Bussit ajaa pysäkkien ohitse

STOP-nappula ei auta

Nyt on pakko ottaa puheeksi, kun on alkanut sattumaan omalla kohdalla niin älyttömän monta kertaa. Nimittäin se, että bussit eivät pysähdy pysäkkien kohdalla ja päästä ihmisiä ulos, vaikka Stop-nappia olisi painettu. Onko muille tuttua? Ymmärtäisin, jos tällainen inhimillisen virheen tekevä kuski sattuisi kerran kuukaudessa kohdalle, mutta itselleni tämä on ihan viikoittaista ja yleensä vielä useamman kerran.

Kiva maksaa kalliista seutulipusta ja joutua silti kävelemään kolme pysäkkiä ylimääräistä, vaikka merkkivalo on ollut sytyksissä joka pysäkillä ja kuskille on yritetty huutaa pysähtymään. Kaikista yleisimmät tilanteet ovat kuitenkin niitä, joissa kuski pysähtyy poimimaan jonkun kyytiin tulevan, muttei avaa bussin muita ovia, vaikka Stoppia olisi painettu jo ajat sitten.

Tuntuu, että moni kuski ajelee täysin muissa maailmoissa, puhetta ei kuulla ja monet psyäkit tuntuvat tulevan ihan yllätyksenä.

14

1824

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mtt5

Kumma kun ei ole mulle käynyt kuin yhden kerran noin, vaikka olen matkustanut pääkaupunkiseudun busseilla jo liki kaksi vuosikymmentä. Ettet vain puhuisi paskaa?

• Tanan Tollo

Multa saisit semmotten nappulan ihan kotio omaks kotona tapahtuvaan harjotteluun kun se ei käytännössä sulta oikein onnistu tarpeeksi ajoissa. Etusormella voit sitä sitten kotonas paineskella ja harjotella ihan itte omassa lukaalissas.
      Jos et oo oppinut oikealla kunnon ennakolla sitä painaan niin jalat on kävelyä varten.

• STOP-nappula ei auta

Painan nappia aina hyvissä ajoin, kuten aloituksessakin jo totesin. Kyllä se on ne kuskit, jotka voisivat panostaa hieman enemmän siihen työhönsä, eikä olla niin muissa maailmoissa, että jää noin olennainen asia jatkuvasti huomaamatta. Matkustan muuten bussilla 5-6:na päivänä viikossa ja useilla eri linjoilla.

• yks kuski vaan hsl..

No sulla on kyllä ollut huonoa tuuria, jos viikoittain olet joutunut tilanteeseen, että bussi ajaa ohi... Mutta semmoista se vaan on, että virheitä sattuu ihan jokaiselle, ja se on ihan inhimillistä, etenkin kun ottaa bussikuskien työpäivien pituuden huomioon. Väsyneenä sitä voi ajatus herpaantua hetkeksi sinullakin. Itsekkin olen muutaman kerran vahingossa ajanut ohi. Lisäksi pimeään aikaan, varsinkin jos linja on kuskillekkin vieras, joitakin valaisemattomia pysäkkejä on erittäin vaikeaa nähdä.

Busseissa on niin kutsutut "urakkanapit", jota painamalla kaikki ovet avautuvat kerralla. Joskus vika on siinäkin, että tämä urakkanappi jostain syystä avaakin vain etuoven, siis tekniikassa, ei kuskissa. Joissakin busseissa taas on sellainen viive, ennen kuin ovet aukeavat, että matkustajat alkavat jo vilkuilemaan taustapeiliin, että ovet auki...

Painakaa stop-nappia hyvissä ajoin, ei kuitenkaan jo edellisellä pysäkkialueella, ja pysäkillä odottaessanne viittokaa reilusti ja ajoissa, sekä käyttäkää heijastinta.

• goljat

Aikataulu on niin kireä ettei joka pysäkillä ole aikaa pysähtyä. Eikä liian myöhään painettua stop nappi painallusta noteerata miksikään. En ymmärrä sitä jos joku matka on alle kilometrin niin siihen tarvitaan linja-auto ihan kuin oltais jalattomia invalidejä.

• goljat kirjoitti:

Aikataulu on niin kireä ettei joka pysäkillä ole aikaa pysähtyä. Eikä liian myöhään painettua stop nappi painallusta noteerata miksikään. En ymmärrä sitä jos joku matka on alle kilometrin niin siihen tarvitaan linja-auto ihan kuin oltais jalattomia invalidejä.

Missään ei määritellä mikä on se oikea matka kulkea bussilla, jos joku haluaa mennä vaikka pysäkin välin niin hän saa sen tehdä! Ja juuri tuolla ajattelutavalla ne aikataulut eivät ikinä löysty; mitä rauhallisemmin ajellaan ja useammin vähän myöhässä, sen varmemmin aikataulut löystyvät. Tosin en ole ainakaan Helbillä tiukkoja aikatauluja juuri löytänyt moneen vuoteen, muutamia yksittäisiä lähtöjä lukuunottamatta. Aikaa välillä liikaakin, 5-10 min. päättärillä olisi sopiva, 15-25 min. on ihan liikaa...

• Ala Vaihdettu
        helbkuski kirjoitti:

Missään ei määritellä mikä on se oikea matka kulkea bussilla, jos joku haluaa mennä vaikka pysäkin välin niin hän saa sen tehdä! Ja juuri tuolla ajattelutavalla ne aikataulut eivät ikinä löysty; mitä rauhallisemmin ajellaan ja useammin vähän myöhässä, sen varmemmin aikataulut löystyvät. Tosin en ole ainakaan Helbillä tiukkoja aikatauluja juuri löytänyt moneen vuoteen, muutamia yksittäisiä lähtöjä lukuunottamatta. Aikaa välillä liikaakin, 5-10 min. päättärillä olisi sopiva, 15-25 min. on ihan liikaa...

