Suurinosa näyttää ajavan niin että ei välitä yhtään missä
ajokaista oikeasti menee, keli kun lumi on peittänyt ajoratamerkinnät.
Tälläisestä aiheutuu jopa vaaraa joissain paikoissa kun esimerkiksi
mutkassa oiotaan liikaa ajolinjat vastaantulijoiden puolelle.
Sitten kun vastaan tuleekin isompaa ajoneuvoa ja ne ei voi
ajaa missä sattuu kuten henkilöautot niin tilaa oikomiseen ei enää
jääkkään ja joudutaan sitten lumipöpperöön ja suistutaan jopa
tieltä ulos tai pahimmillaan pyörähdetään ja vastaantulijan eteen.
Mutta sitten se haitta, kääntyvienkaistat katoaa, kaistoja yleensäkin
katoaa kun ei ajeta siellä missä kaistat menee.
Kokomattomilta en tätä pyydä mutta te ketkä olette jo kokeneita
kuljettajia niin voisi yrittää edes kuluttaa niitä kaistoja sinne
takaisin missä ne menee.
Ajolinjat kun kaistamerkinnät ei näy
35
803
Vastaukset
- perässähiihtäjät
Kun yksi ajaa väärin ajavat kaikki muutkin.
Tämä on ns. lammasilmiö joita pässit harrastavat.- autoilija3
Kaistaviivoja on noudatettava näkyi ne tai ei. Jos tulee kolari silloin poliisi puhallusliekillä sulattaa kaistat näkyviin ja syyllinen sen mukaan. Hullulta tuntuu, mutta totta tämä on.
- ajolinja-ukko
Hyvä vastaus, kiva että palstoilla on joitakin jotka
oikeasti ymmärtää jotakin liikenteestä.
Moni vähättelee tuota asiaa, niin kuin voi jo alla olevasta
vastauksesta lukea, hän ei ymmärrä mikä haitta siitä tulee.
Siihen lääkkeenä on se että ei kannata miettiä asioita joita
ei ymmärrä, paljon viisammat on ne jo miettineet :) - päivän paras ...
ajolinja-ukko kirjoitti:
Hyvä vastaus, kiva että palstoilla on joitakin jotka
oikeasti ymmärtää jotakin liikenteestä.
Moni vähättelee tuota asiaa, niin kuin voi jo alla olevasta
vastauksesta lukea, hän ei ymmärrä mikä haitta siitä tulee.
Siihen lääkkeenä on se että ei kannata miettiä asioita joita
ei ymmärrä, paljon viisammat on ne jo miettineet :)Joo, annetaan huumorin kukkia ja poliisin sulatella kaistamerkintöjä.
Ei tuu pää kipeeks, niinkuin turhasta miettimisestä. - viivat ratkaisee
päivän paras ... kirjoitti:
Joo, annetaan huumorin kukkia ja poliisin sulatella kaistamerkintöjä.
Ei tuu pää kipeeks, niinkuin turhasta miettimisestä.Juu nähty homma kun poliisi hakkaa lapiolla ja kangella kaistaviivoja esiin, näinhän se syyllinen löytyy.
- autoilija3
viivat ratkaisee kirjoitti:
Juu nähty homma kun poliisi hakkaa lapiolla ja kangella kaistaviivoja esiin, näinhän se syyllinen löytyy.
Näin se todellisuudessa on vaikka asia kuulostaisi kuinka hullulta tahansa.
- Lammas sanoo bää
Sinä vaikutat olevan niin tietoinen tuosta ilmiöstä, ettei se ole voinut onnistua kuin pitkään jatkuneen oman kokemuksen seurauksena...
- näinhän se on
autoilija3 kirjoitti:
Kaistaviivoja on noudatettava näkyi ne tai ei. Jos tulee kolari silloin poliisi puhallusliekillä sulattaa kaistat näkyviin ja syyllinen sen mukaan. Hullulta tuntuu, mutta totta tämä on.
Poliisi mittaa kolaripaikan ja kun lumet sulaa niin käyvä tarkastamassa millä puolella kaistaviivaa autot oli, eli kennen vika.
