lyhennys opintolaina

pakkokysya.

Minua alkoi niin kiinnostamaan tämä minun tilanne, että pakko kysyä teiltäkin et onko tämä oikein.

Olen ollut työttömänä nyt vuoden verran ja opintolainani takaisinmaksu on alkamassa. Eli tilanteeni on se että elän tällä hetkellä pelkällä työttömyystyrvalla eli 500e/kk ja asumistuella 300e/kk. Maksana nuista vuokran ja laskut mitä minulle on eli minulle jää kuukaudelle ruokaan ja elämiseen n. 440e ja pyysin pankilta maksusuunnitelman muutosta, että siirtäisin takaisinmaksun aloittamista vuodella, mutta pankkivirkailija soitti minulle ja sanoi että ei onnistu koska olet onnistunut maksamaan pikavippejäkin takaisin että pankkikin haluaa rahansa takaisin, joo jonka kyllä ymmärrän.

Sanoin tälle virkailijalle että olen joutunut turvautumaan aina välillä näihin vippeihin koska minulla on ollut oikeasti niin tiukkaa ja olen tietysti maksanut ne pois vähäisistäkin ja sanoin myös sen että olen aloittamassa työvoimapoliittista koulutusta tammikuussa 2013 että senkin vuoksi on aika tiukkaa.

kysymykseni onkin se että onko pankkivirkailijoilla oikeus tonkia minun tilitapahtumista minun menoja, tulo tarkastukset kyllä ymmärrän. Mutta onko niillä oikeus katsoa kuinka monta euroa tänään käytin kauppaan ja montako euroa maksan puhelinlaskua... Minusta on aika kohtuutonta alkaa katsomaan sellaisia asioita sieltä mitkä ei kenellekkään kuulu? Luulisi heille riittävän tiedoksi paljonko saan kuukaudessa tuloa että kykenenkö niistä lainaa lyhentämään, mutta tämä virkailija kyllä lateli puhelimessa minulle kaikki muut paitsi tulot. Sanoi jopa että jos sinulla on varaa pelata 3e viikossa pelikonetta tililtäsi niin kyllä sinulla on varaa maksaa lainaa takaisin, mitä hittoa! n

Niin ja kysyin erän pienentämistäkin niin sanoi että ei onnistu ja tämä alkava maksusuunnitelma on yli 100e/kk.

20

667

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 525v2

Kuulostaa oudolta ja ärsyttävältä toiminnalta. Mielestäni työttömänä ei mitään 100e lyhennyksiä pitäisi tehdä vaan lyhentää vähän tai ei ollenkaan. Alkaa maksamaan sitten vasta kun töissä

• KKHS

Jos ruokaan ja elämiseen jää 440€, niin sinun pitäisi ennemmin pohtia sitä mitä oikein käsität elämisenä. Pääosin se on se ruoka, johon sitten lisäksi terveydenhoito ym. olennaiset. Kun sen teet, ja muuttat elämäntapaasi sen mukaisesti, sinulle jää ihan hyvin varaa maksaa opintolaina pois.

Pankkivirkailija (joka teki ihan hyvin kun katsoi mitä rahoillesi tapahtuu) sen totesikin - jos on varaa pikavippeihin, on varaa maksaa opintolainakin. Pikavippejä turhempaa kulua on nimittäin aika vaikea keksiä.

Eli raivaa elintavoistasi tilaa lainanlyhennyksille, niin pääset sitten siitäkin joskus eroon. Rahaa jää enemmän kun et ota pikavippejä. Työttömän ei pidäkään elää kuin hyväpalkkaisen työntekijän.

• Velkavelho

Ja vastauksena varsinaiseen kysymykseesi: Kyllä. Pankilla on täysi oikeus katsella tilitietojasi. Siinä ei ole mitään epäselvyyttä. Tilitietojen paljastaminen kolmannelle osapuolelle olisi pankkisalaisuuden rikkomista, paitsi esimerkiksi ulosottomies saa lain turvin luvan katsoa tiliäsi.

