksen tarkastelulle.
Ensimmäisessä tapauksessa Jeesus vastaa kysymykseen, kun on suurin taivasten valtakunnassa (Matt. 18:1-14; Mark. 9:33-37; Luuk. 9:46-48). Jeesus asettaa lapsen aikuiselle esikuvaksi ja sanoo: ”Totisesti: ellette käänny ja tule lasten kaltaisiksi, ette pääse taivasten valtakuntaan” (Matt. 18:3).
Kysymyksessä ei ollut varttunut lapsi, vaan pienokainen (mikros = pieni, vähäinen) (Matt. 18:6). Koko esikuva menettää merkityksensä, jos kertomuksen lapsi ajatellaan itsenäisiin tahdonratkaisuihin kypsyneeksi. Kysymyksessä oli vanhan liiton armolupauksista osallinen lapsi, joka uskoi. Jeesus varoitti: ”Mutta jos joku johdattaa lankeemukseen yhdenkin näistä vähäisistä (mikros = pieni, vähäinen), jotka uskovat minuun, hänelle olisi parempi, että hänen kaulaansa pantaisiin myllynkivi ja hänet upotettaisiin meren syvyyteen” (Matt. 18:6).
Kertomuksessa mainitaan, että Jeesus ”kutsui luokseen lapsen” (Matt. 18:2). Tästä maininnasta ei käy ilmi, tuliko lapsi itse vai tuotiinko hänet. Jeesus kutsui tykönsä sellaisen lapsen, joka oli paikalla. Vertauskohdan kärki ei suuntaudu lapsen kävelytaitoon tai muihin avuihin, vaan ’lapsen kaltaisuuteen’. Siinä suhteessa kaikkein lapsenmielisin on paras esikuva, kun taas itsenäisiin tahdonratkaisuihin pystyvä henkilö on Jeesuksen antaman esikuvan vastakohta. (257)
Toisessa tapauksessa Jeesus siunaa lapsia (Matt. 19:13-15; Mark. 10:13-16; Luuk. 18:15-17). Tapa oli juutalainen. Tiedämme, että suuren sovintopäivän iltana vanhemmat toivat lapsiaan jonkun tunnetun kirjanoppineen siunattaviksi, ja on mahdollista, että vanhempien pyyntö, joka yllätti Jeesuksen opetuslapset, selittyy tästä tavasta. Joka tapauksessa ne sanat, jotka Jeesus lausui opetuslapsilleen, jäivät kaikumaan kristillisessä kirkossa: ”Sallikaa lasten tulla minun luokseni, älkää estäkö heitä. Heidän kaltaistensa on Jumalan valtakunta. Totisesti: joka ei ota Jumalan valtakuntaa vastaan niin kuin lapsi, hän ei sinne pääse.” (Mark. 10:14-15; vrt. Matt. 19:14 ja Luuk. 18:6-17) (258) Jeesuksen sanat ”älkää estäkö heitä” näyttävät siirtyneen suorastaan sellaisinaan alkukirkon ’kastekaavaan’ (Apt. 8:36; 10:47; 11:17).
Lapsia ’tuotiin’ (Mark. 10:13) eli kannettiin Jeesuksen tykö. Opetuslapset moittivat tuojia. Mutta Jeesus suorastaan närkästyi siitä ja sanoi: ”Sallikaa lasten tulla minun luokseni, älkää estäkö heitä. Heidän kaltaistensa on Jumalan valtakunta.” (Mark. 10:14). Matteus ja Markus käyttävät Jeesuksen tykö tuoduista lapsista sanaa paidion, jota Uusi Testamentti käyttää 0-12 vuotiaista, kuten esim. Johannes Kastajasta 8 päivän vanhana (Luuk. 1:59) ja Markus 12-vuotiaasta tytöstä (Mark. 5:39-40).
Luukkaan sanavalinta on mielenkiintoinen: ”Jeesuksen luo tuotiin myös pieniä lapsia” (kai ta brefee) (Luuk. 18:15). Luukkaan ’pienistä lapsista’ käyttämä sana brefos tarkoittaa ’äskensyntynyttä’, ’vauvaa’. Samaa sanaa käytetään myös sikiöstä. Luukaan maininnasta, että Jeesus siunasi myös pieniä lapsia, käy ilmi, että kysymyksessä olivat lapset sylivauvoista jonkin verran isompiin asti, siis kaikki lapsenmieliset. (259)
Muille Jeesus sanoi: ”Totisesti: joka ei ota Jumalan valtakuntaa vastaan niin kuin lapsi, hän ei sinne pääse.” (Luuk. 18:17).
