Elämää ennen, hyvään aikaan. Lähde Ilmajoen pitäjän historiankirjoitus (julkaistu -53).
Kuria kovin kovapäiseen kansaan kyllä yritettiin saada. Kerrotaan saarnaaja Ivar Forsmannin, myöhemmin Kokkolan kirkkoherra vuonna 1883 kiivailleen:
"Kansan enemmistön mielipide on, että ajaton makaaminen ei ole mikään synti vaan on yhtä luvallinen kuin mikä tahansa asia. Pienestä pitäen oppivat lapset kylänraitilla juopuneilta kirouksia, juoma- ja huoralauluja sekä kaikenlaista irstaisuutta"
Forsmannin saattoi saarnatuolista kuuluttaa "Vastoin kristillistä ja seurakunnallista järjestystä elävät nämä henkilöt huoruudessa" ja lista nimiä perään. Myös juopottelusta, tappeluista ja ilkivallasta sai julkisen häpeärangaistuksen. Listat olivat joskus varsin pitkiäkin.
Arkkipiispa Johansson puolestaan paasasi 1884, että on taisteltava "Sitä törkeää tapaa vastaan, että nuorukaiset ja neitoset saavat maata keskenään"
Piispaintarkastuksessa 1899 Johansson moitti, että pyhäpäivien vietto on Ilmajoella huononpuoleista, etenkin nuorison keskuudessa mutta oli tyytyväinen kun väkevien juomien nauttijatkin ovat tyytyneet kohtuullisuuteen, eli eivät olleet tolkuttomassa humalassa piispaintarkastuksessa.
Aviottomia lapsia oli suhteellisen paljon varsinkin palvelusväen ja muiden alempien sosiaaliluokkien keskuudessa. Eli ei elämä niin siveää ja viatonta ollut siis tuolloinkaan. Erääksi syyksi tähän muuten mainittiin se, että alemmissa sosiaaliluokissa oli rippikoulun käymättömiä joten naimisiin ei edes päässyt. Useimmiten kuitenkin kai mentiin naimisiin. Vahinkoja sattui toki talollisillekin ja eräässä tapauksessa kun näin oli käyny, naimisiin oli menty ja lapsi syntyi "etuajassa" seurauksena oli sakkoa siveettömyydestä.
Rikollisuuttakin oli, juopottelua ja salakapakointia (paikkakunnalle tilattiin venäläisiä kasakoita tätä tapaa kitkemään), siveysrikoksia ja omaisuusrikoksia mutta vakavampiakin, henkirikoksia. Esimerkiksi vuonna 1841 tapahtui henkirikoksia 6, asukkaita Suur-Ilmajoen pitäjässä oli 17000. Vuosia 1826-41 murhasta tai taposta tuomittiin 64 henkeä.
Tuolloin heidät lähetettiin "poseliniaan" eli Siperiaan. Ja tästä vasta alkoi varsinaisesti puukkojunkkareiden, häjyjen aikakausi. Vaikkakin puukkojunkkareiden väkivaltaisuutta on romantisoiden liioiteltu. Mutta häjyjä todella pelättiin, he tekivät ryöstö- ja tappeluretkiään naapuripitäjiin, omissa pitäjissään olivat enemmän ihmisiksi, kaikki häjythän eivät olleet irtolaisia vaan mäkitupalaisten ja torppareiden lisäksi joukossa oli myös talollisia.
Vuonna 1845 koitti Turun tuomiokapituli vedota etelä-pohjalaisiin pappien välityksellä jotta he luopuisivat "vaarallisesta puukonkäyttötavastaan". Turhaan, häjyt viis veisasivat.
Mutta helluntaina tapeltiin aina kertoo tallennettu perimätieto: "Oli vanha määrä, vanhoilta paapoilta peritty notta helluntaipyhien välisenä yönä piti kokoontua Isoohinkyläähän Nenättömän sillalle koittamahan kummatko jotakin olivat, puulaukkuuset (Kurikkalaiset) vai puukirkooset (Ilmajokelaiset)"
Mutta Nenättömän sillan tappeluissa ei tainnut hengenmenoa sattua, vaikka siellä monet kanget kourassa paukattiin. Moni kyllä kannettiin pois pökerryksiin lyötynä, toiset tulla könttyröivät verissä päin, kupuloossa ja musteloomissa, vielä muoto nyrkeillä moksittuna."
