nastat vai kitkat?

paineenpurkaja

Kummatkohan on paremmat, kitkat vai nastat?

Tästä ei ole käytykään keskustelua. Vielä olisi aikaa ennen kevään koirankakkakeskusteluja ja kevätpölykeskusteluja.

Nyt vaan reippaasti mielipiteitä kertomaan, ettei jää mikään kaivelemaan tosiasioiden puutteen vuoksi.

84

361

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ilman nastoja

      Mitäs paineita tuosta asiasta voi tulla? Jokainen ajaa sillä rengastyypillä minkä kokee itselle sopivaksi.

      • autoilija3

        Kyllä kannattaa hankkia kitkat, kun menee eurooppaan ei tarvitse vaihtaa alle kesärengaita vaan voi tehdä matkan sujuvasti kitkoilla. Sillä esim. Saksassa ollaan meistä jo edellä siellä on kielletty nastat teiden kulumisen vuoksi.


    • nastoitta mukavaa

      Se riippuu siitä haetko maksimipitoa nopeaan ajoon jäällä, vaiko meluttomuutta.
      Ensimmäisessä nastat ovat luonnollisesti paremmat, jälkimmäisessä kitkat.

      Ympäristötietoinen ei valitse nastoja. Eikä ajotapansa ansiosta myöskään tarvitse niitä.

      • kivasti pitoa

        Mutta älä unohda sitä, että enemmistö autoilijoista on terveitä heteroita.


      • diipadaii
        kivasti pitoa kirjoitti:

        Mutta älä unohda sitä, että enemmistö autoilijoista on terveitä heteroita.

        niin ja homoistakin suurin osa on terveitä. mitenhän tämä liittyyy autoiluun?


      • Liittyy Vahvasti
        diipadaii kirjoitti:

        niin ja homoistakin suurin osa on terveitä. mitenhän tämä liittyyy autoiluun?

        Ihmiset niitä autoja ajavat. Terveitä ja terveitä. Milloinkas se muuttuikaan, että ovat muka nykyään terveitä? Ei siitä niin kauaa ole.


      • Realiteetti

        Ympäristötietoinen vastustaa sekä kitkoja että nastoja. Lisäksi vielä autoja, joihin nämä kummatkin on yleensä kiinnitetty.


      • nastoitta tänäänkin
        Realiteetti kirjoitti:

        Ympäristötietoinen vastustaa sekä kitkoja että nastoja. Lisäksi vielä autoja, joihin nämä kummatkin on yleensä kiinnitetty.

        =>Ympäristötietoinen vastustaa sekä kitkoja että nastoja.

        Jos olet realisti niin tuskin olet näkemässä päivää jolloin ei olisi moottoriajoneuvoja, oli ne sitten bensa-, diesel, sähkö- tai vetyautoja.

        Jos et pysty valitsemaan vähemmän haitallista vaihtoehtoa voisi ehkä internetistä löytyä tietoa siitä miksi esim. Saksa ja Puola ovat valinneet nastojen kieltämisen, mutta kitkojen sallimisen.

        Ilmoittele sitten kun olet googlannut miten tilanne on vaikkapa Skotlannissa, sallittu vaiko kielletty?


      • ilman nastoja
        nastoitta tänäänkin kirjoitti:

        =>Ympäristötietoinen vastustaa sekä kitkoja että nastoja.

        Jos olet realisti niin tuskin olet näkemässä päivää jolloin ei olisi moottoriajoneuvoja, oli ne sitten bensa-, diesel, sähkö- tai vetyautoja.

        Jos et pysty valitsemaan vähemmän haitallista vaihtoehtoa voisi ehkä internetistä löytyä tietoa siitä miksi esim. Saksa ja Puola ovat valinneet nastojen kieltämisen, mutta kitkojen sallimisen.

        Ilmoittele sitten kun olet googlannut miten tilanne on vaikkapa Skotlannissa, sallittu vaiko kielletty?

        Saksa, Puola ja Skotlanti ovat maita joissa ei nähdä yhtä haastavia talviolosuhteita, kuin Suomessa. Japanissa ja USAn pohjoisissa osavaltioissa sentään on talvella vastaavia olosuhteita ja nastat ovat kielletty. Tosin Alaskassa nastat ovat käsittääkseni sallittuja.


      • jwenfoi24j3f0o39
        Liittyy Vahvasti kirjoitti:

        Ihmiset niitä autoja ajavat. Terveitä ja terveitä. Milloinkas se muuttuikaan, että ovat muka nykyään terveitä? Ei siitä niin kauaa ole.

        Entä miten homoseksuaalisuus ja kitkarenkaiden käyttäminen korreloivat keskenään?

        Voisitko selittää?


    • kitkaguru

      Eilen ainakin kun oli kivasti ohuen ohut jääpinta asfaltilla niin kitkat toimi paremmin, kun kuunteli liikennevaloissa millaista melua kuului ympärillä kun nastarengaskuskit yrittivät päästä liikkeelle.
      Kitkoilla nou problemos!

      • näin on

        Joutu radiota koventaa, kun nastapelle kuopi vieressä. Oneksi jätin sen kitkoilla kuopimaan sinne..


      • kitkaton.
        näin on kirjoitti:

        Joutu radiota koventaa, kun nastapelle kuopi vieressä. Oneksi jätin sen kitkoilla kuopimaan sinne..

        Siis tosissaan väität nastattoman pitävän jäisellä tiellä paremmin kuin nastarenkaan? Toi on pakko olla provo.


      • ilman nastoja

        Ainoa ero liikkeelle lähdöissä on se, että kitkarenkaista ei lähde melua. Kyllä se nasta paremmin puree jäiseen polanteeseen ja nastat vielä mukavasti karhentavat pintaa. Mutta ei kitkoilla mitään probleemosta kuitenkaan tule eteen.


      • nastoitta tänäänkin
        kitkaton. kirjoitti:

        Siis tosissaan väität nastattoman pitävän jäisellä tiellä paremmin kuin nastarenkaan? Toi on pakko olla provo.

