työttömistä halutaan lähihoitajia

nimmo

http://areena.yle.fi/tv/1741610

Varmaan tuleekin hyviä hoitajia jos opiskellaan vain alaa sen takia,että pääsisi töihin eikä ole minkäänlaista kutsumusta alalle..

23

1128

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hohhoi1

      Mitä ihmeen kutsumusta ? Vai täytyykö laitoshuoltajillakin olla kusumusta työhönsä ? Minulla ei ole mitään kutsumusta hoitoalalle vaikka olenkin sitä opiskelemassa. Siitä huolimatta opiskelu työharjoitteluineen on mennyt loistavasti ja olen saanut pelkkää kiitosta työstäni. Johtuiskohan se siitä että otan työn työnä ja sen hyvin suorittaminen on olennaisinta. Tämä hoitajien" kutsumus" on jotain hörhöjen haihattelua. Kellä oikeasti on "kutsumus" pyyhkiä ihmisten perseitä paskasta puhtaaksi tai puhdistaa mätiviä haavoja, tai painia harhaisten potilaiden kanssa.

      • eläkeikäinen hoitaja

        hohhoi1, sinä ainakin taidat olla tyystin väärällä alalla. Tämän purkauksen myötä kyllä selvis ne huonoimmat hetket hoitotyössä. Hoitajalta pitäis löytyä se empatiakin; tiedätkö mitä se on? Sitä kun ei pysty lukemaan ja tenttimään, sitä joko ihmisellä on tai ei. Ei kovin hyvää arvosanaa empatian taidoista sulle kirjoitelusta tullut!
        Vaihda ihmeessä oppisuuntaas laitoshuoltajaks, sovellut paremmin peseen sitä paskaa lattialta! Lattia ei välitä vaikka empatia taitos olis täys nolla.
        Tiedän kyllä et työn voi suorittaa oikein ja hyvin kylmästi! On mulla teitä nuoria "kaiken tietäviä" harjoittelussa ollut.
        Enkä tosiaan tarkoita mitään "paapomista",mut ihminen on inhimillinen olento. Vanha ihminen esim. dementiaa sairastava on raskas hoitaa,myönnän. Vaikkei hän enää puhuisi niin "kehon kielen" ja kosketukset, hän osaa aistia! Tietää hyvin sun mielialas; liikkeistäs,äänestäs,kosketuksestasi! Sitä taitoa sulla tuskin vielä on
        mikä näilläihmisillä, jopa sikiö asennossa makaavilla, yhä on! Mun "kutsumus" kuohahti, ei siihen työhön kaikki sovellu,ei ainakaan tolla asenteella olevat. Vaikka on niitä "leipäpappejakin"! Ei kuule hoitajan työstä palkka ole kehuttava, työ on kolmivuorotyötä ja raskasta. Vaihda ihmeessä opiskelus johonkin muuhun ammattiin:tää ei ole sun alas. Et arvosta hoidettavia,kauaa et itseäskään kun turhaudut. Eikä tämä nyt ihan solvauskaan ole,vaan pikemminkin neuvo,vaikkei kovin kauniisti kirjoitettu ole.


    • .....

      Mulla olis ollu kova kutsumus mutta en päässy kouluun vaikka vuosien kokemus. Kyllä niitä "ohjaavampia" töitäkin on tarjolla esim kehitysvamma-alalla. Toki niissäkin voi olla jonkin verran hoitotyötä. Mutta tosi vähän. Minä tykkään kehitysvammaisia. Kehitysvammaisten kanssa työskentely on hauskaa. Ja on kiva kun menee töihin ja asiakas tulee halaamaan ensimmäiseksi. Ja heillä on hyvä huumorintaju. Olen ollut myös laitoksissa kehitysvammaisten parissa missä vaihdeltiin vaippoja ja siivottiin ulosteita lattialta yms rankkaa hommaa. Silti tykkäsin, koska tykkään kehitysvammaisista. JA minulla ainakin on aito kutsumus alalle. Ei siitä ainakaan haittaa ole. Ainakin itse olen huomannut että asiakkaat tykkäävät monesti myös minusta hyvin paljon. Varmaankin kun työ on mulle kutsumus. ja välitän heistä oikeasti

