Muun muassa Cesar Millanin käyttämä "narupanta" kaulan yläosassa on usein ollut keskustelun aiheena.
Mielleyhtymä näyttelytoimintaan on väistämätön.
Mitä mieltä olette, hyväksyttekö näyttelyissä käytetyt keinot ja välineet ?
Pantojen käytöstä
29
704
Vastaukset
- joobax
Moon aina aatellu, et näyttelyissä on tosi ohut panta sen takia, että koira näkyy mahdollisimman hyvin ja luonnollisena. Onhan siinä toki hyvä hallittavuus samassa paketissa, kun sen vetää kurkkuun.
Estääkö sellainen ohut panta todella näkyvyyden ja onko se liikerata, jolla koiraa kuljetetaan, aina luonnollinen ?
- joobax
clarma kirjoitti:
Estääkö sellainen ohut panta todella näkyvyyden ja onko se liikerata, jolla koiraa kuljetetaan, aina luonnollinen ?
Ei se ohut panta mitään estä. Tarkoitit varmaan leveetä pantaa, vai? Se kyllä peittää kaulan muodon ja esim mahdollisen karvakauluksen. Liikeradoista en osaa sanoa, kun en ole missikisatyyppiä. Sen mitä oon käyttäny koiraani kehässä, on se saanut ravata vapaasti niin kuin se ravaa, ja hyvät arvostelut sain. Tätä rotua ei hihnalla ainakaan muutella ;) Onhan niitä ihan hölmöjäkin tyylejä, kuten sakuilla.
joobax kirjoitti:
Ei se ohut panta mitään estä. Tarkoitit varmaan leveetä pantaa, vai? Se kyllä peittää kaulan muodon ja esim mahdollisen karvakauluksen. Liikeradoista en osaa sanoa, kun en ole missikisatyyppiä. Sen mitä oon käyttäny koiraani kehässä, on se saanut ravata vapaasti niin kuin se ravaa, ja hyvät arvostelut sain. Tätä rotua ei hihnalla ainakaan muutella ;) Onhan niitä ihan hölmöjäkin tyylejä, kuten sakuilla.
Onhan siellä sakemannikehässä aikamoinen hässäkkä ;)
- lyla-
Meillä ainakin toimi ihan koiran koulutuksessa. En minä siis koiraa siitä kiskonut tai remponut, vaan kun koira huomasi pannan kiristyvän kaulan yläosaan sen vetäessä. Nykyään lenkkeily toimii paremmin ja koira ottaa minuun kontaktia joka kertaa pyydettäessä ja ilmankin.
Mutta en siis hyväksy kyseisen metodin käyttämistä koiralla "satuttamistarkoituksessa". Näyttelytoiminnassa ohut panta väistämättäkin nousee koiran kaulan yläosaan kun koiran näyttäjä kauniisti pitää hihnaa koiran pään yläpuolella. Eli siis hyväksyn jos metodia käytetään oikein ja koiraa satuttamatta!- meillä valjaat
Aha...et siis muuten saa koirasi huomiota kuin sillä ettei se saa henkeä vedetyksi? Oletkos kokeillut vaikka sanoa koirasi nimen, vois tehota ja on kivuttomampi saada huomio. Tai sitten nuorelle paukapäälle kuonopanta, ei taatusti vedä mutta voi hengittää....
- Cat1982
Näyttelyhihnanhan on tarkoitus olla mahdollisimman huomaamaton, että koiran ulkonäkö tulee oikeuksiinsa. Näyttelyhihnahan pitäisi olla periaatteessa kuin "turvavyö" sitä ei käytetä, mutta on hyvä olla olemassa. Eli mielestäni näyttelyhihnankaan ei tulisi koskaan olla kireällä, joten silloin siinä ei ole mitään ongelmaa.
Tietty näkeehän siellä näyttelyissäkin että koiran pää hirtetään epäluonnolliseen asentoon ylös, ja kiskotaan koiraa mukana. Tämä mielestäni ei ole hyväksyttävää. Koiran pitäisi pystyä ravaamaan luonnollisessa asennossa, jotta sen liikkeet tulee oikein esille.
