Perhe-etuudet sortaa työtä tekeviä

Tuki on vääryys

Tavaksi on tullut, että makaillaan kotona lasten varjolla ja eletään avustuksien varassa pysyvästi. Useimmilla äideillä ei ole aikomustakaan mennä koskaan työhön. Elämää suunnitellaan avustuksien varaan ja joku voi vielä lisätä tulojaan tekemällä pimeästi työtä tai pienimuotoista tavarakauppaa. Se tietenkin on veropetos jne. eli rikos, mutta harva on siitä kiinnostunut.
Lapsilisien ja ja kotihoidon tuesta on tullut toisia kansalaisia sortavaa ja tasa-arvolain vastaista toimintaa ja pahimmillaan rikkoo ihmisoikeuksia. Ei voi olla mitenkään oikein, että työssäkäyvä, joka maksaa tuloillaan myös etuuksien varassa elämisen, on niin eriarvoinen ihminen, ettei ole oikeutettu samanlaiseen ”kansalaispalkkaan” kuin naapurissa loikoileva tukiaisilla elävä henkilö tai perhe. Aiheettomasti maksettu etu saa erilaiset mittasuhteet, kun katsotaan esim. 10 vuoden aika. Siinä ajassa tukiaisilla elävä työtä tekemätön eliitti saa valtiolta (eli työssäkäyvien verorahoista) helposti yhden asunnon hinnan. He saavat sen lahjaksi työssäkäyviltä.
Työssäkäyvää kansaa sorretaan surutta ja ajetaan koko ajan heikompaan asemaan. Tämä ihmisoikeuksia rikkova korvauksien maksu on lopetettava kokonaan.

240

3415

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kysyn vaan

      Jonkunhan pitää tehdä niitä lapsia, jotta olisi niitä jotka maksaisivat sinunkin eläkkeet.

      Vai onko parempaa tuoda Afriikasta "moniosaajat" suomeen?

      • Maksumies

        Minä ainakin käyn töissä, aloitin työnteon 15 vuotiaana. Lapsia on elätettävänä 5kpl. Joista vanhin jo täysikäinen, kuopus 15v.

        Eli kerkii työläinenkin tekeen lapsia...tai ainakin joutuu niitä elättään.

        Mitä tulee tohon aloittajan mainiotsemaan
        "Aiheettomasti maksettu etu saa erilaiset mittasuhteet, kun katsotaan esim. 10 vuoden aika. Siinä ajassa tukiaisilla elävä työtä tekemätön eliitti saa valtiolta (eli työssäkäyvien verorahoista) helposti yhden asunnon hinnan. "

        Minä olen saanut hommattu 150 000 edestä asuntovelkaa tän 35v työhistorian aikana.

        Toi että on tullut hommattua jokuselle luuserille asunnot. Ei kyllä helpota loppuun kulunutta selkää.
        Eipä taida toi selkä kestää, että sais oman asuntonsa maksuun.


      • pelkkiä kuluja

        Laiskojen lapset aiheuttavat vain kuluja. Oppivat jo pienenä, että kotona loisimisesta maksetaan, niin maksettiin äidillekin.


      • tymytmt

        Hetkinen, mikä takaa, että juuri sinun pyöräyttämät lapset "maksavat niitä eläkkeitä"?

        Villi veikkaus, että heistäkin tulee vain pelkkiä syöpäläisiä,jotka eivät kunnioita edes lakia.


      • Totta kirjoittelet.
        pelkkiä kuluja kirjoitti:

        Laiskojen lapset aiheuttavat vain kuluja. Oppivat jo pienenä, että kotona loisimisesta maksetaan, niin maksettiin äidillekin.

        Nimeltä voisin mainita parikin esimerkkiä.


      • jarkkokko

        Yksinhuoltaja äitien mies(elättäjä) on nykypäivänä yhteiskunta.
        Tosiaalta miehet maksaa suurimman osan veropotista yhteiskunnalle. Eli siis miehet ovat yksinhuoltaja äitien miehiä noin 70 prosenttisesti.


      • hyvätuloinen
        tymytmt kirjoitti:

        Hetkinen, mikä takaa, että juuri sinun pyöräyttämät lapset "maksavat niitä eläkkeitä"?

        Villi veikkaus, että heistäkin tulee vain pelkkiä syöpäläisiä,jotka eivät kunnioita edes lakia.

        Itse olen 35v, minulla on kaksi korkeakoulututkintoa, hyvä työpaikka, talo, auto sekä avopuoliso, enkä koskaan aio hankkia lapsia! Minulla ei ole aikaa niille, minulla on työ, harrastukset, tykkään matkustella jne.. Enkä todellakaan halua vaihtaa niitä haisevia vaippoja ja kuunnella pentujen itkuja. Minusta on vain hyvää, että joku toinen tekee niitä lapsia ettei minun tarvitsisi.


      • ongelmana on
        Totta kirjoittelet. kirjoitti:

        Nimeltä voisin mainita parikin esimerkkiä.

        Hyvätuloiset eivät nykypäivänä enää tee lapsia. Ensi opinnot, sitten ura, sitten matkustaminen ja maailman näkeminen. Ja sitten huomataan että ollaan 40v eikä vieläkään ole lapsia.

        Lisäksi kaikissa hyvätuloisissa perheissä on korkeintaan yksi lapsi, joten jos vain huvintoimeentulevat tekisivät lapsia, niin joka sukupolven jälkeen suomalaisten määrä puolittuisi. 5miljoona -> 2,5 miljoona -> 1,2 miljoona jne.. Ja pian kuolisimme sukupuuttoon.

        Vaihtoehdot ovat:

        1. Pakottaa rikkaat tekemän lisää lapsia. Ongelmana on vain miten. Ja jos rikas istuisi kotona lasten kanssa, eikä olisi töissä, niin hän ei olisi enää rikas.

        2. Antaa köyhien tehdä lapsia erilaisten tukien avulla.

        3. Tuoda Afrikasta pakolaisia, jotka tekevät sitten 12 lasta per perhe ja näin suomi saa uusia moniosaaija..


      • känsäkoura
        pelkkiä kuluja kirjoitti:

        Laiskojen lapset aiheuttavat vain kuluja. Oppivat jo pienenä, että kotona loisimisesta maksetaan, niin maksettiin äidillekin.

        Puhut aivan totta. Vanhemman malli on ohjenuora jälkeläisillekkin.
        Itse olen kohta raatanut ja hoitanut toisten lapsia liki 30v. pienellä
        naurettavalla palkalla. josta osan vie verottaja. Eli käteen jää hieman yli tonnin josta maksan 600e. vuokran ja muita luottoja joita kertyy väkistenkin joskus.Ainut mistä voin vähentää kuluja on
        ruoka ja vaatteet, bailaamaan en haluakkaan. Autampa sitten vielä
        vapaaehtoistöissä lapsiperheitä. Tiukkaa on mummulla eläkkeelle
        asti, mut aion jaksaa. Onneksi saan eläkkeen jos elän sinne asti.


      • Ei veren maku suussa
        känsäkoura kirjoitti:

        Puhut aivan totta. Vanhemman malli on ohjenuora jälkeläisillekkin.
        Itse olen kohta raatanut ja hoitanut toisten lapsia liki 30v. pienellä
        naurettavalla palkalla. josta osan vie verottaja. Eli käteen jää hieman yli tonnin josta maksan 600e. vuokran ja muita luottoja joita kertyy väkistenkin joskus.Ainut mistä voin vähentää kuluja on
        ruoka ja vaatteet, bailaamaan en haluakkaan. Autampa sitten vielä
        vapaaehtoistöissä lapsiperheitä. Tiukkaa on mummulla eläkkeelle
        asti, mut aion jaksaa. Onneksi saan eläkkeen jos elän sinne asti.

        Mistäs ne laiskurit tulevat, jos kerran vanhemman mallin on ohjenuora. Eivät kaikkien laiskureiden vanhemmat ole laiskureita vaan kokopäivätyössä RAATAJIA. Ehkä raataminen ei oikein kiinnosta, kun olis tätä elämääkin elettävänä, siinä selitys.


      • pummilandia

        pitääkö yhden tehdä 5 kpl veronmaksajien piikkiin jos perheessä ei ole vanhempia ansiotyössä. Sosiaalitukien varassa eläminen periytyy, sen tietää jo jokainen.

        Minä en halua olla rahoittamassa jonkin rääväsuu sossupummiperheen elämää, omassakin on maksamista ja verottaja vie liikaa. Jos ei ole työtä ja rahaa, silloin ei tehdä muksuja. Taloutta ei saa rakentaa avustusten varaan.


      • miten on
        känsäkoura kirjoitti:

        Puhut aivan totta. Vanhemman malli on ohjenuora jälkeläisillekkin.
        Itse olen kohta raatanut ja hoitanut toisten lapsia liki 30v. pienellä
        naurettavalla palkalla. josta osan vie verottaja. Eli käteen jää hieman yli tonnin josta maksan 600e. vuokran ja muita luottoja joita kertyy väkistenkin joskus.Ainut mistä voin vähentää kuluja on
        ruoka ja vaatteet, bailaamaan en haluakkaan. Autampa sitten vielä
        vapaaehtoistöissä lapsiperheitä. Tiukkaa on mummulla eläkkeelle
        asti, mut aion jaksaa. Onneksi saan eläkkeen jos elän sinne asti.

        Miksi et hae muualle töihin. Ei kukaan voi tuoda sulle muualta työpaikkaa ellet itse hae, tai luo sitä. Tai kouluttaudu. Kuulutko edes ammattiliittoon ja tiedätkö työehdoista, oikeuksistasi? Vaaditko koskaan palkankorotusta ja eri tehtävänimikettä jossa saa enemmän? Saatko asumistukea kelalta? Entä muuta tukea. Ota nyt hyvä ihminen selvää mitä voit tehdä tilanteessasi, eikä vaan pysyä vaiti ja kärsiä. Kysele.


      • hohheli1
        ongelmana on kirjoitti:

        Hyvätuloiset eivät nykypäivänä enää tee lapsia. Ensi opinnot, sitten ura, sitten matkustaminen ja maailman näkeminen. Ja sitten huomataan että ollaan 40v eikä vieläkään ole lapsia.

        Lisäksi kaikissa hyvätuloisissa perheissä on korkeintaan yksi lapsi, joten jos vain huvintoimeentulevat tekisivät lapsia, niin joka sukupolven jälkeen suomalaisten määrä puolittuisi. 5miljoona -> 2,5 miljoona -> 1,2 miljoona jne.. Ja pian kuolisimme sukupuuttoon.

        Vaihtoehdot ovat:

        1. Pakottaa rikkaat tekemän lisää lapsia. Ongelmana on vain miten. Ja jos rikas istuisi kotona lasten kanssa, eikä olisi töissä, niin hän ei olisi enää rikas.

        2. Antaa köyhien tehdä lapsia erilaisten tukien avulla.

        3. Tuoda Afrikasta pakolaisia, jotka tekevät sitten 12 lasta per perhe ja näin suomi saa uusia moniosaaija..

        Vilkaisepa ihmeessä hieman Suomea laajempaa kokonaisuutta, eli koko maailman tilannetta väestönkasvun osalta.

        Se kertoo siitä, että maailman väestö on edelleen reippaassa kasvussa. Tälle ylitäydelle planeetallekko pitäisi yhä vain lisää ihmisiä tehdä, kun nyt on jo monella pulaa esimerkiksi ruuasta ja puhtaasta juomavedestä.


      • kysyn vaan
        hohheli1 kirjoitti:

        Vilkaisepa ihmeessä hieman Suomea laajempaa kokonaisuutta, eli koko maailman tilannetta väestönkasvun osalta.

        Se kertoo siitä, että maailman väestö on edelleen reippaassa kasvussa. Tälle ylitäydelle planeetallekko pitäisi yhä vain lisää ihmisiä tehdä, kun nyt on jo monella pulaa esimerkiksi ruuasta ja puhtaasta juomavedestä.

        Eli mielestäsi suomalaisten pitäisi kuolla sukupuuttoon ja jotta afrikalaiset voisivat jatkossakin tehdä 12 lasta?


      • brauiiggbvaihugaiuhg
        kysyn vaan kirjoitti:

        Eli mielestäsi suomalaisten pitäisi kuolla sukupuuttoon ja jotta afrikalaiset voisivat jatkossakin tehdä 12 lasta?

        Ei. Perheessä pitäisi olla keskimäärin 2,1 lasta, jotta väestön koko pysyisi tasapainossa.


      • hömppä
        jarkkokko kirjoitti:

        Yksinhuoltaja äitien mies(elättäjä) on nykypäivänä yhteiskunta.
        Tosiaalta miehet maksaa suurimman osan veropotista yhteiskunnalle. Eli siis miehet ovat yksinhuoltaja äitien miehiä noin 70 prosenttisesti.

        Ikävä tosiasia. Moni ei näköjään halua sitä kuulla


      • 20+9
        Maksumies kirjoitti:

        Minä ainakin käyn töissä, aloitin työnteon 15 vuotiaana. Lapsia on elätettävänä 5kpl. Joista vanhin jo täysikäinen, kuopus 15v.

        Eli kerkii työläinenkin tekeen lapsia...tai ainakin joutuu niitä elättään.

        Mitä tulee tohon aloittajan mainiotsemaan
        "Aiheettomasti maksettu etu saa erilaiset mittasuhteet, kun katsotaan esim. 10 vuoden aika. Siinä ajassa tukiaisilla elävä työtä tekemätön eliitti saa valtiolta (eli työssäkäyvien verorahoista) helposti yhden asunnon hinnan. "

        Minä olen saanut hommattu 150 000 edestä asuntovelkaa tän 35v työhistorian aikana.

        Toi että on tullut hommattua jokuselle luuserille asunnot. Ei kyllä helpota loppuun kulunutta selkää.
        Eipä taida toi selkä kestää, että sais oman asuntonsa maksuun.

        Kunpa et olisi tehnyt.
        Motiivisi on aivan sama kuin mistä aloittaja puhuikin, sillä sinun täytyy käyttää lapsiasi eräänlaisena puolustuksen kappaleena ja hankkia itsellesi kunnioitusta sillä, miten ahkera olet aikoinasi ollut.
        Sitäkö varten ne lapset tehdään?


      • 3+5
        känsäkoura kirjoitti:

        Puhut aivan totta. Vanhemman malli on ohjenuora jälkeläisillekkin.
        Itse olen kohta raatanut ja hoitanut toisten lapsia liki 30v. pienellä
        naurettavalla palkalla. josta osan vie verottaja. Eli käteen jää hieman yli tonnin josta maksan 600e. vuokran ja muita luottoja joita kertyy väkistenkin joskus.Ainut mistä voin vähentää kuluja on
        ruoka ja vaatteet, bailaamaan en haluakkaan. Autampa sitten vielä
        vapaaehtoistöissä lapsiperheitä. Tiukkaa on mummulla eläkkeelle
        asti, mut aion jaksaa. Onneksi saan eläkkeen jos elän sinne asti.

        Ja näin taas kansakoululainen on puhunut.
        Bravoo.


      • 15+10
        hyvätuloinen kirjoitti:

        Itse olen 35v, minulla on kaksi korkeakoulututkintoa, hyvä työpaikka, talo, auto sekä avopuoliso, enkä koskaan aio hankkia lapsia! Minulla ei ole aikaa niille, minulla on työ, harrastukset, tykkään matkustella jne.. Enkä todellakaan halua vaihtaa niitä haisevia vaippoja ja kuunnella pentujen itkuja. Minusta on vain hyvää, että joku toinen tekee niitä lapsia ettei minun tarvitsisi.

        Ei sinua varmasti moni haluakaan kaaverata, ole huoleti.
        Ihmisarvostuksesi kun on niin huippua.


      • 1+5
        pummilandia kirjoitti:

        pitääkö yhden tehdä 5 kpl veronmaksajien piikkiin jos perheessä ei ole vanhempia ansiotyössä. Sosiaalitukien varassa eläminen periytyy, sen tietää jo jokainen.

        Minä en halua olla rahoittamassa jonkin rääväsuu sossupummiperheen elämää, omassakin on maksamista ja verottaja vie liikaa. Jos ei ole työtä ja rahaa, silloin ei tehdä muksuja. Taloutta ei saa rakentaa avustusten varaan.

        Jos sinä et jotain halua, mikä olisi loogisin ratkaisu kaikkeen?


      • No ei!
        ongelmana on kirjoitti:

        Hyvätuloiset eivät nykypäivänä enää tee lapsia. Ensi opinnot, sitten ura, sitten matkustaminen ja maailman näkeminen. Ja sitten huomataan että ollaan 40v eikä vieläkään ole lapsia.

        Lisäksi kaikissa hyvätuloisissa perheissä on korkeintaan yksi lapsi, joten jos vain huvintoimeentulevat tekisivät lapsia, niin joka sukupolven jälkeen suomalaisten määrä puolittuisi. 5miljoona -> 2,5 miljoona -> 1,2 miljoona jne.. Ja pian kuolisimme sukupuuttoon.

        Vaihtoehdot ovat:

        1. Pakottaa rikkaat tekemän lisää lapsia. Ongelmana on vain miten. Ja jos rikas istuisi kotona lasten kanssa, eikä olisi töissä, niin hän ei olisi enää rikas.

        2. Antaa köyhien tehdä lapsia erilaisten tukien avulla.

        3. Tuoda Afrikasta pakolaisia, jotka tekevät sitten 12 lasta per perhe ja näin suomi saa uusia moniosaaija..

        No ei me ihmiset nyt ihan heti sukupuuttoon kuolla! Sinäkin lisäännyt maapallolla (Suomi on osa maapalloa), jonka suurin ongelma on LIIKAKANSOITUS! Ihmispopulaatio on jo aikaa sitten ylittänyt siedettävän rajan. Ihmiset kuluttavat rajallisia luonnonvaroja surutta, saastuttavat ja tuhoavat kaunista kotipalloamme, niin että pian täällä ei enää yksikään ihminen voi elää ja lisääntyä, jos tällainen meno jatkuu.

        Varakkaammat ihmiset ovat usein korkeasti koulutettuja ja tajuavat tilanteen paremmin. On MORAALITONTA tehdä tänne pallolle enempää kuin 1-2 jälkeläistä. On erittäin hyvä asia, että yhä useammat eivät lisäänny lainkaan.

        Ongelma on se, että eniten lisääntyvät köyhät, kouluttamattomat, työtä pelkäävät ihmiset, jotka sitten siirtävät tämän elämänmallin lapsilleen. Yhteiskunta ei mielestäni saisi kannustaa tällaisia ihmisiä holtittomaan lisääntymiseen.


      • eläkekertymä

        Kyllä minä ainakin, kuten kaikki muutkin rehellisissä töissä olevat suomalaiset maksamme itse eläkkeemme.


      • vanhanainen.
        eläkekertymä kirjoitti:

        Kyllä minä ainakin, kuten kaikki muutkin rehellisissä töissä olevat suomalaiset maksamme itse eläkkeemme.

        Jokin aika sitten oli tiedotus YLE/Uutiset virheestä laskuissa tulevassa väestö rakenteessa.
        http://www.stat.fi/tup/suoluk/suoluk_vaesto.html#vaestorakenne
        Tilastoa kokonaisväestön määrästä; lapsien ja vanhusten osuus väestöstä.

        1900 0-14 v = 35 % yli 65v. = 5,4 %

        1950 0-14v. = 30 % yli 65 v. = 6,7 %
        2011 0-14v. = 16,5 % yli 65 v. = 18,1 %
        Suomen väkiluku 1950; 4 029 803 ja 2011; 5 375 276

        Ryhmä 15–64 v 1950 - 2011 = 63,3 - 65,4 % väestöstä.

        Lasten osuus väestössä on vähentynyt -13,5 %
        Lapsilisä maksettiin 1948–1989 neljännes vuosittain.
        1.10.1989 alkaen kuukausittain. Lapsilisän ostovoima on nousut, verraten 100 cm talvihaalarin hintaan. Tarvittiin kahden lapsilisä yhden talvihaalariin 1980-luvun alussa.

        Vanhusten osuus on lisääntynyt 11.4 %, mutta tuo ikäluokka on kokonaisuutena maksanut eläkekassoihin eläkemaksua, vuodesta 1962 alkaen, osan jokaisesta palkastaan.

        http://www.stat.fi/tup/suoluk/suoluk_vaesto.html#vaestoianmukaan
        1948-52 = 64-60v. ja 1943-48 = 69-64 v. ikäluokissa on poistuma -25 %.
        Sitä KUOLAAN.
        Tämä kuopattu -25 % on maksanut eläkekassaan työhistoriansa n. 35- 40 vuotta. Samoin ikäluokka 69- 74 v. jossa poistuma -20 % hekin ovat maksaneet joka tilistään eläkekassaan.
        POISTUMA ON RUNSAS ¼ , SÄÄSTETTY ELÄKE JÄI NAUTTIMATTA.
        (*1939 23 vuotta = maksut eläkekassoille 1962 alkaen, eli jokainen alle 73 v. joka tilistään)
        Lapsilisät, lakisääteinen peruskoulu, eivät ole säästössä, Eläkemaksut ovat ja kasvavat korkoa.
        Yhteiskunta maksaa perhetukia ja peruskoulun.
        Työelämässä olleet ovat lastensa ja omat koulunsa, sekä oman eläkkeensä maksaneet ja säästäneet. Opintolainan korko oli 1980 luvulla 9 %.
        Nyt väitetään, ettei ole varaa maksaa eläkkeitä eläkekassoista?


        http://www.aamulehti.fi/Kotimaa/1194777815956/artikkeli/suomessa on 2 789 peruskoulua - oppilaiden maara pieneni.html Julkaistu 15.11.2012.
        Suomessa on 2 789 peruskoulua
        Peruskoulussa on 539 500 oppilasta.
        Peruskoulu 1978 vuodesta on 9 vuotta: maksaja on yhteiskunta.
        (Oppikoulun/Yhteiskoulun maksoivat vanhemmat kokonaan; ruoka lukukausi maksut kirjat koulumatkat ja kouluterveydenhoito hammaslääkäri )
        Kansakoulun aikaan mm. hammaslääkärin saivat vain vakituisesti kunnassa asuvien lapset, hampaita ei oikaistu keltään.
        http://www.stat.fi/tup/suoluk/suoluk_vaesto.html#vaestoianmukaan
        Alle 14 v. on vuonna 2011 = 888 982 henkeä.
        Yli 64 v. on 2011 = 979 640 henkeä.
        Ryhmien henkilömäärän erotus 90 658 Aktiivisesti eläkekassoihin työelämänsä aikana nykytulonsa maksaneita. Tämä ryhmä vähenee luonnollisesti ja hyvin tehokkaasti.

        Eläkerahat ovat eläkekassoissa, joihin on kerätty varoja vuodesta 1962 alkaen. Eläkkeitä EI makseta ainoastaan nykyisinä tulonsiirtoina, ne ovat työelämän aikana säästettyjä palkka osuuksia.
        Jokainen alle 73 v. on maksanut jokaisesta palkastaan osan eläkekassaan, koko työssäolo aikansa 1962 > 50 vuotta.

        Eläkeoikeus alkoi kertyä kuitenkin vasta, kun maksaja oli itse täyttänyt 23 v.*1939. maksu otettiin silti jokitilistä. Itse maksoin eläkettä 7 vuotta, ennen kuin siitä alkoi kertyä myös itselle.


      • peruskoulun käynyt
        3+5 kirjoitti:

        Ja näin taas kansakoululainen on puhunut.
        Bravoo.

        Mikä on kansakoulu?


      • .....
        ongelmana on kirjoitti:

        Hyvätuloiset eivät nykypäivänä enää tee lapsia. Ensi opinnot, sitten ura, sitten matkustaminen ja maailman näkeminen. Ja sitten huomataan että ollaan 40v eikä vieläkään ole lapsia.

        Lisäksi kaikissa hyvätuloisissa perheissä on korkeintaan yksi lapsi, joten jos vain huvintoimeentulevat tekisivät lapsia, niin joka sukupolven jälkeen suomalaisten määrä puolittuisi. 5miljoona -> 2,5 miljoona -> 1,2 miljoona jne.. Ja pian kuolisimme sukupuuttoon.

        Vaihtoehdot ovat:

        1. Pakottaa rikkaat tekemän lisää lapsia. Ongelmana on vain miten. Ja jos rikas istuisi kotona lasten kanssa, eikä olisi töissä, niin hän ei olisi enää rikas.

        2. Antaa köyhien tehdä lapsia erilaisten tukien avulla.

        3. Tuoda Afrikasta pakolaisia, jotka tekevät sitten 12 lasta per perhe ja näin suomi saa uusia moniosaaija..

        Suomi eikä suomalaiset ole todellakaan kuolemassa sukupuuttoon. Suomen väestökasvun on ennustettu jatkuvan vielä ainakin kymmeniä vuosia eteenpäin tuoreimpien ennusteiden mukaan joskus vuoden 2040 paikkeilla menisi 6 miljoonan asukkaan raja rikki.

        Väestöennusteita on tehty Suomessa jo vuosikymmeniä ja ne ovat aina aliarvioineet Suomen väestönkasvun. 1970-luvulla ennustettiin, että Suomen väkiluku kääntyisi laskuun 1990-luvulla. Joskus 1980-luvulla ja 1990-luvulla, ennustettiin, että väkiluku kääntyisi laskuun vuosien 2000 ja 2010 välillä. Tuoreimmissa ennusteissa taas on ennustettu, että Suomen väkiluvun kasvu jatkuu vielä ainakin monta kymmentä vuotta.

        Suomessa ei ole siis pienintäkään pelkoa siitä, että Suomen väestö olisi kuolemassa sukupuuttoon.


      • onni jos töitä
        pummilandia kirjoitti:

        pitääkö yhden tehdä 5 kpl veronmaksajien piikkiin jos perheessä ei ole vanhempia ansiotyössä. Sosiaalitukien varassa eläminen periytyy, sen tietää jo jokainen.

        Minä en halua olla rahoittamassa jonkin rääväsuu sossupummiperheen elämää, omassakin on maksamista ja verottaja vie liikaa. Jos ei ole työtä ja rahaa, silloin ei tehdä muksuja. Taloutta ei saa rakentaa avustusten varaan.

        Mitenkäs kun sitä rahaa ja töitä on ollut lapsia tehdessä mutta kun työt loppuivat, molemmilata vanhemmilta. Jotenkin on pakko elää, tukien varaan jouduimme. En ole tätä valinnut itse laisinkaan.


      • Tässä se on
        20+9 kirjoitti:

        Kunpa et olisi tehnyt.
        Motiivisi on aivan sama kuin mistä aloittaja puhuikin, sillä sinun täytyy käyttää lapsiasi eräänlaisena puolustuksen kappaleena ja hankkia itsellesi kunnioitusta sillä, miten ahkera olet aikoinasi ollut.
        Sitäkö varten ne lapset tehdään?

        Jos ette ole huomanneet vielä, niin huostaanotto on suurta BISNESTÄ. Auerien tapauksessa on jo laajasti tullut esille, että huostaanotetusta lapsesta maksetaan sijaisperheelle 3000 euroa per lapsi KUUKAUDESSA. 3 lasta ja perheelle 9000 euroa puhtaana käteen JOKA KUUKAUSI. AA:n veli onkin näinollen ostanut itselleen 150000 hintaisen veneen ja 50000 hintaisen auton.

        Oikeudenkäynnissä 2013 esille tullutta:

        Anneli Auerin veli tienaa lapsista 9000,00 euroa kuukaudessa, vuodessa 108 000 euroa. Auerin lapset ovat olleet Auerin veljellä 3 vuotta ja 11 kuukautta. (lokakuu 2009 - syyskuu 2013). Anneli Auerin veli on siis saanut rahaa lapsista 423 000 euroa.

