Lätkäsatulalla monteponiksi?

Ponimontekilpailija

Eli mulla on nyt kaks vuotias shetis tamma jonka haluasin kouluttaa monteponiksi. En tietenkään vielä ala kouluttamaan sitä, siinä kolmi vuotiaana aloitan satulaan totutuksen ja ratsastajaan totutuksen. Nyt vaan opetan juoksee liinassa ja teen sen kanssa muitaki maasta käsin työskentelyhommia. Mulla oli aikasemmin siis toinen shettis jolla kilpailin montee, mutta se piti myydä ku se tuli 17 vuotiaaks, eikä jaksanu enää juosta. Joten tiedän kyllä mitä teen!
Mutta asiani oli se, että mulla ei oo montesatulaa, ku aikasempi meni vanhan mukana. Mutta mulla on aikasemman ponin vanha lätkäsatula jonka sain sen mukana! Ajattelin siis, että ku en kilpaile tällä mun nykysellä ku vasta aikasintaan sitte ku se on 5.v, eikä mulla nyt oo varaa montesatulaan, ni voinko opettaa ponille montee ensin lätkäsatulalla? Ostan toki montesatulan kunhan tullaan lähemmäs 5.v.
Ei valituksia! Kiitos vastauksista!

4

162

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • _katherine_

      Itse en käyttäisi lätkäsatulaa millään ponilla. Lätkäsatula todella helposti painaa säkää, koska sään kohdalla ei ole mitään joustoa/pehmustetta ja se tulee kiinni säkään. Lätkäsatula menee ainoastaan ihan kevyillä pikkulapsilla jossain talutusratsastuksessa, jolloin painoa jalustimille ei merkittävästi tule.

      Montessa en missään nimessä lätkää pitäisi, koska siinä paino tulee voimakkaasti jalustimille, mikä painaa satulan ihan kiinni säkään.

    • Käytä vaan

      Katsokaa vaikka kuvahausta, lätkäsatula ja montesatula ovat miltei saman laisia. Montesatulassa on vain korkeimmat siivet, jonka en ainakaan itse uskoisi vaikuttavan siihen että tuleeko paino sään päälle, vai selälle. En ole nähnyt montesatulaa livenä kuin vain raveissa, sielläkin vain kaukaa, mutta ei se minusta paljoa eroa lätkäsatulasta. Enkä usko että montesatulassa kummempaa runkoa on, jos edes on (en mene lupaaamaan mitään)!
      Jos vain haluat, niin mielestäni voit koluttaa ja treenata poniasi lätkäsatulalla ja osta se montesatula sitten kun alat kilpailemaan.

    • Ehkä, ehkä ei

      No en osaa sanoa että onko lätkäsatulan käyttö hyväksi, en ole asiaan perehtynyt, mutta kai sitä voi käyttää ihan samalla tavalla kuin muita satuloita jos laittaa jonkun paksun pehmusteen tai esim. geelin siihen sään eteen. Ja jos et kerran aio lätkäsatulalla mennä kuin vain nämä ensimmäiset vuodet kun koulutat sitä ja hankit sitten montesatulan ei kai se poni rikki mene (en oo varma)!

    • katherine__

      Montesatula ja lätkäsatula todellakin eroaa toisistaan!

      Montesatula on muotoiltu hevosen mukaan ja siinä on säälle tilaa, toisin kuin lätkäsatulassa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 193
      2559
    2. Euroviisut fiasko, Suomen kautta aikain typerin esitys, jumbosija odottaa. Olisi pitänyt boikotoida!

      Tämän vuoden euroviisut on monella tapaa täydellinen fiasko. Ensinnäkin kaikkien itseään kunnioittavien eurooppalaisten
      Maailman menoa
      199
      2274
    3. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      61
      2254
    4. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      176
      1752
    5. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1354
    6. Nukkumisiin sitten

      Käsittelen asiaa tavallani ja toiveissa on vielä että tästä pääsee hyppäämään ylitse. Kaikenlaisia tunteita on läpikäyny
      Ikävä
      4
      1287
    7. Tuollainen kommentti sitten purjehduspalstalla

      "Naisen pillu se vasta Bermudan kolmio on. Sinne kun lähdet soutelemaan niin kohta katoaa sekä elämänilo että rahat"
      Suhteet
      12
      1278
    8. Syö kohtuudella niin et liho.

      Syömällä aina kohtuudella voi jopa laihtua.On paljon laihoja jotka ei harrasta yhtään liikuntaa. Laihuuden salaisuus on
      Laihdutus
      20
      1233
    9. Muistatko komeroinnin?

      Taannoin joskus kirjoitin aloituksen tänne komeroinnista eli hikikomoreista; syrjäytyneistä nuorista ihmisistä. Ehkä asu
      Suhteet
      48
      1215
    10. Venäjän sissit lakkojohtajat

      Odottavat 'lisätä lakkoja' Toverit käskyttää. Eikä ensimmäinen kerta.
      Suomen Keskusta
      3
      1118
    Aihe