Eli eipä taidettu elää tuolloinkaan nyt niin "Herran nuhteessa".
Ennen oli kaikki paremmin
19
124
Vastaukset
Hei a-teisti.
Mielenkiintoisen kuvauksen elämästä jaoit kanssammen reilun 100v takaa. Niinpä, ei ollut ennen elämä sen kummempaa. Hyvin samankaltaiset ongelmat kuin nykyisin; päihteet, ihmissuhdeongelmat, perhevaikeudet jne. Ajattelen nimenomaan sillä tavalla, että kautta ihmiskunnan historian ihmisellä on ollut samat haasteet; köyhyys, sairaudet, sukupuolisuuteen liittyvät ongelmat jne jo äsken mainitut. Ympäristö ja yhteiskunta ihmisen ympärillä on muuttunut paljonkin, mutta ihminen samoine ongelmineen on pysynyt - eikä edes paljon oppinut :) Mitäs te muut ajattelette tästä?
Silti, kaikesta "kurjuudesta" huolimatta, elämässä on paljon hienoa, mielenkiintoista, ainutlaatuista, kaunista ja hyvää. On aina ollut ja tulee olemaan. Jotkut ihmiset etsivät ja löytävät sen hyvän ja ilon helposti ja nauttivat elämänsä päivistä. Toiset eivät meinaa jaksaa eteenpäin, kokevat asiat raskaina ja vaikeina. Kumpaakin ihmistyyppiä lienee aina ollut ja tulee olemaan.
Carpe diem - Tartu hetkeen.
Iloa ja valoa tähän pimeään vuodenaikaan ja arkeemme!
Pirkko-pappi- pertta
Noista toistasataa vuotta sitten olleista ajoista ei ole pitkä aika.
Eikä myöskään kirkon suhtautuminen naisiin ole olennaisesti muuttunut. Sukulaisnaiseni oli piikana monen eri isännän hyväksikäyttämänä ja kuusi lasta hän eri isännille tai kelle lie rengeille sai. Ei silloin piikalikoilla mitään oikeusturvaa ollut.
Kirkko tuomitsi aviottoman äidin, ei isäntää. Kertoo kirkon silloisesta ja myös nykyisestä ajatustavasta sen olennaisen. - Nasse.
Uskiksen moraali; "on oikein että me teemme väärin ja se itseasiassa ei edes ole väärin koska muutkin tekevät"
Kristinusko murhasi arviolta 50 miljoonaa ihmistä yksi invisition keinoin, kuuden vuosisadan aikana. "Hyvin samankaltaiset ongelmat kuin nykyisin;"
Aika kaukana ollaan nyt.
Naisetkin oli kaukana ihmisarvoasta ja Kuopion piispa Gustaf Johansson vastusti naisten koulutusta mutta onneksi eräs nouseva naispioneeri Minna Canth laittoi hänelle luun kurkkuun.
" Kuopion piispa Gustaf Johansson julisti "naisemansipatsionin" olevan ytimessään kapina Jumalan maailmanjärjestystä vastaan ja tuottavan yhteiskunnalle ja naiselle turmion."
http://minnacanth.kuopio.fi/canth/ukoulut.htm
Gustaf Johanssonista tuli vielä arkkipiispa ja hän on ehkä kaikkien aikojen tunnetuin suomalainen juutalaisvihaaja.
"Lutherin kirjan Juutalaisista ja heidän valheistaan suomeksi kääntäneen T. T. Karangon mukaan Johansson edusti Suomessa jokseenkin samoja käsityksiä juutalaisista kuin Martti Luther."
http://fi.wikipedia.org/wiki/Gustaf_JohanssonKirja on mielenkiintoista luettavaa. Aineiston kerääminen on aloitettu jo vuonna 1903, sittemmin projekti on vuosikymmeniksi hautautunut ja virinnyt uudelleen -30 luvulla. Eli kirjassa on silminnäkijöiden ja asioita kokeneiden kertomuksia niinkin kaukaa kuin 1840 luvulta.