- autoilija3
Lammas sanoo bää kirjoitti:
Sinä vaikutat olevan niin tietoinen tuosta ilmiöstä, ettei se ole voinut onnistua kuin pitkään jatkuneen oman kokemuksen seurauksena...
Ei sentään minulle sattunut ole kolaria, mutta olen tullut kolari paikalle missä on näin menetelty.
- voi, voi ...
On teillä murheet. Kortin voi palauttaa vaikka poliisilaitokselle, jos ajamisenne perustuu vain kaistaviivoihin!
- Pieni väistelijä
Miten itse ajat kun olet tietämälläsi oikealla ajolinjalla ja sivusta lähestyy vähän sinne päin ajeleva bussi/rekka/pakettiauto?
Näitä tilanteita on tullut nyt viikonlopun aikana useita ja siinä voi vain toivoa ettei jää esim. sen kiilaajan ja reunakiven väliin. Luulisi ammattilaisten osaavan, mutta kun ei.
Käsi töötillä saa koko ajan ajaa ja tilanne vain pahenee kun auramiehet pääsevät toteuttamaan itseään. Ainakin kahtena edellisenä talvena esim. Tikkurilassa on sisääntuloteiden oikeanpuoleisesta kaistasta ollut puolet auraamatta. Paras valita se vasen heti alkuun niin on ainakin omalla paikallaan, jos joku tulee kylkeen. - Nolo Sika
Mistäs lähtien on voinut itse luopua kokonaan ajo-oikeudesta?
Ainut mahdollisuus on, että voi vähentää luokkia, jos on esim (M)ABC kortti niin voi pudottaa pois esim C:n tai A:n tai vaikka A:n B:n ja C:n ja jättää vain M:n
Ajo-oikeudesta kokonaan luopumiseen ei ole mahdollisuuksia laissa, ainut mahdollisuus on siis vain lopettaa ajo, ja antaa kortin vanheta - helvetillinen kiire?
Pieni väistelijä kirjoitti:
Miten itse ajat kun olet tietämälläsi oikealla ajolinjalla ja sivusta lähestyy vähän sinne päin ajeleva bussi/rekka/pakettiauto?
Näitä tilanteita on tullut nyt viikonlopun aikana useita ja siinä voi vain toivoa ettei jää esim. sen kiilaajan ja reunakiven väliin. Luulisi ammattilaisten osaavan, mutta kun ei.
Käsi töötillä saa koko ajan ajaa ja tilanne vain pahenee kun auramiehet pääsevät toteuttamaan itseään. Ainakin kahtena edellisenä talvena esim. Tikkurilassa on sisääntuloteiden oikeanpuoleisesta kaistasta ollut puolet auraamatta. Paras valita se vasen heti alkuun niin on ainakin omalla paikallaan, jos joku tulee kylkeen.Millainen idiootti työntää samaan ympyrään täysperävaunurekan kanssa? Se tarvii tilaa kääntää niin eikö vaan henkeä haukkoen tuijotettu juuri viikonloppuna että minkälainen littana siitä pikkuautosta jää kun se perävaunu kääntyy. Mutta niin vaan selvisi ehjänä ja eikö sieltä työntänyt vielä toinen pikkuauto puikkelhtimaan sinne rekan ja tämän toisen torven välistä. Vaikka on 2 kaistaa ei se rekka mahdu sillä sisemmällä kaistalla pysymään.
- Pieni väistelijä
helvetillinen kiire? kirjoitti:
Millainen idiootti työntää samaan ympyrään täysperävaunurekan kanssa? Se tarvii tilaa kääntää niin eikö vaan henkeä haukkoen tuijotettu juuri viikonloppuna että minkälainen littana siitä pikkuautosta jää kun se perävaunu kääntyy. Mutta niin vaan selvisi ehjänä ja eikö sieltä työntänyt vielä toinen pikkuauto puikkelhtimaan sinne rekan ja tämän toisen torven välistä. Vaikka on 2 kaistaa ei se rekka mahdu sillä sisemmällä kaistalla pysymään.
Kuka puhui ympyrästä? Tämä kiilaaminen tapahtuu ihan tavallisella kaksikaistaisella tiellä tai kadulla ihan samalla tavalla. Samalla tavalla ne väärään paikkaan painuneet ajourat näyttävät vievän ammattikuskia kuin näitä muuten vain huolettomia.