Sitten taas Cesarin narun pätkällä hirttämisestä en pidä. Kyllä se koira pitää voida kouluttaa ilman hihnaa luottamaan ihmiseen. Hihnan yleensäkin pitäisi olla vain ihmistä ja koiraa yhdistävä tekijä, eikä erottava... Näyttelyhihnoja on useita malleja. Itse käytän mallia jossa on levennys nahasta joka asettuu koiran leuan alle jolloin koira pystyy nojaamaan hihnaan ilman että on epämukavaa. Hihnan yläosa pyritään pitämään koiran niskassa ihan korvien takana jottei häiritse kaulan ja niskan linjaa tuomarin silmissä :)
Kuristuspannoista en pidä.. Näyttelykuviot on helppo opettaa koiralle jolloin kaikki tapahtuu käskyillä eikä voimaohjauksella ;)Jotenkin oletan, että sellaisen pannan käytön idea on nimenomaan se, ettei voimaa tarvitsisi käyttää ?
clarma kirjoitti:
Jotenkin oletan, että sellaisen pannan käytön idea on nimenomaan se, ettei voimaa tarvitsisi käyttää ?
Jos kuristuspantaan viittaan niin olen nähnyt niiden käyttäjillä todella koria otteita välillä.. Ihan kuin olisivat valinneet pannan koiran haastavuuden takia ja haluavat pystyä ojentamaan koiraa :(
En oikein ymmärtänyt ylempää kommenttia liikeradan luonnollisuudesta? Miten koiran liikkeitä voitaisiin arvostella jos olisivat epäluonnoliset? Vai mitä tarkoitit? :)
Tuomari haluaa nähdä joka osan koirasta, ei pantaa.
En nyt ihan varma ole,mutta eikä tuo Millanin naru,olen vähän samanlainen,kuin ns.noutajapanta.
Näyttelyhihnahan taas on huomattavasti ohuempi kauttaaltaan.Koska kuten jo mainittukkin,idea on se,että on mahdollisemman huomaamaton,eikä myöskään peittäisi kohteita,joita arvostellaan.
Eli ei sillä ole tarkoitus rangaista ym.Se sitten,että jos/kun sitä käytetään väärin,niin on ihan eri asia.Ja kuten tiedämme,aina on niitä,jotka toimii huonosti,vähän joka asiassa.
Eli hyväksyn ja käytän itsekkin,mutta EN hyväksy sen väärin käyttöä.Kuten en mitään muutakaan epäkorrektia koiran läsittelyä näytelmissä.
Hallittavuudesta sitten,että jo,hallitsee sillä,jos on sitä kokoluokaa,että hallitsee,koira suht hanskassa,ja osaa kohdentaa sen sopivaan kohtaan.
Mutta ei sillä viimekädessä hallintaa saa.Ei tarvi kuin ottaa esim.suuri ja vahva koira,jolla molossityyppinen vahva niska,ja melkoiset voimat.Jos se haluaisi tosissaan lähteä,niin eipä millään ohuella narulla sitä pidetä,voi meinaan mennä ihan poikkikin,tai lähteä käsi perässä....Joo, käyttää välillä sitä noutajapantaa, mutta viittasin siihen "kuluttajaversioon", jossa ei ole samalla tavalla sitä ongelmaa, että remmiä pitäisi osata juuri oikein ohjailla kaulalla jotta ei kiristä koko ajan tms.
- teeeeeeeee
Tuo "näyttelypanta" on yhteydessä kurinalaisuuteen. Niin psyykkisesti kuin fyys. Monet vain eivät "tiedä" sitä. Koiran niskassa on todella herkkä kohta,jonka avulla voi tuossa kohdin pantaa käyttämällä, saada koiran fyysisesti täysin hallintaan.(myös tietämättään) Myös ne molossi rodut. Pannan ylös asettamalla koira tietää,ettei sillä ole jakoja. Kyse on myös -psyykkisestä- hallinnasta. Koiran näkökulmasta. Monet esittää pannan ylös laittamiseksi juurikin tuon tekosyyn että "ei peitä näyttelyissä kohteita joita arvostellaan :) " Hups monet esittäävät koiransa ilman tuota panta käytäntöä :)). Jopa molossi rotuja :).
