Vammainen vauva

Mammakoo

Hei!
Onko jollakin kokemusta tai osatteko neuvoa, miten ja mitä voisi keskustella vammaisen vauvan äidin kanssa,jonkun kanssa olen usein tekemisissä.
Meillä on saman ikäiset vauvat. Hänen tyttöllä näyttää ulkoisien piirtetden perusteella olevan jonkunlainen syndrooma. En tiedenkään kysynyt. Voin kuvitella sitä surua ja henkistä työtä,mitä ne ovat käyneet läpi.
Etten loukkais mitenkään, on tärkeä,että en sano jotain "väärin".

Osaako joku neuvoa, vaikka omien kokemusten perusteella, mitä on HYVÄ sanoa sellaiselle äidille.
Yritin keskustella lapsen kanssa,ihan kun en huomaisi hänen vammaisuutta.
En tiedä,mitä voin ja en voi kysyä- esim. miten olette jaksannut? -saanko näin kysyä? loukkaako se kysymys häntä?

Miten keskustelen,kun tiedän,että toinen äidi on surullinen vauvan vammaisuudest. Odotan ,että hän aloittaa itse kipeitä puhenaiheita jos halua ja niin kauan puhun ihanasta säästä ja muusta sellaisesta?

Kiitos

15

2504

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Varmako olet

      Hei,
      Ensinnäkin oletkos ihan satavarma että lapsella on jokin vamma?sehän se olisi vasta noloa jos menet jotain kyselemään jos lapsi onkin ihan terve!?
      Vaikuttaako muuten vammaiselta vai pelkästaan ulkonäön perusteella?
      Onhan monilla terveilläkin vähän outoja kasvonpiirteitä varsinkin voi olla vauvoilla,piirteethän voivat iän myötä tasoittua....minkäs ikäinen kyseinen lapsi on?

    • .................

      Jos äiti ei itse lapsen vammaisuudesta ole puhunut, voi olla että lapsi ei edes ole vammainen.
      Mitä ovat nuo ulkoiset piirteet?
      Tiedätkö, että lapsi voi olla vakavasti vammainen ja näyttää täysin normaalilta?
      Kannattaisi myös oikolukea kirjoituksensa ennen postausta.

    • Mammakoo

      Kiitos vastauksista! Olen ihan varma, että 7kk ikäinen lapsi,kenestä puhe, on joku syndrooma. Ei välttämättä Down, koska silmät olivat erilaiset,muttei kuitenkin terveen lapsen silmät. Silmät olivat hyvin isot ja eri paikassa kun muuten.Googletin ja löysin tietoa sellaisesta kromosomi virheestä. Suu/kieli veltto niin miten Downi lapsilla.

      • ...............

        Eikö suurisilmäisyys ole lähinnä toivottava ominaisuus, eikä merkki vammasta?

        Olen tilapäisesti hoitanut 9kk:n ikäistä lasta, jolla oli "veltot" suun alueen lihakset ja kieli. Lapselle lusikkaruuan syöttäminen oli vaikeaa, koska hän ei ottanut lusikkaa napakasti suuhinsa, vaan avasi vain suuta veltosti. Myöhemmin lapsella osoittautui olevan puhevika ja hän puhuu yhä epäselvästi, mutta on muuten "normaali".


      • ar(g) ja

        Hyväluoja. Onneksi tiedän, ettet ole lähipiirissäni, etkä siihen yrittämässä. Vaikka ehkä tarvitsisinkin ystävää, juttuseuraa, tuo sinun kirjoittamasi on jotenkin sangen luotaan työntävää. Miten puhuisin, mitä puhuisit.. kauniista säästä vaikka. Ei surku.
        Tuntuu, että aivan kihiset uteliaisuudesta, palat halusta päästä olla osaanottava ja ymmärtävä edessä ja sitten kohta posket palaen kertomassa jollekin muulle, tai vähintään jollekin keskustelupalstalle jakamassa tutkimuksesi tuloksia.

        Voi olla, että olen tarkoitusperistäsi aivan hakoteillä, mutta itselleni en haluaisi edes hyvänpäivän tutuksi ihmistä, joka ei osaa käyttäytyä asiallisen luonnollisesti.

        Jos kuitenkin on niin, että sittenkin olet se rouva, joka tuntuu tulevan liian liki, kiitän kertomastasi ja pysyttelen sinusta niin kaukana kuin mahdollista.


    • varmako olet

      hmm.. no voisithan varovasti jutella kyseisen äidin kanssa ehkä hänelle tekisikin hyvää jutella jonkun kanssa, jos lapsi ei olekkaan terve,mutta miten voit olla niin varma asiasta? millaisesta kromosomi virheestä sitten löysit tietoa ?
      roikkuuko kieli siis ulkona vai miten on veltto suu/kieli?
      onko silmät sitten kaukana toisistaan vai miten?
      itse en kyllä lähtisi yhden ulkonäkö seikan perusteella diagnosoimaan vammaiseksi!
      ottaako kuitenkin normaalisti kontaktia ? voisi olla todella loukkaavaa äidille jos menet juttelemaan hänen vammaisesta lapsestaan joka onkin terve..mutta toisaalta jos lapsella sitten onkin joku vamma niin äiti varmasti kaipaisi ihmistä kenelle jutella ja purkaa huoliaan.

