Minun tarinani syrjäytymisestä.

lasienkeli91-

Olin elämäni koulukiusattu ja köyhästä perheestä. Minulla diagnosoitiin masennus kun olin 13 vuotias, yritin itsemurhaa ensimmäistä kertaa tosissani 15 vuotiaana. Sain viisi ilmaista sihti käyntiä, loppuihin vanhemmillani ei ollut varaa. Jäin luokalleni kun ei huvittanut koulukiusaamisen takia käydä koulussa. Läski, ruma, huora, se oli elämääni ja kukaan ei puuttunut siihen, eikä kukaan auttanut. Sitten vaihdoimme paikkakuntaa ja sain ystäviä, elämäni oli mallillaan.. enpä tiennyt että vain vuoden ajan, ysiluokan kävin toisella paikkakunnalla ja se oli elämäni parasta aikaa. Ammattikoulussa kiusaaminen jatkui taas, jätin koulun kesken.
Sossu ja työkkäri aloittivat hiostamisen, sairastuin työkkärin ämmän kohtelun entisen koulukiusaamisen sossun törkeän käytöksen vuoksi ahdistuneisuushäiriöön. Yritin tappaa itseni taas 17 vuotiaana ja tällä kertaa olin lähellä onnistua.
Mikään viranomaistaho ei ollut tästä kiinnostunut vaikka äitini rukoili minulle apua.. tai no sain minä taas ne viisi sihti kertaa. Terapiaa minulle ei tarjottu.

Nykyään olen 21 vuotias, minulla ei ole ketään, ei ammatillista koulutusta tai mitään. Elämäni pyörii kotona, en uskalla mennä ulos ilman rauhoittavia lääkkeitä, vihaan itseäni, laihdutan pakonomaisesti vaikka olen muutenkin hoikka, en uskalla vastata puhelimeen ellen ota rauhoittavia, en pysty soittamaan edes lääkärille, jos puhelin soi laitan sen piiloon uuniin tms.
En uskalla mennä bussiin, en kauppaan, en kirjastoon enkä mihinkään missä on muita ihmisiä. Tiedän että tälle yhteiskunnalle minä olisin kuolleena parempi, ehkä juuri tämän takia en saa kunnollista terapiaa.. Näin pahasti masentuneesta ja ahdistuneesta ihmisrauniosta ei saada enää tuottoisaa kansalaista. Ehkä he oikein toivovat sossussa että lopultakin tukahdun ja tapan itseni.

En kirjoittanut tätä tekstiä siksi että saisin sääliä vaan siksi että ajattelisitte ennenkuin haukutte ihmisiä sossupummeiksi/loisiksi.. Kiitos teille jotka jaksoitte lukea, isompi kiitos heille jotka sain edes ajattelemaan hetken.

40

2847

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Sinun tähtesi <3

      Älä vihaa itseäsi. Rakasta itseäsi.
      Olet tärkeä ja ainutlaatuinen ja ihana ja sinun kuuluu saada nauttia. Tee itsellesi hyvin. Arvosta itseäsi.

      • lasienkeli91-

        Lisään vielä että en käytä alkoholia.. en polta tupakkaa tai käytä huumeita. Kaikki syrjäytyneet eivät ole sitä mitä kuvitellaan : haisevia juoppoja sossupummeja joiden rahat menevät viinaan. Minä pelkään ja olen sairas.. Kiitos sinulle lohduttavista sanoistasi, olet ihana.


      • simo tre
        lasienkeli91- kirjoitti:

        Lisään vielä että en käytä alkoholia.. en polta tupakkaa tai käytä huumeita. Kaikki syrjäytyneet eivät ole sitä mitä kuvitellaan : haisevia juoppoja sossupummeja joiden rahat menevät viinaan. Minä pelkään ja olen sairas.. Kiitos sinulle lohduttavista sanoistasi, olet ihana.

        Toi on kyl lievästi outo yleistys.
        L
        ähipiirissäni on kaksi täys alkoholistia ja 42 ihmistä jotka eivät juo pisaraakaan.
        Onkohan toi alkoholismi juttu aina sen esiin tuojan henkilökohtaisen alkoholiongelman siirtämistä? Siltä se välistä tuntuu.
        Köyhät ja syrjäytyneet eivät juo monestakaan syystä,
        yksi on se ,että tilanne on jo tukala ja toinen on se,
        että viina maksaa ja rahat on piukassa.


