Kannabis (marihuana eli marijuana) eli hamppu on perinteinen viljely- ja rohdoskasvi. Yleisessä kielenkäytössä sanalla kannabis tarkoitetaan hamppukasvista saatavia kannabistuotteita, joita käytetään päihteenä tai lääkkeinä.
Kannabiksen päihdyttävä vaikutus perustuu kasvin erittämässä hartsissa olevaan tetrahydrokannabinoliin (THC) ja muihin ns. kannabinoideihin, joita on erityisesti emikasvin kukinnoissa sekä miedompina pitoisuuksina kasvin lehdissä. Kasvista saatavasta hartsista valmistetaan hasista ja hasisöljyä, kasvin kukintoja ja versoja kuivatetaan marihuanaksi.
Kannabis on jo dekriminalisoitu monessa muussa maassa. Kannabiksen päihdyttävästi vaikuttavien ainesosien kannabinoidien tappavaa annosta ei tiedetä, mutta arvioiden mukaan kannabista pitäisi kerralla nauttia useita kiloja, jotta yliannostus tapahtuisi. Tiedemaailma ei tunne kuolemaan johtanutta yliannostustapausta. Yhdellä käyttökerralla puhutaan maksimissaan muutamista grammoista.
Kannabiksen pienen määrän hallussapito ja käyttö pitäisi laillistaa suomessakin.
* Suuri rahasampo siirtyisi salakuljettajilta sekä rikollisjärjestöiltä valtiolle.
* Myyntiä voitaisiin valvoa, alaikäisten olisi vaikeampi hankkia kannabista.
* Poliisilta vapautuisi suuri määrä voimavaroja oikeiden rikosten tutkintaan.
* Yhtenä tärkeimmistä lääkekäyttöä puolustavista tekijöistä voi mainita vahvojen kipulääkkeiden käytön väheneminen.
Adressi on lähetetty 29.12.2008 Sosiaali- ja terveysministeriölle, saatekirjeen voi lukea keskustelupalstan viestissä n. 1052.
http://www.adressit.com/kannabis
Kannabis lailliseksi
Kannabis Lailliseksi
4
144
Vastaukset
- mr Amsterdam
Kannabiskahvilat kaikkiin kaupunkeihin suomessa ehdottomasti.
Myyjät opastaa kokemattomia ja kokenneita käyttötarkotuksen mukaan.
Liiallisen kannabiksen käytön haitat pitää olla luettavissa isolla joka puodissa ja siitä kuuluu mainita asiakkaille.
En kannata kotikasvatusta, koska näin ei valtio saa vero tuloja. - judge dredd
Hampusta saa tehtyä hyvää köyttä johon nää kannabisnarkit tulee hirttää tavattaessa.
- ....
Kannabiksen käyttäjistä ei ole harmia muille. Juopot ovat riesa ja ongelma.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Poliisi tutkii murhaa Paltamossa
Poliisi tutkii Kainuussa sijaitsevassa Paltamon kunnassa epäiltyä henkirikosta, joka on tapahtunut viime viikon perjanta384609Jos me voitais puhua
Jos me voitais puhua tästä, mä sanoisin, että se on vaan tunne ja se menee ohi. Sun ei tarvitse jännittää mua. Mä kyllä203185Jenna meni seksilakkoon
"Olen oppinut ja elän itse siinä uskossa, että feministiset arvot omaava mies on tosi marginaali. Todennäköisyys, että t2692341Jere, 23, ja Aliisa, 20, aloittavat aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla: "Vaikka mä käytän..."
Jere, 23, ja Aliisa, 20, ovat pariskunta, joka aloittaa aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla. Jere on ollut koko aikui532217- 1652069
Vain yksi elämä
Jonka haluaisin jakaa sinun kanssasi. Universumi heitti noppaa ja teki huonon pilan, antoi minun tavata sinut ja rakastu891670Vielä kerran.
Muista että olet ihan itse aloittanut tämän. En ei silti sinua syyllistä tai muutenkaan koskaan tule mainitsemaan tästä3601661- 171653
Aku Hirviniemi tekee paluun televisioon Aiemmin hyllytetty ohjelma nähdään nyt tv:ssä.
Hmmm.....Miksi? Onko asiaton käytös nyt yht´äkkiä painettu villaisella ja unohdettu? Kaiken sitä nykyään saakin anteeksi1131632M nainen tiedätkö mitä
Rovaniemellä sataa nyt lunta, just nyt kun lähden pohjoiseen. Älä ota mitään paineita tästä mun ihastumisesta sinuun, ti151279