        Provosointi on kaikin puolin turhaa, mutta mikäli nastallinen on siinä jäisellä asfaltilla voi kitkoilla lähteä nopeammin jos ajourien vieressä on alustana lumi.

        Tai jos nastallinen painaa niin paljon kaasua että menettää pidon ja kitkallinen pysyttelee pidon paremmalla puolella.

        Joskus kyseessä on taitolaji. Itse en tarvitse nastoja, etenkään kun en kilpaile liikenteessä.


      • tänäinkin
        kitkaton. kirjoitti:

        Siis tosissaan väität nastattoman pitävän jäisellä tiellä paremmin kuin nastarenkaan? Toi on pakko olla provo.

        Nastalliset raapi tukkona edessä, että pahaa teki. Kitkoilla ja luistonestolla pehmeesti ja vahvasti, äänettömästi lähtö.


      • kitkaton
        kitkaton. kirjoitti:

        Siis tosissaan väität nastattoman pitävän jäisellä tiellä paremmin kuin nastarenkaan? Toi on pakko olla provo.

        Miksi sitte myydään irtonastoja joita voi ruuvata esim. traktorin renkaisiin? tai nasta pitopohjia kenkiin?


      • ilman nastoja
        kitkaton kirjoitti:

        Miksi sitte myydään irtonastoja joita voi ruuvata esim. traktorin renkaisiin? tai nasta pitopohjia kenkiin?

        Vaikka kuinka on rattimies, niin ei liukkaalla pärjää ilman nastoja. Oikein naurattaa tuo mainos missä eräskin rattimies naama tiukassa tekohymyssä esiintyy. Kenkiin voi nastoja laittaa, jos tasapainoaisti ei enää toimi. Tai jos kävelee jäätiköillä. Työkoneissa nastat voi tulla tarpeeseen, jos työskentelee haastavissa olosuhteissa.


      • Nastat juostessa
        ilman nastoja kirjoitti:

        Vaikka kuinka on rattimies, niin ei liukkaalla pärjää ilman nastoja. Oikein naurattaa tuo mainos missä eräskin rattimies naama tiukassa tekohymyssä esiintyy. Kenkiin voi nastoja laittaa, jos tasapainoaisti ei enää toimi. Tai jos kävelee jäätiköillä. Työkoneissa nastat voi tulla tarpeeseen, jos työskentelee haastavissa olosuhteissa.

        Juoksukengissä nastat on tosi pätevät talvella. Autossa en ole niitä tarvinnut.


      • ihme juttu
        ilman nastoja kirjoitti:

        Ainoa ero liikkeelle lähdöissä on se, että kitkarenkaista ei lähde melua. Kyllä se nasta paremmin puree jäiseen polanteeseen ja nastat vielä mukavasti karhentavat pintaa. Mutta ei kitkoilla mitään probleemosta kuitenkaan tule eteen.

        Just tänä aamua ihettelin kun nastarekaat näytti sutivan paljaalla asfaltillakin!?! Kitkoilla ei ollu mitään vaikeutta lähteä sutimatta liikkeille.


      • näin se vaan on
        kitkaton. kirjoitti:

        Siis tosissaan väität nastattoman pitävän jäisellä tiellä paremmin kuin nastarenkaan? Toi on pakko olla provo.

        Sellaista vajaavetoista ei löydykkään, etteikö nelivetoisella lähtisi kitkojen kanssa liukkaammin jäältä.

        Nastarenkailla vain yritetään kompensoida ajoneuvon puutteita.

        Ja jarruttaessahan ne ongelmat tulee jos on tullakseen, mutta kun osaa ennakoida ja seurata liikennttä sekä pitää koko ajan muutenkin järjen mukana, niin tiukkoja paikkoja tulee erittäin harvoin ja nekin on jonku muun syytä.


      • ilman nastoja
        ihme juttu kirjoitti:

        Just tänä aamua ihettelin kun nastarekaat näytti sutivan paljaalla asfaltillakin!?! Kitkoilla ei ollu mitään vaikeutta lähteä sutimatta liikkeille.

        Lähditkö liikkeelle samasta kohtaa, kuin nastarenkaalla varustettu auto, vai menitkö uralta sivuun hakemaan pitoa? Tuo paljas asfaltti on aika usein liukas, mutta siinä ei kuitenkaan ole sellaista jääpintaa mihin nasta purisi. Eli kitkarenkaalla liikkeelle lähteminen paljaalta asfaltilta ei ole yhtään vaikeampaa. Autossasi varmaan on ajovakauden hallinta johon kuluu sutimisen esto. Ota ajovakauden hallinta pois päältä, niin kyllä sutii aika helposti sen jälkeen oli renkaat mitkä hyvänsä.


      • bemu suti
        ilman nastoja kirjoitti:

        Lähditkö liikkeelle samasta kohtaa, kuin nastarenkaalla varustettu auto, vai menitkö uralta sivuun hakemaan pitoa? Tuo paljas asfaltti on aika usein liukas, mutta siinä ei kuitenkaan ole sellaista jääpintaa mihin nasta purisi. Eli kitkarenkaalla liikkeelle lähteminen paljaalta asfaltilta ei ole yhtään vaikeampaa. Autossasi varmaan on ajovakauden hallinta johon kuluu sutimisen esto. Ota ajovakauden hallinta pois päältä, niin kyllä sutii aika helposti sen jälkeen oli renkaat mitkä hyvänsä.

        Ja kauhe raape kuulu ja pyöri jaloissa. Miksi ottaisin luiston eston pois? Pärjään sillä loistavasti kitkoilla.


      • ilman nastoja
        bemu suti kirjoitti:

        Ja kauhe raape kuulu ja pyöri jaloissa. Miksi ottaisin luiston eston pois? Pärjään sillä loistavasti kitkoilla.

        Taisi sitten olla aika vanha bemu ja siinä ei ollut sutimisen estoa ollenkaan. Eli tuota sutimista havaitsee vanhoissa autoissa, tai sitten pikkukinnereissä joissa ei ole sutimisen estoa.


