Millaisia kokemuksia AFS:stä varsinkin Australiassa olleilta?

Aussityttö

Hei!
Olen suunnitellut lähteväni Australiaan vaihto-oppilaaksi vuodeksi. Päädyin hakemaan AFS:n kautta, koska olen kuullut siitä suurimmaksi osaksi pelkkää hyvää. Nyt haluaisin kuulla teidän mielipiteitänne miten kaikki on sujunut ja varsinkin jos olette olleet Ausseissa vaihdossa. Myös muiden maiden AFS -vaihtarit saavat vastata!
Kiitos jo etukäteen! :)

21

4666

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Pitkä kokemus

      Ei kannata hakeutua AFS:n kautta. Järjestö toimii epäloogisesti ja isäntäperheille annetaan eri ohjeita kuin mitä itse järjestössä noudattavat, joten suuret konfliktit ovat valmiita syntyväksi pienissäkin asioissa. Lisäksi AFS:n tapa korjata ongelmia on perheenvaihto. Eivät halua pysyviä perheitä, vaan lakaisevat ongelmat lyhytnäköisesti maton alle eli käytännössä oppilas jää ongelmiensa kanssa yksin, mutta uuden perheen kanssa.

      • kokemusta on

        Minullakin on pitkä kokemus AFS:n touhuista Suomessa ja myös ulkomailla. Näiden kokemusten perusteella siellä yritetään mahdolliset konfliktit ratkaista ensin muuten, mikäli siihen annetaan mahdollisuus, ja vasta sitten ruvetaan miettimään perheenvaihtoa.


      • sivusta pitkään seur
        kokemusta on kirjoitti:

        Minullakin on pitkä kokemus AFS:n touhuista Suomessa ja myös ulkomailla. Näiden kokemusten perusteella siellä yritetään mahdolliset konfliktit ratkaista ensin muuten, mikäli siihen annetaan mahdollisuus, ja vasta sitten ruvetaan miettimään perheenvaihtoa.

        Joskus isäntäperhe on sellainen, ettei auta muu kuin perheenvaihto.

        Joskus taas henkilökemiat eivät vaan osu kohdilleen.


    • Itse olen taas kuullut päinvastaista, ja että AFS toimii hyvin ja luotettavasti, tietysti joitain erityistapauksiakin voi olla.
      www.vaihtarit.info btw

    • Aussityttö

      Kiitos vastauksista! Olenkin selaillut tuota vaihtarit -sivustoa jo, ja pitää kyllä sanoa että AFS on järjestö josta olen kuullut vähiten pahaa. Siksi hakeudun vaihtoon kyseisen järjestön kautta. Olisiko teillä kuitenkin suositella jotain muuta järjestöä?

      • Bush fire

        Vaikka näillä palstoilla STS:sää kovasti kritisoidaankin, voin kuitenkin itse varauksetta suositella kyseistä järjestöä ainakin Australian vaihtovuoden järjestelyistä. Kaikki on sujunut täydellisesti. Lapsella on ihana isäntäperhe, joka kuljettaa ympäriinsä, hän pääsi yksityiskouluun ilman lisämaksuja, yhteydenpito järjestön taholta on ollut runsasta - viimeksi eilen sieltä tiedotettiin Australian metsäpalotilanteesta. Toki vuoden onnistuminen voi riippua niin monesta asiasta, mutta meidän tapauksessa STS on ollut hyvä valinta. Toimi kuitenkin ajoissa, oli järjestövalintasi sitten mikä hyvänsä. Paikkoja on hyvin rajoitetusti. Esim. kaudelle 2012-2013 YFU:n kautta pääsi 1 (sinne mekin oltaisiin ensisijaisesti haettu), STS:n kautta 5. Eri järjestöthän kyllä sitten kaupittelevat tosi isolla rahalla varmaa pääsyä ja vapaata alue- ja kouluvalintaa, mutta kun puhutaan jo yli 20 000 euron sijoituksesta (jolloin perheillekin maksetaan isännyydestä), en pidä sitä järkevänä lukiolaiselle. Sillä rahalla voisi rahoittaa jo oikeita yliopisto-opiskelujakin. Eli pidä siis kiirettä, jotta mahdut normaaleihin kiintiöihin.