Löytyi kesäpaikan ullakolta ihan sattumalta.
Mitä olen lukenut sieltä täältä (pitää lukea toki alusta loppuun mutta tarvitsee hiukan aikaa, sivuja on yli 900) niin tarinoissa kyllä näkyy kirkon tehtävä ihmisten moraalin vartijoina tuohon aikaan ja sen tehtävän täyttämistä ohjeistetiin aika ajoin aina tuomiokapitulista saakka. Ilmajoen helmasynti oli juopottelu ja rähinöinti.
Kirjassa on myös katovuodet, suuren nälänhädän kokeneiden hyvin koskettavia kertomuksia. Tuolloin haudattiin viikottain jopa kymmeniä ihmisiä Ilmajoen pitäjässä, nälkään kuolleita. Noilta ajoilta on syntynyt sananlaskuja jotka kuvastavat tuolloin vallinnutta epätoivoa: kun Jumalakaan ei voi meitä enää auttaa.
Samalla tuo antaa vähän näkemystä siihen mitä on kun asiat ovat sitten aivan oikeasti huonolla tolalla.- pertta
Pe.ku kirjoitti:
"Hyvin samankaltaiset ongelmat kuin nykyisin;"
Aika kaukana ollaan nyt.
Naisetkin oli kaukana ihmisarvoasta ja Kuopion piispa Gustaf Johansson vastusti naisten koulutusta mutta onneksi eräs nouseva naispioneeri Minna Canth laittoi hänelle luun kurkkuun.
" Kuopion piispa Gustaf Johansson julisti "naisemansipatsionin" olevan ytimessään kapina Jumalan maailmanjärjestystä vastaan ja tuottavan yhteiskunnalle ja naiselle turmion."
http://minnacanth.kuopio.fi/canth/ukoulut.htm
Gustaf Johanssonista tuli vielä arkkipiispa ja hän on ehkä kaikkien aikojen tunnetuin suomalainen juutalaisvihaaja.
"Lutherin kirjan Juutalaisista ja heidän valheistaan suomeksi kääntäneen T. T. Karangon mukaan Johansson edusti Suomessa jokseenkin samoja käsityksiä juutalaisista kuin Martti Luther."
http://fi.wikipedia.org/wiki/Gustaf_JohanssonJep. Johansson sai myös lopetettua Canthin erään näytelmän esittämisen. En muista mikä näytelmä se oli, mutta ilmeisesti se loukkasi Johanssonin kristillistä vakaumusta:)
Laittamassasi linkissä: "Ensimmäiset ammattiin johtavat koulut naisia varten Canthin nuoruudessa olivat vuonna 1859 Helsinkiin perustettu Kätilöopisto ja vuodesta 1863 Jyväskylä seminaari. Jos nainen ei päässyt tai halunnut näihin opinahjoihin tai naimisiin, ainoita mahdollisuuksia hänellä vanhempiensa kuoltua oli elää naimattomana tätinä suvun armoilla, kotiopettajana, taloudenhoitajana, piikana. Nainut nainen taas oli miehensä määräysvallan alainen. Vasta vuoden1930 avioliittolaki vapautti vaimon aviomiehen holhouksesta."
Huh. Onneksi en elänyt siihen aikaan. Tällä tempperamentilla olisin varmaan istunut jalkapuussa kirkon seinustalla joka sunnuntai. pertta kirjoitti:
Jep. Johansson sai myös lopetettua Canthin erään näytelmän esittämisen. En muista mikä näytelmä se oli, mutta ilmeisesti se loukkasi Johanssonin kristillistä vakaumusta:)
Laittamassasi linkissä: "Ensimmäiset ammattiin johtavat koulut naisia varten Canthin nuoruudessa olivat vuonna 1859 Helsinkiin perustettu Kätilöopisto ja vuodesta 1863 Jyväskylä seminaari. Jos nainen ei päässyt tai halunnut näihin opinahjoihin tai naimisiin, ainoita mahdollisuuksia hänellä vanhempiensa kuoltua oli elää naimattomana tätinä suvun armoilla, kotiopettajana, taloudenhoitajana, piikana. Nainut nainen taas oli miehensä määräysvallan alainen. Vasta vuoden1930 avioliittolaki vapautti vaimon aviomiehen holhouksesta."