    • taistelenvaan

      Miksi ihmeessä kaikilla on ajatus paskan pesemisestä ja painimisesta yms.....
      Itse aikoinani olen halunnut alalle siksi, että aidosti haluan hoitaa ja auttaa niitä ihmisiä, jotka eivät enää kykene itse itsestään huolehtimaan.
      Jospa hoitajat yrittäisi korjata omaa asennetta, niin työ tuntuisi miellyttävämmälle. Jos siihen ei pysty, niin silloin voi vaihtaa alaa! Ei ole kuin ihmisistä kiinni, että asioita voi kehittää ja työkin tuntuu mukavammalle!

      • hoitsu

        No nyt puhut järkeä! Juuri noin, arvostamalla hoitajan työtä kaikkineen, ei vain "perseen pesemistä" työ! Asennetta! Ikäväkseni olen huomannut ettei kaikilla hoitajilla ole näkemystä kokonaisvaltaisesti, kun ei ole, hoitotyö kärsii ja hoitaja on nyreä!! On hyvä mennä hoidettavan asemaan, tehdä työtä niin kuin objektina olisikin hoitaja itse. Miten haluaisimme meitä hoidettavan?


    • kutsumus1

      Kyllä kutsumus on oltava. Hoitotyö on sen verran rankkaa ja vuorotyö, tuplavuorot ym. ja palkkakin on surkea, että ei sitä jaksa ellei ole kutsumusta. Helpommalla pääseee liukuhihnan ääressä ja palkkakin on parempi ja työpäivä loppuu silloin kun pitääkin, eikä kotiin soitella kesken vapaiden ja pakoteta töihin. Kyllä sen tuntee nahoissaan kellä kutsumusta ei ole, heitettään kuin säkkejä olisi ihmiset ja tiuskitaan.

      • ------

        Ei palkka nyt niin surkea ole. Tietysti jos vertaa itseään isojen firmojen pomojen palkkoihin niin joo on surkeeta


      • perseitä-56v

        Liukuhihnatyöt rupeavat olemaan vähissä Suomessa, herätys!


    • akavan_erityisalat

      Hei,

      Opiskelu ja itsensä kehittäminen työttömyyden aikana on kannattavaa riippumatta iästä. Usein koulutuksen alkaessa ei välttämättä vielä tiedä ammatin sisältöä ja sen monipuolisuutta. Kiinnostus alaan ja ammattitaito kasvavat usein koulutuksen ja työkokemuksen myötä. Vaikkei ns. kutsumusta alalle olisi heti, voi silti kehittyä ammattitaitoiseksi ja motivoituneeksi työntekijäksi.

      Terveisin,
      Akavan Erityisalat

    • Suosituksia jakavat lähinnä ne, joiden oma perse on pehmeällä virkatuolilla ja sairaslomat juoksevat aina kun siltä sattuu tuntumaan. Vähän jaksetaan marmattaa työn raskaudesta, kun pitäisi ahkerakin olla.

      Kaikista ei vain voi tehdä lähihoitajia. Eikä edes etähoitajia. Jotkut eivät sovi tehtävään, ja rajansa se on heidänkin määrällä. Kun tuo hyvinvoinnin ja isoisien työn halvalla myynyt sukupolvi viimein saadaan kuopattua, meillä lienee tuhansia lähihoitajia pyyhkimässä toistensa perseitä.

      Muutoinkin koko terveydenhuolto alkaa olla pahasti hakoteillä. Omia etujaan puolustaa lähinnä ne valkotakit, joiden asiat muutoinkin ovat suhteellisen hyvin ja joilla olisi valta muuttaa tilannettaan. Lisää rahaa kuitenkin pitää pumpata. Tyytyisivät kohtuulliseen palkkaan niin lääkäreitä voitaisiin palkata lisää ja jokaisen työtaakka kevenisi. Hoitajiin en ota kantaa. Ainahan hoitsut ovat liksoistaan valittaneet, vaikka itse asiassa ne eivät ole huonot. Ihan tavallisia ammatti-ihmisten liksojahan ne ovat.

