Vaasan tekusta vaan tekniikkaa

Vaasan tekusta

En uskalla tuonne dieselmoottorien asiantuntijoiden kirjoituksiin värinästä ja tärinästä kirjoittaa. Laitan oman tietoni tähän. Kun kampiakseli on liikkunut kello kolmeen, eli 90 astetta, eli neljänneksen kierrostaan, niin sen kiertokanki puskee mäntää vasemmalle ja kampiakselin polvea oikealle. Samalla on juuri suurin painevoima sylinterissä. Happi on yhtynyt polttonesteeseen 85-90% ja lämpötila on 800- 970 C asetetta.
On luonnollista, että kun voina puskee blokia vasemmalle männällä ja oikealle kampiakselista, niin blokiin tulee vääntövoima. Se pyrkii heilauttamaan vastapäivään. Tämä on vain yksi lisävoima, mikä mäntämoottorissa esiintyy muodostaen värähtelyä.
Joku väittää, että monisylinterisessä moottorissa ei ole värinää ja kaikki voimat ovat tasapainossa. Se on valetta! Kaikki massat, jotka kiihtyvät, joko positiivisesti vauhtiin tai hidastuvat nopeudeltaan nollaan, muodostaa epätasapainoa, joka värähtelee. On tietämättömyyttä väittää muuta. Sitä tietämättömyyttä on tämän saitin kirjoitukset yleensä täynnä. Olkoon fysiikasta mekaniikasta tai kemiasta kysymys.

23

282

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ilmeisesti tässä viitataan kirjoituksiini, joten perustelu lienee paikallaan.

      Alkuosaan vääntövärähtelystä ei erimielisyyttä ole kai muuta kuin maksimimomentin esiintymiskohta.
      Mekaaniselta sijoitukseltaan momentti olisi suurimmillaan kun kiertokangen ja kammenpolven kulma on 90 astetta(ei 90 ast. kampikulma), mikäli paine olisi männän päällä vakio tai suurimmillaan, mutta noilla kohdin se ei ole kuin osa maksimipaineesta, tilavuuden muutos kun pienentää painetta eksponentaalisesti (adiabaatti) ja kun dieselissäkin parhaillaan paineen maksimi ja syöttö päättyy alle 20 aeteen, suurin momentti on 35...45 asteen paikkeilla.(kk)

      Massavoimien aiheuttama "tärinä" ei riipu yksittäisistä voimista, vaan niiden yhteisvaikutuksesta.
      Esimerkiksi 2-syl bokserissa molemmissa männissä jne. vaikuttaa normaalit massavoimat, mutta jos ne ovat toisilleen vastakkaiset, ne kumoavat toisensa ja moottoriin kokonaisuudessaan ei vaikuta mitään liikettä aiheuttavaa voimaa.
      Moottorien yhteydessä puhutaan vapaista massavoimista ja momenteista, joita jää vaikuttamaan eri tavalla erityyppisissä moottoreissa.
      Vapaat massavoimat voivat olla, tai joissain tapauksissa voidaan saattaa tasapainoon, mutta vääntömomentteja ei voida eliminoida täysin.

      Siinä selvennettynä aikaisemmat väitteeni, ne eivät ole mielipiteitä, vaan suhteellisen helposti todettavissa sekä käytännössä että laskennallisesti.

      Ps.
      Kuten oikein totesit, palsta on tietämättömyyttä täynnä ja kummallista kiihkoa sekoittaa joka väliin asiaan kuulumatonta aineistoa.

      • Vaasan tekusta

        Enempää en ala kanssasi väitellä tästä, koska kuulut väittelijöihin, joka alkavat herjata muilla nimimerkeillään ja "googletiedoillaan".
        Tämän vastaan edelleenkin mielettömään väitteeseesi, ettei mäntämoottorissa synny värinää.
        "Kaikki massat, jotka kiihtyvät, joko positiivisesti vauhtiin, tai hidastuvat nopeudeltaan nollaan, muodostaa epätasapainoa, joka värähtelee."
        Tätä ei kykene netissäkään kumoamaan googlepojat, tai häiritsijäheput.

