Johan myrkyn lykkäs

Pari esimerkkiä siitä, mitä oni kepulainen ympäristöpolitiikka.

Maatalouden ympäristötuista suuri osa on käytännössä puhdasta tuotantotukea. Ympäristötukirahoilla voi siis ostaa lisää lannoitteita, jotka valuvat vesistöihin. Tuella siis enemmänkin kannustetaan tuhoamaan luontoa kuin suojelemaan sitä.

Virikepallo-Anttila ehdotti, että tuotantoeläinten omistajat voitaisiin saada pidättymään eläinten rääkkäämisestä, jos heille annettaisiin sitä varten rahaa. Eikö kaikille rikoksiin syyllistyneille voisi maksaa siitä, että he pitävät edes vähän paussia rikosten teosta?

Minkki-Mari kantaa ylpeästi yllään turkiksia. Oli pakkasta tai ei. Kyllä fiini pitää, eläimet ovat vain ihmistä varten.

Kaivoksia pitää perustaa ensin, metsiä pitää avohakata ensin ja sitten vasta pyytää veronmaksajien tukia vahinkojen korvaamiseksi. Pitäähän tukiasioissakin jokin marssijärjestys olla.

Pallaksen on rakennettava uusi ja korkea hotelli, mieluummin korkeampi kuin Pallastunturi.

Turvetuotantoa on lisättävä, rannanomistajat saavat samaan hintaan kunnon turvekylvyt.

Metsästysaseita ei pidä panna mihinkään lupien ja lukkojen taakse. Kyllä Suomi aina kestää muutaman harhalauksen ja pari joukkosurmaakin vuodessa.

Ja piste iin päälle. Mummot kuriin. Pissikööt vaikka sänkyynsä. Mummot aiheuttavat paljon suuremmat ympäristötuhot kuin maatalous ja kaivokset.

Kepun tunnuslause: Pois ympäristönsuojelu ja tilalle luonnonvarainhoito. Luontoa on hoidettava niin, että tukijussien elintaso ei missään oloissa heikkene.

12

79

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Hyvin kuvaat kepulaisen ympäristöpolitiikan hengen ja sisällön! Ei tuohon ole lisättävää eikä siitä pois otettavaa.

      • Vallestollo

        Haista pitkä packa! :))))


    • kapinen_korhonen

      Unohdin lisätä, että minun peräsuoleni sisältönä on tyttöystäväni Jompen parru.

    • Tässä kirjoitelmassasi on yksi perustavanlaatuinen ja huomionarvoinen seikka, nimittäin se, että se on sinun ikioma käsityksesi. Näyt myös toimineen profeettana, koskapa olet saanut jo opetuslapsiakin nauttimaan jakamaasi "ehtoollista", tässä tapauksessa peräti harhaoppia.

      Keskustan näkemys ympäristöasioihin eroaa muiden puolueiden näkemyksistä siinä, että Keskustan suhtautuminen ympäristöasioihin on käytännön läheinen, mutta luontoa kunnioittava, eikä suinkaan idealistinen ja ihmiselle ja yhteiskunnalle vieras. Keskustan suhtautuminen ympäristöön ei ole tuulesta temmattua hössötystä, kuten esimerkiksi vihreiden näkemys ja paatos yleensä tahtoo olla. Myös SDP:ssä näkyy muhivan vihreitä näkemyksiä. Ilmeisesti kansankosiskelun tarkoituksessa.

      On merkillistä miksi vihreät pitävät suurta ääntä, suorastaan meuhkaavat, ympäristöasioista, mutta eivät vahingossakaan esitä mitään systemaattista näkemystä yhtään mistään. Asioita ei laiteta edes tärkeysjärjestykseen, kukaan ei tiedä edes sitä uhkaako meitä jääkausi vai napajäätiköiden sulaminen.

