sukupuolitautien pelko

ahdistaaaaaaaaa

Olen nainen ja pelkään kuollakseni sukupuolitauteja. Olen elänyt selibaatissa pelkoni kanssa jo vuosia. Uskaltauduin vihdoin sänkyyn pitkäaikaisen tuttuni kanssa ja käytimme kondomia mutta jälkeenpäin hiipi karmaiseva pelko. Mitä jos sain herpeksen. En pelkää mitään muuta niin paljon kuin sitä. Olen jo alkanut miettimään itsemurhaa koska en voisi elää jos minulla sellainen sairaus olisi. Tämä fobia rajoittaa elämääni ja ihmissuhteitani. Nyt edessä on helvetillisiä päiviä kun tarkkailen tuleeko oireita jne. En tiedä mitä tehdä, olen ihan loppu henkisesti. Onko kenelläkään samaa pelkotilaa ja voisiko joku lieventää pelkojani?

5

2156

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tsemppiä sinulle

      Minulla ei ole samaa pelkoa, mutta haluan sanoa sinulle, että vaikka sukupuolitautiriski on todellinen ongelma (niitä tauteja on olemassa ja sellaisen tartunnan voi saada), on pelkosi kohtuuttoman suuri. Oikealla suojautumisella riski on hyvin pieni.

      Kondomi suojaa tartunnoilta hyvin.

      Suosittelen, että menette kumppanisi kanssa molemmat testattaviksi sukupuolitautien osalta. Silloin tiedät 100% varmuudella, ettei kumppanillasi ole tauteja.

      Vaikka käyttäisit e-pillereitä, voit silti hyvin käyttää ohessa kondomia myös vakituisessa suhteessa.

      Tietenkin on mahdollista, että vakituisessakin suhteessa kumppani pettää, saa tartunnan ja sitten tartuttaa vakituisen kumppaninsa. Kyse on luottamuksesta. Voitko luottaa kumppaniisi? Jos koet, ettet voi, ei sellaisen ihmisen kanssa parishteen rakentaminen ole muutenkaan hyvä idea. Ymmärrän toisaalta, että pelkojesi takia voit epäillä kumppaniasi, vaikkei siihen olisi aihettakaan. Näitä pelkoja olisi ehkä hyvä käsitellä jonkin ammattiauttajan kanssa?

      Herpes on varmasti ikävä tauti, mutta senkin kanssa on mahdollista elää. Olen lukenut, että se on valitettavan yleinen, monilla kuitenkin vähäoireinen. Ystävälläni on sukupuoliherpes ja hän elää silti normaalia elämää, hänellä on kumppani jne. Itsemurha ei todellakaan ole ratkaisu.

    • Vapauduin

      Täällä yksi, joka mielestään sairasti hiv:iä kuusi vuotta. Jokainen flunssa oli oire AIDS- vaiheeseen siirtymisestä, jokainen kutina jossakin tai pieni hikoilu tarkoitti tämän tappavan viruksen etenemistä. Elin (ja elän edelleen) parisuhteessa ja pelkäsin tartuttaneeni mieheni, sillä jokainen hänen sairastamansa flunssa oli myös merkki aids- vaiheesta. Se oli sellaista itsensä syynäämistä vuodesta toiseen, aivan kamalaa hommaa. Mistään en voinut nauttia, kaikki oli turhaa, sillä aina pelkäsin kohta kuolevani tai rutiinitarkastuksen yhteydessä paljastuvani.
      Lopulta rohkaistuin ja pyysin miestänikanssani hiv-testiin. Hän suostui samantien, ilman kyselyitä tai naureskelua. Ja kun menimme yhdessä kuulemaan tuloksia, hän oli varma, että kaikki on kunnossa, minä taas varma, että sairaita ollaan molemmat. Ja kummallakaan ei tautia ollut.
      Heitin siis niin pitkän pätkän elämää hukkaan, älkää muut tehkö sitä virhettä! Jokainen valvottu ja itketty yö, turhaan! Nyt aion ottaa elämästäni kaiken irti ja mennä terapiaan hoidattamaan tätä elämänpelkoani tai luulotautia. Ei sellainen ole ihmisen elämää ensinkään! Olin jo vajota uuteen pelkoon, että mitäs jos minulla on joku hepatiitti tai tulos oli väärä, mutta sitten menin luovuttamaan vertakin ja sieltä sain kuulla, että veressäni ei ole taudin tautia, ei mitään. Hoitakaa itsenne kuntoon ja nauttikaa elämästä! Mörköjä kannattaa pelätä vasta kun ne on nähnyt silmästä silmään, ei silloin kun mielikuvituksesi luo monsterin.

    • Anonyymi

      Minä sain nuorena herpeksen ja kondylooman ja sen jälkeen sairaalloinen kuolemaan johtavien tautien pelko astui kuvaan. Aihettakin on ollut pelätä, sillä minulla on ollut 20 kumppania ja monet eivät ole osanneet käyttää kondomia oikein. Viimeksi jouduin pelkäämään riskipapilloomaa, kun papa-kokeessa oli muutoksia. Korkean riskin hpv-testi oli kuitenkin negatiivinen. Aikoinaan sanottiin nimittäin, että rokote olisi pitänyt antaa ihan nuorena. Mutta voihan sen antaa niin kauan kuin niitä ei ole. Nyt otan kyllä rokotukset, varmuuden vuoksi. Vaikka käyn jo vaihdevuosia kohti. Voi olla, että uusia kumppaneita ei enää kovin paljon tule.

      • Rokutukset sinun ikäiselläsi naisella on täysin hyödyttömiä koska olet jo hankkinut ne virukset elimistöösi..Ei ne sieltä mihkään lähde, eikä ole lähtenyt.
        Hpv-viruksia on 40kpl ja nuo rokotukset suojaavat parhaimmillaankin vain puolenkymmentä virusta vastaan. Ne rokotukset on tarkoitettu sellaisille tytöille ketkä eivät ole vielä sukupuolielämäänsä aloittaneet.


    • Meitä on kyllä sellaisiakin miehiä kenen kanssa ei tarvitse viruksia pelätä....Tai on täällä ainakin yksi. Suurinosa populaatiosta on saastunut, joten huoli on kyllä ihan aiheellinen.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      39
      1671
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1351
    3. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1305
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      9
      1299
    5. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      42
      1297
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      6
      1277
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1254
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1230
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1180
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      2
      1163
    Aihe