2-vuotias sekarotuinen koirani on ollut aina vartiointi herkkä koira. Koirani haukkuu rappukäytävän äänille ollessaan yksin, mutta kun olen kotona niin reagoi niihin välillä muristen, korvia liikuttelemalla tai sitten ei mitenkään.
Olen yrittänyt saada vartiointi haukuntaa koiraltani pois lisäämällä aktiviteetteja kotiin, viemällä pitkän lenkin ennen lähtöäni, tehnyt yksinolo koulutusta (Jossa mennään ulos ollaan vähä aikaa ja tullaan takaisin sisään. Pikku hiljaan lisätään aikaa.) ja radiolla...
Mutta ei tehoa. Tällä hetkellä lähtiessäni piilotan herkkuja, laitan radion päälle. Koirallani on myös kongi, jossa on jäädytettyä purkkiruokaa. Myös välillä laitan aktiviteettipallon, jonka kanssa leikkiä.
Koiralla on myös leluja ja luita, joita pureskella ja joilla voi leikkiä.
Silloin kun olemme kotona ja koira murisee, niin kiellän heti kun alkaa murisemaan. Tosin koirani ei tottele, koska on todella keskittynyt ääneen.
Tuntuu, että korvat katoavat kun ääniä kuuluu.
Myös harmikseni minulla on naapuri, joka huutaa koirallene "Hiljaa!" kun koira haukkuu yksin kotona. Mikä ei ole tietojeni mukaan hyvä asia, koska koira luulee henkilöä uhkaksi joka huutelee oven takana.
Joten erilaisten ja pitkän ajan kokeilun jälkeen olen alkanut harkita sitruunapantaa tai IKI-VOICE pantaa.
Onko teillä kokemuksia näistä pannoista?
Jos teillä on vielä joitain muita ideoita, niin haluan ne kuulla mielelläni.
Itse pelkään, että kohta postiluukusta valahtaa varoitus koirani haukunnasta.
Naapurini ovat olleet suopeita todella pitkään, mutta se suopeus voi joskus hävitä. Muutenkin olisi kiva jos koirani pystyisi olemaan yksin kotona ilman että sillä on tarve haukkua.
Apua koiran vartiointihaukuntaan
7
513
Vastaukset
- Ratkaisunne
on tässä: http://www.ovesta.fi/eristysovet.html#IVS Myös muita vastaavia löytyy kun googlaa "äänieristetty ovi".
- aljgfwag
Valitettavasti asun vuokralla, joten uuden oven ostaminen ei ole vaihtoehto.
Muutenkin muutan tästä asunnosta pois heti kun vaan pystyn.
- nepbeu
Oletko itse jännittynyt, pelokas, hermostunut äänten takia? Kirjoituksessasi käytit paljon tällaisia sanoja. Koirasi tuntee lisääntyvää tarvetta vartiointiin, jos omistaja stressaa äänten takia.
Ja sille ääliöänaapurille voisi kohteliaasti sanoa, että hänen huutelunsa vain pelottaa koiraa ja se lisää haukkumista.- aljgfwag
Kyllä, reagoin ääniin jännittyneesti.
Pakko sanoa, että en muista mistä lähtien itse olen jännittänyt ääniä, mutta nykyinen jännityksen syy on juuri koiran reagointi.
Valitettavasti olen sanonut naapurilleni asiasta monesti, mutta ei ole uskonut. Vaan jatkaa huutelunsa kehumista.
- canis.familiaris
Vaikea saada selkyttä, koska mikään tapa ei synny ilman jotain tarvetta. Onko pentuna tehnyt näin, vai alkoiko vasta n.vuoden ikäisenä?
"Mutta ei tehoa. .." miksi et ole keskitynyt haukumisen keskeyttämiseen, koska kiellot eivät anna toivottua vastetta?
"Silloin kun olemme kotona ja koira murisee, niin kiellän heti kun alkaa murisemaan. "...kuten tässä. Keskeytä murina, viemällä se pois paikasta mistä murina aiheutuu...pidä se pois sieltä, aina kun murina alkaa, Seuraa hieman koiraa ja yritä puuttua ennakoivasti jo siinä vaiheessa, kun koira keskittää huomionsa äänenlähteeseen..(Halitse ja ohjaa.)
"Olen yrittänyt saada vartiointi haukuntaa koiraltani pois lisäämällä aktiviteetteja kotiin, viemällä pitkän lenkin ennen lähtöäni, tehnyt yksinolo koulutusta (Jossa mennään ulos ollaan vähä aikaa ja tullaan takaisin sisään. Pikku hiljaan lisätään aikaa.) ja radiolla...
Mutta ei tehoa. Tällä hetkellä lähtiessäni piilotan herkkuja, laitan radion päälle. Koirallani on myös kongi, jossa on jäädytettyä purkkiruokaa. Myös välillä laitan aktiviteettipallon, jonka kanssa leikkiä.
Koiralla on myös leluja ja luita, joita pureskella ja joilla voi leikkiä."..huomaatko, mksi nämä toimet ei auta.? Koska koiralla on tarve/kokee tarpeekseen ilmoittaa/vartioida asuntoasi..Miten leikki voi poistaa tämän tarpeen?