        Ajoin yhden kesäkauden BMW- merkkistä boxer -moottorista moottoripyörää. Jos joku taas väittää, ettei siinä ollut moottorivärinää, niin se ei tiedä mitä värinä on!

        Mäntä ei ole liikkunut matkastaan vielä puolta matkaansa, kun polvenkulma on kiertokankeen 90 astetta. Polttoneste - happiyhdistelmä on laboratoriokokeissa todettu olevan silloin lähes yhtynyttä ja sylinteripaine on kovimmillaan.


      • Vaasan tekusta kirjoitti:

        Enempää en ala kanssasi väitellä tästä, koska kuulut väittelijöihin, joka alkavat herjata muilla nimimerkeillään ja "googletiedoillaan".
        Tämän vastaan edelleenkin mielettömään väitteeseesi, ettei mäntämoottorissa synny värinää.
        "Kaikki massat, jotka kiihtyvät, joko positiivisesti vauhtiin, tai hidastuvat nopeudeltaan nollaan, muodostaa epätasapainoa, joka värähtelee."
        Tätä ei kykene netissäkään kumoamaan googlepojat, tai häiritsijäheput.

        Ajoin yhden kesäkauden BMW- merkkistä boxer -moottorista moottoripyörää. Jos joku taas väittää, ettei siinä ollut moottorivärinää, niin se ei tiedä mitä värinä on!

        Mäntä ei ole liikkunut matkastaan vielä puolta matkaansa, kun polvenkulma on kiertokankeen 90 astetta. Polttoneste - happiyhdistelmä on laboratoriokokeissa todettu olevan silloin lähes yhtynyttä ja sylinteripaine on kovimmillaan.

        En ymmärtänyt viimeistä heittoasi, lienetkö sotkenut jotenkin, mutta kiistely on tarpeetonta antaa asioiden puhua puolestaan.

        Jos kammenkulma on 90 astetta, mäntä on tullut jo puolenvälin alapuolelle ja mm tästä linkistä voit suunnilleen todeta paineen käyttäytymisen, jo 45 asteen kammenkulma vastaa noin 40 kuvassa.

        http://www.pdvconsult.com/images/CylPress5.jpg

        Männän ja kiertokangen massavoimien kokonaisvaikutus on helposti todettavissa mm yksinkertaisella ohjelmalla tai plotterilla, sylinterinsuuntainen voima (muistaakseni, tarkista) on W^2'm(cos(a) r/Lcos(2a)), muuttujat on sinulle kai tuttuja, ja koita vaikka suoraa 6 syl ja toteat summat nollaksi.


      • Julamal myrkky
        e.d.k kirjoitti:

        En ymmärtänyt viimeistä heittoasi, lienetkö sotkenut jotenkin, mutta kiistely on tarpeetonta antaa asioiden puhua puolestaan.

        Jos kammenkulma on 90 astetta, mäntä on tullut jo puolenvälin alapuolelle ja mm tästä linkistä voit suunnilleen todeta paineen käyttäytymisen, jo 45 asteen kammenkulma vastaa noin 40 kuvassa.

        http://www.pdvconsult.com/images/CylPress5.jpg

        Männän ja kiertokangen massavoimien kokonaisvaikutus on helposti todettavissa mm yksinkertaisella ohjelmalla tai plotterilla, sylinterinsuuntainen voima (muistaakseni, tarkista) on W^2'm(cos(a) r/Lcos(2a)), muuttujat on sinulle kai tuttuja, ja koita vaikka suoraa 6 syl ja toteat summat nollaksi.

        Sylinterissä, jossa iskupituus on 100 mm on mäntä kampiakselin ensimmäisen 15 asteen aikana liikkunut vain 6 mm. Seuraavaksi se on liikkunut 12 mm kun kammen polvi on 39% kohdalla ja sen ollessa 45 % kohdalla liikettä on ollut 41 mm. Ei siis ole missään tapauksessa yli puolen välin.
        Prof. Saarialho: Autotekniikan käsikirja Moottori sivut ** - *'


      • Julamal myrkky kirjoitti:

        Sylinterissä, jossa iskupituus on 100 mm on mäntä kampiakselin ensimmäisen 15 asteen aikana liikkunut vain 6 mm. Seuraavaksi se on liikkunut 12 mm kun kammen polvi on 39% kohdalla ja sen ollessa 45 % kohdalla liikettä on ollut 41 mm. Ei siis ole missään tapauksessa yli puolen välin.
        Prof. Saarialho: Autotekniikan käsikirja Moottori sivut ** - *'

        Männän liikkeeseen vaikuttaa myös kampisuhde, mutta nuo lukemat on hyvinkin todellisia.