Mitä nämä sanat sisältävät? Lasten viattomuudesta tai esikuvallisesta nöyryydestä ei ole kysymys. Lapset eivät kuuluneet luonnostaan Jumalan valtakuntaan, vaan heidän täytyi ottaa se vastaan. Sitä varten olivat silloin voimassa vielä myös vanhan liiton sakramentit, ympärileikkaus ja uhrit, lupauksineen. Nyt oli näiden sakramenttien varsinainen sisältö, Jeesus, paikalla. Lasten estäminen Jeesuksen luokse tulemasta oli suuri synti ja ristiriidassa vanhan liiton sakramenttien kanssa. (250)
Jeesus tähdensi ennen muuta kahta asiaa: Kukaan ei voi ansaita Jumalan valtakuntaa suorituksillaan eikä kypsyneisyydellään; se on lahja, joka on otettava vastaan. Toiseksi Jeesus tahtoi varjella perheen kokonaisena. Lapsilla on yhtä suuri oikeus pelastukseen kuin heidän vanhemmillaan. Lasten ei tarvitse tulla aikuisiksi päästäkseen sisälle Jumalan valtakuntaan, vaan päinvastoin aikuisten on tultava lasten kaltaisiksi. Tämän lausuu selvästi Matteuksen rinnakkaisteksti: ”Totisesti: ellette käänny ja tule lasten kaltaisiksi, te ette pääse taivasten valtakuntaan” (Matt. 18:3) (261)
Jeesus osoittaa tässä kertomuksessa, että on vain yksi tie Jumalan valtakuntaan. Se on sama lapselle ja aikuiselle. Aikuisen täytyy ottaa vastaan lapsen tavoin Jumalan valtakunta. Muuten hän jää sen ulkopuolelle. ’Vapaa suunnat’ opettavat kahta eri tietä Jumalan valtakuntaan. Heidän mukaansa lapsi on otollinen Jumalalle ilman uskoa (262), mutta aikuinen uskon kautta (263).* Joopa, Jeesus kyllä opettaa ja puhuu asenteestaan ja suhteestaan lapsiin, samoin kuin ihmisiin yleensä, rakastaa ihmistä. Mutta et löydä sanaakaan Hänen sanomisistaan, VAUVAKASTEESTA ! Miksi siis Väisästä uskot ja ja kuulet enemmän Kuin kasteen asettajaa Jeesusta Kristusta, Hän ei käske misään kastamaan vavoja eikä lapsiakaan, tuo litaniasi on pelkkää Jumalan sanan vääristelyä ja harhaista valhe evankeliumia. Herää jo hyvä mies, että Kristus sinua pääsisi valaisemaan pois harhoista totuuteen !
- mikä kaste
Yksi suunta korottaa tahdonratkaisua ja toinen taas toisen ihmisen suorittamaa toimitusta.
Tässä on joku ongelma, joka ei ratkea koskaan.* Kyylä, on jo ratkaistu, Raamatussa, lyhyesti ja varmasti. Eenokki vuodatti taas kilomeri litanian asiansa todistaakseen, eikä saanut ainuttakaan pätevää todistaetta vaukasteensa tuksi, vaikka oiekin Matti Väisäsen otti tuekseen, sensijaan kun uskoisi vaan Raamattua, ei huolisi selitellä maraton kirjoituksilla, joka ei kuiten kaan selkiyttänyt yhtään mitään. Väärin tulkittua Jeesusken puhetta, kun Hän puhuu lapsista, mutta kun ei sanaa saanaakaan vauvaksteesta, niin pitää turvatua riveinvälistä lukemaan Raamattua, eli keksimään omia seli seli seli !!!
Paavali antaa selkeän ja suoran opetuksen uskovien kasteen totuudesta, tulisi vaan uskoa, uskoa, mitä on Kirjoitettu, eikä olettaa ja luulla ja selittää ja olla epäuskoinen.
* Paavali, Room. 6:3,4. " Vai ettekö tiedä, että meidät on kastettu Kristukseen Jeesukseen, on kastettu hänen kuolemaansa ?
4. Meidät on siis yhdessä hänen kanssaan HAUDATTU kasteen kautta kuolemaan, että niinkuin Kristus herätettiin kuolleista Isän kirkkauden kautta, samoin mekin vaeltaisimme uudessa elämässä."
* Kasteessa siis HAUDATAAN, miksi te vauvakasteen teoriaan hurahtaneet, ette voi uskoa Paavalin opetusta. Kasteessa HAUDATAAN, ei pirskotella, ei valella vaan Upotetaan, HAUDATAAN kasteen kautta Kristukseen Jeesukseen.
* Ja saman luvun kaksi ensimmäistä jaetta on selvä johdatus hautaamalla kaseeseen. Ei voi mitenkän sovittaa vastasyntyneeseen vauvaan,
* " Onko meidän pysyttävä synnissä, jotta armo tulisi suureksi?
** Miten tämä Sana sopii vastasyntyneeseen, Paavali puhuu jo uskoon tulleille Roomalaisille, ei vauvoille**
2. "Ei tietenkään, Kuinka me, = Paavali ja Roomalaliset uskovat) jotka olemme kuolleet synnille, vielä eläisimme siinä?"
* On siis kyse aikuisita uskovaisista, joille Paavali opetti kasteen merkitystä, ja samalla tulee kasteen muotokin esiin, Upottamalla pinnan alle, = HAUTAAMALLA ! Mitä epäselvää tässä on, jos ja kun haluaa uskoa mitä on Kirjoitettu, kyselemättä epäilemättä, epäilys juontaa Paratiisiin, kun käärme viekoitteli Eevaa, " Onkohan Jumala todella sanonut? Mikä katala houkutus epäillä Jumalaa, aivan sama toistuu , kun ei uskota Sanaa, eli Jumalaa, vaan heitetään epäilyksen synnin siemen Sanan epäilemiseksi.
* Eenokin pitkän litanian perusteella siihen sopii hyvin se, että missä on paljon sanoja, siitä ei syntiä puutu. Ja epäusko on pahimpia, ellei pahin synti, epäillä Jumalaa ja tehdä Hänestä valhettelija, ja aletaan selittää omalla ymmärryksellä omien oppi tekeleiden puolesta.