      • fgdfdfhdfhfdh
        lasienkeli91- kirjoitti:

        Lisään vielä että en käytä alkoholia.. en polta tupakkaa tai käytä huumeita. Kaikki syrjäytyneet eivät ole sitä mitä kuvitellaan : haisevia juoppoja sossupummeja joiden rahat menevät viinaan. Minä pelkään ja olen sairas.. Kiitos sinulle lohduttavista sanoistasi, olet ihana.

        Sinua pitäisi ymmärtää mutta niitä jotka haisevat ja juovat viinaa ei pitäisi? Kyllä heilläkin on varmaan jotakin samanlaista kuin sinulla mutta kun on yrittänyt apua saada pahoihin ongelmiin vuosi kymmeniä tuloksetta niin kyllä siinä vaiheessa viina maistuu. Alkoholismi on myös todellinen ongelma kuten sinun ongelmasi. Jos kaikki menee valmiiksi päin persettä ja astuu korkin päälle niin ei siitä kuopasta helposti nousta.


    • 3+15

      Älä nyt ainakaan itsemurhaa enää yritä. Ajan myötä aina jotain epätoivoisessakin elämässä jotain elämisen arvoista on.

      Itselleni sattui väkivaltaiset juopot vanhemmat. Siihen päälle perinteinen koulukiusaaminen ja ammattikoulun keskeyttäminen kiusaamisen seurauksena. Pari itsemurhan yrittämistä myös. Sen jälkeen olen ollut vain hengissä. Kaikki ahdistaa niin paljon, etten saa mitään asioita hoidettua. Toimeentulotuen sentään saan tapeltua.

      Tunnen olevani arvoton ja huono ihminen. Toisaalta tiedän olevani aikaani edellä. Minä en pidä tästä nykyisestä elitistisestä orjuuttamisen kulttuurista, jossa kaikki paitsi eliitti on riistettävää resurssia. Ei meidän ole tarkoitus elää näin. Tavallaan tiedän siis olevani terve, mutta voin huonosti sairaassa orjuuden ja riiston ympäristössä. Sellainen ihminen ei ole eliitille mieleen, joten mm meitä varten on olemassa tämä syrjäyttämiskoneisto. Siinä koneistossa ihminen voidaan syrjäyttää aivan kaikesta.

      • mek

        Selivtä itsellesi ett ämikä ahdistaa ja poista se ahdistuksen aiheuttaja ja laitat elämäsi kuntoon niin helpottaa.


    • Simo tre

      Etkä sääliä saakkaan, sitä ei pyydetä ja sitä ei anneta.

      Mutta noi muuten tarinasi on samanlainen kuin minulla
      paitsi, että olen 30 mies.Mutta sama diili suurinpiirtein.
      Jos yhtään auttaa niin P-häiriö helpottaa tän ikäsenä jonkinverran.

      Mikä taas ei auta, niin samanlaisena paskana jatkuu koko elämä.
      En silti ajatellut tappaa itteäni vielä, on tässä elämässä tähtihetketkin,
      mutta ne alkaa olemaan täällä harvassa.
      Hassua toi kännykkään vastaaminen ja sillä soittaminen,
      mulla on sama ja monella exidentaalisesta ahistuksesta kärsivällä.

      En mää niin ajatellut suo..Ihan tuttu juttu..
      Siitä voi hetkittäin toipua lähes normaaliksi mut
      mitä korkeemmalle pääset, sen rajumpi tiputus.
      Tällä hetkellä väännä just tota laihdutus prokkista.

      Kattele ny hetken verran vaikkei se mul kuulu tai muo kiinnosta,
      mää ainkin teen joulu siivon mut sen jälkeen en sit tiedä.
      Jotain koitan keksiä vaiks kyl toi itsemurha pelottaa enempi ja enmpi
      niin paljon, etten polta enää parvekeella meen sit aina ulos
      kun pelkään kiinnostusta hypäämiseen.

