Nyppii...

Mua jotenki nyppii älyttömästi noi kaikki puheet, että alennetaan palkkoja tai nostetaan eläkeikää. :/
Ihan järjentöntä aatella, että palkkoja laskettais, ku kaikki menot kuiteski nousee. Millähän noi herratki oikeen aattelee ?? Ei riitä kapasiteetti molempiin päihin. :/

26

256

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Aprikoitsija

      Niinpä, ja vielä se, että vanhenevien työntekijöitten palkkoja pitäisi alentaa..?
      Toisaalta, jos ajatellaan positiivisesti, sittenhän saisi luvan kanssa lorvia työpaikalla, eikös sitä tehdä töitä palkan edestä?

      • Miks muutes tuota meinattiinkaan, että vanhempien työntekijöiden palkkoja kans alas ? Kuulin kyl siitä, mut on lähteny tieto tästä harvasta nupista. :P :)


      • mii-su kirjoitti:

        Miks muutes tuota meinattiinkaan, että vanhempien työntekijöiden palkkoja kans alas ? Kuulin kyl siitä, mut on lähteny tieto tästä harvasta nupista. :P :)

        Olisi parempi kun kaikki olisi enallaan. Ei alennuksia eikä ylennyksiä. Miksi koko ajan pitää korottaa hintoja, vuokria, palkkoja, kaikkea? Se on sellainen hullun karuselli joka nousee ja nousee, kohoaa ja kohoaa, kaikkialla maailmassa. Miksi kohota, miksei voi pysyä paikallaan? Kertokaa se minulle.


      • seijaah kirjoitti:

        Olisi parempi kun kaikki olisi enallaan. Ei alennuksia eikä ylennyksiä. Miksi koko ajan pitää korottaa hintoja, vuokria, palkkoja, kaikkea? Se on sellainen hullun karuselli joka nousee ja nousee, kohoaa ja kohoaa, kaikkialla maailmassa. Miksi kohota, miksei voi pysyä paikallaan? Kertokaa se minulle.

        Tuo on kyllä hyvä kysymys ! Mitä mikäkin tulee kohta olemaan, kun kun kaikki vaan nousee..


    • Isot pojat löi kato klubilla pullosta hyvää konjakkia vetoa, kuka keksii ja kehtaa esittää vakavalla naamalla härskeimmän ehdotuksen! Nauravat sitten keskenään kansan reaktioille! :))

      • No kyl se siltä näyttääki, että porukalla keksitään mitä hulluimpia juttuja..
        Saas nähä, millon meijän happi menee verolle..


    • Fiksumpaa olisi puhua palkkojen korottamisesta luopumisesta joksikin määrä-ajaksi. Ja verojen korotuksista. Palkkojen alentaminen mahtaa olla käytännössä vaikea toteuttaa, ja mahtaisiko se sitten edes auttaa valtiontaloutta, vai kulkeutuisiko mahdollinen etu kuitenkin vain isokenkäisten taskuihin.

      Se on kyllä kiistaton tosiasia että monelle pienelle yritykselle nykyiset työvoimakustannukset ovat niin korkeat ettei pystytä palkkaamaan väkeä töihin, vaikka töitä olisikin. Välillisiä kustannuksia pitäisikin jotenkin pystyä laskemaan, ,.. mutta kun ne välilliset kustannukset koostuvat osin eläkemaksuista....joita ei pysty alnetamaan, ellei eläkeikää nosteta......

      Tiesittekö, että työntekijän bruttopalkka pitää kertoa kertoimella 1,7 ennekuin saadaan esille todelliset kustannukset jotka työntekijästä työnantajalle koituvat. Jos sinulla vaikka on palkka kaksi tonnia brutto kuukaudessa, niin työnantajalle tulet maksamaan kolmetuhatta neljäsataa. Itsellesi tuosta kahdesta tonnista saattaa jäädä käteen esimerkiksi tonniviisisataa tai vähemmän. Eli palkkakustannuksista valtava siivu menee välillisiin kustannuksiin, veroina valtiolle, kaikenlaisina vakuutusmaksuina vakuutusyhtiöille ja eläkeyhtiöille, työttömyysvakuutusmaksuina, sosiaalitukimaksuina, työterveyshuoltomaksuina, lomantuuraauskustannuksiin...lista on loputtoman pitkä. Eli KYLLÄ jokainen palkansaaja maksaa yritykselle paljon, vaikka se ei palkansaajan pussissa näy.