      • näin se vaan on
        nastoitta tänäänkin kirjoitti:

        Provosointi on kaikin puolin turhaa, mutta mikäli nastallinen on siinä jäisellä asfaltilla voi kitkoilla lähteä nopeammin jos ajourien vieressä on alustana lumi.

        Tai jos nastallinen painaa niin paljon kaasua että menettää pidon ja kitkallinen pysyttelee pidon paremmalla puolella.

        Joskus kyseessä on taitolaji. Itse en tarvitse nastoja, etenkään kun en kilpaile liikenteessä.

        Minusta tuntuu että kitkolla ajavat ajaa paremmin, eli välttää sutimista. Nastoilla sutiessa pito on huompi kuin että jos varoisi sutimista, mutta kun sutimisesta lähtee kovempi ääni niin se tuntuu jotenkin tehokkaammalta. Siitten suditellaan ja kun nastoista on paras terä pois, niin kitkoilla lähtee jopa jäältä paremmin liikkeille.

        Uusien autojen luistonestot kyllä ehkäisee aika hienosi sutimista.


      • ihme juttu
        ilman nastoja kirjoitti:

        Lähditkö liikkeelle samasta kohtaa, kuin nastarenkaalla varustettu auto, vai menitkö uralta sivuun hakemaan pitoa? Tuo paljas asfaltti on aika usein liukas, mutta siinä ei kuitenkaan ole sellaista jääpintaa mihin nasta purisi. Eli kitkarenkaalla liikkeelle lähteminen paljaalta asfaltilta ei ole yhtään vaikeampaa. Autossasi varmaan on ajovakauden hallinta johon kuluu sutimisen esto. Ota ajovakauden hallinta pois päältä, niin kyllä sutii aika helposti sen jälkeen oli renkaat mitkä hyvänsä.

        Uskoisin että oltiin ns. samalla viivalla. Kaikilla kaistoilla leveäksi kuluneet ajourat ja asfaltti näkyvillä. Testiympäristönä Koulukatu Turussa, tänään hieman ennen kahdeksaa ja pakkasta 13 astetta. Itse ajelin keskimmäistä kaistaa ja lähestulkoon joka liikennevaloissa nastaraapiat viereisillä kaistoilla lähti liikkeille sutien ja hitaammin kuin minä.


      • vanha ja vanha
        ilman nastoja kirjoitti:

        Taisi sitten olla aika vanha bemu ja siinä ei ollut sutimisen estoa ollenkaan. Eli tuota sutimista havaitsee vanhoissa autoissa, tai sitten pikkukinnereissä joissa ei ole sutimisen estoa.

        Pari,kolmevuotias..


      • kätevät
        Nastat juostessa kirjoitti:

        Juoksukengissä nastat on tosi pätevät talvella. Autossa en ole niitä tarvinnut.

        Ihan samasta syystä nastat on kätevät renkaissakin kuin juoksukengissäkin. En minä muuten ole tarvinnut nastoja juoksukengissä, mutta epäilemättä ne olisivat kätevät. Renkaissa minulla on nastat juuri siksi, että ne ovat 'kätevät' jäisillä tienpinnoilla.


    • hyvin pärjää

      Kertaakaan en ole vielä tänä talvena kaivannut nastoja.

    • Seuraavaksi nastat

      Kyllä oli eilen "kuurarinki p..n ympärillä" kun jarruttelin kitkoilla liukkaassa risteyksessä.
      Nastoilla olisi pysähtynyt huomattavasti lyhyemmällä matkalla.

      • nasoitta tänäänkin

        =>Nastoilla olisi pysähtynyt huomattavasti lyhyemmällä matkalla.

        Tai ennakoimalla. Hitaammasta nopeudesta pysähtyy lyhyemmällä matkalla. Perille pääsy on aina tärkeämpää kuin "tekemisen meininki".

        Eniten matkaani vaikutti tänään liikennevaloissa odottelu, ei ajonopeus.


      • alkupää joustaa

        Eihän sillä pysähtymismatkalla ole merkitystä normaalissa liikenteessä, ainoataan sillä on merkitystä että pysähtyy oikeaan kohtaan.

        Jos on liukasta niin pitää aloittaa jarruttaminen vähän aikaisemmin.


      • Seuraavaksi nastat
        nasoitta tänäänkin kirjoitti:

        =>Nastoilla olisi pysähtynyt huomattavasti lyhyemmällä matkalla.

        Tai ennakoimalla. Hitaammasta nopeudesta pysähtyy lyhyemmällä matkalla. Perille pääsy on aina tärkeämpää kuin "tekemisen meininki".

        Eniten matkaani vaikutti tänään liikennevaloissa odottelu, ei ajonopeus.

        " Hitaammasta nopeudesta pysähtyy lyhyemmällä matkalla."
        Vallankin nastarenkailla.


    • TOTUUS.

      Vastaus on yksiselitteinen: Nastat ovat paremmat.
      Kitkat eivät ole voittaneet yhdessäkään testissä.
      Toki taitava rattimies voi pärjätä huonommillakin renkailla.

      • Ei pidä paikkaansa

        Käytetty kitkarengas voitti suvereenisti käytetyn nastarenkaan Tekniikan Maailman talvirengastestissä 17/2010.

        Nastarengas pitää selkeästi paremmin vain jäällä ja silläkin vain uutena.


      • nastoitta tänäänkin

        =>Kitkat eivät ole voittaneet yhdessäkään testissä.

        Riippuu sitä mitä testataan. Jos testataan tienpintojen urautumista tai melua ei nastarengas pärjää. Muutoinhan tuote olisi erinomainen jos siinä ei olisi haittavaikutuksia. Kitkarenkaan "haitta" on se että sitä verrataan nastarenkaisiin.

        Toisaalta nastarengas menettää ominaisuuksiaan. Kahdeksan vuotta vanhassa nastarenkaassa on 22 metriä pidempi jarrutusmatka 60 km/h nopeudessa kuin testivoittajassa. Eli nastarenkailla ajava voi huijata itseään.

        "Ett åtta år gammalt dubbdäck med slitna dubbar gav hela 22 meter längre bromssträcka vid 60 km/h jämfört med det bästa nya dubbdäcket. Det trots att det gamla hade ett helt lagligt mönsterdjup.

