Kaaleet hoi!!

havaaa

Mikä on teijän mielestä tyhmin kaaleitten tapa/sääntö

39

3552

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • PuolikasRoma

      Vissiin se, että häpäsee niitä valokuvia tai ihmisiä, jos on ylempänä kerroksissa ku siel allaolevat vai miten se meni? En osaa hyvin mustalaiskulttuuria vaikka oonki puoliks romani :)

    • ajjaajajajaj

      Fiksummin ehkä kysymyksen vois muotoilla, mikä kaalettein tapa/sääntö on tyhminten sovellettu nykyajassa. Koska kaaleitten kulttuuri on tuhansia vuosia vanha ei se sovi kovin hyvin kokonaisena nykyajan kaajeitten kulttuurin kanssa yhteen. Suomessa kaaleet on jo aika perusteellisesti saatu assimiloitua pois vanhasta kulttuurista mutta kuitenkin vielä on jälellä jäänteitä sieltä täältä ja osittain sovellettu väärin tapoja nykyaikaan, niin että kaaleet on jakaantunut kunnittain jne. Tästä eteen päin me taistellaan yhä enemän vain keskenään ja siten menetään kaaletten tapojen merkitys.
      Kaaleitten kieli saatiin jo tuhottua niin ettei sitä enää suomessa kaaleet osaa keskenäänkään käyttää muuta kuin sanan sieltä sanan täältä.
      Selvästi on jo kulttuuri lähes tuhottu suomessa ja ulkoiset piírteet ovat tällä hetkellä ne tärkeimmät kuten juuri vaatteiden vouhotus.

      Ei sillä on ulkomaillakin euroopassa todella huonossa jamassa käyty, toisen maailman sodan jälkeen monet maan romanit jäi lähes helvetin partaalle, heidän sukuja tapettiin järjestelmällisesti, kieli tuhottiin monissa maissa, kaajeet jätti vielä sodan jälkeenkin romanit täysin oman onnen nojaan, heidän omaisuudet oltiin jo ryöstetty, kaajeet jatkoi vielä salassa niitä samoja geeni tutkimuksia kaaleitten lapsilla vielä 80luvulle asti, niissä meni noin 80tuhatta lasta, etenkin kaksoset oli kiinnostanut kaajeita, mediat vaikeni asiasta ja 2002luvulla holokaustin oikeudenkäynnissä kaaleet bannattiin kokonaan, natsi suvun kautta jonka kaks miestä oli vielä amerikan presidenttinä.

      • Anonyymi

        Suomessa te olette pitäneet kynsin ja hampain kiinni kulttuuristanne, joten turha syytellä valkolaisia täällä yhtään mistään.


    • kaallo

      Naisten samettihame"pakko". Paljon mukavampia ja terveellisempiä ja myös kauniimpia muoteja on romaneilla ollut, miksi pitää takertua tähän terveydelle vaaralliseen muotivillitykseen, joka ei siis todellakaan ole "alkuperäinen" kaaleennaisen asu.

      Ja rehellisyyden nimissä; Asu myös leimaa rankasti ja vaikeuttaa elämää, syynä se että hameen alle on varastettua tavaraa eräät rahnut piilottaneet ahkerasti. Kaikki saavat tästä kärsiä.

      • kaalo5

        Sinulle kaallo. hyvin sanottu, ei ne ole muita kuin rahnuja jotka varastaa ahneuksissan. Ei ihmisen ole pakko varastaa.
        Kaikki me jotka eletään ihmisiksi joudutaan kärsimään teidän takia.
        Minä olen toivonut jo kauan aikaa että ne jotka varastaa olkoon se tumma tai valkonen niin vaatteet valtiolle ja isot sakot.
        Se mekko pitäs lailla kieltää naisilta ettei ne elatoa hankkis varastamalla.
        Ei tietenkään kaikki varasta joilla hame on, mutta se on terveydelle vaarallinen asu.
        olkaa ihmisiksi


      • Anonyymi
        kaalo5 kirjoitti:

        Sinulle kaallo. hyvin sanottu, ei ne ole muita kuin rahnuja jotka varastaa ahneuksissan. Ei ihmisen ole pakko varastaa.
        Kaikki me jotka eletään ihmisiksi joudutaan kärsimään teidän takia.
        Minä olen toivonut jo kauan aikaa että ne jotka varastaa olkoon se tumma tai valkonen niin vaatteet valtiolle ja isot sakot.
        Se mekko pitäs lailla kieltää naisilta ettei ne elatoa hankkis varastamalla.
        Ei tietenkään kaikki varasta joilla hame on, mutta se on terveydelle vaarallinen asu.
        olkaa ihmisiksi