        Auerin veli on lomautettuna, mutta hankkinut itselleen 150 000 euron veneen ja 50 000 euron auton. Veljen vaimo ei käy töissä, vaan hoitaa lapsia kotona.
        http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-1288602287495.html

        Lapsia vaihtamalla sisarusten kesken tukisummat SATAKERTAISTUVAT!!!


      • totuus ilmi
        Tässä se on kirjoitti:

        Jos ette ole huomanneet vielä, niin huostaanotto on suurta BISNESTÄ. Auerien tapauksessa on jo laajasti tullut esille, että huostaanotetusta lapsesta maksetaan sijaisperheelle 3000 euroa per lapsi KUUKAUDESSA. 3 lasta ja perheelle 9000 euroa puhtaana käteen JOKA KUUKAUSI. AA:n veli onkin näinollen ostanut itselleen 150000 hintaisen veneen ja 50000 hintaisen auton.

        Oikeudenkäynnissä 2013 esille tullutta:

        Anneli Auerin veli tienaa lapsista 9000,00 euroa kuukaudessa, vuodessa 108 000 euroa. Auerin lapset ovat olleet Auerin veljellä 3 vuotta ja 11 kuukautta. (lokakuu 2009 - syyskuu 2013). Anneli Auerin veli on siis saanut rahaa lapsista 423 000 euroa.

        Auerin veli on lomautettuna, mutta hankkinut itselleen 150 000 euron veneen ja 50 000 euron auton. Veljen vaimo ei käy töissä, vaan hoitaa lapsia kotona.
        http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-1288602287495.html

        Lapsia vaihtamalla sisarusten kesken tukisummat SATAKERTAISTUVAT!!!

        Miksi Ari Auer kääntyi siskoaan vastaan?

        http://anneliauer.com/miksi-ari-auer-kaantyi-siskoaan-vastaan/


      • Cold hard cash
        pelkkiä kuluja kirjoitti:

        Laiskojen lapset aiheuttavat vain kuluja. Oppivat jo pienenä, että kotona loisimisesta maksetaan, niin maksettiin äidillekin.

        Eipä ne ura ohjukset niitä kakaroita tee että hra on hyvä ja katselee hiukan ympärilleen ja sitten vasta arvostelee.


    • tieja
      • 2+18

        "Verotus on laillistettua rikollisuutta ja moraalitonta ryöstöä."

        Aha? Jaa, mistäs meinasit että ne perustulo rahat tulee? Joku yksisarvinen paskoo ne valtion kassaan? Vai kerättäiskö ne sittenkin veroina?

        Mutta hei, mä olen samaa mieltä sun kanssa; verot pois! Sitten mä saan palkkani kokonaan kouraan, ilman ryöstöä. Ja sinä et saa mitään.


      • cardboard scum

        sossupummin vakiovastaus. Mee töihin pahvi


      • laillistettuako

        Niin, kannattaa lopettaa veronmaksu ettei valtion kassassa ole sitten mitään. Saadaan avustusta muilta EU-mailta kuten kreikkalaiset. Nehän ovat tyrineet veronkannon, niin ettei kukaan maksa juuri veroja ja veronkierto on harrastus sekä aiheettomien etuuksien keräily/saanti on jokaiswen etuoikeus.


    • maksumies

      Olishan se oikeudenmukaista, maksettas kaikille sama raha "perusosa" (joutilaan työttömän saama raha) on töissö tai ei. Sisältää asumistuen, joka olis kaikilla sama. Päivähoitomaksu olis ilmainen työssäkäyvälle yksinhuoltajalle
      .
      Työssäkäyvä sais sit viä jonkinlaisen korvauksen siitä työstään.
      Esim. vähintään sen 9 euroo päivässä. Jolla nykyään pistetään ihmisiä töihin.

      Joka täälä hetkellä tienaa esim. 2000e/kk sais jatkossa valtiiolta sen "perusosan" ja loput sit palklkatuloo. Eli käteen jäis edelleen sama raha.2000e/kk

      Sama sit jos tienaa 3 tonnia tai 7. Kaikkien tulot pysyis samana.
      Ainoo ero, jos menee töihin, saa vähintään sen 9e päivässä enempi.
      Nykyään jos yksinhuoltaja menee töihin, viä lapsia hoitopaikkaan. Elintaso laskee.

      Ainut ongelma, mistä saadaan rahat siihen?
      Työnantajilta? niiden palkalulut laskis, valtion maksaessa se "perusosan"

      • perusosa jees

        Se ois kyllä totta siinä kohtaa, että ois ihan varmaan motivoivampaa käydä pienipalkkaisissakin töissä, kun kaikki vaan kasvattas pottia. Osa-aikatyöt ja keikkatyöt tulisi kannattaviksi jne. ois kaikki helpompaa. Nyt kaikenmaailman kelan yms. rahojen pieneneminen entisestään ja byrokratiasotkut hankaloittaa elämää ja tekee pikkutyöt ihan kannattamattomiksi.
        Lisäksi sen jälkeen työssäkäyvät voisivat pitää suunsa tukossa ja lakata sen ruikuttamisen, kun hekin saisivat tukea. Voisvathan he nyttekin jäädä työttömiksi ja kotiin, kun se sellainen paratiisi kerran on, vaan eivät jää, paljon helpompi on vaan läyhätä asiattomuuksia ja tehdä itsestään marttyyri.


    • kaikkea kanssa

      Itseäni asia ei varsinaisesti enää kosketa, mutta ihmetyttää tämä suoranainen jatkuva hyökkäys perheitä kohtaan. Kotihoidontuki halutaan romuttaa, lapsilisät poistaa, seuraavaksi varmaan kunnallinen päivähoito, koska se on liian kallis palvelu veronmaksajien rahoilla, sitten neuvolapalvelut, koulut jne. Tukia on paljon turhempiakin, kuin lapsiperheille myönnetyt. Esim. puoluetuet. Veronmaksajien rahoja jaetaan aivan surutta esim. jollekin koomusnuorten liitolle jopa lähes 700000 euroa vuodessa, jolla sitten käydään Jenkeissä rilluttelemassa. Suoranaista kaksinaismoralismia,hyi hitto.

      • Kyllä

        No tässä täyttä asiaa, juuri näin.


      • Jumalan vertainen

        "Loisitko sinä perhetuilla?"

        Minä loisin niillä ruokaa pöytään.


      • gdfnjdfn

        Lapsiperheitä vastaan on alettu "hyökätä" sen vuoksi, kun lapsiperheissä käytetään tukia häikäilemättömästi hyväksi. Se on sitten lakiemme vika, että näin voi käydä, mutta sen vuoksi lakeja on muutettava ja tukia leikattava, jotta ne laiskat kotivanhemmat alkavat nähdä työnteon taas kannattavana. "aidoissa" (=läsnäolevat, oikeasti lapsen kanssa aikaa viettävät) kotivanhemmissa ei ole valittamista, mutta valitettavasti he ovat hyvinharvalukuista joukkoa.

        Jos ei ole omaa rahaa kasvattaa lapsia, voi jättää ne lapset hankkimatta tai vaikka säästää rahaa voidakseen hankkia ne lapset.

        On ok, että lapsiperheitä tuetaan, mutta nykyinen järjestelmä kannustaa liiaksi jäämään kotiin. Silti unohdetaan olla niiden kotihoidossa olevien lasten kanssa. Paikalla voidaan olla, mutta läsnä ei osata olla.

        Kunnallisen päivähoidon voisi poistaa tietyltä ihmisryhmältä (esim. juuri kotiäideiltä tai työttömiltä tai muuten vain kotona olevilta vanhemmilta). Tai tarjota vain ns. puolipäivähoitoa. Joskus pääsee jopa halvemmalla palkkaamalla yksityisen lastenhoitajan parin muun perheen kanssa. Samalla lapsiryhmän koko toki pienenee ja hoitajalla on enemmän aikaa/lapsi ja lapsilla vähemmän riskejä päästä jatkuvaan korvatulehduskierteeseen.


    • Panee vihaks

      En ymmärrä,kuka lähtee kokopäivätöihin alle 2000e/kk.(brutto)

      Alkaa olemaan orjuuttamista,kun tuosta summasta ei ole muuhun kuin vuokraan(Huom! asumistuki),sähköön ja ruokaan.Vaatteita pengotaankin jo kirpputoreilta ja naureskellaan eläkesäästö-mainoksille,kun ei jää mitään mistä säästää..

      Maahanmuuttajia valtio haalii ja hyysää.Perustelee,että työntekijöitä tarvitaan.
      Mitä vit...!
      Eikö työttömiä Suomalaisia voisi kouluttaa ennemmin?

      Hyvä palkka on paras porkkana.

      • huono palkka??

        Monelle se on hyvä palkka varsinkin kun vertaa työttömyyskorvauksiin. Kalliisti asut vuokralla jos tuo ei riitä muuhun kuin asumiseen.
        Kun olin vielä täysipainoisesti terveenä työelämässä,palkkani oli kutakuinkin 1500€ lapsilisä ja Kelan elatustuki yhdestä. Sillä maksoi vuokran ja kaiken elämisen KAHDELLE ihmiselle ja säästöönkin jäi.


      • Gerbberoosa

        Juuri näin .. Tuet on niin hyvät palkkatasoon nähden että ei kannata töitä tehdä.
        Palkkojen pitäis nousta tuplana vähintään, muuten tämä yhteiskunta kaatuu mahdottomuuteensa kohta.


      • reilua fd
        Gerbberoosa kirjoitti:

        Juuri näin .. Tuet on niin hyvät palkkatasoon nähden että ei kannata töitä tehdä.
        Palkkojen pitäis nousta tuplana vähintään, muuten tämä yhteiskunta kaatuu mahdottomuuteensa kohta.

        Tai sitten palkat puoliksi ja yhden henkilön tilalle kaksi töihin. Kaikilla olisi töitä ja rahaa saisi hittuisen enemmän kuin työttömänä. Eli kukaan ei kuolisi nälkään ja voisi itse maksaa pienen yksiön vuokran ilman asumistukea.


      • Panee vihaks
        huono palkka?? kirjoitti:

        Monelle se on hyvä palkka varsinkin kun vertaa työttömyyskorvauksiin. Kalliisti asut vuokralla jos tuo ei riitä muuhun kuin asumiseen.
        Kun olin vielä täysipainoisesti terveenä työelämässä,palkkani oli kutakuinkin 1500€ lapsilisä ja Kelan elatustuki yhdestä. Sillä maksoi vuokran ja kaiken elämisen KAHDELLE ihmiselle ja säästöönkin jäi.

        Kahden lapsen yksinhuoltajana Helsingin kaupungin asunnossa asuvana ei tästä asumiskustannuksia saa juurikaan pienennettyä.
        Tietysti hyviä neuvoja otetaan vastaan..


      • Huonoin palkka

        Et ymmärrä kuka lähtee kokopäivä töihin alle 2000/kk, mutta ehdotat että työttömät lähtisivät kouluun? Opiskelija saa tässä maassa max 799e/kk sillä rahalla ei täällä helsingissä saa edes yksiötä, vaan joutuu asumaan jonkin sortin solu helvetissä tai sitten vaihtoehtoisesti käymään sen korkeakoulun lisäksi vielä töissä... Ja jos yliopistossa suorittaa jtn 6 vuotista tutkintoa niin väkisinkin velkaantuu, ah on se ihana nuoruus ja sitten kun töihin pääsee niin makselemaan velkoja, hyvällä säkällä 30 vuotiaana alkaa rahaa kertyä jopa sinne omalle tilille. En ymmärrä miten siitä lastenhoidosta saa niin helvetin paljon enemmän rahaa, kuin itsensä (oman veronmaksukyvyn) kehittämisestä opiskelemalla.


      • Hesapaskaa
        Panee vihaks kirjoitti:

        Kahden lapsen yksinhuoltajana Helsingin kaupungin asunnossa asuvana ei tästä asumiskustannuksia saa juurikaan pienennettyä.
        Tietysti hyviä neuvoja otetaan vastaan..

        kuka pakottaa sumaan helsingissä?
        helsinki kun ei ole koko suomi...
        sanotaan että helsinkiläiset ovat "älykästä" porukkaa, viestisi taas todisti toisin.
        itse en muuttaisi helsinkiin vaikka mulle siitä maksettaisi, niin hirveä helvetti helsinki mielestäni on. ennemmin ihan minne tahansa muualle esim. Lahteen, siellä olen käynyt muutamia kertoja ja on kiva paikkakunta..ja sieltä löytyy edullisia asuntojakin.


      • uhiuhiu
        Huonoin palkka kirjoitti:

        Et ymmärrä kuka lähtee kokopäivä töihin alle 2000/kk, mutta ehdotat että työttömät lähtisivät kouluun? Opiskelija saa tässä maassa max 799e/kk sillä rahalla ei täällä helsingissä saa edes yksiötä, vaan joutuu asumaan jonkin sortin solu helvetissä tai sitten vaihtoehtoisesti käymään sen korkeakoulun lisäksi vielä töissä... Ja jos yliopistossa suorittaa jtn 6 vuotista tutkintoa niin väkisinkin velkaantuu, ah on se ihana nuoruus ja sitten kun töihin pääsee niin makselemaan velkoja, hyvällä säkällä 30 vuotiaana alkaa rahaa kertyä jopa sinne omalle tilille. En ymmärrä miten siitä lastenhoidosta saa niin helvetin paljon enemmän rahaa, kuin itsensä (oman veronmaksukyvyn) kehittämisestä opiskelemalla.

        miksi pitää heti ensimmäiseksi etsiä asuntoa Helsingistä?
        mene sinäkin katsomaan maailmaa kehä 3 ulkopuolelle niin huomaat että helsinki ei ole koko suomi.
        tyhmä asuu helsingissä.
        viisaampi etsii edullisempaa.


      • yksinhuoltaja äiti
        Hesapaskaa kirjoitti:

        kuka pakottaa sumaan helsingissä?
        helsinki kun ei ole koko suomi...
        sanotaan että helsinkiläiset ovat "älykästä" porukkaa, viestisi taas todisti toisin.
        itse en muuttaisi helsinkiin vaikka mulle siitä maksettaisi, niin hirveä helvetti helsinki mielestäni on. ennemmin ihan minne tahansa muualle esim. Lahteen, siellä olen käynyt muutamia kertoja ja on kiva paikkakunta..ja sieltä löytyy edullisia asuntojakin.

        Itse asun Helsingissä, koska täällä on työpaikka, sukulaiset, ystävät, lapsen koulu, lapsen kaverit ja lapsen isäkin asuu täällä joten lapsi pystyy helposti tapamaan myös isänsä.

        Lisäksi Lahden ja Helsingin hintataso on mitätön, hyvä jos on 50€/kk säästöä syntyisi, joka taas menisi moninkertaisesti työmatkoihin ja lapsen matkustamiseen isän luokse.

        Samoin asuminen yksin ilman minkäänlaista sosiaalista verkostoa, ystäviä ja sukulaisia tai kavereita olisi raskasta koko perheelle ja johtaisi todennäköisesti masennukseen ja lääkkeisiin.


      • sori vaan
        uhiuhiu kirjoitti:

        miksi pitää heti ensimmäiseksi etsiä asuntoa Helsingistä?
        mene sinäkin katsomaan maailmaa kehä 3 ulkopuolelle niin huomaat että helsinki ei ole koko suomi.
        tyhmä asuu helsingissä.
        viisaampi etsii edullisempaa.

        Maailma on ehkä Kehä 3 ulkopuolellakin, mutta kaikki työpaikat ovat Kehä 3 sisäpuolella.


      • Panee vihaks
        Huonoin palkka kirjoitti:

        Et ymmärrä kuka lähtee kokopäivä töihin alle 2000/kk, mutta ehdotat että työttömät lähtisivät kouluun? Opiskelija saa tässä maassa max 799e/kk sillä rahalla ei täällä helsingissä saa edes yksiötä, vaan joutuu asumaan jonkin sortin solu helvetissä tai sitten vaihtoehtoisesti käymään sen korkeakoulun lisäksi vielä töissä... Ja jos yliopistossa suorittaa jtn 6 vuotista tutkintoa niin väkisinkin velkaantuu, ah on se ihana nuoruus ja sitten kun töihin pääsee niin makselemaan velkoja, hyvällä säkällä 30 vuotiaana alkaa rahaa kertyä jopa sinne omalle tilille. En ymmärrä miten siitä lastenhoidosta saa niin helvetin paljon enemmän rahaa, kuin itsensä (oman veronmaksukyvyn) kehittämisestä opiskelemalla.

        Onhan se sanomattakin selvää,että pienitulosten palkkoihin on tultava muutos.
        Paitsi,että pienituloiset alkaa olemaan maahanmuuttajia,tai muuten muualta tulleita keikkaduunareita.
        Kotimainen aines on työttömänä,kun ovat huomanneet,ettei sillä palkalla kannata stressata itteensä ennenaikasesti hautaan.
        Ennemmin tekee sen himassa istuen ja nautintoaineita lipittäen.

        Opiskelijoiden asiasta.
        Eräs tutkimus osoitti,että hyvin kouluttautuneet vanhemmat saavat hyvin koulutettuja lapsia.
        Mikäs ihme se on,kun vanhemmat maksavat tämän tulevan akateemikon elämisen vähintään opiskelujen ajan.
        Tavallisen virtasen toukka joutuu hakemaan avuttomat tuet Kelasta ja Sosiaalitoimiston väki ihmettelee,että EIKÖ vanhemmat todellakaan MUKA auta.

        Tuollaiset laput silmillään ja elämänkokemuksen kirjoista oppineet sitten esim. päättävät meidän asioista.

        Eihän kaikkea toki voi yleistää,mutta ei tarvite olla Einstein,että tämän tajuaa.

        Niin,eikä nyt millään viitsis täältä Helsingistä muuttaa pois ystävien ja sukulaisten lähettyviltä,jotka sentään jeesaavat huonoilla hetkillä,niin taloudellisesti kuin henkisestikin..
        Vielä muita hyviä ideoita?


      • sori vaan 2
        sori vaan kirjoitti:

        Maailma on ehkä Kehä 3 ulkopuolellakin, mutta kaikki työpaikat ovat Kehä 3 sisäpuolella.

        Asun Itä-Suomessa ja työmatkani on alle kilometri. Joten on täällä ainakin yksi työpaikka.


      • Usko Esko
        sori vaan 2 kirjoitti:

        Asun Itä-Suomessa ja työmatkani on alle kilometri. Joten on täällä ainakin yksi työpaikka.

        En usko.


      • onnistuu se
        yksinhuoltaja äiti kirjoitti:

        Itse asun Helsingissä, koska täällä on työpaikka, sukulaiset, ystävät, lapsen koulu, lapsen kaverit ja lapsen isäkin asuu täällä joten lapsi pystyy helposti tapamaan myös isänsä.

        Lisäksi Lahden ja Helsingin hintataso on mitätön, hyvä jos on 50€/kk säästöä syntyisi, joka taas menisi moninkertaisesti työmatkoihin ja lapsen matkustamiseen isän luokse.

        Samoin asuminen yksin ilman minkäänlaista sosiaalista verkostoa, ystäviä ja sukulaisia tai kavereita olisi raskasta koko perheelle ja johtaisi todennäköisesti masennukseen ja lääkkeisiin.

        Minä tiedän tapauksia, joissa äiti on onnistunut kasvattamaan monta tasapainoista lasta ja äidillä ei ole ollut aviomiestään lukuunottamatta minkäänlaista sosiaalista verkostoa.


      • Pohjoisen poika
        Panee vihaks kirjoitti:

        Onhan se sanomattakin selvää,että pienitulosten palkkoihin on tultava muutos.
        Paitsi,että pienituloiset alkaa olemaan maahanmuuttajia,tai muuten muualta tulleita keikkaduunareita.
        Kotimainen aines on työttömänä,kun ovat huomanneet,ettei sillä palkalla kannata stressata itteensä ennenaikasesti hautaan.
        Ennemmin tekee sen himassa istuen ja nautintoaineita lipittäen.

        Opiskelijoiden asiasta.
        Eräs tutkimus osoitti,että hyvin kouluttautuneet vanhemmat saavat hyvin koulutettuja lapsia.
        Mikäs ihme se on,kun vanhemmat maksavat tämän tulevan akateemikon elämisen vähintään opiskelujen ajan.
        Tavallisen virtasen toukka joutuu hakemaan avuttomat tuet Kelasta ja Sosiaalitoimiston väki ihmettelee,että EIKÖ vanhemmat todellakaan MUKA auta.

        Tuollaiset laput silmillään ja elämänkokemuksen kirjoista oppineet sitten esim. päättävät meidän asioista.

        Eihän kaikkea toki voi yleistää,mutta ei tarvite olla Einstein,että tämän tajuaa.

        Niin,eikä nyt millään viitsis täältä Helsingistä muuttaa pois ystävien ja sukulaisten lähettyviltä,jotka sentään jeesaavat huonoilla hetkillä,niin taloudellisesti kuin henkisestikin..
        Vielä muita hyviä ideoita?

        Puhut asiaa. Mä kävin duunissa hanuri ruvella n.8v, käteen jäi 1300/kk, josta työssäkäyntiin meni 200-300/kk (auto oli pakollinen)
        Nyt työttömänä jää 1060 käteen. Ei siellä lapion varressa niin kivaa ole että alkaisin siitä ilosta maksamaan.

        Hallituksen ratkaisu asiaan: Palkka-ale, tukien korotus, tasaverojen korotus.
        Ei todellakaan tarvitse olla Einstein tajutakseen ettei yhtälö ihan täsmää.

        Tottakai kävisin töissä jos sillä elintaso paranisi, mutta nyt jää 50h/vk enemmän aikaa harrastella, voin henkisesti ja fyysisesti paljon paremmin ja rahaakin on enemmän. Ja kyllä, olen kokeillut 3 eri ammattia ja aina sama lopputulos.

        Pallo on päättäjillä, nyt mennään näillä.


      • sori vaan 2
        Usko Esko kirjoitti:

        En usko.

        Uskominen on tietenkin ihan vapaaehtoista.


      • yksin mutta onnellin
        onnistuu se kirjoitti:

        Minä tiedän tapauksia, joissa äiti on onnistunut kasvattamaan monta tasapainoista lasta ja äidillä ei ole ollut aviomiestään lukuunottamatta minkäänlaista sosiaalista verkostoa.

        Itse olen 30v, minulla ei ole koskaan ollut ystäviä tai kavereita. En koskaan edes seurustellut, so what? En usko että olen menettänyt mitään, elän itseäni varteen. Muiden mielipiteet eivät kiinnosta, voin tehdä mitä itse haluan, mikään ei estä minua. Joskus ajattelen, että minusta tulisi loistava palkkamurhaaja, kun ei ole sukulaisia, ystäviä, kavereita eikä edes puolituttavia. Minua ei pysty kiristämään millään.


      • --KK--
        sori vaan 2 kirjoitti:

        Asun Itä-Suomessa ja työmatkani on alle kilometri. Joten on täällä ainakin yksi työpaikka.

        Minäkin asun Itä -Suomessa, pienessä kaupungissa. Äkkiä vilkaistessa tarjolla olisi 71 työpaikkaa, joista 5 jonkun sortin yrittäjän paikkaa. Kaupalliselle ja ravintola-alalle kouluttautuneena minulle löytyisi 5 työpaikkaa, johon voisin hakea, lukuun on laskettu myös ne, joihin minulla ei ole koulutusta, mutta joita voisi tehdä ilmankin..
        Raksamiehille ja hoitsuille olisi kyllä hommia,mutta niitä en osaa.
        Onneksi en ole työnhaussa, vaan olen yrittäjä, jolla ei ole koskaan varaa palkata työntekijöitä, joten ei paljon ole lomiakaan.


      • Ymmärtäjä

        "En ymmärrä,kuka lähtee kokopäivätöihin alle 2000e/kk.(brutto)"
        No mun muija! Saa käteen jotain 1500 € ja voi näin harrastella omilla rahoillaan mitä lystää, on hevonen yms. Minä maksan sitte suurimman osan laskuista ja talolainan.
        Ottais hiukka pattiin jos eukko lorvis kotona kun ei kannata alle 2000 € lähtee töihin ja sittem sille pitäis kuitenki ostaa vaikka mitä ja maksella sen harrastuksia.
        Vaimon työ ei ole ihmeellistä eikä hän ole käynyt muuta kuin peruskoulun mutta tehnyt sitä jo 23 v. Kertyypä joku pieni eläkekin sitten joskus jos joku ei pelaile näitä eläkerahoja.


      • Ei yleistetä siellä

        Täällä yksi puolivuotta työttömänä ollut yhden lapsen äiti, joka on hakenut tuloksetta kymmeniä kymmeniä työpaikkoja. (Ja päässyt kahteen haastatteluun.)
        Heti menisin töihin kun vain joku ottaisi. Minulle kyllä riittäisi hyvin se 2000 euroakin (ainakin näin alkuun). Ja huom. en saa tällä hetkellä asumistukea enkä ikinä ole sossussa käynyt. Mies saa hiukan alle 1000e/kk tuloa käteen. Ja olen kyllä maksanut niitä veroja palkastani aikaisemmin sekä maksanut oman yrityksen kautta veroja enemmän kuin tarpeeksi (verrattuna siihen mitä sain sillon palkkaa.)


      • Näin täällä
        Pohjoisen poika kirjoitti:

        Puhut asiaa. Mä kävin duunissa hanuri ruvella n.8v, käteen jäi 1300/kk, josta työssäkäyntiin meni 200-300/kk (auto oli pakollinen)
        Nyt työttömänä jää 1060 käteen. Ei siellä lapion varressa niin kivaa ole että alkaisin siitä ilosta maksamaan.

        Hallituksen ratkaisu asiaan: Palkka-ale, tukien korotus, tasaverojen korotus.
        Ei todellakaan tarvitse olla Einstein tajutakseen ettei yhtälö ihan täsmää.

        Tottakai kävisin töissä jos sillä elintaso paranisi, mutta nyt jää 50h/vk enemmän aikaa harrastella, voin henkisesti ja fyysisesti paljon paremmin ja rahaakin on enemmän. Ja kyllä, olen kokeillut 3 eri ammattia ja aina sama lopputulos.

        Pallo on päättäjillä, nyt mennään näillä.

        Aina ajatellaan vaan niitä jotka saavat ansiosidonnaista ja sanotaan, että työttömät saa liikaa rahaa. Mutta mites me joille ei ole sattunut siunaantumaan yrityksistä huolimatta niitä työpaikkoja joista sen ansiosidonnaisen saisi.

        Nimimerkillä työmarkkinatukea yhdestä lapsesta lapsikorotusta n. 582€/kk saava..

        Että töitä tänne vaan heti!!


      • Pohjoisen poika
        Näin täällä kirjoitti:

        Aina ajatellaan vaan niitä jotka saavat ansiosidonnaista ja sanotaan, että työttömät saa liikaa rahaa. Mutta mites me joille ei ole sattunut siunaantumaan yrityksistä huolimatta niitä työpaikkoja joista sen ansiosidonnaisen saisi.

        Nimimerkillä työmarkkinatukea yhdestä lapsesta lapsikorotusta n. 582€/kk saava..

        Että töitä tänne vaan heti!!

        Surullista luettavaa. En tiedä koulutustasi joten hankala antaa vinkkejä, kerro hieman niin voin yrittää. Minulla ei ole koskaan ollut pulaa työnantajasta, mutta palkanmaksajasta on. En vouhota, älä käsitä väärin, päinvastoin haluan auttaa.

        Jos minä olisin diktaattori, lähtisin muuttamaan yhteiskuntaa näin:
        Ansiosidonnaisista siirtäisin suoraan ansiotuloon esim. 20%, 10% palkka-alen kääntäisin 10% palkankorotuksiin, ansiotuloverotuksen progressiivisemmaksi, koska nyt jo puhutaan työssäkäyvistä jotka elävät alle köyhyysrajan, ja samalla valitetaan työvoimapulasta. Voi pyhä yksinkertaisuus! Kymppiuutisissakin oli hieno gallup miten tämä ratkaistaan, gallupin laatijalla unohtui vain kysyä motivoisiko palkka? EU-talkoot nyt tietää jokainen sanomattakin. Mamukorttiakaan tuskin tarvii vetää.

