Neljä kaverusta,jotka muuttivat sen ajan musiikin aivan täysin,ja se vaikuttaa yhä vieläkin kaikessa. The Beatles on kaikessa suhteessa aivan omassa luokassaan,ja siitä ei ole epäilystäkään kenelläkään,joka musiikkia harrastaa ja/tai kuuntelee. Tämä asia tulee vuosien vieriessä yhä vaan selvemmäksi... :)
historia elää tänään...-kin
60
250
Vastaukset
- Miten sen nyt ottaa
"jotka muuttivat sen ajan musiikin aivan täysin"
Missä vaiheessa?
Mitä Beatlesissa oli vuosina 1962-1963 mitä ei ollut Gerry and the Pacemakersissa, Holliesissa, Dave Clark Fivessa, Beach Boysissa, Roy Orbisonissa, Smokey Robinsonissa tai Phil Spectorin ja Motownin artisteissa? Beatles teki samanlaista iskelmämusiikkia, ehkä paremmin kuin muut (tai ehkä ei), mutta samaa kamaa kuitenkin. Myöhemminkin Beatles pysytteli hyvin popin kehityksen perässä ja muutoksen aallonharjalla aina vuosikymennen loppuun saakka, mutta muiden kehittelemien uusien ideoiden kaupallistaminen ei ole sama asia kuin musiikin muuttaminen. Musiikin muutoksesta vastasivat ihan toiset ihmiset, jotka eivät koskaan yltäneet Beatlesien tai Monkeesin kaltaisten supertähtien myyntilukuihin mutta jotka ovat tuttuja kaikille niille musiikinkuuntelijoille jotka ovat kasvaneet lapsuuden Beatles-vaiheestaan aikuisiksi tai edes nuoriksi. - Getting Better
Joka ei kuuntelemalla sen ajan musiikkia,esim. v62 eteenpäin,ymmärrä mitä eroa oli ja on Beatlesilla ja muilla artisteilla,ei todennäköisesti ymmärrä, vaikka asiaa selittäisi maailman tappiin asti. Joten se siitä...
Ehkä kuitenkin sen verran sanon kysymykseen "missä vaiheessa?", että suunnilleen jossain siinä vaiheessa,kun ilmestyi Please,Please Me single,ja sitä alettiin soittamaan joka puolella...ja USA antautui hieman myöhemmin täysin I Wanna Hold Your Handin soidessa ympäri maata...se oli Muutos isolla ämmällä. Ero kaikkiin muihin artisteihin on ratkaisevan selvä. Piste.- Dhommi´
Beatles on tasan naurettavaa peruspoppia, eikä se paremmaksi muutu, vaikka kuinka inttäisi. Klassinen musiikki on käyttänyt kaikki tonaalisuuden keinot miljoona kertaa rikkaammin kuin Please Please Me tai I Want to Hold Your Hand. Beatleseilla ei ollut esittää edes noloa panosta musiikkiin (täysi fakta). Heillä ei ollut mitään panosta.
Ainoaa oikeaa musiikkia = klassinen
- sibelius forever
"Joka ei kuuntelemalla sen ajan musiikkia,esim. v62 eteenpäin,ymmärrä mitä eroa oli ja on Beatlesilla ja muilla artisteilla,ei todennäköisesti ymmärrä, vaikka asiaa selittäisi maailman tappiin asti. Joten se siitä..."