      • Ei ikinä
        Bush fire kirjoitti:

        Vaikka näillä palstoilla STS:sää kovasti kritisoidaankin, voin kuitenkin itse varauksetta suositella kyseistä järjestöä ainakin Australian vaihtovuoden järjestelyistä. Kaikki on sujunut täydellisesti. Lapsella on ihana isäntäperhe, joka kuljettaa ympäriinsä, hän pääsi yksityiskouluun ilman lisämaksuja, yhteydenpito järjestön taholta on ollut runsasta - viimeksi eilen sieltä tiedotettiin Australian metsäpalotilanteesta. Toki vuoden onnistuminen voi riippua niin monesta asiasta, mutta meidän tapauksessa STS on ollut hyvä valinta. Toimi kuitenkin ajoissa, oli järjestövalintasi sitten mikä hyvänsä. Paikkoja on hyvin rajoitetusti. Esim. kaudelle 2012-2013 YFU:n kautta pääsi 1 (sinne mekin oltaisiin ensisijaisesti haettu), STS:n kautta 5. Eri järjestöthän kyllä sitten kaupittelevat tosi isolla rahalla varmaa pääsyä ja vapaata alue- ja kouluvalintaa, mutta kun puhutaan jo yli 20 000 euron sijoituksesta (jolloin perheillekin maksetaan isännyydestä), en pidä sitä järkevänä lukiolaiselle. Sillä rahalla voisi rahoittaa jo oikeita yliopisto-opiskelujakin. Eli pidä siis kiirettä, jotta mahdut normaaleihin kiintiöihin.

        Kuinka moni luottaa STS vaihto-oppilasjärjestöön, jota vastaan on juttuja niin oikeuslaitoksissa, kuluttajariitalautakunnassa kuin vakuutusvalvonnassakin. Taitaa olla peräti rikosilmoituskin. Kuka on valmis maksamaan kymppitonnin ja lähettämään lapsensa tällaisten huijareiden kynsiin maailmalle?


    • Ei kiitos AFS:lle

      Voi olla, että on paikkakuntakohtaisia eroja. Meillä päin AFS toimii huonosti. Muutama vuosi sitten järjestö toimi vielä hyvin, mutta nyt järjestöön on ilmeisesti tullut niin paljon uusia toimijoita, jotka eivät toimi johdonmukaisesti ja se sotkee koko toiminnan.

      • Aussityttö

        Kiitos mielipiteistä. Onko jokin järjestö selvästi muita parempi, jolla kannattaisi hakea?


      • xxx4
        Aussityttö kirjoitti:

        Kiitos mielipiteistä. Onko jokin järjestö selvästi muita parempi, jolla kannattaisi hakea?

        Yksiselitteistä vastausta tuskin on. Kannattaa tutkia webistä, kenestä on vähiten negatiivisiä kommentteja nimenomaan kyseisessä maassa.


      • Bush fire
        Aussityttö kirjoitti:

        Kiitos mielipiteistä. Onko jokin järjestö selvästi muita parempi, jolla kannattaisi hakea?

        Ei varmastikaan ole yhtä selkeästi muita parempaa järjestöä, koska vaihtovuoden onnistumiseen vaikuttaa niin monta muuttujaa. Itse luottaisin ei-kaupallisiin järjestöihin etusijassa, mutta kuten jo aiemmin totesin, esim. YFU:lla on sinne hyvin vähän paikkoja (esim. juurikin se 1 tälle lukuvuodelle). Rotareitten kautta et voi hakea ainoastaan yhteen tiettyyn maahan, esim. heilläkin on Australiaan tiukka kiintiö, ja voit yhtä hyvin joutua sitoutumaan lähtemään ihan johonkin muuhun maahan. Kaupallisilla firmoilla voi olla enemmän paikkoja, mutta ei heidänkään ole helppoa löytää isäntäperheitä. Australiassa on se periaate, että sinne otetaan yhtä monta vaihtaria kuin sieltä lähtee, eikä Suomeen varmaankaan kauheaa tunkua sieltä ole.

        Lue vaihtareiden blogeja, vertaile järjestöjen hintoja (Australian reissu tulee ilman muuta kalliiksi), mutta joka tapauksessa, toimi pian. Järjestöillä on varmaankin juuri nyt menossa haku lukuvuodelle 2014-2015, ja ne vähän paikat menevät todella nopeasti.