        No mitä tästä seuraisi? Tällaiset ratkaisut motivoisi juuri minunlaisiani työelämään, ja meitä on paljon! Tämä lisäisi työvoimaa, sitä kautta ostovoimaa ja loisi uusia työpaikkoja. Korkeampi palkka progressiivisempi verotus enemmän veronmaksajia = paljon enemmän verotuloja. Näillä voisi rakentaa mm. lisää päiväkoteja, lisätä koulutusmahdollisuuksia ym ym. Tämä toisi taas työtä ja sitä kautta yh:llakin olisi helpompi työllistyä, pomo ei pelkää et taas se jää himaan lastaan hoitamaan. Ja kun työntekijöitä olisi enemmän, jaksaisimme tehdä työmme hyvin ja voisimme paremmin. Nyt yksi tekee kolmen työt, uupuu ja kuolee sorvin ääreen.

        Terkkuja Jutalle ja Jykälle, haistakaa paska!


    • _____________

      kyllä siihen rahat löytyy niin kun löytyy etelä-euroopan malliin.
      jopa suotavampaa, että nykyinen raskas malli poistuisi

      kelan verorahoilla ylläpidettävät järjestelmät voitaisiin lakkauttaa ja ihmiset pääsivät tuottavaan työhön.

      lupaviidakko poistuu tai ainakin kevenisi huomattavasti

      ihmiset voisi harrastaa ja elää terveellisesti tuloihin katsomatta.

      ihmettelen, että asiaa ei ole tuotu esille aiemmin.

      • ihmettele vaan

        Ja jos työtä ei tule jokaiselle tukia tarvitsevalle, niin perutaan koko homma?
        Ei ole sanottu, että palkanmaksajia riittäisi.


    • Mietipä uudelleen, ketkä sortavat ketä ja missä. Juttusi viestii kovasti väärin ymmärretyltä ihmisoikeusrikkomukselta. Peräti kapitalistiselta.

      Perhe-etuuksillahan pyritään turvaamaan nimenomaan se, etteivät kaltaisesi työläiset kuole sukupuuttoon.

      Muita tukia maksetaan taas siksi, etteivät kapitalistit työllistä riittävästi, vaan vetävät ilmeisesti lonkkaa tai tekevät muuten vain liian vähän työtä.

      • Gerbberoosa

        Seppo on kujalla.
        Perhe-etuudet? miks si on 2 kaksi vuokra asuntoa,mies "asuu" muka toisessa!
        Tommosta moukkamaista järjestelmää pidetään yllä ja samaan aikaan on asuntopula,järjestelmän päivittämisellä vapautuis kymmeniätuhansia asuntoja!
        Mauno Koivistosta lähti alamäki suomessa munaton pressa jolla ei ollut minkäänlaista johtamis kykyä on aloittanut kansalaisten kyykyttämisen.
        Palkkataso jon jumahtanut siihen aikakauteen, Eikä tämä eu paranna yhtään tämän maan tulevaisuutta!
        Palkat pitäis saada nostettua kulutasonmukaiseksi,siten että työttömyys ei kannata, tukien leikkaamisella ei päästä puunja kuoren välistä.


      • Gerbberoosa kirjoitti:

        Seppo on kujalla.
        Perhe-etuudet? miks si on 2 kaksi vuokra asuntoa,mies "asuu" muka toisessa!
        Tommosta moukkamaista järjestelmää pidetään yllä ja samaan aikaan on asuntopula,järjestelmän päivittämisellä vapautuis kymmeniätuhansia asuntoja!
        Mauno Koivistosta lähti alamäki suomessa munaton pressa jolla ei ollut minkäänlaista johtamis kykyä on aloittanut kansalaisten kyykyttämisen.
        Palkkataso jon jumahtanut siihen aikakauteen, Eikä tämä eu paranna yhtään tämän maan tulevaisuutta!
        Palkat pitäis saada nostettua kulutasonmukaiseksi,siten että työttömyys ei kannata, tukien leikkaamisella ei päästä puunja kuoren välistä.

        Jos talous toimisi kunnolla ja kapitalisti maksaisi kunnon palkkan, niin valtakunnassamme olisi todellinen työvoimapula eikä massatyöttömyys. Valitettavasti kapitalistinen osaaminen on heikko ja talous sen mukainen.

        Kapitalistisella osaamisella en tarkoita harjoitettua kurjistamispolitiikkaa, vaan innovatiivista huippuosaamista.

        Avaajan höpinä sen sijaan kuulostaa viimeaikaiselta kapitalistiselta messulta, jonka mukaan työuria pitäisi pidentää ja kotiäidit, mummat ja paapat ja kynnelle kykenevät ja kykenemättömät pitäisi roudata työmarkkinoille. Kukaan ei vain ole kertonut missä ne työmarkkinat ovat. Työttömiä sen sijaan löytyy satoja tuhansia. Ainakin pari. Siis sataatuhatta.


      • Taitaisi
        Seppo_Ilmarinen kirjoitti:

        Jos talous toimisi kunnolla ja kapitalisti maksaisi kunnon palkkan, niin valtakunnassamme olisi todellinen työvoimapula eikä massatyöttömyys. Valitettavasti kapitalistinen osaaminen on heikko ja talous sen mukainen.

        Kapitalistisella osaamisella en tarkoita harjoitettua kurjistamispolitiikkaa, vaan innovatiivista huippuosaamista.

        Avaajan höpinä sen sijaan kuulostaa viimeaikaiselta kapitalistiselta messulta, jonka mukaan työuria pitäisi pidentää ja kotiäidit, mummat ja paapat ja kynnelle kykenevät ja kykenemättömät pitäisi roudata työmarkkinoille. Kukaan ei vain ole kertonut missä ne työmarkkinat ovat. Työttömiä sen sijaan löytyy satoja tuhansia. Ainakin pari. Siis sataatuhatta.

        oikeampi lukema kyllä huidella edelleen tuolla puolen miljoonan huitevilla...


      • Taitaisi kirjoitti:

        oikeampi lukema kyllä huidella edelleen tuolla puolen miljoonan huitevilla...

        Luultavasti suurin osa Suomen työläisistä työskentelee epätavanomaisissa työsuhteissa, pätkätyöläisinä, harjoittelijoina, työssäoppijoina, tetulaisina yms. Että tässäpä sitä kestävyysvajetta kerrakseen.

        Mitenkähän mahtanee eläkeiän nosto puraista tähän porukkaan? Paranooko vaje? Vai pahentuupiko? Ja mitenkähän eläkeiän nosto poistaa työttömyyden? Ovatkohan suomalaiset keksineet viisasten kiven?


      • yksin hyvä olla
        Gerbberoosa kirjoitti:

        Seppo on kujalla.
        Perhe-etuudet? miks si on 2 kaksi vuokra asuntoa,mies "asuu" muka toisessa!
        Tommosta moukkamaista järjestelmää pidetään yllä ja samaan aikaan on asuntopula,järjestelmän päivittämisellä vapautuis kymmeniätuhansia asuntoja!
        Mauno Koivistosta lähti alamäki suomessa munaton pressa jolla ei ollut minkäänlaista johtamis kykyä on aloittanut kansalaisten kyykyttämisen.
        Palkkataso jon jumahtanut siihen aikakauteen, Eikä tämä eu paranna yhtään tämän maan tulevaisuutta!
        Palkat pitäis saada nostettua kulutasonmukaiseksi,siten että työttömyys ei kannata, tukien leikkaamisella ei päästä puunja kuoren välistä.

        Mikä laki pakottaa parisuhteessa olevat asumaan yhdessä? Olen eronnut mutta jos vielä joskus suhteeseen alkaisin,en ikikuuna päivänä halua enää kenenkään kanssa saman katon alle. Oma koti,omat säännöt,omat tulot ja omat menot.

        Palkoista olen samaa mieltä.


      • 4+15
        Seppo_Ilmarinen kirjoitti:

        Luultavasti suurin osa Suomen työläisistä työskentelee epätavanomaisissa työsuhteissa, pätkätyöläisinä, harjoittelijoina, työssäoppijoina, tetulaisina yms. Että tässäpä sitä kestävyysvajetta kerrakseen.

        Mitenkähän mahtanee eläkeiän nosto puraista tähän porukkaan? Paranooko vaje? Vai pahentuupiko? Ja mitenkähän eläkeiän nosto poistaa työttömyyden? Ovatkohan suomalaiset keksineet viisasten kiven?

        Viisasten kiveen raapustettu:
        Ei elämässä stressata kannata.
        Kaikki täältä lähtee kuitenkin.


      • 4+15 kirjoitti:

        Viisasten kiveen raapustettu:
        Ei elämässä stressata kannata.
        Kaikki täältä lähtee kuitenkin.

        Kannattaako sitä nyt kumminkaan ensin ihmettelemättä lähteä?

        http://keskustelu.suomi24.fi/node/11095350


      • 10+3

      • voihan viude
        Gerbberoosa kirjoitti:

        Seppo on kujalla.
        Perhe-etuudet? miks si on 2 kaksi vuokra asuntoa,mies "asuu" muka toisessa!
        Tommosta moukkamaista järjestelmää pidetään yllä ja samaan aikaan on asuntopula,järjestelmän päivittämisellä vapautuis kymmeniätuhansia asuntoja!
        Mauno Koivistosta lähti alamäki suomessa munaton pressa jolla ei ollut minkäänlaista johtamis kykyä on aloittanut kansalaisten kyykyttämisen.
        Palkkataso jon jumahtanut siihen aikakauteen, Eikä tämä eu paranna yhtään tämän maan tulevaisuutta!
        Palkat pitäis saada nostettua kulutasonmukaiseksi,siten että työttömyys ei kannata, tukien leikkaamisella ei päästä puunja kuoren välistä.

        joo tuo on tuttua,pariskunta naimisissa mutta asuvat muka eri osoitteissa mutta samalla siis kusettavat sossua ja kelaa 6-0.Oikeasti miehen kämppä pimeesti vuokralla josta tienaa koska alunperin vuokran siitä maksaa sossu.Tämmöstä pelleilyä siis jotta voi taas nainen lypsää yksinhuoltajatuet.Samaan aikaa kaupungin vuokra-asuntoihin tuhansien ihmisten jonot.


      • maksumies
        voihan viude kirjoitti:

        joo tuo on tuttua,pariskunta naimisissa mutta asuvat muka eri osoitteissa mutta samalla siis kusettavat sossua ja kelaa 6-0.Oikeasti miehen kämppä pimeesti vuokralla josta tienaa koska alunperin vuokran siitä maksaa sossu.Tämmöstä pelleilyä siis jotta voi taas nainen lypsää yksinhuoltajatuet.Samaan aikaa kaupungin vuokra-asuntoihin tuhansien ihmisten jonot.

        Näih'n se on.
        Noi asumistuet kuuluis kaikille tai ei kellekään.

        Tällä nykysellä mallilla asumistuen saa vain rikolliset.


      • vanha juttu
        voihan viude kirjoitti:

        joo tuo on tuttua,pariskunta naimisissa mutta asuvat muka eri osoitteissa mutta samalla siis kusettavat sossua ja kelaa 6-0.Oikeasti miehen kämppä pimeesti vuokralla josta tienaa koska alunperin vuokran siitä maksaa sossu.Tämmöstä pelleilyä siis jotta voi taas nainen lypsää yksinhuoltajatuet.Samaan aikaa kaupungin vuokra-asuntoihin tuhansien ihmisten jonot.

        tuo nyt on enemmän sääntö kuin poikkeus että jos et ole naimisissa ukkosi kanssa ja on lapsia niin ukko poste restante ja vain akka ja lapset kirjoilla niin saa yh-tuet.


    • kutosen matikalla?

      Ompahan taas jonkun kokoomuslaisen tekemä paska aloitus, millähän älykkyysosamäärällä noita kirjoitellaan?

    • 9€ PÄIVÄSSÄ

      KAIKKI TUET POIS MYÖS YRITYKSILLE MAKSETTAVAT MILJOONAT NIIN KATOTAAN MITEN KAUVAN SUOMELLA MENEE HYVIN JA RUUPEE RIKOLLISUUS JYLLÄÄMÄÄN

    • jallow

      Aika omituinen on kirjoituksesi. Itse olen mennyt työelämään 16 vuotiaana, päivät työssä, illat iltalukiossa. Aikanaan avioliitto josta kaksi lasta, ero ja myöhemmin neljä lasta siis yhteensä kuusi lasta, yksi heistä oli (jo 26 vuotiaana nukkunut pois)
      vaikeasti sairas eli päivätyön lisäksi toimin 26 v Hänen omaishoitajanaan. Olen siis tehnyt kolmea työtä päällekkäin kaikkina muina aikoina paitsi äitiyslomat, en ole koskaan ajatellut että rakentaisin elämääni tukien varaan mutta toki olen ottanut lapsilisän vastaan kun sellainen Suomessa on, ovat varmasti omatkin vanhempasi saaneet Sinusta aikanaan lapsilisän.
      Ja mitä tulee kotona loikoileviin ihmisiin, KAIKILLE EI OLE TYÖTÄ SUOMESSA, kuvittele itsellesi sellainen tilanne että jostain syystä menettäisit terveytesi ja tai työkykysi ja työsi, et itse voisi asialle mitään, tuntuisiko kivalta jos sitten sinua haukuttaisiin loiseksi kun työtä ei olisi, jos et olisi päiväsaikaan kotonasi niin ei taitaisi jäädä muuta vaihtoehtoa kuin tehdä itsemurha ettei kukaan pääsisi huomauttamaan että tuolla se vaan lököilee kotona meidän muiden kustannuksella.. hih hih olet kyllä aika älykääpiö ja elämästä tietämätön, meneppä joskus pariksi vuorokaudeksi ikäänkuin kärpäseksi kattoon ja seuraa sieltä kuusilapsisen yksinhuoltajaperheen elämää, työmäärä on valtava siinä ei paljon ehdi loikoilemaan! Perusta perhe ja hanki muutama tenava, sitten tiedät ja koeta opetella olemaan hieman vähemmän itsekeskeinen idiootti. Hyvää joulua vain sinullekin, hae apua mielialahäiriöihin. sillä niitä sinulla on kun kehtaat kirjoittaa näin. Terv. työtä pelkäämätön sihteeri/hitsari äiti ja isoäiti

    • 4 lapsen äiti

      Olen tällä hetkellä vielä kotiäitinä neljän lapsen kanssa, vanhin 9v ja nuorin 5kk. Voin kertoa, että kun leikataan joka hemmetin tuesta, niin eipä täällä kotonakaan mitään ruususta aina ole. Odotan jo, että töihin pääsen. Tulot paranee huomattavasti. Nyt toki pärjätään, kun olen vielä äitiyslomalla ja saan ns. parempaa äitiysrahaa kun oon ollut välissä töissäkin. Mutta kunhan kotihoidontuelle joudun ja kuntalisänkin maksaminen lopetettiin niin, että sitä maksetaan enää 1,5-vuotiaaksi asti, niin se ajaa jo pakostikin töihin. En tahtoisi pienintä vielä 1,5-vuotiaana päiväkotiin. On vielä pieni. Ei vaan anna tää yhteiskunta paljon vaihtoehtoja tänä päivänä.

      Tää on nyt yleisesti ottaen, veikkaan monen lapsiperheen olevan samassa jamassa. Ei ole herkkua elämä kotona vaikka tahtoisin olla ainakin siihen asti kun nuorin 2v. Nyt menemme sitten ylisuuriin päiväkotiryhmiin, saadaan het alkuun kaikki taudit ja joudun itse olemaan sieltä töistä ihan hemmetistä pois. Kokemusta tästäkin kun vanhin ja toiseksi vanhin menivät ajoissa päiväkotiin kun tahdoin itse opiskelemaan. Nyt asiat olisi toisin, niin eikö nuo "fiksut" päättäjät päätä viedä juurikin lapsiperheiltä!

      • töihin siitä

        Naisten ei kannata olla kotona. Huomatkaa, että siltä jalata kun ollaan kotona lapsia hoitamassa, ei kartu työeläkettä. Olin itse kotona vuosia ja hoidin lapsiani. Nyt kun lähestyn eläkeikää, ja sain lasketun eläkeeni, olen menettänyt muutaman sata euroa kukaudessa eläkettä, koska olin vain kotona. Se harmittaa. Nyt olen ollut yrittäjänä 17 vuotta ja koska en ole voinut nostaa kovin suurta palkkaa, sekin pienentää eläkettä. Sekin harmittaa. Olisin voinut pakertaa tehtaassa töissä, missä olin aikoinani, niin sieltä olisi kertynyt jotain.

        Nyt on pakko tehdä töitä ainakin 68-vuotiaaksi, että saa eläkettä sen verran että voi elää sillä. Olen jo yli 60 v, ja tällä hetkellä eläkekertymäni 729 euroa/kk. Toivottavasti jaksan vielä vuosia, vaikka sydänsairaus oikeuttaisi jo eläkeeseenkin. Ehkä sitten kuolen työn ääreen...

        Siis naiset! Menkää sieltä sieltä kotoa töihin. Vaikka mukava on hoitaa omat lapset, mutta hoidelkaa niitä muutama vuosi, mutta ei kauan, ettette jää työelämän rattaista kokonaan. Ja entäs jos eroa tulee?


      • Byrooo
        töihin siitä kirjoitti:

        Naisten ei kannata olla kotona. Huomatkaa, että siltä jalata kun ollaan kotona lapsia hoitamassa, ei kartu työeläkettä. Olin itse kotona vuosia ja hoidin lapsiani. Nyt kun lähestyn eläkeikää, ja sain lasketun eläkeeni, olen menettänyt muutaman sata euroa kukaudessa eläkettä, koska olin vain kotona. Se harmittaa. Nyt olen ollut yrittäjänä 17 vuotta ja koska en ole voinut nostaa kovin suurta palkkaa, sekin pienentää eläkettä. Sekin harmittaa. Olisin voinut pakertaa tehtaassa töissä, missä olin aikoinani, niin sieltä olisi kertynyt jotain.

        Nyt on pakko tehdä töitä ainakin 68-vuotiaaksi, että saa eläkettä sen verran että voi elää sillä. Olen jo yli 60 v, ja tällä hetkellä eläkekertymäni 729 euroa/kk. Toivottavasti jaksan vielä vuosia, vaikka sydänsairaus oikeuttaisi jo eläkeeseenkin. Ehkä sitten kuolen työn ääreen...

        Siis naiset! Menkää sieltä sieltä kotoa töihin. Vaikka mukava on hoitaa omat lapset, mutta hoidelkaa niitä muutama vuosi, mutta ei kauan, ettette jää työelämän rattaista kokonaan. Ja entäs jos eroa tulee?

        Nykyään tienaa eläkettä ainakin äikkärillä ollessa. Silloin ei tienannut, kun itse olin perhevapailla. En kadu hoitovapaan pitämistä. Eläkettä on tulossa sama kuin Sullekin enkä sure, voihan sitä kuolla ennen eläkettä!


    • oikeeesti köyhä

      Pystyisikin vielä tekemään töitä. Nyt kun ei pysty tulot ovat puolta pienemmät.
      En saa mitään tukia, en asumis- en toimeentulotukea. Kela on vetänyt selkeän rajan jos tonnin saat kuussa työeläkettä saat pärjätä omillasi. Siitä maksat vuokran ja ruuan ym. pakolliset. Kun olet eläkkeellä elintasosi on syvältä ellet ole aikanasi hankkinut sukanvarteen mitään. Jos sairastut terveyskeskus tekee kaikkensa ettet saa tarvittavaa hoitoa. Kun olet tuottamaton et oikeastaan ole enää olemassa, sinuun ei enää satsata.
      Tämä on yksinkertaistettuna kokoomuksen linja. He haluavat köyhien pysyvän kyykyssä.

      Tällainen tulevaisuus odottaa tukiaisilla kädestä suuhun eläviä, älä siis kadehdi.

    • lasten kotihoidontuki on työkkärirahaa pienempi.

      Olen varma asiasta itse lastenkotihoidontuella olleena. Kadun sitä etten silloin ollut ansiosidonnaisella ja kotona kahta vuotta. Lapselle olisi ollut parempi kun olisi saanut olla kolmivuotiaaksi kotona. Sain 2 työpaikkaa tuon ajan jälkeen ja valitsin silloin väärän vaihtoehdon. Olisi pitänyt mennä tehtaaseen kaksivuorotyöhön paremman palkan perässä eikä päivätyöhön. Lapsi vuorotyöläisille tarkoitettuun päiväkotiin mummun sijasta. Ainakin siltä tuntuu kun näitä typeryyksiä tältä palstalta lukee.

      Lastenkotihoidontuki on niinpieni että monella perheellä ei ole varaa valita sitä. Haluaisivat olla kotona, mutta eivät voi. Sitten ovat väsyneenä töissä, sairaslomilla jne. Musta paljon parempi vaihtoehto on pitkäaikainen sijainen ja äideille mahdollisuus olla kotona.

      • Tueton

        Usein ihmettelen mistä tänne on tupsahtanut sukupolvi, joka kuvittelee rahan tulevan tyhjästä ja vain joku vittumainen kelan akka sitä tyhjästä tullutta rahavuorta säätelee?
        Tehkää nyt hyvät ihmiset itse itsellenne se rahakasa, niin saatte käyttää sen kaiken ja koska tahansa, eikä tarvitse itkeä ja valittaa.
        Niin yksinkertaista se on!


      • ei väsytä vieläkää

        Miksi ne äidit nykyisin ovat väsyneitä ja sairaita jos käyvät töissä ja on lapsia? Kun omat lapset olivat tarhassa, oli minulla 3 tarhaikäistä. Kävin tehtaassa töissä ja hoidin lapset. Ukosta ei tähän asiaan ollut apua. En ollut väsynyt ollenkaan. Ilalla laitettiin aikanaan nukkumaan ja aamulla noustiin aikanaan ylös.

        Ehdittiin syödä ja pukea kaikessa rauhassa. Illalla lämmiteltiin pakkasesta otettu (viikonloppuna valmistettu) päivällinen ja taas syötiin kaikessa rauhassa. Sitten puuhattiin lasten kanssa astiat koneeseen ja siivottiin yhdessä. Kaikki osallistuivat ikänsä ja kykynsä mukaan. Ja viikonloppuna tehtiin ruokaa ja leivottiin ja siivoiltiin. Ja tähän kaikkeen mahtui myös harrastukset.

        Kannattaa ottaa lapset mukaan arjen puuhiin, se on parasta yhdessä oloa. Vieläkin lapset muistelevast miten mukavaa oli kotona tehdä äidin kanssa kotihommia. Keskenään vieläkin illanistujaisissa ilakoivat kuka sai luututa sillä kukallisella luutulla...

        Ajankäyttö on se juju. Tehkää aikataulutus seinälle ja toimikaa sen mukaan.


      • 7+4
        Tueton kirjoitti:

        Usein ihmettelen mistä tänne on tupsahtanut sukupolvi, joka kuvittelee rahan tulevan tyhjästä ja vain joku vittumainen kelan akka sitä tyhjästä tullutta rahavuorta säätelee?
        Tehkää nyt hyvät ihmiset itse itsellenne se rahakasa, niin saatte käyttää sen kaiken ja koska tahansa, eikä tarvitse itkeä ja valittaa.
        Niin yksinkertaista se on!

        Jos oikeassa ollaan. Nekään rahat eivät ole omia, ne ovat vain panttina lainassa. Yhteiskunta ei hyödy siitä mitään, että joku panttaa rahojaan itsellään. Päinvastoin.
        Rahaa voi aina luoda tyhjästä.


      • 3+18
        ei väsytä vieläkää kirjoitti:

        Miksi ne äidit nykyisin ovat väsyneitä ja sairaita jos käyvät töissä ja on lapsia? Kun omat lapset olivat tarhassa, oli minulla 3 tarhaikäistä. Kävin tehtaassa töissä ja hoidin lapset. Ukosta ei tähän asiaan ollut apua. En ollut väsynyt ollenkaan. Ilalla laitettiin aikanaan nukkumaan ja aamulla noustiin aikanaan ylös.

        Ehdittiin syödä ja pukea kaikessa rauhassa. Illalla lämmiteltiin pakkasesta otettu (viikonloppuna valmistettu) päivällinen ja taas syötiin kaikessa rauhassa. Sitten puuhattiin lasten kanssa astiat koneeseen ja siivottiin yhdessä. Kaikki osallistuivat ikänsä ja kykynsä mukaan. Ja viikonloppuna tehtiin ruokaa ja leivottiin ja siivoiltiin. Ja tähän kaikkeen mahtui myös harrastukset.

        Kannattaa ottaa lapset mukaan arjen puuhiin, se on parasta yhdessä oloa. Vieläkin lapset muistelevast miten mukavaa oli kotona tehdä äidin kanssa kotihommia. Keskenään vieläkin illanistujaisissa ilakoivat kuka sai luututa sillä kukallisella luutulla...

        Ajankäyttö on se juju. Tehkää aikataulutus seinälle ja toimikaa sen mukaan.

        Kerro enemmän tuosta tehtaasta ja siellä käymisestä.


    • tuet tiukemmaksi

      1000e kuussa yksin asuva pärjää loistavasti. lapsi perheet eri asia
      ei ne suuret tulot vaan pienet menot, tarkkana saa olla, mutta pärjää.


      ei sillä humpata joka viikonloppuna, eikä autoa pidetä ym.
      normaaliin elämään riittää ihan hyvin
      terveyskekukseen saa ajan ihan normaalisti, hoitaa ja erikois-lääkärille pääsee myös.

      kaikki on ihan asenteesta kiinni on varmaan peiliin katsomisen paikka nyt.

    • Silppua ja sitätätä

      Tässäpä taas kiinnostava ketju. (Ei tarvitse katsoa telkkarin mokaohjelmia.) Osoittaa eräiden kirjoittajien logiikan tajun puutteen. Oliskohan aiheellista lisätä peruskoulun opinto-ohjelmaan matematiikn kursseihin lisää logiikkaa ja pakolliseksi aineeksi filosofiaa. Näiden avulla oppisi kelaamaan syitä ja niiden seurauksia.

      Ja sitten kateellisuus taas aiheuttaa rauhattomia öitä.
      Tässä yksi esimerkki:
      "tukiaisilla elävä työtä tekemätön eliitti" -- tässähän on suuri mahdollisuus myös aloittajalla. Ei muuta kuin siirry vaan työtä tekemättömään eliittiin. Se hoituu helposti, käyt vain sanomassa pomolle, että haluat yllämainittuun eliittiin, ja kyllä elämä helpottuu.

      Ja toisen mielestä Koivisto oli m:ton pressa, mutta kuitenkin kyykytti kansaa...

      Mitäs jos keskittyisitte tekemään omasta elämästänne kiinnostavampaa, ettei tarvitse kadehtia ja kytätä naapurien elämää.

      P.S. Demokratia ei tarkoita sitä, että kaikilla on asiat samalla tavalla, vaan että on kaikilla on samat mahdollisuudet.
      Ja kommunismi taas tarkoitti sitä, että kaikille tarpeiden mukaan.

      • ottaa selvää

        Kommunismi tarkoitti että kaikille saman verran. Siksi työn tuottavuus kolhooseissa oli niin huonoa, kun ei ihmisille ollut porkkanaa joka olis laittanut toimimaan. Kaikki sai saman palkan, teki tai ei tehnyt.

        Demokratian ominaispiirteenä pidetään, että tärkeimmistä valtiollisista asioista päättää joko kansa itse tai kansan yleisillä vaaleilla kilpailevien ehdokkaiden joukosta valitsema toimielin.


      • vaaleaa punaa
        ottaa selvää kirjoitti:

        Kommunismi tarkoitti että kaikille saman verran. Siksi työn tuottavuus kolhooseissa oli niin huonoa, kun ei ihmisille ollut porkkanaa joka olis laittanut toimimaan. Kaikki sai saman palkan, teki tai ei tehnyt.