Käyppäs poikanen 78.lla ja satuile sitten liikaa aikaa jäämisestä.

• yks kuski vaan hsl..
        Ala Vaihdettu kirjoitti:

Oon kyllä helbkuskin kanssa samaa mieltä... Lopettakaa kolleegat se hemmetin stressaaminen niistä aikatauluista! Se on kiva, että välillä päättärille jää vaikka se vartin tauko, - voi hakea vaikka kahvin ja sämpylän, mutta noin muuten on se 5-10 min, siis röökin mittainen tauko, ihan sopiva... Ihan oikeasti. Ajaessa se aika kuitenkin kuluu nopeammin, kuin 20min lähtöä odotellessa jossain hevonv**ussa.

Itse en omasta mielestäni "hurjastele", mut en myöskään väenväkisin matele ja hidastele, vaan ajan "normaalisti"... Nopeusrajoitusten mukaan. Välillä Helmi näyttää 2min harmaalla, välillä 4min... Välillä taas 2min punaisella jne... Pääosin olen ihan tyytyväinen suunniteltuihin aikatauluihin, vaikka niin moni kolleega niistä aina purnaakin... Parilla linjalla tosin on aikataulut vedetty ihan oikeasti liian tiukaksi, mutta mitä sitten..?? Sitten mennään myöhässä. Se on silloin HSL:n ongelma, ei kuljettajan. Meillä on tuntipalkka. Mulle riittää, että ehdin vetää sen kessun päättärillä ja käydä kusella, jos siltä tuntuu... Ja ne teen, oli lähtöaika tai ei. Mitä hittoa siellä muuta pitäisi vielä ehtiä tekemään? Mua ainakin ottaa päähän, kun tulen jonnekkin vähän syrjäisemmälle päättärille ja katson, että seuraava lähtö on 20min kuluttua... Se se vasta on tylsää.

• Ala Vaihdettu kirjoitti:

Kuljettajien itse aiheuttamaa, ajoajat suunnitellaan toteutuneiden ajoaikojen perusteella, niiden keskiarvoon lisätään 5-7 minuuttia elpymisaikaa. Kysyttävää?

• uioui7
        helbkuski kirjoitti:

Kuljettajien itse aiheuttamaa, ajoajat suunnitellaan toteutuneiden ajoaikojen perusteella, niiden keskiarvoon lisätään 5-7 minuuttia elpymisaikaa. Kysyttävää?

Tämä ei pidä paikkansa.
        En tosin tiedä suunnitteleeko firmat aikatauluja uudestaan vai mikä.
        Todella moni linja ettei ehdi aikataulussa.

• diamond o rossi
        helbkuski kirjoitti:

Heihin kuski ei tiedä mitään heihin kuskilta tiedot puuttuu. On paljon linjoja joiden ajoajat ei riitä koska kuljettajat ei ajamalla niitä ole ajaneet vaan bussifirmat kun tekee huonoja tarjouksia niin ei varaa laittaa linjalle autoja tarpeeksi ja siitä tulee liian kireä aikataulu. Ja jos sitten hsl vaatii laittaa auton lisää niin homma ei tuotakaan mitään vaan tulos menee - .

• kuski35

Välillä tulee vastaan busseja missä pysäkin merkkivalo ei toimi ohjaamossa. Joskus myöskin stop kellon ääni säädetty niin hiljaiseksi ettei sitä kuule.
      Toinen että auringon valo häikäisee niin kuski ei näe stop merkkivaloa, tällöin jos merkiääntäkään ei kuule niin ei ole mukava ajaa.

• .....

Mutta valitettavan usein se asiakas ei anna merkkia aikoinaan tai ollenkaan

• PUHETAITO

Stop-nappulaan ei kannata luottaa. Jos haluat varmistaa, että linjuri
      pysähtyy oikealla pysäkillä, kävele auton etuosaan, ja SANO ROHKEASTI
      KULJETTAJALLE, MILLE PYSÄKILLE OLET MENOSSA.

Onneksi on olemassa mahdollisuus hoitaa asiat PUHUMALLA.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kumpi vetoaa enemmän sinuun

Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?
      Ikävä
      87
      1724
    2. Ei se mene ohi ajan kanssa

Näin se vaan on.
      Ikävä
      85
      1232
    3. Tavoitteeni onkin ärsyttää

Sua niin turhaudut ja unohdat koko homman
      Ikävä
      110
      1123
    4. Tunnistebiisi

Laita joku tunnistebiisi, niin tiedän ett oot täällä ja kaipaat ehkä mua
      Ikävä
      68
      915
    5. Taidat tykätä linnuista paljon

Mikä on sun lemppari ☺️😉🥹🦢🐦‍⬛🦉🦜🦚
      Ikävä
      102
      884
    6. Okei nyt mä ymmärrän

Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘
      Ikävä
      56
      818
    7. Miks käyttäydyt noin?

Välttelet kaikkia kohtaamisia...
      Ikävä
      47
      731
    8. Ei sun tarvi jännittää enää

en yritä enää mitään. Tiedän että olin mauton ja sössin kaiken.
      Ikävä
      36
      722
    9. Olen huolissani

Että joku päivä ihastut/rakastut siskooni. Ja itseasiassa haluaisin, ettei hän olisi mitenkään sinun tyyppiäsi ja pitäis
      Ikävä
      47
      671
    10. Minkälainen ääni mulla on mies

Sinun mielestä?
      Ikävä
      33
      663
    Aihe