      • Ny tuntuu, että mä saan kyl maksaakki työnantajalle, ku terveys on melkeen menny..niska taas jumissa. :P

        Tuota eläkemaksua oon kyl miettiny..Joka kuukaus menee ihan kunnon summa, mut eipä se näy eläkekertymässä. Minä kun en tajua näistä mitään, nii täytyy täs ihmetellä. Mihin ne rahnat muutes oikeen joutuu ja jos eläkeikää nostetaan, nii ehtiihän sitä sit kuolla kupsahtamaan, nii eipä tartte sit maksaa meikäläiselle eläkerahoja. :P


      • mii-su kirjoitti:

        Ny tuntuu, että mä saan kyl maksaakki työnantajalle, ku terveys on melkeen menny..niska taas jumissa. :P

        Tuota eläkemaksua oon kyl miettiny..Joka kuukaus menee ihan kunnon summa, mut eipä se näy eläkekertymässä. Minä kun en tajua näistä mitään, nii täytyy täs ihmetellä. Mihin ne rahnat muutes oikeen joutuu ja jos eläkeikää nostetaan, nii ehtiihän sitä sit kuolla kupsahtamaan, nii eipä tartte sit maksaa meikäläiselle eläkerahoja. :P

        Mun on kansa niska usein kippeenä :/ Tänään kävin hierojalla, se aina vähän auttaa jumeihin.

        Joo, työntekijältä menee 5,15% eläkemaksuja palkastaan, mutta työnantaja maksaa eläkelaitokselle vielä palkan lisäkuluina yli 22% työntekijäeläkemaksuja jokaisen työntekijänsä palkkakertymällä laskettuna.. Elikkäs neljässä vuodessa eläkekassaan kertyy karkeasti laskettuna puolentoista vuoden eläke(koska eläke on kuitenkin pienempi kuin palkka)...neljässäkymmenenssä vuodessa eläkettä tulisi siis "tienatuksi" viidestätoista vuodesta... Kuitenkin nykyään eläkkeellä ollaan jopa kolmekymmentä vuottakin. Työssä olisi maalaisjärkimatematiikalla pitänyt olla kahdeksankymmentä vuotta että kolmenkymmenen vuoden eläkkeet olisi tullut tienatuksi :D :D


      • Kummallinen juttu
        TaikisN kirjoitti:

        Mun on kansa niska usein kippeenä :/ Tänään kävin hierojalla, se aina vähän auttaa jumeihin.

        Joo, työntekijältä menee 5,15% eläkemaksuja palkastaan, mutta työnantaja maksaa eläkelaitokselle vielä palkan lisäkuluina yli 22% työntekijäeläkemaksuja jokaisen työntekijänsä palkkakertymällä laskettuna.. Elikkäs neljässä vuodessa eläkekassaan kertyy karkeasti laskettuna puolentoista vuoden eläke(koska eläke on kuitenkin pienempi kuin palkka)...neljässäkymmenenssä vuodessa eläkettä tulisi siis "tienatuksi" viidestätoista vuodesta... Kuitenkin nykyään eläkkeellä ollaan jopa kolmekymmentä vuottakin. Työssä olisi maalaisjärkimatematiikalla pitänyt olla kahdeksankymmentä vuotta että kolmenkymmenen vuoden eläkkeet olisi tullut tienatuksi :D :D

        Puolustusvoimista voi jäädä eläkkeelle periaatteessa jo 45 vuotiaana, jos olet ollut palvelukssa 25 vuotta.
        Eräs sukulaiseni jäi eläkkeelle 47 vuotiaana ja tekee silti töitä muulla alalla, kummastakin verotus 22% ja kehdataan puhua, että valtion leipä on pitkä ja kapea


      • TaikisN kirjoitti:

        Mun on kansa niska usein kippeenä :/ Tänään kävin hierojalla, se aina vähän auttaa jumeihin.