      Maataloutta muistetaan sen sijaan syyllistää lähes päivittäin. Ei niin pientä tolloa, ettei jotakin vastenmielistä ja haisevaa ole koko ajan ilmassa, eetterissä, tai allergiaoireita aiheuttavalla painomusteella präntättynä jossakin Etelä-Suomen nurkkakuntauutisissa. Ja käsitys on aina sama, maatalous muka saastuttaa. Jopa keskinkertaiset tai sitä huonommat tutkijat päästelevät kammioistaan mitä merkillisimpiä möläytyksiä niitä sen enempää perustelematta, suhteuttamatta tai asemoimatta yhtään mihinkään.

      Suurin huoli pitäisi kuitenkin olla juuri päinvastainen. Siis se, mikä vaikutus ympäristösaasteilla on itse maatalouteen. Sillä jos maatalous muuttuu toimimattomaksi, niin tällä ne kaikkein suurimmat tuhovaikutukset ovat. Juuri ilmaston muutos tekee suuria osia maailman viljelyalasta viljelykelvottomaksi ja myrkyt ja geenimutaatiot vaarantavat paitsi kasvit niin myös eläimet.

      • Käytännön läheistä Kepun suhtautuminen ympäristöasioihin kyllä on. Sitä ei voi kiistää. Siinä suhteessa näkemys ei paljon ero kapitalistisen talouden yleisestä näkemyksestä. Luontoa on hyödynnettävä niin paljon kuin sielu sietää seurauksista välittämättä. Mitä ihmeen luonnon kunnioittamista siinä on, että sitä vapaasti turmellaan?

        Maataloutta ei suinkaan syyllistetä päivittäin, ei edes vuosittain eikä juuri koskaan. Miksi sitä pitäisi syyllistää, joka tuottaa ruokaa meille. Maataloutta voi kuitenkin harjoittaa vähintään kahdella tavalla. Toinen on se, että pyritään jo lähtökohtaisesti estämään ympäristövahingot ja toinen on se, että jopa ympäristönsuojeluun tarkoitetuilla tuilla ostetaan lisää vesistöihin valuvia lannoitteita. Miksi se ensinmainittu maatalouden harjoittaminen ei kiinnosta. Syyllinen ei siis ole maatalous, vaan vastuuttomat maataloudenharjoittajat ja vastuutonta maatalouden harjoittamista tukeva politiikka. Näin oli asianlaita aiemmin teollisuudessakin, mutta siinä yhteiskunta pakotti teollisuuden paljon parempaan ympäristönsuojeluun ja nykyisin ympäristöarvojen kunnioittamisesta on tullut jopa markkinointivaltti. Miksei tällainen ajattelutapa ole levinnyt maatalouteen, joka on ylivoimaisesti pahin vesistöjemme kuomittaja.

        Maatalous on tehnyt toimimattomaksi osan kalastusta. Saalit ovat vähentyneet vesien rehevöitymisen myötä. Mitä ihmeen luonnon kunnioittamista sellainen on? Miksei ympäristötukia ole käytetty suojavallien rakentamiseen ja miksei lannoitteiden käyttöä ole vähennetty vaan lisätty? Tietääkseni maatalous itse käyttää myös paljon myrkkyjä tuholaisten torjuntaan. Eikö siitä aiheudukaan geenimutaatioita vaan vain muista myrkyistä?

        Suomesta ja muualta maailmalta on levinnyt aineistoa, joissa kuvataan tuotantoeläinten julmaa ja huonoa kohtelua tehomaataloudessa. Mitä ihmeen luonnon kunnioittamista sellainen on? Jos tämä kaikki maatalouteen liittyvä saasta on luonnon kunnioittamista, kepulaisilla on kyllä jokseenkin yhtä hyvä kanta kuin, että sodassa kunnioitetaan kaikkein eniten ihmishenkeä.


      • Mielipidepankki kirjoitti:

        Käytännön läheistä Kepun suhtautuminen ympäristöasioihin kyllä on. Sitä ei voi kiistää. Siinä suhteessa näkemys ei paljon ero kapitalistisen talouden yleisestä näkemyksestä. Luontoa on hyödynnettävä niin paljon kuin sielu sietää seurauksista välittämättä. Mitä ihmeen luonnon kunnioittamista siinä on, että sitä vapaasti turmellaan?

