onko ortodoksipapilla pakko olla pitkä parta vai onko se vapaaehtoinen tapa?
miksi papeilla pitkä parta?
35
3868
Vastaukset
- Johannes
Papilla on parta, koska pappi on mies ja miehille yleensä kasvaa parta : ).
Onhan asialla syvempääkin taustaa. Kristinuskon pohjana on juutalaisuus, jossa historiallisesti tietääkseni papit olivat parrakkaita. Sittemmin kristillisessä kirkossa, nimenomaan itäisen kristikunnan alueella, papilla ja varsinkin munkeilla on aina ollut parta. Pappi on kirkossa myös Kristuksen kuva, ja Kristushan kuvataan ikoneihin aina parrakkaana.
En tiedä sanovatko kirkon kanonit parrakkuudesta jotakin, mutta voisin luvata ottaa selvää asiasta.
Tietenkin pappi voi muotoilla itse partaansa, tehdä tavallaan "hienosäätöä". Vanhoina aikoina munkit ja munkkipapisto antoivat kuitenkin sekä tukkansa että partansa kasvaa leikkaamattomana vihkimyksensä jälkeen.
Kuriositeettina voisi mainita, että 1920- ja 1930-luvulla Suomen ortodoksisella kirkkokunnalla oli
tarve samastua ympäröivään yhteiskuntaan. Silloin
(virolaissyntyisen) arkkipiispa Hermanin esikuvan mukaan papisto suosi parrattomuutta. Tähän eivät kuitenkaan suostuneet luostarien papisto eivätkä vanhat papit, jotka olivat tottuneet ennen Suomen itsenäistymistä vallinneeseen tapaan.- Serafim
Ja eihän parta pahoille kasva...
- Mamaki
Serafim kirjoitti:
Ja eihän parta pahoille kasva...
... ymmärrän hyvin, miksei ortodokseilla ole naispappeja, he olisivat varsin omituinen näky.
- el kirahwi
Mamaki kirjoitti:
... ymmärrän hyvin, miksei ortodokseilla ole naispappeja, he olisivat varsin omituinen näky.
Pilailutarvikeliikkeiden kannattaisi ehdottomasti alkaa lobbaus ortodoksisessa kirkossa naispappeuden hyväksymiseksi. Olisi tekoparroilla menekkiä... ;)
Eihän kukaan loukkaantunut, eihän? - paxortodoxia
el kirahwi kirjoitti:
Pilailutarvikeliikkeiden kannattaisi ehdottomasti alkaa lobbaus ortodoksisessa kirkossa naispappeuden hyväksymiseksi. Olisi tekoparroilla menekkiä... ;)
Eihän kukaan loukkaantunut, eihän?ei todellakaan. Emme ota kaikkea netistä lukemaamme vakavasti.
- Kassialma
paxortodoxia kirjoitti:
ei todellakaan. Emme ota kaikkea netistä lukemaamme vakavasti.
...mitä Raamatussa sanotaan Aaronin parrasta!
Kreikassa muuten on pappia kirkollisesti rangaistu, jos häneltä on parta ajettu pois. - Tito
Kassialma kirjoitti:
...mitä Raamatussa sanotaan Aaronin parrasta!
Kreikassa muuten on pappia kirkollisesti rangaistu, jos häneltä on parta ajettu pois.Munkki kertoi takavuosina: "Koska Jeesuksellakin oli"
- Teolyo
nyt ortodoksista teologiaa opiskelevalla, ehkä tulevalla papilla, ei yksinkertaisesti kasva parta? Aika kummalliselta islamilta kuulostaisi, että parta olisi joku "pakko" ja "koska Jeesuksellakin oli". Höpö höpö.
- Johannes
Teolyo kirjoitti:
nyt ortodoksista teologiaa opiskelevalla, ehkä tulevalla papilla, ei yksinkertaisesti kasva parta? Aika kummalliselta islamilta kuulostaisi, että parta olisi joku "pakko" ja "koska Jeesuksellakin oli". Höpö höpö.
Jassoo...
