Suomen hallitus on käsittämättömässä viisaudessaan päättänyt poistaa yhtiöveron hyvitysjärjestelmän. Tämä johtaa omistajayrittäjien palkan (osinkojen) kaksinkertaiseen verotukseen. Mitenkän yrityksen siirtäminen Viroon auttaisi asiaan ? Minkälainen olisi osinkon verokohtelu silloin ?
Yrityksen siirto Viroon.
3
444
Vastaukset
- kikka kekkonen
Hei,
Minulla ei ole omakohtaista kokemusta yrittäjyydestä eikä yritysverotuskaan ole vahvin alani. Mietin kuitenkin, että ei kai mikään estä omistajayritäjää maksamasta itselleen palkkaa palkkana eikä vain osinkoa ottamalla. Silloinhan pitää tietty maksaa kaikki työnantajamaksut ja verojahan menee silloinkin, mutta kertyypähän eläkettäkin. Olenko ihan hakoteillä? - Sami
Terve!
Niinhän sitä hyvitystä on pyritty poistamaan, mutta onko siitä käytännössä pienessä osakeyhtiössä kovinkaan suurta haittaa. En tiedä olenko ymmärtänyt asian oikein, mutta eikös nettovarallisuudesta saa 9% jakaa osinkoina verottomasti. En muista oliko 9% vai jotain muuta mutta jotain tuommosta. Kattona on kuitenkin 90 000€ vuodessa.
Olen itse juuri samassa tilanteessa, että viro alkaa kiinnostamaan. Olen kuitenkin jo niin pitkällä, että alkaa olla Viro kuviot osittain selvillä. Suomen ja Viron välillä on verosopimus, jolla vältetään osinkojen kahdenkertainen verotus. Viro voi maksaa Suomessa sijaitsevalle emoyhtiölleen verottomasti osinkoja. Ja muutenkaan Virossa ei yritystä veroteta lainkaan, vasta silloin, kun raha lähtee ulos yrityksestä esimerkiksi palkkana. Viron tulovero on kiinteä 26% ja muut maksut mukaanlukien kuluja on muistaakseni 33%.
No mutta korjatkaa jos olen aivan hakoteillä.- Mr. W.W.
Pienyritys saa maksaa Suomessakin tulevaisuudessa maksaa verottomasti osinkoja aika hyvin, kunhan nettovarallisuutta vaan piisaa. Enpä vaihtaisi asuinpaikkaa, ellei bisnekset ole todella suuret.
Viro taas joutuu tulevaisuudessa EU:n painostuksesta muuttamaan yritysverotustaan meikäläiseen suuntaan.
Että se siitä
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Lindtman I vasemmistohallitus aloittaa viimein Suomen kuntoon laittamisen
Tässä nyt on 3 vuotta seurattu irvokasta kärsimysnäytelmää nimeltään "valtion budjetin tasapainotus by äärioikeisto", ja1552540Missä viipyy persujen lupaama euron bensa?
En edes muista milloin bensapumpussa olisi ollut ykkösellä alkava litrahinta. Missä siis viipyy persujen lupaama euron b1482377Kirje, PellePelottomalle.
Tärkeää olisi luoda ystävyys, että se, jota rakastaa, on samalla paras ystävä ja luotettavin, jolle voi ja uskaltaa luot1021072- 64891
- 65829
Persut jakavat tekoälyllä tehtyjä kuvia maahanmuuttajista somessa
Eivät mainitse, että ovat tekoälyllä tehtyjä. Eivät näe asiassa mitään ongelmaa. Valehtelijapuolue taas vauhdissa. Unka274717Mistä löytyy naisseuraa sinkkumiehelle?
Kertokaapas kokeneemmat mistä löytyis naisseuraa sinkulle. Ihan ois eukko nyt tosissaan hakusessa. Tanssipaikat kun on a18717Voi teitä naisia
Suudeltiin ja nukuttiin toisissamme kiinni mutta pillua ei tullu, ei edes aamulla. t.38vmies85700Martinan hevoset.
Tämä todella kaunis ja ketterä harmaa hevonen jolla monet kilpailut voitetaan ei ole Martinan.Tytär ratsastaa sillä tait203680Hyvä meininki
TTP:ssa väkeä tosi runsaasti paikalla. Hyvää ruokaa jälleen ja munkit ja sima erinomaista. Kiitos yrittäjälle! Hieno Vap22658