      Pärjäile.

    • Juha82222222

      Olet ihana ihminen.
      Ja aivain oikein teit kun kritisoit Suomea sillä täällä varmasti jotktu toivoo toisten kuolemaakin kuten kerroit.
      Mm Vanhustenhoidossa vanhuksia kohdellaan raaasti siten että ei panosteta ruokaan vaan tarjotaan heille ravinnotonta ruokaa ja pääpointti on kait siinä että mitä äkimmin kuolevat vanhukset niin sitä vähemmän tulevat maksamaan Valtiolle.

    • Näin menee

      MITÄ PITÄISI TEHDÄ? MIKÄ ESTÄÄ SYRJÄYTYMISEN?

      KENESSÄ VIKA: SYRJÄYTYNEESSÄ, VANHEMMISSA, KOULUSSA VAI MISSÄ?

      • Arvostus ja elämä

        Siinä, ettei ihmisyyttä ja elämää kunnioiteta oikealla tavalla. Ei itseä, jos on heikoilla, eikä toista, heikompaa.
        Tähän ajaudutaan kun ei nähdä elämää Jumalan ihmeellisenä lahjana. Vaan elämä nähdään pelkkänä kilpatantereena.
        Näin se vaan käytännössä menee.
        Siksi uskontoja tarvitaan ja uskontojen pitää kasvaa aikojen mukana ihmisen henkisen tarpeen mukana.


      • Pitkäaikatyötön
        Arvostus ja elämä kirjoitti:

        Siinä, ettei ihmisyyttä ja elämää kunnioiteta oikealla tavalla. Ei itseä, jos on heikoilla, eikä toista, heikompaa.
        Tähän ajaudutaan kun ei nähdä elämää Jumalan ihmeellisenä lahjana. Vaan elämä nähdään pelkkänä kilpatantereena.
        Näin se vaan käytännössä menee.
        Siksi uskontoja tarvitaan ja uskontojen pitää kasvaa aikojen mukana ihmisen henkisen tarpeen mukana.

        Elämää ei tarvitse nähdä pelkästään uskonnon kautta voidakseen arvostaa sitä. Itse olen ateisti ja juuri siksi arvostan elämää, koska en oleta sen jälkeen olevan mitään, vain tietoisuuden sammumisen.

        Ainutkertaisen elämän käyttäminen elintasokilpaan ja toisten ihmisten näkeminen vastustajina eivät jaksa innostaa. Kehitän ja laajennan mieluummin ymmärrystäni ihmisistä ja elämästä yleensä.

        Metsä vastaa niin kuin sinne huudetaan, samoin toimii ihminen; Jos huutaa ympärilleen vihaa ja väkivaltaa, saa sitä takaisin omille silmilleen. Jos antaa rakkautta, luottamusta ja hyväksyntää, saa sitä itsekin. Ei kaikilta, koska osa ihmisistä on empatiakyvyttömiä/narsisteja, mutta suurimmalta osalta kuitenkin.

        Lajina olemme menestyneet osittain siksi, että tukeudumme toisiimme ja saamme siitä voimaa. Menetämme osan ihmisyydestämme, jos eristäydymme toisista.


      • jeesusnasaretista

        Pitäisi ajatella asiat niinkuin ne ovat ja lopettaa syrjäytymisestä puhuminen ja korvata se sanalla köyhtyminen ja sen kautta syrjäytyminen yhteiskunnasta koska ilman rahaa yksin kertaisesti putoat tavalla tai toisella alempaan kastiin. Myös rankka työssäkäynti syrjäyttää työssäkäyvät normaalielämästä tätä eivan haluta nähdä. Periaatteessa ne pienipalkkaiset työssäkäyvät ovat kaikista kovimmilla.