        Lähde ei ole autolehti, mutta oletan että sen lähde tietää mitä testaa.
        http://www.privataaffarer.se/nyheter/varning-for-begagnade-vinterdack-92678


      • jep jep.

        Näin se juuri on. Ihmettelen näitä käännytys puheita kitkahemmoilta, ovat täällä saarnaamassa renkaista kuin jostain uskonnosta. Kyllä se nastarengas on parempi talvirenkaana, siitä ei ole epäselvyyttä. Jos haluaa ajella huonommin pitävillä kitka kumeilla, niin siitä vaan, ei se minua häiritse.


      • kitkaton.
        nastoitta tänäänkin kirjoitti:

        =>Kitkat eivät ole voittaneet yhdessäkään testissä.

        Riippuu sitä mitä testataan. Jos testataan tienpintojen urautumista tai melua ei nastarengas pärjää. Muutoinhan tuote olisi erinomainen jos siinä ei olisi haittavaikutuksia. Kitkarenkaan "haitta" on se että sitä verrataan nastarenkaisiin.

        Toisaalta nastarengas menettää ominaisuuksiaan. Kahdeksan vuotta vanhassa nastarenkaassa on 22 metriä pidempi jarrutusmatka 60 km/h nopeudessa kuin testivoittajassa. Eli nastarenkailla ajava voi huijata itseään.

        "Ett åtta år gammalt dubbdäck med slitna dubbar gav hela 22 meter längre bromssträcka vid 60 km/h jämfört med det bästa nya dubbdäcket. Det trots att det gamla hade ett helt lagligt mönsterdjup.

        Lähde ei ole autolehti, mutta oletan että sen lähde tietää mitä testaa.
        http://www.privataaffarer.se/nyheter/varning-for-begagnade-vinterdack-92678

        Totta kai renkaat vanhetessaan menettävät ominaisuuksiaan, myös ne kitkarenkaat. Minä en ajelisi yli viisi vuotta vanhoilla renkailla vaikka pintaa olisikin jäljellä.


      • sinähän plele
        jep jep. kirjoitti:

        Näin se juuri on. Ihmettelen näitä käännytys puheita kitkahemmoilta, ovat täällä saarnaamassa renkaista kuin jostain uskonnosta. Kyllä se nastarengas on parempi talvirenkaana, siitä ei ole epäselvyyttä. Jos haluaa ajella huonommin pitävillä kitka kumeilla, niin siitä vaan, ei se minua häiritse.

        Nastapellet täällä vaahtoo pelkoripulivaipat housussa. Ropiskaa, minä ajan kitkoilla.


      • tietysti nastat.
        sinähän plele kirjoitti:

        Nastapellet täällä vaahtoo pelkoripulivaipat housussa. Ropiskaa, minä ajan kitkoilla.

        Kas vanha lukihäiriöinen taas laittaa kirjaimia peräkkäin ilman järjestystä. Vaippa fantasiasta et ole sitten päässyt? Ps. Kitkoilla ei tee mitään.


      • heh seli seli
        nastoitta tänäänkin kirjoitti:

        =>Kitkat eivät ole voittaneet yhdessäkään testissä.

        Riippuu sitä mitä testataan. Jos testataan tienpintojen urautumista tai melua ei nastarengas pärjää. Muutoinhan tuote olisi erinomainen jos siinä ei olisi haittavaikutuksia. Kitkarenkaan "haitta" on se että sitä verrataan nastarenkaisiin.

        Toisaalta nastarengas menettää ominaisuuksiaan. Kahdeksan vuotta vanhassa nastarenkaassa on 22 metriä pidempi jarrutusmatka 60 km/h nopeudessa kuin testivoittajassa. Eli nastarenkailla ajava voi huijata itseään.

        "Ett åtta år gammalt dubbdäck med slitna dubbar gav hela 22 meter längre bromssträcka vid 60 km/h jämfört med det bästa nya dubbdäcket. Det trots att det gamla hade ett helt lagligt mönsterdjup.

        Lähde ei ole autolehti, mutta oletan että sen lähde tietää mitä testaa.
        http://www.privataaffarer.se/nyheter/varning-for-begagnade-vinterdack-92678

        No, jospa testataan vaikka talvirenkaita?


      • olkaa rehellisiä
        Ei pidä paikkaansa kirjoitti:

        Käytetty kitkarengas voitti suvereenisti käytetyn nastarenkaan Tekniikan Maailman talvirengastestissä 17/2010.

        Nastarengas pitää selkeästi paremmin vain jäällä ja silläkin vain uutena.

        Pitää paikkansa. Testien mukaan kitkarenkaat ovat edelleenkin vain lähes yhtä hyvät talvirenkaat, kuin huonoimmat nastarenkaat. Tämä totuus voi muuttua vain kitkapellen kieroutuneessa mielessä.


      • sinä et
        tietysti nastat. kirjoitti:

        Kas vanha lukihäiriöinen taas laittaa kirjaimia peräkkäin ilman järjestystä. Vaippa fantasiasta et ole sitten päässyt? Ps. Kitkoilla ei tee mitään.

        Se on selvinnyt. Tarvit nastat ja isot vaipat!


      • sinä vain luulet
        olkaa rehellisiä kirjoitti:

        Pitää paikkansa. Testien mukaan kitkarenkaat ovat edelleenkin vain lähes yhtä hyvät talvirenkaat, kuin huonoimmat nastarenkaat. Tämä totuus voi muuttua vain kitkapellen kieroutuneessa mielessä.

        Tuo on totta vain uusissa renkaissa. Jos tuolta tien päältä otetaan keskiverto nastarengas ja keskiverto kitkarengas, niin eroa ei ole.


      • odotan mielenkiinnolla
        nastoitta tänäänkin kirjoitti:

        =>Kitkat eivät ole voittaneet yhdessäkään testissä.

        Riippuu sitä mitä testataan. Jos testataan tienpintojen urautumista tai melua ei nastarengas pärjää. Muutoinhan tuote olisi erinomainen jos siinä ei olisi haittavaikutuksia. Kitkarenkaan "haitta" on se että sitä verrataan nastarenkaisiin.