• kylläsesiitä

Minusta tuo on vähän kohtuutonta laittaa työtön maksamaan yli 100e/kk jos tulot on 800e kuukaudessa. Ihmisellä kuitenkin on niitä menojakin. Oletan vuokran olevan n. 400e, puhelinlaskut n.20e, ruokaan jos menee viikossa n. 45e se tekee jo 600e. siihen sitten lyhennys 100e tekee jo 700e. Mitä siihen vielä voi lisänä tulla sähkölaskua, terveydenhuollon maksuja yms pakollisia menoja.

Minusta tuo ei vaan ole oikein, eikä tuohon minusta voi elämäntapoja oikein muuttaa sopivaksi, mutta tämähän on minun mielipide. Itse en tuollaisilla tuloilla pärjäisi jos siitä tulisi kaikki maksaa, en missään nimessä.

Ole pankkiisi uudelleen yhteydessä ja tarpeen vaatiessa todista heille, että ei tulosi yksinkertaisesti riitä maksamaan nuin suurta kuukausierää, mutta ennen sitä jätä ne vipit ottamatta, koska ne on sitä turhaa menoa sitä en kyllä kiellä. Joudut muutamassa kuukaudessa maksamaan niistä niin paljon korkoja että saisit jo yhden erän hoidettua opintolainastasi.

• KKHS

Kyllä siihen voi elämäntavat muuttaa sopivaksi. Yhden ihmisen ei tarvitse kovin monella kympillä kuussa syödä, sähköä ei tarvitse käyttää yhtään yli tarpeiden, jne jne.

Turhan moni vain pitää täysin turhia tuhlailuja osana elämän välttämättömyyksia. Työttömänä elämisen ei ole tarkoituskaan olla mitenkään yleellistä.Jonkun reilun satasen opintolainan maksaminen ei pitäisi olla mikään ongelma - varsinkaan jos on ollut varaa pikavippeihin

• "Oletan vuokran olevan n. 400e"

Siitä avaaja maksaa 500 euron työkkäristään 60 euroa. Loput tulee asumistukena, kuten ketjun avauksesta ilmeni. Jäljelle jää vielä 440 euroa.

"puhelinlaskut n.20e"

Avaaja voi ottaa havimman puhelinliittymän ja siihen sopimuksen, että puhelut maksaa korkeintaan euron päivässä. Kun löpisee yhtenä päivänä viikossa - vaikka sitten vuorokauden putkeen - niin kulut kuukaudessa on 5 euroa.

"ruokaan jos menee viikossa n. 45e"

Työttömän onni on se, että silloin on aikaa. Esimerkiksi leivät voi tehdä alusta loppuun itse, noukkia sopivina vuodenaikoina marjoja ja sieniä etc. Mutta ehkä silti monipuoliseen ruokaan on syytä varata 30 euroa viikossa.

"se tekee jo 600e."

Ei tee ja siitä 500 euron työkkäristä on tuossa vaiheessa jäljellä vielä yli 300 euroa. Vaikka lasketaan sähkölaskut, julkiset terveydenhuollon käytöstä aiheutuvat kulut, vaatetusmenot etc, niin hyvin jää vielä varaa maksaa opintolainaa.

• Ei minkäänlaista vel

Ei pankilla ole vain oikeus katsoa rahankäyttöäsi, se on lakisääteinen velvollisuus. Ihan toinen juttu on sitten, kuinka asiallinen virkailija oli. Menepä käymää siellä pankissa ja juttele rakentavasti. Jospa saisit eri virkailijan käsiisi. Äläkä vaan tee minkäänlaista velkaa tässä elämänvaiheessasi.

• Jos sinulla on oikeasti tiukkaa, niin silloin sinulla ei ole varaa ottaa vippejä. Se jos mikä on tyhjänpäiväistä kulutusta, johon köyhällä ei ole varaa.

