Kreationismia tyrkytetään taas kouluihin USA:ssa

Republikaani senaattori Dennis Kruse, yrittää ajaa uutta lakiehdotusta, joka kulkee nimellä "truth in education" läpi vuonna 2013 Indianan osavaltiossa. Lakiehdotuksen tarkoituksena on jälleen kerran muuttaa lainsäädäntöä siten, että sekä opettajilla että oppilailla olisi mahdollisuus kyseenalaistaa vallitsevat näkemykset ja keskustella erilaisista näkemyksistä tasapuolisesti.

“If you’re teaching something, then a student could question that and say, you know, ‘How do you know that’s true?’ And so the teacher would have to come up with different sources, ‘This is why I think this is true,’” Kruse told Indiana Public Media."

"The teacher would not be barred from saying 'Let's look at both sides of the evidence and you guys can basically make a judgment,' rather than just accepting passively or memorizing by rote these facts and stating back these arguments on a test which would eventually determine where you go to college," Youngkin told AP."

Käytännössähän tämä tarkoittaisi täyttä sekasotkua, kun valehdeltaisiin ja vääristeltäisiin naturalistisen tieteen tuloksista ja kouluopetus muuttuisi samanlaiseksi leikkikentäksi kuin Suomi24:n kreationismi palsta.

Viime vuosina vastaavanlaisia lakiehdotuksia on onneksi tyrmätty, koska perustelut ovat olleet huikean vakuuttavia kuten: Evoluutioterian opetus aiheutti Columbinen verilöylyn ja natsien nousun.

Kreationismin opetus luonnontieteenä evoluutioteorian rinnalla on absurdia ja täysin naurettavaa, ja toivonkin ettei vastaavanlaiset esitykset tule menemään missään osavaltiossa läpi.

http://www.huffingtonpost.com/2012/12/05/dennis-krause-indiana-creationism-education_n_2244758.html

15

130

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Juuhpajuuh

      Viimeinkin jotain tolkkua USA:n koululaitoksiin. Olisipa samanlaista rohkeutta meillä täällä Suomessa.

      • Suomen poliittinen järjestelmä on amerikkalaista tehokkaampi epätieteellisten älyttömyyksien estämisessä. Tosin tämäkin ehdotus tullee kaatumaan, joten siinä sulle tolkkua.


      • Jos leikitään, että lakiehdotus menisi läpi ja minä olen oppilas ja sinä opettaja, niin miten vastaisit kysymykseeni: Mistä tiedät, että kreationismi on totta?

        Krusen mukaanhan opettajan pitää pystyä perustelemaan vastauksensa todenmukaisuus. Nyt teillä on taas mahdollisuus perustella kreationismin sisältöä opetettavassa muodossa.

        Ei kai luonnontieteitä voi sinunkaan mielestä opettaa vain toistamalla Genesis-tekstiä?


      • solon1 kirjoitti:

        Jos leikitään, että lakiehdotus menisi läpi ja minä olen oppilas ja sinä opettaja, niin miten vastaisit kysymykseeni: Mistä tiedät, että kreationismi on totta?

        Krusen mukaanhan opettajan pitää pystyä perustelemaan vastauksensa todenmukaisuus. Nyt teillä on taas mahdollisuus perustella kreationismin sisältöä opetettavassa muodossa.

        Ei kai luonnontieteitä voi sinunkaan mielestä opettaa vain toistamalla Genesis-tekstiä?

        >Ei kai luonnontieteitä voi sinunkaan mielestä opettaa vain toistamalla Genesis-tekstiä?

        "Ei tietenkään", vastaa kreationisti.
        "Lisäksi pitää katsoa ulos ja nähdä, kuinka kaikki todistaa Luomisesta."


      • RepeRuutikallo kirjoitti:

        >Ei kai luonnontieteitä voi sinunkaan mielestä opettaa vain toistamalla Genesis-tekstiä?

        "Ei tietenkään", vastaa kreationisti.
        "Lisäksi pitää katsoa ulos ja nähdä, kuinka kaikki todistaa Luomisesta."

        Ai niin, ulos katsomisen tärkeys unohtui :)


      • RepeRuutikallo kirjoitti:

        >Ei kai luonnontieteitä voi sinunkaan mielestä opettaa vain toistamalla Genesis-tekstiä?

        "Ei tietenkään", vastaa kreationisti.
        "Lisäksi pitää katsoa ulos ja nähdä, kuinka kaikki todistaa Luomisesta."