Geneettinen parrattomuus on kuriositeetti ja poikkeus säännöstä. Jokainen meistä tietää että miehellä pääsääntöisesti parta kasvaa. Minulla oli Joensuussa opiskelijatoveri, jolla ei ollut tätä ominaisuutta. Nyt hän toimii ortodoksisena seurakuntapappina ja hyvin toimiikin. Hänen tapauksessaan ei lähdetä tietenkään peukaloimaan Jumalan luomistyötä ja kehittämään keinotekoista partaa.
Toinen asia: jos tähän kysymykseen suhtautuu väheksyen ja "höpöhöpö"-asenteella (kuten yllä oleva nimimerkki näyttää tekevän), on syytä miettiä, mitä muuta kuin papin työtä olisi tarjolla. Kirkko ei ole mikään valintamyymälä eikä siellä huseerata sen mukaan mikä kulloinkin sattuisi miellyttämään. Olen pahoillani. - Teolyo
Johannes kirjoitti:
Jassoo...
Geneettinen parrattomuus on kuriositeetti ja poikkeus säännöstä. Jokainen meistä tietää että miehellä pääsääntöisesti parta kasvaa. Minulla oli Joensuussa opiskelijatoveri, jolla ei ollut tätä ominaisuutta. Nyt hän toimii ortodoksisena seurakuntapappina ja hyvin toimiikin. Hänen tapauksessaan ei lähdetä tietenkään peukaloimaan Jumalan luomistyötä ja kehittämään keinotekoista partaa.
Toinen asia: jos tähän kysymykseen suhtautuu väheksyen ja "höpöhöpö"-asenteella (kuten yllä oleva nimimerkki näyttää tekevän), on syytä miettiä, mitä muuta kuin papin työtä olisi tarjolla. Kirkko ei ole mikään valintamyymälä eikä siellä huseerata sen mukaan mikä kulloinkin sattuisi miellyttämään. Olen pahoillani.Ei varmaan "huseeratakaan". Mielestäni pinnalliseen ja stereotyyppiseen "papin tulisi näyttää tältä"-tyyppiseen asenteeseen saa suhtautua hieman ihmetellen; tällä ei ole mitään tekemistä sen kanssa, että kirkon pitäisi ottaa onkeensa kaikista sekulaarin yhteiskunnan trendeistä. En tietääkseni esittänyt mitään radikaaleja muutoksia kirkkoon eikä kyseessä ole "mikä kulloinkin sattuu miellyttämään", vaan yhden ihmisen eli minun hen.koht. kanta asiaan, ei sen kummempaa. Tässä mielessä on sinulta aika nopea johtopäätös ehdotella "mitä muuta kuin papin työtä olisi tarjolla". Pahoillani olen minäkin kun edes kysyin koko asiasta.
- Onyx
Teolyo kirjoitti:
Ei varmaan "huseeratakaan". Mielestäni pinnalliseen ja stereotyyppiseen "papin tulisi näyttää tältä"-tyyppiseen asenteeseen saa suhtautua hieman ihmetellen; tällä ei ole mitään tekemistä sen kanssa, että kirkon pitäisi ottaa onkeensa kaikista sekulaarin yhteiskunnan trendeistä. En tietääkseni esittänyt mitään radikaaleja muutoksia kirkkoon eikä kyseessä ole "mikä kulloinkin sattuu miellyttämään", vaan yhden ihmisen eli minun hen.koht. kanta asiaan, ei sen kummempaa. Tässä mielessä on sinulta aika nopea johtopäätös ehdotella "mitä muuta kuin papin työtä olisi tarjolla". Pahoillani olen minäkin kun edes kysyin koko asiasta.
Niin tämä nimimerkki Johannes kun on ärtyisää tyyppiä, ja ei kestä jutustella asioista normaalisti. Onkohan Krsitus hänelle vain kiiltokuva parkkiutuneessa sydämmessä?
- Johannes
Onyx kirjoitti:
Niin tämä nimimerkki Johannes kun on ärtyisää tyyppiä, ja ei kestä jutustella asioista normaalisti. Onkohan Krsitus hänelle vain kiiltokuva parkkiutuneessa sydämmessä?
Arvoisa Onyx,
Mukavaa kun tiedät puolestani, miten ajattelen. Ehkä saan siirtää ajatustoimintani huoleksesi.