        Jos sylinterin puristussuhde olisi 18, iskun pituus 100 ja maksimipaine yläkuolokohdassa, niin kun mäntä liikkuu sen 6 mm, paine on pienentynyt vajaaseen puoleen, 12 mm kohdalla n.5 osaan jne.

        Dieselissä (kin) maksimipaine on yläkuolokohdan jälkeen, ja jos se olisi 15 asteen (6 mm) kohdalla, niin 12mm kohdalla n. 60% ja 41 mm (kampikulma 45 ast) paine olisi enää noin 15 % maksimista, siksi suurin momentti on aika yläosassa männän liikettä.

        - Termodynamiikka -> kaasun tilamuutokset.

        Ps.
        Vain kampiakselikulmalla 90 astetta väitettiin männän olevan alle puolivälin, mutta sillähän ei ole tässä merkitystä.


      • Jsk1234
        e.d.k kirjoitti:

        Männän liikkeeseen vaikuttaa myös kampisuhde, mutta nuo lukemat on hyvinkin todellisia.

        Jos sylinterin puristussuhde olisi 18, iskun pituus 100 ja maksimipaine yläkuolokohdassa, niin kun mäntä liikkuu sen 6 mm, paine on pienentynyt vajaaseen puoleen, 12 mm kohdalla n.5 osaan jne.

        Dieselissä (kin) maksimipaine on yläkuolokohdan jälkeen, ja jos se olisi 15 asteen (6 mm) kohdalla, niin 12mm kohdalla n. 60% ja 41 mm (kampikulma 45 ast) paine olisi enää noin 15 % maksimista, siksi suurin momentti on aika yläosassa männän liikettä.

        - Termodynamiikka -> kaasun tilamuutokset.

        Ps.
        Vain kampiakselikulmalla 90 astetta väitettiin männän olevan alle puolivälin, mutta sillähän ei ole tässä merkitystä.

        Kyllähän moottorit suunnitellaan siten, että nuo tärinävoimat kokonaisuudessaan kumottaisiin. Mutta eihän se kokonaan koskaan onnistu, moottoria ei voi pultata suoraan kiinni runkoon.

        Miten nuo teoriajargonit fysiikasta liittyvät veneilyyn? Usein on voimavektorit pielessä, milloin on unohdettu taas joku toinen asia. Silloin kun moottoreita valmistetaan, niissä on toleransseja. Mikään mitta ei mene absoluuttisen kohdalleen. Sitten kun moottoreita käytetään, jokin suutin voi alkaa tukkeutua enemmän kuin joku toinen. Sitten voidaan kysyä, mitä hyötyä oli näistäkin edk:n kirjoituksista? Ei mitään, enemmän olisi hyödyttänyt huoltaa suuttimet.


      • tietäjät, kertokaa
        e.d.k kirjoitti:

        Männän liikkeeseen vaikuttaa myös kampisuhde, mutta nuo lukemat on hyvinkin todellisia.

        Jos sylinterin puristussuhde olisi 18, iskun pituus 100 ja maksimipaine yläkuolokohdassa, niin kun mäntä liikkuu sen 6 mm, paine on pienentynyt vajaaseen puoleen, 12 mm kohdalla n.5 osaan jne.

        Dieselissä (kin) maksimipaine on yläkuolokohdan jälkeen, ja jos se olisi 15 asteen (6 mm) kohdalla, niin 12mm kohdalla n. 60% ja 41 mm (kampikulma 45 ast) paine olisi enää noin 15 % maksimista, siksi suurin momentti on aika yläosassa männän liikettä.

        - Termodynamiikka -> kaasun tilamuutokset.

        Ps.
        Vain kampiakselikulmalla 90 astetta väitettiin männän olevan alle puolivälin, mutta sillähän ei ole tässä merkitystä.