- aglius
Kyllä se ratkeaa heti paikalla kunhan karistetaan Lutterin harhat ja muut perintee harteilta ja otetaan todesta Raamatun malli.
Ei siihen mene kuin viistoista minuuttia.
jokin naula on väisäsenkin päässä jos ei kouluja käynyt mies näe, että ihminen tulee uskoon kuulemisen kautta, Herra vaihtuu ja ihminen kastattaa itsensä ilmaisten näin sen, joka on jo sisimmässä tapahtunut, ja alkaa seurata Jeesusta opissa ja elämässä.
siinä se, mikä kohti on liian vaikeaa ymmärtää !- Eenokki 12
agliuksen , mohikaanin ja monien muiden jotka kulkevat naula päässä heille tämä kaste on muodostuva kohtalon kysymykseksi muiden harhojen ohella.
Ei ole ihme jos pidämme lahkolaisia tyhminä oppimattomina nautoina joita emme edes tervehdi. - aglius
Eenokki 12 kirjoitti:
agliuksen , mohikaanin ja monien muiden jotka kulkevat naula päässä heille tämä kaste on muodostuva kohtalon kysymykseksi muiden harhojen ohella.
Ei ole ihme jos pidämme lahkolaisia tyhminä oppimattomina nautoina joita emme edes tervehdi.On turvallista kulkea samoja jälkiä joita Jeesus Apostoleineen kulki opissa ja elämässäkin jos se siihen johtaa.
Mutta se se on ihmeellsitä, millä ihmeellä nämä eenokkiit ja vastaavat selittävät itselleen sen, että lukevat kyllä mutta eivät näkemällä näe eivätkä ymmärtämällä tajua mitä lukivat.
Eli lukevat AAAAaaa ja sanovat Beeeeeee j a ovat innoissaan löydöistään !
Käsittämätöntä. - Eenokki 12
aglius kirjoitti:
On turvallista kulkea samoja jälkiä joita Jeesus Apostoleineen kulki opissa ja elämässäkin jos se siihen johtaa.
Mutta se se on ihmeellsitä, millä ihmeellä nämä eenokkiit ja vastaavat selittävät itselleen sen, että lukevat kyllä mutta eivät näkemällä näe eivätkä ymmärtämällä tajua mitä lukivat.
Eli lukevat AAAAaaa ja sanovat Beeeeeee j a ovat innoissaan löydöistään !
Käsittämätöntä.Minulla kuten olen aiemmin kertonut omakohtainen todistus lahkolaisten opista joka ei ole Jumalan mieleen.
Se on minulle annettu rukousvastauksena pyyntööni johon sisältyi nk. "suuria ihmeitä" ja piste.
Oppini on ihmein ja merkein vahvistettu ja lahkohenget olivat sen suullisia todistajia.
He todistivat täten itsensä ja oppinsa vääräksi. - ilmestykset
Eenokki 12 kirjoitti:
Minulla kuten olen aiemmin kertonut omakohtainen todistus lahkolaisten opista joka ei ole Jumalan mieleen.
Se on minulle annettu rukousvastauksena pyyntööni johon sisältyi nk. "suuria ihmeitä" ja piste.
Oppini on ihmein ja merkein vahvistettu ja lahkohenget olivat sen suullisia todistajia.
He todistivat täten itsensä ja oppinsa vääräksi.OK, eli Raamatun sanaanei tässä tapauksessa luotetakaan, vaan oppi perustetaan henkilökohtaisiin ilmestyksiin kuten muhamettilaiset ja lahkolaiset tekevät.
ilmestykset kirjoitti:
OK, eli Raamatun sanaanei tässä tapauksessa luotetakaan, vaan oppi perustetaan henkilökohtaisiin ilmestyksiin kuten muhamettilaiset ja lahkolaiset tekevät.
* Kyllä niin on eenokin kohdalla. Hänen näkynsä menee Raamatun sanan edelle, ne on suurempia kuin Jumalan sana.
* Eenokille on tapahtunut Jumalan antaman valeen eksytys, koska eenokki ei uskonut totuutta vaan saikin Jumalan lähettämän valheen hengen, joka todistaa eenokille lakkaamatta valehettaan. Eenokki on pahaststi eksynyt näkykensä huumaan ja sulkee sydämensä Jumalan sanan totuudelta tieten tahtoen. Hän menee yli Kristuksen opin. Raamattu on Jumalan ilmoitus tahdostaan ihmiseen nähden, eikä mikään näky, ilmestys, enkelinäyt, ei mikään voi kumota SANAA eikä mennä ylis sen, mitä on KIRJOITETTU, ei edes eenokki jääräpäisyydessääkään !!!
* Tämä eenokin vuodatus jo mitätöi hänen uskonsa kokonaan:
* "< agliuksen , mohikaanin ja monien muiden jotka kulkevat naula päässä heille tämä kaste on muodostuva kohtalon kysymykseksi muiden harhojen ohella.
Ei ole ihme jos pidämme lahkolaisia tyhminä oppimattomina nautoina joita emme edes tervehdi.>"!
- upotetu vedessä
Uskovien kaste on oikea kaste kyllä se vaan näin on.
- tähkäpää
Uskovien kaste on ainoa Raamatun ja Jeesuksen antaman esimerkin mukainen kaste!