Mitä kysymykseesi tulee, niin kyllä, pankilla on oikeus tarkkailla rahankäyttöäsi. Ja se on ihan oikein, että faktoja selvitellään kun puhutaan maksuohjelmien muutoksesta.

• hmmmm....

90-luvun laman jälkeen tuli lakimuutos että opintovelkaa ei saa pistää ulosottoon ja sen perintä jäädyteetään kunnes työllistyy. Soita toiselle virkailijalle tai sitten valtion takauskonttorile ja ´kerro asiasta. Minua tämä laki ei ehtinyt pelastaa ja pankki pisti sen samantien valtionkonttorille perittäväksi kertalaskulla. Tämä taas johti siihen että olin 9 vuotta ulosottossa ilman minkäänlaista lainamahdollisuuta....

• 14+17

Aika oudolta kuulostaa, vaikka sinänsä virkailija oli ihan oikeassa :) Eihän opintolainan kanssa pankki voi mitenkään jäädä ilman rahojaan, jokin kulutusluotto voisi olla eri asia. Mikä pankki tuollaistaa tekee?

• selkärankaa

ihan oikein. Etköhän sä jo opiskellessas oo tottunut pienempään toimeentuloon. Max opintotuki asumislisä on mitä alle 500e.
      Opintolainaa ottaessa kantsii myös ajatella pidemmälle eli omia työllistymisnäkymiä. Paljon on aloja joilla työllistyminen vaikeaa. Kyllä se on itse huolehdittava lainanmaksukyvystään. Vai pitäisikö olla niin ettei tiettyjen alojen opiskelijoille myönnetä lainaa ollenkaan? emt

• ootko tosissas

Se on muuten hyvä että sinua alkoi kiinnostamaan tuo sinun tilanteesi! Lol

• 13+14

Laittavat tahallaan opintolainan ottajat tiukille, koska valtio on takaamassa ne lainat, eli saavat omansa varmasti takaisin. Ei heitä kiinnosta yhtään joustaa ja pitkittää opintolainan takaisin maksussa.

• hahaha123014

"Se on muuten hyvä että sinua alkoi kiinnostamaan tuo sinun tilanteesi! Lol"

mee sinä virtuaalinipo pelaa vaikka aapeleihin noppapelejä.

• velatonkohta!!!!!!

Itse saan saman verran rahaa ja olen kykenyt maksamaan 75e kuussa opiskelija lainaa takaisin.

Se pitää kuule vaan niistä herkuista, alkoholista, tupakasta ja muista huveista nyt ottaa pois ja maksaa takaisin. Itselläni on enää 3kk maksettavana, tässä 3v jo maksanut työttömänä/sairaana. Odotan jo innolla sitä aikaa, että ei lainaa enää ole ja olen VELATON :)

jos siis asut yksin, niin helposti pystyt maksamaan 50-75e/kk.

Tosin kuinka paljon sun laina tällä hetkellä on? Mulla oli alottaessa jotain 2500e

• Elämä opettanut

Kyllä oikeasti laina on maksettava. 100 euroa kuukaudessa on hyvin kohtuullinen maksuerä.

Pankki kyllä vaatii omansa takaisin ja saa myös. Silloin sinä olet isommissa vaikeuksissa. Nyt on vielä hyvä aika alkaa maksella vaikka kuinka tiukkaa tekisi eli vaikka söisit aina viikon pelkkää kaurapuuroa. Säästyt isommilta maksuilta ja ikävyyksiltä.

• 4ret45

Joustaako pankit yleensä niin että voisi maksaa hieman vähemmän kuukaudessa?

Oikeastaan on aivan pimeetä opiskella lainalla, kun ei mitään takeita ole työllistymisestä. Ei siis mitään järkeä. Pyramidihuijausta koko järjestelmä, jossa vain pankit ja isokenkäiset hyötyy. Porukkaa pakkokoulutetaan kortistoon orjatyöntekijöiksi. Ottavat lainaa sitä varten että saavat tehdä työtä ilmaiseksi ja sitten on vaikeuksia maksella opintolainoja takaisin. Kenen aivopieru tämä homma on.