        -suomessa kiusaaminen ja lähimmäisten sortaminen on turhan raakaa. ala-asteelta se alkaa ja työelämässä jatkuu kilpailuna ihmisten välillä. Tämä toiminta sitten aiheuttaa vielä pitkän aikavälin ongelmia kiusatuille mielenterveys ongelmina ja inhimillisenä kärsimyksenä. Suomessa ei kunnioiteta luontoa eikä toisia ihmisiä. Paljon puuttuu rakkaudesta ja tunteista. Mistäköhän johtuisi? Antakaa toisten ihmisten olla rauhassa alkaa kytätkö tai puhuko pahaa jos ei nyt käyttäydy ihankuin päivi räsänen tai muu fundamentalisti. Huumorille ja erilaisuudelle pitää olla tilaa. Nimenomaan ne vähän omituiset on monesti niitä hauskoja päin vastoin kuin joku täydellisyyteen pyrkivä pyrkyri nipottaja ristikaulassa tuomitsemassa.


    • Olen voitolla

      Täältä on jostain syystä poistettu kirjoitus omasta syrjäytymisestäni ikävuosien 14-21 välillä. Miksi?
      Tarina on tosi ja auttaa näkemään, että pahasta syrjäytymisestä voi nousta. Kuitenkin jotain siitä jää loppuiän taakaksi.

      • EnTiedäMissäOlen

        Olisiko tarinaasi mahdollista kuulla uudestaan?


    • älä lannistu..

      Olen kokenut samaa kuin aloittaja.( Olen nykysin yli viisikymmen vuotias.)
      Kyllä noista oireista ja kaikesta muustakin mitä kerroit voi selvitä. Kannatta yrittää alkaa ajatella positiivisesti ja uskoa huomispäivän olevan parempi, johon sinulla on oikeus-Elämä on lhja, vaikka aina ei siltä tuntuiskaan.
      Itse olen elänyt normi elämän, kouluttauduin lähes nelikymppisenä vielä lisää, ja sain terv.hoitoalata vakit työn 46-vuotiaana. Paraneminen on ollut hidas prosessi, normi elämään olen kuit.pystynyt, on perhe ja aik. lapset.

    • gkjjjjjjjjjjjjjjjjjj

      Ei jumalauta oikeasti miten voi ihmisestä tulla noin heikko luuseri??

      Ota nyt herranen aika itseäsi niskasta kiinni. Lopet itsesäälisi ja keksityillä taudeilla tilanteesi selittely.

      Alat käydä lenkillä ja salilla. Keksit jotain muuta kehittävää harrastusta menet ehkä töihin tai jotain.

      Oikeasti herranen aika masennus, ahdistuneisuushäiriö ei tuollaisia tauteja edes ole olemassa. Pullamössö sukupolven keksimiä selityksiä heikkoudelle.

      • 18+13

        Hyvä vitsi! Ellet ole parodia itsestäsi. No, nauratti joka tapauksessa.


      • asiantuntija1

        Ensinnäki se on TIETEELLISESTI todistettu, että se on ihan fyysisesti aivoissa näkyvä muutos kun on masentunut ja sen taki se ei ole vain keksitty sairaus. Olet psykopaatti p*ska JOS et ihmisten tunteista välitä. Usko pois, että masennus ja ahdistuneisuus ei ole keksittyä ja se ei ole mitään itsesääliä. OTA ASIOISTA SELVÄÄ ENNEN KUIN KOMMENTOIN TOMMOSTA TÄYTTÄ P* SKAA JA EDELLEEN LÄÄKETIETEESSÄ ON TUTKITTU, ETTÄ AHDSITUS/PANIIKKI/MASENNUS ON FYYSISESTI IHMISEN KEHOSSA NÄKYVÄ REAKTIO. Käy lääkis eka ja tuu sitten vasta pätee.


      • ahristaa
        asiantuntija1 kirjoitti:

        Ensinnäki se on TIETEELLISESTI todistettu, että se on ihan fyysisesti aivoissa näkyvä muutos kun on masentunut ja sen taki se ei ole vain keksitty sairaus. Olet psykopaatti p*ska JOS et ihmisten tunteista välitä. Usko pois, että masennus ja ahdistuneisuus ei ole keksittyä ja se ei ole mitään itsesääliä. OTA ASIOISTA SELVÄÄ ENNEN KUIN KOMMENTOIN TOMMOSTA TÄYTTÄ P* SKAA JA EDELLEEN LÄÄKETIETEESSÄ ON TUTKITTU, ETTÄ AHDSITUS/PANIIKKI/MASENNUS ON FYYSISESTI IHMISEN KEHOSSA NÄKYVÄ REAKTIO. Käy lääkis eka ja tuu sitten vasta pätee.