Joka 1. uskoo ja 2. kastetaan, se pelastuu. Näin sanoi itse Jeesus ja hänen sanojaan ja esimerkkiään me kaikki uudestisyntyneet Jumalan lapset seuraamme. - Tapio522eikirj
tähkäpää kirjoitti:
Uskovien kaste on ainoa Raamatun ja Jeesuksen antaman esimerkin mukainen kaste!
Joka 1. uskoo ja 2. kastetaan, se pelastuu. Näin sanoi itse Jeesus ja hänen sanojaan ja esimerkkiään me kaikki uudestisyntyneet Jumalan lapset seuraamme.Oliko Jeesuksen ottama kaste kaste "Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen (Matt.28:19)?
Tapio522eikirj kirjoitti:
Oliko Jeesuksen ottama kaste kaste "Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen (Matt.28:19)?
* Oli Tapio sinulta tyhmä kysymys ! Eihän Jeesus ollut vielä kuollut, ylösnoussut, astunut taivaaseen, että olisi lähettänyt Pyhän Henkensä ? Mietn se voisi olla, koska itse Jumalan toinen Persoona sai kasteen, mutta kaste oli esikuva tulevasta kasteesta, Jeesus kastettiin Jordanissa upottamalla, Jeesus ja Johannes astuivat veteen, ja Johannes kastoi Jeesusken, ja heti, kun he NOUSIVAT vedestä, taivaasta kuului ääni.
* Ja kun uskoon tullaan, on ensimmäinen uskon koetus, jossa voi todistaa uskonsa maailmalle, koska kaste oli alkuseurakunnassa aina julkinen, siinä tunnustaudutaan seuraamaan Jeesusta, ja otetaan kaste Kristukseen upottamalla kokonaan veden alle. Niin Raamattu opettaa.. Ja koska he, alkuseurakunnassa tekivät niin, mikä on, ettei voi seurata Raamatun opetusta, vaan kekesiä pakannallisia pirskotteluja ja valeluja, ja vielä vauvojen päälle, jotka ei taatusti ymmärrä yhtään mitään siitä pakannallisesta riitistä.
- aglius
Jos nyt eenokkii istuisi transistissaan ja ajelisi pitkin pikiteitä ja pysähtyisi ihailemaan kaunista järvimaisemaa ja lukisi samalla evankelimia.
Ja kas, siihenpä pörähtäisi pyörällään evankelista ja istahtaisi levähtämään jalkojaan ja selkäänsä.
Nytpä kiinnostuu elista, kun huomaa että ohutpaperista kirjaa lukee transitmies, menee ja kysyy, onko hyvinkin ymmärrettävää lukemansa teksti ?
No on se sanoo posket hehkuen transitmies, ja osoittaa kohtaa jossa Jeesus kastaa vauvoja ja antaa taivaan tavarat samalla kertaa!
No missä, en näe, kysyy elista !?
No tuossa se on, ihan selvästi vastaa eemies ja jatkaa innosta puhkuen lukemistaan.
Eelista katsoo ihmeissään ja jatkaa pyöräilyä kerran vielä taaksen vilkaisten.- Maailmanmatkaaja1
Jeesus siunasi lapsiakin mutta ei kastanut heitä, koska ensin täytyy olla ymmärrys miksi ja mihin kastettava on sitoutunut. Ja se tulee tutkimalla omakohtaisesti sanaa. Sen jälkeen tulee vasta kaste. Aistivammaisille esim, sokeille täytyy lukea sanaa jonka seurauksena he itse muodostavat oman ymmerryksensä mukaan ( niinkuin kaikki muutkin), mihin sitoutuvat.
- immersed
Maailmanmatkaaja1 kirjoitti:
Jeesus siunasi lapsiakin mutta ei kastanut heitä, koska ensin täytyy olla ymmärrys miksi ja mihin kastettava on sitoutunut. Ja se tulee tutkimalla omakohtaisesti sanaa. Sen jälkeen tulee vasta kaste. Aistivammaisille esim, sokeille täytyy lukea sanaa jonka seurauksena he itse muodostavat oman ymmerryksensä mukaan ( niinkuin kaikki muutkin), mihin sitoutuvat.
Uskon jälkeen kaste. Tässä oikea järjestys.
Maailmanmatkaaja1 kirjoitti:
Jeesus siunasi lapsiakin mutta ei kastanut heitä, koska ensin täytyy olla ymmärrys miksi ja mihin kastettava on sitoutunut. Ja se tulee tutkimalla omakohtaisesti sanaa. Sen jälkeen tulee vasta kaste. Aistivammaisille esim, sokeille täytyy lukea sanaa jonka seurauksena he itse muodostavat oman ymmerryksensä mukaan ( niinkuin kaikki muutkin), mihin sitoutuvat.
Maailmanmatkaaja1:
"Jeesus siunasi lapsiakin mutta ei kastanut heitä, koska ensin täytyy olla ymmärrys miksi ja mihin kastettava on sitoutunut".
Tämän mukaan esim. kehitysvammaista ei voida kastaa, jos todetaan hänet ymmärtämättömäksi.- Maailmanmatkaaja1
Tapio522 kirjoitti:
Maailmanmatkaaja1:
"Jeesus siunasi lapsiakin mutta ei kastanut heitä, koska ensin täytyy olla ymmärrys miksi ja mihin kastettava on sitoutunut".