Lähtökohtainen ongelma tuossa on todennäköisesti koiran käsittelytapa (suhde) koska kokee tarvetta puolustaa. Ehkä muutosta on haettava ottamalla arjen asioita (käytöstä) ja muuta hieman jämäkämmin hallintaa, totta tuota tarvetta puolustaa koiralla ei tulisi...onko koira sosiaalinen? (ei arka)
"Silloin kun olemme kotona ja koira murisee, niin kiellän heti kun alkaa murisemaan. "...tässä kohtaa ei kielletä, vaan keskeytetään, siirrtetään se eteisestä samaan tilaan, kuin missä muut on, mistä sen käytöstä voidaan kontroloida ja ennakoida...Yleensä puuttuminen vasta kuin jokin käytös on jo päällä on hankalaa ja koulutuksellisesti epätehokas.
Näytetään selkeästi että käytöstä ei hyväksytä omalla käytöksellä....tuo käytös voi olla aika tiukassa. Rentouta koiraa kun siirrät sen eteisestä pois jne.- aljgfwag
Haukkumistapa alkoi varmaankin juuri vuoden ikäisenä. Muista, että alkuvaiheessa ei kyseistä vartiohaukuntaa ollut.
Koirani murina voi alkaa mistä paikasta tahansa. Ääniä kuullessaan koirani harvoin siirtyy eteiseen murisemaan, vaan murisee sieltä missä se on.
Välillä koirani hakeutuu minun viereeni, mutta en tiedä mitä tässä tilanteessa pitäisi alkaa tehdä. Pitääkö koira sysätä pois minun luotani vai keskittyä keskeyttämiseen?
Lelut ja radio estävät koirani haukkumasta minun perääni.
Jos ne jättää pois, niin koirani haukkuu pari minuuttia lähtöni jälkeen.
Koirani on ollut pienestä pitäen todella arka.
Vinkkejä koiran rentouttamiseen?
Tuo on perusjuttua koiran kanssa,joten idea on aika perus...
Ei nuot huonoja ole,mitä olet tehnyt.Ei siinä mitään...
Mutta ei koira noita osaa yhdistää siihen mitä tekee.Ja kun on jo opittu mallikin,mikä ns.palkkaa itse itseään,niin kyllä se pitäisi kohdistaa itse asiaan suoraan.
Vahtihaukku tai mikä lie,usein ihan muuta(pelkkää reagointia asioihin).Sen saa hanskaan sillä,että kielletään kun haukkuu/murisee.Jämäkästi,mutta rauhallisesti.Kehutaan kun lopettaa(tarvittaessa palkataan).Jos koira ampuu esim.eteiseen,niin poistetaan se sieltä.Ja sitten,aletaan opetella tilanteita,vaikka järjestäen.Kun koira hiukankaan alkaa reagoimaan,itse asiassa "ennen",niin koiralle joku käskysana,jolla huomio pois.Otetaan kontakti,ja rauhoitetaan koira.Tämä on pääpointti.Mutta lepsuksista kielletään.
Kaava on ihan sama,kun opetettaisiin koiraa pysymään pihalla hiljaa.
Se sitten,jos koira ei tottele kieltoa,niin joko se ei sitä ymmärrä(ei opetettu kunnolla) tai sitten suhde ei ole kunnossa eli auktoriteetti puuttuu.Jos/kun tuossa tilanteessa ollaan,niin sitten olisi pare saada joku pätevä arvioimaan tilanne ja antamaan apua.
Koska se,että koira tottelee myös yksinään,on kokonaishallintakysymys myös ja viimekädessä.
Eikä olisi pahitteeksi,jos saisi naapurin olemaan myös huutamatta.Voi provosoida sekin koiraa,varsinkin kun koiralla ei homma ole hallussa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Perussuomalaiset kirjoittaa vain positiivisista uutisista
Ei tarvitse palstaa paljon seurata, kun sen huomaa. Joka ainoa positiivinen uutinen Suomen taloudesta tai ylipäätään, ni1096476Kuka on UMK-suosikkisi? UMK26 paljastuksia lauantai 28.2.
UMK26 tänä lauantaina! UMK26 tulee suorana Tampereelta ja nyt selviää, kuka pääsee edustamaan Suomea Euroviisuihin. M884101L/over ja Jani Volanen! Minkä arvosanan 4-10 annat roolityöstä?
Psykologinen trilleri L/over - ikuisesti minun on koukuttanut tv-katsojat ruudun ääreen. Kun Roosa (Krista Kosonen) tapa453437TTK:n jättänyt Vappu Pimiä rehellisenä MasterChef-kuvauksista: "Höh..."
Vappu Pimiä on uusi MasterChef Suomi -tuomari. Viime vuonna Tanssii Tähtien Kanssa jäi taakse, ja nyt vuorossa on uusi a72820Natomaa hyökkäsi Iraniin
Näemme nyt tällä hetkellä Natomaan nimeltä Yhdysvallat, joka toimii aika pitkälti perinteisen kansainvälisen lain ulkopu6251421- 66838
Rakas tiedät, että toivoisin
Kuulevani sinusta. Tiedät, että viestisi tekisi minut ihan onnelliseksi. Että äänesi kuuleminen saisi minut leijumaan ja55823- 9809
Trump aloitti III maailmansodan tänään.
Narsisti ja mielipuoli Trump pitäisi saada pois, miten se onnistuisi parhaiten?193798Osaako kukaan sanoa?
Mikä on syy siihen, että apulaisidiootti yrittää kaikin keinoin haitata kaikkea yrittämistä Ähtärissä? Nyttkin pilkkaa j47779