nyt puhut täyttä asiaa!- Musadiggari
Beatles sopii hyvin yhteen muiden 1960-luvun alun teinipoptähtien kanssa. Oikeastaan muuta eroa ei ollut kuin se että Beatlesin hitit olivat Lennonin ja McCartneyn eikä Tin Pan Alleyn ammattilaisten säveltämiä. Joka tapauksessa 1960-luvun popvallankumous alkoi reaktiona Beatles-iskelmämusiikkia VASTAAN. Mersey beat -musiikin pakkopaidasta tahdottiin vapautua heti kun Beates oli hionut muodon täydellisyyteen 1962-1963. Niinpä sitten seuraavat artistit vapauttivat vuosina 1964-1967 1960-luvun popmusiikin Beatles-tyyppisen parin minuutin poika & tyttö -rakkauslaulun formaatin rajoitteista:
- Bob Dylan
- Animals
- Yardbirds
- Kinks
- Who
- Velvet Underground
- Fugs
- Mothers of Invention (Frank Zappa)
- Jefferson Airplane
- Doors
- Red Krayola
- Cream
- Jimi Hendrix
- Pink Floyd
- Soft Machine
- Procol Harum
Etenkään Dylanin merkitystä ei voi kyllin alleviivata. Dylanin edessä tunnettu nolous ja häpeä sai Beatlesin pojatkin tekemään vähän parempia sanoituksia ja näkemään, että popilla saattaisi olla taiteellisiakin ulottuvuuksia. - Dhommi´
Ei mitään asiaa, vaan täyttä mutua. :D
- Dhommi´
Musadiggari kirjoitti:
Beatles sopii hyvin yhteen muiden 1960-luvun alun teinipoptähtien kanssa. Oikeastaan muuta eroa ei ollut kuin se että Beatlesin hitit olivat Lennonin ja McCartneyn eikä Tin Pan Alleyn ammattilaisten säveltämiä. Joka tapauksessa 1960-luvun popvallankumous alkoi reaktiona Beatles-iskelmämusiikkia VASTAAN. Mersey beat -musiikin pakkopaidasta tahdottiin vapautua heti kun Beates oli hionut muodon täydellisyyteen 1962-1963. Niinpä sitten seuraavat artistit vapauttivat vuosina 1964-1967 1960-luvun popmusiikin Beatles-tyyppisen parin minuutin poika & tyttö -rakkauslaulun formaatin rajoitteista:
- Bob Dylan
- Animals
- Yardbirds
- Kinks
- Who
- Velvet Underground
- Fugs
- Mothers of Invention (Frank Zappa)
- Jefferson Airplane
- Doors
- Red Krayola
- Cream
- Jimi Hendrix
- Pink Floyd
- Soft Machine
- Procol Harum
Etenkään Dylanin merkitystä ei voi kyllin alleviivata. Dylanin edessä tunnettu nolous ja häpeä sai Beatlesin pojatkin tekemään vähän parempia sanoituksia ja näkemään, että popilla saattaisi olla taiteellisiakin ulottuvuuksia.Joku Beatlesfani väitti että toisen Beatlesfanin teksti oli faktaa... MUTTA.....
- puuta heinää
sää puhut kyllä niin uskomatonta puuta ja heinää kaikella tasolla että että että...toivottavasti et ainakaan taidehistoriaa opiskele!
,mutta siihenhän sulla on tietenkin oikeus!...... - selvä se
...niinpä; jotkut musadiggarit ei vaan kertakaikkiaan tajua,huomaa,oivalla missä mennään...se heille tosiaankin suotakoon... :)
- Dhommi´
On kyllä aloittajalla lähes sairas perspektiivi. 60-luku oli eilen. Oikeasti, eilen. 60-luvun pikkurallatukset tehtiin eilen. OIKEASTI vanhaa ja taidokasta musaa on barokkimusiikki. Aloituksen yksilö ei vain tunne, tajua eikä tiedä mitään.
- epäasiantuntija
Kyllä minustakin Beatlesien ensimmäiset omat biisit ovat ihan samaa tylsää teiniromanttista vinkumista kuin Pasemakersit, Holliesit jne. Elleivät vaan huonompiakin. Mutta ennen suurta menestystään Beatles opetteli lavaesiintymisensä kunnon verevillä rhytm & blues -biiseilllä (siis muiden omilla) ja minusta heidän tiensä ihan siihen supermenestykseen aukeni näiden kahden erilaisen tyylin yhdistämisellä. Onhan nämä i wanna hold your handit ja she loves yout jo ihan eri maat kuin girlit ja please please met, mitä niitä nyt on. Tällä tyylillä ei kyllä kauaa menty, helppiinhän se jo tyssäsi. Sitten tuli ne strawberry fieldit ja muut hippisekoilut.
Olen kyllä samaa mieltä, että näiden kaverien merkitystä MUSIIKILLE on vahvasti liioiteltu. Musiikkibisnekselle heidän merkityksenä suurin oli. Ymmärtääkseni he olivat lähinnä suunnannäyttäjiä siinä miten musiikilla todella tehtiin rahaa (tuli oheiselokuvat jne) eikä pelkästään harrasteltu. - doubletracking
Kerrankin nikkinsä veroinen kommentoija,tämä: epäasiantuntija
......siis oikeesti.....heh. - menikö ohi?
siis voitko perustella väitteesi? Toisaalta nimittäin tuossa epäasiantuntijan kommentissa on myös totuuden siemen: näe metsä puilta; kyse on yliarvostuksesta, ei siitä, etteikö Beatles olisi parempi kuin monet pelkästään kaupalliset rahantekopoppikoneet.
- dsdsdssd
Epäasiantuntijan ongelma on Dhommi-ilmiö: merkitys musiikille pitäisi mitata jotenkin musiikin teorian kautta.
Sen sijaan Beatles on historian aliarvostetumpia bändejä.
Musiikillisesti se raivasi tilaa erilaisille kokeilijoille, tekijöille. Menestyksen myötä he saivat tehdä mitä halusivat, sen menestys antoi muille sijaa tehdä vielä enemmän. Jälkipolvissa taas yhtyeen vaikutus inspiroijana ja muutenkin on ylitsevuotavaa.