        Kaikki romanit ei varasta, puolet romaneista on kristinuskollilisia ja ne ketkä varastaa niin, niillä on paha mieli, tai haluaa sitä mitä niillä ei ole, tai sitten niillä ei ole varaa ruokii ja pakko varastaa, ja miks kaikki pelkää romaaneita ja mikä on se rasismi meitä kohtaa, ja ne jotka sanoo että "älkää suututtako romaaneita tai sillee päin" on samoja ihmisiä jotka sanoo että "älä tuomitse kirjaa, kannen perusteella," t:romaani


      • Anonyymi

        Tuo hamemuoti taitaa koskea vain Suomen Romaneja.


    • haaaavaaaaa

      Suurin osa niistä on aivan utopia sääntöjä. Muutama on sitten mitkä on hyvä säilyttää.
      Minä olen kyllästynyt koko hommaan koska se estää elämästä täysipainoista elämää, kaikki ne olemattomat hävelijäisyydet joista osa on aivan tuulesta temmattuja.

    • okkigaam

      Ainakin ennen se ettei naiset kehdanneet mennä kynegologille vaivoistaan.
      Toivottavasti enään eivät tunne sitä häpeänä.

    • Ei ymmärrä

      Se ETTÄ KUSTAAN naapurin nurkille ,kun omassa Puhvetissa ei voida käydä,
      jos siellä sattuu olemaan vanhempia ihmisiä!

    • 123321

      vessassa käynti, pukeutuminen yleesä, turha vouhotus kuka asuu/on ylempänä toista, ruumiintoiminnoista puhuminen vapaasti, väistämine, luvan kysymine muutossa jne. kyllähän näitä riittää.

      vanhusten kunnoittaminen on hyvä. enemmän löytyy huonoja ja turhia tapoja.

      • hullua hommaa

        Vaikeaa on esimerkiksi kesällä oleskella pitkää aikaa vanhusten luona jos on kuumat ilmat, vaatteet on niin paksut ja lämpöset kuin turkit talvella.
        Minä olen kyllästynyt kaajeilta kopioutuun vaatteisiin monta sataa vuotta sitten.


    • syytönserkku

      kyllä se on tämä väistämisvelvollisuus ,serkut ja muut sukulaiset ovat väistämisvelvollisia tosi tyhmää.

    • tyhmyydestä sakoteta

      minusta on tyhmin asia se kun jaatte kaajeitten kanssa tyhmät ajatuksenne ja annatte kaajeitten puhuttaa ihteenne olkaa varovaisia ystävämme valkoiset veljet ja sisaret ovat yli viisaita

    • kuukukkanen

      Hameita voisi keventää tekemällä ne materiaalista joka ei paina niin turkasesti. Voisi palata takaisin sinne tosiperinteisiin ja soveltaa nykypäivään.

      Selkävaivat eivät ole hyvä juttu vain perinteen takia! Terveys pitäisi mennä kaiken edelle.

      Tietyistä häveliäisyyssäännöistä ei mennä yli,ennenkuin vanha sukupolvi väistyy,se on selvä. Ja vanhempia tulee tietysti kunnioittaa.

      Puhtaus on aina hyvä asia, kun se koskee normaalielämää.

      On outoa nykyaikana,että esim synnyttänyt äiti tai kuukautisiaan poteva nainen ei
      voisi hoitaa velvollisuuksiaan kotona.
      Onhan tehokkaat desifiointiaineet keksitty jos homma on siitä kiinni.

      Pelkkä uskontoon vetoaminen on outoa,kun sääntö ei ole Uuden testamentin mukainen. Siellähän puhutaan armosta...

      Vanhempien kunnioitus on aina hyvä asia. Sitä kannatan.
      Mutta siinäkin on asioita joiden toivoisin muuttuvan ajan kanssa.