        Asiantuntija1 on oikeassa mitä sanoo, itse poden masennusta ja ahdistusta joka vaihtelee. Välillä ahdistus on niin kova että tekisi mieli ampua kuula kalloon niin hirveältä tuntuu koko ruumiissa, kuin olisi 100 kg levytanko rinnalla ja tuntuu että keuhkot räjähtää ja tulee verensyöksy!!
        Karmea tunne eikä mulla ole siihen mitään lääkettä. Nyt ollut sairaslomalla yli kaksi vuotta ja tuskin enää töihin kykenen eikä jaksa kiinnostaa koko paska yhteiskunta enää!
        Että kyllä tämä on vakava sairaus eikä vaan joku itsesääli hömpötys, menet muka salille ja kaikki on hyvin. On sitä kokeiltu kyllä, fyysinen kunto on tärkeä kaikille. Ikää on 45 vuotta ja nähty ja koettu elämässä kaikenlaista...


    • stt92

      Minua on kiusattu ala-asteella, ylä-asteella, amiskassa ja armeijassa. Tuurilla satuin vastikään rahantarpeessa pääsemään työharjoitteluun ja sain sen kautta vakituisen työpaikan. Tässä työssä minua ei enää kiusata, vaikka olen "kovien jätkien" alalla. Työpaikallani on n. 100 henkilöä töissä, ja on kaikenikäisiä. Tuntuu, että alle 20v ikäluokkaa olevat vaan haluavat aiheuttaa toisilleen pahaa kiusaamalla. Muistan että otin kouluaikoina kaiken kiusaamisena, mutta nyt osaan ottaa huumorilla, koska tiedän että jos 40v työkaveri sanoo pahaa, niin ei se taho satuttaa, vaan vitsillä vaan kuittailee.

      Hommaa jopi, niin on tekemistä ja muuta ajateltavaa.

      • Jotkut sanoo huumorila
        mut sitte on näitä ns asshole-mental bully-dickhead-bastard-clown tyyppejä HAHAHAHAHAHAHAAHAHHAHA


    • vain elämää

      Tiedostat tilanteesi, mikä lienee hyvä juttu.
      Mutta seuraava tekstisi ei pidä paikkaansa: "Tiedän että tälle yhteiskunnalle minä olisin kuolleena parempi, ehkä juuri tämän takia en saa kunnollista terapiaa.. Näin pahasti masentuneesta ja ahdistuneesta ihmisrauniosta ei saada enää tuottoisaa kansalaista. Ehkä he oikein toivovat sossussa että lopultakin tukahdun ja tapan itseni."
      Jos olet vain kotona, yritä tehdä siellä jotakin mielenkiintoista. Opettele tekemään käsitöitä tai leipomaan, opiskele netissä vaikka jokin uusi kieli tms. Pidä yhteyttä sukulaisiisi, piirrä, kirjoita. Voit saada aikaan paljon hyvää ja hyödyllistä.

    • Tosimies.

      Ihminen on juuri niin masentunut kuin itse haluaa.

    • Antti Tuuri

      Toi on hassua mitä sanoit,mutta se pitää ensin itse kokea.

      Kestän itsekkin kaikki elämän ja ihmisten antamat kolhut,
      mutta kun yhteiskunta mihin luotat kiskasee sut paalikoneesta
      läpi, niin siihen loppuu elämän halua ja huumori.
      Itse kans uskoin, et tääl on jonkinsortin laki olemasja
      virheet oikaistaan, eikä varsinkaan hallintoelimissä mitään
      omavaltaisuuksia tapahdu =D

      Ja jos tapahtuu, niin voi valittaa aina isommalle ja joku muka
      vielä kuuntelee..Mutta kuten sanoit toi pitää itse kokea..
      En varmaan ois koskaan lakannut yrittämästä jos:

      A) En ois saanut tuomiota (työvoimasta)
      B)Oisin päässyt lääkäriin.