        Maataloutta ei suinkaan syyllistetä päivittäin, ei edes vuosittain eikä juuri koskaan. Miksi sitä pitäisi syyllistää, joka tuottaa ruokaa meille. Maataloutta voi kuitenkin harjoittaa vähintään kahdella tavalla. Toinen on se, että pyritään jo lähtökohtaisesti estämään ympäristövahingot ja toinen on se, että jopa ympäristönsuojeluun tarkoitetuilla tuilla ostetaan lisää vesistöihin valuvia lannoitteita. Miksi se ensinmainittu maatalouden harjoittaminen ei kiinnosta. Syyllinen ei siis ole maatalous, vaan vastuuttomat maataloudenharjoittajat ja vastuutonta maatalouden harjoittamista tukeva politiikka. Näin oli asianlaita aiemmin teollisuudessakin, mutta siinä yhteiskunta pakotti teollisuuden paljon parempaan ympäristönsuojeluun ja nykyisin ympäristöarvojen kunnioittamisesta on tullut jopa markkinointivaltti. Miksei tällainen ajattelutapa ole levinnyt maatalouteen, joka on ylivoimaisesti pahin vesistöjemme kuomittaja.

        Maatalous on tehnyt toimimattomaksi osan kalastusta. Saalit ovat vähentyneet vesien rehevöitymisen myötä. Mitä ihmeen luonnon kunnioittamista sellainen on? Miksei ympäristötukia ole käytetty suojavallien rakentamiseen ja miksei lannoitteiden käyttöä ole vähennetty vaan lisätty? Tietääkseni maatalous itse käyttää myös paljon myrkkyjä tuholaisten torjuntaan. Eikö siitä aiheudukaan geenimutaatioita vaan vain muista myrkyistä?

        Suomesta ja muualta maailmalta on levinnyt aineistoa, joissa kuvataan tuotantoeläinten julmaa ja huonoa kohtelua tehomaataloudessa. Mitä ihmeen luonnon kunnioittamista sellainen on? Jos tämä kaikki maatalouteen liittyvä saasta on luonnon kunnioittamista, kepulaisilla on kyllä jokseenkin yhtä hyvä kanta kuin, että sodassa kunnioitetaan kaikkein eniten ihmishenkeä.

        Juuri tuota vesistöjen rehevöitymistä tarkoitin, kun puhuin päivittäisestä maatalouden mustamaalaamisesta. Mediaa seuraamalla ei ole voinut välttyä saamasta mielikuvaa, että juuri maatalous olisi kaikkeen rehevöitymiseen syypää. Kaiken lisäksi joillekin vähemmän edistyksellisille on muodostunut peräti käsitys, että maatalous on suurin yksittäinen tekijä ympäristön saastumisessa. Kyllä tällainen mielikuva tuntuu suorastaan tarkoitushakuiselta mustamaalaukselta, jonka tarkoitus lienee vain murentaa maatalouden arvostusta ja yrittää näin saada monien urbaanien himoitsemat maataloustuet omiin taskuihin.

        Nyt ei kuitenkaan ole mitenkään yksiselitteistä, että maatalous olisi sen enempää suurin kuin ainoakaan vesien saastuttaja. Yhtä lailla vesiä saastuttavat myös teollisuuden päästöt ja yhdyskuntajätteet. Myös kalankasvattamoilta tulee jätevesiä, jotka lisäävät vesien rehevöitymistä. Pitää myös muistaa, etteivät valumavedet ole ainoa tapa, jota kautta ravinteita vesiin pääsee. Niin ikään pitää ottaa huomioon muutkin myrkyt kuin rehevöitymistä aiheuttavat. Ja näitä myrkkyjä puolestaan kulkeutuu avovesiin myös ilmasta.

        Kovasti kummastuttaa miksi tämä vihreä kiihotuskampanja koskee nimenomaan maataloutta. Miksi ei kuvata teollisuuden turmelemaa luontoa. Miksi ei kuvata kaupunkien slummeja. Esimerkiksi Helsingissä haisee kusi ja paska keskellä kaupunkia ja ravintolan edestä voi löytää äsken syödyn aterian suoraan suolesta ulos kipattuna. Kyllä näistäkin voisi saada perin raflaavia kuvia aikaiseksi.