        Voikohan painetta laskea noin yksioikoisesti. Millaisella nopeudella palo tapahtuu sytytyksen jälkeen ja sen mukana kaasun lämpötila? Minä en tiedä, kysympähän vaan.


      • tietäjät, kertokaa kirjoitti:

        Voikohan painetta laskea noin yksioikoisesti. Millaisella nopeudella palo tapahtuu sytytyksen jälkeen ja sen mukana kaasun lämpötila? Minä en tiedä, kysympähän vaan.

        Niin ja näin.

        Palamisnopeus riippuu hyvin monesta asiasta, ylivoimaisesti merkittävin on pyörteilynopeus.

        Laskemalla saataisi vain arvioita, mutta nykymenetelmin koko palotapahtuma on käytännössä sekä paineen että lämpötilan osalta mitattavissa ja mm internet ja muut alan julkaisut on pullollaan autenttista mittaustietoa, joihin laskelmien muuttujat voidaan sopeuttaa ja jotkin muutokse hyvinkin tarkasti kalkyloitua.


    • Katse peiliin

      Katkerako jostain ?

      Keskustelupalstalla vain keskustellaan, ei tehdä moottoreita eikä muutakaan, tyydytään siihen mitä on toleransseja myöten.

      Edk. ja muidenkin asiallista tietoa on mielenkiintoista lukea, itseasiassa mikä hyvänsä kirjoitus joka poikkeaa tavanomaisesta hihittäjäpostista on plussaa.
      jopa ne aina toistuvat ohjeet : "huolla suuttimet" vastauksena kaikkiin vikoihin, kun ei muuta osaa ja ääneen on päästävä.

      Kyllä kai moottori kuuluu jonkinlaisena osana moottoriveneilyyn, vai ?

    • täysimoukka

      Ei millään väittämällä, tai teorian kaavalla liikkuvien massojen hidastuvia reaktiovoimia saada nollaan. Sen tiesi jo Newton satoja vuosia sitten. Tykin reaktio olisi vaimennettu jo 400 vuotta sitten, jos mahdollista. Toisaalta raketin toiminta perustuu juuri reaktioon.

      Käytännön elämästä tiedoksi, että Henry Rolls halusi jo 1924 "tärinättömän moottorin" sellaista suunniteltiin ja rakennettiin kaikella tietämyksellä. Syntyi monimutkainen lisäkampien ja epätasapainojen pyörivä sekamelska. Nyky R-R:sssä on V-moottori, jonka jokaista mäntää kohden on oma kiertävä vastapaino. Se lisää painoa, hintaa, voitelutarvetta ja rikkoutumisriskiä. Eikä se moottori kovin tärinättömältä näytä. Olen muutamaa käydessä katsonut.

      E.d.K:in diagrammiin voisi mainita, että nykyinen nopeakäyntinen ja ahdettu diesel antaa hieman leveämmän pinta-alan ykk:sta piirtämään aikajanalle. Se tarkoittaa, että kaasujen lämpötila sylinterissä ei laske niin nopeasti. Paine säilyy vähemmän muuttuvana polven pyörintäliikkeen asteille 12 - 16 saakka.

      Happipolttonesteen yhtymiskyky / pyörteisyyden dynamiikka muuttuu, kun palorintaman nopeus ylittää tietyn (Whalbergin) pisteen. W tutki kaasuturbiinien erästä ongelmaa, kun siiven jättöpinnalla ilmeisesti oli vastapyörre, joka söi energiaa. Se on saatu nykyään pieneksi muotoilun avulla.
      Nykyiset, nopeat moottorit alkavat olla palorintamassaan W pisteen kohdalla. Se tehneen sylinterin ja männän muodostamaan liitokseen W- pyörteen.

      • " Nyky R-R:sssä on V-moottori, jonka jokaista mäntää kohden on oma kiertävä vastapaino. Se lisää painoa, hintaa, voitelutarvetta ja rikkoutumisriskiä. Eikä se moottori kovin tärinättömältä näytä. Olen muutamaa käydessä katsonut. "

        Vaikea ymmärtää yo kirjoittajan tarkoitusta, mutta oikaistaan nyt kuitenkin.

