Rehottaako taikausko?

keskiaika?

Kuinka pahasta epidemiasta on kyse?

13

61

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 29bgf

Mitä tarkoitat taikauskolla?
      Uskonto ja taikausko eivät ole sama asia.

Uskonto on uskontoa. Taikausko on uskoa tietynlaisten taikakeinojen, poppakonstien, jonkinsortin mystisten touhujen kautta saatavaa toivottua tulosta. Se ei ole uskontoa, sillä uskonnot ovat tarkoin määriteltyjä, taikausko ei.

Jos saan päähäni, että kävelemällä käsilläni puun ympäri takaperin saavutan jonkin asian ja uskon siihen, se on taikauskoa. Joku toinen ei siihen usko. Kyse olisi siis yksityisestä mielipiteestä, taikauskosta.

Uskonto voi muistuttaa taikauskoa ja joskus uskontoon voikin liittyä myöskin taikausko. Uskonnot ovat kuitenkin omalla tavallaan yhteisesti määriteltyjä, suuremman joukon yhdessä jakama uskomus johonkin.

• Keskiaika?

"Jos saan päähäni, että kävelemällä käsilläni puun ympäri takaperin saavutan jonkin asian ja uskon siihen, se on taikauskoa."

Tai että itsekseen puhumalla (jota myös rukoukseksi kutsutaan) pystyy vaikuttamaan sairauksiin tai tuleviin tapahtumiin?
        Tai siihen että noudattamalla vanhan kirjan ohjeita saattaa saada ikuinen elämä?

"Uskonnot ovat kuitenkin omalla tavallaan yhteisesti määriteltyjä, suuremman joukon yhdessä jakama uskomus johonkin."

Kuten että seuraa jotain huonoa jos musta kissa kävelee tien yli, tai että perjantai 13 on epäonnen päivä?

Anteeksi nyt vaan mutta minulle noi kaksi sanaa tarkoittavat täsmälleen samaa asiaa.

• 4fgj
        Keskiaika? kirjoitti:

"Jos saan päähäni, että kävelemällä käsilläni puun ympäri takaperin saavutan jonkin asian ja uskon siihen, se on taikauskoa."

Tai että itsekseen puhumalla (jota myös rukoukseksi kutsutaan) pystyy vaikuttamaan sairauksiin tai tuleviin tapahtumiin?
        Tai siihen että noudattamalla vanhan kirjan ohjeita saattaa saada ikuinen elämä?

"Uskonnot ovat kuitenkin omalla tavallaan yhteisesti määriteltyjä, suuremman joukon yhdessä jakama uskomus johonkin."

Kuten että seuraa jotain huonoa jos musta kissa kävelee tien yli, tai että perjantai 13 on epäonnen päivä?

Anteeksi nyt vaan mutta minulle noi kaksi sanaa tarkoittavat täsmälleen samaa asiaa.

Ne voivat sinulle tarkoittaa samaa asiaa, mutta käsitteinä, ne eivät ole sama asia.
        Vähän sama kuin politiikassa: mitä eroa on kommunisteilla ja kokoomuslaisilla?
        "Ei tietenkään mitään! Mulle se kaikki on vaan jotain ihme poliitiikka!"

Ja jos joku yrittäisi selittää, niin: "ei kannata. Kyllä mä teidät kaikki tiedän!"

• Keskiaika?
        4fgj kirjoitti:

Ne voivat sinulle tarkoittaa samaa asiaa, mutta käsitteinä, ne eivät ole sama asia.
        Vähän sama kuin politiikassa: mitä eroa on kommunisteilla ja kokoomuslaisilla?
        "Ei tietenkään mitään! Mulle se kaikki on vaan jotain ihme poliitiikka!"

Ja jos joku yrittäisi selittää, niin: "ei kannata. Kyllä mä teidät kaikki tiedän!"

En sanonut että "se on vaan jotain ihme uskoa". Annoin esimerkkejä jotka sopii sekä uskoon että taikauskoon.

• 11åäö

Niinpä tietysti.
        Tämähän on helluntaifoorumi.

• Epäjumala
        11åäö kirjoitti:

Niinpä tietysti.
        Tämähän on helluntaifoorumi.

Joo, tännehän kannattaakin tulla väittelemään uskonasioista. ;)

• Keskiaika?

Onko meillä muita todisteita siitä että Jeesus pelastaa kuin tarinat ja vanha kirja?
        Anna joku konkreettinen esimerkki siitä kenet Jeesus on pelastanut ja mistä tiedät että se oli nimenomaan Jeesus joka pelasti?
        Entä mistä tarkalleen Jeesus pelasti tämän henkilön ja mistä tiedät sen.

En halua kertomuksia, tarinoita tai otteita vanhoista kirjoista.
        Haluan konkreettisia esimerkkejä ja puolueettomia, kiistattomia todisteita.

• Keskiaika?
        Epäjumala kirjoitti:

Joo, tännehän kannattaakin tulla väittelemään uskonasioista. ;)

No minne kannattaa mennä väittelemään uskonasioista jos ei sinne missä uskovaiset ovat?

• frihet,,ilm..kirj..
        Keskiaika? kirjoitti:

Onko meillä muita todisteita siitä että Jeesus pelastaa kuin tarinat ja vanha kirja?
        Anna joku konkreettinen esimerkki siitä kenet Jeesus on pelastanut ja mistä tiedät että se oli nimenomaan Jeesus joka pelasti?
        Entä mistä tarkalleen Jeesus pelasti tämän henkilön ja mistä tiedät sen.

En halua kertomuksia, tarinoita tai otteita vanhoista kirjoista.
        Haluan konkreettisia esimerkkejä ja puolueettomia, kiistattomia todisteita.