        Demokratian ominaispiirteenä pidetään, että tärkeimmistä valtiollisista asioista päättää joko kansa itse tai kansan yleisillä vaaleilla kilpailevien ehdokkaiden joukosta valitsema toimielin.

        Kommunismin perusajatus: "Kaikki antavat kykyjensä mukaan ja saavat tarpeidensa mukaan."
        Ei toimi koska ihminen on luonnostaan laiska ja kulkee siivellä aina kun mahdollista. Siipeily on aina ollut miesten etuoikeus nyt se omivat äiti-ihmiset.

        Demokratia on aina ollut tarkoitus taata kaikille saman arvoiset mahdollisuudet rahana ja tai tukiopetus peruskouluun...


    • Aamun Rusko

      Naispuoleinen tuttavani saa yksinhuoltajana kuussa käteen 2200e ja kehuu ettei lähde töihin koska silloin kuussa saatava "ansio" pienenee. Maahanmuuttajat tienaa 4000e kuussa tekemättä mitään koska saavat kaikki edut moninkertaisesti parempina kun työttömät suomalaiset. Itse saan raskaasta työstäni 2000e kuussa ja känsät käteen sekä selän kipeäksi. Asuntovelat ja kaikki pitäis tällä sitten maksella ja muutenkin tulla toimeen jatkuvasti kalliimmaksi tulevassa yhteiskunnassamme. Alkaa todellakin kiinnostamaan p.skan jäykkänä kotona makaavan ammatti. Lähteä nyt tuonne pakkaseen palelemaan kun paremmin rahaa saa kotona joten jos lopettais työt kokonaan.

      • lopeta ininä

        Kaveristasi en tiedä, ehkä hän on ansiosidonnaisella, muuten tuo ei ole mahdollista, ei mitenkään edes täysillä sosiaalituilla. Mitä hän Kelan rahoilla saisi. Jos hän siis on ansiosidonnaisilla, ne ovat 45% palkasta ja hyvällä palkalla tuo on mahdollista sen 500 päivää.

        Maahanmuuttajat ei tosiaankaan saa tuommoisia summia!!! Mistä sä nää jutut oikein revit? Ei ne mitään moninkertaisia etuja saa, vaan ihan kuule samat tuet kun suomalaisetkin, ja sen verran että täysinä ehkä. Eli esim. täyden toimeentulotuen hieman helpommin mikä taitaa olla noin 400 euroa kuussa että siihen työkkäriraha jos ovat työttöminä, niin noin 500 euroa kuussa. Josasin hurjimmissa tutkimuksissa joku sai 1500 euroa kuussa käteen.
        Ihmettelen kuka maksaa ihmiselle 2000 kuussa, kun yleistieto on tuota luokkaa ja juoruihin uskominen kuvastaa ehkä ettei nyt ainakaan ihan terävin veitsi laatikossa juttele... Aika hyvää palkkaa siis saat siihen nähden.

        Joo, no, ei siitä sen enempää, mutta lopeta hyvä ihminen tuo ruikuttaminen ja ala työttömäksi: sinua ei estä mikään. Ole hyvä, aloita heti huomenna, kun se niin hyvää ja helppoa on. Loepta teeskentely, lopeta kateus, toteuta unelmasi, sanoudu irti ja lakkaa ruikuttamasta. Jos haluat kokeilla ulkomaalaisen hyviä tukia, mene ruotsiin! Älä sääli itseäsi, vaan kasva siihen elämään minkä ansaitset.


      • 7+11

        Mutta siis eikö elämä ole mukavaa?


    • karjalatakaisin

      Minulla myös tuttava joka asuu kalliissa vuokraasunnossa josta suurimman osan saa asumistukea,saa kaikenmaailman avut lapsien hoitoon...ym.ym..eli kyllä se vaan niin on että joka osaa vedättää noita tukija itselleen niin niitä todellakin saa vaikka kuinka paljon.

    • sitkeä

      TYöelämään lähdin itse 15 vuotiaana (nyt 24v) pätkätöitä oon tehnyt enemmän tai vähemmän, yhdessä vaiheessa täysi-ikäisenä jäin kolmeksi kuukaudeksi työttömäksi, mutta opiskelin iltalukiossa. Yritin hakea tukea, mutta Kela katsoi että olen päätoiminen opiskelija ja työkkäri katsoi sen olevan ''harrastus'' en saanut mitään. edes päätöksen riitauttaminen ei auttanut asiaa. Yleistä asumistukea onnistuin saamaan, mutta eihän sillä mitään vuokraa edes maksa kokonaan.

      Käännyin sossun puoleen, josta sanoivat että sossun tukea ei voida maksaa, koska poikaystäväni on opiskelija. kaiken kaikkiaan meille jäi yhteensä 60€ vuokran jälkeen käteen kuukaudelle, joista olis pitänyt maksaa laskut, ruuat ja bensat/bussirahat. Jos oma äitini ei olisi meitä avustanut, olisimme varmaan joutuneet asunnottomiksi, saaneet maksuhäiriömerkinnän ja kuolleet nälkään.

      Joten yhteenvetona voin sanoo suoraan että vitut tämä mikään hyvinvointivaltio ole!!!!!! olen aina maksanut verot, aina 25%, ja tehnyt töitä, niin siivoojana, ravintoloissa, raksalla. Kaikkea mitä vaan on saanut vastaan, joten laiska en ole! Ja hauskinta vielä on että kyllä suomen valtio kaikki helvetin juopot pitää hengissä, mutta ei rehellisiä parikymppisiä nuorukaisia.

      Onneksi meillä ei vielä tuolloin ollut lapsia, jotta eivät joutuneet ''kärsimään''

      • trdeytre

        Opiskelijoita kyllä sorsitaan tässä Suomen tukijärjestelmässä. Opintotukea saa ilman opintolainaa max. 500 €/kk josta noin 250 € on opiskelijan asumislisää. Tämä 250 € on siis maksimivuokratuki jonka opiskelija voi saada. Se tarkoittaa kimppakämppää, jolloin jää 200 € muihin menoihin /kk.

        Työttömätkin saavat paljon enemmän yleisellä asumistuella ja työmarkkinatuella tai päivärahoilla. He saavat vuokran noin 600 € tekemättä mitään, kun opiskelija sentään yrittää valmistua ja siirtyä tulevaisuuden veronmaksajaksi. Ilmeisesti oletetaan, että opiskelija tekee töitä opiskelun lomassa, mutta mitenkäs niitä töitä opiskelijoille riittää, jos ei sadoilletuhansille työttömillekään? Vai ovatko työttömät vain laiskoja eivätkä jaksa täydellä potentiaalillaan hakea töitä, kun asiat ovat siedettävästi jo valmiiksi. Ehkä juuri näistä syistä Suomen nuoret unohtavat koulut ja siirtyvät mielummin peräkammarin pojiksi nostamaan tukiaisia.

        Puhutaampa sitten "hyvinvointiyhteiskunnasta". Kaikkien pitäisi tietää, kuinka talous toimii, mutta selitän nyt lyhyesti: Suomalaiset tuottavat yksityisellä sektorilla hyödykkeitä, joita ostetaan suomessa tai viedään ulkomaille. Ulkomailta siirtyy näin rahaa suomeen. Näillä rahoilla voimme sitten tuoda muiden maiden tuottamia hyödykkeitä, kuten ruokaa, autoja ja elektroniikkaa. Valtio edustaa tässä markkinataloudessa inhimillisyyttä ja pehmeitä arvoja, ja sen olisi tarkoitus turvata niiden toimeentulo, jotka eivät tähän markkinatalouden pyörittämiseen voi osallistua. Valtiolla on myös julkinen sektori, joka voidaan mieltää yritykseksi, jonka palveluja me kaikki pakko-ostamme veroja maksamalla, esim. tieverkko, yle, virastot, oikeus, poliisi, palokunta yms. Valitettavasti julkiseen sektoriin eivät päde normaalit markkinatalouden lait, jotka säätelevät muiden, oikeiden yritysten toimintaa, vaan valtio ja kunnat savat aina niin paljon tuloja kuin vain viitsivät nyhtää. Tämä tekee organisaatiosta raskaan ja turhia osia sisältävän, kun ei ole tarvetta rationalisointiin. Eli maksamme enemmän veroja, ja saamme yhä samat palvelut, koska palveluiden tuottamisen hinnalla ei ole julkisella sektorilla väliä.
        Nuo tuet sitten ovat niiden hengissäpitämistä varten, jotka eivät omaa elämäänsä voi hyödykkeitä tuottamalla ansaita. Ja semaksetaan verottamalla kaikkia toimijoita. Nykyään tärkeä termi on kilpailukyky. Se tarkoittaa, että maamme yritykset voivat tuottaa hyviä, kaupaksimeneviä tuotteita ulkomaille halvemmalla kuin muut maat. Jos kilpailukyky on huono, alkaa vienti sakata jolloin ei tuontiakaan voi harjoittaa. Tosin asia ei nykyään ole noin yksinkertainen, kiitos pääoman ja rahavirtojen vapaan liikkuvuuden. Nykyään kilpailukyky tarkoittaakin myös sijoittajien investointien metsästämistä omaan maahan.

        Ongelmia nyky-yhteiskunnassa on runsaasti, mutta niin on varmaan aina ollut.
        Kansalaispalkka voisi toimia, jos siihen saataisiin tarpeeksi tuloja valtiolle. Kansalaispalkka voisi olla äärimmäisen pieni (esim. 150 €) ja siihen saisi lisäosan tekemällä työtä valtiolle. lisäosa voisi olla sitten sen 500-600 € Työkyvyttömät, vammaiset ja muut järkisyistä työttömät voisivat sitten saada vapautuksentuosta työstä. Valtio voisi esimerkiksi ottaa pakkotöihin, maksaa tuon lisäosan, ja oppisopimuksella kouluttaa työntekijän omaan tehtäväänsä. Sitten ajan myötä voitaisiin siirtää työntekijä "oikeasti" julkiselle sektorille töihin, mutta tietysti sopivalla palkalla, jottei veroprosenttia jouduta korottamaan. Tärkeintä on houkutella kansalaisia yritteliäisyyteen ja työntekoon yksityisellä sektorilla. Jos tulee jonkinlainen lamakausi, voitaisiin käyttää vanhoja rahataloudelisia toimenpiteitä, kuten devalvaatio ja inflaation lisäys. Se lisää huomatavasti kilpailukykyä, ja saa maan talouden pyörimään. Yritysten omistatjien voitot pitäisi saada globaalisti maailmanlaajuiseen verotukseen, ja voitaisiin asettaa vaikka omaisuuskatto, jonka jälkeen tuleva omaisuus jaettaisiin maailman valtioille.
        Vähän sekavaa tekstiä, mutta toivottavasti saatte ajatuksistani selvää :)


      • rwerwerer
        trdeytre kirjoitti:

        Opiskelijoita kyllä sorsitaan tässä Suomen tukijärjestelmässä. Opintotukea saa ilman opintolainaa max. 500 €/kk josta noin 250 € on opiskelijan asumislisää. Tämä 250 € on siis maksimivuokratuki jonka opiskelija voi saada. Se tarkoittaa kimppakämppää, jolloin jää 200 € muihin menoihin /kk.

        Työttömätkin saavat paljon enemmän yleisellä asumistuella ja työmarkkinatuella tai päivärahoilla. He saavat vuokran noin 600 € tekemättä mitään, kun opiskelija sentään yrittää valmistua ja siirtyä tulevaisuuden veronmaksajaksi. Ilmeisesti oletetaan, että opiskelija tekee töitä opiskelun lomassa, mutta mitenkäs niitä töitä opiskelijoille riittää, jos ei sadoilletuhansille työttömillekään? Vai ovatko työttömät vain laiskoja eivätkä jaksa täydellä potentiaalillaan hakea töitä, kun asiat ovat siedettävästi jo valmiiksi. Ehkä juuri näistä syistä Suomen nuoret unohtavat koulut ja siirtyvät mielummin peräkammarin pojiksi nostamaan tukiaisia.

        Puhutaampa sitten "hyvinvointiyhteiskunnasta". Kaikkien pitäisi tietää, kuinka talous toimii, mutta selitän nyt lyhyesti: Suomalaiset tuottavat yksityisellä sektorilla hyödykkeitä, joita ostetaan suomessa tai viedään ulkomaille. Ulkomailta siirtyy näin rahaa suomeen. Näillä rahoilla voimme sitten tuoda muiden maiden tuottamia hyödykkeitä, kuten ruokaa, autoja ja elektroniikkaa. Valtio edustaa tässä markkinataloudessa inhimillisyyttä ja pehmeitä arvoja, ja sen olisi tarkoitus turvata niiden toimeentulo, jotka eivät tähän markkinatalouden pyörittämiseen voi osallistua. Valtiolla on myös julkinen sektori, joka voidaan mieltää yritykseksi, jonka palveluja me kaikki pakko-ostamme veroja maksamalla, esim. tieverkko, yle, virastot, oikeus, poliisi, palokunta yms. Valitettavasti julkiseen sektoriin eivät päde normaalit markkinatalouden lait, jotka säätelevät muiden, oikeiden yritysten toimintaa, vaan valtio ja kunnat savat aina niin paljon tuloja kuin vain viitsivät nyhtää. Tämä tekee organisaatiosta raskaan ja turhia osia sisältävän, kun ei ole tarvetta rationalisointiin. Eli maksamme enemmän veroja, ja saamme yhä samat palvelut, koska palveluiden tuottamisen hinnalla ei ole julkisella sektorilla väliä.
        Nuo tuet sitten ovat niiden hengissäpitämistä varten, jotka eivät omaa elämäänsä voi hyödykkeitä tuottamalla ansaita. Ja semaksetaan verottamalla kaikkia toimijoita. Nykyään tärkeä termi on kilpailukyky. Se tarkoittaa, että maamme yritykset voivat tuottaa hyviä, kaupaksimeneviä tuotteita ulkomaille halvemmalla kuin muut maat. Jos kilpailukyky on huono, alkaa vienti sakata jolloin ei tuontiakaan voi harjoittaa. Tosin asia ei nykyään ole noin yksinkertainen, kiitos pääoman ja rahavirtojen vapaan liikkuvuuden. Nykyään kilpailukyky tarkoittaakin myös sijoittajien investointien metsästämistä omaan maahan.

        Ongelmia nyky-yhteiskunnassa on runsaasti, mutta niin on varmaan aina ollut.
        Kansalaispalkka voisi toimia, jos siihen saataisiin tarpeeksi tuloja valtiolle. Kansalaispalkka voisi olla äärimmäisen pieni (esim. 150 €) ja siihen saisi lisäosan tekemällä työtä valtiolle. lisäosa voisi olla sitten sen 500-600 € Työkyvyttömät, vammaiset ja muut järkisyistä työttömät voisivat sitten saada vapautuksentuosta työstä. Valtio voisi esimerkiksi ottaa pakkotöihin, maksaa tuon lisäosan, ja oppisopimuksella kouluttaa työntekijän omaan tehtäväänsä. Sitten ajan myötä voitaisiin siirtää työntekijä "oikeasti" julkiselle sektorille töihin, mutta tietysti sopivalla palkalla, jottei veroprosenttia jouduta korottamaan. Tärkeintä on houkutella kansalaisia yritteliäisyyteen ja työntekoon yksityisellä sektorilla. Jos tulee jonkinlainen lamakausi, voitaisiin käyttää vanhoja rahataloudelisia toimenpiteitä, kuten devalvaatio ja inflaation lisäys. Se lisää huomatavasti kilpailukykyä, ja saa maan talouden pyörimään. Yritysten omistatjien voitot pitäisi saada globaalisti maailmanlaajuiseen verotukseen, ja voitaisiin asettaa vaikka omaisuuskatto, jonka jälkeen tuleva omaisuus jaettaisiin maailman valtioille.
        Vähän sekavaa tekstiä, mutta toivottavasti saatte ajatuksistani selvää :)

        >siihen saisi lisäosan tekemällä työtä valtiolle

        Mitä? Kännyköitä? Perustaako valtio kannykkäfirman?

        >Vähän sekavaa tekstiä, mutta toivottavasti saatte ajatuksistani selvää :)

        Ajatuksenjuoksu on kuin Stalinilla.


      • 7+4
        trdeytre kirjoitti:

        Opiskelijoita kyllä sorsitaan tässä Suomen tukijärjestelmässä. Opintotukea saa ilman opintolainaa max. 500 €/kk josta noin 250 € on opiskelijan asumislisää. Tämä 250 € on siis maksimivuokratuki jonka opiskelija voi saada. Se tarkoittaa kimppakämppää, jolloin jää 200 € muihin menoihin /kk.

        Työttömätkin saavat paljon enemmän yleisellä asumistuella ja työmarkkinatuella tai päivärahoilla. He saavat vuokran noin 600 € tekemättä mitään, kun opiskelija sentään yrittää valmistua ja siirtyä tulevaisuuden veronmaksajaksi. Ilmeisesti oletetaan, että opiskelija tekee töitä opiskelun lomassa, mutta mitenkäs niitä töitä opiskelijoille riittää, jos ei sadoilletuhansille työttömillekään? Vai ovatko työttömät vain laiskoja eivätkä jaksa täydellä potentiaalillaan hakea töitä, kun asiat ovat siedettävästi jo valmiiksi. Ehkä juuri näistä syistä Suomen nuoret unohtavat koulut ja siirtyvät mielummin peräkammarin pojiksi nostamaan tukiaisia.

        Puhutaampa sitten "hyvinvointiyhteiskunnasta". Kaikkien pitäisi tietää, kuinka talous toimii, mutta selitän nyt lyhyesti: Suomalaiset tuottavat yksityisellä sektorilla hyödykkeitä, joita ostetaan suomessa tai viedään ulkomaille. Ulkomailta siirtyy näin rahaa suomeen. Näillä rahoilla voimme sitten tuoda muiden maiden tuottamia hyödykkeitä, kuten ruokaa, autoja ja elektroniikkaa. Valtio edustaa tässä markkinataloudessa inhimillisyyttä ja pehmeitä arvoja, ja sen olisi tarkoitus turvata niiden toimeentulo, jotka eivät tähän markkinatalouden pyörittämiseen voi osallistua. Valtiolla on myös julkinen sektori, joka voidaan mieltää yritykseksi, jonka palveluja me kaikki pakko-ostamme veroja maksamalla, esim. tieverkko, yle, virastot, oikeus, poliisi, palokunta yms. Valitettavasti julkiseen sektoriin eivät päde normaalit markkinatalouden lait, jotka säätelevät muiden, oikeiden yritysten toimintaa, vaan valtio ja kunnat savat aina niin paljon tuloja kuin vain viitsivät nyhtää. Tämä tekee organisaatiosta raskaan ja turhia osia sisältävän, kun ei ole tarvetta rationalisointiin. Eli maksamme enemmän veroja, ja saamme yhä samat palvelut, koska palveluiden tuottamisen hinnalla ei ole julkisella sektorilla väliä.
        Nuo tuet sitten ovat niiden hengissäpitämistä varten, jotka eivät omaa elämäänsä voi hyödykkeitä tuottamalla ansaita. Ja semaksetaan verottamalla kaikkia toimijoita. Nykyään tärkeä termi on kilpailukyky. Se tarkoittaa, että maamme yritykset voivat tuottaa hyviä, kaupaksimeneviä tuotteita ulkomaille halvemmalla kuin muut maat. Jos kilpailukyky on huono, alkaa vienti sakata jolloin ei tuontiakaan voi harjoittaa. Tosin asia ei nykyään ole noin yksinkertainen, kiitos pääoman ja rahavirtojen vapaan liikkuvuuden. Nykyään kilpailukyky tarkoittaakin myös sijoittajien investointien metsästämistä omaan maahan.

        Ongelmia nyky-yhteiskunnassa on runsaasti, mutta niin on varmaan aina ollut.
        Kansalaispalkka voisi toimia, jos siihen saataisiin tarpeeksi tuloja valtiolle. Kansalaispalkka voisi olla äärimmäisen pieni (esim. 150 €) ja siihen saisi lisäosan tekemällä työtä valtiolle. lisäosa voisi olla sitten sen 500-600 € Työkyvyttömät, vammaiset ja muut järkisyistä työttömät voisivat sitten saada vapautuksentuosta työstä. Valtio voisi esimerkiksi ottaa pakkotöihin, maksaa tuon lisäosan, ja oppisopimuksella kouluttaa työntekijän omaan tehtäväänsä. Sitten ajan myötä voitaisiin siirtää työntekijä "oikeasti" julkiselle sektorille töihin, mutta tietysti sopivalla palkalla, jottei veroprosenttia jouduta korottamaan. Tärkeintä on houkutella kansalaisia yritteliäisyyteen ja työntekoon yksityisellä sektorilla. Jos tulee jonkinlainen lamakausi, voitaisiin käyttää vanhoja rahataloudelisia toimenpiteitä, kuten devalvaatio ja inflaation lisäys. Se lisää huomatavasti kilpailukykyä, ja saa maan talouden pyörimään. Yritysten omistatjien voitot pitäisi saada globaalisti maailmanlaajuiseen verotukseen, ja voitaisiin asettaa vaikka omaisuuskatto, jonka jälkeen tuleva omaisuus jaettaisiin maailman valtioille.
        Vähän sekavaa tekstiä, mutta toivottavasti saatte ajatuksistani selvää :)

        Nyt kun kaikki tiedon jyvät on repussa, niin ei kun ratkaisuja tekemään?


    • laskelmoiva

      Ei sitä pienellä palkalla kannata töihin lähteä. Pitää olla aika tuntuva erotus tukiin nähden ennen kuin kannattaa aikaansa työhön tuhlata.

    • vs kysymys

      Miksi niitä töitä ei sitten ole kaikille? Harjoitteliaksi voit päästä päivärahalla mutta sitte ku pitäs palkkaaki maksaa niin paikanpomolla rupeaakin leuka väpättämään ja ääni värisemään että ei meillä ole tänne varaa ketään palkata. Eli tästä johtuen jatkan makaamista sängyssä ja haisemista pahalle! Rikkaat sortaa köyhiä se minua vi-tuttaa siksi minä vit-tuilen täälä takaisin sitä kutsutaan vasta reaktioksi ja teen kaikkeni että ne jotka vähänkään menestyy ni niitä vi-tuttaa ja ärsyttää minunlaiseni! Varta vasten herään aamulla katsoon ku muut rientää töihin itse keitän rauhassa kahvit ja hörötän itsekseni ku ulkona on pakkasta! Sitten otanki jääkaapista aah niin virkistävää keskiolutta sitten avaan telkkarin ja loispummi tuilla ostetulla tallentavalla digiboksilla katson edellisillalla nauhoittamani futismatsin! Sen jälkeen tilaan pizzan ja naatin ja röyhtelen. Sen jälkeen painun muutaman tunnin toviksi virtuaali maailmaan ja jatkan päivää parhaaksi katsomallani tavalla HAAAHAARHARHAAAAHRRR VI-TUTTAAKO HAISTAKAA TE KAIKKI PERÄSUOLIKAASUA PRÖÖÖÖÖÖÖÖÖtttt!!!!

    • elintarviketyölöinen

      Sosiaalitukiverkosto on tullut tiensä päähän. Me työtä tekevät emme enää pysty rahoittamaan kaikkia tukimuotoja, joita meidän hyvinvointivaltiomme on järjestänyt.
      Sairaspäivärahat, sairaseläkkeet, asumistuki, opintotuki ovat tarpeellisia. Kaikki tuet ovat alkuuntarpeellisia silloin kun ihminen putoaa työelämän ulkopuolelle äkkiarvaamatta.
      Mutta mitä tehdään niille n. 120.000 luuserille, joista 40.000 on nuoria, jotka pitävät parempana nauttia näistä tuista kuin mennä 2.000 euron kuukausipalkkaiseen työhön, pätkätöistä puhumattakaan. Jos vielä asianomainen on aikoinaan käyttänyt luottokortteja holtittomasti ja ostanut kaikki pelit sun vehkeet makoisan oleskeluun ja harrastamiseen, niin miksi ihmeessä mennä työhön, kun ulosottokin seuraa kannoilla.
      Fakta on, että sosiaalitukia käytetään silloin väärin. Mutta, mitä me teemme tälläisille ihmisille, joista vain noin kolmannes on nuoria.
      Tähän mennessä ei ole keksitty mitään kunham vaan hoetaan, että työhön menon on oltava kannattavampaa kuin kotona olon. Ihalainenkin siellä hallituksessa, tee jotakin, että tämä työssäkäyien ihmisten kustannuksella ratsastelu loppuu ja työhön kykenevät, työtä vieroksuvat ja muuten vain lusmuilevat ihmiset saataisiin vatuuseen.
      On hyvä että vihdoinkin tästä asiasta uskalletaan puhua. Aikaisemmin ihminen leimattiin verenimijäksi, riistokapitalistiksi tai nihilistiksi, jos uskalsi ottaa asian esille. Olen kuitenkin täysverinen duunari, mutta tunnen että sortava luokka on nyt lusmuilijat.

      • rrwerwerr

        >jotka pitävät parempana nauttia näistä tuista kuin mennä
        >2.000 euron kuukausipalkkaiseen

        Tuo olisi mahtavaa, itse haaveilen, että jos saisi edes 1200 € tienaavaa työtä


      • dddddddddddddddddddd

        "Mutta mitä tehdään niille n. 120.000 luuserille, joista 40.000 on nuoria, jotka pitävät parempana nauttia näistä tuista kuin mennä 2.000 euron kuukausipalkkaiseen työhön"

        Kyllähän monet nuoret menisivät töihin, mutta kun työnantajan vastaus on nuorille aina tyyliin että "Kiitos, mutta et ole se henkilö, jota me tähän työhön etsimme". Eipä nuori voi sinne töihin oikein mennä, jos työnantaja ei töihin ota.

        Sitten monet työnantajat vaativat myös jotain peruskoulua korkeampaa koulutusta ja useamman vuoden työkokemusta. Nuorella ihmisellä nyt tulee yksinkertaisesti jo ikä vastaan siinä vaiheessa, että sitä työkokemusta olisi useampia vuosia. Työkokemusta kun ei kenelläkään ole valmiiksi ja kaikki aloittavat/ovat aloittaneet työkokemuksen suhteen joskus nollasta.


    • rg f

      Vastuulliset töihin haluavat äidit: Te ette ole loisijoita, vaan ahkeria suomalaisia.

      Kaikki laiskuriäidit: Menkää itseenne ja tukkikaa munanjohtimenne.

    • kuka on niin hullu että on kateellinen joistakin olemattomista yhteiskunnan tuista????????????

      kotiäideille pitäisi maksaa kunnon palkkaa, joka myös kerryttäisi eläkettä.

      jos kateus vaivaa, voit kokeilla sitä yhteiskunnan tuilla elämistä, vaikka yhden vuoden ajan.............

      veikkaan, että mieli muuttuu, ja jos ei, pää on sitten tyhjää täynnä.............

      • maksa sitten

        Milloin aloitat naapurin kotiäidille palkan maksun.


    • .........31

      Eiköhän se ole parempi että vahemmat kasvattaa jälkikasvunsa ja maksettaisiin sellasta palkka että yhden ihmisen palkalla tulee toimeen. Ja idiotismia on tehdä työtä työn vuoksi itse teen töitä vain ja ainoastaan itseni takia jotta saan viettää vapaita niin kuin halua.

    • Tietää ainakin

      se kun,aamulla herää ja lähtee töihin kenen perseen sinäkinkin päivänä tienatusta palkasta veroekut menee,luuserien elättämiseen.

      • .........

