Olen ateisti, en anti-teisti

---

Olen tarkkaillut tätä palstaa ja useasti joutunut huomaamaan, että porukka hyökkää ja suorastaan kynsii jokaisen, joka uskaltaa sanoa jotain uskonnon puolesta. Itse olen ateisti, en usko jumalaan taikka mihinkään uskontojuttuun, silti hyväksyn uskovaiset, kunhan eivät rupea käännyttämään. Mielestäni jokainen saa uskoa mihin haluaa, eikä uskominen tee kenestäkään tyhmpempää tai huonompaa. Onko muita, jotka jakavat mielipiteeni?

26

190

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Esko o

Minä kannatan. Elämä on niin suuri juttu, etteivät ihmiset pysty sitä selittämään.
      Siksi, jos sitä sanotaan vaikka Jumalan tekemäksi, niin se on ilmeisesti hyvä selitys. Jossain on ääretön älykkyys, jota ihmiset eivät pysty selittämään.

• K.J.

"Jossain on ääretön älykkyys, jota ihmiset eivät pysty selittämään."

Jo sinun olemassaolosi todistaa väitteesi perusteettomaksi.

• Bubblet

''Siksi, jos sitä sanotaan vaikka Jumalan tekemäksi, niin se on ilmeisesti hyvä selitys.''
        Eihän se mikään selitys ole, vaan arvaus.

''Jossain on ääretön älykkyys, jota ihmiset eivät pysty selittämään.''
        Miksi sellainen pitää olla? Kuka sen on luonut?

• Esko o
        Bubblet kirjoitti:

''Siksi, jos sitä sanotaan vaikka Jumalan tekemäksi, niin se on ilmeisesti hyvä selitys.''
        Eihän se mikään selitys ole, vaan arvaus.

''Jossain on ääretön älykkyys, jota ihmiset eivät pysty selittämään.''

>>''Jossain on ääretön älykkyys, jota ihmiset eivät pysty selittämään.''

Näihin kysymyksiin ei kukaan tiedä vastauksia. Ihmisillä ei ole tietoja kaiken alusta.

• Bubblet
        Esko o kirjoitti:

Näihin kysymyksiin ei kukaan tiedä vastauksia. Ihmisillä ei ole tietoja kaiken alusta.

Miksi sinä oletat, että sellaisen olemassaolo on välttämätön?

• Esko o kirjoitti:

Jos et tiedä niin miksi sitten kivenkovaan väität mitä väität? Ei tietämättömyys mitään todista.

• drtyuim

Uskiksen tunnistaa valehtelusta. Et sinä mikään ateisti ole.

• yuletime

En nyt käyttäisi "kynsii" termiä, tämähän on keskustelupalsta, eivätkä sanat vahingoita.

Siitä on 90 vuotta, kun meillä oli uskontopakko. Kukaan ei varmaan halua sellaista puoleen eikä toiseen. Uskonnon ja vakaumuksenvapaus on perusoikeuksia.

Uskominen (tai siis sen puute) kyllä korreroi koulutuksen kanssa tutkimuksissa, mutta ei tietenkään ketään yksittäistä henkilöä voi sen perusteella leimata.

• Silmäpari

"eivätkä sanat vahingoita"

Olen jyrkästi eri mieltä. Eivätkö ne rasistiset vainotkin aina ratsasta sanallisilla mielikuvilla!

• yuletime
        Silmäpari kirjoitti:

"eivätkä sanat vahingoita"

Olen jyrkästi eri mieltä. Eivätkö ne rasistiset vainotkin aina ratsasta sanallisilla mielikuvilla!

"kynsii" nyt jättää raapimisjäkiä.

Sanat eivät vahingoita.

"Rasistiset vainot" on aika kummallinen mielleyhtymä, liikaa simaa on tullut litkittyä? Miten se nyt tähän kuuluu?

• Silmäpari
        yuletime kirjoitti:

"kynsii" nyt jättää raapimisjäkiä.

Sanat eivät vahingoita.

"Rasistiset vainot" on aika kummallinen mielleyhtymä, liikaa simaa on tullut litkittyä? Miten se nyt tähän kuuluu?

Sanat voivat vahingoittaa.