Tämän mukaan esim. kehitysvammaista ei voida kastaa, jos todetaan hänet ymmärtämättömäksi.Kehitysvammaiset ja "ymmärtämättömät" ovat pelastettuja ilman kastetta, samoin kaikki pienenä kuolleet, ynnä sanaa koskaan kuulemattomat.
- luteerus
Lapsikaste on ihan ok.
En minäkään näe mitään esteitä lapsen kastamiselle.
Sanoohan Jeesus: "Sallikaa lasten tulla minun tyköni" (Mark.10:14).
"Joka ei ota vastaan Jumalan valtakuntaa, niin kuin lapsi, se ei pääse sinne sisälle"(Mark.10:15).- Maailmanmatkaaja1
Tapio522 kirjoitti:
En minäkään näe mitään esteitä lapsen kastamiselle.
Sanoohan Jeesus: "Sallikaa lasten tulla minun tyköni" (Mark.10:14).
"Joka ei ota vastaan Jumalan valtakuntaa, niin kuin lapsi, se ei pääse sinne sisälle"(Mark.10:15)." Sallikaa lasten tulla minun tyköni" tarkoittaa opettamista, kuulemista, siunaamista, ei kastetta.
Olla lapsen kaltainen, ottaa vastaan kuin lapsi, tarkoittaa sitä että ottaa ehdoitta vastaan kuulemansa, ihan niinkuin lapsi ottaa. Kysellä voi mutta se on otettava vastaan sellaisena kuin se on eikä muuttaa sitä. Yksinkertaisesti uskoa se. - kiitosta vaan
Maailmanmatkaaja1 kirjoitti:
" Sallikaa lasten tulla minun tyköni" tarkoittaa opettamista, kuulemista, siunaamista, ei kastetta.
Olla lapsen kaltainen, ottaa vastaan kuin lapsi, tarkoittaa sitä että ottaa ehdoitta vastaan kuulemansa, ihan niinkuin lapsi ottaa. Kysellä voi mutta se on otettava vastaan sellaisena kuin se on eikä muuttaa sitä. Yksinkertaisesti uskoa se.Maailmanmatkaaja1
" Sallikaa lasten tulla minun tyköni" tarkoittaa opettamista, kuulemista, siunaamista, ei kastetta.
jaha annahan sitten tuo raamatunjae--odotan
- fgasdfasd
kasta lapsena tai aikuisena.. ihan sama,,mutta uudestisyntyminen on välttämättomyys.
- Tapio522eikirj
Niinpä!"
Joh. 3:5
Jeesus vastasi: "Totisesti, totisesti: jos ihminen ei synny vedestä ja Hengestä, hän ei pääse Jumalan valtakuntaan
- oikeatotuus
Lapsikaste on suomen pahin harhaoppi.
- kastettu
Kaste on tärkeä!
- gb tre
Mikä kaste?
- kastettu
gb tre kirjoitti:
Mikä kaste?
Raamatullinen kaste.
baptized, Otsikoit ketjun: "Raamatun opettama vesikaste artikkeli".
Onko kaste mielestäsi vain pelkkää vettä ilman Pyhää Henkeä?- Raamatun totuus
Tapio522 onko vedessä Henkeä? Luepas kuka on Pyhä Henki ja missä Hän on ja mitä Hän tekee. Lue raamattua älä ihmisten opuksia.
- Tapio522eikirj
Raamatun totuus kirjoitti:
Tapio522 onko vedessä Henkeä? Luepas kuka on Pyhä Henki ja missä Hän on ja mitä Hän tekee. Lue raamattua älä ihmisten opuksia.
Lue Apt. 2:38 ja 1.Kor.12:13!
Eikö sinunkaan mielestä Pyhä Henki liity mitenkään kasteeseen?
- aglius
Vesi on H2O eli siinä on kaks atomia vetyä ja yks happiatomi.
Eikä siihen liukene yhtään mitään taivaallista vaikka liottaa Raamattua siinä pari kuukautta.
eli koittakaa jo lakata siitä taikauskosta joka muutamia näyttää vaivaavan. - lutherus
Jos lutteruksen lössiltä otetaan lapsikaste mitä jää käteen? Ei sitten yhtään mitään, siinä menee koko kirkon ydin, joten lutteruksen porukka on kasteuskovia. Heidän uskonsa perustuu veteen ei Jumalan Sanaan!
- taasko samaa
Ei nyt tarvitsisi sentään tuollaisia valheita suoltaa, vaikka oltaisiinkin kovin raamatullisen innon vallassa.
taasko samaa kirjoitti:
Ei nyt tarvitsisi sentään tuollaisia valheita suoltaa, vaikka oltaisiinkin kovin raamatullisen innon vallassa.
* "lutherus" kirjoittaa ihan niin kuin asia on. Kirkot kaatuisi ja rahan tulo lpouisi, jos ja kun piispat ja papit panisivat käytäntöön sen, mitä varmasti tiettävät kasteesta, että se on uskovien kaste, ei vauvojen, mutta niin suuri instanssi, kuin kirkko on sillä ei ole varaa kaatua, ei jo sen suuren työllistämisen takia, siellä työskentelee tuhansia ihmisiä. Vaikka sen papit tietää aivan varmasti, että vauvakaste on huuhaata, sillä vaan on hyvä pitää pulju pystyssä. Kirkkoa on usein yritetty erottaa valtiosta mutta ei onnistu todennäköisesti koskaan, sen suuren imagonsa tähden, vaikka on pelkkää satua, mutta ei väiä, koska se kelpaa uskontona jopa jumallttomillkkin. Kirkko vihkii, kastaa vauvat johon uskomartomatkin vie vauvansa ??? Hautaa ha siunaa vainajat, nämä pitää kirkon pinnalla. Oikean uskon ja hengellisen timinnan kannalta mitäyön laitos, muuten kyllä monessa toiminnallinen ja hyvä työllistäjä, vaikkakin ihmisten sielujen hinnalla, sillä vauvakaste ei vie ketään taivaaseen.