Se mitä kutsunet "normaaliksi" jutusteluksi, on perin läntinen tapa hahmottaa asioita tyyliin "musta tuntuu" tai "olen sitä mieltä että...". Ortodoksinen ajattelu taas on kollektiivista: on väärä lähtökohta alkaa kysymään henkilökohtaisia mielipiteitä, pikemminkin sitä, mitä kirkko asioista ajattelee ja opettaa.
Kun asiaa kerran kysytään, vastaan silti osaltani: olen tietoisesti valinnut aikanani ortodoksisen kirkon jäsenyyden ja opiskellut ortodoksista teologiaa akateemisesti. Tästä voi tehdä tietenkin omat johtopäätökset sen suhteen, onko Kristus kiiltokuva vai jotain muuta. - Onyx
Johannes kirjoitti:
Arvoisa Onyx,
Mukavaa kun tiedät puolestani, miten ajattelen. Ehkä saan siirtää ajatustoimintani huoleksesi.
Se mitä kutsunet "normaaliksi" jutusteluksi, on perin läntinen tapa hahmottaa asioita tyyliin "musta tuntuu" tai "olen sitä mieltä että...". Ortodoksinen ajattelu taas on kollektiivista: on väärä lähtökohta alkaa kysymään henkilökohtaisia mielipiteitä, pikemminkin sitä, mitä kirkko asioista ajattelee ja opettaa.
Kun asiaa kerran kysytään, vastaan silti osaltani: olen tietoisesti valinnut aikanani ortodoksisen kirkon jäsenyyden ja opiskellut ortodoksista teologiaa akateemisesti. Tästä voi tehdä tietenkin omat johtopäätökset sen suhteen, onko Kristus kiiltokuva vai jotain muuta.Onkeen kävi, niin kuin oletin, mutta ei ohi Kristuksen!. Kaikkea hyvää..........
- Luukas
Johannes kirjoitti:
Arvoisa Onyx,
Mukavaa kun tiedät puolestani, miten ajattelen. Ehkä saan siirtää ajatustoimintani huoleksesi.
Se mitä kutsunet "normaaliksi" jutusteluksi, on perin läntinen tapa hahmottaa asioita tyyliin "musta tuntuu" tai "olen sitä mieltä että...". Ortodoksinen ajattelu taas on kollektiivista: on väärä lähtökohta alkaa kysymään henkilökohtaisia mielipiteitä, pikemminkin sitä, mitä kirkko asioista ajattelee ja opettaa.
Kun asiaa kerran kysytään, vastaan silti osaltani: olen tietoisesti valinnut aikanani ortodoksisen kirkon jäsenyyden ja opiskellut ortodoksista teologiaa akateemisesti. Tästä voi tehdä tietenkin omat johtopäätökset sen suhteen, onko Kristus kiiltokuva vai jotain muuta.Tunnen Suomessa muutamia parrattomia pappeja, joille kyllä kasvaa parta. Partaa ei siis ole pakko pitää.
- Anonyymi
Mamaki kirjoitti:
... ymmärrän hyvin, miksei ortodokseilla ole naispappeja, he olisivat varsin omituinen näky.
Kyllä siihen on ihan eri syyt, miksi ortodoksisessa kirkossa ei ole naispappeja, hyvä näin
- Anonyymi
Vai HERMAN . ✡️🕎😈😎
- Anonyymi
Serafim kirjoitti:
Ja eihän parta pahoille kasva...
Pahoilla juuri on parta .
- Anonyymi
Mamaki kirjoitti:
... ymmärrän hyvin, miksei ortodokseilla ole naispappeja, he olisivat varsin omituinen näky.
Jahve vai Jeesus .
- Anonyymi
el kirahwi kirjoitti:
Pilailutarvikeliikkeiden kannattaisi ehdottomasti alkaa lobbaus ortodoksisessa kirkossa naispappeuden hyväksymiseksi. Olisi tekoparroilla menekkiä... ;)
Eihän kukaan loukkaantunut, eihän?Voi jumal auta mitä pellejä 🔯🪔🤡
- Anonyymi
Kassialma kirjoitti:
...mitä Raamatussa sanotaan Aaronin parrasta!