        Joo, työntekijältä menee 5,15% eläkemaksuja palkastaan, mutta työnantaja maksaa eläkelaitokselle vielä palkan lisäkuluina yli 22% työntekijäeläkemaksuja jokaisen työntekijänsä palkkakertymällä laskettuna.. Elikkäs neljässä vuodessa eläkekassaan kertyy karkeasti laskettuna puolentoista vuoden eläke(koska eläke on kuitenkin pienempi kuin palkka)...neljässäkymmenenssä vuodessa eläkettä tulisi siis "tienatuksi" viidestätoista vuodesta... Kuitenkin nykyään eläkkeellä ollaan jopa kolmekymmentä vuottakin. Työssä olisi maalaisjärkimatematiikalla pitänyt olla kahdeksankymmentä vuotta että kolmenkymmenen vuoden eläkkeet olisi tullut tienatuksi :D :D

        No huh.. :P
        Tos alempana kerrottiin puolustusvoimista. Oliski pitäny tälläytyä sinne töihin. :))


      • Kummallinen juttu kirjoitti:

        Puolustusvoimista voi jäädä eläkkeelle periaatteessa jo 45 vuotiaana, jos olet ollut palvelukssa 25 vuotta.
        Eräs sukulaiseni jäi eläkkeelle 47 vuotiaana ja tekee silti töitä muulla alalla, kummastakin verotus 22% ja kehdataan puhua, että valtion leipä on pitkä ja kapea

        Sun teksti jäiki ylemmäs.. ;)
        Puppua sitä puhutaan muutenki, nii miksei siis valtion leivästäki. :)


      • mii-su kirjoitti:

        No huh.. :P
        Tos alempana kerrottiin puolustusvoimista. Oliski pitäny tälläytyä sinne töihin. :))

        No mihkäs se viesti häipy, minkä kirjotin Taikikselle ???? Eikä siitä ole kauaakaan. :P Täällä kummittelee.. :O


      • mii-su kirjoitti:

        No mihkäs se viesti häipy, minkä kirjotin Taikikselle ???? Eikä siitä ole kauaakaan. :P Täällä kummittelee.. :O

        No hitto...:D Olihan se tuossa..


      • mii-su kirjoitti:

        No hitto...:D Olihan se tuossa..

        Mikäs sekopää täällä on ollut vauhdissa :DDD Nyt oli mun vuoro revetä :)


      • Kummallinen juttu kirjoitti:

        Puolustusvoimista voi jäädä eläkkeelle periaatteessa jo 45 vuotiaana, jos olet ollut palvelukssa 25 vuotta.
        Eräs sukulaiseni jäi eläkkeelle 47 vuotiaana ja tekee silti töitä muulla alalla, kummastakin verotus 22% ja kehdataan puhua, että valtion leipä on pitkä ja kapea

        Se taitaa tuo valtion leivän kapeus olla vain herhakäsitys.

        Minulla on sellainen mielikuva, että puolustusvoimissakin oltaisiin eläkkeellepääsyä jonkun verran kiristetty. Mihinkähän tuo varhainen eläkkeellepääsy edes perustuu, katsotaanko kenties ettei kahdenkymmenenviiden vuoden palveluksen jälkeen kunto ole tarpeeksi kova armeijan töihin.

        Minä aloitin aikanaan vakituisen työssäkäynnin 17 vuotiaana, olisipa ollut upeaa jäädä eläkkeelle nelikakkosena :)) Vaan ei sitä tavan kansalainen taida kohta päästä eläkkeelle ollenkaan. Työurien pidentäminen pitäisi aloittaa alkupäästä, eikä loppupäästä. Nykyisin kun opiskellaan ja opiskellaan ja opiskellaan.......vuosikausia, jopa kymmeniä....valtion(veronmaksajien) tuilla.


      • TaikisN kirjoitti:

        Se taitaa tuo valtion leivän kapeus olla vain herhakäsitys.

        Minulla on sellainen mielikuva, että puolustusvoimissakin oltaisiin eläkkeellepääsyä jonkun verran kiristetty. Mihinkähän tuo varhainen eläkkeellepääsy edes perustuu, katsotaanko kenties ettei kahdenkymmenenviiden vuoden palveluksen jälkeen kunto ole tarpeeksi kova armeijan töihin.

