ONKO TÄMÄ SOPIVA PÄIVÄRYTMI?

Antsuu

Eli siis, teen uuden päivärytmijutun, huomaatteko muutoksia?

Ensin esittelen vähän meitä:

Torinhevosruunani Polar, 16v.
Shetlanninponini Bella, 26v.
Shetlanninponini Amanda, 15v.
Minä itse, Annika 19v.
Talli on omassa pihassamme. Teimme suuren remontin, eli uusimme tarhat, laitoimme uudet karsinan ovet ja seinät. Karsinat ovat 3x3m.
Karsinat ovat avokarsinoita.

5.30: Herätys, vaatteet päälle, pedin petaus ja ikkunat auki.

5.40: Käyn vessassa, laitan hiukset, pesen hampaat ja laitan meikin

5.55: Laitan aamupalan, syön aamupalan.

6.30: Menen laittamaan hevosten aamuruuat valmiiksi.

6.45: Harjaan joka hevosen pölyharjalla ja kaviokoukulla.

7.00: Hevosille ruoat. Heinät tarhaan, karsinoiden siivous.

7.30: Vaatteidenvaihto ja kouluun.

15.30: Kotiin, vaatteidenvaihto, laitan ruokaa ja teen läksyt.

15.55: Vien hepot sisälle. Annan ruoat. Menen kotiin tekemään ruoan ja syömään.

17.00: Menen talliin. Harjaan Bellaa ja Amandaa kaverini kanssa molempia n. 30min ja menen n. 30min kävelylle Bellan ja Amandan kanssa.

18.00: Harjaan ponit, ja vien tarhaan.

18.30: Harjaan Polaria 15min. Menen ratsastamaan vähän yli tunniksi.

19.55: Haen ponit sisälle. Annan ruoat ja harjaan samalla Polaria 15 min.

20.20: Kotiin!

5

156

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • liian1

      pilkuntarkkaa

    • katherine__

      Pilkuntarkkaa tosiaan, ihanko joka päivä ajattelit tuossa aikataulussa pysyä?

      Ihan turhaa suunnitella noin tarkasti mitään. Lähinnä hevosten ruokinta-ajat kannattaa pitää samoina.

      Fiksua voisi tehdä esim. näin
      Aamulla heti kun heräät n. klo 5.30-6.00 käy heittämässä hevosille vähän heinää. Väkirehuja ei ole hyvä antaa tyhjään mahaan, vaikka jotkut niin tekeekin.

      Sitten syö aamupala, meikkaa yms. ja n. klo 7 anna hevosille väkirehut. Sillä aikaa kun ne syö, vie heinää tarhaan. Kun on syöneet vie tarhaan syömään lisää heinää. Anna heinää reilusti, koska väli seuraavaan ruokintaan on pitkä.
      Vapaa heinä on hyvä idea, jos shettikset ei liho liikaa.

      Kun tulet kotiin, vie hevosille heti tarhaan heinää.

      Iltaruuat anna karsinaan vaikka sitten tuolloin klo 20. Ensin heinät ja kun on vähän syöneet, niin väkirehut. Varsinkin kesällä hevoset voisi hyvin olla kyllä ulkona pidempäänkin, heitä tarhaan heinää esim. klo 18 ja hae sisään vasta juuri ennen kuin menet nukkumaan, joskus klo 22 aikaan ja anna karsinaan vielä heinää.



      Hevosia on aika tarpeetonta harjailla aamulla. Vie ne mieluummin vaan syömään heinää ulos. Toki kaviot on hyvä tarkistaa ja vilaista ettei haavoja.

      Illalla liikuta hepat sitten siinä järjestyksessä kuin sattuu huvittamaan. Jos on aikaa, voi hyvin käydä pidemmälläkin maastolenkillä, jos taas aikaa on vähemmän, liikuta vähemmän. Turha suunnitella mitään tarkkaa aikaa "aina ratsastan tasan 1h 15min" tms.

      Jos joka päivä liikutat shettiksiä taluttamalla vcain 30min, se on tosi vähän. Kannattaa kehittää muutakin ohjelmaa, esim. juoksutus, ohjasajo, kärryillä ajo tms.

    • heeelöy

      ja vaikka on tärkeeä että hevosia harjaa, ei niitä saa harjata silti liian usein. jos niitä harjaa jne, liikaa, voi niiltä hävitä rasvakerros, josta on talvella hyötyä lämmön ylläpitämiseksi.

      • VITUN NOLOT!!

        Miks vitussa kaikki vastaa nii ilkeesti!??!??! Ok myönnän et toi teksti oli aika pilkun nussintaa, mut tiiän myös milt tuntuu ku kaikki vaa tulee sanoo negatiivisii juttui... En minä itsekkään tiennyt että hevosia ei saa harjaa nii usein...


    • Lover21

      Mun mielestä päivärytmisi on hyvä hevosia ajatellen, mutta suosittelen heiniä ennen väkirehuja. Ähkyn saamiseen on jopa 20% suurempi mahdollisuus jos annat väkirehut ensin, sillä lähes kaikki väkirehut turpoavat heti kun hevonen ne syö.

      Vanhemman shettiksen voi taluttaa päivässä tuon 30min ja voisit kehitellä sitten muutakin esim. ohjasajoa vähän vanhemmalle shettiksele.

      Nuorempi shettis kaipaa varmaankin enemmän liikuntaa. Kannattaa taluttaa päivässä se 30-50min suosittelisin agilitiä.

      Sitten tuo torinhevonen. Sehän on iso hevonen ja tarvitsee liikuntaa. Ratsastus määräsi on sopiva muttaa voit joinain päivinä lisäksi talutella jossain polulla. Sitten talvisin hiihto/pulkka ratsastus virkistää varmasti hevosen ja omistajan mieltä!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 122
      2896
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      83
      2652
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      17
      2158
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      19
      1747
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      21
      1658
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1499
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      17
      1459
    8. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      28
      1417
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      16
      1387
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      6
      1302
    Aihe