- M.P.
Mohikaani_27 kirjoitti:
* "lutherus" kirjoittaa ihan niin kuin asia on. Kirkot kaatuisi ja rahan tulo lpouisi, jos ja kun piispat ja papit panisivat käytäntöön sen, mitä varmasti tiettävät kasteesta, että se on uskovien kaste, ei vauvojen, mutta niin suuri instanssi, kuin kirkko on sillä ei ole varaa kaatua, ei jo sen suuren työllistämisen takia, siellä työskentelee tuhansia ihmisiä. Vaikka sen papit tietää aivan varmasti, että vauvakaste on huuhaata, sillä vaan on hyvä pitää pulju pystyssä. Kirkkoa on usein yritetty erottaa valtiosta mutta ei onnistu todennäköisesti koskaan, sen suuren imagonsa tähden, vaikka on pelkkää satua, mutta ei väiä, koska se kelpaa uskontona jopa jumallttomillkkin. Kirkko vihkii, kastaa vauvat johon uskomartomatkin vie vauvansa ??? Hautaa ha siunaa vainajat, nämä pitää kirkon pinnalla. Oikean uskon ja hengellisen timinnan kannalta mitäyön laitos, muuten kyllä monessa toiminnallinen ja hyvä työllistäjä, vaikkakin ihmisten sielujen hinnalla, sillä vauvakaste ei vie ketään taivaaseen.
Eräs lestadiolaispappi myönsi kuolinvuoteellansa, että on aina tiennyt uskovien kasteen olevan Raamatussa ilmoitettu ja raamatullinen kaste, mutta on tiennyt senkin, että luterilainen kirkko on niin iso laiva, jonka kurssin kääntäminen on täysin mahdotonta, eikä hän ole halunnut alkaa taistelemaan tuulimyllyjä vastaan.
- verievankeliumi
Kumpaan leiriin kuulut vesievankeliumin vai verievankeliumin?
Mie oon verievankeliumissa. Jeesuksen veri pelastaa ja puhdistaa uskon kautta Häneen!- yksi pyhä yhteinen
Onko Kristus jaettu?
"Joka uskoo ja kastetaan", on pätevä ja selkeä ohje.
- l-h
Joka uskoo ja kastetaan", on pätevä ja selkeä ohje.
ja alkukielen mukaan tuo on=== joka uskoo ja ON KASTETTU.. eli putosi pohja pois siitä niin tuikitärkeästä järjestyksestä..* Miten niin, pohja pois ? Uskohan siinäkin on ensimmäisenä, ja noihan se oikeasti onkin. ...joka uskoo, ja ON kastettu, se pelastuu. Juuri noinhan se tuleekin olla, ensin uskotaan Jeesukseen ja uudestisynnytään elävään uskoo, sitten kastetaan, ja pelastus on varma, kunhan pysyy Kristuksessa ja Hänen opissaan . Että ihan hyvä kommentti sinulta kasteen totuudesta, vauvat ei kastetta tarvitse, he ovat Jumalan omia ihan sellaisinaan Kristuksen sovinto veressä, ilman syntisten ihmisten vasivaleluja.
* Eikä missään ole Kirjoitettu, että kastevedessä olisi mukana Pyhä Henki. Tosni uskova voi saada Pyhän Hengen kasteen, joko ennen kastetta, kasteenkin aikana, tai kasteen jälkeen. Vain yksi kriteeri Hänet saadakseen on, niin kuin Jeesus sen sanoo, Uudestisyntyminen on välttämätön. Sitten taivas on avoin kaikelle Jumalan siunauksille. Ja UUDESTISYNTYMINEN tapahtuu Jumalan Hengen kasteessa, ei vesikasteessa.
- kastettu-uskovana
http://koti.phnet.fi/petripaavola/Raamatunopetusvesikasteesta1.html
Tolla menee pohja pois lapsikasteesta. - no joo..
millä menee pohja pois tuosta--33 Ja hän otti heidät mukaansa samalla yön hetkellä ja pesi heidän haavansa, ja hänet ja -----kaikki--- hänen omaisensa kastettiin kohta.
ovatko lapset omaisia?
ja tuo--Ap. t. 18:8
Mutta synagoogan esimies Krispus ja koko hänen perhekuntansa uskoivat Herraan; ja myöskin monet korinttolaiset, jotka olivat kuulemassa, uskoivat, ja heidät kastettiin.
perhekuntaan kuuluivat myos orjat tuohonaikaan,,, voiko joku selväjärkinen väittä että lapset ei kuuluisi?- USKOIVAT, KASTETTIIN
koko hänen perhekuntansa USKOIVAT Herraan;
korinttolaiset, jotka olivat kuulemassa, USKOIVAT, ja heidät kastettiin.
!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
VEDESTÄ JA HENGESTÄ (Joh.3:5)
Johanneksen 3:ssa luvussa puhutaan siitä, kuinka Nikodeemus keskustelee Jeesuksen kanssa uudestisyntymisestä ja uskosta.