        Minä aloitin aikanaan vakituisen työssäkäynnin 17 vuotiaana, olisipa ollut upeaa jäädä eläkkeelle nelikakkosena :)) Vaan ei sitä tavan kansalainen taida kohta päästä eläkkeelle ollenkaan. Työurien pidentäminen pitäisi aloittaa alkupäästä, eikä loppupäästä. Nykyisin kun opiskellaan ja opiskellaan ja opiskellaan.......vuosikausia, jopa kymmeniä....valtion(veronmaksajien) tuilla.

        OHOS...harhakäsitys, piti sanomani. Hitsit, taa pääsee mii-su irvailemaan :)))


      • TaikisN kirjoitti:

        OHOS...harhakäsitys, piti sanomani. Hitsit, taa pääsee mii-su irvailemaan :)))

        Ohos..Mulla olis jääny toi huomaamatta, jos et olis sanonu.. Sulta sitä tippuu noita uusia sanoja. ;)))


      • TaikisN kirjoitti:

        Mikäs sekopää täällä on ollut vauhdissa :DDD Nyt oli mun vuoro revetä :)

        Kyl musta tuntuki eilen ihan sekopäältä, ku mä en ensin nähny tota viestiä, ja sit ykskaks hupsis se oliki siinä. :DD


      • pienipalkkane

        Sitä palkkaa vastaan työtä työnantajalle tehdään. Kukaan ilmatteks työtä tee!


    • Noo.. Miulle sopii mainiosti että palkka annetaan työpanoksen mukaan.

      Ja sopisi vaikka sekin että palataan siihen mikä eläkkeessä alunperin oli tarkoitus. Kun eläkettä aikoinaan päätettiin maksaa, ja kun eläkeikärajaa asetettiin, se laitettiin siihen missä oli ihmisten keskimääräinen elinikä. Sen ylittäneitä ei kehdattu enää töihin patistaa. Sillä periaatteella eläkeikää voisi nostaa viisitoista vuotta. Mutta huomioitakoon eläkeiässä, että naiset elävät kymmenen vuotta pidempään kuin miehet... ;-))

      • No milläs lailla sitä seurataan, kuka panostaa eniten ? :)

        Tulipa täs mieleen, et mistähä se muutes johtuu, että naiset elää pitempään.. :P Rääkätäänkö me miehet kuoliaiks ?


      • mii-su kirjoitti:

        No milläs lailla sitä seurataan, kuka panostaa eniten ? :)

        Tulipa täs mieleen, et mistähä se muutes johtuu, että naiset elää pitempään.. :P Rääkätäänkö me miehet kuoliaiks ?

        Niin, syyksi on viimeksi tässä tarjottu geenejä. Kuten tiedetään, naiset ovat kromosomistoltaan tyyppiä XX ja miehet XY. Naisilla on siis kaksi X-kromosomia kuten kaikkia muitakin kromosomeja, miehillä vain yksi. Jos siis miehen ainoassa X-kromosomissa on sattumalta heikonlainen geeni, se vaikuttaa suoraan miehen elintoimintoihin, mutta jos naisella on se sama geeni, hänellä voi olla siitä terve variantti toisessa X-kromosomissaan eikä tuo haitta näy hänen elämässään millään lailla...

        Tietysti tuo testosteroni sinällään, joka miehistä miehiä tekee, on aikamoinen doping-aine ja siksi miesten elämä tuntuu olevan myös aika riskipitoista verrattuna naisiin joilla sitä hormonia on paljon vähemmän.