Huh. Onneksi en elänyt siihen aikaan. Tällä tempperamentilla olisin varmaan istunut jalkapuussa kirkon seinustalla joka sunnuntai.Kyllä juu.
Minna Canth ja Aukust mäkelä alkoivat julkaista Wapaita Aatteita-lehteä 1889, mutta lehti jouduttiin lopettamaan jo seuravana vuonna kun monet kirjoitukset siinä eivät läpäisseet ennakkosensuuria ja yksi painos takavarikoitiin kirjapainostakin.
http://fi.wikipedia.org/wiki/Vapaita_Aatteita- pertta
Pe.ku kirjoitti:
Kyllä juu.
Minna Canth ja Aukust mäkelä alkoivat julkaista Wapaita Aatteita-lehteä 1889, mutta lehti jouduttiin lopettamaan jo seuravana vuonna kun monet kirjoitukset siinä eivät läpäisseet ennakkosensuuria ja yksi painos takavarikoitiin kirjapainostakin.
http://fi.wikipedia.org/wiki/Vapaita_AatteitaVapaat aatteet olivat Suomessa ennen vaarallisia aatteita, koska ne aiheuttivat kiukkua varsinkin kirkon piirissä. Jos ihminen tajuaa, että vapaakin voi olla, niin sehän murentaa kirkon käskyvaltaa.
- kirkko tekisi jotain
Ennen ainakin papit julistivat synnin synniksi! Niin pitää julistaa nykyäänkin, pappi kaitsekoon laumaansa.
Hupaisa detalji on sekin, että vaikka Forsmannin oli kova raittiusmies, Ilmajoki kun oli kuulu viinan keitostaan (joka oli tuolloin laillista) mutta rakennutti kuitenkin pappilaan (nimeltään vaatimattomasti Herrala) polttimon. Ei malttanut kuitenkaan pitää näppejään erossa hyvästä bisneksestä :)
- 10+6
a-teisti kirjoitti:
Hupaisa detalji on sekin, että vaikka Forsmannin oli kova raittiusmies, Ilmajoki kun oli kuulu viinan keitostaan (joka oli tuolloin laillista) mutta rakennutti kuitenkin pappilaan (nimeltään vaatimattomasti Herrala) polttimon. Ei malttanut kuitenkaan pitää näppejään erossa hyvästä bisneksestä :)
Niinhän ne papit Turussakin. Saarnasivat kirkossa riettauden ja juoppouden syntiä vastaan ja silti kävivät Luostarinmäellä (muistaakseni se oli se paikka) saunomassa, huorissa ja ryyppäämässä.
Kaari Utrio siitä eräässä kirjassaan kertoi. "kirkko tekisi jotain", älä ole naurettava. Etkö nähnyt mitään outoa tuon ajan meiningissä? Et tiedä mikä on auttanut, kun nykyään elämme ehkä hieman fiksummin. Ehkä sellaisia saarnoja, ja nimien luettelemisia ei tarvitse olla, kyllä me muutenkin osaamme olla.
Kyllä, papit tekivät tuota. Mutta muuttuiko mikään?
Ei kukaan pakon alla usko tai edes yritä vilpittömästi elää opetuksen mukaan. Etenin kun mitään muuta ei ollut tarjolla kuin syntiä ja synnintunnustusta. Tietysti rankaisuja kaikesta mahdollisesta.
Historian kirjat ovat siitä mielenkiintoisia, että niiden kautta pääsee vilkaisemana sen mitä oikeasti oli ennen. Vähän vaikeampaa on kuvitella, mitä se arkinen elämä oli. Voisin väittää että nykyään taitaa olla enemmän ”siveellisempää” kuin ennen?