    • Maa kultuuri

      Mun mielestä on tyhmää puhua kultuurista koska meillä ei ole kultuuria vaan osa kultuurista tulee suomesta ja kuinka me olemme voitu omia kultuurin muualta kun meillä ei ole maata.Me olemme joka maas vaan vieraina ja vieraan varalisuutta on riitänyt suomesta 500 v.Mä haluaisin et ihminen osaa kunniottaa sitä maata ja sitä kansaa mis asuu.Olen ollut töis pienen elämäni ja jatkan työn tekoa vieläkin kunnes olen eläke iäs.Olen suomalaisten kanssa vieraas maas mis on monta kansalaista ja siirtolaisena me siirtolaiset puhalamme samaan hiileen johka kuuluu suomalaisetkin.Osa ihmisistä ei voi hyvin ja elämä ei ole ollut mitä parasta niin se ihminen haluaa syytää muita siitä huonosta onnesta joko se on naapuri joka voi hyvin tai se on mustalainen.En halunut poiketa asiasta kun puhutiin meidän tavoista.Monen tapojen sisältöhon kuuluu uskonto ja moni ei ymmärrä sitä oikialla tavalla kun se opastaa ihmistä vaan se tekee siitä tavasta itselensä siteen joka on kun olis vankilas.Olen katsonut raaamatun lehtiä ja olen myös tutkinut ja nähnyt körtilaisten tapoja on paljon samoja kun on mustalaisilla.Naurattaa monta kertaa kun ihmiset sanoo kaaleen vaateet ei sellaisia ole nämä jokainen vaateet mitä me kannetaan on suomalainen mies tai nainen tehnyt,ei ole varmaan yhtäkään vaatetta minkä mustalainen olis keksinyt.kaaleen vaateet on noin 60v vanhat joka mustalainen omisti itselensä kun tuli sametti muotiin mut kyl se oli ensin suomalainen rouva joka laitto hameensa samettia ja jos oli varaa niin sitä laitetiin ennenpi.Röijy on ollu joka toki oli tavalista kanngasta oli suomalaisella rouvalla jo 60v sitten.Jos ajatelaan asiaa ja katsotaan oikialta kulmalta asiaa niin miksi miehet ei saa käyttää sametti housuja kun naiset saa käyttää sametti hameita.Mun mielestä tämä talavi turkki mikä on miehillä kesät ja talvet niin sais heittään nurkaan eikä se ole ihme jos suomalainen katsoo kun on 30 ja meillä on villatakki päällä ja naisella musta paksu hame joka painaa ainakin 10kg.Nurkaan ja roskikseen turhat tavat ja annetaan se oikiat tavat elää kun ihmisten kunnioitaminen ja vanhoille ihmisille kunnia ja hoidetaan ja hoivataan toisiamme ja välitetään kaikista ihmisistä tulee se mistä vaan se ihminen ei sen tarvi olla mustalainen tai suomalainen osotetaan hyväksyntää toista ihmistä kohtaan.Olen huomanut et jotka meidänkin mustalaisen keskuudes on pahan tekiöitä,juoppoja tai narkkareita niin se on kun sallittua kun niillä on vaan suoratvaateet tai mustalaismekko.Mä katson joka heti sellaista mustalaista joka tekee töitä ja elää kun ihminen eikä tuota tuskaa eikä asioita vanhemilensa eikä muille sukulaisille vaik kävlee farkuilla ja t paidalla.Katson myös nais henkilöö joka pitää tavalista hametta ja se ohella sen on helponpi elää ja ei saa selkävikoja ja on mahdolisuus olla vapaampi ja saada työpaikka.Olen jokaisesta mustalaisesta kiitolinen Jumalalle ja onnelinen kun tiedän et joku on saanut työpaikkan ja ihminen on saanut ammatin.Siunattuja Joulun odotuksia teille kaikille

      • heppuuu

        Sinulle Maa kulttuuri: Tuossa kirjoituksessa oli paljon asiaa ja kaikki ihan totta. samoilla linjoilla kuljen itse myös. Ei ole mitään romanivaatteita tai romani tapoja. Nuo molemmat on tämän hyvinvoinnin tuomia asioita. Vanhoissa Suomalaisissa elokuvissa on samantyyppisiä vaatteita, joita romani naiset ja miehet ovat käyttäneet kautta aikojen. Nyt vain erona, että lähes koko hame on sametista... On todella rumaa, kun naisilla on pyrstö pystyssä ja nuorilla miehillä kädet taskussa ja kaulukset nostettu ylös. ja ne puhtaus riitit... voi Luoja!!! Sanovat, että heil likaset huoneet, eli kertovat tekemisistään, sehän on aika noloa, noin niinkun romanin näkökulmasta... Sallikaa mun nauraa... On paljon uusia "tapoja" joita vanhan ajan romanina en tunnista... Mutta olkoot. Jokainen tavallaan.