        Kyllä ne eurot menee liikepankeille ja johtajien optihoihin


    • hmph1

      jos joku pitää "loisimisena" ja lepäilynä lasten kanssa kotona olemista...tervetuloa yrittämään... töitä on 24/7 ja oma aika kortilla... kotihoidontuki ja lapsilisä EI ole aiheettomia tukia. toki on ihmisiä, jotka hakevat tukia aiheetta ( myös työttömiä).
      ja ollaan muka yksinhuoltajia vaikka on kumppani. näihin olisi syytä puuttua.
      mutta en ymmärrä miksi on muka sinulta pois jos joku saa pienen korvauksen valtiolta tai kunnalta kun on kotona lastensa kanssa. Isompi ongelma on minun mielestäni maataloustuki, jota saa mm suomen rikkaimpiin kuuluva mies. mene sille valittamaan ja kiukuttelemaan... maksat sinä senkin asunnon.

    • JonesHenry

      Vaikka elänkin itse työkyvyttömyyseläkkeellä totean asian näin;


      Suomessa ja Ruotsissa saisi oikeastaan tukea perheitä ENEMMÄN! Ainoa ongelma on, ettei enää tiedä, KENEN PERHEITÄ tässä tuetaan? Suomessa on noin 5-miljoonaa kantaSuomalaista, Ruotsissa vastaava määrä Ruotsalaisia ja Suomalaisia on yhteensä 10-miljoonaa.


      Esim Ethiopian väkiluku on ainakin 2 x kaikki Pohjoismaat yhteensä! Nigerian väkiluku on ainakin 2 x Ranskan väkiluku! Näissä kehitysmaissa silti perus bruttokansantuote on huomattavasi alhaisempi!


      Jos tuet vain päätyisivät kansasuomalaisille, mielestäni mitään ongelmia ei olisi. Ongelma vain on, että Suomen ja myös Ruotsin petollinen eliitti on alkanut ulkoistaa työpaikkoja ulkomaille(esim Nokian alasajo)ja alkanut tuoda Suomeen halpatyövoimaa aluksi Itä-Euroopasta, mutta nyt myös kauempaakin.


      Meillä on maailmassa menossa sota. Hiljainen sota, jonka valkoinen kristitty Eurooppa on häviämässä. Etelän mutamassa sen sijaan on voittamassa. Ja kiitos Euroopan Unionin, Shengenin sopimusten ja kaiken muun hölynpölyn, rajat ovat apposen ammollaan mamu invaasiolle. Nuo tuet ovat niin pieniä, ja silti ne auttavat valkoisia perheitä täällä Suomessa ja Pohjolassa niin paljon.


      Aina silloin tällöin kuule sitä juttua, kuinka isot pagat valkoiset muka "sortavat" köyhää etelää viemällä sieltä mineraalit, viljelymaan ja kalat. Ensinnäkin, "köyhän etelän" omat kommunistidiktaattorit itse ihan vapaaehtoisesti MYYVÄT kaikki nämä luonnonvarat! Toiseksi, harva tietää millaiset synnytysTALKOOT siellä syvässä etelässä oikein nyt on meneillään;

      http://yle.fi/uutiset/lansi-afrikassa_paikalliset_kalastajat_taistelevat_laitonta_kalastusta_vastaan/6332526

      http://yle.fi/uutiset/yk_lapsiavioliittojen_maara_jyrkassa_kasvussa/6333905


      On menossa sota, jonka valkoinen maailma on häviämässä. Tässä sodassa KAIKKI keinot ovat sallittuja, jopa lapsiraiskaus!

      http://www.bbc.co.uk/news/world-africa-13622679

      http://www.bbc.co.uk/news/world-africa-17764359


      Joissain maissa se peräti tapahtuu Jeesuksen Kristuksen nimeen!

      http://www.bbc.co.uk/news/world-africa-13681053


      Valkoinen Eurooppa on häviämässä tämän sodan. Ja kun "mutamassa" saavuttaa kriittisen pisteen, petollinen eliittimme haluaa että avaamme rajat "humanitäärisisyyden nimissä" Me kaikki tiedämmme mihin tämä johtaa. Perhetuilla tuetaan Suomalaisia tulevia veronmaksajia. Ainoa ongelma on ettei enää tiedä menevätkö ne Suomalaiselle vai esim Nigerialaiselle perheelle?


      Tuetaan Suomalaista, jos niin edes saa tehdä. Kohta ei enää saa koska se on "rasismia" Pitää tuke etelän lapsiraiskauskulttuuria, kun se on niin "kulturellia"

    • perserkkinen

      "Työssäkäyvää kansaa sorretaan surutta ja ajetaan koko ajan heikompaan asemaan. Tämä ihmisoikeuksia rikkova korvauksien maksu on lopetettava kokonaan"

      Ei korvausten maksua voi lopettaa, sillä ne ovat sinunkin etusi silloin kun työssäkäyvänä olet ajettu niin suureen ahdinkoon että tarvitset korvauksia ja avustuksia.

    • urpot1

      Saaaatanan hullut! Hankkikaa elämä ja lopettakaa se helveetin Salattujen elämien ym. Kauniit ja rohkean katsominen. On se prkl kun ihmisen pitää elää oman pään sisällä. Mistä viiittu te näitä oikein luette? Ei ainakaan oman pään ajatuksia.

    • kyllästynyt tähän

      Nii, itse olen kolmen lapsen kans kotona, ja niin toivon et pystyisin nauttimaan tästä, mutta mieluummin olisin töissä. Jos mies olis jääny kotiin kun liitosta ois saanu ihan hyvin rahaa, ni mul ois ollu mahollisuus mennä töihin pienemmälläki palkalla, mutta koska mies kuiteski meni nyt töihin, ni hoidan lapset kotona. Alle kaks vuotias on todella pieni johonki päiväkotiin ja varmasti stressaavaa sen ikäselle.
      Siskoni, joka on lapseton, sanoi kerran kun on ollut lapsenvahtina joskus, että todellakin töissä on paljon helpompaa ku lasten vahtiminen. Hän oli aivan rättipoikki väsynyt lasten hoidon jälkeen. Kuulostaako helpolta ja kivalta??? Menkää lapsettomat itse joskus hoitamaan jonku lapsia ni tiedätte kuin hauskaa se on.
      Hermoja meinaa kiristää mutta enköhän minäki viel pääse täältä töihin joku kaunis päivä. Jos asuisimme ees lähellä keskustaa ni lasten kaa vois enemmän käyä vaikka kauppoja kiertelemässä ja viedä ulos syömään, mutta nyt on sen verran matkaa ettei kovinkaa usein käydä muualla ku salilla. Ees jossain sentään.

    • läpä läpä

      Sinulla on ihan sama mahdollisuus.

    • tukiviidakon Ykä

      Minä olen työtön ILMAN työttömyyskorvausta, koska minulla on firma. Viimeiset kaksi vuotta ansiot ovat olleet käytännössä nolla huonojen aikojen takia. Vaimo on kotona - lapsia on monta. Yksi lievästi vammainen. Tukia tulee: asumistuki, lapsilisä monesta lapsesta, vammaisen lapsen omaishoidon tuki, vammaisen lapsen tuki, kotihoidon tuki lisäosa, lisäksi harrastetukea lapsille sossusta 2 x vuodessa. lIsäksi saamme veronpalautukset yleensä takaisin kun tulot ovat niin surkeat.
      Tämän päälle tulee satunnaista tuloa satunnaisesti. Juuri tehty tutkimus siitä mitä lapsiperhe tarvitsee ylittyy meillä paljon suuren lapsiluvun vuoksi - eli se 3700 / kk ei riitä meillä. Viime vuoden olen joutunut myymään omaisuutani elättääkseni perheemme. Silti asumme omistusasunnossa eikä velkaakaan ole.

    • AsianVieresta

      Yksi näkökulma:
      Minua itseäni on koulukiusattu ja meni nuoruus tehden kaikenlaista töitä. Tunneherkkyyteni takia en oikein viihtynyt missään työssä, koska jossain vaiheessa työntekijät alkoivat supista selän takana siitä, että en seurustele muiden kanssa. Tuomittiin ylimieliseksi.

      Nyt 25-vuotiaana ihan törkeästi nostan sosiaaliturvatukea ja opiskelen erääseen pääsykokeeseen. Minulla on unelmia, joita olisin halunnut toteuttaa jo aiemmin. Olen tunneherkkä ihminen ja varmaan evoluution näkökulmasta turha ihminen. Asia ei kuitenkaan minua enää paina, koska löysin todellisen ystävän.

      Mitä tulee aloitukseen, niin pystyn kuvittelemaan, että olet perheetön ihminen, joka ajelee jollain munanjatke autolla :D. Ainoa hauskuutuksesi lienee muiden ihmisten arvostelu siitä miten he selviävät yhteiskunnassa. Minusta perheelliset saavat nostaa niin paljon tukia kuin haluavat. Enemmän olisin huolissani kaltaisistasi ihmisistä, jotka tuntuvat provosoituvan ajatuksesta humaanisuus.

      Yleinen kommentti: Tehkää ihmiset mitä haluatte lain sallimissa rajoissa. Ainoa asia, joka itseäni häiritsee on valehtelu ja manipulointi eli tehkää sellaisia asioita, josta on harmia vain teille itsellenne. Jos ette opi nöyryyttä, niin turha ihmetellä, jos ette koskaan onnistu luomaan normaaleja ihmissuhteita.

    • Minun mielestä ihminen, joka on rikkaampi kuin kotiäiti, ei ole oikea ihminen arvostelemaan tätä asiaa. Tienaat enemmän rahaa, joten mitä se on sinulta oikeastaan pois? Jos haluat positiivisen näkökohdan asiaan, niin yhteiskunta on luonut sinulle mahdollisuuden tukea köyhiä. Muuta ulkomaille, jos Suomi on niin kauhea maa. Ulkomailla on sitten muut ongelmat, josta voit narista.

    • sivustaseurannut

      Tiedän erään äidin kun just toimi näin. Jopa sanoi ettei halua mennä töihin. Pyöritti lapsia 3 eri isälle. Nyt niitä on jo viisi, ehkä tekee taas vauvan että saa jäädä kotiin kolmeksi vuodeksi.Itse on vasta vähän yli 30v. Opiskelu ei maita, ei töissä kuin pieniä pätkiä
      koko elämänsä ajan. Eipä kerry eläkettäkään. Mitäs sitten kun on
      ikää eikä lapsiakaan enää tule? Niin hoitaakohan lapset sitten hänet? No sitähän ei tiedä.
      Mutta oikeasti tukea tarrvitsevia on. Jo ensimäisen lapsen kanssa
      voi joutua elämään toimeentulotuella. Ei saa sossusta apua ja lääkkeet pitäisi saada ja päästä lääkäriin. Ei ole rahaa. Ja se että
      jos olet avoliitossa samassa osoitteessa toimeentulotuki evätään.
      se on väärin! Ei se kumppani välttämättä maksa yhtään mitään
      perheen elatukseen, siksi monet pitää eri osoitetta että pärjäävät
      päivästä toiseen. Sanompa vaan että rahat pois näiltä hallituksissa istuvilta herroilta jotka mäsläävät palaverien varjolla
      verorahoilla. Siihen suuntaan sun on ruvettava huutamaan varojen poiston suhteen, eikä vaarantaa lapsiperheitten ahdinkoa!!
      Siis apujen myöntävien tahojen on kontroloitava mikä perhe kei
      nottelee ja mikä on ahdingossa. Onhan näille lapsen kautta keinottelijoille olemassa helpompikin ammatti? eikä tarvitse lasten
      kasvattajien hoitaa erikoistarpeissa olevia lapsia äitien puolesta.
      Usein isoissa perheissä on suurin ammattiavun tarve, joita ei
      ainakaan yksin huoltava äiti pysty yksin ratkomaan. Se vasta kaliik
      si tulee kun ohjataan näitä lapsia eri laitoksiin.Kyl jämti on niin!!!!

      • 1+15

        Oletko kateellinen hänelle? :D


    • Ei kannata välittää

      Kotihoidontukea EI makseta, jos nuorinkin lapsista on yli 3-vuotias. Hoidin 3 lastani kotona siihen asti, kunnes nuorin täytti 7 vuotta. Eli yli 4 vuoteen ei todellakaan maksettu kotihoidontukea enkä saanut myöskään mitään työttömyysrahaa,sillä en ollut työkkärin kirjoilla. Tuli yhteiskunnalle paljon halvemmaksi, että hoidin lapset kotona kuin olisin laittanut heidät kaikki päiväkotiin ja mennyt töihin.

      Mieheni oli töissä, josta kk maksettiin nettona n.1600 €. Siitä lapsilisästä maksoimme asuntotuen, ruuan, vaatteet, sähköt yms.

      Tätä nykyään työelämässä ollessani tajuan, että päätökseni olla kotona kun lapset olivat pieniä oli täydellisen oikea. Olimme todella köyhiä, mutta ei tarvinnut aina olla pois töistä, kun joku lapsista oli sairaana, ei ollut hirmuinen aamukiire ja elämä oli paljon rauhallisempaa. Täyttä työtä se äidille kuitenkin oli, ei lapset itse pienenä itseään pue, pese, ruoki, vaihda vaippoja, ulkoiluta ja muutenkin huolehdi. Se, joka ei sellaista työtä ole koskaan tehnyt ei voi tietää, millaista on hoitaa lasta. Tai on antanut jonkun toisen huolehtia...

      Näitä provoja varten kannattaisi luoda omat palstansa. Ilmeisesti niiden tekijät saavat mielihyvää siitä, että luulevat saavansa ihmiset suuttumaan. Tunnen muutaman, jotka tarkoituksella lähettävät mahdollisimman vastenmielisiä viestejä ja kehuvat tutuilleen sitten, miten ovat saaneet raivostuneita kannanottoja provoihinsa... Terveisiä vain broidille...

      • kokemusta on

        Itsekin vihdoin jäin kotiin lasten kotihoidon tuen ajaksi, mutta tarkoitus on työllistyä tämän loputtua ja laittaa lapset päivähoitoon, koska toista vanhempaa meillä ei enää ole.
        Äitini jäi myös aikanaan kotiin hoitamaan pikkusisartani, oli kotona niin kauan kuin siskoni muutti kotoa, koska 40 km säteellä ei olisi ollut työpaikkoja, busseja kulki 1 päivässä molempiin suuntiin, eikä äitini aja autoa.Sitten äitini olikin jo oikeutettu työeläkkeeseen, eli hänelle tuli liki 15 vuotta jolloin ei hakenut latiakaan tukea Ei edes työttömyyskorvauksia ) mistään vaan miehen tuloista maksettiin kaikki.


    • htyhgtfyjtfj

      Jumaliste, ne tuet ovat niin hiton pieniä, ettei niillä kukaan rikastu. Itse olen koko ikäni elänyt köyhän elämää, äiti ollut enimmäkseen työttömänä, kun ei kukaan halua palkata yksinhuoltajaa, toimeentulotukea saatu silloin kun sossulla ollut kiva päivä. Lapsilisät ja muut tuet on niin vähäisiä, ettei siinä voitolle pääse, ellei näännytä lapsiaan nälkään. Hitto että joku jaksaa olla kateellinen siitä, että joku toinen on yhteiskunnan minitukien varassa, koko ajan kela ja sossu kyttää ja kontrolloi kaikkea tekemistä ja kiduttaa huvikseen. Suurin osa työttömistä olisi töissä, jos joku rikkaampi viitsisi palkata, oikealla rahalla eikä millään työllistämistuella tai kokonaan palkatta. Ilmeisesti rikkaat siis kuitenkin meluummin maksavat veroina tukia työttömille ja köyhille kuin antavat heille töitä ja oikeaa palkkaa. Oma on valintanne.


      Sitä paitsi lapsilisät ja kotihoidontuki kuuluvat kaikille, myös varakkaille. :P

    • ap:lle perhetuista

      Kirjoituksesta huomaa että ap on nuori ja perheetön. Taitaa tyttöystäväkin juuri jättänyt kun kaikki näyttää kiukuttavan, eikä joka viikonlopun baari-iltoihin rahat riitäkkään... tai sitten ei. Joka tapauksessa yleistää "tuilla elävät". Perhe-eduilla ei eletä jos ei ole toista puolisoa, joka käy palkka töissä. Aloittaja kirjoituksessaan mainitsee lapsilisän n. 100€/lapsi kuussa (tämähän elättää kenet vaan). Ap:lle tiedoksi kyllä ne töissä käyvätkin perheelliset sen saman lisän saa, ei pelkästään kotona olevat. (ap eikun lapsia tekemään kun lisä on niin mahtavan iso sillähän saisi yhden baari-illan kuussa vai pitäisikö lapselle ruoka, vaatteet yms. kuluihin). Toinen mistä eduista kirjoitit oli kotihoidon tuki, mikä on suomessa n.300€ brutto/kuussa ja jos hyvin käy saat kunnalta tuen n,200€ brutto/kuussa. Kotihoidon tukea maksetaan max. 3 vuotiaaseen ja kuntalisää n. 2v. Tuohon saa perheen tuloista riippuen n. 100€ brutto/kuussa hoitolisää. Jos alle kouluikäisiä lapsia on kotona enemmänkin näistä ei sitten valtion tarvikkaan maksaa kuin n. 60€ brutto/kuussa (ne ei varmaan sit kulutakkaan mitään) - miinus verot eli pyöreesti käteen jää (1-2 vuotiaan kanssa) reilut 600€ (2-3 vuotiaan kanssa voit laskea pari sataa pois) lapsilisä, jonka saavat tosi töissä käyvätkin lapsia saaneet. Eläkettä sitten on turha odottaa kotona "lusituista" vuosista, mutta kuka ne edes maksaisi, jos ei olisi saanut "lusittavia". Muita tuki et saa (etkä edes maininnut) niin miten tuosta maksat asumisen, ruoat, laskut yms. Varsinkaan pk-seudun vuokrahinnoilla (varmaan muualla sama tilanne). Oletko ajatellut miten paljon lapset sinulle maksaa kun ovat päiväkodissa. Paljon enemmän kuin perhetuet !!! Sitten kun nuorin lapsi on 3v. niin ei saa enään niitä huiman suuria etuuksia ja palataan töihin. Oho menot kasvaa niin isoiksi (puolet palkasta menee kun pitää viedä pienet lapset koko päiväksi hoitoon) että juuri ja juuri pärjäät (jos tosiaan on kaksi töissä kävijää). Kyllä pienillä tuilla kotona hoitava vanhempi maksaa yhteiskunnalle vähemmän, joten olisi kaikkien etuus jos vanhemmat saisivat itse päättää haluaisiko vieläkin pidempää hoitaa lapsia kotona. T: Syksyllä töihin palaava kotihoidon- ja lapsilisän tuella elävä äiti

    • jjärkeä järke

      Ei kotiäidin työ ole loisimista. Siinä on pyykkäystä, siivousta, kaupassa käyntiä, lastenhoitoa, ruanlaittoa... työtä on mittaamattomasti. Mutta sitä ei arvosteta. Vasta sitten se muuttuu arvokkaaksi, kun teet tuon saman toisessa perheessä. Omituista.

      Eräs tuttavani oli päiväkodissa töissä. Lopulta otti lopputilin ja sanoi, että on hullua mennä päiväkotiin hoitamaan toisten lapsia, kun itse viet omat lapset hoitoon!!!! Niihän se on. aivan järjetöntä.

      Kotona oleminen ei ole loisimista. Monet sanookin että he menevät töihin sen tähden, että saavat huilata, siellä pääsee helpommalla.

      Yuet on lakisääteisiä, niitä saa hakea kaikki. Jopa lapsilisät onhaettava, ne ei tule automaattisesti.

      • Heh:)

        Minä käyn töissä, elätän itseni. Ja sen lisäksi pyykkään, siivoan, käyn kaupassa, laitan ruokaa. Ei tulisi mieleenikään kutsua normaalia kodinhoitoa työksi ja vaatia siitä palkkaa sillä perusteella, että jos siivoaisin jonkun toisen kotia, saisin siitä palkkaa! Jo tämä analogia osoittaa, että ei näiden OMAN kodin ja OMIEN lasten hoidosta palkkaa vaativien järjenjuoksu kovin kirkasta ole. Heh, kas kun et vaadi palkkaa OMAN miehesi hellimisestä:)


      • 10+11
        Heh:) kirjoitti:

        Minä käyn töissä, elätän itseni. Ja sen lisäksi pyykkään, siivoan, käyn kaupassa, laitan ruokaa. Ei tulisi mieleenikään kutsua normaalia kodinhoitoa työksi ja vaatia siitä palkkaa sillä perusteella, että jos siivoaisin jonkun toisen kotia, saisin siitä palkkaa! Jo tämä analogia osoittaa, että ei näiden OMAN kodin ja OMIEN lasten hoidosta palkkaa vaativien järjenjuoksu kovin kirkasta ole. Heh, kas kun et vaadi palkkaa OMAN miehesi hellimisestä:)

        Noniin, kaipaisitko mitalia, hellyyttä vai mitä olet vailla noilla suorituksillasi?


    • YH:t

      on niin helppoja...

      • huono1

        Miten yksinhuoltajuus liittyy asiaan;lapsilisää ja kotihoidontukea saavat myös avo/avioliitossa olevat.


    • KOK-aivopesua

      Tämä on sitä Wahlruusin juoksupoikien Kokoomuspropakandaa, Kokoomusoikeisto on ryhtynyt voimakkaaseen hyökkäykseen, tuhotakseen Suomihyvinvointivaltion viimeisetkin rippeet.

      Voimakas aivopesu on meneillään, kovasti sovelletaan Ayn Randin oppeja.?

      Johon S 24, kin osallistuu täysin palkein, onhan tämä SanomaBravdan talutusnuorassa.

      Nyt on Suomen oikeistolla viimeiset hetket, voimiensa tunnossa,. Mitä ilmeisemmin
      Kokoomus tulee seuraavissa vaaleissa saamaan rökäletappion.

      Sitäpaitsi ne vaalit voivat olla lähempänä kuin moni olettaa, siinämäärin on hallituspiireissä hermostuneisuutta, uutisista päätellen.?

    • Arvokas työ

      Suomi on ajautunut konkurssin partaalle Kokoomuksen johdolla, nyt syyllisiä haetaan että voitaisiin lavastaa tuleva romahdus syytömien niskaan..

      Minusta lasten, tulevien kansalaistemme hoitaminen on arvokasta ja pyyteetöntä työtä..

      Nykyistä enemmän pitäisi tukea sitä työtä, nimenomaan pitäisi turvata kotona hoitavien eläketurva, ymm.. sosiaaliedut..

      • Tarkkanokka

        Tuo lausunto josta saa käsityksen kotiäitien töihin "pakottamisesta" on toimittajan tekemä oikaisu oikeaan lausuntoon. Joten jätetään nyt Kansallinen Kokoomus vastuunottajana työrauhaan, joidenkin muiden populistipuolueiden pakoillessa vastuuta hakeutuessaan oppositioon.


      • tyhmä kansa

        kysymys kuuluukin kuka sen kokoomuksen aina äänestää voittoon?!


      • maksumies
        tyhmä kansa kirjoitti:

        kysymys kuuluukin kuka sen kokoomuksen aina äänestää voittoon?!

        NAAPURIT.

        Meillä suomalaisilla on niin kateellisia ja typeriä naapureita.

        Meidän on pakko kehua naapureilemme että ollaan hyvin toimeentulevia "Kokoomuslaisia" Tietenkin kehutaan napureillemme äänestävämme kokoomusta, samalla ollaan niin typeriä että viä äänestetään kokoomusta.

        Uurnilla täytys muistaa. Vaalisalaisuus, ei naapurin tarvi tietää että minä äänestin työväenpuoluetta. Voinhan vaan kehua edelleen naapureilleni kokoomusta, vaikka annankin ääneni jollekin muulle.


    • Näin se on.

      Työtä on kahdenlaista.

      Nämä valtion ulkomaan lainoilla maksettavat julkisen sektorin työllistämis "-työpaikat..."

      ...ja sitten ihan oikeat työpaikat, yritykset ja niissä työskentelevät.

      Nyt on niin että julkinen sektori on saanerattava nopeasti ja nopeasti.

      Julkisen sektori palkkakulujen tähden perusturvasta on vaivihkaa tingitty ja näin jo lähes miljoona Suomalaista elää alle köyhyysrajan!

      Seuraumukset näkyvät nyt otsikoissa.

      Tasa-arvo nykyisen eriarvoistavan julkisen sektorin toiminnan sijaan.

      Amen.

      • 10+2

        Uskotko kaikkeen, mitä media kirjoittaa?
        Jo koulussa opetettiin olemaan kriittinen lukemansa ja kuulemansa suhteen.

        Oletko varma kuka/ketkä valtiotamme "johtaa"?


    • ent.4lapsen kotiäiti

      Ihan ensiksi haluan sanoa että, kotiäidin työ ei ole VAAN KOTONA MAKAAMISTA, se on monta vuotta työtä vuorotta ilman lomia tai sairaus päiviä. Lapset on hoidettava, koti siivottava, ruokaa laitettava ja kaupassa käytävä oli sairas tai ei. Itse olen ollut omien lasteni kanssa kotona niin kauan kun he äitiä kotona tarttivat. En halunnut omista lapsistani mitään "avainkaula" lapsia. Lapset on ollut tyytyväisiä kun ei ole tarvinnut koulusta tulla tyhjään kotiinn, vaan sai tulla kotiin jossa on siistiä ja vastaleivottu sämpylä tai pulla tuoksuu kun tulivat koulusta. Kotiin oli aina turvallista tulla eikä tarvinnut olla yksin. Olin neuvomassa lapsia läksyissä ja pitämässä huolta että ne läksyt tuli tehtyä ennen kuin lähdettiin ulos kavereitten kanssa ym.

      Ja miehenkin oli mukava tulla pullantuoksuiseen siistiin kotiin missä oli aina ruoka valmiina kun hän tuli väsyneenä töistä. Mielestäni se ei ollut turhaa työtä. Tein lapset nuorena ja olen kerennyt vielä tehdä töitäkin montavuotta ja teen edelleenkin. Lapset on jo aikuisia ja lastenlapsiakin on jo 6 ja vielä olis työvuosia edessä 13 vuotta jos terveys kestää ja elinpäiviä annetaan :)

      Lapsista ei ole tullut mitään luusereita vaan työssäkäyviä kunnon kansalaisia.

      Tiedän etten suinkaan ole ainoa äiti joka on näin tehnyt ja tekee edelleen.

      Tsemppiä vaan kaikille kotiäideille. On hienoa että suomessa meillä on vielä mahdollisuus valita, tukien ansiosta, että jäädäkö kotiin hoitamaan lapsia vai mennäkö töihin ja jättää lapset muiden kasvatettavaksi.

      • 17+2

        Minä en ainakaan haaskaisi aikaani sellaiseen, josta en nauti.
        Tekstisi näyttää ikävä kyllä vähän siltä kuin tämä "työ" ei olisikaan ollut sitä mitä eniten elämässäsi haluat tehdä.


    • Tuet

      Lapsilisä, kotihoidontuki, asumistuki, toimeentulotuki...
      Mitä tukiin tulee lähinnä asumistuen maksaminen niin monille ärsyttää. Ei edes haluta hankkia omaa asuntoa, vaan vuokrataan kallis asunto periaatteella saahan siihen asumistukea. Tiedän monia, jotka elävät varsin isoissa ja hienoissa asunnoissa.

      Itse olen ollut 40-vuotta pienipalkkaisessa työssä ja siitä säästänyt oman asunnon, joka nyt on velaton. Koskaan en ole saanut mitään tukia. Nyt eläkkeestäni jää käteen vain 1100euroa ja sillä pitää tulla toimeen. Tämä kaikki on työeläkettä ja kansaneläkettä en saa lainkaan, koska työeläkkeeni ylittää juuri ja juuri tietyn rajan. Ulkolaiset, jotka asuvat Suomessa tietyn ajan saavat monenlaiset tuet tekemättä mitään ja aamuisin jäivät nukkumaan, kun minä lähdin töihin. Iltaisin jaksoivat sitten valvoa pitkään ja metelöidä, kun tulin väsyneenä töistä. Asuttuaan Suomessa tietyn ajan myös he saavat takuueläkkeen, joka on muistaakseni noin 700euron luokkaa, vaikka eivät olisi tehneet mitään. Ero on olematon, kun vertaa minun eläkkeeseeni, joka on tulosta 40vuoden työstä.