Ja..tykkääväthän jotkut asiantuntijat, että tapa "säveltää" studiossa oli jotain uutta ja ainutlaatuista. - Dhommi´´
dsdsdssd kirjoitti:
Epäasiantuntijan ongelma on Dhommi-ilmiö: merkitys musiikille pitäisi mitata jotenkin musiikin teorian kautta.
Sen sijaan Beatles on historian aliarvostetumpia bändejä.
Musiikillisesti se raivasi tilaa erilaisille kokeilijoille, tekijöille. Menestyksen myötä he saivat tehdä mitä halusivat, sen menestys antoi muille sijaa tehdä vielä enemmän. Jälkipolvissa taas yhtyeen vaikutus inspiroijana ja muutenkin on ylitsevuotavaa.
Ja..tykkääväthän jotkut asiantuntijat, että tapa "säveltää" studiossa oli jotain uutta ja ainutlaatuista."Ja..tykkääväthän jotkut asiantuntijat, että tapa "säveltää" studiossa oli jotain uutta ja ainutlaatuista."
Ei kukaan ammattilainen pidä sävellyksiä hyvinä sillä perusteella, että ne on kirjoitettu jossakin äänitysstudiossa. Jos musiikki on sellaista helppoa vauvapoppia ja perustavaraa mitä Beatlesin rallit, niin ei niitä VOI pelastaa ääniefekteillä ja studiokikkailuilla.
Valitettavasti musiikissa merkitsee sävellystaito: Beatlesin lahjattomat kaverit tekivät taantumuksellista harmoniaa naurettavan yksinkertaisilla melodioilla ja rakenteilla. Se ei ole kunnon musiikkia se! Musiikin pitää helliä korvaa ja tuntua sielussa!
Kuuntele Bachin kirkkomusiikin ylitsevuotavan nerokasta harmonioiden taivasta ja kaikkialta pursuavaa täydellisyyttä ja syvällä sisimmässä tuntuvaa sielua. Silloin olet valmis unohtamaan iskelmät ja popin.
- 24hrs
Tassapa teille yksi yliarvostetuimmista: Valkoinen tupla. Luettelen vain kehnoimmat biisit. yer blues, everybody got something .... nonsense lyriikkaa, wild honey pie, honey pie, ( kannattaisi kuunnella alkuperaisia 30 luvun iskelmia), 3 harrisonin luomusta joista yksi on suoraan lastenlaululevylta, why dont we do it in the road,helter skelter, goodbye- disneyn tuotantoa, dont pass me by, revolution9, muut lastenlaulut obladi, bungalow bill. rocky racoon varsinainen story in song. Kun kuuntelee stonesin exilea, ei tule mieleen etta skippaan jonkun biisin yli.
- 8-6
Kyllä tuo Yer Blues on ollut minun suosikkejani AINA !
- Dhommi´´
Yer Blues sucks! Ihan oikeesti, biisinä täysin tarpeeton roska.
- sibelius forever
"Olen kyllä samaa mieltä, että näiden kaverien merkitystä MUSIIKILLE on vahvasti liioiteltu. Musiikkibisnekselle heidän merkityksenä suurin oli. Ymmärtääkseni he olivat lähinnä suunnannäyttäjiä siinä miten musiikilla todella tehtiin rahaa (tuli oheiselokuvat jne) eikä pelkästään harrasteltu. "
mitä helvetin väliä on sillä jos sinä olet sitä mieltä että "heidän merkitystään musiikille on vahvasti liioiteltu"?
mitä helvetin väliä SINUN mielipiteelläsi on? Historia kyllä tunnistaa nerot. oli sitten kyse taiteesta tai tieteestä. ELi sinun eikä KENENKÄÄN muun ykstyisen ihmisen mielipiteellä ei ole mitään väliä!
jos et suostu tunnustamaan Beatlesien neroutta niin sitten et suostu. jos et sitä kuule niin voi voi.
kaikki eivät voi olla musikaalisia.- Dhommi´
Ei todellakaan kaikki ole musikaalisia, eikä esim. yksikään Beatles-fani ole musikaalinen!
Historia tunnistaa nerot - ja neroja musassa ovat Bach, Beethoven ja Sibelius. - Dhommi'
Dhommi´ kirjoitti:
Ei todellakaan kaikki ole musikaalisia, eikä esim. yksikään Beatles-fani ole musikaalinen!
Historia tunnistaa nerot - ja neroja musassa ovat Bach, Beethoven ja Sibelius."esim. yksikään Beatles-fani ole musikaalinen!"
Voi pyhä....Sello!
Paksumpaa tarinaa kuin mustan miehen parru ja menee täällä läpi. - Dhpmmi´´
Dhommi' kirjoitti:
"esim. yksikään Beatles-fani ole musikaalinen!"
