Katselin eilen illalla TV:stä tuota autoiluohjelmaa neloselta, eli Starttia.
Siinä oli samassa ohjelmassa pari kiinnostavaa koeajoa, Hyundai i30 ja Chevrolet Malibu.
Korviin pisti Liinpään kommentti Malibun sisätiloista. Hän mainitsi auton olevan ominaisuuksilotaan muuten erittäin hyvä taksikäyttöön, mutta takatilat saattavat olla esteenä. Monihan on kehunut täällä, kuinka iso auto Cruze tiloiltaan on, joten jäi mietityttämään kumpi noista on Chevroletin mallistossa se isompi lippulaiva-malli, Cruze vai Malibu??
Hauskaa kyllä, Hyundai I30:sen koeajossa ja takapenkkien testi-istunnassa hän nimenomaan kehui takatiloja ja kertoili auton kelpaavan tilojen puolesta mainiosti jopa taksikäyttöön. Tämän pystyi myös näkemään videolta, jossa hän melko pitkäsäärisenä teki istumistestin säädettyään ensin etupenkin asentoon jossa itse ajaa autoa. Onko Hyundai I30 todellakin isompi tiloiltaan, kuin Malibu ja mihin kokoluokkaan Cruze sitten sijoittuu?? Malibun yläpuolellekko??
Kohtaako Cruze-fanien kovat puheet suurista tiloista sittenkään todellisuutta?
Kokoerot ja luokittelu
45
491
Vastaukset
- iouoiu
Takapenkin tilojen puolesta Cruze on Malibua edellä. En ole mittaa käyttänyt mutta ainakin siltä tuntuu istuessa.
Luokkajaot eivät ole niin selviä kuin ennen. I30 on selvästi alempaa keskiluokkaa, Malibu luokitellaan ylempään keskiluokkaan, sehän on Insignian rinnakkaismalli. Cruze on isompi kuin Mersun C-sarja, joka luokitellaan myös ylempään keskiluokkaan. Jos Cruze laskettaisiin alempaan keskiluokkaan, pitäisi myös Mersun C ja Bemun 300 pudottaa siihen.
Tästä voi kättä vääntää vaikka kuinka, eikä kukaan hyödy mitään. - -Cruze-
Tällaista tietoa löytyy Malibun sisätiloista netistä.
Front Headroom 39.0 in | 991 mm.
Rear Headroom 37.6 in | 955 mm.
Front Legroom 42.1 in | 1069 mm.
Rear Legroom 36.9 in | 937 mm.
Front Hip Room 55.7 in | 1415 mm.
Rear Hip Room 54.4 in | 1382 mm.
Front Shoulder Room 57.5 in | 1461 mm.
Rear Shoulder Room 57.1 in | 1450 mm.
Sinun oli tällä kertaa siis Malibun sisätilojen avulla päästä moittimaan Cruzen sisätiloja. Siitä sitten vaan vertaamaan jos siitä kiksejä saat.- Epäilevä Erkki.
Ei tarkoitus olla ilkeä, vaan ihmettelyni perustuu tuolla Kia-palstalla joidenkin Cruze-kuskien kommentteihin, jossa i30:sen lähes identtistä sisarautoa cee´diä on moitittu miltei kääpiökokoiseksi Cruzen rinnalla. Itse cee´dissä matkustaneena tilaa on minusta varsin hyvin ja nyt sitten vielä lisävahvistukseksi aavistuksilleni yhtäkkiä ohjelmassa annetaan selvä viesti, että jopa Cruzea isommaksi luonehdittu Malibu onkin sisätiloiltaan pienempi kuin K/H kaksikko?? Tulee kieltämättä hieman ristiriitainen kuva. Sama kuin väittäisi Passattia pienemmäksi kuin Golfia. Tai Mondeoo pienemmäksi kuin Focus. Tai tässä tapauksessa Passattia jopa pienemmäksi kuin Poloa, jos i30 edustaa pienempää autoa kuin Golfin kokoiseksi kuviteltu Cruze.
Jos asia on todella kuin Liinpää esitti, silloin päästäänkin siihen, että auton suuret ulkomitat eivät kerrokkaan mitään. Cruzen muhkea pituus verrattuna kilpailijoihin voi olla harhaa, kun autoon mennään sisälle istumaan. - -Cruze-
Epäilevä Erkki. kirjoitti:
Ei tarkoitus olla ilkeä, vaan ihmettelyni perustuu tuolla Kia-palstalla joidenkin Cruze-kuskien kommentteihin, jossa i30:sen lähes identtistä sisarautoa cee´diä on moitittu miltei kääpiökokoiseksi Cruzen rinnalla. Itse cee´dissä matkustaneena tilaa on minusta varsin hyvin ja nyt sitten vielä lisävahvistukseksi aavistuksilleni yhtäkkiä ohjelmassa annetaan selvä viesti, että jopa Cruzea isommaksi luonehdittu Malibu onkin sisätiloiltaan pienempi kuin K/H kaksikko?? Tulee kieltämättä hieman ristiriitainen kuva. Sama kuin väittäisi Passattia pienemmäksi kuin Golfia. Tai Mondeoo pienemmäksi kuin Focus. Tai tässä tapauksessa Passattia jopa pienemmäksi kuin Poloa, jos i30 edustaa pienempää autoa kuin Golfin kokoiseksi kuviteltu Cruze.