Kreikassa muuten on pappia kirkollisesti rangaistu, jos häneltä on parta ajettu pois.Eikö Aharon tiedä että varastaminen on syntiä.
- Anonyymi
Kassialma kirjoitti:
...mitä Raamatussa sanotaan Aaronin parrasta!
Kreikassa muuten on pappia kirkollisesti rangaistu, jos häneltä on parta ajettu pois.Voi reppana parka Aaron vähän pitkä matka Jeesuksen pappeuteen.
- Anonyymi
Teolyo kirjoitti:
nyt ortodoksista teologiaa opiskelevalla, ehkä tulevalla papilla, ei yksinkertaisesti kasva parta? Aika kummalliselta islamilta kuulostaisi, että parta olisi joku "pakko" ja "koska Jeesuksellakin oli". Höpö höpö.
Uhraatteko myös Aaronin tapaan elukoita Jehovalle ? Joka viikko. Mihin sitten Jeesusta enää tarvitaan. Se oli siinä.
- Anonyymi
Johannes kirjoitti:
Arvoisa Onyx,
Mukavaa kun tiedät puolestani, miten ajattelen. Ehkä saan siirtää ajatustoimintani huoleksesi.
Se mitä kutsunet "normaaliksi" jutusteluksi, on perin läntinen tapa hahmottaa asioita tyyliin "musta tuntuu" tai "olen sitä mieltä että...". Ortodoksinen ajattelu taas on kollektiivista: on väärä lähtökohta alkaa kysymään henkilökohtaisia mielipiteitä, pikemminkin sitä, mitä kirkko asioista ajattelee ja opettaa.
Kun asiaa kerran kysytään, vastaan silti osaltani: olen tietoisesti valinnut aikanani ortodoksisen kirkon jäsenyyden ja opiskellut ortodoksista teologiaa akateemisesti. Tästä voi tehdä tietenkin omat johtopäätökset sen suhteen, onko Kristus kiiltokuva vai jotain muuta.Niillä teillä on myös harha oppeja vääriä opetuksia ja galatalaiskirjeet kääntyilee takaisin ✡️.
- Anonyymi
Luukas kirjoitti:
Tunnen Suomessa muutamia parrattomia pappeja, joille kyllä kasvaa parta. Partaa ei siis ole pakko pitää.
Onhan kaljujakin. Kun ihminen kuolee mitä merkitystä sun parralla olisi.
- Anonyymi
Herman juutalainen vai. No niin .
- Anonyymi
MIKSI PAPEILLA TULISI OLLA PITKÄ PARTA JA PITKÄT HIUKSET? MIKSI PAPIT PUKEUTUVAT VIITTAAN?
Kun suomalaisturisti lähtee lomalle Kreikkaan, kiinnittävät huomion usein mustiin viittoihin pukeutuneet ortodoksipapit, joilla vieläpä on useimmiten pitkä, komea parta ja hiukset ponihännällä tai nutturalla. Kreikassa kirkko velvoittaakin kaikkia pappeja pukeutumaan viittaan julkisella paikalla. Täällä Pohjolassa taas suurin osa papeista ei pukeudu vapaa-ajallaan viittaan, eikä pitkää partaakaan aina näe (joskus suomalaisten geenien heikommasta parrankasvusta johtuen), vaikka poikkeuksiakin tietysti on. Joskus olen kuullut joidenkin papiston jäsenten hieman pilkallisestikin puhuvan ”karvateologiasta”, joka ei ole heidän mukaansa olennainen asia.
On totta, että papiston pukeutuminen ja hiusten ja parran kasvattaminen ei ole dogmaattinen kysymys, eikä se sinänsä kerro mitään papiston hyveellisyydestä tai paheellisuudesta. Haluan kuitenkin tässä kirjoituksessa tuoda esille, mitä hyötyjä papiston perinteisestä pukeutumisesta olisi aikamme yhteiskunnassa. Olen itse munkkina Athosvuoren Pyhittäjä Ksenofonin luostarissa, jossa pukeutumissäännöt ovat varsin tiukat: emme näyttäydy koskaan muille ilman viittaa, emmekä leikkaa hiuksia tai partaa muuten kuin terveydellisistä syistä esimerkiksi kirurgisten toimenpiteiden yhteydessä.