    • orava6

      kuinka läheinen olet kyseisen äidin kanssa ? näytte varmaan jonkun verran jos samanikäiset vauvat,mutta sanoisin että älä sano mitään jos ette ole tyyliin "parhaita kavereita"...ellei itse ota puheeksi...

    • vammaisenäiti

      Itselläni tavallisen näköinen lapsi, joka kuitenkin vaikeasti vammainen. Koska lapsesta ei näe päällepäin mtn, puhuvat vieraat ihmiset meille ihan tavallisesti. Mikset kokeilisi samaa? Vammainen lapsi voi olla vaikkei siltä näyttäisikään tai sitten ihan tavallinen, mutta hassun näköinen. Itse kerron avoimesti lapsen vammasta ja toivon, että ihmiset uskaltaisivat tulla suoraan kysymään ja sanomaan mitä ajattelevat. Kerron mielelläni meidän erilaisuudestamme ja on tärkeää, että muut kanssamme liikkuvat vanhemmat tietävät pojan vammasta, jotta voivat reagoida meihin sitten normaalisti. Tällöin lapsensakin oppivat, että vammaisuus on tavallista ja se ei tee kaverista vähempiarvoista. Mitä enemmän ympärillämme elävät tietävät lapsestamme, sen tavallisempia me olemme ja meidän on kivampi olla muiden seurassa. Kannustan siis kysymään suoraan asiasta, kohteliaasti ja avoimesti. JA NIIN, en kaipaa ympärilleni vain ihmisiä joille purkaa huoliani, minulla on jo parhaat ystävät ja muu tukiverkko jolle purkautua. Emme kaipaa sääliä tai tuijottelua, vaan tavallista kontaktia tavallisiin perheisiin, oli niissä vammaisia tai ei. Olet sellainen äitikaveri tutullesi kuin olet ollut tähänkin saakka, oli lapsi vammainen tai ei.

      • Erilaisuus = rikkaus

        Mutta kannattaako pelkän ulkonäön vuoksi kysyä 7kk:n ikäisen vauvan äidiltä, että onko lapsi vammainen?

        Lapsi saattaa vain olla eri näköinen, (kuin mihin avaaja on tottunut katsellessaan omaansa) mutta täysin terve. Mielestäni isot silmät eivät tee kenestäkään vammaista. Jos vauva esim pitää kieltä ulkona, se voi olla vain maneeri.

        Mistä tiedämme, vaikka tämä toinen äiti ihmettelisi mielessään, onko avaajan vauva vammainen, kun on niin erinäköinen kuin omansa. :D


    • myyjä kassa 2012

      Aloittaja älä ole tekemisissä vauvan ja äidin kanssa jos noin ottaa koville.

      Ihan oikeesti itse olen näyttänyt vammaiselta pentuna siis pirun ruma olin vauva iästä tuonne 14v saakka.

      Nyt aikuisena olen normaali työssä normmali koulut käyneenä . Ja luen kyseistä

      tekstiä silmät pyöreänä. Minulla pienet pyöreät silmät ja aika iso peruna nenä.

    • rilla-milla

      JOs oikeasti haluat ystävystyä ko äidin kanssa , puhu hänen kanssaan aivan luonnollisesti ja ole sitten luottamuksen arvoinen , jos hän kertoo sinulle asioistaan , älä levittele hänen tietojaan muille ja puhu muutenkaan hänen asioistaan , se on oikeaa ystävyyttä .

      Vammainen lapsi on vanhemmille rakas ja ainutlaatuinen , emme tiedä mitä meille tässä elämässä tapahtuu , voi tulla vammaa ja sairautta pitkin elämän vartta , mieti miten arvelet itse , että toivot ihmisten lähestyvän , luonnollisesti ja elämää arvostaen , tärkeintä on kuuntelu .

      Pahinta , puhua päälle omia juttuja tai jonkun juttuja , jolla asiat on vielä pahemmin tai liki kuollut yms. Niinhän usein tapahtuu .

    • pilttipieni

      Alkuperäisen kysymyksen ymmärrän hyvinkin siinä mielessä, että jos ei ole koskaan kohdannut vammaisia tai heidän lähimpiään, ei se ensimmäinen kohtaaminen kovin luontevaa voi olla. Siitä huolimatta, asioita voisi miettiä vähän pitemmälle ennen kuin tekee omia johtopäätöksiä.

      Jos tämän tuttavasi lapsi on vammainen, hänen äitinsä varmaan ottaa itse asian puheeksi, mikäli katsoo tarpeelliseksi siitä puhua.