Voi pyhä....Sello!
Paksumpaa tarinaa kuin mustan miehen parru ja menee täällä läpi."Paksumpaa tarinaa kuin mustan miehen parru ja menee täällä läpi. "
Milloin Beatlesin poikien musikaalisuus ilmeni? Tekivätkö he jotain sellaista?
Eivät. - dumarinralli
Dhpmmi´´ kirjoitti:
"Paksumpaa tarinaa kuin mustan miehen parru ja menee täällä läpi. "
Milloin Beatlesin poikien musikaalisuus ilmeni? Tekivätkö he jotain sellaista?
Eivät.Dhommi sanoo: "esim. yksikään Beatles-fani ole musikaalinen!"
Dhommi saa reaktion
Dhommmi vääntää alkuperäistä väitettä: "Milloin Beatlesin poikien musikaalisuus ilmeni?"
Dumari tuntee kaverin.
Ilmeisesti nuoruudessaan yritti soittaa sähkökitaraa vaan joutui pettymään ja siirtyi pianoon.
- golden dilemma
mutta miten sitten sinun tai minun mielipiteet olisivat jotenkin merkityksellisempiä? siksikö, että ne ovat beatlesmyönteisiä? kuulummeko me niihin, jotka historian saatossa osaltaan muovaavat käsitystä jonkin merkittävyydestä? onko vastavoimalla mielestäsi mitään merkitystä? jos joku vaikka pitää exileä valkoista tuplaa paljon parempana kokonaisuutena, niin onko se vain tyhjää löpinää epämusikaaliselta yksilöltä?
siis kuinka tämä lopulta menee? voittaako jonkun ehdottomuus vai onko suhteellisuudella sittenkin enemmän merkitystä? - sibelius forever
"mutta miten sitten sinun tai minun mielipiteet olisivat jotenkin merkityksellisempiä? siksikö, että ne ovat beatlesmyönteisiä? kuulummeko me niihin, jotka historian saatossa osaltaan muovaavat käsitystä jonkin merkittävyydestä? onko vastavoimalla mielestäsi mitään merkitystä? jos joku vaikka pitää exileä valkoista tuplaa paljon parempana kokonaisuutena, niin onko se vain tyhjää löpinää epämusikaaliselta yksilöltä?
siis kuinka tämä lopulta menee? voittaako jonkun ehdottomuus vai onko suhteellisuudella sittenkin enemmän merkitys"
Einstein, mozart shakespeare beatles ja moni muu......kun riittävän suuri joukko ihmisiä pitää jotakuta vaikuttajaa taiteen tai tieteen saralla nerona, niin silloin on kyse neroudesta.
voi sanoa että minä en pidä shakespearen draamoista tai Beatlesien musiikista. se on tietenkin täysin ok!
mutta jos keksii omasta päästään teorioita joilla yrittää todistaa että kyse ei olekaan neroudesta on kyse typeryydestä. Miksi? siksi että kun puhutaan neroudesta ja lahjakkuusdesta ym. on syytä ottaa huomioon muidenkin ihmisten mielipiteet.
ei ole mitään järkeä väittää ettää fur elise on roskaa koska mä en tykkää siitä ja koska mä koen sen näin. tottakai saa tuoda esille jos itse pitää vaikkapa beatlesia roskana. mutta on aina hyvä muistaa se, että noin 3 miljardia ihmistä heitä jumaloi.
en minäkään ymmärrä mitä hyvää on bob dylanissa. ei kolahda sitten yhtikäs yhtään. mutta: moni muu ymmärtää bob dylanin nerouden.
ei ole dylanin vika että en ymmärrä. vika on ihan minussa vaan
mutta en ala keksimään hölmöjä teorioita joilla esittäisin että bob dylan olisi yliarvostettu. miksi en? siksi että niin moni muu häntä arvostaa ja saa niin paljon hänen taiteestaan.
eli: henkilökohtaiset mieltymykset ovat henkilökohtaisia mieltymyksiä ja jonkun taiteilijan tai tiedemiehen panos on sitten aivan oma aihepiirinsä.- sibelius forever
jatkoa....
eli mitä helvetin järkeä on väittää että valkoinen tupla on yliarvostettu kun nyt itse ei kyseistä levyä ymmärrä?
moni muu ymmärtää. - Dhommi´
"Einstein, mozart shakespeare beatles ja moni muu......kun riittävän suuri joukko ihmisiä pitää jotakuta vaikuttajaa taiteen tai tieteen saralla nerona, niin silloin on kyse neroudesta."