      Mut tää on tosiaan sellanen, et kukaan ei usko suo
      ennen kuin koet sen...Esim, nyt sitten tapauksessasi kuinka
      työvoima halutessaan..(ja minun) kanssa..tekee mitä haluaa..
      Laki koskee vain sinua.

      Koita jaksaa!

    • eheyttä elämään

      Hei... Oletko käynyt paikkakuntasi helluntaiseurakunnassa tai saalemissa...
      ... itse sain sieltä paljon, kun olin samassa tilanteessa...

    • urkusoimaan33

      Terve,
      Olen samassa tilanteessa, mutta itsemurhaa vain suunnitellut. Ukkosella järvelle jne.Tukala tilanne johti lopulta viiteen paniikkikohtaukseen. Sain lääkityksen masennukseen, mutten sosiaaliseen fobiaan. Jos jotain, mitä haluat minulta kysyä tai kertoa lisää niin [email protected]

    • vihainen nainen

      Lueskelin tätä ketjua ja ne kaikkein sairaimmat ihmiset ovat juuri noita tyyppejä jotka KEHTAAVAT ARVOSTELLA toisten ihmisten masennusta ym. mielenterveysongelmaa ! HÄPEÄISITTE ! Onko teitä koskaan kiusattu systemaattisesti, vuodesta toiseen ? Jos olisi niin ette päästäisi suustanne tuollaista törkyä mitä tänne kirjoitatte ! Masennus ja ahdistuneisuus ovat VAKAVIA sairauksia, ihan yhtä vakavia kuin esim syöpä ! Vai menetkö myös syöpäsairaalle ivailemaan että hänhän vain teeskentelee olevansa muka sairas ? Mielen sairaudet johtuvat usein siitä että AIVOJEN KEMIAT eivät ole kunnossa, siksi niihin syödään esim. masennuslääkkeitä joilla saadaan aivoja korjattua niin että ne toimisivat taas kuten pitää. Oletko koskaan kuullut sellaisista aineista kuin serotoniini tai noradrenaliini ? Käypäs googlettamassa ja tutkimassa vähän asioita ennenkuin tulet tänne pilkkaamaan ihmisiä !

      • eräs palstalainen

        Sinulla on onneksi tämäkin kanava jossa voit kertoa miltä sinusta tuntuu ja ymmärretään, että olet joutunut tuohon tilanteeseen. On olemassa ihmisä jotka eivät ajattele että olet tässä maailmassa terpeeton. Olet jo tarpeellinen kun kijoittelet täällä. Jos kun palastalla on useita samanlaisen tilanteen kokeneita niin sittehän mietä onkion monta. Saa tukea toista ja saa samalla myötätuntoa ja vertaistukea kaverilta.
        Kannattaa kirjoitella ja työstää tunteitaan sanoiksi. Me kaikki olemme sittenkin ihmisiä ja meillä on pikkamme.
        Ei kannata välitää jos josku joku kimpaantuu ja ei ymmärrä.


    • lionheart

      Niin kornilta kuin se ehkä kuulostaakin, oman tajunnan pitäminen avoimena erilaisille mahdollisuuksille on erittäin tärkeää henkisen jaksamisen kannalta. Pahinta on se, jos lukkiutuu siihen ajatusmaailmaan, että kaikki on ohi, mitään ei ole tehtävissä. Aina on jotain tehtävissä, jos ei muuta niin sitten eläminen ja oleminen. Ei voi ajatella niin, että jos ei ole hienoa duunipaikkaa, viimeisen päälle tavallista perhe-elämää, ja sitä ja tätä sekä tuota, niin sitten on jotenkin kelvoton elämälle. Sellainen ajattelu on harhaa, jonka saa aikaan tämä elämän arvoa suorituksissa mittaava yhteiskunta. Täytyy pitää mielessä, että yhteiskunta on monin tavoin vääristynyt ja elämälle vieras systeemi, eikä siihen sopeutuminen ole mikään ehdoton onnistumisen mittari.

    • Juha8222222

      Lionheart; täydsin samaa mieltä kanssasi.

    • +30

      Kiitos tästä sillä minä vien tämän tekstin eräälle päättäjälle luettavaksi aivan sen
      takia, että tuosta sinun elämästäsi näkee sen miten yhteiskunta "hylkää" ihmisen silloin kun apua eniten tarvitaan.