Jos asia on todella kuin Liinpää esitti, silloin päästäänkin siihen, että auton suuret ulkomitat eivät kerrokkaan mitään. Cruzen muhkea pituus verrattuna kilpailijoihin voi olla harhaa, kun autoon mennään sisälle istumaan.Se selviää ihan istumalla sinne. Yleensä etupenkin tilat ovat aika samanlaiset eri kokoluokankin autoissa ihan pieniä autoja lukuunottamatta. Takapenkillä eroja on enemmän. Cruzessa on ihan reilut tilat molemmissa enkä ole kuullut Ceedinkään tiloja moitittavan. Tavaratilassa ero on aivan selvä. Siihen riittää yksi vilkaisu.
- tik tak viri tööttöö
Epäilevä Erkki. kirjoitti:
Ei tarkoitus olla ilkeä, vaan ihmettelyni perustuu tuolla Kia-palstalla joidenkin Cruze-kuskien kommentteihin, jossa i30:sen lähes identtistä sisarautoa cee´diä on moitittu miltei kääpiökokoiseksi Cruzen rinnalla. Itse cee´dissä matkustaneena tilaa on minusta varsin hyvin ja nyt sitten vielä lisävahvistukseksi aavistuksilleni yhtäkkiä ohjelmassa annetaan selvä viesti, että jopa Cruzea isommaksi luonehdittu Malibu onkin sisätiloiltaan pienempi kuin K/H kaksikko?? Tulee kieltämättä hieman ristiriitainen kuva. Sama kuin väittäisi Passattia pienemmäksi kuin Golfia. Tai Mondeoo pienemmäksi kuin Focus. Tai tässä tapauksessa Passattia jopa pienemmäksi kuin Poloa, jos i30 edustaa pienempää autoa kuin Golfin kokoiseksi kuviteltu Cruze.
Jos asia on todella kuin Liinpää esitti, silloin päästäänkin siihen, että auton suuret ulkomitat eivät kerrokkaan mitään. Cruzen muhkea pituus verrattuna kilpailijoihin voi olla harhaa, kun autoon mennään sisälle istumaan.Cruzekuskit puhuvat aina aivan mitä sattuu!
Ei heillä ole todellisuuden tajua, eikä faktoja!! Taitaa yksi ainoa kirjoittelija jauhaa Cruzen paremmuudesta tällä ja muidenkin merkkien palstoilla!! - maaninen vaihe
tik tak viri tööttöö kirjoitti:
Cruzekuskit puhuvat aina aivan mitä sattuu!
Ei heillä ole todellisuuden tajua, eikä faktoja!! Taitaa yksi ainoa kirjoittelija jauhaa Cruzen paremmuudesta tällä ja muidenkin merkkien palstoilla!!Näyttää olevan sinulla jälleen maaninen vaihe päällä.
- superppi
K ja H on matkustamotiloiltaan aivan samanlaisia kuin muutkin vastaavat autot. TM vertailussa on erot on joitain senttejä puoleen ja toiseen. Ainoa isompi ero oli Cruzen takaselkänojan leveys. Se oli jotain 10 senttiä leveämpi mutta se ei ole olennainen mitta. Fokkeri sai takatiloiltaan vähän ahtaudesta pyyhkeitä.
Skoda Superb on ainoa auto jossa on selvä ero muihin ja sekin vain pituussuunnassa. Siinä on takapenkillä varmaan 10 senttiä enemmän matkaa etupenkkiin kuin autoissa yleensä.- Cruze on keskiluokka
Kia Vengan kokoluokkaansa nähden ällistyttäviä takajalkotiloja verrattiin TM:ssä S-Mersuun. Yllättäjiä saattaa löytyä pienemmistäkin autoista. Venga on virallisesti B-segmentin auto eli pienempi kuin Cruze ja kumppanit.
Auton pituus ei välttämättä sinällään ratkaise matkustamotiloja tai suoraan kokoluokkaa. Akseliväli on tarkeämpi mitta. Skoda Octavia on koriltaan melko pitkä, mutta tilaa etenkin takaistujille on kokoluokassaankin aika keskiverrosti ja akselivälikin lyhyt jopa C-segmentissä...ja Ocu on Golfiin perustuvana puhtaasti C-ryhmäläinen.
Eiköhän Cruze kuitenkin virallisesti luokitella alempaan keskiluokkaan eli C-segmenttiin.
D-segmentin eli Mondeo tai Volvo V70-luokan auto se ei missään nimessä ole. D-segmenttiläisissä on jo pidempi akseliväli.