Sanoisin, että jengin pitää koostua asiantuntijoista. Asiantuntijat pitävät ehdottomasti Einsteinia, Mozartia ja Shakespearea neroina. Mutta yksi nimi listallasi ei kuulu kenenkään asiantuntijan lemppareihin. - äksyilijä.
sibelius forever kirjoitti:
jatkoa....
eli mitä helvetin järkeä on väittää että valkoinen tupla on yliarvostettu kun nyt itse ei kyseistä levyä ymmärrä?
moni muu ymmärtää.TYPERYS VAILLA VERTAA!
- 24hrs
Valkoinen tupla on hyva levy.
- Dhommi´
Hyvä levy on vain levy, jossa on klassista musiikkia.
- dhömmi
Dhommi´ kirjoitti:
Hyvä levy on vain levy, jossa on klassista musiikkia.
mutta eihän klassinen ole levymusaa. Beatles kehitti levymusan.sitä ei tarkoitettu soitettavaksi muuten
- Dhommi´
Musa on musaa: Klassinen on kaikilla kriteereillä 1
- hallelujaa!
Beatles = numero uuno; siihen aina palataan, sen kanssa aina viihdytään. Kuule kaveri hyvän viihteen kutsu: tule ulos elitismistä ja anna musanerojen sulosävelten tulla tykösi.
- dhönni
Miten helppoa on melodian teko 10 oktaavilla. Miten vaikeaa on tehdä 1 oktaavilla omaperäistä ja mieleenpainuvaa.
Lisäksi ihminen pitää tuosta 1 oktaavista.- Dhommi´´
"Lisäksi ihminen pitää tuosta 1 oktaavista."
Ja ihminen pitää myös hyvin tehdystä musiikista, jossa on kunnolla kaikki bassot, altot, tenorit ja sopraanot käytetty hyväksi ja sävelletty. Yksi oktaavi on aikamoinen vammaisuus musiikissa, jos haluaa sillä pärjätä.
"Miten helppoa on melodian teko 10 oktaavilla."
Sanopa joku soitin, jossa on 10 oktaavia käsittäviä melodioita. Mitä hemmettiä sä taas höpötät?
"Miten vaikeaa on tehdä 1 oktaavilla omaperäistä ja mieleenpainuvaa."
Mieleenpainuvuus eli melodian sulokkuus voi olla meriitti, aika pieni tosin. Musiikissa tarvitaan toki paljon muutakin. Eihän mikään melodia ole niin tarttuva kuin Mozartin 40. sinfonian pääteema. Mutta sitten Mozartin melodiassa on paljon muutakin kuin se tarttuvuus. Ja lisäksi musiikissa on melodista kehittelyä, suurta harmonian taitoa ja kuuntelua kestävä rakenne. Missäs ne luuraavat poppibiiseissä? En ole kuullut mitään poppi- tai progekappaletta, jossa olisi merkittävä harmonia tai rakenne. Enkä totisesti ole kuullut Mozartin veroisia melodioita Beatlesilla, Pink Floydilla tai Depech Modella. Mozartin melodian satumaa on ihan oikea paratiisi. Katsokaa keskimääräistä Mozart-melodiaa: Se rakentuu täydellisesti balanssissa ja sisältää aina enemmän kuin yhden ankean oktaavin. Se käyttää intervallien mahdollisuudet ja ennen kaikkea on pitkälinjakas (ei torso kuten Beatlepoppi) ja täyteläisen täydellinen (edelleen, Mozartin 40. sinfonia on kokonaisuudessaan melodisen luovuuden suurteos).
Voi voi.
- vghj
JOO...Näin on
- OH YESS
Hyvä omppu.
- haaremihame
YEAH!....historiallisia aikoja elämme, ja syksyllä tulee Beatlesin toisesta älpeestä, With The Beatles tasavuosia, aivan kuten äskettäin siitä ihka ekasta, eli Please Please Me esikoisesta/ erikoisesta...ja tarina senkun jatkuu, aina uudestaan, ja yhä vaan, aikojen loppuun...
-aika surkeeta ja säälittävääkin tavallaan tuo koiran räksytys, kun ei ymmärrä mitään, silti räksytys jatkuu...mutta karavaani kulkee...:)- daffdsfdfsddsf
Ja Please please Me oli listan ykkönen kunnes With the Beatles sen syrjäytti....
- Dhommi´´
Emme elä historiallisia aikoja. Beatles ei tehnyt historiaa. Beatles ei muuttanut maailmaa, eikä varsinkaan musiikkia. Kaikki sen musiikki on tehty paremmin moneen kertaan ja 200 vuotta jo aiemmin kuin pyllyä keikuttanut Lennon edes syntyi.
Voi kunpa tajuaisit nämä hyvin yksinkertaiset asiat... Mutta ei taida olla kohdallasi toivoa?