        Television luontodokumentteja seuraamalla voi nähdä suomalaista navettaa huomattavasti raaempaa eläinten kohtelua, kun esimerkiksi krokotiili syö saaliseläintä elävältä. Niin että ennen kuin ryhtyy suuremmin mesoamaan, kannattaisi ensin suhteuttaa asioita ja pohtia, kuinka suureen metelöintiin jokin havainto antaa aihetta.


    • Hienoa, että keksit noinkin paljon esimerkkejä Kepu-Suomen vireästä elinkeinotoiminnasta. Täällä on sellaisiakin kirjoittajia, joiden mielestä siellä vain maataan pankolla, mikä se pankko sitten lieneekin.

      Näpäytykseesi EU:lle siitä, että se on jaotellut maataloustuetkin eri nimisiin kategorioihin, joissa todellisuus ei vastaa kategorian nimeä, en ota kantaa. Ehkä noin on tai sitten vain siltä näyttää. Niin on monessa muussakin asiassa, joista EU määrää.

      Kotieläintuotantoa ihminen on harrastanut jo tuhansia vuosia ja tulee jatkamaan yhä. Karppaus on yllättäen nostanut sen merkitystä entisestään puhumattakaan esimerkiksi minun lapsuusajoistani, jolloin ei pidetty itsestään selvänä, että päivittäisiin aterioihin sisältyy lihaa. Mitä eläinten rääkkäämiseen tulee, nykyisin eläimille onneksi riittää runsaasti ravintoa talvellakin toisin kuin vielä pari sataa vuotta sitten.

      Turkistarhaus on suhteellisen uusi elinkeino, joka on meillä kestänyt yllättävän hyvin kansainvälisen kysynnän heilahtelut. Ehkä menestyksemme salaisuus on eläinten hyvässä hoidossa, joka on taannut turkisten hyvän laadun.

      Sen sijaan moni perinteinen teollisuuden haara on Suomesta karannut pois. Mutta uuttakin syntyy. Suomeahan ei ole pidetty kaivosteollisuusmaana ja siksi valtionyhtiö Outokumpu vetäytyi siitä pois. Tilalle on kuitenkin tullut ulkomaisia yrittäjiä, jotka ovat osoittaneet luulot malminlouhinnan turhuudesta täällä vääriksi. Pari kotimaista yritystä on valitettavan vähän, mutta minkäs voimme täkäläisille pääomittajille, joiden mukaan Kepu-Suomeen ei kannata investoida. Joten tyydytään siihen, että alueelle työtä ja toimeentuloa tällä sektorilla tuovat ulkomaiset yhtiöt.

      Pallaksen alueen kehityksen jarruna ovat toimineet pääkaupunkiseudun raharikkaat, jotka ovat katsoneet ynseästi sinne pyrkiviä köyhempiä luontomatkailijoita, joilla ei ole edes merkkivaatteita retkeilyyn, puhumattakaan että heillä olisi varaa alueen hotellihintoihin. Alueen pitäminen rikkaiden omana retkeilyalueena onnistuu parhaiten, kun estetään yöpymispaikkojen lisääminen.

      Turvetuotannon laajenemiseen en usko, mutta perinteisen polttopuuenergian käyttämiseen mm. laitosten ja asuntoalueiden lämmittämisessä kyllä.

      Metsästysaseille on säilyttämismääräyksensä ja nyt on kai tulossa jotain lisämääryksiä. Hyvä niin.

      Tuo mummojen pissiminen sänkyynsä lienee lähinnä laitoshoidon ongelma, josta Maria Guzenina-Richardssonkin on kuulemma kiinnostunut. Vaippojen entistä tiuhempi vaihto ei ole kuitenkaan pääkaupunkiseudulla siihen hyvä ratkaisu, sillä siellä vaipat vietänee edelleen kaatopaikalle, kuten noin puolet jätteistä yleensäkin. Kepu-Suomesta kaatopaikat on jo ajat sitten käytännössä lopetettu, kun jopa yli 90 prosenttia jätteistä kierrätetään joko mullaksi tai polttoenergiaksi.