      Kapeakatseisuus, näköalattomuus, byrokraattisuus, näköalojen ja rohkeuden puute, kiire, turhautuneisuus... täsmälleen samaa lajia kuin työelämän muillakin aloilla. Kukin taputelkoon paskaa sillä hiekkalaatikolla, jonka jokin kravattikaula on osoittanut, ja pitäköön suunsa kiinni, koska kilometritehtaalla on vakansseja vapaina.

      • surunveri

        Minusta tämän toimenpiteen varsinainen tarkoitus eli työllistää työttömiä sellaiselle alalle, jolla on työvoimapulaa on suorastaan hyvinkin täsmällinen tavoite.

        Sen sijaan nämä aihetta sivuavat kritiikin kohteet niin ovat ihan erijuttu. Lääkereiden asema tosiaankin on hyvä, mutta en ole heille kateellinen. Harmittaa vaan kun juostaan kokoajan siihen suuntaan että rahalla saa hyvää terveydenhuoltoa ja ihmisten sairauksilla tehdään rahaa, rahaa, rahaa. Lääketeollisuus on suurbisnes, ja varmaankin se palkkapussin suurus pitäisi ympätä tuohon hippokrateen valaan, etteivät joudu lääkärit moraalisen dilemman äärelle.

        Työvoimapulasta sivuhuomautuksena tosin, minusta se on erittäin huono ratkaisu lähteä hakemaan halpaa työvoimaa työvoimapulan katteeksi - koska työvoimapula pitää elintasoa yllä. Kun työntekijöille on kysyntää, palkatkin ovat kohtuulliset. Viimeaikoina mediassa on pyörinyt sellaisia ehdotuksia, että työvoimaa pitäisi tuoda ulkomailta tämän vajeen täyttämiseksi - mihin suhtaudun hieman skeptisesti aiemmin mainituin perustein. Ajatellaampa vaikka Kiinaa. Onko siellä työvoimapulaa? Ei ole. Kiinassa kukaan ei erityisemmin edes välitä jo työntekijöiden olosuhteet ovat täysin epäinhimilliset, palkasta puhumattakaan. Miksi ylipäätään siirtyä siihen suuntaan?

        Koska on myös sellainen toinen tavoite tietysti - sille työvoimapulalle on jokin hyvin konkreettinen syy, työvoima tuottaa jotain sellaista, joka nostaa ihmisten hyvinvointia ja elintasoa, kuten esimerkiksi vanhustenhuollon kehittämisen suhteen olisi asianlaita. Puntteja joutuu puntaroimaan, ei ole helppoa tietää mikä on hyväksi.

        Meillä on täällä Suomessa minun mielestäni hieno yhteiskunta, kun lähdetään kelaamaan ajassa taaksepäin kääntyneille historianlehdille, voidaan huomata pääasiassa ollaan edistytty. Joillakin alueilla on tullut myös takapakkia - ja niiden suhteen voi sanoa että asiat olivat ennen paremmin, mutta enimmäkseen asiat ovat menneet parempaan suuntaan, ja pitäisi sanoa: Nämä asiat olivat ennen huonommin. Sitä kuitenkin kuule harvoin. No se on minun mielipiteeni.

        Mutta kiitollisuuden ja kritiikin ei tarvitse sulkea toisiaan pois, jos rattaiden öljyäminen lopetetaan kesken, niin kyllä se siitä sitten jumittuu ennemmin tai myöhemmin, eikä siinä auta sanoa että "kun nyt kulkee hyvin niin mitä sinä siinä rassaat." Hyvän maun rajoissa sopiikin valittaa, ihan että epäkohdat tulevat julki ja asiat etenevät.

        Liian usein vaan tuntuu siltä että ne ovat yksittäisiä tavallisia kansalaisia, jotka niistä tärkeistä asioista välittävät ja niihin yrittävät löytää ratkaisuja, eikä päättäjiemme ylimystö. Hienoja ihmisiä heistäkin enemmistö toki, ja ainakin vielä tänä päivänä tuo korttitalo seisoo pystyssä, vaikka sitten velkarahalla.