- muakin nolottais
Nolo Sika kirjoitti:
Mistäs lähtien on voinut itse luopua kokonaan ajo-oikeudesta?
Ainut mahdollisuus on, että voi vähentää luokkia, jos on esim (M)ABC kortti niin voi pudottaa pois esim C:n tai A:n tai vaikka A:n B:n ja C:n ja jättää vain M:n
Ajo-oikeudesta kokonaan luopumiseen ei ole mahdollisuuksia laissa, ainut mahdollisuus on siis vain lopettaa ajo, ja antaa kortin vanheta" Ajokortista luopuminen on kaikkiaan varsin yksinkertainen toimenpide. Poliisin lupahallinnon tiskillä täytetään kaavake, johon merkitään, että kortista luovutaan omasta halusta. Tämän jälkeen kortti kuoletetaan, jolloin ajo-oikeutta ei enää ole."
- Nolo Siika
muakin nolottais kirjoitti:
" Ajokortista luopuminen on kaikkiaan varsin yksinkertainen toimenpide. Poliisin lupahallinnon tiskillä täytetään kaavake, johon merkitään, että kortista luovutaan omasta halusta. Tämän jälkeen kortti kuoletetaan, jolloin ajo-oikeutta ei enää ole."
Niin siis ajokorttiluokkia voi pudottaa, mutta et sinä voi kortista kokonaan luopua, muutakin odottamalla että se vanhenee
Tietenkin jos tulisi tilanne että henkilö on ajanut esim B-kortin Suomessa ja Skotlannissa, niin silloin varmaan onnistuisi Suomalaisen kortin "kuolletus" ja skotlannin kortin vaihto suomalaiseksi, tosin en usko että tällaisia tilanteita tulee kovinkaan usein - Luopua voi
Nolo Siika kirjoitti:
Niin siis ajokorttiluokkia voi pudottaa, mutta et sinä voi kortista kokonaan luopua, muutakin odottamalla että se vanhenee
Tietenkin jos tulisi tilanne että henkilö on ajanut esim B-kortin Suomessa ja Skotlannissa, niin silloin varmaan onnistuisi Suomalaisen kortin "kuolletus" ja skotlannin kortin vaihto suomalaiseksi, tosin en usko että tällaisia tilanteita tulee kovinkaan usein - jäätä, lunta, apua!
Ei se nyt murhe ole, mutta ottaa vaan päähän se, että vaikka ajokaistamerkinnät lumen alta paljastuvatkin niin jatketaan virheellisten ja jopa vaarallisten ajolinjojen käyttöä vain siksi, että oikein ajaminen edellyttää ajamista osittain lumella tai jäällä.
- nolo, nolompi, sika
Nolo Siika kirjoitti:
Niin siis ajokorttiluokkia voi pudottaa, mutta et sinä voi kortista kokonaan luopua, muutakin odottamalla että se vanhenee
Tietenkin jos tulisi tilanne että henkilö on ajanut esim B-kortin Suomessa ja Skotlannissa, niin silloin varmaan onnistuisi Suomalaisen kortin "kuolletus" ja skotlannin kortin vaihto suomalaiseksi, tosin en usko että tällaisia tilanteita tulee kovinkaan useinKoville se ottaa myöntää olevansa väärässä. Aika noloja selitysyrityksiä.
Tulipahan katetta valitsemallesi nimimerkille - älä luovu siitä. - Nolo Sika
nolo, nolompi, sika kirjoitti:
Koville se ottaa myöntää olevansa väärässä. Aika noloja selitysyrityksiä.
Tulipahan katetta valitsemallesi nimimerkille - älä luovu siitä.Siis ajokorttiluokkia voi pudottaa, mutta kortista ei voi kokonaan lupua omasta alotteesta
Myöskin pyyntö "pistä kortti saksilla poikki" on huono, jos ajaa ilman fyysistä korttia, voi tulla sakkoa 20 tai oliko se nyt 10 euroa - uskon että voi luopu
Nolo Sika kirjoitti:
Mistäs lähtien on voinut itse luopua kokonaan ajo-oikeudesta?