        Toisaalta nastarengas menettää ominaisuuksiaan. Kahdeksan vuotta vanhassa nastarenkaassa on 22 metriä pidempi jarrutusmatka 60 km/h nopeudessa kuin testivoittajassa. Eli nastarenkailla ajava voi huijata itseään.

        "Ett åtta år gammalt dubbdäck med slitna dubbar gav hela 22 meter längre bromssträcka vid 60 km/h jämfört med det bästa nya dubbdäcket. Det trots att det gamla hade ett helt lagligt mönsterdjup.

        Lähde ei ole autolehti, mutta oletan että sen lähde tietää mitä testaa.
        http://www.privataaffarer.se/nyheter/varning-for-begagnade-vinterdack-92678

        No jopas. 8 vuotta vanhat nastarenkaat olivat heikompia kuin uudet kitkat. Taivahan talikynttilät!
        Loistava veto kitkojen puolesta! Kyllä nyt tuli todistettua kitkojen paremmuus.

        Toivottavasti kukaan ei keksi verrata 8 vuotta vanhoja kitkoja ja uusia nastarenkaita.
        Se olisikin tarpeetonta, koska jokaikisessä testissä nastat on osoittautunut yksiselitteisesti ja ylivoimaisesti paremmiksi talvikeleissä. Siis kun verrataan uusia renkaita. Yhtään testiä ei kukaan ole tähän memmessä kyennyt kertomaan enkä ole itsekään löytänyt, jossa kitkat olisivat osoittautuneet paremmiksi talvirenkaiksi. Jos tiedät, niin mielelläni haluaisin linkin siihen


      • kolme vuotta hyivin
        kitkaton. kirjoitti:

        Totta kai renkaat vanhetessaan menettävät ominaisuuksiaan, myös ne kitkarenkaat. Minä en ajelisi yli viisi vuotta vanhoilla renkailla vaikka pintaa olisikin jäljellä.

        Kitkarengas menettää ominaisuuksiaan kuintenkin suhteessa paljon vähemmän. Omassa ajossnia kitkat riittää kolme talvea ja yhden kesän, en minäkään ajaisi viisi vuotta vanhoilla talvirenkailla.

        Kolmessa talvessa jää ja lumipito ei huonone niin paljon että sitä huomaisi, mutta urasyvyyden pienentyessä sohjoliiron mahdollisuus kasvaa.


      • ei teitä jaksa...
        odotan mielenkiinnolla kirjoitti:

        No jopas. 8 vuotta vanhat nastarenkaat olivat heikompia kuin uudet kitkat. Taivahan talikynttilät!
        Loistava veto kitkojen puolesta! Kyllä nyt tuli todistettua kitkojen paremmuus.

        Toivottavasti kukaan ei keksi verrata 8 vuotta vanhoja kitkoja ja uusia nastarenkaita.
        Se olisikin tarpeetonta, koska jokaikisessä testissä nastat on osoittautunut yksiselitteisesti ja ylivoimaisesti paremmiksi talvikeleissä. Siis kun verrataan uusia renkaita. Yhtään testiä ei kukaan ole tähän memmessä kyennyt kertomaan enkä ole itsekään löytänyt, jossa kitkat olisivat osoittautuneet paremmiksi talvirenkaiksi. Jos tiedät, niin mielelläni haluaisin linkin siihen

        Lue testi ensin ja komentoi sitten. Vanha nastarengas hävisi vanhalle kitkarenkaalle.


      • oma valintasi
        jep jep. kirjoitti:

        Näin se juuri on. Ihmettelen näitä käännytys puheita kitkahemmoilta, ovat täällä saarnaamassa renkaista kuin jostain uskonnosta. Kyllä se nastarengas on parempi talvirenkaana, siitä ei ole epäselvyyttä. Jos haluaa ajella huonommin pitävillä kitka kumeilla, niin siitä vaan, ei se minua häiritse.

        "Ihmettelen näitä käännytys puheita kitkahemmoilta"

        Olet päättänyt kantasi ja kaikki mikä ei tue sitä on käännytyspuhetta ja valetta.

        Miten voit tehdä aidon valinnan kun et usko faktoja?


      • ei tosiaan jaksa
        ei teitä jaksa... kirjoitti:

        Lue testi ensin ja komentoi sitten. Vanha nastarengas hävisi vanhalle kitkarenkaalle.

        Luehan itse. Testissä ei vertailut vanhaan nastarengasta ja vanhaa kitkarengasta, vaan vanhaa ja uutta nastarengasta, josta mainittu ero jarrutusmatkoissa löytyi. Lisäksi todettiin, että vanhoilla ja uusilla kitkarenkailla ei yhtä suurta eroa ole.

        Nastojen ja kitkojen eroa ei vertailtu. Sehän on tehty joka vuosi talvirengastesteissä eri lehdissä. Ja asina ja jokaainoassa testissä nastarenkaiden pito-ominaisuudet ovat olleet täysin ylivoimaisia. Aivan yksiselitteisesti.


      • miten tosiasiat
        sinä vain luulet kirjoitti:

        Tuo on totta vain uusissa renkaissa. Jos tuolta tien päältä otetaan keskiverto nastarengas ja keskiverto kitkarengas, niin eroa ei ole.

        Tuostapa haluaisin nähdä jotain tutkimustulosta. Pistätkö linkin. Kaikissa julkaistuissa testeiisä nastat ovat olleet täysin ylivoimaisia talviominaisuuksiltaan. Tosin olen lukenut vain lehtien talvirengastestejä. Yhdessäkään niistä ei kitkarenkaat ole olleet parempia kuin joidenkin kiinalaisten halpisrenkaisiin verrattuna. Näitäkään kiinalaisia ei taida edes olla tarjolla juuri missään oikeissa rengasliikkeissä.


      • mikä onkaan totta
        Ei pidä paikkaansa kirjoitti:

        Käytetty kitkarengas voitti suvereenisti käytetyn nastarenkaan Tekniikan Maailman talvirengastestissä 17/2010.