Nikodeemus ei ymmärrä Jeesuksen puhetta ”vedestä ja Hengestä”-syntymisestä (Joh. 3:5-9) ja kysyy:
”Kuinka tämä voi tapahtua” (9).
Jeesus vastaa: Sinä olet Israelin opettaja etkä tätä tiedä” (10).
Miten Nikodeemuksen oli mahdollista tietää, mitä Jeesus tarkoitti vedestä ja Hengestä syntymisellä?
--
Nikodeemus oli fariseus. Fariseukset olivat puhtauskiivailijoita ja he olivat tarkoja lain noudattamisessa. Nikodeemukselle oli siis tuttuja Vanhan Testamentin puhtaussäädökset.
"Israelin opettajana" (Joh.3:10) Nikodeemuksen piti olla tietoinen siitä, mitä Jeesus hänelle opetti uudestisyntymisestä.
"Vedestä ja Hengestä"-syntymisellä on vanhatestamentillinen lähtökohta.
--
Nikodeemukselle oli tuttua esim. pappisvihkimys, jota kuvataan 2 Ms. kirjan 29. luvussa.
Vihkimiskaavaan kuului kaksi elementtiä: papin pesu vedellä ja voiteleminen öljyllä. Öljy on Raamatussa Pyhän Hengen vertauskuva.
Näin ollen papin voitelu öljyllä antoi papin virkaan tarvittavan hengellisen varustuksen, joka oli Pyhä Henki.
Näin heidät erotettiin ja vihittiin tehtäväänsä.
Pappien peseminen vedellä muistuttaa myös siitä mitä Uusi Testamentti puhuu kristillisestä kasteesta.
Siihenkin liittyy vesi ja Pyhä Henki (Joh. 3:5).
Myös me olemme "...valittu suku, kuninkaallinen papisto, pyhä heimo, Jumalan oma kansa, määrätty julistamaan hänen suuria tekojaan, joka meidät on pimeydestä kutsunut ihmeelliseen valoonsa ” (1 Piet. 2:9).- asiastakyse
Tapio522, Nikodemus oli Israelin opettaja ja sen takia hänen olisi tullut käsittää, että evankeliumi synnyttää Pyhän Hengen kirkastuksella ja voimalla uudeksi.
Evankeliumi on se opinmuoto, jonka Jeesus toi taivaasta. Jeesus kertoo tuosta vedestä. Nikodemus ei käsittänyt, että Jumalan opetus synnyttää Jumalan lapset, vaikka itse olikin Israelin opettaja.
Paavali kertoo synnyttäneensä Jumalan laspia evankeliumilla.
Täällä annettavassa kasteessa Jumala LUPAA, ihmisen tulla Herran opetuslapseksi ja LUPAA Pyhän Hengen kirkastamaan Jumalan Sanan. Tuon kasteen jälkeen saattaa tapahtua se, että suuri Kastaja tulee kastamaan Pyhällä Hengellä ja tulella. Riipuu siitä, ottaako ihminen vastaan Jumalan Sanan USKOSSA.
- utelias.....
Tapio et antanut kysymykseeni vastausta
1 ovatko lapset omaisia?
2-perhekuntaan kuuluivat myos orjat tuohonaikaan,,, voiko joku selväjärkinen väittä että lapset ei kuuluisi?- Tapio522eikirj
Perhekuntakasteet
Kyllä lapset kuuluvat perheeseen ja "kaikkiin kansoihin" (Matt.28:19).
Raamatussa kerrotaan kokonaisten perhekuntien kasteista.
---Kornelius Apt. 10. ja 11. ("koko perhekunta pelastui" Apt. 11:14)
---Lyydia; Apt. 16:13-15 ("Hänet ja hänen perhekuntansa kastettiin".
---Filipin vanginvartija; Apt. 16:25-34 ("Hänet ja kaikki hänen omaisensa kastettiin.")
---Krispus; Apt 18:8 ("Krispus ja koko hänen perhekuntansa uskoivat Herraan...ja heidät kastettiin.")
---Stefanas; 1.Kor. 1:16, 16:15 ("Kastoinhan tosin Stefanaankin perhekunnan.")
Ns. uskovien kasteen kannattajat usein väittävät, ettei näissä edellä mainituissa perheissä ollut lapsia, ei ainakaan pieniä "ymmärtämättömiä" lapsia.
He olettavat näin, mutta milläs sen he todistavat olleen näin? Tapio522eikirj kirjoitti:
Perhekuntakasteet
Kyllä lapset kuuluvat perheeseen ja "kaikkiin kansoihin" (Matt.28:19).
Raamatussa kerrotaan kokonaisten perhekuntien kasteista.
---Kornelius Apt. 10. ja 11. ("koko perhekunta pelastui" Apt. 11:14)
---Lyydia; Apt. 16:13-15 ("Hänet ja hänen perhekuntansa kastettiin".
---Filipin vanginvartija; Apt. 16:25-34 ("Hänet ja kaikki hänen omaisensa kastettiin.")
---Krispus; Apt 18:8 ("Krispus ja koko hänen perhekuntansa uskoivat Herraan...ja heidät kastettiin.")
---Stefanas; 1.Kor. 1:16, 16:15 ("Kastoinhan tosin Stefanaankin perhekunnan.")