Myös euroncap luokittelee auton pienempiin perheautoihin "Small Family Cars" eli C-segmenttiin Astran, Golfin tai vaikkapa cee´din rinnalle.
http://www.euroncap.com/results/chevrolet/cruze/2009/376.aspx - arrikoski
Cruze on keskiluokka kirjoitti:
Kia Vengan kokoluokkaansa nähden ällistyttäviä takajalkotiloja verrattiin TM:ssä S-Mersuun. Yllättäjiä saattaa löytyä pienemmistäkin autoista. Venga on virallisesti B-segmentin auto eli pienempi kuin Cruze ja kumppanit.
Auton pituus ei välttämättä sinällään ratkaise matkustamotiloja tai suoraan kokoluokkaa. Akseliväli on tarkeämpi mitta. Skoda Octavia on koriltaan melko pitkä, mutta tilaa etenkin takaistujille on kokoluokassaankin aika keskiverrosti ja akselivälikin lyhyt jopa C-segmentissä...ja Ocu on Golfiin perustuvana puhtaasti C-ryhmäläinen.
Eiköhän Cruze kuitenkin virallisesti luokitella alempaan keskiluokkaan eli C-segmenttiin.
D-segmentin eli Mondeo tai Volvo V70-luokan auto se ei missään nimessä ole. D-segmenttiläisissä on jo pidempi akseliväli.
Myös euroncap luokittelee auton pienempiin perheautoihin "Small Family Cars" eli C-segmenttiin Astran, Golfin tai vaikkapa cee´din rinnalle.
http://www.euroncap.com/results/chevrolet/cruze/2009/376.aspxCruze on pituudeltaan ja tiloiltaan isompi kuin Audi A4 ja BMW:n 320 farmarit. Mihin luokkaan ne sitten kuuluvatkaan.
- maaninen vaihe
arrikoski kirjoitti:
Cruze on pituudeltaan ja tiloiltaan isompi kuin Audi A4 ja BMW:n 320 farmarit. Mihin luokkaan ne sitten kuuluvatkaan.
Ja mielestäni myös maybachia suurempi ja laadukkaampi!!??
- arrikoski
maaninen vaihe kirjoitti:
Ja mielestäni myös maybachia suurempi ja laadukkaampi!!??
Kerroin vain tosiasiat, jotka jokainen voi tarkistaa.
- wewerty
arrikoski kirjoitti:
Kerroin vain tosiasiat, jotka jokainen voi tarkistaa.
Bemu on selvästi pienempi mutta A4 farkku on 4699 pitkä eli kaksi senttiä Cruzea pidempi.
- arrikoski
wewerty kirjoitti:
Bemu on selvästi pienempi mutta A4 farkku on 4699 pitkä eli kaksi senttiä Cruzea pidempi.
On se uusi A4 pidempi. Edellinen sukupolvi oli alle 460 cm.
Uusi Octavia on muutama senttiä Cruzea lyhyempi.Kauppalehti uutisoi sitä "Skodan menestysmalli Octavia kasvaa suurempaan sarjaan". - gs birotor
arrikoski kirjoitti:
On se uusi A4 pidempi. Edellinen sukupolvi oli alle 460 cm.
Uusi Octavia on muutama senttiä Cruzea lyhyempi.Kauppalehti uutisoi sitä "Skodan menestysmalli Octavia kasvaa suurempaan sarjaan".On aivan ymmärrettävä johtopäätös kauppalehdeltä, jos pituutta tulee lisää 9cm akseliväliin yli 10cm leveyttä 4,5cm ja tavaratilaa 590litraa.
Onko esim opel astran farkku sitten luettava isommaksi kuin cruze kun se on pidempi?
On väärä kähtökohta alkaa ulkomittojen perusteella päättelemään auton todellisia tiloja. - arrikoski
gs birotor kirjoitti:
On aivan ymmärrettävä johtopäätös kauppalehdeltä, jos pituutta tulee lisää 9cm akseliväliin yli 10cm leveyttä 4,5cm ja tavaratilaa 590litraa.
Onko esim opel astran farkku sitten luettava isommaksi kuin cruze kun se on pidempi?
On väärä kähtökohta alkaa ulkomittojen perusteella päättelemään auton todellisia tiloja.Minä lasken Astran, Cruzen, A4:n ja 316:n kaikki tiloiltaan samaan luokkaan, vaikka BMW on muita vähän pienempi. Erot ovat niin pieniä, ettei niitä voi eri luokkaankaan laskea. Vai pitäisikö ne laskea kooltaan eri luokkaan jonkin muun syyn kuin koon takia?
- anteeksi et sattui
voihan se puskurista puskuriin olla, mutta entä sitten?? Ja se laatu taas...no eihäs niitä voi edes verrata, koska bemmissä ei paljon muovit natise...