Mulla on tuttu jonka koirat näyttelyissä toimii ok, lenkillä remmirähjäävät :), hän on itse huomannut, että jos hän lenkille lähtee samalla mielentilalla kuin näyttelyissä(keskittyen itse asiaansa) ja panta ylhäällä kaulassa;koirat on ruodussa. Kysymys ONfyys. että psyyk. hallinnasta. (kuten millankin asian esittää)
Molossi rotu ei "päätä" vetää perässään ja mennä, jos hihnanpään rauhallisuus ja päättäväisyys on kohdallaan. Koiran maailmasta katsottuna, johtaja on se, joka on AINA astetta ylempänä dominoimassa. Toki vahinkoja sattuu :))).
Tämän metodin tavoite ja tarkoitus ei ole suinkaan satuttaa koiraa, vaan pitää se hallinnassa. Oli kyseessä näyttelyt tai Cesar Millan. Millanin toimiessa ongelma koirien kanssa,nykäisyt voi joillekin tuntua liian kovilta,mitä ne eivät ole. Olen huomannut että Millanin metodeihin suvaitsemattomuus tulee niiltä ihmisiltä, joilla ei ole ollut agressiivista ISOA koiraa vastuullaan.(Jota EI voi fyysisesti hallita, muilla keinoin) Taikka eivät ymmärrä psygologian päälle koiran kuntouttamisessa ja koulutuksessa a) yhtään b)mitään. Tällaista koiraa täytyy olla aina dominoimassa asteen ylempänä kuin koira on, päättäväisyydessä ja rauhallisuudessa. Eläinmaailmasta käsin vain dominoivampi on johtaja. Kun dominoivamman paikka on täytetty,ei ole tilaa toiselle dominoivalle,koiralle,johtajalle. Koira luopuu yrityksistään samantien. Toki on koiria joita joutuu kuntouttamaan ja joiden ongelmat ei ole vain dominointia tai johtajuus ongelmia. Mut se on toinen aihe erikseen.Sepä se, koira saadaan sellaisella täysin hallintaan. Siinä kohtaa kaulaa ei ole lihaksia suojana (kurkunpää).
Mulla ei itse Millan ollut se pää pointti, vaikka onkin juuri se, joka on kehitellyt sellaisen pannan jossa on mahdollisuus käyttää sitä yläosan narua jota se "kehikko" pitelee paikallaan.
Sinänsä ehkä pitäisi olla, sillä selvästi samanlaisen ideologian käyttö näyttelyitä varten on ookoo, mutta ei esim suuren ja aggressiivisen koiran kouluttamiseen lenkillä. En tiedä onko sillä "koulutuspannallakaan" tarkoitus nykiä koiraa, ehkä sitäkin on mahdollista käyttää vain tiettyjä tilanteita varten ja kuljettaa se koira vaikka näyttelymaisesti siitä ohi ? Jos käytetään samaistusta.
Tiedän itsekin, että todellakin on olemassa hyvinkin pahoissa vaikeuksissa olevia dominantteja koiria, jotkut ovat sitä jo pennusta asti, eikä vuosikausia "riekkumaan" päässyttä sellaista ihan pelkästään silittelemällä kouluteta. Joskus oli sellaisiakin tapauksia, joita ei meinannut alkuun pystyä edes lähestymään, ruokkimaan tms ilman, että meinas lähteä nenä päästä tai sormet käsistä.
Dominanssiongelmia on olemassa, vaikka kaikki ongelmat koirilla ei siitä johdukaan. Ja koira, kuten sanoit, todellakin luopuu siitä paikastaan yleensä jo yhden tuollaisen "kohtaamisen" jälkeen ja rauha saapuu taloon, ilman nurkissa luikkivaa koiraa. Joskus tuntuu, että ne ovat vain helpottuneita uudesta tilanteesta ja alkavat ensi kertaa näyttämään ns normaaleilta koirilta.