Ns. uskovien kasteen kannattajat usein väittävät, ettei näissä edellä mainituissa perheissä ollut lapsia, ei ainakaan pieniä "ymmärtämättömiä" lapsia.
He olettavat näin, mutta milläs sen he todistavat olleen näin?* Tapio522, älä nyt opeta yli Raamatun sanan. Siellä ei sanota, että olisi ollut vauvat mukana kastettavien joukossa ! Vain HE, jotka USKOIVAT, heidät kastettiin kohta. Ei Tapio sinulla ole oikeutta lisätä yhtään MITÄÄN siihen, mitä on Kirjoitettu. Se on ainoasytaan sinun oma ajatuksesi, eikä sillä ole mitään painoarvoa Jumalan sanaa vastaa, Sinä vaan niin kovasti haluaisit, että se olisi kirjoitettu Raamattuun, mutta kun ei ole, ja siihen meidän on Tapio tyytyminen, vaikka kunka isien perinnäis ssäännöt painaa sukurasitteena vauvakasteen teoriaan uskovia ! Niin raskaina, että Raamattukin vääntyy teille valheen kautta perinteen harhaan ! Olette ansassa vauvakasteen harhaan.
- telssu
Milläs tapio todistaa siellä olleen sylivauvoja?
- pthyi
haisttakkaa home
- kastettuoikein
Uskovien kaste on oikein.
- elämäuskossa
Kiitos Jumalan kaste uskon jälkeen.
* Eikun ensin uudestisynnytään Jumalan Hengen kasteessa, sitten uskova kastaa toisen uskovan paljossa vedessä upottamalla, Isän Pojan ja Pyhän Hengen nimeen. ! Jumala ei kasta vedessä ketään ! Ihan vaan pieni oikaisu, ettei taas tuu uutta käsitystä , kuka kastaa kenetkin !
- Jumalan Tiellä
Raamattu ei puhu sanaakaan lapsikasteesta eikä vauvakasteesta.
Raamattu tuntee ainoastaan uskovien upotuskasteen.
Meidän uskomme tulee perustua Jumalan Kirjoitettuun Sanaan; Raamattuun.
Meidän tulee uskovina seurata ja totella Jumalan Sanaa, Herraa Jeesusta Kristusta.
Nyt kuitenkin on niin että monet ihmiset seuraavat kirkkokuntaansa ja sen oppeja.
Silloin he eivät seuraa Jeesusta, Jumalan Sanaa.
Jotta Jumala pääsisi ilmoittamaan meille kuinka asiat ovat, meidän tulee poistaa mielestämme kaikkien kirkkokuntien ja ihmisten opetukset niistä aiheista joista tahdomme tietoa Jumalalta. Meidän tulee poistaa mielestämme kaikki entiset oppikäsityksemme. Meillä ei saa olla mitään ennakkoasennetta mihinkään Raamatun oppiin. Sen jälkeen otamme vastaan vain sen opin mikä nousee Raamatun Sanasta. Silloin Jumalan Henki voi antaa Sanasta ja opettaa meille Jumalan Sanaa. Silloin vasta Sana avautuu ja antaa yksinkertaisellekin uskovalle ymmärrystä Jumalan tiestä. Näin opimme tuntemaan Jumalaa ja Hänen tahtoaan.
Raamattu todistaa: "Ei yli sen mitä on kirjoitettu". Sitten Raamattu varottaa lisäämästä mitään Kirjoitettuun Sanaan. Kuitenkin monet ihmiset lisäävät vauvakasteen Raamattuun ajattelemalla että perhekuntien kastetilanteissa täytyi olla lapsia. He eivät ole huomaavinaan että niin ei Raamattu sano. Raamatussa ei sanota missään että lapsia pitäisi kastaa tai olisi kastettu. Kuitenkin monet ihmiset perustavat jopa oppeja sellaisiin asioihin joita ei löydy Raamatusta. (Lapsikasteoppi ei ole ainoa oppi mitä opetetaan vaikka sitä ei ole Raamatussa). Sitten nämä ihmiset vastustavat sitä oppia kasteesta mikä Raamatusta on selvästi luettavissa; nimittäin uskovien upotuskaste. Näin he vastustavat itse Herraa Jeesusta Kristusta, Jumalan Sanaa. - kasteensaanut
Vesikaste uskon jälkeen. Raamatun selkeä järjestys!
- usko kastela
Ensin usko sitten kaste.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Olet taitava
monessa asiassa. Myös siinä, miten veit sydämeni. Äkkiarvaamatta, pikkuhiljaa. Yhtäkkiä huomasin että minusta puuttuu jo747484Sinällään hauska miten jostakin
jaksetaan juoruta vaikka mitä. Jakorasia yms. Raukkamaista toimintaa. Annetaan jokaisen elää rauhassa eikä levitellä per583173- 342420
Miten voit manipuloida katsojalukuja?
Palstatrolli ja väsynyttä sontaa palstalle suoltava Varmakkakkiainen on viime aikoina vedonnot siihen, että hänen ketjuj72060Osuuspankki Kuhmo!
Ei pysty pitämään yhtä Otto pankkiautomaattia toiminnassa Ksupermarketin kanssa,20 vuotta sitten Kuhmossa oli neljä auto311996- 201928
- 131877
Rakkaalleni!
Halusin tulla kertomaan, että sinua ajattelen ja ikävöin vaikka olen sukuloimassa. Meinasin herkistyä, kun tykkään sinus151653- 521588
- 181579