    • Minun on vaikea ymmärtää näiden tilastopelottelijoiden jorinoita. Tilastoilla on helppo rakentaa emovalhe. Politiikassa on tärkeää, että on paljon sanottavaa. Kun sen sanottavan odotuksen ajoitus tai mitettavuus viedään riittävän kauaksi tästä päivästä, ja irrotetaaan aiheen ongelmallisuudesta, siitä tulee puhdas ja jalo tulevaisuuden skenaario.
      Eläkeiän nosto: Onko niitä töitä mitä pitkään tehdään? Euroopassa on laajalti työttömyyttä. Tuotanto kehittyy ja sirtyy vastaisuudessakin maan rajojen yli. Ennenaikaista pitää nykyisen kaltaista mekkalaa aiheesta, sanon minä.
      Tänä päivänä monella alalla yhä harvempi pystyy tai saa työskennellä nykyisiinkään eläkeikiin pitkissäkään työsuhteissa. Pätkätöitä kait vielä vaikeammin kuusikymppiselle järjestyy?
      Ihmissuhteet työpaikoilla on paljolti työnantajan toimesta kieroutettu. Kilpailla pitää kaikesta vaikka oman työ tarkoituksenmukaisuuden kustannuksella. Heijastuu myös yksityiselämään. Uupumus varmaan yksi suurimpia rajoitteita työajan odotteelle. Tykytoiminnan tavoitteet kaatuu usein ahdistavan työyhteisön, ei varsinaisen työsuorituksen tuoman henkisen pahoinvoinnin myötä.
      Poliittisten päätösten, yleisen asenteen ja -ilmapiirin mahdollistama kaikkien nykynuorten motivointi ja huolenpito työelämään saamiseksi olisi ensteksi. Sitten voi katsoa parinkymmenen vuoden päästä onko meillä työlle tekijöitä. Ilahduttavaa, että Presidettimme on tehnyt aloitteen nuorten puolesta. Minulle käsittämättömästä syystä siitä ei puhuta tarpeeksi, tai jopa osa kansastamme karsastaa moista aloitteellisuutta.
      Minun käsittääkseni nykyisin työnantajat kyllä "heittää" vanhemman ikäluokan edustajan ulos jos vaan nuori löytyy paikalle. Jatkossa vaan pitäisi huolehtia siitä, että nää nyt nuoret jaksaisi työssä suurilukuisena joukkona pitempään kuin nykyään jaksetaan. Eläkeiän nosto jää muutamien teräsvaarien ja rautarouvien työurien pidennyksiksi jos ei neno työpaikoilla muutu.

    • talouden valo

      Totta tuo. Minusta pitäisi tehdä päinvastoin, alentaa eläkeikää ja nostaa palkkoja. Nyt siihen on mahkuja kun Niinistö alensi palkkaansa.

      • Eläkeikä ainaski alemmas. :)

        Enpä olis uskonu, että Niinistö teki noin hienon jutun. Saas nähä, meneekö toi läpi.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Marin on ehkä maailman kaunein "Nelikymppinen"

      Marinin julkaisu on saanut yli 68 500 tykkäystä. Postauksen kommenttikentässä ylistetään paljon Marinin kauneutta, jota
      Maailman menoa
      325
      2675
    2. Vernu Vasunta

      On mahotonta miten marjanpoimijoita on kohdeltu! Eikö paremmalla kohtelulla olisi saanut paremman tuloksen?
      Suomussalmi
      87
      2012
    3. En kelpaa sinulle

      Varattuna - olen sinulle ongelma. Eroaminen vuoksesi voi olla turhaa, sillä me ei puhuta, kun olen varattu ja kumpikin v
      Ikävä
      120
      1590
    4. Taidat vanhempi nainen

      Haluta sen tien itsellesi. juokse vaan karkuun ! Pahentaa vaan asiaa.Pitäs toimia ihan toisin päin
      Ikävä
      73
      1124
    5. Hetkeäänkään miettimättä ottaisin sinut

      Mutta mitä mieltä miehesi siitä olisi?
      Ikävä
      70
      988
    6. Olisi kiva tietää miksi pidät minusta?

      Miehelle kysymys :)
      Ikävä
      61
      963
    7. Voi nainen...

      Kun luovutit meistä liian aikaisin, just kun aloin oppimaan sinua. Jos oisin alussa jo lukenut aiheesta oisin voinut toi
      Ikävä
      41
      910
    8. Venäjä aikoo yksipuolisesti muuttaa rajalinjauksia Suomenlahden itäosassa

      Venäjä aikoo muuttaa rajalinjauksia Suomenlahden itäosassa Venäjän saarten eteläpuolella. Ylen jutussa kerrotaan mm.
      Maailman menoa
      143
      863
    9. Suomi lähettää tarkkailijoita merialueelle

      Venäjä on ilmoittanut aikovansa ylittää Suomen merialueen rajat kysymättä lupaa kertomalla että Suomen merialueen raj
      Maailman menoa
      276
      798
    10. Naiselle kysymys

      Mitä oikein näet minussa?
      Ikävä
      40
      714
    Aihe