      Näköjään en ole yksin vaikka siltä tämä elämäksi kutsuttu "helvetti" on.
      Rauhoittavat pitävät kyllä ihmisen sisällä ja näin yhteiskunta on saavuttanut
      sen mitä he tahtovat tällä menollaan, syrjäytymisen.

      Toivon sinulle lasienkeli91 erittäin paljon voimia ja rohkeutta tulevaan ja
      älä anna periksi, koska sitä ne paskat tahtovat joten sitä iloa ei saa antaa!

    • Yhdessä eteenpäin

      Yhteiskunta voi yrittää antaa kuvan ettei ihmisellä ole arvoa ja masentaa, mutta Jeesuksen edessä kaikki ihmiset ovat samanarvoisia eli tosi arvokkaita. Kaikille annetaan tekojensa mukaan eli kannetaan toisiamme ja autetaan niinku voidaan. Kun jokainen antaa vähän toista tai auttaa jollakin tavalla niin kaikki voivat paremmin.

      Sossussa tai työkkärissä voi olla sellainen tilanne että töitä ei vaan oo mistä antaa. Eli ei välttämättä työntekijän "vika".

    • Yhdessä...

      Masennukseen ja sairauksiin yms. auttaa rukous, koska ne voivat olla henkimaailman kautta tulevia ongelmia. Raamatussa mainitaan esim. mykkä henki, heikkouden henki jne. Psykiatri tms. ei voi tällaisessa tilanteessa auttaa, vain Jeesus Kristus.

      • JEESUS NASARETILAINEN

        Painu hihhuli vittuun noiden satujes kanssa..


    • realistinen aikuinen

      Suomi ei ole hyvinvointivaltio. Ongelma on että rahaa ei muka löydy sairaille, kärsiville ja vähäosaisille. Rahaa kyllä riittää jaettavaksi yrityksille, ulkomaisille pankeille ja valtioille. Rikkaitakin pitää aina hyysäsä ja olla tukemassa.

    • Anja20

      lasienkeli91-

      Olet vielä nuori ja sinulla on elämää edessä paljon.Koskaan ei ole liian myöhäistä hakea apua ja toipua.
      Suosittelen hakeutumaan lääkärille ja pyytämään lähetettä esim. psykiatrian poliklinikalle, jotta saisit itsellesi pidempi kestoisesti keskusteluapua ja sitä kautta sitten mahdollisesti Kelan kustantaman psykoterapian http://www.kela.fi/in/internet/suomi.nsf/NET/301204150015KM . Onko sinulla käytössä jokin säännöllinen lääkitys, joka lievittäisi/poistaisi oireet eikä sinun tarvitsisi käyttää rauhoittavia?

      Kun vointisi kohenee sinulla on mahdollisuus hakea Kelan kuntoutukseen, jossa saat vertaistukea ja vinkkejä omahoitoosi http://asiointi.kela.fi/kz_app/KZInternetApplication .

      Mikäli tarvitset jossain vaiheessa apua opintojesi suunnitteluun ja rahoitukseen, työllistymiseen liittyvissä asioissa, voit ottaa yhteyttä oman paikkakuntasi etsivään nuorisotyöntekijään tai kuntoutuksen asiakasyhteistyöryhmään.

      Voimia sinulle ja muillekkin samassa tilanteessa oleville!

    • melkeinmaisteri

      Minusta yksi ongelma on se, että on vaikea hakea apua, kun se apu on usein sellaista nöyryyttävää psykosössöä, ettei sitä kestä kukaan tuskastumatta, ellei satu ajattelemaan itsekin samalla tavalla. Kuka haluaa päänsilitystä joltain ammattiauttajalta? En minä ainakaan. Haluan järkeviä neuvoja ja konkreettisia tekoja koulutukseen ja työelämään pääsemiseksi.

      Joskus auttajien joukossa kohtaa myös uskovaisia, joilla on omat evankeliset motiivinsa tehdä sitä työtä. Niitä yritän välttää keinolla millä hyvänsä. En todellakaan kaipaa enää muitten ongelmien päälle sitä, että pitää käydä kuuntelemassa uskonnollista psykosössöä kaksi kertaa viikossa.