Mitä kostut siitä et cruzesi on muutaman sentin jotain kalliimpaa pidempi tai leveämpi?? Kukaan ei sitä silti arvosta yhtään sen enempää.... - arrikoski
anteeksi et sattui kirjoitti:
voihan se puskurista puskuriin olla, mutta entä sitten?? Ja se laatu taas...no eihäs niitä voi edes verrata, koska bemmissä ei paljon muovit natise...
Mitä kostut siitä et cruzesi on muutaman sentin jotain kalliimpaa pidempi tai leveämpi?? Kukaan ei sitä silti arvosta yhtään sen enempää....BMW:n pieni koko ei tee siitä sen vähempää premiumia kuin Cruze on. Molemmat ovat huippupremiumeja Cruzen selvästi suuremmasta koosta huolimatta.
- gs birotor
arrikoski kirjoitti:
BMW:n pieni koko ei tee siitä sen vähempää premiumia kuin Cruze on. Molemmat ovat huippupremiumeja Cruzen selvästi suuremmasta koosta huolimatta.
Mikä tarve on yrittää nostaa cruze "premiumiksi" vaikka se ei sitä olekkaan?
Taas toisaalta ei jokin "premium" luokitus tee autosta automaattisesti parempaa saati ilman sitä huonompaa ja ainakin itselleni on aivan sama kuuluuko autoni mihin tahansa luokkaan, koska vain sen ominaisuudet merkitsevät jotain. - wertert
arrikoski kirjoitti:
BMW:n pieni koko ei tee siitä sen vähempää premiumia kuin Cruze on. Molemmat ovat huippupremiumeja Cruzen selvästi suuremmasta koosta huolimatta.
Ei Bemarikaan huono auto ole, ellei pienet alustan kolinat ja kojelaudan nitinät ja natinat häiritse.
- hefner
wertert kirjoitti:
Ei Bemarikaan huono auto ole, ellei pienet alustan kolinat ja kojelaudan nitinät ja natinat häiritse.
HAHAHHAHAHAHAH!!!!!!
olette te omituisia veivaajia....ikinä edes bemarissa istunut!!!!
" pienet alustan kolinat ja kojelaudan nitinät ja natinat häiritse. " CRUZEN OMINAISUUKSIA!! - wertert
hefner kirjoitti:
HAHAHHAHAHAHAH!!!!!!
olette te omituisia veivaajia....ikinä edes bemarissa istunut!!!!
" pienet alustan kolinat ja kojelaudan nitinät ja natinat häiritse. " CRUZEN OMINAISUUKSIA!!Ei nämä mitään salaisuuksia ole. Cruze on hämmästyttänyt kaikki hiljaisuudellaan ja hälyäänien puuttumisella. Se johtuu siitä, että Chevrolet oli perustanut laboratorion eliminoimaan ne. Mutta BMW on ihan hyvä auto vaikka siinä näitä pieniä puutteita onkin.
- Kaaaasvvaaaaa
arrikoski kirjoitti:
Minä lasken Astran, Cruzen, A4:n ja 316:n kaikki tiloiltaan samaan luokkaan, vaikka BMW on muita vähän pienempi. Erot ovat niin pieniä, ettei niitä voi eri luokkaankaan laskea. Vai pitäisikö ne laskea kooltaan eri luokkaan jonkin muun syyn kuin koon takia?
http://www.kauppalehti.fi/auto/uutiset/octavia kasvaa suurempaan sarjaan/201212319999
Tässä sulle kokoa ja Premiumia...jaaniin ocu painiikin jo aivan eriluokkassa, koreankotturan kanssa!!!!
:) - hefner
wertert kirjoitti:
Ei nämä mitään salaisuuksia ole. Cruze on hämmästyttänyt kaikki hiljaisuudellaan ja hälyäänien puuttumisella. Se johtuu siitä, että Chevrolet oli perustanut laboratorion eliminoimaan ne. Mutta BMW on ihan hyvä auto vaikka siinä näitä pieniä puutteita onkin.
Katoppa auton valmistajien sivuja eiköhän KAIKILLA ole labrat sitä varten???
Miksei cruze-farkun huminaa saatu pois vaikka rengasäänet ovat kohtuulliset???
Ja nitinää tulee kovamuovi kojelaudasta, siitä ei mihinkää cruzessa pääse, koettu on!!! - wertert
hefner kirjoitti:
Katoppa auton valmistajien sivuja eiköhän KAIKILLA ole labrat sitä varten???
Miksei cruze-farkun huminaa saatu pois vaikka rengasäänet ovat kohtuulliset???
Ja nitinää tulee kovamuovi kojelaudasta, siitä ei mihinkää cruzessa pääse, koettu on!!!Cruzessa ei ole mitään ylimääräisiä hälyääniä. Koettu on.
- wertert
Kaaaasvvaaaaa kirjoitti:
http://www.kauppalehti.fi/auto/uutiset/octavia kasvaa suurempaan sarjaan/201212319999
Tässä sulle kokoa ja Premiumia...jaaniin ocu painiikin jo aivan eriluokkassa, koreankotturan kanssa!!!!
