Satunnaisuuden todistaminen

Ex pelaaja

Onko ylipäätään mahdollista todistaa käytännön kokeella onko peli satunnainen vaiko ei?

Tarkoitan siis järjestelyä, jossa ensiksi luotaisiin tieteelliset kriteerit testimenetelmälle ja sitten käytännön kenttäkokeella (pelaamalla) todennettaisiin satunnaisuus tai sen puuttuminen. Koejärjestelyn pitäisi olla niin luotettava että lopputuloksesta ei tarvitsisi ryhtyä kiistelemään esim pelinjärjesteäjän kanssa.

15

140

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ohjelmoija

      Luotettavaa käytännön testiä ei pysty järjestämään. Ainoa mistä asian näkee täysin varmaksi on automaatin käyttämä ohjelma. Siitä näkee luetaanko satunnaislukugeneraattoria vai kaivetaanko voittorivi valmiiksi ohjelmoidusta taulukosta.

      Peliautomaattien idea on siinä, että voittavalle yhdistelmälle maksetaan pienempi voitto kuin sen matemaattinen todennäköisyys edellyttäisi. Esimerkiksi jokeripokerissa neloset tulevat keskimäärin 118 jaon välein, mutta voitto on vain 15-kertainen. Ihan sama kuin pöytäruletissa, pitkässä juoksussa pelin pitäjälle riittää pienikin etu. Automaatin ohjelma voitaisiin teoriassa suunnitella niin, että taulukoitaisiin miljoonan pelikierroksen oikea rivi valmiiksi ja kaikki voittoyhdistelmät esiintyisivät niin usein kuin todennäköisyyden mukaan pitäisikin. Silloin sitä ei erottaisi aidosti satunnaisesta millään käytännön kokeella. Itse ohjelmoinnissa pääsee kuitenkin paljon helpommalla kun antaa satunnaisuuden hoitaa homman. Ei rulettipöydissäkään tarvita mitään apuvälineitä tuottavuuden takaamiseksi.

    • huijaus nr 1

      Ainakin RAYn automaateissa pyörii jokin muu kuin satunnaislukugeneraattoriohjelma. Muutenko peleissä aina hävittäisiin RAYlle.

      • ohjelmoija

        Mikä tuossa oli niin vaikea ymmärtää? Satunnaisuus riittää kun voittosumman ja todennäköisyyden suhde on oikea.

        Pelataanko noppaa? Heitetään yhtä noppaa ja minä toimin pelinjärjestäjänä. Arvatessasi oikean tuloksen saat panoksesi nelinkertaisena. Panos 1e/kierros. Pelin palautusprosentti on 66,7%. Ei minun tarvitse kikkailla mitään turhia sen nopan kanssa, jään taatusti voitolle pitkässä juoksussa ihan pelkällä satunnaisuudella.

        Toivottavasti tuo on riittävän yksinkertainen esimerkki selventämään voittosumman suhdetta voittotodennäköisyyteen.


    • Kyllä satunnaisgeneraattorilla hävitään aina ray:lle. Et voi peleta pidemmän päälle satunnaista peliä voitollisesti joka palauttaa 90%

      Jos jonkun satunnaisen pelin palatusprosentti olisi YLI 100% niin vasta silloin pelaaja alkaisi voittaa pitkässäkin juoksussa.

    • adsfasdf1234

      Eipä se loppupeleissä sen vaikeampaa ole kuin hommata 50-100k kassa ja paukuttaa 50-100k kierrosta samaa slottia. Pitäis vaan löytää jostain rahoittaja joka suostuu ottamaan sen 5-10k~~ takkiin tässä :]

      • ohjelmoija

        Ja miten se pelattu 100k kierrosta kertoisi onko kyse aidosta satunnaisuudesta vai satunnaiselta näyttäväksi ohjelmoidusta pelistä? Tuo 100k kierrosta antaisi vain aavistuksen siitä onko palautusprosentti ilmoitettu oikein.