- Dhommi´´
Saanko kysyä: Miksi Beatles, Rollarit ja ABBA eivät tahtoneet tarttua musiikin uusiin mahdollisuuksiin? Miksi he eivät tahtoneet kehittää musiikkia, vaan sen sijasta tekivät yli 150 vuotta ajastaan jäljessä olevaa perushumppaa tyhmälle kansalle?
Miksi he sävelsivät pelkkiä lauluja? Ajattelivatko he kuten 14 16, että musiikin ainoa totuus on poppiralli ja listaykköset ratkaisevat laulunkin merkityksen, vai olivatko pikemminkin tietoisia siitä, että sinfonian säveltäminen - jopa huonon sinfonian - vaatii taitoja, joita heillä ei säveltäjinä tai muusikoina yksinkertaisesti ollut?
Minä veikkaan avoimesti, koko palstan väen edessä, että niin Beatles, Rollarit kuin ABBA tiedostivat että heidän taidoillaan ei voinut kuin yesterdayn, within you without youn, waterloon, angien ja help!in kaltaista iskelmälavojen tanssirailatuksia säveltää. Ja nimenomaan sen vuoksi he tyytyivät oman ERITTÄIN kapean osaamisensa rajoissa viihdyttämiseen - eivätkä olleet edes omaehtoisia artisteja, vaan läpeensä kaupallisia, kuten kaikki popularimusiikki on toistaiseksi ollut.
Suurin kysymys edelleen (sen ohella miksen ota lääkkeitäni ja mene hoitoon): Miksi joku kieltäytyy Bachin urku-, konsertto- ja kirkkomusiikista, joka on suurinta ikinä tehtyä musiikkia?- sanonpahantotuuden
voi kysyä olivatko beatlet konservatiiveja palauttaessaan musiikin perusarvot kunniaan, nuo '150 v' vanhat keinot.
Hyvä kysymys.
Kuitenkin käytössä olivat uudet keinot tallentamisessa, soittimissa, rytmissä.
Miksi sitten beatles on klassista suositumpaa?
Miksi d vaivautuu yhä?
Koska beatles muutti maailman. Mozart bach beathoven ei sitä tehnyt.
Koska dhommi on kade kaikesta, mitä beatles teki. Hän ei kykene, edes Mozartin selän takaa
- Dhommi´´
Kiitos viestistäsi! Kommentoin juttujasi ihan mieluusti.
"voi kysyä olivatko beatlet konservatiiveja palauttaessaan musiikin perusarvot kunniaan"
Kaikki popparit 60-luvulla käyttivät vanhanaikaista harmoniaa. Beatlesilla oli käytössä samat perussoinnut kuin jokaisella aikalaispopparilla.
"Kuitenkin käytössä olivat uudet keinot tallentamisessa, soittimissa, rytmissä."
Yhtäkään uutta rytmiä ei ole poppi tarjonnut, eikä tule näköjään tarjoamaan. Robin vetelee ihan samalla menolla kuin McCartney. Äänittäminen ei myöskään kohenna musiikkia, eikä se että soittimet ovat sähköisiä. Tarvitaan ajan tasalla oleva soinnutus, rakenne ja tyyli, ja niiden luova käyttö. Eli juuri se, mitä nykyklassisen tekijöillä on.
"Miksi sitten beatles on klassista suositumpaa?"
Maailman suosituimmat säveltäjät ovat Beethoven, Bach ja Tchaikovsky. Heidän musiikkinsa soi ja tulee soimaan aina enemmän kuin oman aikansa kevyen musiikin kuumien juttujen menekki. Kaikki kevyt musiikki tapaa unohtua aika nopeasti pois ja vaihtua uudeksi. Niin ei käy klassiselle.
"Koska beatles muutti maailman."
Noinko etääntynyt olet historiasta? Maailma totisesti muuttui, mutta millään iskelmä-yhtyeellä ei ollut valtaa tehdä sitä. Suosittelen että teet perusteellista työtä historian tutkimisessa, niin huomaat, että sen enempää Elvis Presley, James Dean, Marilyn Monroe kuin John Lennonkaan ei muuttanut maailmaa. He vain esiintyivät nuorten idoleina aikana jolloin maailma muuttui.
Kaikille, jotka sen sijaan väheksyvät klassisen yhteiskunnallistakin vaikutusta, suosittelen perehtymään Mozartin oopperoiden naiskuvaan, Beethovenin Napeleon-suhteeseen ja kansallisromantiikan säveltäjien oman maansa esilletuomiseen musiikin keinoin. Musiikki - teki sitä ammattilaiset tai amatöörit - voi ottaa yhteiskunnalliseen kehitykseen kantaa hyvinkin merkittävällä tavalla. Suurilla säveltäjillä on siihen selvästi paremmat eväät kuin tusinapoppareilla (tyyliin Beatles ja Elvis). - Dhommi´´
Vielä Mozartin naiskuvasta: Se on paljon enemmän aikaansa edellä kuin kenenkään "valistuspopparin" tai "kapinallisen rokkarin" ajatukset.