    • gjvfgjj

      Mitä enemmän istut siellä kotona, sen enemmän sulla on aikaa ajatella omaa kurjuutta ja siinä on oravanpyörä valmis. En suinkaan tällä halua väheksyä masennustasi. Mutta ei se siellä kotonakasn yksin istuessa parane.. pahenee vaan.

    • Nauti siitä

      En näe mitään eroa omaan tai kenekään muunkaan elämään paitsi,
      että olet noin 11 vuotta normaalia nuorempi..Samaa paskaa se muilla on.
      Itsellä esim juuri tuon puhelimen kanssa, varsinkin kun pamejakaan
      enää kirjoiteta.Jokatapuksessa en koe pahemmin olevani syrjäytynyt,
      tai syrjäytynyt kyllä mutta en halua tuollaiseen yhteiskuntaan mukaan
      mitä tuolla tarjotaan.

      Ja kyllähän ne mielellään pitää status quo:n päällä
      rasitat eläkkeinesi sitten aika vähän taloutta. Mitään mitä nuo täällä
      huseeraavat ei ole sattumanvaraista. Jos, et ole tyytyväinen muuta
      elämääsi jos olet niin älä muuta. Itse olen niin tottunut tähän turvalliseen työttömyyteen ja sisällä oloon, etten kaipaa oikeastaan muuta kun pientä ok taloa ja rauhaa kaiken maailman juopoilta...Mutta sehän ei tässä yhteikunnassa käy.

    • 19+4

      Osittain menestyminen on itsestään kiinni. Vanhentuessa sen tietää, että olisi pitänyt paremmin lukea koulussa ja nähdä vaivaa läksyjen eteen. Menestyneet pyrkivät vaativiin ammatteihin ja pärjäävät ja siten tienaavat myöhemmin hyvin! He ovat todella sen ansainneet työllä ja lukemisella.

      Sitten on osioita joihin ei itse pysty vaikuttamaan. Jos vanhemmat on eronneet eikä isä ole henkisenä eikä rahallisena tukena, lähtökohdat on huomattavasti huonommat, jos ei äitikään ole kroisos. Jos vanhemmat ei vaadi eikä kannusta lasta panostamaan kouluun pienestä pitäen, taas on huonommat mahdollisuudet. Jos tuleva puolisokaan ei ole mikään äveriäs tyyppi jonka kustannuksella voi opiskella, tai olla kotirouvana.

      Huonoilla asuinalueilla luokassa ei saa työskentelyrauhaa. Hiukankin massasta poikkeavia kiusataan, joka johtaa masennukseen ja passivoitumiseen ja siten koulun laiminlyömiseen. Itsemurha ajatuksia voi tulla monille kun ei opettajat eikä vanhemmat välitä puuttua kiusaamiseen.

      Jotkut jaksaa jauhaa että täytyy olla kyllin vahva sietääkseen vastoinkäymisiä. Mutta jos ei mistään saa sitä positiivista puolta, monita loppuu toivo ja jaksaminen, ainakin niiltä herkiltä tyypeiltä, joilla ois voinu olla potentiaalia olla parhaimmistoa. Nykyajan kovuus on aivan käsittämätöntä.

      Rahallisesti vielä on juuuri ja juuri mahdollisuus menestyä jos ottaa lainaa ja painaa pitkiä päiviä mutta jos henkisesti tulee liian raskaaksi, niin se tyssähtää siihen. Muutenkin on vaikeaa sietää nykyajan henkeä ja on inhottavaa olla työyhteisöissä joissa on huono ilmapiiri tai siellä esiintyy jotain seksuaalista korostamista tai häirintää. Yököttävääääääääääää!

      Voi kun ne kaikki fiksuimmat vois perustaa oman valtion! Paha olis sieltä poissa!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      96
      2655
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      101
      2243
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      91
      2010
    4. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      13
      1719
    5. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      44
      1691
    6. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1656
    7. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      36
      1646
    8. 91
      1573
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      128
      1447
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1274
    Aihe