      • Onhan sitä välillä vireääkin toimintaa, mutta ehkä juuri niiden luppoaikojen pituus vaikuttaa siihen, että tulee enemmän sutta ja sekundaa. Viljatilallisellakin on näillä ilmoilla kovasti puuhaa, kun pitää aloittaa hyvissä ajoin roudan sulamisen silmäily.

        Ei maataloustukia ole jaoteltu miten sattuu eri nimisiin tukiin. Kyllä ympäristötuet on tarkoitettu ympäristösuojelullisiin toimiin. Meillä Suomessa ei vaan valvonta tässä suhteessa toimi. Valvontaviranomaiset tulisikin asettaa laiminlyönneistään vastuuseen, jopa rikosoikeudelliseen vastuuseen. Meillä on täysi vapaus valvoa Suomessa tukien käyttämistä oikeisiin tarkoituksiin. Ei siihen mitään EUn lupaa tarvita.

        Ravintoa eläimille riittää enemmän kuin aikaisemmin. Tila sitävastoin on käynyt tehotuotannossa ahtaaksi ja elämä pelkän vapauttavan niskalaukauksen odotteluksi. Maitomainostajakin esittää tv:ssä valheellista mainontaansa kesäisellä laitumella temmeltävistä onnellisista lehmistä. Minun silmääni ei vain tahdo enää millään osua kesäisin yhtään lehmää laitumella. Ennen vanhaan niitä näki joka paikassa, jopa Helsingin laitamilla.

        Pallaksen alueella ei ole mitään raharikkaita. Vaeltelen itsekin siellä kesäisin ja ihan tavallisen näköistä porukkaa tulee vastaan. Pallaksellahan ei edes ole paljon majoitustiloja raharikkaille. Vanha hotelli tuskin vetää erityisemmin raharikkaita. Pallaksen luonto on ainutlaatuista ja toistaiseksi sitä ei ole pahemmin pilattu. Saksalaisen sotilaslentokentänkään jälkiä ei enää luonnossa näe.


      • Mielipidepankki kirjoitti:

        Onhan sitä välillä vireääkin toimintaa, mutta ehkä juuri niiden luppoaikojen pituus vaikuttaa siihen, että tulee enemmän sutta ja sekundaa. Viljatilallisellakin on näillä ilmoilla kovasti puuhaa, kun pitää aloittaa hyvissä ajoin roudan sulamisen silmäily.

        Ei maataloustukia ole jaoteltu miten sattuu eri nimisiin tukiin. Kyllä ympäristötuet on tarkoitettu ympäristösuojelullisiin toimiin. Meillä Suomessa ei vaan valvonta tässä suhteessa toimi. Valvontaviranomaiset tulisikin asettaa laiminlyönneistään vastuuseen, jopa rikosoikeudelliseen vastuuseen. Meillä on täysi vapaus valvoa Suomessa tukien käyttämistä oikeisiin tarkoituksiin. Ei siihen mitään EUn lupaa tarvita.

        Ravintoa eläimille riittää enemmän kuin aikaisemmin. Tila sitävastoin on käynyt tehotuotannossa ahtaaksi ja elämä pelkän vapauttavan niskalaukauksen odotteluksi. Maitomainostajakin esittää tv:ssä valheellista mainontaansa kesäisellä laitumella temmeltävistä onnellisista lehmistä. Minun silmääni ei vain tahdo enää millään osua kesäisin yhtään lehmää laitumella. Ennen vanhaan niitä näki joka paikassa, jopa Helsingin laitamilla.

        Pallaksen alueella ei ole mitään raharikkaita. Vaeltelen itsekin siellä kesäisin ja ihan tavallisen näköistä porukkaa tulee vastaan. Pallaksellahan ei edes ole paljon majoitustiloja raharikkaille. Vanha hotelli tuskin vetää erityisemmin raharikkaita. Pallaksen luonto on ainutlaatuista ja toistaiseksi sitä ei ole pahemmin pilattu. Saksalaisen sotilaslentokentänkään jälkiä ei enää luonnossa näe.