:)Kasvaa se pirkka-volkkari vaikkei Cruzen kokoon. Ja painii luonnollisesti pienemmässä luokassa.
- jotain vikaa
wertert kirjoitti:
Kasvaa se pirkka-volkkari vaikkei Cruzen kokoon. Ja painii luonnollisesti pienemmässä luokassa.
Oletko amiksessa vai yläasteella?? On tainnut isi ostaa cruzen....on jutut ja vänkääminen sitä tasoa!!! Vailla mitään Faktatietoa.....
- go cruze go
wertert kirjoitti:
Kasvaa se pirkka-volkkari vaikkei Cruzen kokoon. Ja painii luonnollisesti pienemmässä luokassa.
Cruze on Rainbow-Jenkki, tehty koreassa!!!!!!!!!!!!!11
hahhahahahhahahhhahahha!!!!!!!!
pikkunen, natiseva, paljon kulutava HALPISAUTO!!!!!! - wertert
jotain vikaa kirjoitti:
Oletko amiksessa vai yläasteella?? On tainnut isi ostaa cruzen....on jutut ja vänkääminen sitä tasoa!!! Vailla mitään Faktatietoa.....
"Kasvaa se pirkka-volkkari vaikkei Cruzen kokoon. Ja painii luonnollisesti pienemmässä luokassa"
Lopeta tyhmä vänkääminen ja kerro, mikä ei ollut faktaa! Todella lapsellista käytöstä jälleen sinulta. - wertert
go cruze go kirjoitti:
Cruze on Rainbow-Jenkki, tehty koreassa!!!!!!!!!!!!!11
hahhahahahhahahhhahahha!!!!!!!!
pikkunen, natiseva, paljon kulutava HALPISAUTO!!!!!!Tyhmyytesi ja lapsellisuutesi vetää aikuisen miehen sanattomaksi. Otan osaa läheistesi puolesta. Sinussa on varmasti kestämistä.
- hefner
wertert kirjoitti:
"Kasvaa se pirkka-volkkari vaikkei Cruzen kokoon. Ja painii luonnollisesti pienemmässä luokassa"
Lopeta tyhmä vänkääminen ja kerro, mikä ei ollut faktaa! Todella lapsellista käytöstä jälleen sinulta.Tuo ocuhan on kohta puolimetriä pidempi,kuin teidä crutsenne?!?!?!?
Eli eikö se ole ISOMMASSA luokassa ja laatukin on huomattavasti parempi!
Käy vaikka koeajamassa, jos omistat ajokorttia!!!? - tikk ari
wertert kirjoitti:
Tyhmyytesi ja lapsellisuutesi vetää aikuisen miehen sanattomaksi. Otan osaa läheistesi puolesta. Sinussa on varmasti kestämistä.
Joku vei siltä varmaan tikkarin suusta. Sama apina häiriköi kaikilla auto-osastoilla.
- wertert
hefner kirjoitti:
Tuo ocuhan on kohta puolimetriä pidempi,kuin teidä crutsenne?!?!?!?
Eli eikö se ole ISOMMASSA luokassa ja laatukin on huomattavasti parempi!
Käy vaikka koeajamassa, jos omistat ajokorttia!!!?Uusi Octavia jää edelleen pienemmäksi kuin Cruze. Selaa ylöspäin niin näet mitat. Laatu on Skodaa kuten kaikki tietävät.
- -Cruze-
wertert kirjoitti:
Cruzessa ei ole mitään ylimääräisiä hälyääniä. Koettu on.
Niin, häly ei toimi...paikat vaan natisee ja ovet jäätyy!!
Hyvin toimii Cruzet pakkasessa! - keksi lisää
-Cruze- kirjoitti:
Niin, häly ei toimi...paikat vaan natisee ja ovet jäätyy!!
Hyvin toimii Cruzet pakkasessa!Keksi nyt lisää kun olet tuollainen apina ja pelle.
- Faktat.
hefner kirjoitti:
Tuo ocuhan on kohta puolimetriä pidempi,kuin teidä crutsenne?!?!?!?
Eli eikö se ole ISOMMASSA luokassa ja laatukin on huomattavasti parempi!
Käy vaikka koeajamassa, jos omistat ajokorttia!!!?Siinä oli siis sinun faktasi ja kaikki väärin. Aivan kuten normaalistikin.
- vaikea keksiä
keksi lisää kirjoitti:
Keksi nyt lisää kun olet tuollainen apina ja pelle.
Cruzessa ei olemitään tyyppivikoja ja jokainen tietää sen. Siksi pitää keksiä jotain tosi typeryyksiä.
- KATO IHMEESSÄ!!
vaikea keksiä kirjoitti:
Cruzessa ei olemitään tyyppivikoja ja jokainen tietää sen. Siksi pitää keksiä jotain tosi typeryyksiä.
Odotahan 5vuotta, niin on piiiiiiitkä lista!!!