      • Anonyymi

        Ei ennen kaaleenhameis ollu samettia ko helmas pieni samettinauha malli oli sama mutta hame oli villakankaasta ja röijyt oli silkistä tai puuvillasta ja essut oli ruutu tai raitakankaasta vielä tuos 1900 luvun alus sitte 1050 ja 1960 luvulla sametti nousi jo puolmetriä ylöspäi. sitte 1980 luvulla samettia oli jo niin paljo että kankaankorkeus oli tuommonne 20 senttiä nythän se kankaankorkeus on tuommonen 8-10 centtiä ja niin rankat pönkät että luulis lansattavan tuollaanen muotojen korostaminen. ja röijyt niin tiukkoja että soi


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei ennen kaaleenhameis ollu samettia ko helmas pieni samettinauha malli oli sama mutta hame oli villakankaasta ja röijyt oli silkistä tai puuvillasta ja essut oli ruutu tai raitakankaasta vielä tuos 1900 luvun alus sitte 1050 ja 1960 luvulla sametti nousi jo puolmetriä ylöspäi. sitte 1980 luvulla samettia oli jo niin paljo että kankaankorkeus oli tuommonne 20 senttiä nythän se kankaankorkeus on tuommonen 8-10 centtiä ja niin rankat pönkät että luulis lansattavan tuollaanen muotojen korostaminen. ja röijyt niin tiukkoja että soi

        Korjaus ylläolevaan kirjoitukseen piti kirjoottaa 1950-1960


    • smuguda

      murresanat ei sovi tänne foorumille jää moni asia pimentoon ärsyttää . miltä tuntuisi lappalaisesta lukea esim: stiggaa eldistä sassiin tai spittari skulaa sun öögaa, tai stadilaisesta kantakkee peelari tuppaan joutuin?????????

    • LT.

      Kuulun sukuseuraan.Minua arsyttää tinalot sukulaiset,jotka säästää kympin vuodessa jäsenmaksusta ja mölähtelevät kuin mullit hautajaisissa ja muissa suvun kokoontumisissa HEILLE niin tärkeistä asioista,joista normaalimielinen ihminen pitäisi suunsa nepparilla.Taikka sitten kehuvat lähisukulaisilleen akkojaan,joista vois sanoa,että ompa aika tavaran kaupinnut.Muori ilmaisi asian sivistyneemmin:Hänen miniät on kaikki pimeässä valkattuja:)

      • heppuuu

        :D :D :D


      • Anonyymi

        Toi oli hyvä


    • AAenaetäälpäi

      Jos hammasharja tai ruokailuväline tippuu lattialle niin heitetään roskiin. KYLLÄ ne voi pestä!!!

      • Anonyymi

        Kyllä minun mielestäni lattialle pudonneen hammasharjan voi heittää roskiin. Mutta ruokailuvälineitä ei kannata heittää. Ne voi hyvin pestä. Paitsi jos ne ovat muovisia kertakäyttöaterimia. Olen valkolainen. Minun mielipiteeni on tämä.


    • Hinnitampere

      Että ollaan ylpeitä ja esitetään valkolaasille parempaa. Pidetään möykkää ja herätetään turhaa huomiota. Varastetaan ja muutetaan totuutta. Pidetään itsestäänselvyytenä että kaikki etuudet kuuluu meille ilman koulutuksia ja yrittämistä.

    • juuli_77

      Tekopyhyys kaikessa muodossaan. Etenkin tekouskovaiset. Ei kenenkään uskoa voi arvostella mutta ihan normaalielämässä näkee paljon asioita juurikin uskovaisilla jotka eivät varmasti oo peräsin raamatusta, ihan oma tulkinta on kaaleilla raamatusta, oma uskonto . Vääränlainen ylpeys itsestään ja omistaan kun taas joitakuita sorretaan ja ei pidetä missään arvossa. Juorut muuttuu todeksi hyvinkin nopeasti

    • Raikku72

      Ehdottomasti se että pitää kysyä lupaa muuttamista varten.ei sivistyneet ihmiset tee missään enää semmoista.

      • heppuuu

        Tuo justiin on yksi hulluimmista tavoista.


      • Anonyymi

        Totta, ja kaiken huippu on se kun sellaset ihmiset jotka esittää uskovaisten keulakuvaa, on vaatimassa että ilman heidän lupaa ei saa muuttaa heidän kaupunkiin. Että kyllä on mustalaiset rikastuneet kun omistavat kokonaisia kaupunkeja. Uhkailevat vukrantaia kun ovat vuokraneet vieraspaikkakuntalaisellille mustalaisille kodin. Voi hyvät hyssykät mitähän se Jeesus mahtaa teille ahdasmielisille Taivaanportilla sanoa


    • Timper-Manne

      Voisivat nämä ns. Valkolakkiset pitää parempaa huolta omista perinteistään.

