Onko manga ja anime syntiä?

12v. kristitty

En tiedä mihin olisin tämän laittanut, mutta toivottavasti meni oikeaan alueeseen.
Olen kohta 13 vuotias kristitty tyttö ja olen innokas japani/manga/animefani. Luin jostain, että manga ja ainime on syntiä. Onko se? Täytyykö minun luopua rakkaasta harrastuksestani?
Olen kiitollinen kaikille vastaajille!

12

1209

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • aloittaja:(

      Apuaa kiltit!:(

    • ole rauhassa
      • 12v.kristitty

        KIITOs!:')


    • meidän tulee kysyä,

      No ainakin, jos me uskomme Lutherin sanaan, niin Lutherhan ei ole toki sanonut yhtään mitään animesta ja mangasta. Eikä hän tiennyt Japanistakaan mitään! Sitä paitsi hän hylkäsi kristillisen perinteen persutamastaan lahkouskonnosta, ja sitä taas niin montet kutsuvat uskonpuhdistukseksi. Luther sai aikaan kristillisyydestä puhdistetun uuden uskonnon.

      Toki meidän tulee rehellisesti kysyä itseltämme ja toinen toiseltamme, miksi ihmeessä kenenkään enää nykyaikana pitäisi uskoa Lutheriin.

    • -klmhu.,h

      Siksi kai ku se on herra epäjumala luterilaisille ja joka kielsi palvelevmasta muita jumalia, siis Jumalaa ja Jeesustakin:
      "Minä olen Herra, sinun Jumalasi. Sinulla ei saa olla muita jumalia."

      ehkä hän oli suomalaisten luterilaisten perisynnin isä;
      Luder/Lutherin kirje 1.8.1521
      "Ole syntinen ja tee syntiä rohkeasti, mutta usko vielä rohkeammin. Synti ei erota meitä Hänestä, vaikka sortuisimme haureuteen tai murhaan tuhansia ja tuhansia kertoja päivässä."

    • ajatuksia7

      Hienosti sanoit tuossa että "Täytyykö minun luopua rakkaasta harrastuksestani?", siitä saa kuvan että olisit valmis vaikka luopumaan harrastuksestasi uskosi tähden.

      Mitkä kohdat Raamatussa saattaisivat opastaa suhtautumaan mangaan tai animeen? Ainakin kristityn tulisi karttaa - peleissä,videoissa ja sarjakuvissakin - sellaista mikä on selvästi syntiä, kuten tappamista, magiaa yms. Mieti siis että onko sellaiset olennaisena osana mangaa?
      Ja jos manga tai anime etäännyttää poispäin kristinuskosta, niin silloin kyllä jättäisin mangan. Mangan ei tulisi olla ns epäjumala, idoli, palvonnan kohde.

      • yolololol

        magiaa? Eli on syntiä kattoo harry potterii.. No damn


    • sanna_78

      Japani, Manga, Anime ja niiden eri virtaukset on cooleja. Ne eivät ole syntejä.

      Jos uskot synnin olemassaoloon, niin ajattele näin: Kaikki ketkä ilman järkevää perustetta yrittää estää sinua olemasta oma itsesi tai nauttimasta elämästäsi tekevät syntiä. Järkevä peruste voi olla esimerkiksi sinun fyysinen tai henkinen turvallisuutesi. Moni uskontorakenne tekee pahaa ihmisen henkiselle turvallisuudelle vaikka toisin väittää.

      • esimerkiksi myös

        Tässä yhteydessä voimme ottaa esimerkiksi myös Muumit, eikä kukaan Muumeista tai edes Hattivateista ole syntiä, Nuuskamuikkusesta, Tuutikistä, Pikku Myystä tai Muumilaaksosta nyt puhumattakaan.

        Ole aivan rauhallinen ja jatka kaikessa rauhassa Japanin, Mangan ja Animen harrastamista. Siitä on paljon iloa ja tulevaisuudessa olet myös hyvin tyytyväinen päätökseesi.


      • !!!

        Hentai on syntiä.


    • Sarjakuvafriikki

      Mangaa on monentyylistä.

      On "pehmomangaa", kuten hamsteripäiväkirjat
      http://animelehti.fi/arvostelut/anime/hamsteripaivakirjat/
      Symppiksiä pikkuotuksia lemmikeiden harrastajille

      Iso sarja Ranma 1/2 (38 osaa)
      Jossa on paljon taistelulajien väkivaltaa, eikä enää kovin suositeltavaa
      http://fi.wikipedia.org/wiki/Ranma_½

      Vielä pidemmälle väkivaltaisuudessa ja pahuudessa menee Akira
      http://fi.wikipedia.org/wiki/Akira

      Yleistä mangasta suomeksi
      http://fi.wikipedia.org/wiki/Manga

      Ohjeeksi antaisin sen, että kuulostelet omia tuntemuksiasi mangan äärellä. Viihdy sellaisen parissa, mikä saa sinut voimaan iloisen myönteisesti.
      Vältä sellaista,mikä tuntuu pahalta, ahdistavalta tai pelottavalta.

    • onn

      Anime, hentai, manga kaikki tommonen paska on syntiä

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      251
      4121
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      28
      2368
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2141
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      93
      2076
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      101
      1733
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      25
      1414
    7. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      16
      1362
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      36
      1317
    9. Kenen etua Stubb ajaa Euroopassa ilmoittaessaan olevansa enemmän Ruotsalainen

      Tasavallan presidentti Alexander Stubb kertoi ensimmäisellä valtiovierailullaan Ruotsissa, että hän ei ole koskaan tunte
      Maailman menoa
      311
      1290
    10. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1237
    Aihe