        Nastarengas pitää selkeästi paremmin vain jäällä ja silläkin vain uutena.

        Ei voittanut edes tuossa testissä. Mistähän tuokin legenda saanut alkunsa. Missään julkaistussa testissä ei kitkarengas ole voittanut nastarengasta pidon osalta. Ei missään.


      • ei teitä jaksa
        ei tosiaan jaksa kirjoitti:

        Luehan itse. Testissä ei vertailut vanhaan nastarengasta ja vanhaa kitkarengasta, vaan vanhaa ja uutta nastarengasta, josta mainittu ero jarrutusmatkoissa löytyi. Lisäksi todettiin, että vanhoilla ja uusilla kitkarenkailla ei yhtä suurta eroa ole.

        Nastojen ja kitkojen eroa ei vertailtu. Sehän on tehty joka vuosi talvirengastesteissä eri lehdissä. Ja asina ja jokaainoassa testissä nastarenkaiden pito-ominaisuudet ovat olleet täysin ylivoimaisia. Aivan yksiselitteisesti.

        Lue se juttu äläkä lässytä mitään ennen sitä.


      • ei teitä jaksa
        ei tosiaan jaksa kirjoitti:

        Luehan itse. Testissä ei vertailut vanhaan nastarengasta ja vanhaa kitkarengasta, vaan vanhaa ja uutta nastarengasta, josta mainittu ero jarrutusmatkoissa löytyi. Lisäksi todettiin, että vanhoilla ja uusilla kitkarenkailla ei yhtä suurta eroa ole.

        Nastojen ja kitkojen eroa ei vertailtu. Sehän on tehty joka vuosi talvirengastesteissä eri lehdissä. Ja asina ja jokaainoassa testissä nastarenkaiden pito-ominaisuudet ovat olleet täysin ylivoimaisia. Aivan yksiselitteisesti.

        Tuossa on mittaustulokset.

        http://aijaa.com/DAoOfZ

        Testissä mukana kuluneet nasta ja kitkarenkaat 6 ja 3mm pinnoilla.

        Kulunut kitka pitää jäällä paremmin kuin kulunut nasta.


      • älä kirjoita höpöä
        ei teitä jaksa kirjoitti:

        Tuossa on mittaustulokset.

        http://aijaa.com/DAoOfZ

        Testissä mukana kuluneet nasta ja kitkarenkaat 6 ja 3mm pinnoilla.

        Kulunut kitka pitää jäällä paremmin kuin kulunut nasta.

        Ei pidä paikkaansa. Äläpäs yleistä.
        ABS-jarrutus oli ainoa, jossa jäällä oli hieman parempi. Muissa heikompi, mm väistötilanteissa, joka käytännössä on vähintään yhtä tärkeä kuin jarrutus.


      • no lue äläkä jankuta
        miten tosiasiat kirjoitti:

        Tuostapa haluaisin nähdä jotain tutkimustulosta. Pistätkö linkin. Kaikissa julkaistuissa testeiisä nastat ovat olleet täysin ylivoimaisia talviominaisuuksiltaan. Tosin olen lukenut vain lehtien talvirengastestejä. Yhdessäkään niistä ei kitkarenkaat ole olleet parempia kuin joidenkin kiinalaisten halpisrenkaisiin verrattuna. Näitäkään kiinalaisia ei taida edes olla tarjolla juuri missään oikeissa rengasliikkeissä.

        TM nro 17 2010. Kululunut nastarengas hävisi kuluneelle kitkarenkaalle jopa jäällä jarrutuksessa.


      • M.O.T.
        älä kirjoita höpöä kirjoitti:

        Ei pidä paikkaansa. Äläpäs yleistä.
        ABS-jarrutus oli ainoa, jossa jäällä oli hieman parempi. Muissa heikompi, mm väistötilanteissa, joka käytännössä on vähintään yhtä tärkeä kuin jarrutus.

        Joka tapauksessa "nastarengas pitää aina paremmin" väittämä on nyt ammuttu alas.

        Fakta: Kulunut nastarengas ei pidä yhtään paremmin kuin kulunut kitkarengas.

        Suurimmalla osalla on autossaan kuluneet renkaan, tuskin kukaan hylkää renkaita joissa on pintaa yli 6mm jäjellä.


      • miten tosiasiat
        no lue äläkä jankuta kirjoitti:

        TM nro 17 2010. Kululunut nastarengas hävisi kuluneelle kitkarenkaalle jopa jäällä jarrutuksessa.

        No luinpa. Vain yhdessä asiassa kulunut kitka oli jääolosuhteissa hieman parempi. Vain yhdessä. Kaikissa muissa, mm väistötilanteissa yms huonompi.
        Merkillinen johtopäätös, jos tuon perusteella vetää johtopäätöksen paremmuudesta.
        Jos nyt yksi testi vuosia sitten tehtynä joissain olosuhteissa on päätynyt yhden ominaisuuden osalta kitkan olevan hieman parempi, niin hurraa. Siitä jaksetaan jankuttaa.
        Sen sijaan kymmenet muut testit ovat vakuuttavasti osoittaneet nastojen ylivoimaisuuden.

        Älä ole lapsellinen

        Mikä muuten olikaan nastarengasmerkki ja vastaavasti kitkarengasmerkki? Millainen jää oli kyseessä?


      • pito tärkein
        M.O.T. kirjoitti:

        Joka tapauksessa "nastarengas pitää aina paremmin" väittämä on nyt ammuttu alas.

        Fakta: Kulunut nastarengas ei pidä yhtään paremmin kuin kulunut kitkarengas.

        Suurimmalla osalla on autossaan kuluneet renkaan, tuskin kukaan hylkää renkaita joissa on pintaa yli 6mm jäjellä.

        Vai ammuttu alas yhden testin ja siinäkin olleen vain yhden osatestin perusteella? Älä nyt naurata faktoinesi.

        Minä en osta kuluneita talvirenkaita. Kuka ostaa? Ja kun ostan talvirenkaat,niin toki ostan parhaat pitokyvyltään. Pidon vuoksihan talvirenkaat ostankin. Luulen, että näin tekee useimmat, onneksi.