    • Katriinager

      Romanit voi harrastaa mitä tahansa sääntöjä keskenään mutta pahinta on se, että ulkopuoliset viattomat kantasuomalaiset joutuu kärsimään siitä, että romaneilla on sukuriitoja yms. Jatkuvaa möykkäämistä yöllä yms. Annan arvon kulttuurille mutta älkää häiritkö sillä suomalaisia!

    • Anonyymi

      Midihame. 😏

    • Anonyymi

      Meillä on Suomessa enemmistönä elämisen suoja, josta voi väheksyä muita. Ei se sääntö ole, eikä koske kaikkia, mutta näillä Keskustelu 24 sivuilla epäluulo- ja vihatyyliset väheksyvät viestit on hyvin edustettuina.

    • Anonyymi

      Pari vuotta sivusta seuranneena sanoisin että mies ei tee mitään ja nainen tekee kaiken. 24/7 orjuuttamista.

      • Anonyymi

        Hieno "kulttuuri".


    • Anonyymi

      Jatkuva heteron esittäminen on typerää

    • Anonyymi

      Esim keittiön puhtaus, että heitellään astioita roskiin jos ne tippuu lattialle... Koska tämmöinen tapa on keksitty? Vielä mummuni kertoi että heillä kävi mustalaisia, kulkivat hevosvaunuilla ja pyysivät josko saisivat käyttää keittiötä ruuanlaittoon. Ja saivat, kokkasivat perheelleen, söivät, olivat kiitollisia, käyttäytyivät kauniisti. Hyvin kelpasi valkolaisten keittiö missä mitään mustalaisten puhtausoppeja ei noudatettu. Mummuni on elossa eli ei tästä kovin kauaa ole.

    Ketjusta on poistettu 30 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Maksetaanko Vornaselle palkkaa 2 viikon sairaslomasta

      Eli torstain kännistä 2 viikon palkallinen sairasloma? Saako muut duunarit myös rännätä 2 viikkoa työnantajan laskuun?
      Perussuomalaiset
      243
      2111
    2. Miksi tunnet vetoa..

      Miksi tunnet vetoa juuri häntä kohtaan? Mikä sen saa aikaan?
      Ikävä
      80
      1817
    3. Mitä te palstan ihanat naiset

      Ajattelette hyvin viisaista miehistä, jotka ovat koko ajan jotenkin oudosti väärässä? Vaikka älykkyysosamääräsi olisi 21
      Sinkut
      72
      1529
    4. Tapaus Vornanen

      Se oli torstai-ilta ja kansanedustaja Vornanen oli juhlimassa seurueensa kanssa pitkän edustusviikon jälkeen. Baarissa o
      Maailman menoa
      109
      1245
    5. Nainen, kohtelin sua kuin paskaa

      Ja silti odotin että annat kaiken anteeksi. Yllätyin kun niin ei käynytkään. Olethan kaikin puolin alle mun tason ja sun
      Ikävä
      64
      1150
    6. Nainen, seuraan sun uutta elämää

      Hieman naurattaa tuo sun uusi rooli 🤭. Kun et sovi siihen mitenkään. Mutta pakkohan sulla jokin paikka olla missä hämme
      Ikävä
      53
      1115
    7. Olet kaikki mitä ikinä tahdonkaan

      Voi sinä ihana Jarno olet just se ihminen keneen menin täysin ihastumaan. Kuin salama kirkkaalta taivaalta meidän koht
      Suhteet
      19
      1056
    8. Voi hitto Rinsessa säikähdin

      Että olitkin silloin joku huijari. Huh, sano ettet ole.
      Ikävä
      11
      1044
    9. Ilona Siekkinen

      Onko Ilona Siekkinen todellinen henkilö vai tekoälyllä luotu henkilö? Koostettu monesta eri kuvasta ja liitetty yhteen m
      Yhteiskunta
      1
      970
    10. AVARN Security ja julkisen toimeksiannon laiton henkilörekisteri

      Kyseessä ei ole VR:än ylläpitämä, vaan Avarnin laiton henkilörekisteri. https://www.is.fi/kotimaa/art-2000000482739.htm
      Turvallisuuspalvelut
      13
      891
    Aihe