        Nykyään lähes kaikissa moottoreissa on dynaamisesti tasapainoitettu kampiakseli, eli jokaisella kaulalla on omat vastapainot.

        90 asteisessa, ristiakselisessa V8 moottorissa on normaalia suuremmat vastapainot pituussuuntaisen momentin takia joko vain laitimmaisilla tai kaikilla neljällä kaulalla.
        Jokaiselle männälle ei sentään ole erikseen mitään limppuja, eikä kampiakselin massan lisäys ole pelkästään haitaksi, rikkoutumisriskiä on paha perustella ja voitelutarvettakin vastapainot vaan vähentää.

        Rollsin koneetkin on jo aikaa olleet BMW.n 12 kannuisia.


      • täysmoukka
        e.d.k kirjoitti:

        " Nyky R-R:sssä on V-moottori, jonka jokaista mäntää kohden on oma kiertävä vastapaino. Se lisää painoa, hintaa, voitelutarvetta ja rikkoutumisriskiä. Eikä se moottori kovin tärinättömältä näytä. Olen muutamaa käydessä katsonut. "

        Vaikea ymmärtää yo kirjoittajan tarkoitusta, mutta oikaistaan nyt kuitenkin.

        Nykyään lähes kaikissa moottoreissa on dynaamisesti tasapainoitettu kampiakseli, eli jokaisella kaulalla on omat vastapainot.

        90 asteisessa, ristiakselisessa V8 moottorissa on normaalia suuremmat vastapainot pituussuuntaisen momentin takia joko vain laitimmaisilla tai kaikilla neljällä kaulalla.
        Jokaiselle männälle ei sentään ole erikseen mitään limppuja, eikä kampiakselin massan lisäys ole pelkästään haitaksi, rikkoutumisriskiä on paha perustella ja voitelutarvettakin vastapainot vaan vähentää.

        Rollsin koneetkin on jo aikaa olleet BMW.n 12 kannuisia.

        jaahas ... googlauksen kuningas vielä sinisellä vipottaa ja pyrkii nokkelaksi!
        Kukaan ei ole kirjoittanut kampiakselin vastapainoista. Mistä hourailet taas väkätykseesi sen? On kirjoitettu vastapainoakselista ja niiden painoista

        R-R:n moottorit voi nyt olla BMW:tä. Kuitenkin liikenteessä olevista Rolleista on 90 % sen omilla moottoreilla. Mistä tämän sait kilisemään kalloosi?

        Ax 210 mallissa nyt sattuu olemaan kirjoitetut kampilaakerit. Sille et sinäkään räkätykselläsi mitään mahda, vaikka googlaisit nyt loppu päivän. Googlaa nyt R-R halkileikkauskuva ja kysy mamilta neuvoa!


      • No jopas jotain
        täysmoukka kirjoitti:

        jaahas ... googlauksen kuningas vielä sinisellä vipottaa ja pyrkii nokkelaksi!
        Kukaan ei ole kirjoittanut kampiakselin vastapainoista. Mistä hourailet taas väkätykseesi sen? On kirjoitettu vastapainoakselista ja niiden painoista

        R-R:n moottorit voi nyt olla BMW:tä. Kuitenkin liikenteessä olevista Rolleista on 90 % sen omilla moottoreilla. Mistä tämän sait kilisemään kalloosi?

        Ax 210 mallissa nyt sattuu olemaan kirjoitetut kampilaakerit. Sille et sinäkään räkätykselläsi mitään mahda, vaikka googlaisit nyt loppu päivän. Googlaa nyt R-R halkileikkauskuva ja kysy mamilta neuvoa!

        Nimimerkki "täysmoukka" kirjoittaa:

        " Nyky R-R:sssä on V-moottori, jonka jokaista mäntää kohden on oma kiertävä vastapaino ... "
        " Kukaan ei ole kirjoittanut kampiakselin vastapainoista.....On kirjoitettu vastapainoakselista ja niiden painoista "

        Mitään tamäntasoista kohtaa harvoin.
        Asiapohja on samaa tasoa kuin aikaisemmat
        " kupariveneet ja kosanikuumennukset".

        Onneksi kirjoittajan nimimerkki sentään osui nappiin.