Jo pentueaikana joskus kykenee erottamaan selkeät ns alfa-tyypit, ääripäät, jos hyvä tuuri käy ;)- molossi ei rek
"Koiran niskassa on..."Kyllä,ja siihen perustuu se,että kun kuristavat pannat laitetaan sinne tietyyn kohtaan kireälle,niin hallittavuus pääasiassa paranee.
Mutta kyllä ohuen näyttelyhihnan tarkoitus ja ylipäätään huomaamattomien vermeitten,nimenomaan mahdollinen vähäinen huomio,joka liittyy siis koiran arvosteluun.Jos sen merkitys ei olisi tuo,niin yhtä hyvin sitä voisi silloin esittää koiraa järeimmillä peleillä,kuten noutajahihnalla.Eikä se se millaninkaan hihna taida mitään puolen sentin luokkaa olla vaan järeämpi,enemmän noutajahihnaluokkaa.
Jos nyt sitten puhutaan hallinnasta,ja siis pysytään nimenomaan tuossa hyvin ohuessa näytelmähihnassa,niin esim omat isot rotuni harvemmin esitetään siinä.Pääasiassa kurkkareilla tai nahkapannoilla.Ja suurin syy on nimenomaan hallinta...
Eli jos ne haluaa siinä "näyttelysiimassa"lähteä,niin hellurei ja menoksi...
Kun siihen ei saa kunnon pitoa käteen ja toiseksi,voi mennä poikki(oman rotuiseni veti kerran kunnon nahkahihnankin poikki seinästä luonnetestissä,jonka jälkeen lopuille tuli kettinki).Ja kuten sanoin,kun siihen liittää mukaan vahvan kaulan ja ja kunnon voiman ihan paikaltaan,niin kyllä näytelmävehje on heppoinen hallintaa ajatellen,kun puhutaan järeämmän kaliiberin molosseista.
"Molossirotu..." Noh ei tietenkään mikään päätä.Ja sehän nyt on itsestään selvä,että henkiseltä puolelta sen hallinnan pitää lähteä.Mutta se on oma juttunsa.
Pelkkä vermeitten arviointi on oma juttunsa.
Toki noita näytelmävehkeitä on monenmoisia,mutta itse puhun nyt nimenomaan noista ihan ohuista,huomaamattomista.
"Eläinmaailmasta käsin..."Siis puhutaanko nyt yleisesti?Olen kyllä sitten eri mieltä.Dominoivaan koiraan pätee ihan samat perussäännöt,kuin muutenkin.Opetus,motivointi ja vaatimus.Ja omistajalta samat perusjutut.
Itse tunnen mm.koiria,jotka ovat olleet ns.porukkansa johtajia.Eivätkä harrasta mitään dominointijuttuja.Pelkällä auktoriteetillä,provosoitumattomuudella ja rauhoittavilla eleillä hommat klaarailee.Varsinkin jos isoilla on "pomona" kääpiö,niin ei paljon dominoinnilla pärjää ;D
Mutta toki muistettava.Että se,että kasvattaa pennusta on oma juttunsa tietyin osin,kuin lähdetään työstää ongelmakoiria. - Pantoja ja naruja
molossi ei rek kirjoitti:
"Koiran niskassa on..."Kyllä,ja siihen perustuu se,että kun kuristavat pannat laitetaan sinne tietyyn kohtaan kireälle,niin hallittavuus pääasiassa paranee.
Mutta kyllä ohuen näyttelyhihnan tarkoitus ja ylipäätään huomaamattomien vermeitten,nimenomaan mahdollinen vähäinen huomio,joka liittyy siis koiran arvosteluun.Jos sen merkitys ei olisi tuo,niin yhtä hyvin sitä voisi silloin esittää koiraa järeimmillä peleillä,kuten noutajahihnalla.Eikä se se millaninkaan hihna taida mitään puolen sentin luokkaa olla vaan järeämpi,enemmän noutajahihnaluokkaa.
Jos nyt sitten puhutaan hallinnasta,ja siis pysytään nimenomaan tuossa hyvin ohuessa näytelmähihnassa,niin esim omat isot rotuni harvemmin esitetään siinä.Pääasiassa kurkkareilla tai nahkapannoilla.Ja suurin syy on nimenomaan hallinta...