Papiston pukeutuminen ja hiusten leikkuutapa on vaihdellut historian aikana suuresti (pitkä parta sen sijaan on ollut aivan ensimmäisistä vuosisadoista asti normi), eikä tämän kirjoituksen tarkoituksena ole tarjota yksityiskohtaista historiikkia tästä kehityskulusta. Hiusten ja parran kasvattaminen on kuitenkin jo muinainen traditio: Leviticuksessa Jumala määrää, etteivät papit saa ajaa hiuksiaan tai ajaa partaansa (ks. Lev. 21:5, 19:27). Samoin Numerissa mainitaan, että nasiirilupauksen antaneet eivät saaneet leikata tukkaansa tai partaansa (Num. 6:5–6). Kirkon tradition mukaan apostoli Paavalin kielto pitkistä hiuksista miehillä (1. Kor. 11:14) ei viitannut suinkaan papiston pitkään tukkaan, vaan pitkistä hiuksista valmistetuilla kampauksilla koristautuneisiin miehiin.
Suomalaisesta historiasta tulee myös mainita, että parrat alkoivat kadota ortodoksiselta papistolta 1900-luvun alun kansallistamisaatteen myötä: partaa pidettiin sopimattomana sivistyneille länsimaalaisille. Kansallistamisvaiheessa kirkossa ihailtiin paljon luterilaisia esikuvia, ja kirkko pyrki aktiivisesti eroon venäläisestä perinnöstään. Nykyään kirkossa ei pyritä ainakaan tietoisesti jäljittelemään jumalanpalvelusten ulkoisissa muodoissa Suomen evankelis-luterilaisen kirkon käytäntöjä.
Olennaista viitassa on se, että papiston jäsen erottuu ulkonäöltään maallikoista ja pukeutuu papistolle soveliaalla tavalla. Musta väri ilmaisee maailmalle kuolemista, eikä siksi värillisten viittojen käyttö ole aina sopivaa. Parran kasvattaminen on Kristuksen ja kirkon pyhien jäljittelyä – onhan pappi Kristuksen ikoni. Näistä ulkoisista merkeistä on ortodoksisen tradition mukaan kyse apostoli Paavalin kehotuksessa seurakunnan johtajalle: ”Näytä sinä uskoville hyvää esimerkkiä puheissasi ja elämäntavoissasi, rakkaudessa, uskossa ja puhtaudessa” (1. Tim. 4:12). Kyse ei ole ulkokultaisuudesta, niin kuin ei ortodoksisten kirkkorakennusten koristeellisuudestakaan: huoliteltu, papillinen ulkonäkö on sisäisen, puhtaan papillisen elämäntavan ulkoinen vastine.
Viittaa tai parralla ja pitkällä tukalla varustautumista pidetään usein hankalana, ja sitä se onkin: tämä ei kuitenkaan voi olla syy tästä traditiosta luopumiselle. Kun minut vihittiin munkiksi, sanoi eräs luostarimme veljistä, että elän ulkomaailmassa marttyyrina viittani takia. Tällaista elämä viitassa onkin: en ole koskaan yksityishenkilö, kun astun kotiovestani ulos, vaan alituisesti ihmisten katseiden, kysymysten ja joskus haukkujenkin alainen. Toisinaan minua luullaan pukeutumiseni takia muslimiksi tai juutalaiseksi. Kerjäläiset huomaavat minut jo kaukaa, eikä minulla ole mahdollisuuksia antaa kaikille heille lahjoituksia, ja olenpa joskus joutunut käyttämään varsin fyysisiäkin keinoja päästäkseni jatkamaan matkaa pahoinpitelyä suunnittelevilta käsiltä.