Ainakin kun katsoo noita muita korean-chevyjä, niin ei vikoja puutu ja aina tilastojen häntäpäässä...paitsi vika tilastojen kärjessä!! - vaikea keksiä
KATO IHMEESSÄ!! kirjoitti:
Odotahan 5vuotta, niin on piiiiiiitkä lista!!!
Ainakin kun katsoo noita muita korean-chevyjä, niin ei vikoja puutu ja aina tilastojen häntäpäässä...paitsi vika tilastojen kärjessä!!Jos olisi jotain tyyppivikaa se olisi jo moneen kertaan tullut esiin. Sen sijaan auto on yksi kakkein luotettavimpia ja viattomimpia, ehkä jopa se kaikkein paras.
- Faktaa pöytään
vaikea keksiä kirjoitti:
Jos olisi jotain tyyppivikaa se olisi jo moneen kertaan tullut esiin. Sen sijaan auto on yksi kakkein luotettavimpia ja viattomimpia, ehkä jopa se kaikkein paras.
http://www.aamulehti.fi/Autot/1194767459429/artikkeli/miksi chevroletin vikatilastoista vaiettiin koeajossa .html
Niin, mutta tuskin kukaan muu kuin sinä uskoo tuohon!!
- Cruzdriver
Nyt muutamaa vuotta viisaampana ja kokeneempana, vikatilastojakin lukeneena yhteenvetoa ”premium” Cruzesta.
-Tyyppivikoja riittää, keskimääräistä vikaisempi auto.
-Tekniikka vanhanaikaista, minkä johdosta mm. suorituskyky ja kulutus heikkoa tasoa verrattuna saman ajan parhaisiin. Toisaalta eipä vaparista pääse turbo leviämään.
-Tilaa enemmän kuin ns. luokassaan, takakontti varsinkin melkein luokkaa suurempien tasoa. Pituutta myös, mikä tuo vakautta. Ja massaa riittää. Octavian tasoa kaikkiaan kooltaan. Ei silti mitään ruhtinaallisia takatiloja, ei tuohon kaksi pitkää peräkkäin mahdu, eikä pitkäselkäinen takapenkille ryhdikkäästi yksinkään. Myös lastenistuin takapenkillä syö edessä istuvan polvitilat melkein täysin.
-Mitään nitinöitä EI kuulu edellenkään 7v vanhasta ja 100tkm ajetusta autosta. Muutenkin hiljainen auto verrattuna suurimpaan osaan muista ”tavisautoista”. Rengasmelua kuuluu, mutta vähemmän kuin monessa muussa. Tuulensuhinoita ei juuri lainkaan ja moottorin melu jää rengasmelun alle.
Varmasti uusi Audi olisi hiljaisempi, muttei ihan ole verrokkikaan. Samanikäinen Auris huomattavasti meluisampi.
-Äärimmäisen suuntavakaa ja mukava ajettava 140km/h nopeuteen saakka (ja varmaan ylikin, mutten harrasta). Moottoritiellä pieni haitta viisivaihteinen manuaali. Vaikka välitykset ovat pitkät, niin kutonen olisi kiva kierrosten alentamiseksi.
-Kaupungissa vähän kankea pitkien välityksien ja huonon kytkimen, tehottoman moottorin ja painonsa vuoksi, mutta kyllä tuolla kiireetön pärjää.
Eli, ei premiumia, ei viaton, mutta hintaluokassaan samoilla kilometreillä ja vuosilla tuskin löytyy mukavampaa kilometrinnielijää. Veikkaan, että on noilla parametreillä hiljaisin, mukavin, turvallisin ja tilavin auto. Kaupunkikirpuksi taas löytyy varmaan halvempia ja parempia, tai sitten selvästi kovemmalla hinnalla löytyy parempia maantiellekin.
Voin suositella, kunhan ostaessa on tarkkana, ettei joudu maksamaan edelliseltä korjaamatta jääneitä tyyppivikoja tai muita ongelmia.
Toisaalta kun täyttä luottamusta ei ole Cruzen kestoon ja kilometrejä tulee kuitenkin yli 20tkm vuodessa, niin uusi takuunalainen houkuttelee. Vuoden 2018 autoista samassa kokoluokassa jo löytynee Cruzea mukavampia ja ehkä jopa taloudellisempia, kun kulutus pienempää uusilla. - crr
"...Vuoden 2018 autoista samassa kokoluokassa jo löytynee Cruzea mukavampia ja ehkä jopa taloudellisempia, kun kulutus pienempää uusilla. ..."
Harmi, että ei ole mahdollisuutta verrata tämän vuoden Cruzea muihin, ellei matkusta Euroopan ulkopuolelle.
Tekniikka vanhanaikaista....hmm. Minulle liiankin uudenaikaista. Mutta makuasioitahan nuo ovat. Uudempi tekniikka on kuitenkin heikompaa kuin vanhanaikainen järeämmin toteutettu.