      En yhtään ihmettele, miksi työnteko ei kiinnosta, kun takuueläkkeen saa nykyään tekemättä mitään ja jos on kotona voi hoitaa senkin ajan lapsia. Näin kaikki aika tulee käytettyä perheen hyväksi.

      Köyhyysraja on Suomessa tällä hetkellä 1080euroa netto. Tuon rajan minä ylitän 20eurolla tehtyäni 40vuotta työtä. Jotain on päin seiniä täällä Suomessa! Jollen olisi säästänyt omaa asuntoa en tulisi toimeen tällä. Ahkeruudesta ja tunnollisuudesta rangaistaan ihmistä. Työstäni johtuen minulla on nyt monenlaista vaivaa ja sairautta, jolta olisin säästynyt, jos en olisi ollut työssä.

      • 10+6

        Voivoi kuule, kun se on vähän valintakysymys. :/
        Enää ei voi surkutella, kun on jo valintansa tehnyt.
        Nyky aikakausi on tuonut mahdolliseksi tiedon internetin yleistyttyä melkeinpä jokaiseen kotitalouteen, Joskus tieto voi sattua.


      • Byröööö

        Asunnon voi vuokrata, mutt ei siihen välttämättä saa asumistukea. On rajoituksia asunnon ja perheen koon mukaan. Itselläni on nyt tienattuna takuueläkkeen verran ..


    • Loinen5

      Loisinhan minä - ansiosidonnaisella työttömyysturvalla, joka on 80 % palkasta. Eipä kauheesti innosta lähteä tätä huonommalla palkalla töihin, kun työmatkakulut ym. tulevat lisäksi.

      Muutenhan Suomen sosiaaliturva on lähinnä kerjäämistä ja nälän pitämistä loitolla. Ainoa poikkeus voisi olla lapsilisät, jotka voisivat olla ehkä verollista tuloa.

    • Loiseksiko tuomittu

      Olen tällä hetkellä hoitovapaalla oleva eronnut äiti, eli olen varmaan jossakin määrin jonkun mielestä noita loisia. Jos nyt ei oteta lukuun, että olen kolme aiempaa lastani saanut ollessani yrittäjä joka työllisti 10-40 henkeä, enkä pelleillyt verotuksen kanssa, vaan yrityksemme maksoi varmaan kaikki verot suurimman kaavan mukaan. Tuolloin olin poissa toimistosta pisimmillään viikon lapsen synnyttyä ja kunnallista päivähoitoa en tarvinnut ennenkuin lapset olivat jo isompia. Hoidin lapsia ja yritystä yötä päivää, kahtena päivänä viikossa vien lapset mummulle, hänen tahtonsa mukaan muutamaksi tunniksi, silloin sain hoidettua juoksevat asiat.
      Olen tehnyt töitä 15-vuotiaasta, nyt olen ollut neljä vuotta sosiaalisilla tuilla, tosin tuossa välillä menetin 3 kuukauden tuet koska itse irtisanouduin töistä, muuttaessani lasten isän kanssa yhteen, toiselle paikkakunnalle, reilun sadan kilometrin päähän. Tänä aikana olen tehnyt kaksi lasta, joita nyt siis hoidan kotona. Hoitovapaani on päättymäisillään ja olenkin jo hakenut töitä ja menossa työhaastatteluun.. mutta loinen olen varmaan siihen saakka kunnes töitä saan tai yrityksen perustan. Isommat lapseni ovat myös työllistyneet loma-aikoinaan, mahtaako heistä myöskin tulla samanlaisia loisia kuin äidistään.. olenhan ollut viiden lapsen tähden poissa töistä 4 vuotta ja 1 kk. Toki puolustuksena sanoisin että tänäkin aikana olen osallistunut vapaaehtoistyöhön sektorilla jolla julkisten palvelujen panostus ei riitä.

      • hatunnosto

        No ET !! Jos laskee että äiti on vanhempainvapaalla 10 kuukautta lasta kohden, sinullahan on vieläkin hieman miinuksella kuukaudet, vaikka oletkin ollut pitkään yhtäjaksoisesti poissa palkallisesta työstä.
        Kuka näistä aiemmista pystyisi moiseen. Jos jollakulla on mielestään oikeus tuomita loiseksi, ei hänellä ole suhteellisuudentajua kuvaamassasi tilanteessa.
        Toki kaikki yksinhuoltajaäidit eivät kaltaisiasi ole.
        Olisi kiva tietää minkä ikäinen on tuollainen äiti, kun kuitenkin äitiyslomat ovat olleet suomessa jo pitkään. Ovatko lapsesi olleet sujut äidin työn kanssa ?
        Avasipa tuo kommentti ainakin omaa ajatustani yksinhuoltajien suhteen, varsinkin hoitovapaalla olevien yksinhuoltajien suhteen.


      • Loiseksiko tuomittu
        hatunnosto kirjoitti:

        No ET !! Jos laskee että äiti on vanhempainvapaalla 10 kuukautta lasta kohden, sinullahan on vieläkin hieman miinuksella kuukaudet, vaikka oletkin ollut pitkään yhtäjaksoisesti poissa palkallisesta työstä.
        Kuka näistä aiemmista pystyisi moiseen. Jos jollakulla on mielestään oikeus tuomita loiseksi, ei hänellä ole suhteellisuudentajua kuvaamassasi tilanteessa.
        Toki kaikki yksinhuoltajaäidit eivät kaltaisiasi ole.
        Olisi kiva tietää minkä ikäinen on tuollainen äiti, kun kuitenkin äitiyslomat ovat olleet suomessa jo pitkään. Ovatko lapsesi olleet sujut äidin työn kanssa ?
        Avasipa tuo kommentti ainakin omaa ajatustani yksinhuoltajien suhteen, varsinkin hoitovapaalla olevien yksinhuoltajien suhteen.

        Kiitos, tarkoitukseni olikin hieman avata tätä käsitystä, kaikki eivät halua olla tuen varassa. Meilläkin tämä on ollut tavallaan taloudellinen itsemurha, erosin pienten isästä tehtyämme jo päätöksen hoitovapaan anomisesta. Tosin alussa oli hieman ajatusta, jos tekisin osa-aikaisesti töitä, isän työn vuoksi hän olisi voinut olla osan aikaa lasten kanssa, kuten oli tehnyt isompien lastensakin kanssa.
        Minulla kuitenkin painoi vaakakupissa se tieto, että lapset ovat vain hetken pieniä, esikoiseni on jo aikuinen ja kaksi muuta täysi-ikäisyyden kynnyksellä. Jos olisin halunnut elää hieman leveämmin, olisin jäänyt työttömäksi, silloin olisin saanut tuplana sen mitä sain käteen hoitovapaan korvauksista lisineen.
        Kysyit ikääni, olen reilu 40 ( ihana olla reilu, eikä vajaa ;) ). Meillä kuitenkin oli tuo oma työpanos se vaivattomin vaihtoehto, toki yritys oli jo jokseenkin iso, joten toimistossamme oli lopulta työntekijä vastaamassa puheluihin ja hoitamassa pienemmät ja selvät laskutukset. Itse hoidin edelleen isommat asiakkaat ja palkanmaksun ja sen työnjohdon, toki mieheni oli silloin mukana myös työnjohdollisissa töissä.
        Minulla on ollut onni, sillä lapseni ovat olleet tavattoman kilttejä, mutta kuitenkin lapsia. Koulussa ja harrastuksissa, muuallakin sain kiitoksia hyvin käyttäytyvistä ja keskustelukykyisistä lapsista. Olen ollut aika tarkka äiti, meillä on ollut kotiintuloajat ja nettirajoitukset ja myös rajoituksia tv-ohjelmien suhteen, ja lapset tietävät että se oli heidän turvallisuutensa vuoksi. En yritäkään ottaa kunniaa lapsista, he onneksi ovat ottaneet ne eväät mukaansa joita on annettu, toisinkin olisi voinut käydä. Meillä lapset harrastivat monipuolisesti ja saivat sitä kautta ystäviä ja meillä oli aina ovet avoimena, siksipä he varmaan pysyivät poissa kolttosistakin, kavereita oli aina ja heidän kanssaan tekemisiäkin tuli sivusilmällä valvottua.


    • vanhanaien

      Lapsiperheiden tuki pitäisi suunnata asumistukeen joka maksettaisiin suoraan vuokran antajalle.
      Nyt toimeentulotuki ei riitä ja rahat katoavat Shoppailuun köyhyys ahdistuksen purkamisena..

      Tulo raja jolloin asumistukea voi saada voisi olla hieman korkeampi ja omaa asuntoaan jossa asuu maksavalle pitäisi antaa myös tuke, kun asunto on maksettu on itsensä vuokranantaja eikä vain rikastu vuokranantajana kuin NYT.

      Toimeentulotueksi ei pitäisi jakaa kuin päivittäinen ruokaraha talouden hoito ei ole hallinnassa ja rahat katoaa Shoppailuun..
      . Kun Rahaa ei anneta korvamerkittynä kun ruokaa tyhmemmänkin pitäisi ymmärtää ettei ostele...

    • mami

      Itse olen äitiyslomalla tällä hetkellä ja mies käy osa-aika töissä. Tulevasta ei ole tietoa saako kuinka pian töitä äitiysloman loputtua. Näillä tuloilla ei kauhean pitkään elä.
      Olisi myös mukavaa jäädä kotiin vähän pidemmäksi aikaa lapsen kanssa, mutta töissäkin on käytävä ja perhe ruokittava.

    • justjoo!!!

      VIttumaiseks rasistipaskaks meni taas tämäkin keskustelu ku ette osaa käyttäytyä urpot.

    • muteisemitään

      Huonompaan jamaan on menossa asiat kun puhutaan heikommasta aineksesta, kadehditaan niitä mitättömiä tukia joilla joku itsensä ja lapsensa elättää. Minulle ei ole ikinä selvinnyt millä tavalla valtion maksamat tuet ovat minulta pois? Huomaanko minä sen jossain? En usko että palkkani olisi yhtään sen suurempi vaikka tämä ns heikompi aines heitteille jätettäisiinkin, kyllä nekin rahat tiensä johonkin kreikkaan lyötäisivät... mutta tuskin minä sitäkään palkkapussissani huomaisin.
      Työstä on tullut tälläinen arvo jolla kohotetaan itsensä paremmaksi, aivan kuin siitä jonkin kunniamaininnan tulisi saamaa, aivan kuin se olisi jokin saavutus raataa 50 vuotta enemmän yhteiskunnan kuin itsensä takia. Yhteiskunan kannalta olisi ihanteellisinta jos kouluttautuisimme ja painuisimme suoraan töihin ja elinikämme olisi sen verran lyhyt ettenme ikinä pääsi eläkkeelle. Paljon "turhia kuluja" säästäisimme, ei tarvitsisi valtion maksaa yhtään mitään tukia sen enempää kuin eläkkeitäkään olismme vain hyödyksi, maalle jolle me kuvittelemme olevamme korvaamattomia. Voi olla että yksilön henkinen ja fyysinen hyvinvointi laskisi aika rajusti. Mutta hei, ei se mitään, ainakin olemme sitten tehneet työtä niin sanotun hyvinvointivaltion ylläpitämiseksi.
      Mutta toisaalta taas ehkä se on parempi että tuota lisääntymistä hiukan aletaann hillitsemään, olisi sitä sitten huonompi tai parempi ihminen. Täällä on kohta asiat sillä mallilla ettei tätä paljoa enää seuraaville sukupolville toivoisi.
      Kestävä kehitys, enää vain haave uni.

      • Arbuckle

        Totta joka sana.


    • Ilmainen toimitus

      Onhan se ihan totta että aina on niitäkin jotka ei edes aio mennä töihin vaan jäävät kotiin lasten kanssa kun se kerran yhteiskunnan tuella on mahdollista. Jos näin tekee niin ei tietenkään kerrytä yhteiskuntaa rahallisesti mitenkään ainakaan sillä hetkellä. Ehkä yhteiskunta joskus hyötyy sitten kun lapset menevät töihin ja alkavat maksamaan veroja. Sekin on tärkeää että lapsia syntyy ja lapsille monesti koti on paras paikka kasvaa, ainakin kun ovat pieniä. Vähän isompana, siitä kolmesta vuodesta ylöspäin tosin olisi hyvä olla jo hoidossakin ainakin osapäiväisesti/viikkoisesti, että saavat sosiaalisia kontakteja ja muitakin aikuismalleja kuin omat vanhemmat. Samalla se äiti pääsisi sitten kiinni takaisin työelämään ensin vaikka osa-aikajommien muodossa tai sitten ihan kokopäiväisenä jos mahdollista.

      Työttömyys on vähän eri asia, koska työtön ei välttämättä ole työtön omasta tahdostaan ja silloinkin pitää ihmisen jollain elää.

      Tuen (kotihoidontuki,asumistuki,sosiaalituet ylipäätään) poistaminen ehkä pakottaisi kaikki johonkin töihin ihan mihin vaan johon pääsisivät mutta tulisi myös hyvin raskaita ongelmia ja pahaa oloa kun työtä ei kaikille riitä. Vanhemmat kärsisi ja lapset kärsisi tilanteesta, mielenterveysongelmia, rikollisuutta,harmaantalouden kasvua,väkivaltaa,epätoivoisia tekoja...ongelmat koskettaisi koko yhteiskuntaa, ei yksityäisi perheitä ...Yhteiskunnan tuet ovat välttämättömiä!

    • EU- kusetus

      Kansallinen Kokoomus Kokkariliivijengi, on tämän EU-kusetuksen pääarkkitehti ja kantakoon siitä vastuun.

      Suomen velkataakka on riskirajoilla, ja mihin ne rahat on tuhlattu,? Ulkomaisten ökypankkien tappioiden korvaamiseen.. Siitä syystä sosiaalietuuksia pyritään leikkaamaan..

      Ihmisten silmät alkava vähitellen avautumaan, tähän Kokoomuskusetukseen.

      Kokkarit ajautuu oppositioon ellei politiikka muutu,

      Uutiset kertovat päiväpäivältä kannatuksen laskusta.

    • tuliaisvastainen

      On täällä muitakin loisijoita! Maajussit saa tukiaisia eikä edes tee vuodessa kuin 1kk töitä.Kaiken lisäksi tukiaiset ovat reilusti yli keskiansioiden.Olisi jo aika saada tukiaisille yläraja esim.suomalaisten keskitulojen mukaan.Summa minkä nämä naiset saavat lastenhoidostaan aika surkea,en ainakaan itse jäisi siihen hintaan kotiin makaamaan.

    • Ilmainen toimitus

      Suomessa on köyhyysraja 1080€/kk nettotuloa yksittäisellä aikuisella mutta miten lasketaan köyhyysraja jos on lapsia?

      Sehän on selvä että moni kotona lapsia hoitava äitin ja hänen perheendä elää köyhyysrajan alapuolella.

    • kylläonotsaa

      Eli keskustelusta päätellen... Kun itse hankin lapsen ja olen äitiyslomalla lastani hoivaamassa saan heti kieroja katseita ja arvostelua vierailta ihmisiltä. Hieno homma!

      • 20+3

        Kyllä se näin Suomessa menee.


    • turpa umpeen

      Minun loisimani kuukausitulot suomen valtiolta on kokonaisuudessaan 500€/kk
      Josta sitten meneekin koko summa samantien vuokraan.Tilille ei jää mitään työttömyyskorvauksesta.

      Millä maksan laskut?

      Ei oikein tunnu oikeudenmukaiselta tuo aloitus, suoraan sanoen täyttä paskaa jonkun mistään mitään tietämättömän kyrvännupin kirjoittamana.
      Kokoomuksen jäsenen aloitus ja itse syntynyt kultalusikka persesilmässä poikittain eikä ole päivääkään tarvinnu etsiä niitä töitä eikös vaan?!

      Haista kuule aloittaja pitkä vittu ja pidä turpas kiinni kun et näistä näemmä tiedä mitään.

      • Ei ole helppoa

        Miten ja millä elät? Millä elätät lapsesi? Miehen tuloillako?


      • työtön myös

        "Josta sitten meneekin koko summa samantien vuokraan.Tilille ei jää mitään työttömyyskorvauksesta."

        Älä valehtele. Jos se 500 on ainoa tulosi (niinkuin minullakin on) eikä omaisuuksia ole, saat asumistukea vuokranmaksuun.


      • Esimerkkierkki55
        työtön myös kirjoitti:

        "Josta sitten meneekin koko summa samantien vuokraan.Tilille ei jää mitään työttömyyskorvauksesta."

        Älä valehtele. Jos se 500 on ainoa tulosi (niinkuin minullakin on) eikä omaisuuksia ole, saat asumistukea vuokranmaksuun.

        Jos on mies talossa joka käy töissä niin ei tule välttämättä mitään asumistukia.


      • zdsryr5
        työtön myös kirjoitti:

        "Josta sitten meneekin koko summa samantien vuokraan.Tilille ei jää mitään työttömyyskorvauksesta."

        Älä valehtele. Jos se 500 on ainoa tulosi (niinkuin minullakin on) eikä omaisuuksia ole, saat asumistukea vuokranmaksuun.

        Ja toimeentulotukea aivan varmasti saisi jos työttömyyskorvaus on vain 500 e/kk.
        Eri asia on vaan se että tajuaako sitä toimeentulotukea hakea...
        Jonkun tutkimuksen mukaan Suomessa 50% toimeentulotukeen oikeutetuista ei tiedä olevansa siihen oikeutettu eikä näin ollen sitä osaa hakea.


      • mulkku aloittaja
        zdsryr5 kirjoitti:

        Ja toimeentulotukea aivan varmasti saisi jos työttömyyskorvaus on vain 500 e/kk.
        Eri asia on vaan se että tajuaako sitä toimeentulotukea hakea...
        Jonkun tutkimuksen mukaan Suomessa 50% toimeentulotukeen oikeutetuista ei tiedä olevansa siihen oikeutettu eikä näin ollen sitä osaa hakea.

        mies ja vaimo saa varmaankin molemmat sen 500, eli tienaavat jopa 1000€ hurja summa kuukaudessa. joka vitun penni/centti menee vuokraan,ruokaan ja laskuihin ja joko homoseksuaali aloittaja kehtaa itkeä että toiset tienaa miljoonia saatana tuilla.
        minunkin puolesta saa haistaa sen pitkän vitun toi aloittajan mulkku.


    • jj kl

      niinkö

      • ../....

        Joo oon Ollu yksinhuoltaja ja prutto 1800euroa kk asuin menot 800kk:ssa ei as tukea ei toimeentulo tukea. Ei tukien saaminen ole mikään läpi huuto juttu


    • hölmöläisten hommaa

      Jo on tekstiä joiltakin. Osuiko ja upposi kun noin kiehahtaa yli?
      Sosiaalituet on ok tiettyyn pisteeseen asti, vaan ei enää silloin, kun niillä ansaitaan enemmän kuin kokoaikaisella työllä! Sosiaalitukia ei tulisi nostaa vähään aikaan ollenkaan, sen sijaan alimpia palkkoja kyllä ja roimasti.
      Viimeisin vääristymä tehtiin antamalla 750 e takuueläke kaikille, on ne tehneet työtä tai ei. Tuo pitäisi lisätä jokaisen työtä tehneen eläkkeen päälle, niin olisi reilua!

      • 19+19

        Keille _kaikille_ takuueläke on myönnetty?


    • Nautiskelija 27v

      Mukavahan tässä on sossunrahoilla makoilla, välillä voi tehdä vähän omia bisneksiä.
      Faija osti mulle Audin ja antaa joka kuukausi mukavasti rahaa, tyttöystävä käy töissä.

      • Jaska_

        Niin joku pas-ka lahopohja_ Audi. Tuntuuko hyvältä.... sinä selkärangaton makkara.

        Faijas kuolee vielä ja muijas lähtee, kuka sitten elättää sua?


      • Vilpertti Vipeltäjä
        Jaska_ kirjoitti:

        Niin joku pas-ka lahopohja_ Audi. Tuntuuko hyvältä.... sinä selkärangaton makkara.

        Faijas kuolee vielä ja muijas lähtee, kuka sitten elättää sua?

        sossu ja tyttöystävä


      • kettukukkuu
        Vilpertti Vipeltäjä kirjoitti:

        sossu ja tyttöystävä

        ja faijan perintö


    • hmmmm...

      Aloittaja ei kyllä näköjään älykkyydellään loista, eikä ymmärrä asioita kokonaisuuksina. Siinä vedetään mutkat suoriksi ja ei nähdä metsän puita, jos ajatellaan noin typerän lapsellisesti. Eikä varmaankaan ymmärretä edes omaa yhteiskunnallista statustaan.

      Ihanko maksat muiden etuudet? Johan on kumma. Peruspalkansaajalta pidätetyt verot eivät ole sitä luokkaa, että siitä kannattaisi mitään itkuraivaria vetää täällä palstalla.

      Toisekseen töitä kyllä tehtäisiin, jos niitä riittäisi kaikille. Jos olet seurannut yhtään uutisia, tietäisit, että leipä on entistä tiukemmassa. Siinä varmasti kaikki yhteiskunnan tuki tulee tarpeeseen.

      Etpä ole varmaan hoksannut sitäkään, että lapsi on ensimmäisten elinvuosiensa ajan hyvin riippuvainen äidistä. Lopulta myös lapsen

      Saadakseen sosiaalitukia, pitää tosissaan olla ilman muita tulomuotoja. 10 vuoden ajalta ei tuskin kerry mitään säästöjä, kun kaikki menee elämiseen, että sillä tuskin mitään asuntoja ostellaan. Että et loista matematiikan sarallakaan.

      Tervetuloa maanpinnalle sitten joskus.

      • hmmmm...

        Lause jäi kesken:

        Lopulta myös lapsen hoitaminen kotona tulee yhteiskunnalle halvemmaksi kuin riittävien päivähoitoresurssien kustantaminen. Yleisesti vaikka kävisi töissä, ei pysty kattamaan siitä koituvia päivähoidonkuluja ainakaan pidätettyinä veroina palkkatuloista. Tuottavuus täysi nolla - jos vertaa kotihoidontuen edullisuuteen.


      • 19+16
        hmmmm... kirjoitti:

        Lause jäi kesken:

        Lopulta myös lapsen hoitaminen kotona tulee yhteiskunnalle halvemmaksi kuin riittävien päivähoitoresurssien kustantaminen. Yleisesti vaikka kävisi töissä, ei pysty kattamaan siitä koituvia päivähoidonkuluja ainakaan pidätettyinä veroina palkkatuloista. Tuottavuus täysi nolla - jos vertaa kotihoidontuen edullisuuteen.

        Hyvä. Löysit yhden puun metsästä.
        Tuotetaanko haloiksi pesään vai miten?


    • loisimista ei.......

      Usein, niinkuin täälläkin kirjoitetaan kuinka tehdään lapsia ja uusia veromaksajia. Mitä tässä seurannut viimeiset 30 v. Niin lestadiolaiset ym sossun ja Kelan tukiaisilla olevat, ovat monen polven yhteiskunnan elättejä. Eli tämä on periytyvää.. Kuten joitakin aikoja sitten Kelan oma tutkimus osoitti kuinka 40000 kotitaloutta joita on jo kolmannessa polvessa Kelan tukiaisilla eläviä.. SE siitä veronmaksajista..

    • se siinä

      Ja nyt, Suomesta kaikki päiväkodit kiinni, ja lapset KOTIA KASVAMAAN, siihen asti että menevät kouluun! Mihin tarvitaan päiväkoteja, kun vanhempien kuuluu kasvattaa lapsensa, ei päiväkotien tai vieraitten ihmisten? Rahaa säästyy hurjasti ja lapset voi hyvin. Ja loppuu tää ärsyttävä kotiäitien mollaaminen. Kukaan ei oo toistaan parempi.
      Mitäs virkaa näillä työvoimatoimistojen työntekijöillä on? Siellä ne vanhat eukot istuu koneittensa ääressä ja paisuvat, ku ei tarvi sitä persettään sieltä nojatuolista nostaa?? Asiakkaat eivät sieltä töitä saa, korkeintaa halveksivan ilmeen jos kehtaa ees naamaansa siellä näyttää. Toisin ku äidit joutuu kotonaan juoksemaan lastensa perässä ja koko ajan touhuamaan, ei siinä paljoo läskiä luitten ympärille pääse kertymään. En arvosta ihmisiä jotka päivänsä viettää tietokonetta naputellen. Se ei ole oikeeta työtä.

      • 16+1

        Voi ei!
        Sinä et arvosta minua! Iik. Kamalaa.


    • dfbhfghfgy

      mitä joku aina jaksaa sönköttää että "tukien maksaminen on minun palkkani menetys" blablabla. maksat veroa sen verran ku verokortissasi lukee prosenttia ja muuta rahaa sulta ei viedä. ja sekin veroprosentti määräytyy sen mukaan paljonko ansaitset.

    • nainen 40v.

      Haluatko vaihtaa paikkaa?Tervetuloa!Täällä on murrosikäinen vammainen lapsi,joka tarvitsee jatkuvasti aikuisen valvontaa ja huolehtimista.Vaikka rakastan lastani,mieluummin menisin töihin,ettei tarvitsisi elää omaishoidontuen ja mitättömän elatusavun varassa!Tämä ei todellakaan ole mitään loisimista vaan täyspäiväistä työtä.Hävetkää ihmiset jotka kehtaatte tulla arvostelemaan >:(

      • 348vv

        Eiköhän tämä vammaisen lapsen tarvitsema omaishoito ole hieman eri asia kuin terveiden lapsukaisten ihraperseiset kotona makoilevat äidit.
        Tottakai vammaisen lapsen perhettä tulee tukea paremminkin kuin nykyään mutta ei näitä terveiden lapsien patalaiskoja äitejä. Tai isiä.


    • tällaista se on...

      Olen ihmetellyt sitäkin, kun molemmat vanhemmat ovat kotona työttömänä, ja lapsi viedään tarhaan. Kaikki etuisuudet kupataan asumistukineen. Hyvä esim eräästäkin perheestä mansessa, viiden vuoden ajalta....

      • nimenomaan...

        tuota ihmettelen minäkin!Eräs tapaus: vanhemmat työttömiä ja lapset tarhassa.Lisäksi perheen isukki ei asunnossa kirjoilla,jotta saadaan vielä yh-tuet kupattua.


    • mittasuhteetPielessä
    • NainenPuunTakaa

      Kysyn aloittajaltani vuorosta, että kumpi on suurempi "rikos" se, että äiti nostaa sosiaaliturvia vaiko se, että jotkut yritykset käyttävät yrityksille suunnattuja rahoituksia väärin mm. palkkaamalla työntekijöitä vain osa-aikaisesti puoli palkalla?

      Olen itse ollut huonoissa töissä, koska en oikeastaan osaa automaattisesti vaatia asioita. Tiedän, että minunkin elämäni olisi helppoa, jos voisin ulkoistaa yhteiskunnan ongelmat muille (vrt. aloittaja).

      Minusta tärkeintä on se, että jos tekee valintansa, niin siitä ei sitten valita. Jos kuitenkin yrittää selvitä ja löytää mahdollisuuksia siihen, se on aivan eri asia.

      Olen aina ihmetellyt erityisesti tiettyä miestyyppiä, jonka mukaan tämän yhteiskunnan suurin murhe on se, että me maksamme köyhille sosiaaliturvaa. He itse eivät näe omassa kulutusmeiningissään ongelmia (mm. ympäristöongelmat jne.)

      Toivon, että lapsiperheet saisivat olla rauhassa. Olen itse tunneherkkä ihminen ja nautin iloisista lapsista.

    • Ilmarinen

      "Nyt työttömänä jää 1060 käteen. Ei siellä lapion varressa niin kivaa ole että alkaisin siitä ilosta maksamaan"

      Paljonkos Sinulle jää käteen siten kun jäät eläkkeelle ?

