Elikkä tilanne on nyt tämä, asuttiin pari kome vuotta tuossa ulkomailla, sillon kun olisin ollut yläasteella Suomessa. Tietenkään siellä ei saanut Ruotsin kielen opetusta laisinkaan. Muutettiin takaisin Suomeen ja menin Lukioon. No sain erikois luvan lukiossa, että ei tarvitse suorittaa ruotsin pakollisia kursseja. No nyt kuitenkin mietityttää, mitäs sitten jos päätän siirtyä lukion jälkeen Yliopistoon tai Ammattikorkeakouluun? Onko virkamiesruotsi pakollinen minulle vaikken ikinä olekkaan ruotsia opiskellut? Tottakai ymmärrän jos on ammatteja, missä ruotsin kielen taito on välttämätön, mutta onhan niitä ammatteja missä se ei ole välttämätöntä.
Virkamiesruotsi pakollinen, jos muutanut ulkomailta?
8
553
Vastaukset
- Abityttö
"Tottakai ymmärrän jos on ammatteja, missä ruotsin kielen taito on välttämätön..."
Olen kuullut, että Närpiön tomaatinpoimijoilta vaaditaan pakkoruotsintaitoa, muualla Suomessa ei kai tällaista vaatimusta esitetä. - Umppu
En tiedä, onko asiaan saatu jo muutosta mutta ainakin 15 vuotta sitten virkamiesruotsi oli pakollinen. Vaimoni oli samassa tilanteessa kuin sinä, ja joutui opiskelemaan iltalukiossa koko ruotsin oppimäärän ja kirjoittamaan sen että sai virkamiesruotsin läpi.
- 10+15
Sama pulma täälläkin tällä hetkellä, mua vapautettiin ruotsin opetuksesta jo yläasteella sekä nyt lukiossa, niin olisi kiva tietää nyt tuosta virkamiesruotsin vaikutuksesta. Onko mahdollista, ettei sitä tarvitsisi suorittaa lainkaan? Tunteeko kukaan sellaista, joka on välttynyt siltä?
- hmm..
Minun AMK:ssa virkamiesruotsista sai vapautuksen, jos 2. asteella(lukio tai amis) ei ole ollut ruotsin opintoja. Lisäksi jos vielä yläasteen ruotsinkurssit puuttuu, niin asia pitäisi olla jo täysin selvä.
Lisäksi vapautuksen saa myös, jos on virallinen todistus keskivaikeasta lukihäiriöstä.
AMK:ssa koe on kyllä yleensä niin järjestetty, että siitä selviää copypastella viimeistään 2. uusinnassa, vaikka ei juuri mitään mistään tajuaisikaan. Tätä ennen tosin joutuu kahdelle preppaus-kurssille, muttanojoo kielivapautta odotellessa.- qwertyag
No tää kyllä nyt vähän rauhotti mieltä kyllä : D Kiitos
- uliopistoilainen
Ja AMKissa käyty ruotsi kelpaa sitten üliopistoissakin...
- Vihdoin mahdollista
Ohessa linkki kansalalsaloitteeseen pakkåruotsin poistosta
https://www.kansalaisaloite.fi/fi/aloite/60
Näin meillä on mahdollisuus opiskella sen tilalla jokin tärkeä kieli, kuten saksa, ranska, espanja, kiina tai venäjä jne.
Skandikielistä Suomen ja yksilön kannalta tärkein lienee NORJA. - !!!!
Ammattikouluissa ulkomaalaiselle ei ole pakollinen kuin suomi ja englanti, ammattikorkeassa kaikkien täytyy suorittaa virkamies ruotsi olit sitten ulkomaalainen tai suomalainen.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Tyttäreni kuoli lihavuusleikkaukseen.
Miettikää kuiten 2 kertaa, ennenkuin menette lihavuusleikkaukseen.3207600Viiimeinen viesti
Sinulle neiti ristiriita vai mikä nimesi sitten ikinä onkaan. Mulle alkaa riittää tää sekoilu. Oot leikkiny mun tunteill662176- 1761853
epäonnen perjantain rikos yritys
onpa epäselvä kuva, tuolla laadullako keskustaa tarkkaillaan lego hahmotkin selvempiä161382- 1121287
Yllätyspaukku! Vappu Pimiä rikkoi vaikean rajapyykin yllättävässä bisneksessä: "Nyt hymyilyttää...!"
Wau, onnea, Vappu Pimiä, upea suoritus! PS. Pimiä tänään televisiossa, ohjelmatietojen mukaan hän on Puoli seiskassa vie91251Suomessa ei ole järkeä tarjota terveyspalveluita joka kolkassa
- Suomen väestötiheys 1.1.2022 oli 18,3 asukasta maaneliökilometriä kohden. - Uudenmaan maakunnassa asuu keskimäärin 181701231RÖTÖSHERRAT KIIKKIIN PUOLANGALLA.
Puolankalaisilla tehtävä ryhmäkanne itsensä yleintäneistä rötöstelijöista, sekä maksattaa kunnan maksama tyhmän koplan j561181Kirjoitin sinulle koska
tunnen sinua kohtaan niin paljon. Sydäntäni särkee, kun kätken ihastumisen, kaipauksen, sinua kohtaan tuntemani lämmön j411081Martina pääsee upeisiin häihin
Miltäs se tuntuu kateellisista. Anni Uusivirta on Martinan kavereita.2901019