    • Kyllä pystyy

      Erilaiset matemaattiset testit todistavat onko kyseessä sattunainen vai ns pseudosatunnainen tapahtuma. Täällä intohimoisesti kytätään pelikoneita, mutta ei pelikoneet ole läheskään ainoa alue, johon satunnaisuutta kaivataan. Pankkitunnuksesi generoidaan satunnaisluvulla, erilaiset salausalgoritmit tarvitsevat nekin oikeita satunnaisnumeroita. Joten niitä kyllä testataan ja niistä ollaan kiinostuneita. Kaikki ruikuttajat säädetyistä peleistä, voi näin taas kerran mennä nurkkaan häpeämään.

      • ohjelmoija

        "Erilaiset matemaattiset testit todistavat onko kyseessä sattunainen vai ns pseudosatunnainen tapahtuma."
        - kuuluu sarjaan: hyvä tietää

        Itse uskon vakaasti pelien olevan satunnaisia, koska palautusprosentit ovat matemaattisesti laskettavissa voittokerroin/voittotodennäköisyys-kaavalla. Ja kun se palautus-% on alle 100, niin peli väkisinkin tuottaa järjestäjälleen ilman rukkaamista. Toinen syy uskooni on se, että ohjelmointi kokonaisuudessaan on huomattavasti työläämpää silloin kuin EI käytetä satunnaislukugeneraattoria. Ja mitä työläämpi ohjelmoida, sitä enemmän tulee virhemahdollisuuksia. Parempi ottaa varman päälle ja tehdä ohjelmasta aidosti satunnainen.


    • tekniikkaa jeps

      ehehehheee kummasti 'satunnaisuusarvontageneraattori' sattuu aina valitsemaan samat pelurit kohdentaessaan isompia voittoja. Nähty kasinolla kuinka näppärä ko. laite onkaan. Samoille isot voitot ja toisille pienet, siinäpä 'sattumaa' . hahahahahahaaa

      • hahahahahahaaa

        Et vaan osaa.


      • hähähähääääää
        hahahahahahaaa kirjoitti:

        Et vaan osaa.

        hahahahahaaa itsellesi ....joskus ne voitot lopahtavat kun ei enää pelaajia ole....ketäs sitten rahastat hahaahahaha


      • hähähähääääää
        hähähähääääää kirjoitti:

        hahahahahaaa itsellesi ....joskus ne voitot lopahtavat kun ei enää pelaajia ole....ketäs sitten rahastat hahaahahaha

        Tollot, jotka ei osaa laskea, ovat loputon luonnonvara tällä planeetalla.


      • ihihihiiiii
        hähähähääääää kirjoitti:

        Tollot, jotka ei osaa laskea, ovat loputon luonnonvara tällä planeetalla.

        jeps...ainakin sellaiset tollot jotka ylläpitävät RAYn ja Veikkauksen toimintaa pelaamalla heidän ehkä veivattujakin pelejään hääähähähäääää


    • hääähähähäääää

      hahahahahahaaa, hähähähääääää, ihihihiiiii. Matematiikka ja palautusprosentti, joka ei tolloile aukea, pitää huolen viilaamattakin siitä, että pelaaja jää tappiolle.

    • Jepjep

      En noin ylipäätään epäile RNG:n toimintaa peleissä, mutta kyse onkin siitä kun kasinot itse tuunaavat pelikohtaisesti palautuksia.

      Tässä kohdassa kokenut pelaaja huomaa, milloin kannattaa vaihtaa peliä.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      135
      1432
    2. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      110
      1193
    3. Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?

      Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede
      Kuhmo
      26
      1023
    4. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      89
      974
    5. Tuleeko Martinasta rouva Muhis

      Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat
      Kotimaiset julkkisjuorut
      313
      871
    6. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      99
      823
    7. Miten näytät / näytit ihastumisesi hänelle?

      Toimiko, miten hän vastasi? vinkki5
      Ikävä
      38
      712
    8. Ei enää kauaa rakkaani

      Ensin minun pitää saatella narsistit oikeuden eteen ❤️
      Ikävä
      109
      666
    9. Oletko miettinyt sitä

      Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.
      Ikävä
      56
      658
    10. Eipä oo näkyny montakkasn etelänvetelää vielä kylällä.

      Liekkö tuo pensanhinta vetelille liian kallista, kun ovat jeäneet kesäksi kottiinsa vetelehtimmään. Pärjätään iliman vet
      Suomussalmi
      144
      644
    Aihe