Eli jos ne haluaa siinä "näyttelysiimassa"lähteä,niin hellurei ja menoksi...
Kun siihen ei saa kunnon pitoa käteen ja toiseksi,voi mennä poikki(oman rotuiseni veti kerran kunnon nahkahihnankin poikki seinästä luonnetestissä,jonka jälkeen lopuille tuli kettinki).Ja kuten sanoin,kun siihen liittää mukaan vahvan kaulan ja ja kunnon voiman ihan paikaltaan,niin kyllä näytelmävehje on heppoinen hallintaa ajatellen,kun puhutaan järeämmän kaliiberin molosseista.
"Molossirotu..." Noh ei tietenkään mikään päätä.Ja sehän nyt on itsestään selvä,että henkiseltä puolelta sen hallinnan pitää lähteä.Mutta se on oma juttunsa.
Pelkkä vermeitten arviointi on oma juttunsa.
Toki noita näytelmävehkeitä on monenmoisia,mutta itse puhun nyt nimenomaan noista ihan ohuista,huomaamattomista.
"Eläinmaailmasta käsin..."Siis puhutaanko nyt yleisesti?Olen kyllä sitten eri mieltä.Dominoivaan koiraan pätee ihan samat perussäännöt,kuin muutenkin.Opetus,motivointi ja vaatimus.Ja omistajalta samat perusjutut.
Itse tunnen mm.koiria,jotka ovat olleet ns.porukkansa johtajia.Eivätkä harrasta mitään dominointijuttuja.Pelkällä auktoriteetillä,provosoitumattomuudella ja rauhoittavilla eleillä hommat klaarailee.Varsinkin jos isoilla on "pomona" kääpiö,niin ei paljon dominoinnilla pärjää ;D
Mutta toki muistettava.Että se,että kasvattaa pennusta on oma juttunsa tietyin osin,kuin lähdetään työstää ongelmakoiria.Itse asiassa se Millankin pikemmin "johtaa" niitä koiriaan auktoriteetillä, eleillä jne... Sitten päälle käyvien aggressiivisten koirien kanssa on alussa sitä dominointiakin, mutta eipä sen enempää...
Panta -asiasta sen verran että kyseinen tyyppi tosiaan käyttää itse mieluiten noutajataluttimen kaltaista halpaa narua. Sellaista hän käyttää siksi, että jenkeissäkin lain mukaan koirien pitää olla kytkettyinä, muuten pitäisi koiriaan irtaallaan. Alussa jenkkeihin tultuaan onkin lenkkeillyt irtaallaan olevan rotikkalauman kanssa, kun ei tiennyt että koiria ei saa pitää irti... Niin, ja koirat on olleet hanskassa, eli hän hallitsee ne ihan muilla "välineillä" kuin fyysisillä.
Minä myös olen sitä mieltä kanssasi, että millään narulla tai pannalla ei suurta koiraa ihmisen voimilla hallita, vaan jos koira tahtoo lähteä, se lähtee - eikä tarvi edes olla ihan yhtä suurista koirista kyse, kuin sinulla on. Kyllä se hallinta tulee henkiseltä puolelta...
Omalla koiralla käytän pehmustettua puolikiristävää pantaa, ja olen käyttänyt aiemmin myös kuonopantaa. Minusta vaikeissa paikoissa tuo panta ylös nostettuna toimii oikeastaan samalla tavalla kuin kuonopanta, eli sillä saa koiran pään hallintaan. En siis tarkoita repimistä ja kuristamista, vaan remmi lyhyelle ja hallitusti ohi hankalammista paikoista. Kuonopannallahan myös saa niskat koiralta rikki, jos ei osaa käyttää, vaikka sitä monet suosittelevatkin käytösongelmaisille koirille... Käsittääkseni kuonopannassakin on ideana se, että kun hallitsee koiran päätä, hallitsee koko koiraa.
- smummix
Narupantaa en ikänä laittaisi koiralleni. Kiskoa nyt koiraparkaa kurkusta, niskahan siinä nyrjähtää. Tuollaiset narupannat pitäisi lailla kieltää. Typerät ihmiset jotka niitä koirallaan käyttävät.