Kaikki rokkari-poppari -julistukset kuten 60-luvulla nähty "yhteiskunnallinen vaikuttaminen" on pelkkää sen aikaisen ilmapiiriin ilmentymää. Eivät nämä rokkarit olisi aiemmilla vuosisadoilla esittäneet mitään vastaavaa, koska kysymyksessä olivat (musiikissakin) kaavoihin kangistuneet keskivertoyksilöt, eivätkä mitkään aatehistorian horisonttiin ja tulevaisuuteen katsovat nerot.
Mozart haastoi aikansa käsitykset, kuten poikkeusyksilö tekee. Hän haastoi ne ennen kaikkea musiikissa, mutta myös yhteiskuntajärjestyksessä. Hän arvosti naisia yhtä paljon kuin miehiä, eikä sietänyt yhteiskuntansa säätyluokkia.
OIKEAT NEROT tekevät siirtoja maailman puolesta, ei mikään vi-tun Sinkkuelämää-sarja tai John Lennon! :D- dhömmi
Niinpä ylimystö hylkäsi Mossen. Hän ei muuttamut mitään eikä ollut muutoksessa mukana. Taide oli pitämässä valtaa yllä siinä missä valta pitää klassista yllä nykyään.
Säätyluokkien murros alkoi vasta 60-luvulla, 1960-luvulla.
Oopperan naiskuva? Kirjoittiko Mosse tekstejä? Not, rappari mikä rappari.
Hellitä jo hieman ja avarru: jokainen viestisi todistaa nimenomaan Beatlesin merkityksestä. - Anonyymi
dhömmi kirjoitti:
Niinpä ylimystö hylkäsi Mossen. Hän ei muuttamut mitään eikä ollut muutoksessa mukana. Taide oli pitämässä valtaa yllä siinä missä valta pitää klassista yllä nykyään.
Säätyluokkien murros alkoi vasta 60-luvulla, 1960-luvulla.
Oopperan naiskuva? Kirjoittiko Mosse tekstejä? Not, rappari mikä rappari.
Hellitä jo hieman ja avarru: jokainen viestisi todistaa nimenomaan Beatlesin merkityksestä.Beatlesin merkitystä ei voi yliarvioida.
- Dhommi´´
Siis wut?
"Hän ei muuttamut mitään eikä ollut muutoksessa mukana."
Päinvastoin: muutti musiikkia ja yhteiskuntaa, ja oli muutoksessa isosti mukana ja alullepanijana (eritoten musiikin suhteen tietysti).
"Säätyluokkien murros alkoi vasta 60-luvulla, 1960-luvulla."
HAHAHAHAHAHA. Historiankirja käteen NYT.
"Oopperan naiskuva? Kirjoittiko Mosse tekstejä? Not, rappari mikä rappari."
Oopperan naiskuva tarkoittaa oopperan naiskuvaa. Oopperasäveltäjällä on tietenkin valtava valta siinä millaisia aiheita hän valitsee ja käyttää ja miten hän päättää musiikillaan nuo hahmot kuvata. Pyllynkeikuttajilla 60-luvulla ei ole samanlaista valtaa, koska he eivät osaa edes kuvailla mitään musiikin keinoin. - Dhommi´´
Pojat: Montas sävelrunoa Beatles muuten on tehnyt?
Tiedoks, ei Yesterday tai Let It Be ole sävelruno. =) - Erittäin asiallinen
kommentti: The Beatles on paras.
Kyllä.
Eikä siinä auta mitkään mussutukset.
Ei.
Piste. :)- Dhommi´
Ongelma on se, että Beatles ei ole edes keskinkertainen. Sitten joku tulee ja väittää sitä parhaaksi, ja toteaa että ei auta mussutukset.
Miten saada mussuttaja eli Beatles-fani edes pikkasen lähemmäksi totuutta? - Anonyymi
Dhommi´ kirjoitti:
Ongelma on se, että Beatles ei ole edes keskinkertainen. Sitten joku tulee ja väittää sitä parhaaksi, ja toteaa että ei auta mussutukset.
Miten saada mussuttaja eli Beatles-fani edes pikkasen lähemmäksi totuutta?Mussutusta.
- oijoi!
Dhommitextaaja on selvästikin sukua Yellow Submarine-elokuvan Blue Meanies-tyypeille, koko ajan tekee ilkeyksiä,pahansuopa asenne, ainoastaan nukkuessaan muut saa olla rauhassa...vaan kuinkas sitten lopulta kävikään?...