      Ei nimittäin saata nuo eläkkeet makaamalla kertyä.

    • Mietin että miksi ylläpito on nostanut näin surkean provon etusivulle? :D

    • En ole katkera, mutt

      Kyllä jotai on nykyisessä systeemissä pielessä, kun erilaisilla etuisuuksilla voi olla ja elää, siinä sivussa rakentaa omakotitalo, kesämökki ja matkustella ulkomailla. Pahimpaan "pulaan" voi hakea ruokakassit leipäjonosta ja rikkoutuneen kodinkoneen saa seurakunnalta itkemällä uusiksi.

      Joku väittää, ettei tämmönen ole mitenkään mahdollista, mutta niin vaan on, että lapsilisillä, kotihoidontuella, työkkärikorvauksilla, asumistuella ym. tapahtuu aika paljon ja tuossa edellä kuvailemani on täyttä totta.

      Lapsilisilläkin voi muuten "kikkailla", eikä liikaa maksettua lapsilisää tarvitse enään maksaa takaisin, jos sitä on sattunut tulemaan vuosien ajan tilille aiheetta.

      • Systeemi vuotaa kuin

      • Systeemi vuotaa kuin

    • outoa...............

      Kyllä perheen pitäisi itse olla se joka pystyy toimeen tulonsa hankkimaan. Vaan nyt meillä alkaa olla satojatuhansia sellaisia joiden toimeentulon takaa Kela ja sossu. Nämä laitokset on alkujaan tarkoitettu vain hätätapauksiin. Jopa peruseläke taataan yli 700 e vaikka olisi kaljakuppilassa istuja koko "työuran" ja pakoilet työtä. Ei tämä ole oikein ketään kohtaan... Rehelliset ihmiset tässä kärsii..

    • Ihmisoikeuttako?

      Ai jaa.. että tapetaan lapset ja heidän vanhemmat nälkään?
      Uskomattomia aivopieruja täällä taas...

    • Tuet harkintaan.

      Suomi on varsin erikoinen maa jos katsoo pidemmällä aikavalillä, esimm. maastamuuttoa.

      Jo 1800 luvun lopulta 1900 luvun alkuvuosikymmeniin, alkanut maastamuutto, silloin suureltaosin Amerikkahan. Myöhemmin 1950-1960, luvulla oli voimaks muuttoliike Ruotsiin.

      Arviolta yli miljoona Suomalaista on muuttanut pois maastamme.

      Suomi ei ole koskaan kyennyt elättämään koko väestöä, maastamuuton syynä oli pääosin, nälkä, kurjuus, toimeentulon mahdottomuus.

      Oli lähdettävä etsimään parempaa elämää ja toimeentuloa, Suomalaiset lähtivät töihin ja olivatkin varsin pidettyjä, ahkeria, elättivät itsensä ja perheensä töitä tekemällä, toisin kuin , nämä meidän 'elintasopakolaiset, loisivat meidän verovaroilla, parhaassa työiässä olevat raavaat ihmiset.

      Tämä Kokoomuslähtöinen harhaanjohtava tuki keskustelu, on tarkoituhakuinen, oikeistolainen hyökkäys, hyvinvointivaltiota vastaan..

      Olisi syytä ottaa arvioitavaksi, valtavat yritystuet, jota valtio syytää suuryrityksille, satoja miljoonia, jotka vuotaa optiomiljonäärien taskuihin. Turhat puoluetuet, Eduskunnan, mittavat k,edustajien avustus-armeijasta koituvat, valtavat kulut,,jne.. lista olisi pitkä..

      Kotona lapsiaan hoitavat, tkevät arvokasta työä, heitä pitäisi tukea nykistä enemmän.
      Heidän tukirahansa ovat kuin kärpäsenpaska, valtameressä, jos vertaa, esim yritys, puolue,, ymm.. turhuuden tukemiseen

    • h98

      Laitetaan loisijat vaikka puuta hakkaamaan mieluummin kuin annetaan liikaa tukia.

      • Siperia opettaa

        Liikaa? Odotappas vain kun joudut työttömäksi, muuttuu se ääni kellossa.


      • Onhan tuota oltu
        Siperia opettaa kirjoitti:

        Liikaa? Odotappas vain kun joudut työttömäksi, muuttuu se ääni kellossa.

        Olin itse työttömänä jonkun aikaa, taisi siinä pari vuotta vierähtää. Sain päivärahat, joilla pystyi ihan hyvin tulemaan toimeen. Työkkäristä ei pystytty järjestämään mitään järkevää työtä, niin otin ja rakensin itselleni siinä omakotitalon ajankuluksi. Minulla ei ole koskaan mennyt niin hyvin, kuin silloin. Oli aikaa ja rahaakin tuli säännöllisesti. Talon tein nopeasti siihen vaiheeseen, että pääsin muuttamaan siihen yhteen valmiiseen huoneeseen, niin asuminen ei maksanut juuri mitään. Asuin talossa sen aikaa, että sain myytyä sen verovapaasti ja maksoin lainat pois. Rakensin vielä toisen talon samalla työttömyysjaksolla., senkin myin pois aikanaan.

        Työttömänä olisin voinnut olla vaikka maailman tappiin saakka, ei sitä kukaan estänyt. En ollut mikään rakennusmies, mutta ajattelin vain rakentaa aikani kuluksi ja hyvin siinä aika kului ja sain vielä verottomana rahaakin.

        Jälkeenpäin avioiduin ja laskimme tarkkaan, mitä meidän kannattaa tehdä vaimoni kanssa. Vaimoni asunto jätettiin vuokralle ja vuokralainen on maksanut nyt niitä hänen asuntolainoja. Vaimoni oli hoitovapaalla, kävi ne pakolliset työpäivät välissä töissä, että päivärahat eivät pudonneet. Nyt vaimo on myös töissä.

        Me kyllä ihmettelimme monta kertaa, kun monet valittivat lapsiperheiden kurjuutta. Meillä on mennyt ihan hyvin, vaikka me ei olla haettu edes mitään tukia, siis asumistukea tms. sellaista. lapsilisät, äityispäivärahat ja mitä hoitovapaalta maksettiin, ne me on otettu.


    • outoa...............

      Minusta on aika erikoista sekin, että nuori nainen saattaa tehdä lapsia useitakin eri miesten kanssa. Ei tarvitse välittää pystyykö mies maksamaan elatuksia tai pahimmassa tapauksessa ei asian osaiselle edes kerrota isyydestä, koska yhteiskunta maksaa jokatapauksessa maksut. Jokaiselle lapselle pitää olla oikeus molempiin huoltajiin ja vastuunkantajiin. Meidän löysä järjestelmä ruokkii kaikenlaisia harrastajia, joka jopa tuhoo perheet.

      • 20+20

        Raha ja seksi vallitsevat maailmassa.


    • Itse en koe kuuluvani aloittajan kirjoitukseen vaikka olenkin ollut kotona 19v kehitysvammaisen poikani kanssa enkä päässyt koko hänen lapsuutensa aikana omaishoitajaksi kun meillä täällä säästetään omaishoidon kustannuksia eväämällä keskivaikeasti vammaisen poikani omaishoitajaksi pääseminen mutta kuitenkin minua vaaditaan olemaan 24h/vrk poikani käytössä.
      En ole ollut työtön enkä omaishoitaja siksi olen joutunut hakemaan toimeentulotukea elättääkseni jotenkin itseni sillä minulta on estetty pääsy omaishoitajaksi enkä voinut poikani takia ottaa vastaa minkäänlaista työtä ei siis ole minun vikani,että olen joutunut elämään kaikki nämä vuodet elareilla/lapsilisillä/ sossun avustuksilla,
      Kannattas ajatella aloittajan miettiä ennen kuin kirjoittaa ettei ala yleistämään kaikkia samaan laiskaan kategoriaan sillä minä en ole ollut koskaan laiska en vain ole vonut muuta kuin elää tuilla

    • Tavallinen työläinen

      Kokoomuslaisten kehittelemiä yleisiä illuusioita on lukuisia. Muun muassa työttömien pitäisi mennä töihin, äitien pitäisi palata nopeasti työelämään yms. Mutta minkäs teet kun jatkuvasti uutisissa kuulee kuinka monta sataa mistäkin yrityksestä irtisanotaan. Yritetään saada ihmiset nöyräksi ja luodaan sellainen mielikuva, että työpaikan saa tuosta vaan. En pysty käsittämään että joku kannattaa tälläistä politiikkaa joka perustuu suoranaiseen valheeseen.

    • entäs näin

      Juuh, samaa mieltä TUET HARKINTAAN kanssa, miksi tosiaan perheitä kohtaan hyökätään KOKO AJAN JOKAPAIKASSA??? Kun kuitenkin tuo rahamäärä on niin pieni kaikkien muiden tukien joukossa?`

      Olen aina miettinyt, kun Suomessa tykätään auttaa niin paljon maahanmuuttajia (mikä kuitenkin on hieno asia että autetaan ihmisiä, mutta liika on liikaa!!!!). Miksi he saavat niin paljon tukia ja myös lisätukia mitä tavallinen suomalainen ei saa???
      Ja sit yritetään kauheella innolla niitä perheitä yhdistää ja lapsia ja enoja ja tätejä yms raahataan suomeen ja taas näistä maksetaan ja lisää extratukia ja apurahoja saadaan! Eikö näitä rahoja voisi vähän vähentää heiltä? Kuitenkin niin että pärjäisivät just ja just niin kuin me muut, SUOMALAISET syntyjältään!!!
      MIKSI AINA MEILTÄ SUOMALAISILTA PERHEILTÄ SUOMESSA VÄHENNETÄÄN KAIKISTA TUISTA RAHAA??????!!! JA MIKSI PERHEITÄ TÄYTYY KOKOAJAN MOLLATA?EI PERHEESSÄ VOI VAIN LUSMUILLA, SE ON KAIKKEA MUUTA KUIN LUSMUILUA!!!

      Itse olen se paljon haukuttu yh ja kaikenlisäksi yh-äiti. Ennen lapsia opiskelin ja kävin töissä, lasten jälkeen lähdin opiskelemaan (lapset tuolloin 3v ja 1v). Opiskelin, valmistuin, opiskelin ja tein keikkatöitä sillointällöin. Ja lopulta valmistuin, Mutta sitten...sairastuin todella pahasti!
      Saurauteni nähtävästi alkoi jo oireilemaan opiskeluaikanani, mutta en halunnut siihen uskoa, joten en mennyt lääkäriin. Halusin ja nautin siitä että sain tehdä työtä (ja opiskella), olin poissa kotoa jopa 12h päivässä monena n.1-3krt/vko. Tein niin paljon työtä ammattini eteen. Lapsenikin jo kärsivät siitä..koska olinhan heille se ainut vanhempi arjessa ja nin vähän kotona. Siihen samaan syssyyn saliharrastus (pää pysyy hyvin kasassa). Mutta kaikki tyssäsi kuin seinään!

      Olin saraslomalla, koska en voinut sairaana tehdä töitä. Tästäkin kuulin valitusta, vaikka kukaan ei tiennyt mikä minulla oli.
      Lapset olivat sairaslomani aikana tarhassa välillä, aina silloin kun itse olin lääkärissä (kävin siis viikottain) ja varsinkin silloin kun olin sairaalassa esim.1,5kk putkeen eli osastolla päivät ja illaksi kotiin hoitamaan lapsia.
      Hoidin lapsiani todella sairaana, vaikka päivisin lapset tarhassa eli vain ne illat lasten kanssa, niin olin niin väsynyt ja kipeä kun lapset menivät nukkumaan. Mutta en valittanut, koska rakastan olla lapsieni kanssa!!!
      Mutta aina sain kuulla, että miksi et ole töissä ja kuinka lusmu olen. Se satutti todella paljon! Lopulta kerroin sairastumisestani ja nuo työaiheet lopettettiin.

      Nykyään olen työttömänä kotona "lusmuilemassa" (juuri parantunut).
      Syksyllä kuitenkin vasta valmis aloittamaan ammattikuntoutuksen. Piti jo nyt tänä talvena aloittaa, mutta sairauteni yritti päästä valloilleen, saatiin ajoissa "kuriin", mutta hoitoa vielä vaativa.
      Eli tämän vuoden olen "kuuluisa lusmuilija" joka on kotona 5v lapsen kanssa 2-4pv(vkossa (tarhassa 1-3 pv/vko sosiaaverkon ylläpitäisenä ja että minä saan LUSMUILLA kotona! Toisin sanoen käydä hoidoissa ja hoitaa tärkeitä menoja joissa lapsen ei hyvä olla mukana mm.hammaslääkäri yms)
      eli hoidan kotona lasta enimmäkseen (sama rytmi kuin tarhassa: ulkoilua, ruoan laittoa, syömisiä, yhdessä tekemistä mm askaertelua yms normi perhe-elämää).
      Vanhempi lapsi on koululainen, joten arki aikalailla rullaa lasten ympärillä, Harrastukset vievät aika paljon aikaa koulun jälkeen. Haluan viettää aikaa lasteni kanssa. Varsinkaan kun ei koskaan tiedä kauan tämä elämä pitää meitä täällä maanpäällä..
      Kaikesta tästä, en kuitenkaan itse koe lusmuilevan. Vaikka siis olen yh-äiti työkkärin tuilla ja vielä saan tuon huoman kelan lapsilisän ja elatustuen! En rikastu niillä vaan ostan lapsilleni sen mitä tarvitsevat:; vaatteet, ruoan, harrastukset yms).
      Töihin haluan mennä! Ja menenkin, kun olen siihen valmis eli päässyt tuon ammatinkuntouksen ja sen jälkeen toiv pian töihin! :) Mutta kyllä, NYT LUSMUILEN vuoden!

      Ja ajatella työttömänä olen opettanut lapsilleni, että VIIKKORAHA ANSAITAAN tekemällä töitä mm. viedään roskat, siivotaan oma huone, autetaan tyhjentämään tiskikone yms. Jos ei joitakin noista yllämainituista tee niin ei muuten ole tullut viikkorahaakaan.
      Ja rahanarvo on aika hyvin hallussa, eikä muuten itkee pillitetä tuolla kaupassa kovaan ääneen kun ei saakaan lelua tai karkkia! Sitäkin kun näkee. Onhan se lapsesta kiinni, mutta myös siitä miten opetetaan/kasvatetaan.
      Jos hyvin pärjäävänä (ei yh, ostetaan kaikkea mitä lapsi haluaa niin yöks! Mitä siitäkin tulee, kun kaiken saa vähän kitisemällä ja rahaa on kun roskaa..ei ainakaan mitään järkevää yksilöä tuu. Snobi itseään ajatteva kusipää :D näin nähnyt monen olevan..mutta siis vasta aikuisena, en hauku lasta :) )

      Eli ei aina haukuta meitä yh-äitejä/-isejä, jotka sattuvat olemaan kotona, kun töihin ei ole terveyttä mennä, tai töitä vaan ei ole tms. Eiköhän meillä kaikilla ole jokin syy miksei töissä ole, ja se ei ole se LUSMUILU!!!!!

    • Työssäkäyvä

      Ei Suomessa ole mitään perhetukia, joilla voisi elää. Äitiys- tai isyysraha on ansiosidonnainen etuus, joka on parempi työssä oleville kuin työttömille. Työssäkäynyt voi tulla äitiysrahallaan toimeen, mikäli palkka on ollut hyvä. Yleensä kuitenkin tarvitaan puolison tulot perheen elämiseen.

      Kotihoidon tuki on vain 327 e kuukaudessa mahdollinen kuntalisä ja sisaruskorotus. Lapsilisä on ensimmäisestä lapsesta vähän yli 100 e. Seuraavista hiukan enemmän. Ei tuollaisilla rahoilla kukaan pysty elämään.

      Lisäksi voi saada toimeentulotukea ja asumistukea, mutta niitä voivat saada työssäkäyvätkin, jos heidän tulonsa eivät riitä elämiseen. Turha valittaa mistään perhetuista, jotka vieroittaisivat työelämästä.

      • Huolestunut kansalai

        Samaa mieltä. Tämä perhetukien väitetty hyväksi käyttäminen on Hallituksen propakandaa. Niillä tuskin ketään elää "Suomessa" leveästi!
        Olenkin todella huolestunut Suomen tulevasta linjasta lapsiperheitä kohtaan :(

        Perheiden yhteistä tärkeää aikaa ajetaan alas! Lapsien pitäisi heidänmielestä olla 10/h vuorokaudessa ahtaissa huoneissa missä ei saa sitä tärkeää läheisyyttä silloin kun tarvitsee. Esim alle 3vuotiaan pitäisi saada kokea aikuisen turvaa ja läheisyyttä kokoajan. Sitä ei valitettavasti päiväkodit pysty resussien takia tarjoamaan :( Tämä voi johtaa pahimmillaan Lapsen pahoinvointiin. Mistä voi aiheutua 10miljardien laskuja tulevaisuudessa.

        Rahaa saisi hallitus sata kertaa enemmän ja helpommalla ottamalla sieltä missä sitä on valtavat määrät!

        Suomen pitäisi pysyä Pohjoismaalaisessa hyvinvointi ideologiassa. Eikä missään nimessä ottaa mallia Usasta tai Keski-Euroopasta. Koska silloin on H.... Irti :(


      • Kokeiltu on!

        Kyllä näillä päiväraha ja tukivemputuksilla elää ihan hyvin. Systeemihän on tehty niin, että niitä tukia saa, kun pistää olosuhteet kohdalleen ja hakee rahat pois. Turha on vikistä mistään peruspäivärahoista, kun voit kuitata ansiosidonnaiset jne. Toimeentulotuet ja asumistuen saat, kun olet niihin oikeutettu. Härskit hakee, vaikka mitä ja saa tuet, ei niitä kukaan valvo, kiinni jäät vain, jos kateellinen naapuri sattuu ilmoittamaan. Tuossa yksi esimerkki http://yle.fi/uutiset/huijattu_kela_ei_vaadi_rahojaan_takaisin_virosta/5342872

        Itse olen maksanut veroja sen verran yhteiskunnalle, että kokeilimme lapsiemme synnyttyä miten homma pelittää. Vaimolla oli hyväpalkkainen provikkaan perustuva työ, joten äitiyspäivärahat oli ihan hyvät, hän kävi välissä töissä, että seuraavan lapsen äitiyspäiväraha oli taas kohdillaan ja jäi sen jälkeen hoitovapaalle, seuraavan lapsen jälkeen hoitovapaa jatkui vielä. Minä puolestani käytin isyyslomani lain sallimissa puitteissa. Muita tukia me ei sitten haettu, mutta niitäkin olisi saatu. Me pärjättiin ihan hyvin ja on pärjätty ihan hyvin, järjestettiin vain elämämme niin, että pärjättiin. Olemme jopa pitäneet sijoitusasuntoakin samalla, joka on ollut vuokrattuna koko ajan. Jotenkin tuntuu kohtuuttomalta, että lapsiperheet vinkuu vielä lisää tukea.


      • monia puolia
        Kokeiltu on! kirjoitti:

        Kyllä näillä päiväraha ja tukivemputuksilla elää ihan hyvin. Systeemihän on tehty niin, että niitä tukia saa, kun pistää olosuhteet kohdalleen ja hakee rahat pois. Turha on vikistä mistään peruspäivärahoista, kun voit kuitata ansiosidonnaiset jne. Toimeentulotuet ja asumistuen saat, kun olet niihin oikeutettu. Härskit hakee, vaikka mitä ja saa tuet, ei niitä kukaan valvo, kiinni jäät vain, jos kateellinen naapuri sattuu ilmoittamaan. Tuossa yksi esimerkki http://yle.fi/uutiset/huijattu_kela_ei_vaadi_rahojaan_takaisin_virosta/5342872

        Itse olen maksanut veroja sen verran yhteiskunnalle, että kokeilimme lapsiemme synnyttyä miten homma pelittää. Vaimolla oli hyväpalkkainen provikkaan perustuva työ, joten äitiyspäivärahat oli ihan hyvät, hän kävi välissä töissä, että seuraavan lapsen äitiyspäiväraha oli taas kohdillaan ja jäi sen jälkeen hoitovapaalle, seuraavan lapsen jälkeen hoitovapaa jatkui vielä. Minä puolestani käytin isyyslomani lain sallimissa puitteissa. Muita tukia me ei sitten haettu, mutta niitäkin olisi saatu. Me pärjättiin ihan hyvin ja on pärjätty ihan hyvin, järjestettiin vain elämämme niin, että pärjättiin. Olemme jopa pitäneet sijoitusasuntoakin samalla, joka on ollut vuokrattuna koko ajan. Jotenkin tuntuu kohtuuttomalta, että lapsiperheet vinkuu vielä lisää tukea.

        Eli teillä on sijoitusasunto ja ansiosidonnainen päiväraha,joten en minäkään valittaisi. Monella tällaista ei ole,ei edes ansiosidonnaista. Ja teitä on kaksi aikuista elättämässä perhettä,kaikilla ei ole niinkään.


    • Rannan kiiski

      Kummallisia poikkeuksiakin löytyy näiden etujen ja eläkkeiden ym. tukien nauttijoiden joukossa. Olen yrittänyt saada tuntemaani henkilöä hakemaan hänelle kuuluvaa eläkettä huonoin tuloksin koska henkilö vastustaa asiaa. Elelee mieluummin pienellä työmarkkinatuella.
      Asiaa on tutkittukin eli Suomessa löytyy porukkaa joka ei osaa hakea heille lain mukaan kuuluvia etuja.

    • Rikkaat rikastuu :(

      Nostakaa KOKKARIT DUUNAREIDEN PALKKOJA. Poistakaa alv. Ni oisi tavallisillakin tallaajilla mahdollisuus elämiseen!
      Tää on menossa ihan mahdottomaksi kun kokoomus on vallalla. Teen 12h tunnin työpäiviä ja käteen jää vain rakkoja! Nyt ootte lisäämässä mun taakkaa veroilla. Eli se tietää et joudun tekemään 13h päiviä et saan katon pääni päälle ja ruokaa. Ruotsissa Duunareita arvostetaan paljon enemmän. Siellä tienaisin 30% parempaa palkkaa! Tää on P..... Maaa.

      Kiitos kokkareiden!!!!

    • Tolloverkoston jäsen

      @Tuki on vääryys

      Oletko itse jokin suojatyöpaikkalainen tai vaihtoehtoisesti suhteilla tai perseennuolennalla töitä saanut?
      Epäilen vahvasti että noin älyttömiä kirjoitteleva ainakaan millään hyvillä arvosanoilla ja loistavalla ammattitaidolla varustettuna on töissä. Sossun asiakkaat eivät todellakaan mitään asuntoja osta niillä rahoilla. Ota vähän selvää tukien suuruuksista ja myöntämisperusteista.

    • Aloittanut työt 15v.

      Minulla ja miehelläni(ei ole suomalaista alkuperää) on 2,5kk:tinen vauva ja saamme siitä tällä hetkellä äitiyspäivärahaa(minimi), lapsilisän ja hiukan asumistukea.
      Mieheni saa myös sosiaalitoimelta rahaa ja ennenkuin joku tulee länkyttämään, että no niin varmasti mamu saa 4000e/kk niin kertokaa hyvät ihmiset että missäpäin Suomea? Olemme Helsinkiläisiä ja mieheni saa sen 500e/kk tukia joka on normi.

      Mieheni ei vielä puhu suomea joten työpaikkojen määrä on pyöreä nolla. Hän olisi erittäin halukas menemään töihin, mutta kukaan ei palkkaa koska kielitaito puuttuu. Hän on tällä hetkellä suomenkielen kurssilla ja sen läpäistyään(ja sen aikanakin) haluaa saada töitä.

      Minä haluan pysyä kotona vähintään siihen asti kunnes tyttömme on sen n. vuoden ikäinen, mieluiten pitempään, koska yksivuotias on vielä pieni, enkä todellakaan sen takia, että voisin ''loisia'' yhteiskunnan rahoilla.

      Ei tämä niin hienoa ole ja ei todellakaan jää käteen yhtään ylimääräistä. Kyllä minäkin töitä mieluusti haluaisin, vaan haluan myös olla tyttöni elämässä mukana muutenkin kuin laittamassa illalla nukkumaan.

      Ainiin, meille jää kuukaudessa laskujen yms. jälkeen 400e/kk:ssa ja ruoat ja vaatteet olisi lapselle saatava.

      Ps. vaikka olemme erittäin huonotuloisia ja toivomme parempaa tulevaisuutta niin olemme onnellisia. Yrittäkää te muutkin olla.

    • 23v Äiti.

      vai eletään kelan tuilla ku ei haluta mennä töihin? jaa-a, 6v kotiäitinä olen ollut ja 3 lasta on maailmassa ja 4jättä odotan. En halua mennä töihin koska haluan hoitaa lapset kotona! lapsel paras paikka on kotona. Tarhat ovat täynnä eli koska niitä palveluja en tarvi, en käytä. kotihoidontuki on HYVIN pieni ja sekin raha menee ihan vain kuule lasten vaatteisiin, ruokaan ja laskuihin, samoin lapsilisä.
      Miehen palkka on pelastus, ilman sitä olisimme soskunluukulla ja leipäjonossa.
      Mutta näin se menee nainen hoitaa kodin ja lapset, mies tuo leivän pöytään. tuet ovat pienet, eli rahasta tätä EI kannata tehdä vaan halusta. rakastan lapsiani se ei tee minusta laiskaa ja työtä vieruksuvaa, vaan haluan olla kotona lasteni kanssa vaikka tukia EI SAISI OLLENKAAN. ja sitä paitsi ei täällä kerkeä makamaan ;) on aika paljon hommaa pyörittää perhettä. ei oo vaa sohval istumista ja töllön vahtaamista vaan TÖITÄ. eli älä yritä väittää kotiäitejä vaan laiskoiksi ja tuilla eliöiksi jos et tiedä siitä mitään.

      • kohta taas töissä

        Töissä pääsee monesti helpommalla,kuin kotona pienten lasten kanssa. Pesukoneet jauhaa kahdesti päivässä, vaippoja vaihdetaan yli kymmenen kertaa päivässä, ruokaa syötetään kymmenen kertaa päivässä(kaksi pientä lasta), siivotaan ,nukutetaan kahdesti päivässä plus kaikki tämä hoidetaan itse, vaikka olisit missä oksennustaudissa tahansa. Ulkoillakin yritetään, kun saadaan lopulta kaikki kerrokset vaatteita päälle korvia raastavan huudon säestyksellä. Työkaveri ei auta, eikä sairaslomia ole. Harrastuksiin ei ole aikaa ja kavereitakin näet huutavien lasten kanssa. Ei ole isovanhempia auttamassa ja mies yli 10 tuntia päivässä töissä työmatkoineen. En tiedä yhtään miestä, joka haluaisi vapaaehtoisesti jäädä hoitamaan lapsia kotiin alle 500 e kuukaudessa, jos on muutakin työtä. Jos taas viet 9kk lapsen päivähoitoon, niin kukaan ei jouda sitä siellä hoitamaan. Kuka meistä olisi itse halunnut sen ikäisenä päivähoitoon?


      • mikä työ?
        kohta taas töissä kirjoitti:

        Töissä pääsee monesti helpommalla,kuin kotona pienten lasten kanssa. Pesukoneet jauhaa kahdesti päivässä, vaippoja vaihdetaan yli kymmenen kertaa päivässä, ruokaa syötetään kymmenen kertaa päivässä(kaksi pientä lasta), siivotaan ,nukutetaan kahdesti päivässä plus kaikki tämä hoidetaan itse, vaikka olisit missä oksennustaudissa tahansa. Ulkoillakin yritetään, kun saadaan lopulta kaikki kerrokset vaatteita päälle korvia raastavan huudon säestyksellä. Työkaveri ei auta, eikä sairaslomia ole. Harrastuksiin ei ole aikaa ja kavereitakin näet huutavien lasten kanssa. Ei ole isovanhempia auttamassa ja mies yli 10 tuntia päivässä töissä työmatkoineen. En tiedä yhtään miestä, joka haluaisi vapaaehtoisesti jäädä hoitamaan lapsia kotiin alle 500 e kuukaudessa, jos on muutakin työtä. Jos taas viet 9kk lapsen päivähoitoon, niin kukaan ei jouda sitä siellä hoitamaan. Kuka meistä olisi itse halunnut sen ikäisenä päivähoitoon?