    • Kokemusta tästäkin

      Kaikista vaan ei ole lähihoitajiksi, ei ainakaan vanhustyöhön. Olen ollut työvoimapoliittisessa lähihoitajakoulutuksessa, opinto-ohjelmana oli sairaanhoito ja huolenpito. Tuon pitäisi olla laaja-alaisin koulutusohjelma, MUTTA MUTTA, kouluttajan suuntaus oli enemmänkin "vanhustyö". Kaikkein p*skamaisinta siinä oli se, että tehtiin tuon koulutuksen aikana muka 3krt HOJKS, mutta siinä ei kuunneltu pätkääkään kouluttautujan, eli itseni suunnitelmia, jatkosuunnitelmia, yms! Mulla ei ollut mitään mielenkiintoa vanhustyöhön, vaan olisin halunnut panostaa enemmänkin siihen sairaanhoitoon ja huolenpitoon laaja-alaisesti, sittemmin jatkaa päihde- ja mielenterveystyöhön & toimintaterapeutiksi vielä jossain vaiheessa.

      Koko homma kariutu sitten lopussa mm tuohon "pakkomummutyöhön", jota en enää kertakaikkiaan jaksanut väkisellä vääntää.

      • Kun ei niin ei

        Terveisiä entiseltä sairaanhoitajaopiskelijalta.
        Itsellä loppui opiskelu motivaatiopuutteeseen, joka johtui juuri siitä, että koulutuksen ensimmäiset pakolliset ja palkattomat työharjoittelut olivat juuri vanhustyön parissa. Toista niistä nimitettiin eri tavalla, mutta paikkoja sen suorittamiseen oli vain vanhuspuolella (ja käsittääkseni on aina ollutkin). Samaa laulua silti; ei sh-opiskelijoiltakaan kyselty uratoiveista, sillä sehän vaatisi opettajilta ja ohjaajilta oikeaa duunia kurssiajoituksen suhteen. On niin paljon helpompaa pakottaa opiskelija juoksemaan samassa putkessa loppuryhmän kanssa. Meikäläistä ei vain kiinnosta vanhustyö ainaisine vaipparalleineen ja pesettämisineen (muodostavat sellaiset 87 % kokonaisajasta), vaikka harjoitteluideni palaute oli ensimmäisestä täysin ja toisesta lähes täysin positiivista. Mielenterveys-, leikkaussali- sekä nuorisotyö ovat aloja, jotka koin läheisiksi, mutta niitä ei päästetä tekemään, ellei ensin tylsytä teräänsä seniorihommissa.

        Ja teille, jotka väitätte minua itkijäksi, jollaista ei sh-alalla kaivattaisikaan hieman pähkinää: suostuisitteko itse heräämään 10 viikon ajan duuniin, josta ette pidä, josta ei saa palkkaa, jossa joutuu tekemään ylimääräisiä tehtäviä, jossa vastuu on pitkälti sama kuin vakkarilla, josta ei ole hyötyä haaveammattiinne pyrkiessä ja joka masentaa turhuudellaan?

        Sairaanhoitajaa ei minusta Suomi saa näillä ohjauksilla. Valmistun pian IT-insinööriksi paljon helpommin itsensä laiseksi muokattavan kurssitarjottimen avulla.


      • tähän ollaan tultu

        Juuri näin! Lähdin itsekin aikoinani opiskelemaan lähihoitajaksi siinä uskossa, että kaikki kortit on käytössä ja kun valmistun niin pääsen tekemään niitä töitä joihin kanssa suuntautumisvuotenani halusin. Toisin kävi.

        Lähihoitajakoulutuksessa käydään ensin kaksi vuotta peruspohjaa antavia kursseja, joissa tutustutaan kaikenlaisiin lähihoitajan tehtäviin. Tämän jälkeen opiskelija saa valita suuntautumisensa seuraavista koulutusohjelmista ja tässä aihealueessa pysytään se viimeinen vuosi (valikoima voi hieman vaihdella koulusta riippuen):

        ensihoidon ko
        kuntoutuksen ko
        vammaistyön ko
        suu- ja hammashoidon ko
        vanhustyön ko
        asiakaspalvelun ja tietohallinnan ko
        lasten ja nuorten hoidon ja kasvatuksen ko
        mielenterveys- ja päihdetyön ko
        sairaanhoidon ja huolenpidon ko