        :D


    • ‘How do you know that’s true?’

      Voitaisiinko soveltaa esim. matematiikkaan?

      Opettaja sanoo: 1 1=2.

      Oppilas: ‘How do you know that’s true?’

      Opettaja: AAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAARRRRGGGHHHHH!!!!!

    • Epäjumalienkieltäjä

      Parhaiden orwelilaisten perinteiden mukaisesti hankkeelle, jonka tarkoitus on sallia valehtelu lapsille luonnontieteen tunnilla annetaan nimi "truth in education".

      Kun luonnontieteen tunneilla on kuitenkin tarkoitus opettaa luonnontiedettä, niin mikähän olisi se "toinen puoli" vaikkapa biologiasta tai geologiasta, niin että opettaja voisi sanoa: 'Let's look at both sides of the evidence and you guys can basically make a judgment,'

      • siitä niin

        Kyllä siellä palavasilmäisiä saarnaajia riittää sitä "vaihtoehtoista totuutta" edustamaan. Parhaassa tapauksessa sitä JC:n koulukuntaa jolle ei saa esittää kysymystä "miksi?"


    • 4tyjhr78

      Avauksesta: "Lakiehdotuksen tarkoituksena on jälleen kerran muuttaa lainsäädäntöä siten, että sekä opettajilla että oppilailla olisi mahdollisuus kyseenalaistaa vallitsevat näkemykset ja keskustella erilaisista näkemyksistä tasapuolisesti."

      Minusta tämä on tervettä kriittisyyttä, jota pitäisi opettaa enemmän koulussa. Esimerkiksi medialukutaito on juuri tuota. Muutoinkin kouluopetus on aikatavalla annettua. Tietämisen rajoista ei juuri puhuta.

      • tieteenharrastaja

        Paremmin se toimii, jos oppii ensin ja kyseenalaistaa vasta sitten. Tietämättömältä pääsee usein aika kyseenalaisia kyseenalaistuksia, kuten tällä palstalla parhaiten voi nähdä.


      • tieteenharrastaja kirjoitti:

        Paremmin se toimii, jos oppii ensin ja kyseenalaistaa vasta sitten. Tietämättömältä pääsee usein aika kyseenalaisia kyseenalaistuksia, kuten tällä palstalla parhaiten voi nähdä.

        "Minusta tämä on tervettä kriittisyyttä, jota pitäisi opettaa enemmän koulussa."

        Oletko vakavissasi sitä mieltä, että esim. lisääntymisbiologiaa opiskeltaessa voitaisiin väittää lapsien syntyvän vain jumalan armosta tai vaihtoehtoisesti vaikkapa haikarateoriaa? Luonnontieteissä kaikki näkemykset eivät yksinkertaisesti ole samalla viivalla ja siksi niitä ei tule kohdella tasapuolisesti.


      • solon1 kirjoitti:

        "Minusta tämä on tervettä kriittisyyttä, jota pitäisi opettaa enemmän koulussa."

        Oletko vakavissasi sitä mieltä, että esim. lisääntymisbiologiaa opiskeltaessa voitaisiin väittää lapsien syntyvän vain jumalan armosta tai vaihtoehtoisesti vaikkapa haikarateoriaa? Luonnontieteissä kaikki näkemykset eivät yksinkertaisesti ole samalla viivalla ja siksi niitä ei tule kohdella tasapuolisesti.

        Sori th, en vastannut sinulle (ainakaan tarkoituksella), vaikka hierarkia näyttääkin niin.


      • tieteenharrastaja
        solon1 kirjoitti:

        Sori th, en vastannut sinulle (ainakaan tarkoituksella), vaikka hierarkia näyttääkin niin.

        No harm done.


      • >>Minusta tämä on tervettä kriittisyyttä, jota pitäisi opettaa enemmän koulussa. Esimerkiksi medialukutaito on juuri tuota. Muutoinkin kouluopetus on aikatavalla annettua. Tietämisen rajoista ei juuri puhuta.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      176
      1715
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      108
      977
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      87
      834
    4. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      19
      663
    5. 51
      655
    6. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      41
      557
    7. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      45
      508
    8. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      164
      503
    9. Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä

      Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;
      Maailman menoa
      191
      453
    10. Missä näet kaivattuasi?

      Mitä teet silloin? Tuleeko pakene reaktio? Vai hellä tunne ja ere..
      Ikävä
      26
      439
    Aihe