        Miksi siis ostaisin kitkat, kun nastat yksiselitteisesti ja jokaisessa talvirengastestissä on todettu täysin ylivoimisiksi pidon osalta.

        Jos sitten yhden testin mukaan kuluneena ne ovat kokonaisuudessaan vain hieman kitkoja paremmat (siis vain yhden testin ja siinäkin yhden ominaisuuden osalta hieman heikommat kuin kitkat), niin miksi sittenkään ostaisin uutena selvästi heikommat kitkat.
        Ajomäärästä toki riippuen, mutta 6 millisiksi kulumiseen menee yleensä pari talvea tai jopa enemmänkin.

        Jos talvirenkaille asettaa tärkeimmäksi arvoksi muuta kuin pitokyvyn, niin sitten voi toki kitkojakin harkita.


      • pito romahtaa
        miten tosiasiat kirjoitti:

        No luinpa. Vain yhdessä asiassa kulunut kitka oli jääolosuhteissa hieman parempi. Vain yhdessä. Kaikissa muissa, mm väistötilanteissa yms huonompi.
        Merkillinen johtopäätös, jos tuon perusteella vetää johtopäätöksen paremmuudesta.
        Jos nyt yksi testi vuosia sitten tehtynä joissain olosuhteissa on päätynyt yhden ominaisuuden osalta kitkan olevan hieman parempi, niin hurraa. Siitä jaksetaan jankuttaa.
        Sen sijaan kymmenet muut testit ovat vakuuttavasti osoittaneet nastojen ylivoimaisuuden.

        Älä ole lapsellinen

        Mikä muuten olikaan nastarengasmerkki ja vastaavasti kitkarengasmerkki? Millainen jää oli kyseessä?

        Nasta hävisi kuluneena siinä missä se oli uutena eniten kitkaa parempi.


      • Ylivertainen voitto
        älä kirjoita höpöä kirjoitti:

        Ei pidä paikkaansa. Äläpäs yleistä.
        ABS-jarrutus oli ainoa, jossa jäällä oli hieman parempi. Muissa heikompi, mm väistötilanteissa, joka käytännössä on vähintään yhtä tärkeä kuin jarrutus.

        Jos nyt katsotaan nuo mittaustulokset niin kulunut kitka voitti kahdeksasta mittauksesta viisi, eli yli puolet, eli se oli parempi.


      • Kitkoilla mennään
        pito tärkein kirjoitti:

        Vai ammuttu alas yhden testin ja siinäkin olleen vain yhden osatestin perusteella? Älä nyt naurata faktoinesi.

        Minä en osta kuluneita talvirenkaita. Kuka ostaa? Ja kun ostan talvirenkaat,niin toki ostan parhaat pitokyvyltään. Pidon vuoksihan talvirenkaat ostankin. Luulen, että näin tekee useimmat, onneksi.

        Miksi siis ostaisin kitkat, kun nastat yksiselitteisesti ja jokaisessa talvirengastestissä on todettu täysin ylivoimisiksi pidon osalta.

        Jos sitten yhden testin mukaan kuluneena ne ovat kokonaisuudessaan vain hieman kitkoja paremmat (siis vain yhden testin ja siinäkin yhden ominaisuuden osalta hieman heikommat kuin kitkat), niin miksi sittenkään ostaisin uutena selvästi heikommat kitkat.
        Ajomäärästä toki riippuen, mutta 6 millisiksi kulumiseen menee yleensä pari talvea tai jopa enemmänkin.

        Jos talvirenkaille asettaa tärkeimmäksi arvoksi muuta kuin pitokyvyn, niin sitten voi toki kitkojakin harkita.

        Minusta viisi on enemmän kuin yksi ja se on yli puolet kahdeksasta.

        Osta ihan mitkä renkaat haluat, mitä sinä siitä täällä itket.

        Nastarengas on kuitenkin kitkaa parempi vain uutena ja silloinkin vain jäällä.


      • miten tosiasiat
        pito romahtaa kirjoitti:

        Nasta hävisi kuluneena siinä missä se oli uutena eniten kitkaa parempi.

        Heh, joopa joo


    • Lumiketjut
      • ei pätkääkään

        Testit kiinnosta, vain oma ajoni. Pärjään hyvin hiljasilla kitkoilla.


      • jep jep.
        ei pätkääkään kirjoitti:

        Testit kiinnosta, vain oma ajoni. Pärjään hyvin hiljasilla kitkoilla.

        Kyllä minäkin pärjäisin vaikka puupyörillä, mutta haluan parasta joka asiassa niin myös renkaissa.


      • pelepelokas
        jep jep. kirjoitti:

        Kyllä minäkin pärjäisin vaikka puupyörillä, mutta haluan parasta joka asiassa niin myös renkaissa.

        Eri miehet nauttii kitkojen pidosta ja hiljaisuudesta. Käytä apupyöriä.. Jättivaippoja..


      • mitä tuo tähän liitt

        Tuossa puhuttiin keskieuroopan kitkoista


      • jep jep.
        pelepelokas kirjoitti:

        Eri miehet nauttii kitkojen pidosta ja hiljaisuudesta. Käytä apupyöriä.. Jättivaippoja..

        Opettele kirjoittamaan tampio. Sinähän et muuten ole mies, tollanen kesken kasvuinen vaipoista fantasioiva nulikka.


      • ei ku
        jep jep. kirjoitti:

        Opettele kirjoittamaan tampio. Sinähän et muuten ole mies, tollanen kesken kasvuinen vaipoista fantasioiva nulikka.

        Pelkovaipat sinulla. Tutiset ropisevilla nastoillasi ja paskot vielä housuun..


    • nastat on poikaa

      Eip ole vielä nastarenkaat joutavaa lyöneet, hyvin lähtee valoista ja ylämäestä raapimatta jääpeitettä, jonka raapiminen kyllä lepuuttajapelleä auttaisi erittäin paljon liikkeellepääsyyn. Muutenhan nuo vaan liukastuttavat jäätä omaksi harmikseen, mutta sepä ei meitä nastarenkailijoita haittaa, meidän nastarenkaissa riittää pitoa niin kiihdytyksiin kuin jarrutuksiin.