Minä sain raittiuden, kun pyysin Jeesusta avuksi ja nyt on kohta 25 vuotta raittiutta, eli kun kaikki muut keinot eivät auttaneet, niin yksi rukous Jeesuksen puoleen vapautti minut alkoholin orjuudesta, kuten tupakankin, eli nii katosivat elämästäni näkyvätkin synnit. houm et alkoholin suhteen tein kaikkeni, et olisin siitä itse päässyt raittiuteen ja ammatti ihmiset tekivät parhaansa, mut nii vaan kävi, et Jeesuksen veri puhdisti jvapautti minunkin kaaisen tena-ukon.

• tenttu-tyttö
        frihet,,ilm..kirj.. kirjoitti:

Minä sain raittiuden, kun pyysin Jeesusta avuksi ja nyt on kohta 25 vuotta raittiutta, eli kun kaikki muut keinot eivät auttaneet, niin yksi rukous Jeesuksen puoleen vapautti minut alkoholin orjuudesta, kuten tupakankin, eli nii katosivat elämästäni näkyvätkin synnit. houm et alkoholin suhteen tein kaikkeni, et olisin siitä itse päässyt raittiuteen ja ammatti ihmiset tekivät parhaansa, mut nii vaan kävi, et Jeesuksen veri puhdisti jvapautti minunkin kaaisen tena-ukon.

Hienoa. Itsellänikin ollut samanlaisia ongelmia. Olin myös useaan kertaan hoitolaitoksissa. Myös oma vapauteni alkoi vajaat 27 vuotta sitten, onhan tämä tie vähän kivikkoinenkin ollut.

• Keskiaika?
        frihet,,ilm..kirj.. kirjoitti:

Usko Jeesukseen voi tietenkin poistaa alkoholismin, mutta se ei tarkoita että Jeesus olisi sen poistanut, vaan nimenomaan usko siihen.

Alkoholismi voi poistua monella eri tavalla.
        Saatat löytää raittiin puolison, lääkäri saattaa sanoa että kuolet jos et lopeta, hypnoosi saattaa auttaa jne jne ... Usko Jeesukseen auttaa varmasti myös, mutta ei siihen Jeesusta tarvita, vaan ainoastaan uskoa Jeesukseen.

Kiitä siis itseäsi jos pääsit viinasta eroon. Ei kiitos kuulu kenellekään muulle kuin sinulle.

• body

Usko / hengellisyys on taikauskon perua.
      Joku haluaa aina hallita porukkaa ja siinä poppamiehet hallitsivat kyläyhteisöjä. Meni tuhansia vuosia ja ihminen etsi jotain uutta.Siitä usko on kehittynyt ja kehitetty vuosisatojen saatossa.
      Ihminen on aina tiedostanut kuolevaisuutensa ja kysellyt, mitä tuolla on, mitä on kuoleman jälkeen ja halunnut saada siihen vastauksen.
      Usko on antanut turvaa, sillä ihminen on uskonnollinen olento.

Lähi-Itä on uskontojen viljelysmaa ja sieltä on perua myös meidän osuus.

Ihminen etsii uutta ja kyselee nyt, onko tämä meidän uskontomme paras mahdollinen ja itse päättelisin, ei ole, sillä uskoamme hallitsee juutalaisuuden perimä.

Emme saa, emme voi uskoa vapaasti, sillä perimä on meissä kuin takiainen.
      Tämä tulee vielä muuttumaan ja se on siinä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Simula, rakkaus, Aittakumpu

Milloin tämä rakkaus on roihahtanut? Onko molemmat herätysliikkeen jäseniä - kristillisiä etnonationalisteja ?https://ww
      Perussuomalaiset
      116
      2078
    2. Yläkoulun seksiopas neuvoo harjoittelemaan

anaaliyhdyntää lämpöisellä ja pitkällä porkkanalla https://www.is.fi/kotimaa/art-2000010859818.html
      Maailman menoa
      162
      1571
    3. Pormestari käräjille?

Ei mene Puolangalla häpösesti, rinnekeskus&hotelli suljettuna ja käräjäasiana, naudat tapetaan nälkään, poliisi tutkii j
      Puolanka
      55
      1384
    4. Millaista naista ikävöit

Ulkonäkö/persoona
      Ikävä
      55
      1158
    5. Joukko oppilaita terrorisoi koulua Helsingissä niin

että osa opettajista pelkää töihin tulemista https://www.hs.fi/helsinki/art-2000010857587.html
      Maailman menoa
      164
      1141
    6. Susta ei saisi nättiä vaikka miten paljon

meikkaisit. 😁 anna siis sen miehen olla rauhassa! Sivusta tutulta mieheltä
      Ikävä
      75
      976
    7. Norjan tilaama koruton raportti mitä NATO-jäsenyys aiheuttaa Suomelle

Iltasanomat: "Miksi vaikenemme? Asiantuntijoiden mukaan Suomessa ei vieläkään ymmärretä, mitä Nato-jäsenyydestä seuraa
      Maailman menoa
      62
      882
    8. Voisimmeko seuraavan kerran kun

Nähdään tehdä toisille selväksi että kiinnostaa enemmän kuin kaveri mielessä. Jos keksit vielä keinon niin napakymppi
      Ikävä
      36
      877
    9. Nyt on hyvä laittaa

kirjaimet kohdilleen. Kuka kaipaa ja ketä. Onko oma kaivattu täällä ?
      Ikävä
      52
      864
    10. Kuinka nättinä

Sitä pitää olla että huomataan 🙃
      Ikävä
      56
      821
    Aihe