• fdljs

Itselläni ollut ainakin omassa pankissani hyvin joustoa. Alkuun maksoin 70 € kuukaudessa lainaa pois, mutta tällä hetkellä enää 30 € / kk.

• Riitta P

Minullekin tuli valmistumisen jälkeen maksuohjelmaehdotus, jossa lainaa lyhennettäisiin kuukausittain. Lainanhoitokulu on 2,30€ joten vuodessa olisin joutunut maksamaan 27,6€ kuluja pankille! Sain sovittua lainanlyhennykset puolivuosittaisiksi, eli maksan vain kaksi kertaa vuodessa (toki 6kk:n lyhennykset ja korot kerralla). Sain kulut tällä systeemillä 23€ pienemmiksi. Korkoja tällä systeemillä menee ehkä 6€ vuodessa enemmän kuin kuukausittain maksaen.

Jos sitä lainaa on otettu reippaammin, silloin se maksueräkin on suurempi. Toisaalta lyhennyksistä saa opintolainavähennyksen, joten osa rahoista tulee verotuksen kautta takaisin.

• kkjkg

Syksyllä 2005 tai myöhemmni aloittaneet vain saavat nuo verohyödyt opintolainasta.

Joku voi ehkä ihmetellä, miksi ennen v. 05 aloittaneella olisi vielä opintolainoja, mutta mulla itselläni on vielä 9500. Tosin valmistumisen jälkeen ostettu ja maksettu auto, ostettu asunto ja lyhennelty sitä kiivasta tahtia, teetetty keittiöremontti, "terveyskuluihin" (mm. silmien laserleikkaus) mennyt n. 10000euroa jne. Opintolainan olen antanut roikkua ja lyhentänyt 85eur/kk. Korkoja maksan satasen vuodessa. No jatkossa onkin aikomus lyhentään opintolainaa väh 550eur/kk.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Työsuhdepyörän veroetu poistuu

Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan
      Pyöräily
      48
      3080
    2. Ruumis kanavassa

Mikä juttu eilen ollut poliisit palokunta ambulanssi ja ruumis auto sillalla. Tekikö itsemurhan
      Suomussalmi
      27
      2884
    3. Pieni nainen, paras nainen

Näin se nyt vaan on. Mieheltä
      Ikävä
      121
      2316
    4. Onko tässä paljon lääkettä..

Keski-ikäselle 43v Ketipinor 100mg Brintellix 10mg Venlafaxin 75mg Xanor 1mg Propral 40mg Xatral CR 10mg Esomepratsol 4
      Ikävä
      228
      1432
    5. Ei mitään menetettävää

Arvostin ja kunnioitin sun tunteita. Menit nyt liian pitkälle. Mulla ei ole enää mitään menetettävää ja sä tulet sen huo
      Ikävä
      163
      1336
    6. Tapani Kiminkine n on ammuttu Helsingissä

Kertoo poliisilähteet...
      Maailman menoa
      11
      1296
    7. Oi! Jorma Uotinen ja Helena Lindgren paljastivat yllätysuutisen: "Rakkaudella"

Professori, tanssija, koreografi, Tanssii Tähtien Kanssa -tuomari Jorma Uotinen ja Suomen meikkitaiteen pioneeri, laulaj
      Suomalaiset julkkikset
      12
      1073
    8. Mitä sä ajattelet

Musta tällä hetkellä? Onko vihaa, rakkautta vai halu vältellä jotta unohtaa
      Ikävä
      74
      979
    9. Pakko tulla tänne

jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää
      Ikävä
      39
      922
    10. Riittäisi juoruakkoille puhumista tässä kylässä

On mennyt mahottomaksi touhut. Taksi renki kuskaa akkaansa töihin lienekkö mitään lupaa yrittäjältä tähän touhuun. Kylän
      Hyrynsalmi
      13
      802
    Aihe