- sanonpahantotuudes
niin hän on
- open up the doors
dhommitextaajan textejä ei kukaan peukuta....non niin surkeita...
- asiaa!
-omenoita suositaan,yeah!...
- vastustamatonbeatle
http://www.youtube.com/watch?v=ZcB0Iakeges
Historiaa.... Beatles muutti musiikkimaailmaa, mutta niin myös esim.
klassiset säveltäjät ihan keskiajalta moderneihin aikoihin
rockin pioneerit Buddy Holly, Bill Haley, Chuck Berry, Jerry Lee Lewis ja Little Richard
vanhat bluesmuusikot
jazzmuusikot kautta vuosikymmenien, esim. Miles Davis
Kinks
Small faces ja etenkin bäbdin laulaja Steve Marriott
Paul Rodgers bändiensä Freen ja Bad companyn kanssa
Led Zeppelin
Roxy music (brittiläinen 1970-82 kasassa ollut bändi, vaikutti esim. moniin 1980-luvulla tulleisiin pop-ja electrobändeihin esim. Duran duran, Spandau ballet, Depeche mode, Ultravox)
Rory Gallagher (iralantilainen muusikko, 1948-1995, jos Jimmy Hendrixiä ja vanhoja bluesmuusikoita ei oteta lukuun on varmaan vaikuttanut kitaristeihin enemmän kuin kukaan muu)
Slade (yksi glamrockin pioneereista)
David Bowie
hevimusiikin pioneerit Black Sabbath ja Judas PriestJa se joka keksi joskus muinaisuudessa tehdä jonkinlaista musiikkia esim. kalistelemalla joitain kapuloita (esim. oksia) tai kiviä yms. yhteen, muutti äänimaailmaa ja jmyös se joka keksi alkaa hyrisemään ja hymisemään ja laulelemaan jotain kappaleiden tapaisia. Ja sitten myöhemmin se, joka keksi miten sävelmiä voidaan kirjata ylös eli ensimmäisenä keksi jonkinlaisen nuottisysteemin.
- Anonyymi
"The Beatles on kaikessa suhteessa aivan omassa luokassaan,ja siitä ei ole epäilystäkään kenelläkään,joka musiikkia harrastaa ja/tai kuuntelee."
Öh, Beatles on yksi kärpäsen pieru verrattuna Brahmsiin, Mozartiin, Beethoveniin, Händeliin ja Schubertiin. Beatleshan ei osannut edes säveltää, ja he tekivät vain pieniä lauluja, joiden musiikillinen aines on tiivistettävissä 40 sekuntiin (loppu on toistoa). Toisaalta ne laulut olivat kyllä todella hyviä, parhaimmillaan musikaalisen kauniita, mutta ei missään tapauksessa parempia kuin Schubertin, Schumannin, Brahmsin tai Mozartin upeat laulut. Puhumattakaan sitten siitä, millaista näiden klassisen musiikin mestareiden sinfoniat olivat, tai pianokonsertot, oopperat, kirkkoteokset jne. jne. jne. Todellisia lahjakkuuksia ovat TAIDEMUSIIKIN tekijät, eivät suinkaan rock-yhtyeet, edes ne etevimmät kuten Beach Boys ja Beatles, joiden 1960-luvun puolivälissä julkaisemat kappaleet ja levytykset ovat varsin nautittavia pienkokemuksia.- Anonyymi
Beatles on Taidetta, kysy keneltä klassisen musiikin säveltäjältä tahansa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Miehille kysymys
Onko näin, että jos miestä kiinnostaa tarpeeksi niin hän kyllä ottaa vaikka riskin pakeista ja osoittaa sen kiinnostukse1374053- 891989
Olen tosi outo....
Päättelen palstajuttujen perusteella mitä mieltä minun kaipauksen kohde minusta on. Joskus kuvittelen tänne selkeitä tap151881Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornosta
https://www.kymensanomat.fi/paikalliset/8081054 Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornon hallussapi571507Haluaisin jo
Myöntää nämä tunteet sinulle face to face. En uskalla vain nolata itseäni enää. Enkä pysty elämäänkin näiden kanssa jos541442Ylen uutiset Haapaveden yt:stä.
Olipas kamalaa luettavaa kaupungin irtisanomisista. Työttömiä lisää 10 tai enempikin( Mieluskylän opettajat). Muuttavat1331395VENÄJÄ muuttanut tänään ydinasetroktiinia
Venäjän presidentti Vladimir Putin hyväksyi tiistaina päivitetyn ydinasedoktriinin, kertoo uutistoimisto Reuters. Sen mu991312- 741216
- 951087
Hommaatko kinkkua jouluksi?
Itse tein pakastimeen n. 3Kg:n murekkeen sienillä ja juustokuorrutuksella. Voihan se olla, että jonkun pienen, valmiin k1181060