Nykyään ei sentään julkijuopotella kirkon porstuassa, mennä humalassa kirkkoon, ei yhdytä eläinten kanssa jne. Elämä on muutenkin rauhallisempaa sekä väkivallattomampaa. Ei tuolloin tultu uskoon, vaan alistuttiin alamaiseksi kirkolle. Kun muutakaan ei voitu.
- synneistä...
Pitääkö synnistä puhua:
http://www.kotimaa24.fi/blogit/article/?id=45543&bid=246
Ovatko nämä syntejä:
http://keskustelu.suomi24.fi/node/9971050 - aikuinen nainen
1800-luvulla kirkosta ei saanut erota. Jos puheet tulkittiin Jumalanpilkaksi tuomio oli 4 vuotta vankeutta ja maastakarkoitus.
Tuohon aikaankin on kirjoituksesta päätellen ollut ateisteja. Kirjoitit ihmisistä jotka eivät halunneet käydä rippikoulua. Vaikka se muodostui avioliittoon pääsemisen esteeksi.- zyrt
Ateisteja, eli ei-teisteja on ollut jo ennen kuin kristinusko keksittiin.
Tässä Suomen uskonnonvapauden historiasta:
http://www.uskonnonvapaus.fi/artikkelit/historia-suomi.html - aikuinen nainen
zyrt kirjoitti:
Ateisteja, eli ei-teisteja on ollut jo ennen kuin kristinusko keksittiin.
Tässä Suomen uskonnonvapauden historiasta:
http://www.uskonnonvapaus.fi/artikkelit/historia-suomi.htmlKiitos, oli mielenkiintoista luettavaa.
- pakkovallan aikaa
"Kirjoitit ihmisistä jotka eivät halunneet käydä rippikoulua."
Ei rippikolun käyminen ollut siihen aikaan haluista kiinni, vaan se oli pakollinen.
Kaikki eivät päässeet ripille, kun eivät osanneet lukea, eivätkä osanneet katekismusta ym satukirjoja ulkoa.
- murhat vähentyneet
>Esimerkiksi vuonna 1841 tapahtui henkirikoksia 6, asukkaita Suur-Ilmajoen >pitäjässä oli 17000. Vuosia 1826-41 murhasta tai taposta tuomittiin 64 henkeä.
Nykyisin tapahtuu 2.5 murhaa 100 000 asukasta kohti eli noin kymmenen kertaa vähemmän.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos
Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä802799Pelotelkaa niin paljon kuin sielu sietää.
Mutta ei mene perille asti. Miksi Venäjä hyökkäisi Suomeen? No, tottahan se tietenkin on jos Suomi joka ei ole edes soda2931610Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?
Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?2461517- 871361
IL - VARUSMIEHIÄ lähetetään jatkossa NATO-tehtäviin ulkomaille!
Suomen puolustuksen uudet linjaukset: Varusmiehiä suunnitellaan Nato-tehtäviin Puolustusministeri Antti Häkkänen esittel4011339Nyt kun Pride on ohi 3.0
Edelliset kaksi ketjua tuli täyteen. Pidetään siis edelleen tämä asia esillä. Raamattu opettaa johdonmukaisesti, että3961273Esko Eerikäinen tatuoi kasvoihinsa rakkaan nimen - Kärkäs kommentti "Ritvasta" lävähti somessa
Ohhoh! Esko Eerikäinen on ottanut uuden tatuoinnin. Kyseessä ei ole mikä tahansa kuva minne tahansa, vaan Eerikäisen tat381017Kiitos nainen
Kuitenkin. Olet sitten ajanmerkkinä. Tuskin enää sinua näen ja huomasitko, että olit siinä viimeisen kerran samassa paik2979Hyväksytkö sinä sen että päättäjämme ei rakenna rauhaa Venäjän kanssa?
Vielä kun sota ehkäpä voitaisiin välttää rauhanponnisteluilla niin millä verukkeella voidaan sanoa että on hyvä asia kun329854Miksi Purra-graffiti ei nyt olekkaan naisvihaa?
"Pohtikaapa reaktiota, jos vastaava graffiti olisi tehty Sanna Marinista", kysyy Tere Sammallahti. Helsingin Suvilahden254832