      • Aussityttö
        Bush fire kirjoitti:

        Ei varmastikaan ole yhtä selkeästi muita parempaa järjestöä, koska vaihtovuoden onnistumiseen vaikuttaa niin monta muuttujaa. Itse luottaisin ei-kaupallisiin järjestöihin etusijassa, mutta kuten jo aiemmin totesin, esim. YFU:lla on sinne hyvin vähän paikkoja (esim. juurikin se 1 tälle lukuvuodelle). Rotareitten kautta et voi hakea ainoastaan yhteen tiettyyn maahan, esim. heilläkin on Australiaan tiukka kiintiö, ja voit yhtä hyvin joutua sitoutumaan lähtemään ihan johonkin muuhun maahan. Kaupallisilla firmoilla voi olla enemmän paikkoja, mutta ei heidänkään ole helppoa löytää isäntäperheitä. Australiassa on se periaate, että sinne otetaan yhtä monta vaihtaria kuin sieltä lähtee, eikä Suomeen varmaankaan kauheaa tunkua sieltä ole.

        Lue vaihtareiden blogeja, vertaile järjestöjen hintoja (Australian reissu tulee ilman muuta kalliiksi), mutta joka tapauksessa, toimi pian. Järjestöillä on varmaankin juuri nyt menossa haku lukuvuodelle 2014-2015, ja ne vähän paikat menevät todella nopeasti.

        Kiitos vastanneille! Olen lähdössä vaihtoon Australiaan vuoden 2014 alussa, sain paikan. AFS:n kautta siis. Olen tyytyväinen valintaani, ja kiitos kaikille kommentoineille.


      • kirjamatonen
        Aussityttö kirjoitti:

        Kiitos vastanneille! Olen lähdössä vaihtoon Australiaan vuoden 2014 alussa, sain paikan. AFS:n kautta siis. Olen tyytyväinen valintaani, ja kiitos kaikille kommentoineille.

        Onnittelut! Sinulle tulee varmasti hieno vuosi!


      • Aussityttö
        kirjamatonen kirjoitti:

        Onnittelut! Sinulle tulee varmasti hieno vuosi!

        Kiitos :) Pitää vain asennoitua niin että jos kohtaa ongelmia, niin niistä selvitään. Suurin osa ongelmista voidaan varmasti välttää oikealla asennoitumisella :)


    • Eevaliinu

      Onnea ja hyvää vaihtarivuotta! AFS on hyvä valinta ja YFUa voin myös suositella omien lasten kokemusten perusteella.

      • Aussityttö

        Kiitos paljon! Olen tyytyväinen että valitsin AFS:n.


      • Spanislanguagegirl
        Aussityttö kirjoitti:

        Kiitos paljon! Olen tyytyväinen että valitsin AFS:n.

        Hei onnee ! Mäkin oisin menossa vaihtariks 2014 vuodeks, mut siis en ausseihin vaan joko espanjaan, chileen tai argentiinaan. (haluun siis espanjankielen) Mietin just sitä järjestöjuttuu ja yfu ja afs ois 1st listalla, mut koska alotan nyt (2013 syksyllä) vasta lukion enkä oo aiemmin opiskellu espanjaa, ja suurin osa vaatii ton 2 vuoden opiskelut mitä en siis saisi kun olen päättänyt mennä lukion 2:lla vaihtoon. Afs:n kautta pääsis ainakin chileen ilman 2 vuoden opintoja, joten siks mietin afs:aa ja yfu sulkeutuis pois.. Osaako kukaan sanoo niistä maista / järjestöistä mitään? Kiire alkaa olla ja paniikki nousta.. :D mut kiitos!


      • AFS on hyvä
        Spanislanguagegirl kirjoitti:

        Hei onnee ! Mäkin oisin menossa vaihtariks 2014 vuodeks, mut siis en ausseihin vaan joko espanjaan, chileen tai argentiinaan. (haluun siis espanjankielen) Mietin just sitä järjestöjuttuu ja yfu ja afs ois 1st listalla, mut koska alotan nyt (2013 syksyllä) vasta lukion enkä oo aiemmin opiskellu espanjaa, ja suurin osa vaatii ton 2 vuoden opiskelut mitä en siis saisi kun olen päättänyt mennä lukion 2:lla vaihtoon. Afs:n kautta pääsis ainakin chileen ilman 2 vuoden opintoja, joten siks mietin afs:aa ja yfu sulkeutuis pois.. Osaako kukaan sanoo niistä maista / järjestöistä mitään? Kiire alkaa olla ja paniikki nousta.. :D mut kiitos!