Muuten noista tiloista. Eihän auton tarkoitus ole siirtää tyhjää tilaa paikasta toiseen, vaan siirtää ihminen tai useampi. Silloin riittää, jos ihminen / -set mahtuvat autoon. Jokainen ihminen on vielä erilainen, istuma-asentoa myöden, joten mukavuuden tunne on hyvin henkilökohtainen. Ei siis kannata mittailla tiloja, vaan istua autoon ja tutkia miten se soveltuu itselle.
Minulla on hiukan vaikea löytää itselleni hyvin sopiva istuma-asento Cruzessa, mutta sekin on löytynyt kovan säätämisen myötä. Ohjauspyörässä saisi olla lisää säätövaraa joka suuntaan. Takana istumatila on pieni, mutta siellä ei useinkaan minulla ole ketään istumassakaan, joten en takaistuinta välttämättä aina tarvitsisikaan. Lisätilaa tavaroille saisi poistamalla.
Tavaratilaa on pitkälti, mutta se on matala. Kauppakassit sinne saa, mutta hiukankin korkeamman tavaran kanssa pitää takapenkkiä käyttää. Jos tavaratilan hyödyntää laittamalla tavaroita perälle asti, on se melkoista kurottelemista, hyvin hankalaa.
Minun Cruzeni on 1,8 litrainen ja vaikka joskus ohituskiihdytyksissä tehoa saisi olla enemmänkin, riittää tuo minulle hyvin. Kun ei ole tarkoitus pyrkiä agressiiviseen ajotapaan, vaan leppoisaan matkantekoon.
Vikoja ei ole viiden vuoden kokemukseni mukaan ollut paljon. Ne normaalit, takaluukun kytkin, istuinlämmitin jne., mutta ei mitään isompaa. Paitsi jos jarrujen pienet jumiutumiset lasketaan isommiksi. Niitä on jatkuvasti.
Bensankulutus vaihtelee huomattavasti renkaiden mukaan. Ja tietysti ajotavan. Se on vaikea vertailukohde. Olin jo aiemmin tottunut autoon, jossa ajotapa ei juurikaan vaikuttanut kulutukseen. Tai kahteenkin autoon, vanhoja maastureita, jotka ajotavasta huolimatta kuluttavat aina suunnilleen saman verran. Mutta Cruzen kulutus on noin kolmasosa toisen maasturini kulutuksesta, joten ei lainkaan hullumpi.
Rengasmelu on aika kova ja vaihtelee samoin eri renkailla kovin.
Kaiken kaikkiaan olen autooni tyytyväinen, vioistaan huolimatta. Käyttö on ollut edullista ja ajo mukavaa.
(Mikäänhän ei voi kestää kuten yli 30 vuotta vanha pikkumaasturini, jossa ei käytännössä koskaan ole ollut mitään vikoja, toisin kuin samanikäisessä isossa maasturissani, joka on aina hajalla. Merkkejä en enää viitsi mainitakaan.)
En tiedä mistään remiumista, mitä lieneekään, mutta hyvä auto Cruze on, hoitaa tehtävänsä. Ihmisen siirtämisen.- Cruzdriver
Tekniikka vanhanaikaista verrattuna muihin aikalaisiinsa, mikä koskee varsinkin vapaastihengittävää moottoria ja esimerkiksi taka-akseliston ratkaisua. Toisaalta itse nimenomaan halusin vaparin, kun käytetystä kyse, eikä takuuta voimassa. Samoin se taka-akselin jäykkyys ei minua ole häirinnyt.
Ja saahan Cruzen toki turbollakin, ja toisaalta Kiaa ja Hyundaita taitaa myös saada vaparilla.
Upouusi Cruze olisi minustakin tervetullut vaihtoehto markkinoillemme. Ilmeisesti sillä samantapaiset vahvuudet ja heikkoudet verrattuna kilpailijoihinsa eli mukava, muttei välttämättä taloudellisin kulutukseltaan. Kestävyyslaatu on tainnut parantua edellisestä Cruzesta.
Ihan aluksi Cruzen kuskintuhto tuntui surkealta, mutta sitten taisin tottua siihen tai se painui allani muotoon. Aluksi tuli selkä kipeäksi, muttei enää nykyään. Reisituki on onneton, mutten edes ymmärrä, että miksi reisiä pitäisi tukea?
Cruzen sedanin takakontin mainitsemasi ongelmat ovat lähinnä sedanien ominaispiirteitä mielestäni. Eihän sedania kannata ostaa, jos on tiedossa suurien kappaleiden kuljettamista. Meillä ollut kerran ihan satojen kilojen kuorma pitkiäkin kappaleita ja Cruze hoiti homman, mutta totta kai farkku olisi parempi.
Matkalaukkuja menee, ihan täysikokoisia kaksi vierekkäin ja vielä jää monelle pienemmälle laukulle tilaa. Minusta se on aika hyvin. Lastenrattaatkin kontti imaisee helposti, taitaa mennä jopa niiden kahden ison lentolaukun lisäksi.