      • Urbaanilegendaa

        "Henry Rolls halusi jo 1924 "tärinättömän moottorin" sellaista suunniteltiin ja rakennettiin kaikella tietämyksellä. Syntyi monimutkainen lisäkampien ja epätasapainojen pyörivä sekamelska."

        Mitään kyseistä moottoria ei koskaan ole ollut olemassa, sen enenpää kuin Henry Rolls. iakaan.


    • Ketä nyt uskoisi

      Taidan kallistua e.d.k.n kannalle.
      Laitoin googleen hauksi -vapaat massavoimat- ja heti toisena oli opinnäytetyö -POLTTOMOOTTORISSA VAIKUTTAVIEN VOIM- pdf esitys, jossa on kohdassa 11 jopa esitetty mitä voimia jää missäkin moottorissa ja missä ei !

      Dieselin palamisnopeus on vähän väärä ilmaus, kun polttoaine suihkutetaan nesteenä sen on ensin höyrystyttävä ennen syttymistä ja kuorutuminen vie oman aikansa.

      • merkkonommi
        Ääh. kirjoitti:

        Linkki jäi

        http://www.google.fi/url?sa=t&rct=j&q=vapaat massavoimat&source=web&cd=2&ved=0CDsQFjAB&url=http://publications.theseus.fi/bitstream/handle/10024/27945/Ossi_Lintula.pdf?sequence=1&ei=NWrRUOqREMLeswbojIGQAg&usg=AFQjCNHAzfwYA1YwNTsNV-j7dw-SDjXBYw&bvm=bv.1355534169,d.Yms

        Erittäin hyvä linkki. Sen viimeisestä kaaviosta maallikkokin tajuaa, että massavoimia ja tärinää syntyy vaivaksi asti. Samalla havaitaan, että tavattomasti on tehty keksintöjä, ratkaisuja ja villejä juttuja tuon tärinän pitämiseksi mahdollisimman pienennä.
        Väittelyyn ei kannata enää puuttua,kun tiedämme nyt, että massavoimat täristää ja massavoimien kerrannaisia voidaan hyväksi käyttää tärinän pitämiseksi siedettävänä.


      • 40-vuotta asentajana
        merkkonommi kirjoitti:

        Erittäin hyvä linkki. Sen viimeisestä kaaviosta maallikkokin tajuaa, että massavoimia ja tärinää syntyy vaivaksi asti. Samalla havaitaan, että tavattomasti on tehty keksintöjä, ratkaisuja ja villejä juttuja tuon tärinän pitämiseksi mahdollisimman pienennä.
        Väittelyyn ei kannata enää puuttua,kun tiedämme nyt, että massavoimat täristää ja massavoimien kerrannaisia voidaan hyväksi käyttää tärinän pitämiseksi siedettävänä.

        Siinä taas nähtiin Edk-välittäjä googlaustietojen tyhmyys.
        Niinku Vaasan tekulainen oikein sano, ei massavoimia voi hallita tai pienentää, eikä moottorien valmistajat sentään niin hulluja ole että laittasivat ylimääräsiä akseleita tai massapainoja huvikseen pyörimään.
        Sellaisia moottoreita ei ole olemassakaan eikä varmaan tulekaan.

        Kun ei ymmärrä asioita niin ei ymmärrä .


      • Mutta..mutta
        40-vuotta asentajana kirjoitti:

        Siinä taas nähtiin Edk-välittäjä googlaustietojen tyhmyys.
        Niinku Vaasan tekulainen oikein sano, ei massavoimia voi hallita tai pienentää, eikä moottorien valmistajat sentään niin hulluja ole että laittasivat ylimääräsiä akseleita tai massapainoja huvikseen pyörimään.
        Sellaisia moottoreita ei ole olemassakaan eikä varmaan tulekaan.

        Kun ei ymmärrä asioita niin ei ymmärrä .

        Eikös tuo "täysmoukka" ilmeinen asiantuntija kaiketi, juuri kertonut että nyky V-moottoreissa on vastapainoakselit ja niiden vastapainot erikseen jokaiselle männälle ?
        Sehän taas meinaa että massavoimia sittenkin voitas vaimentaa ja sellasia moottoreitakin jossa on ylimääräisiä akseleita olisi jopa valmistettu.
        Miten sitten, uskaltaako nyky-V-moottoreita (esim. Hyyndai ) ollenkaan ostaa kun niissä on ne epäluotettavat vastapainoakselit ?