      Miten kuvittelet, että tämä oletettu vammaisuus on surullista ja raskasta tuttavallesi? Tai että hän kokee henkistä uupumusta siitä? Luultavasti hän on asian hyväksynyt ja käsitellyt lapsensa vammaisuuden jo aikaa sitten. Ja vaikka vammaisuus tulisikin vasta vanhemmalla iällä ja kehityksen kautta ilmi, hän on jo rakastunut lapseensa sellaisenaan.

      Niin minä uskoisin. Minulla on erityislapsi. Tiesin lapseni "vammaisuudesta" jo raskauden puolivälissä. Oli aikaa sulatella asiaa. Samalla jouduimme mieheni kanssa valmistautumaan myös pahimpaan... Kun lapseni syntyi, en ajatellut tai toivonut mitään muuta niin paljon kuin että hän jäisi eloon. Lapseni oli syntyessään ja on edelleen, kaunein ihminen maailmassa. Itse en tiedä näkyykö hänen vammaisuutensa päälle päin. Meillä kaikilla on ominaispiirteemme. Meistä tytöllämme on aivan ihanat isot silmät ja hassu höröttävä korva. Vuoden ikäinen tyttömme on nauravainen ja tyytyväinen lapsi. Hymyileväinen vammainen ei missään tapauksessa ole "pirun ruma", ainakaan minun mielestä.

      Vammaisen lapsen kanssa jaksaa samalla tavalla kuin elämää yleensäkkin. Päivä kerrallaan. Joskus on huonoja ja väsyttäviä päiviä, toisinaan riemuntäyteisiä. Tyttömme vammaisuutta ei ole tarpeen salata, mutta ei tarpeen tuputtaakkaan. Kerron ihmisille itse, mistä lapseni mahdollisesti poikkeava käyttäytyminen johtuu, eikä sitä tarvi toisten arvailla. Jos ja kun hän käyttäytyy poikkeavasti. Ulkonäköön liittyviä kysymyksiä en toivo kenenkään esittävän. Toteamuksia olen vain kuullut, toisten mielestä tyttö on äitinsä näköinen kun taas toisten mielestä isänsä.

      Mieluummin vastaisin kysymykseen "Millaiselta sinusta tuntuu olla äiti?" kuin "Onko lapsesi vammainen?"

    • Erityislapset.

      Pitkäaikaissairaiden lasten vanhemmat Aamusydämellä ohjelma.

      Ohjelma esitettiin tänään sunnuntaina 3.2.2013, uusinta keskiviikkona 6.2.2013 klo 11.40.
      Ohjelma katsottavissa ja kuunneltavissa Yle Areenassa 11 kk.

      Katso ja kuuntele haastattelut, lue kommentteja, kommentoi.

      Lisätietoa ohjelmasta.

      http://tv1.yle.fi/juttuarkisto/asia/aamusydamella-lapsiperheille-apua
      ----------

      • :( :( :( :(

        Mainostuskielto on tietääkseni edelleen voimassa?


      • Ohi olis menny
        :( :( :( :( kirjoitti:

        Mainostuskielto on tietääkseni edelleen voimassa?

        Pidä sinä turpas kiinni


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tärkeä kysymys!

      Haluatko sinä, mies, minut?
      Ikävä
      91
      1595
    2. Asiallinen lähestyminen

      Mitä on asiallinen lähestyminen?? Tietääkö tai tajuaako kukaan, varsinkaan miehet??? Eilen NELJÄNNEN kerran jouduin isk
      Sinkut
      172
      1263
    3. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      104
      1090
    4. Jennika Vikman avoimena - Isosisko Erika Vikman ohjeisti napakasti Tähdet, tähdet -kisaan: "Älä.."

      Jennika ja Erika - niin ovat kuin kaksi marjaa! Ilmeiltään, ääneltään ja eleiltään hyvinkin samanlaiset - toinen on kyll
      Suomalaiset julkkikset
      15
      1037
    5. Mitäs nainen

      Meinaat tehdä viikonloppuna.
      Ikävä
      86
      930
    6. Suhde asiaa

      Miksi et halua suhdetta kanssani?
      Ikävä
      68
      861
    7. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      44
      858
    8. Kirjoita nainen meistä jotain tänne

      tai minusta, ihan mitä haluat. Niinkin voi kirjoittaa, etteivät muut tunnista, esim. meidän kahdenkeskisistä jutuista. K
      Ikävä
      61
      779
    9. Vedalainen metafysiikka

      Termi ”metafysiikka” kuuluu Aristoteleelle. Metafysiikka tarkoittaa ”fysiikan jälkeen” eli tietoa siitä, mikä on tavalli
      Hindulaisuus
      289
      753
    10. Ai jaa sinä oletkin ahnas

      Ja romanttinen luonne, nyt vasta hiffasin että olet naarastiikeri. Parempi myöhään kuin ei milloinkaan.
      Ikävä
      107
      748
    Aihe