        AFS tosiaan ei edellytä noita aiempia espanjan opintoja. Kyllä sen kielen ehtii sitten oppimaan siellä maassakin, tosin onhan se itselleen helpompaa jos sitä jo osaa valmiiksi jonkin verran. Chile ja Argentina on molemmat mielenkiintoisia maita, itse valitsisin noista kahdesta ehkäpä Chilen. AFS lähettää oppilaita myös moneen muuhun espanjankieliseen lattarimaahan, mutta uskoisin että paikkoja löytyy kyllä jompaan kumpaan noistakin maista jos juuri niihin haluat. Jos haluat kuulla kokemuksia noissa maissa vaihdossa olleilta, niin soittele AFS:n toimistolle, heiltä voit saada sellaisten henkilöiden yhteystietoja, jotka ovat aiemmin olleet vaihdossa noissa maissa. Vaihtariblogeja lukemalla saa myös hyvin tietoa siitä, millaista missäkin maassa on.


      • vaihtari
        Spanislanguagegirl kirjoitti:

        Hei onnee ! Mäkin oisin menossa vaihtariks 2014 vuodeks, mut siis en ausseihin vaan joko espanjaan, chileen tai argentiinaan. (haluun siis espanjankielen) Mietin just sitä järjestöjuttuu ja yfu ja afs ois 1st listalla, mut koska alotan nyt (2013 syksyllä) vasta lukion enkä oo aiemmin opiskellu espanjaa, ja suurin osa vaatii ton 2 vuoden opiskelut mitä en siis saisi kun olen päättänyt mennä lukion 2:lla vaihtoon. Afs:n kautta pääsis ainakin chileen ilman 2 vuoden opintoja, joten siks mietin afs:aa ja yfu sulkeutuis pois.. Osaako kukaan sanoo niistä maista / järjestöistä mitään? Kiire alkaa olla ja paniikki nousta.. :D mut kiitos!

        itse tällä hetkellä Argentiinassa AFSn kautta ja on toiminut mulla järjestö moitteettomasti :) Yfun kautta olin ainakin Argentiinaan liian vanha (lähtiessäni vaihtoon olin 17) joten siellä saattaa tulla sekin vastaan.


    • Anonyymi

      Hei. Tämä tarina päättyi hyvin 👍 Haluaisin kysyä mitä tuolla AFS maksaa, että pääsee esim. Espanjaan vaihtariksi tai mitä se maksaa sille kun espanjalainen tulee Suomeen?
      Maksetaanko isäntäperheelle jotain?

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Cynthia Woods

      😋😍😋😍😋😍😋😍😋 💋 ­­­N­­y­m­­­f­o­­m­­a­­a­­­n­i -> https://x18.fun/girl04372247#CynthiaWoods 🔞💋❤️💋❤️💋🔞�
      YIT-Yhtymä
      0
      4156
    2. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      79
      2337
    3. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      175
      1811
    4. Perustele miksi hän ei

      Ole sopiva sinulle
      Ikävä
      173
      1697
    5. Miehelle naiselta

      Ajattelen sinua aina, en jaksa enää. Ja luulin, että pidit minusta, mutta silloin olisit tehnyt jotain. Mutta sinä et te
      Ikävä
      50
      1412
    6. Oisko jii-miehelle jollakin asiaa

      Jos vaikka on jäänyt joku asia sydämen päälle.
      Ikävä
      90
      1408
    7. Iäkkäät asiakkaat ärsyttävät kaupoissa

      Miksei Kela järjestä palvelua, jolla toimittaisivat ostokset suoraan ikäihmisille? https://www.is.fi/taloussanomat/art-
      Maailman menoa
      296
      1291
    8. Olen syvästi masentunut

      En oikein voi puhua tästä kenenkään kanssa. Sillä tavalla että toinen ymmärtäisi sen, miten huonosti voin. Ja se että mi
      Tunteet
      138
      1158
    9. Mikä oli nainen

      Paras yhteinen hetkemme niistä pienistä ja vähäisistä.
      Ikävä
      77
      1094
    10. Miksi sinulla, nainen

      On niin negatiivinen asenne minuun ja yleensäkin negatiivinen käsitys?
      Ikävä
      113
      1093
    Aihe