1.8 olisi ehdottomasti parempi (ainakin samaan hintaan) kuin oma 1.6:ni, mutta kyllä tuollakin pärjää. Onhan se varmaan markkinoiden laiskimpia, mikä on tullut yllätyksenä itselleni, 124hv kuitenkin kuulosti ihan miehekkäältä, kun aiemmissa kopperoissa ollut jopa vain 60hv. Käytännössä pitkät välitykset, suurempi koko ja paino kuitenkin tekee sen, ettei Cruze tuplatehoilla liiku juuri sen kummemman tuntuisesti kuin vuosituhannenvaihteen pikkukotterot 60hv koneillaan. Toisaalta kulutuskin on samaa luokkaa, vaikka mitat huomattavasti suuremmat.
Pieni tekijä varmaan Cruzen vakaus ja hiljaisuus, joiden takia kiihtyvyys ei tunnu samalta kuin kirppuautoissa, mutta ei sitä kiihtyvyyttä oikeastikaan kauheasti löydy.
Mitkä renkaat olet havainnut hiljaisiksi Cruzessa? Entä meluisiksi?
- crr
Niinpä niin...
Kun on ajanut 30 vuotta vanhoilla oikeilla maastoautoilla sen viimeiset 30 vuotta ja sitä ennen viimeksi jo silloin ikivanhoilla henkilöautoilla, niin vuonna 2013 ostamani Cruze oli ihan eri planeetalta. Uudenaikainen. Jopa niin, että minun oli myyjältä kysyttävä neuvoa moniin asioihin, jotka muille olisivat olleet itsestään selviä. Saattaa olla, todennäköisesti onkin niin, että on minun viimeinen auto-ostokseni myös.
Eihän minulla monista renkaista ole kokemuksia. Nyt on alla renkaat, jotka ovat meluisammat kuin alkuperäiset. Mutta mitkä ne ovat, en tiedä. Auto on kolminkertaisen piikkilanka-aidan takana, työpaikalla, itse olen sisällä pienessä kopissa. Ei, ei tämä ole vankila, vaikka siltä usein tuntuukin. Renkaita en kuitenkaan jaksa lähteä katsomaan, puolen kilometrin päähän. Joka tapauksessa alkuperäiset taisivat olla Kumhot ja jotkut etelä-/itämaalaiset nämäkin.
Nokian talvirenkaat tuntuvat mukavimmilta, vaikka nastarenkaat ovatkin ja nastojen ääni kuuluu. Mutta nastojen melu ei tunnu häiritsevältä. No, nuohan ovat paljolti makuasioita, mikä häiritsee ja mikä ei. Nykyiset kesärenkaat ovat myös aavistuksen korkeammalla profiililla, joka saattaa vaikuttaa ääniin, vaikka muuten ovat alkuperäisiä mukavammat. Seuraavia renkaita hankkiessani yritän kyllä tosissani etsiä kapeampia ja korkeampia renkaita, vaikka niitä ei helpolla löydykään.
En pidä matalaprofiilisista, korkeammat ovat mukavampia ajaa, kun vauhtia ei usein yli 80 km/h ole.- Cruzdriver
Samaa mieltä rengasprofiileista. Korkeamman profiilinhan pitäisi kai hiljentää rengasmelua, yleensä? Harmillisesti vaan 205/55 16” on suosionsa vuoksi ainakin kesärenkaissa huomattavasti halvempi kuin rekisteriotteessa suositeltu 205/60 16”. Vaikka liekö noin pienellä erolla suurta merkitystä?
Ehkä halvemmissa renkaissa profiilin merkitys hintaan jäisi pienemmäksi.
Kiitos kokemuksien jakamisesta!
- crr
Taitaa olla, että noissa renkaissa se kuviointi vaikuttaa minun tapauksessani meluun eniten. Ja urasyvyys. Minulla on hankalampi tilanne sitten vielä, kun vannekoko on 17" ja lokasuojista loppuu tila helposti kun kumin korkeutta yrittää lisätä. Pelkään, että minun on vaihdettava 16 tuumaisiin kesärenkaisiin. Sellaiset ovat talvirenkaanikin. Vanteet vaan maksavat ihan turhaan, kun en haluaisi mitään hienosteluja.
Kiitos Sinulle hyvästä juttutuokiosta. Sellaista ei täällä usein ole.
Ketjusta on poistettu 5 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
1 Eurolla 35 euroa, 1.5x minimikerroin, 0x kierrätys ja minimitalletus vain 5e!
Noniin nyt pamahti sitten VB:ltä älyttömän kova tarjous ensitallettajille. Euron panoksella 35 euroa jos kokkishown voit12681Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille
Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?1511258Heikki Silvennoinen ( Kummeli)
Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on491135- 1271008
Hyvää huomenta 18. luukku
Hyvää keskiviikkoa. Vielä pari päivää ja sitten on talvipäivänseisokki. 🎄🌌❄️😊❤️223974Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?
Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?206949Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos
Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä15899- 72855
Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?
Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk297855- 40851