Toisaalta erityisesti Suomen kaltaisessa maassa, jossa ortodoksit ovat pieni vähemmistö, on viittaan pukeutuminen myös aktiivista lähetystyötä: monesti minut pysäytetään kadulla, pyydetään siunausta tai esirukouksia tai vaikkapa tiedustellaan seurakunnan toiminnasta. Aina vaikutus ei paljastu viitan kantajalle välittömästi, mutta jo papin näkeminen katukuvassa tuo kirkon vahvemmin läsnäolevaksi maallistuvassa yhteiskunnassa. Parran ja hiusten kasvattaminen taas muistuttaa siitä, etten ole kulloistenkin maailmallisten muotivillitysten vietävänä, vaan edustan ikiaikaista kirkollista ulkonäköä, joka sekin erottaa minut maallikoista. Viittaan pukeutuminen sekä parran ja tukan kasvattaminen on siis arvokas todistus ortodoksisen hengellisyyden aktiivisesta läsnäolosta mullistuksia läpi käyvässä maailmassa.
Munkki Damaskinos Ksenofontoslainen- Anonyymi
Unohtuuko tossa kokonaan toi taivas kuolema ja pelastus. Ulkokultaista kovin on. Samoin on ort...pyhimyksiä kuin katolisilla ja luostareita kuten katolisilla .
- Anonyymi
Parrassaan voi yksinäinen erakko kasvatella "pikku ystäviä"- siis ötököitä, heh heh...
- Anonyymi
Ruuan tähteet ja täit. Mutta nythän on tuollainen loppunut kun Jeesus sovitti synnit.
- Anonyymi
Ja kylille kun joutuu väistämättä joskus lähtemään, niin ohikulkijat ihmettelevät jotta kenelleköhän se siinä oikein itsekseen juttelee...
- Anonyymi
Käsittääkseni entisaikaan kun kreikkalaisessa perinteessä painotetttin enemmän hengellistä kilvoitusta, niin venäläisessä taas ruumiin kilvoitusta. Ruumistaan ei tullut helliä esim. pesuilla...
Raamatussa kielletään parran ajo ja hiusten leikkuu muutoin kuin pois silmiltä.
- Anonyymi
Ei saatana. Juutalaisesta mooseksesta voi helvetti. Eihän siellä pelastu. Rikas mies ja Lasarus.
- Anonyymi
Ne ei oo ihan varmoja onko ne Mooseksen Siinain uskoisin siionisteja vai Jeesuksen uskoisin....
- Anonyymi
Raamatussa on kohta, jossa Jumalalle omistautuneille sanotaan, että he eivät saa leikata tukkaansa eivätkä "partansa reunaa" niin kauan kuin ovat omistautuneet Jumalalle. Näitä ihmisiä sanottiin nasiireiksi.
Nykyajan rastafari-ihmiset mieltävät olevansa nasiireja. He eivät leikkaa hiuksiaan eivätkä rastamiehet ajele partaansa. He eivät myöskään sano hiustouvejaan "rastoiksi".
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 864064
Loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä tilassa
Seinäjoella Pohjan valtatiellä perjantaina sattuneessa liikenneonnettomuudessa loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä t353141Minä en ala kenenkään perässä juoksemaan
Voin jopa rakastaa sinua ja kääntää silti tunteeni pois. Tunteetkin hälvenevät aikanaan, poissa silmistä poissa mielestä1022295Onko jollakin navetassa kuolleita eläimiä
Onko totta mitä facebookissa kirjoitetaan että jonkun navetassa olisi kuolleita eläimiä? Mitä on tapahtunut?312118Miksi olet riittämätön kaivatullesi?
Mistä asioista tunnet riittämättömyyden tunnetta kaipaamaasi ihmistä kohtaan? Miksi koet, että et olisi tarpeeksi hänell821886Tiedän, että emme yritä mitään
Jos kohtaamme joskus ja tilaisuus on sopiva, voimme jutella jne. Mutta kumpikaan ei aio tehdä muuta konkreettista asian281827- 311810
Mitä, kuka, hä .....
Mikähän sota keskustassa on kun poliiseja on liikkeellä kuin vilkkilässä kissoja271567Näin pitkästä aikaa unta sinusta
Oltiin yllättäen jossain julkisessa saunassa ja istuttiin vierekkäin, siellä oli muitakin. Pahoittelin jotain itsessäni91527- 281501