- Kuurina
Miksi sitä koiraa pitää kiskoa, oli narupantaa tai ei? Kyllä niillä solkipannoillakin saa vammoja aikaiseksi jos kiskoo aikansa.
Kuurina kirjoitti:
Miksi sitä koiraa pitää kiskoa, oli narupantaa tai ei? Kyllä niillä solkipannoillakin saa vammoja aikaiseksi jos kiskoo aikansa.
Uskon nimenomaan, että panta on kehitetty siihen ettei tarvitsisi nykiä. Muutenhan sitä tyyliä näkee tuolla kaduilla todella paljon, pannasta tai valjaista riippumatta.
- ...?
Itse käytän näyttelyissä ohutta pyöreää nahkaremmiä ja snakechainia.
ketju mulla on asetettu kiristämättömäksi, koska oma rotuni esitetään niin että koira nojaa pantaa vasten ja on "veto päällä" liikkeet esittäessä mula on tapana laittaa se nahkaremmi kurkulle ja juoksuttaa sillä, kuristaahan sitä koiraa ei voi, sillä näytää kehässä karmealle kun jos koira alkaa kakoa. mutta itsellä koira juoksee jotakuinkin vierellä ja se nahkaremmi menee vaan niskan ympäri eikä sekään kiristy kun siitä pidän kiinni.
Ihmiset ilmeisesti kuvittelee että näyttelykäyttäytymistä ei tarvitse koiralle opettaa mitenkään, mutta kyllä itse ainakin olen alkanut jo pentuja opettaa sekä juoksemaan vierellä, että seisomaan kuten kuuluu.
Alla pari kuvaa havainnoillistamaan:
http://www.mishersones.crimea.ua/foto/new/Italo-Dei-Due-Intenti.jpg
http://www.dobermann-review.com/show/2012/05-26_Finnish_Dobermann_Winner_Show_2012/image003.jpg - seittemäplusneljä
Itse muutimme maalle koirien ja oman hyvin voinnin vuoksi, enkä ole päivääkään katunut. Meillä on 10 koiran huskylauma, (kaikki narttuja, pehmosempi luonne kun jätkillä yleensä) ja kaikki asuu ulkona 24/7, toki tarhassa on asiallinen suoja. Siispä ei tule tehtyä käytös harjoittelua läheskään joka viikko edes, kuten entisen koiramme kohdalla joka päivä (oli sisäkoira). Itse vihaan noita kuristavia, ja siksi käytämme LEVEÄÄ pantaa, joka ei ole mitenkään kuristava. Ja aina 1 vaihtoehto on se että ei ole pantaa ollenkaan --> koira on ''luonnollisesti''. Kannatan näitä natural dogman shipsejä juuri sen takia ettei koiralle tule kipuja/kärsimystä. Eik' muuten ole kertaakaan karannu kukaan noista ilman pantaa kun on pellolla irti juoksemassa. Pointtina viestissäni että ilman pantaakin pärjää ihan hyvin, kunhan on ihmisen ja koiran välinen suhde kunnossa! Ja koulutukseen toi leveä panta nii ei kuristu hurtta =)
- ...?
varmasti pärjää ilman pantaakin jos koira on kontrollissa, valitettavasti suomessa kun taajama-alueella koiraa ei saa vapaana pitää ja taajamaan ulkopuolellakin vain metsästyslakien sallimina aikoina, on 2000-luvun maailmassa panta ja talutin melko välttämättömiä välineit.
- canis.familiaris
Jos koiraa pitää vapaana esim.maalla on koiralla olisi hyvä olla panta/heijastin valjaat, jotka auttaa aika paljon pimeällä, kiinniottotilanteessa jos karkaa, sekä olisi selkeä etua, jos niihin olisi merkitty yht.tiedot. On monta tilannetta maallakin, jossa koira voi häippästä syystä tai toisesta...ns.mökkikoirat useimmiten.