        Töissä pääsee helpommalla? Ei nyt kovin vaativalta tuo kotiäidin "työ" kuulosta. Mitäköhän työtä tarkoitat? Ei ainakaan lääkärin, opettajan, sairaanhoitajan...Mikähän on se ammatti, jossa pääsee vielä tuotakin helpommalla???


      • et tiedä töistä
        mikä työ? kirjoitti:

        Töissä pääsee helpommalla? Ei nyt kovin vaativalta tuo kotiäidin "työ" kuulosta. Mitäköhän työtä tarkoitat? Ei ainakaan lääkärin, opettajan, sairaanhoitajan...Mikähän on se ammatti, jossa pääsee vielä tuotakin helpommalla???

        Joo ei lapsen kasvatus vaadi mitään panostusta tai taitoa. Kumman paljon näitä nuoria ampujia liikkeellä nykyään kun eihän lapsen kasvatus vaadi mitään :)

        Joo on myös tosi vaikeeta ja ahdistavaa olla lääkäri tai opettaja hyvällä liksalla. Siivoojana taas on helppoa vaikka työsta saakin huonon palkan :) Kokoomuslaisia ahdistaa nähtävästi taas.


      • tietenkin
        et tiedä töistä kirjoitti:

        Joo ei lapsen kasvatus vaadi mitään panostusta tai taitoa. Kumman paljon näitä nuoria ampujia liikkeellä nykyään kun eihän lapsen kasvatus vaadi mitään :)

        Joo on myös tosi vaikeeta ja ahdistavaa olla lääkäri tai opettaja hyvällä liksalla. Siivoojana taas on helppoa vaikka työsta saakin huonon palkan :) Kokoomuslaisia ahdistaa nähtävästi taas.

        Tietenkin lapsen kasvatus on vaativaa. Myös parisuhteen hoito voi olla vaikeaa arkirumbassa kiireen keskellä - pitäisikö ihmiselle maksaa palkkaa tästäkin "vaativasta työstä"? On vaativaa esim. lopettaa tupakanpoltto, laihduttaa 20 kiloa, olla ystävällinen tyhmille ihmisille jne, jne.Kyse onkin siitä, pitääkö yhteiskunnan maksaa palkkaa kaikesta, minkä ihminen kokee vaativaksi, vai voisiko olettaa, että tietyt ihmisen elämään kuuluvat asiat (esim. oman kodin ja omien lapsien hoito) tulisi hoitaa ilman yhteiskunnan maksamaa palkkaa.

        Niin tai näin, näiden tukiaisten leikkaus on lähivuosina edessä. Rahat vaan ei enää riitä. Varautukaa siihen, kun mietitte lastentekoa.

        ps. ja ei, en ole koskaan polttanut tupakkaa, olen aina ollut normaalipainoinen ja ihana parisuhde toimii ilman hoitoa:) Ihan vain varmuuden vuoksi, kun joku kuitenkaan ei osaa lukea. Nämä edellä mainitut siis ovat vain esimerkkejä:)


      • voehan paukku
        kohta taas töissä kirjoitti:

        Töissä pääsee monesti helpommalla,kuin kotona pienten lasten kanssa. Pesukoneet jauhaa kahdesti päivässä, vaippoja vaihdetaan yli kymmenen kertaa päivässä, ruokaa syötetään kymmenen kertaa päivässä(kaksi pientä lasta), siivotaan ,nukutetaan kahdesti päivässä plus kaikki tämä hoidetaan itse, vaikka olisit missä oksennustaudissa tahansa. Ulkoillakin yritetään, kun saadaan lopulta kaikki kerrokset vaatteita päälle korvia raastavan huudon säestyksellä. Työkaveri ei auta, eikä sairaslomia ole. Harrastuksiin ei ole aikaa ja kavereitakin näet huutavien lasten kanssa. Ei ole isovanhempia auttamassa ja mies yli 10 tuntia päivässä töissä työmatkoineen. En tiedä yhtään miestä, joka haluaisi vapaaehtoisesti jäädä hoitamaan lapsia kotiin alle 500 e kuukaudessa, jos on muutakin työtä. Jos taas viet 9kk lapsen päivähoitoon, niin kukaan ei jouda sitä siellä hoitamaan. Kuka meistä olisi itse halunnut sen ikäisenä päivähoitoon?

        kuka pakottaa tekemään niitä lapsia jos on niin rankkaa?Ehkäisy on olemassa.


      • 20+16
        tietenkin kirjoitti:

        Tietenkin lapsen kasvatus on vaativaa. Myös parisuhteen hoito voi olla vaikeaa arkirumbassa kiireen keskellä - pitäisikö ihmiselle maksaa palkkaa tästäkin "vaativasta työstä"? On vaativaa esim. lopettaa tupakanpoltto, laihduttaa 20 kiloa, olla ystävällinen tyhmille ihmisille jne, jne.Kyse onkin siitä, pitääkö yhteiskunnan maksaa palkkaa kaikesta, minkä ihminen kokee vaativaksi, vai voisiko olettaa, että tietyt ihmisen elämään kuuluvat asiat (esim. oman kodin ja omien lapsien hoito) tulisi hoitaa ilman yhteiskunnan maksamaa palkkaa.

        Niin tai näin, näiden tukiaisten leikkaus on lähivuosina edessä. Rahat vaan ei enää riitä. Varautukaa siihen, kun mietitte lastentekoa.

        ps. ja ei, en ole koskaan polttanut tupakkaa, olen aina ollut normaalipainoinen ja ihana parisuhde toimii ilman hoitoa:) Ihan vain varmuuden vuoksi, kun joku kuitenkaan ei osaa lukea. Nämä edellä mainitut siis ovat vain esimerkkejä:)

        Suo yhtä täydellinen ja ihana elämä muillekin ympärilläsi, äläkä puutu asioihin? Selvä? :)


      • tarhatäti.
        mikä työ? kirjoitti:

        Töissä pääsee helpommalla? Ei nyt kovin vaativalta tuo kotiäidin "työ" kuulosta. Mitäköhän työtä tarkoitat? Ei ainakaan lääkärin, opettajan, sairaanhoitajan...Mikähän on se ammatti, jossa pääsee vielä tuotakin helpommalla???

        Tarhassa päivähoitajan työ:D :D :D


    • voi sentään

      23 v. ja neljäs lapsi tulossa? Ei taida olla sulla mitään ammattia / koulutusta? Olet hankkinut miehen elättäjäksi ja teet lapsia oikeuttaaksesi kotona olemisesi? Meinaatko tehdä vielä viidennen, ja kuudennen..saatathan muuten joutua töihin! Entäs jos miehesi kyllästyy siittäjän ja elättäjän rooliin? Entäs jos miehesi vaihteeksi haluaisi olla vuoden, pari koti-isänä - menisitkö töihin? Voivoi.

      • 1+6

        Älä puutu muiden asioihin.
        Kateutesi paistaa lävitse.


      • aivan!

        Niinpä! Juuri näin sitä syrjäydytään yhteiskunnasta. Kyse ei ole siitä, että äidit eivät palaa työelämään lastenteon jälkeen, vaan siitä, että jotkut eivät ole sinne koskaan menneetkään. Kovin kauan yhteiskunnallamme ei ole enää varaa tällaista kustantaa.


      • madonluvut
        aivan! kirjoitti:

        Niinpä! Juuri näin sitä syrjäydytään yhteiskunnasta. Kyse ei ole siitä, että äidit eivät palaa työelämään lastenteon jälkeen, vaan siitä, että jotkut eivät ole sinne koskaan menneetkään. Kovin kauan yhteiskunnallamme ei ole enää varaa tällaista kustantaa.

        huijarit tietty pitää saada kiinni, mutta pitäkää nyt jumalauta jo turvat ummessa normaaleista kotiäideistä idiootit.

        menkää itkemään kataiselle, se teidän rahat kreikkaan jakaa eikä kotiäidit niitä vie.
        luoja miten tyhmiä lampaita taas sönköttämässä paskaa yksikään teistä madoista ei tajua missä mennään.


      • huvittunut äiti
        madonluvut kirjoitti:

        huijarit tietty pitää saada kiinni, mutta pitäkää nyt jumalauta jo turvat ummessa normaaleista kotiäideistä idiootit.

        menkää itkemään kataiselle, se teidän rahat kreikkaan jakaa eikä kotiäidit niitä vie.
        luoja miten tyhmiä lampaita taas sönköttämässä paskaa yksikään teistä madoista ei tajua missä mennään.

        Ulkomaille kyllä kymmeniä ja satoja miljoonia, mutta ei täällä itketään äitiyspäivälomarahoista. Ei voi kuin nauraa :)


    • hohhoijaa

      Kyllä Kelaa huijataan törkeästi , olen nähnyt sellaisia tapauksia että huh huh . Tämä äiti ei - koulutettu , on tehnyt lapsenteosta bisneksen . Nyt jo seitsämäs tulossa samalle isälle , mutta Kelan kirjoissa äiti on yh , ja saa asumistuen , yh-korotetut lapsilisät , kotihoidontuen ja mitä sitten vielä sossusta , rahaa vaatteisiin , virkistykseen , ja tietty sähkölasku ja lääkäri ja lääkekulut maksetaan . He elävät todella varakkaasti , mies käy vielä töissä ansaitsemassa rahaa ja saa elatustuesta jotain verovähennyksiä . Mä en kyllä tajua , että Kelaan menee läpi selittelyt , jos niiltä on mitään kyselyä edes tullut . En tunne niin hyvin tätä perhettä . Mutta en ole kateellinen , harmittaa vain että näin voi Suomessa tehdä . Muualla ei taitais onnistua , paitsi Ruotsissa ehkä .

      • 12+7

        Miksi puutut ylipäätään jos et ole kateellinen?
        Eihän se ole tyhmä, joka rahastaa ostaa vaan se, joka sitä rahaa syynää. Sama pätee ostajan ja kauppiaan välisessä "suhteessa".


    • väsyin tarinastasi

      Työssä käyvät porvarit ovat kateellisia työttömille. Tämä jo joku kertoo että lama on täällä :) Hei ihan oikeesti ei lapsia tekemällä ketään rikastu ja ei siitä jää mitenkään rahallisesti voitolle. Tarvii olla ihan totaalinen idiootti jos ei ymmärrä että yleensäkään millään työttömien tuilla ei todellakaan juhlita vaan niillä kituutetaan hengissä. Vähän todellisuudentajua nyt päähän ja käykää lukemassa kuinka paljon joku yksinhuoltaja tai työtön saa rahaa elämiseen ja sitten katselee kaupassa vähän niitä hintalappuja vaikka normaali safkasta/muista pakollisista päivittäis tavaroista. Vai onko todellakin näin paljon paljon ihmisiä jotka ovat ihan pihalla.

      Tasavero kaikille ja ei mitään rikkaiden hyysäämistä niin että he nostelevat mitään osinkoja minimiveroilla.

    • velivelkaottaessa

      Suomen talous kaatuu tähän ilmaisen rahan jakeluun...ja etuuksiin..
      Sitä kun käytetään häikäilemättä hyväksi..
      Kohta ei saa enää valtiokaan velkaa,jokan määrä on jo nyt kestämättömällä tasolla, jos meinaa takaisinkin joskus maksaa...Tehdään Kreikat!

      • hoitsu.

        Suomen talous kaatuu Kreikan, Espanjan, Portukali ym tukemisiin miljardit poikineen etelä Euroopan kansoille Kahden vuoden kodinhoidon tuki on yx hyttysen paska verratuna noihin tukijaisiin.
        Itse olen menossa työhön, josta olen äitiyslomalla, kun lapseni täyttää 1v , koska ei se työpaikka mihinkään häviä, kun olen äitiyslomalla ja minua ei lomalla saa sanoa irti.
        Lapseni laitan yksityiseen hoitoon ja nostan tuota kodinhoitotukea jolla kustannan osan hoidosta.
        Ei kaikki loisi kotona kodinhoitotuella, tukea saa myös, jos ei laita lasta kunnan päivähoitoon.


    • pienenäiti

      Luulen että monilla lapsettonmilla jotka paasaavat asiasta ovat menneet vähän puurot ja vellit sekaisin.... Jos jää kotiin yli 9kk ikäisen vauvan (huom! vauvan, tuon ikäinen ei osaa vielä edes kävellä, puhua tms.) kanssa niin en nyt ehkä sanoisi että pelkällä kodinhoidontuella on varaa huvikseen "loisia" kotona. Jos ette sattuneet tietämään niin kodinhoidontuesta jää kuussa käteen n.280e. Kuinka moni teistä kustantaisi sillä asumisen saati sitten muut menot?

      Itse olen kotona vuoden ikäisen poikani kanssa koska en raaski vielä noin pientä laittaa päiväkotiin jossa ryhmäkoot ovat ihan järjettömiä! Saan siis kuussa 280e 104e lapsilisää. Ei siis toivoakaan että tuolla maksaisi asuntolainan lyhennystä elämistä jos mieheni ei olisi töissä, ja aika paljon joutuu myös käyttämään säästöjä joita olen kerryttänyt töissä ollessani ennen raskautta.
      Monella ei ole edes taloudellisesti mahdollista jäädä 9kk jälkeen lapsen kanssa kotiin vaan joutuu pelkästään taloudellisista syistä laittamaan lapsen päiväkotiin vaikka lapsi siitä kärsisikin!

      En missään nimessä kiellä sitä etteikö löytyisi myös niitä oikeita sosiaalipummeja jotka käyttävät kaikki edut hyväkseen mutta eiköhän sellaisia löydy muistakin kun meistä kotiäideistä ;)
      Itse menen töihin kun lapseni on vähän vanhempi (ja kodinhoidontukihan loppuu 3 vuoden jälkeen) tai siinä vaiheessa kun säästöt loppuvat.
      Lopettakaa yleistäminen ja ajatelkaa välillä vähän muidenkin kannalta, on niitä mätämunia ihan joka ryhmässä ;)

    • pakkohakea

      ei loisita.köyhää elämää tukien varassa.lasten kanssa työtä jokapäiväinen elämä näillä tuilla.jos loistavaa ja rikasta lois eloa kaipaa,älä hanki köyhänä lapsia.lisäksi työt kelpaisi jos saisi.kouluttaudun työttömänä möllistellessä jotta en tulevaisuudessa tarvitsisi tukea,oltas pulassa ilman tukia.veneen alleko lähettäs vai tultasko nurkkiis loisimaan sen jälkeen kun toisilta leivän suusta veisit ja asunnot?

    • EUROT ja MARKAT

      Aloittaja heitti nyt täydellisen provokaation tai. On täysin tietämätön tavallisen Suomalaisen ja korkeintaan 4-lapsisen perheen tukien suuruudesta.
      ----------------------------------------------------------------------------------------------------------
      1980-LUVULLA

      Se oli kuulkaa 1980 luvulla, jolloin lapsilisiä maksettiin noin 1100 mk / lapsi, eli silloin sai 4-lapsesta yli 4400 mk/kk lapsilisi.
      Vertailunvuoksi silloin 1980-luvulla hyväpalkkainen työmies hankki noin 55 mk/h*162.5 h/kk = 8937 mk/kk prutto. 20% verot käteen sai 7 149 mk/kk

      Silloin 1980-luvulla, jolloin omakotitalot rakennettiin talkoovoimin sellainen 180 m/2 omakotitalo tuli maksamaan noin 300 000 mk ja sellainen maksettiin isän ja äidin työpalkoilla noin 6-10 vuodessa

      Muista erään 4-jlapsisen perheen, joka rakensi tuolloin 1980-luvulla omakotitalon ja isä kertoi minulle, kuinka talo rahoitetaan.
      He maksoivat sen näin 4-lapsen lapsilisät 4400 mk/ kk käytettiin kokonaan talolainan lyhentämiseen ja maksoivat talonsa 7 v pelkillä lapsilisillä, ja siten isän ja äidin palkka jäi elämän ylellisyyksiin.
      -----------------------------------------------------------------------------------------------------------
      NYKYÄÄN

      Ammattimiesten palkat metallialalla eivät ole nousseet 1980-luvulta juuri lainkaan nykyään, jos koneistaja saa 15 €/h on hän ns. hyväpalkkainen ja normaalistikin vain 13 €/h * 7.5 h/pv * 21.5 pv/kk = 2096,25 €/kk - 20 % verot = käteen jää 1677 €/kk, joka nykyään euron nostettua hintoja 6-kertaiseksi markka ajasta on 1677 €/kk nettopalkka todella pieni.
      Se on niin pieni palkka, että se menee kokonaisuudessaan asumis ja elämis kustannuksiin. 1980-luvun markkaaikaan verrattu.

      Markkaaikaan hyväpalkkainen työmies pystyi palkallaan ostamaan uusia autoja ja maksamaan omakotitaloja.
      Nyt euroaikaan työntekijänpalkalla ei pysty ostamaan uusiaautoja eikä rakentamaan omakotitaloja.

      Meillä itsellämme on 3-lasta joista vaimoni saa lapsilisiä yhteensä vähän yli 300 €/kk se on kuulkaa niinh vähän, ettei sillä edes saa lasten vaatteita ja ruokaa ostettua 3-lapselle kuukaudeksi.

      Eikä nykyisillä lapsilisillä kuulkaa maksella 300 000 € maksavien omakotitalojen lainanlyhennyksiä

      Tiedän myös että täysimääräisen lapsikorotuksen saava perheen isä saa kelan työttömyysturvaa vain 750 €/kk ja äiti samanverran 750 €/kk lapsilisät 300 €/kk = 1800 €/kk 5- henkisen perhe elättämiseen tämä on kuulkaa niin vähän, ettei kukaan halua kärvistellä vuosiä tällaisessa nälkäloukussa niin, että se aloittajan kateellisen katkera vuodatus on todella tietämättömän tai typerän ihmisen puhetta.

      2-aikuisen ja 3-pienen lapsen elämän ylläpitäminen on todella kallista, kujnh jokavuosi, joudut ostamaan, jopa 2-3* uudet talvi ja kesä vaatteet ja kengät, koska lapset rikkovat ja kasvavat

      Teille kateelliset MOUKAT pyydän, jos noin kovasti haluatte niin vaihdan mielelläni osia teidän rikkaiden kanssa, jotka ette osaa mitään muuta tehdä, kuin nälviä köyhiä.

      Kuulkaas tämä köyhyys ei johdu meidän köyhien älystä tai laiskuudesta me ei olla tätä itse aiheutettu vaan tämän köyhyytemme ovat aiheuttaneet.
      Teidän rikkaiden, ahneiden ja röyhkeiden poliittiset ja osakemarkkina pelinne, jossa te pyritte hyötymään ja saamaan voittoja sijoitustoiminnalla, jossa kukaan ei ole tehnyt mitään tuottavaa työtä.

      Itse asiassa Pörssitoiminta on vakuutustoiminnan lisäksi yksi meidänaikamme suurimmista laillistetuista huijauksista.
      Siten suursijoittajat ovat aikamme verenimijöitä, joiden toiminta on verrattavissa mafian sisäpiiri toimintaan, jossa kerättiin ns. suojelurahoja.

      Kaikille kunnollisille ihmisille hyvää jatkoa parempia aikoja odotellessa.

    • aiti12

      voi viittu mika mulku ajatella noin...

    • kotiäiti35

      Jonkunhan ne lapset pitää hoitaa ja olen sitä mieltä, että oma vanhempi on useimmiten se paras hoitaja. Ei lasten hoitaminen päiväkodissa todellakaan kunnille ilmaista ole. Varsinkin, jos lapsia on kotona useampi, kunta säästää pitkän pennin päivänhoidon kuluissa. Eikä myöskään voi puhua kotona loisimisesta. Jos on kokemusta neljän alle kouluikäisen hoitamisesta kotona, niin kyllähän se ihan työstä käy. Sillä erotuksella vaan, että jos hoidossa olisi kolme toisen perheen lasta, äidin nimitys olisi perhepäivähoitaja ja työstä saisi palkkaa. Kun lapset ovat omia, niin valtio muistaa kotihoidontuella, joka on jopa perhepäivähoitajan palkkaan verrattuna pieni raha ja verothan siitäkin muuten sitten maksetaan.

    • Koti-isä 62v27

      Hieman historiaa:

      Perhetukien ynnä muiden tukien varassa on onnistuttu kituuttamaan jo päälle kolmekymmentä vuotta. Siis viisihenkinen perhe, josta yksi lapsi yritti irtaantua omaan elämään, mutta ei oikein onnistunut ja tuli takaisin verovelkoineen ruokittavaksi. Toinen lapsi yrittää sinnitellä maailmalla maksuhäiriömerkintöineen, ja häntä tuetaan mahdollisuuksien mukaan.

      Kolmas on kotona, eikä saa mitään tukia, ei työmarkkinatukea eikä edes toimeentulotukea (on tietenkin kelan asumistuessa mukana laskennallisena henkilönä).

      Vuokria on maksettu kunnalliselle vuokranantajalle noin neljännesmiljoona euroa (siis kierrätetty tukiaisia).

      Peruste tukiaiselämään on absoluuttinen köyhyys. Välillä kun tuli perintöjä, tukiaiset loppuivat, niin että piti mennä töihin, kunnes perinnöt oli syöty.

      Elintaso on sitä, että ruokaa haetaan jakeluista, alennuksista, metsistä tai mereltä ja enimmäkseen syödään halpaa itsetehtyä ruokaa.

      Vaatteet ja muu tarpeellinen kama löytyy roskiksista ja kierrätyksistä ja kirppareilta.

      Matkusteta ei minnekään. Julkinen paikallisliikenne on aivan liian kallista, paitsi harvoina elintärkeinä poikkeustapauksina. Liikkumisväline välttämättömyyksiin on roskisosilla täydennetty korjailtu rämäpolkupyörä.

      Sairastella ei passaa.

      Lapset kaikki hoidettiin kotona, yksi erehdyksessä pistettiin eskariin.

    • alas hyvinvointi yht

      Syytä siitä eduskunnan väkeä joka antaa tällaisen mahdollisuuden, he on nää lait hyväksynyt.

    • kateellisen vikinää

      Tuet ja etuudet eivät todellakaan anna mitään luksuselämää ja viimeistään lasten mentyä kouluun tulee tyhjä paikka eteen - siihen asti on melkein hyväkin että vanhemmat on paljon kotona, ainakin lasten kannalta. Valitettavasti jotkut eivät arvosta oravanpyörää lasten hyvinvoinnin kustannuksella ja käyttävät mieluiten vähemmän rahaa turhaan roinaan. Ethän unohda, että monesta kotona hyvin kasvatetusta lapsesta tulee aikuisena veronmaksaja, kenties et itsekään ole aina ollut aikuinen? Kaikille ei myöskään riitä töitä. Jokainen meistä ei ole niin kaunis ja lahjakas, että osaisi hankkia ammatin jolla saa hyvän työpaikan. Huonosta työstä maksetaan myös niin kitsaasti että ihan sama tekeekö sitä, vai makaako kotona. Etenkin jos on lapsia, vastaus siihen kysymykseen on selvä. Verot työstä menevät myös suurelta osin täysin vääriin paikkoihin, joten en näe moraalisesti kovin paljon väärää siinä jos joku tekea ajoittain hyvin pientä pimeää tiliä. Kukin taapertaa tyylillään, joillekin ei status ja virka ole yhtä tärkeitä asioita kuin toisille.

      Itselläni on koulutus ja työkokemusta, mutta työtä ei tarjoa kukaan vaikka olen hakenut aktiivisesti jo yli vuoden ajan. Enkä näe siinä mitään väärää, että vietän muutaman vuoden enemmän kotosalla lapsiani hoitaen ja heidän kanssaan aikaa viettäen. Veroja olen aina maksanut ja sellaisiinkin asioihin joihin en niitä halua jakaa, joten maksakaa nyt tätä vähän aikaa minullekin.

    • SD_p

      Jos kaikki tukimuodot lopetetaan, niin tänne syntyy hökkelikyliä ja pahvilaatikko kansaa, kerjäläisiä ja sairaita ihmisiä joita kukaan ei hoida,kaikenmaailman kulkutaudit lisääntyisi ja myös eliitti voi saada tartunnan ja vanhoja ihmisä joilla ei mitään eläkettä ja katulapsia kaikkialla ja tämähän lisää rikollisuutta valtavasti.
      Minä kannatan hyvinvointivaltiota, että heikommista pidetään huolta ja kaikilla on jonkunmoinen elintaso, ettei kukaan kuole nälkään ja kaikilla on koti päänsä päällä.

    • tekopyhää

      "Tavaksi on tullut, että makaillaan kotona lasten varjolla ja eletään avustuksien varassa pysyvästi. Useimmilla äideillä ei ole aikomustakaan mennä koskaan työhön."
      Kyllä on mustavalkoinen maailmankatsomus, suurin osa äideistä on ns. kunnollisia ihmisiä ja käyvät myös työssä. Tämä avustuksien varassa elävien ryhmä on todellakin marginaalinen. Inhottaa tällainen tietämättömien typerysten mielipiteet, yleistetetään asia koskemaan kaikkia. Itse luullaan olevan koko kansan elättäjä muistamatta sitä, että tässä maassa on paljon muitakin veronmaksajia.

    • Lasten isä

      Pitäs tehdä semmoinen laki että eläkkeesen tulee kiinteä lisä jokaisesta lapsesta joka on työelämässä ja jonka palkka ylittää jonkun xxx palkka rajan.

      Lois paineet että vanhemmat kattos että tenavat kouluttautuu ja menee työelämään.

      Kuitenkin tarvitaan lapsia että meidän eläkkeet tulee maksettua. Sinkut ja lapsettomat sitten hyötyy lapsiperheellisistä.

      Lapsen tekeminen ja saattaminen 18 v asti on vanhemmille rahareikä. JA MIKÄ TYÖMÄÄRÄÄ pyykkiä, kakkapyllyjä, harrastuksia, ruuan valmistusta, ym ym Tähän ei naurettavan pienet lapsilisät ym. tuet auta mitään.

    • Höpöti höi

      Tukia saamaton on aina vakuuttunut, ett joku saa mahdottomasti tukia. Totuus on se, ettei tuilla ainakaan leveästi eletä. Joku voi saada hyvän ansiosidonnaisen, mutt se loppuu aikanaan. Ja sitt, jos joku "menee" töihin heikolla koulutuksella, palkka on mitä on ja pitää sittenkin hakea tukia, ett saa pöytään syötävää. Ja nuoria naisia otetaan töihin niin mielellään, kun he jää äikkärille ja lapset sairastaa eli mistä heille töitä?
      Eiköhän lasten kasvattaminen ole kuitenkin järkevää kotona "oloa" vai makseletko mieluummin joillekin, jotka käyvät ryöstelemässä omaisuuttasi tms. Ja pahimmat rosvot jää rangaistuksetta ja Nalle saa parhaimmat tuet..

    • karmeeta kattoo

      Lapset ainakin oppii jo varhain tuon kotona maleksimisen taidon, hyvä niin. Osaavat sitten teini-iässä sujuvasti lintsata ja syrjäytyä pois työtätekevien jaloista.

    • Anonyymi

      Joo minäkin tunnen perheen,jossa on isot lapset mutta vanhemmat ei käy työssä,joku maksaa vuokrat,kännykät,kaikki,eikä niitten tarvii hakea edes töitä

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      67
      6579
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      27
      4243
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      270
      2647
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      26
      2040
    5. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      30
      1558
    6. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      97
      1407
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      55
      1111
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      304
      1107
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      77
      1066
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      39
      1031
    Aihe