        Tällä ei kuitenkaan loppupeleissä ole mitään väliä, koska kun lopulta lähihoitaja valmistuu koulusta hänelle ei ole tarjolla mitään muuta kuin vanhustyötä.
        "Ai haluaisit oppimaan hammashoitajan avustajaksi? Tässä, mene vanhainkotiin." "Olet siis kiinnostunut päihdetyöstä? Ole hyvä, tämä vanhustenosasto kaipaa sijaista." Tältä se kuulostaa kun yrittää hakea töihin valmistumisen jälkeen. Naurettavaa! Kyllä jäi hyväksikäytetty olo koko alasta, jos koulussa olisi jo ensimmäisenä vuotena sanottu suoraan ettei tarjolla tule olemaan muuta kuin vanhustyötä olisin käyttänyt aikani johonkin toiseen ammattiin.


      • lhv1
        tähän ollaan tultu kirjoitti:

        Juuri näin! Lähdin itsekin aikoinani opiskelemaan lähihoitajaksi siinä uskossa, että kaikki kortit on käytössä ja kun valmistun niin pääsen tekemään niitä töitä joihin kanssa suuntautumisvuotenani halusin. Toisin kävi.

        Lähihoitajakoulutuksessa käydään ensin kaksi vuotta peruspohjaa antavia kursseja, joissa tutustutaan kaikenlaisiin lähihoitajan tehtäviin. Tämän jälkeen opiskelija saa valita suuntautumisensa seuraavista koulutusohjelmista ja tässä aihealueessa pysytään se viimeinen vuosi (valikoima voi hieman vaihdella koulusta riippuen):

        ensihoidon ko
        kuntoutuksen ko
        vammaistyön ko
        suu- ja hammashoidon ko
        vanhustyön ko
        asiakaspalvelun ja tietohallinnan ko
        lasten ja nuorten hoidon ja kasvatuksen ko
        mielenterveys- ja päihdetyön ko
        sairaanhoidon ja huolenpidon ko

        Tällä ei kuitenkaan loppupeleissä ole mitään väliä, koska kun lopulta lähihoitaja valmistuu koulusta hänelle ei ole tarjolla mitään muuta kuin vanhustyötä.
        "Ai haluaisit oppimaan hammashoitajan avustajaksi? Tässä, mene vanhainkotiin." "Olet siis kiinnostunut päihdetyöstä? Ole hyvä, tämä vanhustenosasto kaipaa sijaista." Tältä se kuulostaa kun yrittää hakea töihin valmistumisen jälkeen. Naurettavaa! Kyllä jäi hyväksikäytetty olo koko alasta, jos koulussa olisi jo ensimmäisenä vuotena sanottu suoraan ettei tarjolla tule olemaan muuta kuin vanhustyötä olisin käyttänyt aikani johonkin toiseen ammattiin.

        Itse vaihdoin alaa täysin erilaiseen ja valmistuin lh:ksi oppisopimuksen kautta luulin, että saisin suorittaa tutkinnon 3:ssa vuodessa, mutta jouduinkin tekemään sen alle kahdessa. Sain kuitenkin huippuarvosanat kaikista näytöistä ja tenteistä olen onnellinen onnistumisestani ja kannustan muitakin yrittämään elämässä ja uusissa haasteissa.


      • kaikki lähihoitajiks

        Työkkärissä on kova painostus tuohon lähärin opiskeluun.

        Lopulta kaikki työ tehdään ilmaiseksi opiskeluihin liittyvänä harjoitteluna tai tökärin koulutus, harjoittelu, palkkatuki yms. ilmaistyön varjolla. Sitten on niitä, jotka haluaisi enemmän kuin mitään, päästä opiskelemaan lähihoitajaksi, mutta kun tunku on kova, niin vaatimustaso nousee sen myötä kohtuuttomaksi, eikä niistä testeistä pääse kohta kuin insinööri läpi.


    • nyybertta

      Eipä niillä lähihoitajillakaan näytä olevan töitä!

      Itse olen ollut 2kk työttömänä, 2 ammattia. Alkaa raakasti ottamaan päähän...