      • E.d.K Välittäjä
        Mutta..mutta kirjoitti:

        Eikös tuo "täysmoukka" ilmeinen asiantuntija kaiketi, juuri kertonut että nyky V-moottoreissa on vastapainoakselit ja niiden vastapainot erikseen jokaiselle männälle ?
        Sehän taas meinaa että massavoimia sittenkin voitas vaimentaa ja sellasia moottoreitakin jossa on ylimääräisiä akseleita olisi jopa valmistettu.
        Miten sitten, uskaltaako nyky-V-moottoreita (esim. Hyyndai ) ollenkaan ostaa kun niissä on ne epäluotettavat vastapainoakselit ?

        Se johtuu siitä, että et ymmärrä lukemaasi tekstiä tai sen sanojen sisältöä. Me muut sen kykenemme.


      • Ei uskalla
        Mutta..mutta kirjoitti:

        Eikös tuo "täysmoukka" ilmeinen asiantuntija kaiketi, juuri kertonut että nyky V-moottoreissa on vastapainoakselit ja niiden vastapainot erikseen jokaiselle männälle ?
        Sehän taas meinaa että massavoimia sittenkin voitas vaimentaa ja sellasia moottoreitakin jossa on ylimääräisiä akseleita olisi jopa valmistettu.
        Miten sitten, uskaltaako nyky-V-moottoreita (esim. Hyyndai ) ollenkaan ostaa kun niissä on ne epäluotettavat vastapainoakselit ?

        Elä osta

        Se on nyky-V-moottori ja siinä on kai ne vastapainejutut, jotka vaatii lisävoitelua ja menee kai rikki.


    • Johtuu johtuu

      No kerro "E.d.K Välittäjä" nyt sitten vaikka omin sanoin, miten se asia totellisuudessa on.

      • Vaasan viisas

        Aivan p****kapuhetta kaikki satuilu vastapainoakseleista, ei massavoimille voi mitään, eikä mitään tasapainoja missään moottorissa oo koskaan ollu.


    Ketjusta on poistettu 20 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä on kaivattusi etunimi?

      Otsikossa siis on kysymys eriteltynä. Vain oikeat vastaukset hyväksytään.
      Ikävä
      121
      2231
    2. En kestä katsoa

      Sitä miten sinusta on muut kiinnostuneita. Olen kateellinen. Siksi pitäisi lähteä pois
      Ikävä
      102
      1324
    3. Peräti 95 % persujen kannattajista rasisteja

      Kertoo EVA:n teettämä kysely. Pakollista yhdenvertaisuuskoulutusta tarvitsee siis paljon laajempi joukko kuin pelkästää
      Maailman menoa
      314
      1033
    4. Kun viimeksi kohtasitte/näitte

      Mitä olitte tekemässä? Millainen ympäristö oli? Löydetään toisemme...
      Ikävä
      94
      994
    5. Anna minulle anteeksi

      Anna minulle anteeksi. Minä pyydän.
      Ikävä
      107
      990
    6. Olet kyllä vaarallisen himokas

      Luova, kaunis, määrätietoinen, pervo, mielenkiintoinen, kovanaama, naisellinen ja erikoinen.
      Ikävä
      85
      896
    7. On minulla suunitelma

      Siitä ei vain tiedä kukaan muu kuin tällä hetkellä minä. Suunnitelma ja varasuunnitelma. Sinun takiasi nainen. Vain s
      Ikävä
      44
      690
    8. Palstan ylivoimaisesti suosituin keskustelunaihe

      Palstan suosituin keskustelunaihe näyttää olevan homoseksuaalisuus. Otsikoiden perusteella voisi kuvitella olevansa Seks
      Luterilaisuus
      248
      677
    9. Ei koskaan saatu tuntea

      Mitä olisi ollut painautua toisiimme vasten. Hengittää syvään, hyväillä ja rakastella vailla kiirettä. Tai repiä vaattee
      Ikävä
      33
      660
    10. 50
      654
    Aihe