    • A_C_Idiootit

      Paineenpurkaja = täysääliö provopelle. Osu ja uppos, eiks jee?

      • paineenpurkaja

        Hyvin tuntuu provo purevan ja tarpeellinen olevan suosiosta päätellen. Myös sullekin tuntui osuvan...
        Koirankakkakeskusteluja odotellessa...


      • nastoitta tänäänkin
        paineenpurkaja kirjoitti:

        Hyvin tuntuu provo purevan ja tarpeellinen olevan suosiosta päätellen. Myös sullekin tuntui osuvan...
        Koirankakkakeskusteluja odotellessa...

        =>Koirankakkakeskusteluja odotellessa...

        Ne nyt eivät varsinaisesti liity liikenteen aiheuttamiin ongelmiin, toisin kuin vaikkapa nastamelu tai nastapöly. Tosin voi jalankulkija astua koirankakkaan osallistuessaan liikenteeseen.

        Tänäänkin pärjäsi vallan mainiosti ilman nastoja. Jos ei testejä olisi lukenut niin ei olisi tullut ajatelleeksi että nastarenkailla on täysjarrutuksessa lyhyempi pysähtymismatka.

        Jos en tietäisi että automaatti-dieselautoni 0-100 km/h aika on huono en tietäisi että ajan lussulla autolla.. ;o) Tieto lisää tuskaa.


      • paineenpurkaja
        nastoitta tänäänkin kirjoitti:

        =>Koirankakkakeskusteluja odotellessa...

        Ne nyt eivät varsinaisesti liity liikenteen aiheuttamiin ongelmiin, toisin kuin vaikkapa nastamelu tai nastapöly. Tosin voi jalankulkija astua koirankakkaan osallistuessaan liikenteeseen.

        Tänäänkin pärjäsi vallan mainiosti ilman nastoja. Jos ei testejä olisi lukenut niin ei olisi tullut ajatelleeksi että nastarenkailla on täysjarrutuksessa lyhyempi pysähtymismatka.

        Jos en tietäisi että automaatti-dieselautoni 0-100 km/h aika on huono en tietäisi että ajan lussulla autolla.. ;o) Tieto lisää tuskaa.

        Totta, jos ei tietäisi..

        Tietohan on ikävää, jos se ei sovi omien ennako tai muiden asenteiden kanssa yksiin.

        Kevääseen on enää muutama kuukausi, jolloin keskusteluaiheet vaihtuvat keväisempiin palatakseen taasen syksyllä


    • paineenpurkaja

      Nyt helpottaa. Kuvittelin, kuinka kimmoisat pyöräilijän pakarat keikkuvat väristen edessäni ja voitte vain kuvitella, että kuinka valtava purkaus siitä syntyi.

      • paineenpurkaja

        Ai sinä nimimerkkien 'lainaaja' taasen vauhdissa. Taidatpa nauttia ihan tosissaan tempuistasi, koska et niihin näy kyllästyvän.

        Kiva, että nimimerkkini kelpasi


      • paineenpurkaja
        paineenpurkaja kirjoitti:

        Ai sinä nimimerkkien 'lainaaja' taasen vauhdissa. Taidatpa nauttia ihan tosissaan tempuistasi, koska et niihin näy kyllästyvän.

        Kiva, että nimimerkkini kelpasi

        Oletpa yksinkertainen tyyppi.


    • Säkkisika

      No niin "paineenpurkaja". Nyt pääset oikein kunnolla aiheeseen kun lunta tulee taivaan täydeltä ja liikenne on sekaisin. Ja syyhän on totta kai lepuuttajapelleissä, jotka eivät ymmärrä kunnon talvareitten päälle mitään. Lepuuttajat ovat siis huonommat eiks niin?

      • normaali talvikeli

        Edelleenkään ei ole tullut tälle talvelle keliä tai tilannetta että olisi kaivannut nastarenkaita.


      • Säkkisika
        normaali talvikeli kirjoitti:

        Edelleenkään ei ole tullut tälle talvelle keliä tai tilannetta että olisi kaivannut nastarenkaita.

        Eipä ole tullut vastaan sellaista keliä minullekaan. Yritin saada vaan ton jo aiemmin mainitun provopellen heräämään paineitaan purkamaan. Kaikennäköinen pskanjauhanta tuntuu sitä kiinnostavan. Mutta se ollut niin että paviaanit olivat karanneet sieltä Korkeasaaresta?


    • Anonyymi

      hiioppia. aika taas riidellä.

      • Anonyymi

        Senkin homo!


    • Anonyymi

      Alkuperäiseen vastaan, että nastarenkaat talvella autoon ja kitkarenkaat kesällä veneen kylkeen. Silloin on turvallisuus otettu huomioon tieliikenteessä ja vesillä.

      • Anonyymi

        Juuri noin asia on.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 1 Eurolla 35 euroa, 1.5x minimikerroin, 0x kierrätys ja minimitalletus vain 5e!

      Noniin nyt pamahti sitten VB:ltä älyttömän kova tarjous ensitallettajille. Euron panoksella 35 euroa jos kokkishown voit
      Pitkäveto
      1
      2681
    2. Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille

      Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?
      Ikävä
      151
      1258
    3. Heikki Silvennoinen ( Kummeli)

      Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on
      Kotimaiset julkkisjuorut
      49
      1135
    4. Mitä toivot

      ensi vuodelta? :)
      Ikävä
      127
      1008
    5. Hyvää huomenta 18. luukku

      Hyvää keskiviikkoa. Vielä pari päivää ja sitten on talvipäivänseisokki. 🎄🌌❄️😊❤️
      Ikävä
      223
      974
    6. Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?

      Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?
      Sinkut
      206
      949
    7. Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos

      Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä
      Maailman menoa
      15
      899
    8. Olet sä silti

      Ihana ❤️ tykkään
      Ikävä
      72
      855
    9. Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?

      Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk
      Pyhäjärvi
      297
      855
    10. Haluaisin vain varmistua

      Sinusta tarpeeksi.
      Ikävä
      40
      841
    Aihe