        Ei ne lehmät yleensä valtateiden varsilla laidunnakaan. Kannattaisi joskus poiketa pienillä sivuteillä, jopa pihapiireihin asti. Ja valita retkikohteensa maidontuotannon pääalueilta, mitä pääkaupunkiseutu ei ole.

        Kyllä Pallaksen alue siinä parin vuoden takaisessa keskustelussa mainittiin juuri rikkaiden retkeilyalueeksi em. majoitustilaongelman vuoksi. Suurituloisiinhan sinäkin kuulut, vaikka et sitä heille tyypilliseen tapaan myönnä. Matkailijamäärän kasvattaminen Pallaksella ei aiheuttaisi luonnolle ylimääräistä rasitusta, kun liikkuminen rajataan merkityille reiteille.


    • HOH-HOI-JAA-AA

      Päätoimiselta KEPULIKURNUTTAJALTA kysyisin

      Minkälainen sossu , tai peräti luonnonsuojelija se on, joka joka syö hinnaltaan alle tuotantokustannusten olevaa ruokaa veronmaksajien piikkiin ja ULOSTAA PASKANSA SUORAA ITÄMEREEN.
      Ja räkyttää päätoimisesti KEPUN saitilla.

      • Kahden ensimmäisen ominaisuuden osalta vastaisin, että kyseessä on kou onneton maalta muuttanut kepulainen, joka ei ole sopeutunut kaupungissa elämiseen. Hän ei ole saanut työtä eikä siten maksa veroja. Uunin pankko on ehkä vaihtunut sillan aluseen. Tämä kepulaisemme ei tiedä minkälaisia saniteettilaitoksia kaupungissa on ja siksi sontii laiturin nokasta suoraan mereen, kun ulkohuuseihin tottunut.


    • KauKe

      Kyllä se on pääkaupunki seudun sosialisti joka ULOSTAA paskansa suoraan Itämereen, muita en kyllä tiedä. Sillä maatilat siaitsevat 50-700 km päässä Itämerestä, joten ota poitsu kartta käteen kun et muuten mitään ymmärrä.

      Noista sossujen ja piipertäjien ajamista laivojen päästörajoituksista toteaisin seuraavaa. Niistä ei ole mitään hyötyä pelkisteen Itämerellä, kun muualla Kiina, Intia, Indoneesia, Venäjä, keski ja eteläamerikan maissa samaan aikaan päästöt lisääntyy huomattavasti.

      Valtavat Rikkisuodattimet tulee varustamoille erittäin kalliiksi, painoakin niille kertyy 300 tonnia matkustajalaivaa kohti. Joten ruotsin ja tallinnan laivat joutuvat ajamaan nuo välit ilman matkustajia, onko sekään kovin kannattavaa kun ei voi ottaa kyytiin maksavia matkustajia. 2-3 tuhatta matkustajaa tekee juuri tuon tonnimäärän.joten laivoja täytyy pidentää puolella, että saadaan muutama matkustajakin kyytiin, eikä sekään ole ilmaista.

      Raskas teollisuus on pakotettu alkamaan rakentaa rautatietä jäämeren rantaan, ja sataamaa sinne. Silloin etelän satamat jää tyhjän päälle toimettomiksi. Tämä on jälleen yksi esimerkki sosujen typeryydestä, mutta heidän päämääräsä onkin ajaa suomen kaikki järkevät toiminnot alas.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      150
      1489
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      104
      921
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      75
      733
    4. 51
      625
    5. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      15
      583
    6. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      40
      514
    7. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      157
      476
    8. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      44
      472
    9. Missä näet kaivattuasi?

      Mitä teet silloin? Tuleeko pakene reaktio? Vai hellä tunne ja ere..
      Ikävä
      26
      409
    10. Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä

      Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;
      Maailman menoa
      185
      402
    Aihe