Onko manga ja anime syntiä?

12v. kristitty

En tiedä mihin olisin tämän laittanut, mutta toivottavasti meni oikeaan alueeseen.
Olen kohta 13 vuotias kristitty tyttö ja olen innokas japani/manga/animefani. Luin jostain, että manga ja ainime on syntiä. Onko se? Täytyykö minun luopua rakkaasta harrastuksestani?
Olen kiitollinen kaikille vastaajille!

12

1405

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • aloittaja:(

Apuaa kiltit!:(

• ole rauhassa
      • 12v.kristitty

KIITOs!:')

• meidän tulee kysyä,

No ainakin, jos me uskomme Lutherin sanaan, niin Lutherhan ei ole toki sanonut yhtään mitään animesta ja mangasta. Eikä hän tiennyt Japanistakaan mitään! Sitä paitsi hän hylkäsi kristillisen perinteen persutamastaan lahkouskonnosta, ja sitä taas niin montet kutsuvat uskonpuhdistukseksi. Luther sai aikaan kristillisyydestä puhdistetun uuden uskonnon.

Toki meidän tulee rehellisesti kysyä itseltämme ja toinen toiseltamme, miksi ihmeessä kenenkään enää nykyaikana pitäisi uskoa Lutheriin.

• -klmhu.,h

Siksi kai ku se on herra epäjumala luterilaisille ja joka kielsi palvelevmasta muita jumalia, siis Jumalaa ja Jeesustakin:
      "Minä olen Herra, sinun Jumalasi. Sinulla ei saa olla muita jumalia."

ehkä hän oli suomalaisten luterilaisten perisynnin isä;
      Luder/Lutherin kirje 1.8.1521
      "Ole syntinen ja tee syntiä rohkeasti, mutta usko vielä rohkeammin. Synti ei erota meitä Hänestä, vaikka sortuisimme haureuteen tai murhaan tuhansia ja tuhansia kertoja päivässä."

• ajatuksia7

Hienosti sanoit tuossa että "Täytyykö minun luopua rakkaasta harrastuksestani?", siitä saa kuvan että olisit valmis vaikka luopumaan harrastuksestasi uskosi tähden.

Mitkä kohdat Raamatussa saattaisivat opastaa suhtautumaan mangaan tai animeen? Ainakin kristityn tulisi karttaa - peleissä,videoissa ja sarjakuvissakin - sellaista mikä on selvästi syntiä, kuten tappamista, magiaa yms. Mieti siis että onko sellaiset olennaisena osana mangaa?
      Ja jos manga tai anime etäännyttää poispäin kristinuskosta, niin silloin kyllä jättäisin mangan. Mangan ei tulisi olla ns epäjumala, idoli, palvonnan kohde.

• yolololol

magiaa? Eli on syntiä kattoo harry potterii.. No damn

• sanna_78

Japani, Manga, Anime ja niiden eri virtaukset on cooleja. Ne eivät ole syntejä.

Jos uskot synnin olemassaoloon, niin ajattele näin: Kaikki ketkä ilman järkevää perustetta yrittää estää sinua olemasta oma itsesi tai nauttimasta elämästäsi tekevät syntiä. Järkevä peruste voi olla esimerkiksi sinun fyysinen tai henkinen turvallisuutesi. Moni uskontorakenne tekee pahaa ihmisen henkiselle turvallisuudelle vaikka toisin väittää.

• esimerkiksi myös

Tässä yhteydessä voimme ottaa esimerkiksi myös Muumit, eikä kukaan Muumeista tai edes Hattivateista ole syntiä, Nuuskamuikkusesta, Tuutikistä, Pikku Myystä tai Muumilaaksosta nyt puhumattakaan.

Ole aivan rauhallinen ja jatka kaikessa rauhassa Japanin, Mangan ja Animen harrastamista. Siitä on paljon iloa ja tulevaisuudessa olet myös hyvin tyytyväinen päätökseesi.

• !!!

Hentai on syntiä.

• Sarjakuvafriikki

Mangaa on monentyylistä.

On "pehmomangaa", kuten hamsteripäiväkirjat
      http://animelehti.fi/arvostelut/anime/hamsteripaivakirjat/
      Symppiksiä pikkuotuksia lemmikeiden harrastajille

Iso sarja Ranma 1/2 (38 osaa)
      Jossa on paljon taistelulajien väkivaltaa, eikä enää kovin suositeltavaa
      http://fi.wikipedia.org/wiki/Ranma_½

Vielä pidemmälle väkivaltaisuudessa ja pahuudessa menee Akira
      http://fi.wikipedia.org/wiki/Akira

Yleistä mangasta suomeksi
      http://fi.wikipedia.org/wiki/Manga

Ohjeeksi antaisin sen, että kuulostelet omia tuntemuksiasi mangan äärellä. Viihdy sellaisen parissa, mikä saa sinut voimaan iloisen myönteisesti.
      Vältä sellaista,mikä tuntuu pahalta, ahdistavalta tai pelottavalta.

• onn

Anime, hentai, manga kaikki tommonen paska on syntiä

Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mikä kaivatussasi

Oikein häiritsee?
      Ikävä
      150
      1999
    2. Stubb kävi pelaamassa golfia Trumpin kanssa Floridassa

Presidentit tapasivat aamiaisella, pelasivat kierroksen golfia ja lounastivat yhdessä. Vierailu oli luonteeltaan epävir
      Maailman menoa
      308
      1191
    3. Mies, miksi et vaikuta halukkaalta?

Ihmeellistä käytöstä mieheltä. Toki et ole mikään teinipoika enää.
      Ikävä
      83
      999
    4. Minä tiedän sen

Sinun ei tarvitse nainen sitä sanoa, minä tiedän jo sen.
      Ikävä
      35
      898
    5. Minkä kultakimpaleen

Menetän jos en saa häntä. Joku muu saisi nauttia siitä hellyydestä, huumorista ja intohimosta. Ehkä hän ymmärtää nyt mik
      Ikävä
      31
      829
    6. Hitto että tekis

Mieli saada sua
      Ikävä
      52
      809
    7. Joustoasuminen , kyykyttämistä vai ihan vaan mielenvikaisuutta?

https://yle.fi/a/74-20149669 Kun asumistukia leikataan joittenkin sääntöjen mukaan,olis pakko muuttaa halvempaan. Mutta
      Maailman menoa
      18
      756
    8. 71
      754
    9. Ikävä on häntä

Josta on tullut niin tärkeä ja rakas. Olisinko onnellinen hänen kanssaan. Ne rakastavat silmät jotka mua katsoo aina jos
      Ikävä
      56
      709
    10. Onko kaivattusi

Työelämässä vai ei? Jo on niin mitä ajattelet hänen ammatistaan? Jos ei ole niin haittaako se sinua?
      Ikävä
      44
      701
    Aihe