Itse panta-asetelmasta on se ja sama mitä käyttää, koska itse panta ei siinä edusta suurta osaa..Itsellä on nyt menossa ensivaiheen "yritys" valjailla käyttää valjaita apuna koulutuksessa ja olenkin siinä nähnyt monta positiivista asiaa. Yksi niistä on "etekevennys" joka on hyvä apu mm. ohituksissa...Vanhemmalla kv-koiralla on ilmeisesti jotain häippää kurkussa ja pantaa ei voi näin ollen käyttää...En tiedä onko vamma tullut pannan käytöstä vai jostain muusta.
Nyt kun hieman paneuduin valjaisiin, niin en voi oikein kompata pannan laiton helppoutta, kun nuo valjaat on lähes yhtä helppo pukea, kuin pantakin.
Menee melkein "heittämällä" päänympäri ja alaremmi kiinni..siinä se.
http://www.petenkoiratarvike.com/?inc=24&manufacturers_id=137
Ei noihin - ...?
Itse asun pöndellä, ja mulla on koirilla aina kaulassa sellaiset puolikuristavat fleecepannat heijastimilla mitkä joskus ostin facebookista yhdestä pantayhteisöstä
Vaikka mulla koiran ulkoilee vapaina vain omassa aidatussa pihassa, ja joskus metsässä, yleensä käyn remmilenkillä ja ihan hyvin riittää talutukseen noi fleece rimpulat.
koirat on jo pentuina opetettu kävelemään nätisti.
Mutta riisuuko moni koiralta pantaa sisätiloissa?- canis.familiaris
Juu tuo heijastin on kai se juttu pimeällä..Valjaissa minulla on vielä puh.no.
"Mutta riisuuko moni koiralta pantaa sisätiloissa? "..Meillä ei ollla koskaan pidetty sisällä..aijemmin käytin kuristavaa ketjupantaa..(helppo laittaa)
- 79797
Sain koirani vanhana. Runko hyvä, nivelet kunnossa, niskassa spondylooma, joko onnettomuuden tai ihmisen pannalla aiheuttama. Ei kiva juttu ollenkaan. Koira joutuu syömään kipulääkkeitä. Varokaa hyvät ihmiset koirienne niskoja satuttamasta.
- ...?
^ tarkoitat varmaan spondyloosia.
EIkös spondyloosi ole perinnöllinen sairaus?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Perussuomalaiset kirjoittaa vain positiivisista uutisista
Ei tarvitse palstaa paljon seurata, kun sen huomaa. Joka ainoa positiivinen uutinen Suomen taloudesta tai ylipäätään, ni1207101Kuka on UMK-suosikkisi? UMK26 paljastuksia lauantai 28.2.
UMK26 tänä lauantaina! UMK26 tulee suorana Tampereelta ja nyt selviää, kuka pääsee edustamaan Suomea Euroviisuihin. M1224884L/over ja Jani Volanen! Minkä arvosanan 4-10 annat roolityöstä?
Psykologinen trilleri L/over - ikuisesti minun on koukuttanut tv-katsojat ruudun ääreen. Kun Roosa (Krista Kosonen) tapa644165TTK:n jättänyt Vappu Pimiä rehellisenä MasterChef-kuvauksista: "Höh..."
Vappu Pimiä on uusi MasterChef Suomi -tuomari. Viime vuonna Tanssii Tähtien Kanssa jäi taakse, ja nyt vuorossa on uusi a153433Natomaa hyökkäsi Iraniin
Näemme nyt tällä hetkellä Natomaan nimeltä Yhdysvallat, joka toimii aika pitkälti perinteisen kansainvälisen lain ulkopu7192221Trump aloitti III maailmansodan tänään.
Narsisti ja mielipuoli Trump pitäisi saada pois, miten se onnistuisi parhaiten?2661635- 671435
Rakas tiedät, että toivoisin
Kuulevani sinusta. Tiedät, että viestisi tekisi minut ihan onnelliseksi. Että äänesi kuuleminen saisi minut leijumaan ja581408Osaako kukaan sanoa?
Mikä on syy siihen, että apulaisidiootti yrittää kaikin keinoin haitata kaikkea yrittämistä Ähtärissä? Nyttkin pilkkaa j561354Mistä se kertoo
Näin miehen pitkästä aikaa. Samantien iski sellainen paineen tunne rintaan, sitä ei ole ollut vuosiin. Ja nyt olen siitä221276