Ainut mahdollisuus on, että voi vähentää luokkia, jos on esim (M)ABC kortti niin voi pudottaa pois esim C:n tai A:n tai vaikka A:n B:n ja C:n ja jättää vain M:n
Ajo-oikeudesta kokonaan luopumiseen ei ole mahdollisuuksia laissa, ainut mahdollisuus on siis vain lopettaa ajo, ja antaa kortin vanheta"Ajo-oikeudesta kokonaan luopumiseen ei ole mahdollisuuksia laissa"
En ymmärrä miksi ajokortista ei muka voisi luopua... Mutta sama asia on käytönnössä se että leikaa kortin poikki eikä aja enää autoa. - Nolo Sika
uskon että voi luopu kirjoitti:
"Ajo-oikeudesta kokonaan luopumiseen ei ole mahdollisuuksia laissa"
En ymmärrä miksi ajokortista ei muka voisi luopua... Mutta sama asia on käytönnössä se että leikaa kortin poikki eikä aja enää autoa.Laki ei anna mahdollisuutta tuollaiseen "kortin palauttamiseen polisille" joten aivan turha ehdottaa tuollaista, jota ei voi tehdä
- voi voi itsellesi
Voit jättää ajokortin poliisilaitokselle jos et osaa ajaa edes kaistaviivojen välissä.
- eikö..
Nolo Sika kirjoitti:
Laki ei anna mahdollisuutta tuollaiseen "kortin palauttamiseen polisille" joten aivan turha ehdottaa tuollaista, jota ei voi tehdä
No voihan se sitten leikata poikki ja jättää vaikka R-kioskin myyjälle.
Enpä usko että laki myöskään kieltää jättämästä korttia poliisille?
- egrw grew
Totta, maksaisihan tien lämmitys kilometriä kohden vuodessa (rakkenus/ylläpitokustannuksineen) helpolla 1000€
Eihän tuollaisia summia nyt mistään löydy- qasxxqqqxxx
Tätä tässä varmaan on tarkoitettu?
- ei voi ymmärtää
Eihän sille oikein mitään voi että ajetaan väärästä paikasta kun kaistaviivoja ei näy. Kolarit on lähellä kun esimerkisi jyrkemmissä mutkissa kaistojen ajolijat menee päällekkäin.
Mutta sitten kun lumi kuluu pois ja viiva alkaa näkyä niin 95% on niin torvia että ajaa uriapitkin eikä edelleenkään välitä kaistaviivoista vaikka ne alkaa jo näkyä. Tämä on minusta täysin käsittämätöntä. - on se vaan kummaa
Kaistaviiven lisäksi myös muut säännöt menettää merkityksensä huonossa kelissä. Huonolla kelillä näkee kaikkein törkeimmät punaisia päin ajamiset ja väistämisvelvollisuuksien noudattamatta jättämiset.
Luulisi jokaisen täysjärkisen ajavan huonolla kelillä vähän normaalia varovaisemmin. Mutta kyse taitaa olla ihan yksinkertaisesti se että kapasiteetti ei vaan riitä sääntöjen mukaan ajamiseen kun kesurssit ei vaan riitä huonolla kelillä. - Idioottejaliikkeellä
Ihminen on sakelin laumaeläin. Pitää mennä samaa reittä kuin muut pässinpäät.
Apua! Vieressä on sentti lunta. En minä siitä voi ajaa. - bbhhyy
Tämä kaistailmiö on hyvin nähtävissä kehä 1 / itäväylä - risteyksessä. Kesäkelillä Vuosaaresta päin tullessa risteyksessä on 5 kaistaa, joista 2 on varattu etelään kohti kaupunkia kääntyville, 2 menee suoraan itäväylän yli kehälle, ja yksi on varattu pohjoiseen kääntyviä varten.
Talvikelillä, esim. nyt viime lauantaina, oli näköjään käytössä kolme leveää kaistaa:
Yhdeltä pääsi kääntymään etelään kohti kaupunkia, tai ajamaan kehälle suoraan.
Toista kaistaa pääsi kehälle ja tietenkin myös kääntymään joko etelään tai sitten pohjoiseen.
Kolmannelta kaistalta sai näköjään kääntyä pohjoiseen tai mennä suoraan.