      • V*ttu mitä p*skaa

        No kyllähän lähiksille töitä piisaa ja suorastaan huutava työvoimapula (sillähän kaikki päin peetä hoidetut järjestelyt perustellaan!), mutta palkan maksajia ei näytä löytyvän. Työvoimapula vaivaa, palkkaa ei haluta maksaa, eikä avoimia paikkoja laiteta hakuun, niin ei tarvikaan maksaa mitään. Siinä vaiheessa saadaan ilmaistyövoimaa te-keskuksesta, joku harjottelija, opiskelija, tukityöllistetty, tms, mistä ei tule kuluja ollenkaan, tai mahdolliset kulut maksaa te-keskus....


      • Päivitä tietosi
        V*ttu mitä p*skaa kirjoitti:

        No kyllähän lähiksille töitä piisaa ja suorastaan huutava työvoimapula (sillähän kaikki päin peetä hoidetut järjestelyt perustellaan!), mutta palkan maksajia ei näytä löytyvän. Työvoimapula vaivaa, palkkaa ei haluta maksaa, eikä avoimia paikkoja laiteta hakuun, niin ei tarvikaan maksaa mitään. Siinä vaiheessa saadaan ilmaistyövoimaa te-keskuksesta, joku harjottelija, opiskelija, tukityöllistetty, tms, mistä ei tule kuluja ollenkaan, tai mahdolliset kulut maksaa te-keskus....

        Lähihoitajan työssä olevan täytyy olla rekisteröity terveydenhoitoalan ammattilainen. Ei siihen voi ottaa "jotain harjoittelijaa". Ainakaan tämän vuodenvaihteen jälkeen ei myöskään voi ottaa tukityöllistettyä lähihoitajaa harjoitteluun eikä työelämävalmennukseen. Palkkatuella ehkä, mutta silloin kyse on normaalista työsuhteesta. Opiskelijoita toki otetaan edelleen, heillä kun on pakolliset työssäoppimisjaksot.


      • kyllästynyt lähis

        Ei löydy vanhemmalle lähihoitajalle vakipaikkaa. Ne pitemmät sijaisuudet loppuivat kun tuli 55 täyteen. Nyt ei enää huvita rampata paikasta toimeen. Muuten kyllä työhaluja ja ammattitaitoa olisi vaikka muille jakaa.


    • lähihoitaja x

      Tosi asia on se, että monet hoivakodit toimii niin, että sijaisiksi otetaan alan opiskelijoita. Kyllä on monet viikonloput ja illat oltu töissä opiskelijan kanssa, sitä vaan toivoo, ettei mitään vakavaa tapahdu. Lähihoitajana olet vastuussa myös opiskelijan työstä.

      Siis jos yleensä sijaista otetaan, monta kertaa on kuultu virsi, ei saatu ketään... eli kukaan valmis lähihoitaja ei halua tulla päiväksi tai kahdeksi töihin, vaikka se jatkossa voisi tuottaa ihan vakinaisen työpaikan. Yksityisellä hoivapuolella on henkilökunnassa suuri vaihtuvuus, aina on joku lähdössä, haaveillaan kuntapuolen töistä jne. Onko ne asiat paljon paremmin kuntapuolella, onko se lähihoitajan vanhustyö niin ihmeellistä kunnan palveluksessa. Henkilökunta mitoitus taitaa kunta-alalla olla hieman parempi, riippuu varmaan paikasta.

      • Missähän syy ?

        Jos porukka ei pysy talossa, varmaan siellä on yrityksesakin on jotain vikaa. Yrittäjät puhuvat kilpailun nimissä, mutta mitä kilpailua se on, jos ainut asiakas on kunta ja jos tulos pitää repiä siitä, että työntekijöille maksetaan huonommin tai teetetään enemmän töitä kuin kunnan hoitolaitoksessa.

        Yrittäjyys, jossa on vain yksi asiakas (yhteiskunta) ja se potilas itse ei useinkaan edes kommentoi, onko palvelu hyvää vai huonoa ei ole mitään oikeaa yritystoimintaa vaikka jotkut tälläkin varmaan rikastuvat.


    • siankärsä

      tarvitaan pyllyn pesijöitä-.. Töitä on ???

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      100
      2886
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      104
      2440
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      91
      2220
    4. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      18
      2029
    5. 171
      1852
    6. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      42
      1846
    7. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      45
      1797
    8. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1746
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      133
      1539
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1314
    Aihe