Risteys oli hyvin aurattu, polannetta tietenkin oli vähän, eikä kaikkia viivoja erottanut millään. Kun nyt nämä typerät tajuaisivat katsoa niitä portaaleja.. siis juuri niitä vaivalla rakennettuja liikennemerkkitelineitä siinä kaistojen päällä. Merkeissä olevat alaspäin suunnatut nuolet osoittavat juuri sen alla olevan kaistan keskikohdan. En nyt viitsi mainita, mutta tuo on kai jokaiselle opetettu ihan siellä autokoulussa. - just5
onko kaikki sitä käyny?
- YLILAUTA38738
Joissain paikoissa niihen merkkeihinkään ei voi luottaa, kun ovat valahtaneet kaikki ihan vieretysten.
On se nyt perkele, ettei niitä saada "lukittu" niin, että pysyisivät siinä, missä ne kaistat ovat.
Nämä kaistojen yläpuolella olevat merkithän ovat se ainoa luotettava tapa tarkistaa ajolinjat auraamattomalla tiellä. - Fakta on tämä
On ehdotettu että taitavat kuskit vetäisivät urat siihen kohtaan missä niiden kuuluisi olla. Jos on tarpeeksi kuskeja niin urat siirtyvät.
Käytäntö kuitenkin todistaa ettei taitavia kuskeja löydy Suomesta tarpeeksi sillä urat ovat edelleen päin v.ittua.- dsgsadgs
Ihan vain tiedoksi teille kaikille apinoille, että ei aja siinä urassa, kun lunta saadaan paljon eikä aurat ole lähteneet vielä töihin. Etenkin taajamissa tämä auttaa, kun ei tuu niitä saaketin moisia uria, joita te jampat riisikipoillanne syvennätte. Kannattaa ihan oikeasti joskus vähän laittaa niitä renkaitakin sinne lumen päälle...saatatte huomata, että on jopa mukavempi ajaa siinä. Eriasia kaupungissa tietenkin, jossa pysytään omalla kaistalla, mutta usein siinä omalla kaistallakin voi ajaa kohdassa, jossa ei olla ihan siinä urassa.
- gehneh
Olisiko yksi tuhannesta ja ne on suurinosa ammattikuskeja kuten on jo sanottu.
Bussikuskit erityisesti vetää ladut uuteen paikkaan koska se on etu heille
ennen kaikkea että voi ajaa omalla kaistalla.
Just tuossa omalla kotitiellä tuli melkein joku prkl auto huttunen (täti)
aattelin että mitä hittoa tuo meinaa tuleeko nokkakolari...?#¤%"#%??????
väisti se sitten viime tingassa omalle puolelle. Eikä siinä ollu edes enää
pahassa kunnossa tie eikä mitään uria vaan jopa jo asfaslttiakin näkyy.
Monilla liikenteessä kun kattoo miten ne ajaa niin aika moni
ajaa päinvastoin kuin pitäisi siinä asiassa juuri että mikä
on ajoneuvon sijainti kaistalla, täysin päinvastoin toimitaan.
Kyllä se mun mielestä kertoo aika paljon millaisia kuskeja
tuolla ajaa, älkää siis hitossa luottako paljoa muiden ajotaitoihin.
Pakko samaan aivopieruun vetää että edelleen kun kattelee
miten muut ajelee niin myös ne ketkä kuskaa koululaisia.
Ei voi muuta sanoa kuin että turvallisempaa olisi vaan kävellä kouluun.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Joskus mietin
miten pienestä se olisi ollut kiinni, että et koskaan olisi tullut käymään elämässäni. Jos jokin asia olisi mennyt toisi244606- 883714
Ryöstö hyrynsalmella!
Ketkä ryösti kultasepänliikkeen hyryllä!? 😮 https://yle.fi/a/74-20159313463075- 542657
- 512589
- 2032583
Sukuvikaako ?
Jälleen löytyi vastuulliseen liikennekäyttäytymiseen kasvatettu iisalmelainen nuori mies: Nuori mies kuollut liikenne322390- 1522318
- 311945
Avustettu itsemurha herättää vahvoja tunteita - Laillista Sveitsissä, ei Suomessa
Hilkka Niemi sairastaa harvinaista PLS-sairautta. Hilkan on elettävä loppuelämänsä parantumattoman sairauden kanssa, jok1071521