Esim. Amerikassa orjina pidettyjen afrikkalaisten heikompaa asemaa on pitkälti ylläpidetty sanoilla.

Jos lasta pienestä pitäen nimitellään jatkuvasti arvottomaksi ja huonoksi, hän omaksuu itselleen tällaisen identiteetin. Hän ei menesty.

• zyrt
        Silmäpari kirjoitti:

Sanat voivat vahingoittaa.

Esim. Amerikassa orjina pidettyjen afrikkalaisten heikompaa asemaa on pitkälti ylläpidetty sanoilla.

Jos lasta pienestä pitäen nimitellään jatkuvasti arvottomaksi ja huonoksi, hän omaksuu itselleen tällaisen identiteetin. Hän ei menesty.

Joo mutta tälle palstalle ei kenenkään tarvitse tulla vetämään marttyyrinviittaa päälleen. Eikä täällä minun käsittääkseni lapsia ole kirjoittelemassa. Mitä tulee tuohon arvottomuuden julistamiseen, niin sitähän uskikset ateisteille huutavat.

• Silmäpari
        zyrt kirjoitti:

Joo mutta tälle palstalle ei kenenkään tarvitse tulla vetämään marttyyrinviittaa päälleen. Eikä täällä minun käsittääkseni lapsia ole kirjoittelemassa. Mitä tulee tuohon arvottomuuden julistamiseen, niin sitähän uskikset ateisteille huutavat.

Onko tämä käsitettävä niin, että vain ateistit kelpaavat täällä keskustelemaan?

• ...
        Silmäpari kirjoitti:

Onko tämä käsitettävä niin, että vain ateistit kelpaavat täällä keskustelemaan?

''Onko tämä käsitettävä niin, että vain ateistit kelpaavat täällä keskustelemaan?''
        Mistä sinä sellaisen käsityksen saat?

• "Olen tarkkaillut tätä palstaa ja useasti joutunut huomaamaan, että porukka hyökkää ja suorastaan kynsii jokaisen, joka uskaltaa sanoa jotain uskonnon puolesta"

Antiteismi ja uskontojen vastustaminen, kaksi aivan eri asiaa.

"Itse olen ateisti, en usko jumalaan taikka mihinkään uskontojuttuun, silti hyväksyn uskovaiset, kunhan eivät rupea käännyttämään."

Itse en ainakaan tuomitse ketään teisminsä takia mutta saatan kritisoida hyvinkin kovasanaisesti uskontoa johon kyseinen ihminen kuuluu. Teismi on virheellisyydestään huolimattaan itsessään harmitonta, vasta kun mukaan liittyy järjestäytynyt uskonto, ongelmat alkavat.

"Mielestäni jokainen saa uskoa mihin haluaa, eikä uskominen tee kenestäkään tyhmpempää tai huonompaa."

Itse uskon että ihmiskunnan kehittyessä ihmiset tulevat menettämään tarpeensa teismiin. Täten ateismi edustaa ainakin minusta korkeampaa sivistyksen tasoa. Tosin jokainen olkoon toki teisti jos se tuntuu oikealta, eri lähtökohdista lähteneet ihmiset ovat helposti eri tasolla mitä sivistykseen tulee jolle ei voi mitään. Ihmiskunta ei ole vielä valmis luopumaan teismistä vaikka monet ihmiset ovatkin kyseisen tason saavuttaneet.

Me ateistit minusta emme voikaan tällä hetkellä muuta kuin yrittää parhaamme mukaan sivistää teistejä, antaa opetusta oppimattomille.

• "vasta kun mukaan liittyy järjestäytynyt uskonto, ongelmat alkavat."

Totta. Mutta ongelmaa ei aikaansaa uskonto vaan ylipäänsä ihmisten joukkokäyttäytyminen. Olipa kyseessä mikä tahansa järjestäytynyt polittinen tai ideologinen liike, niin sama tyhmyys alkaa hallita hommaa.

• EJKR kirjoitti:

"vasta kun mukaan liittyy järjestäytynyt uskonto, ongelmat alkavat."

Totta. Mutta ongelmaa ei aikaansaa uskonto vaan ylipäänsä ihmisten joukkokäyttäytyminen. Olipa kyseessä mikä tahansa järjestäytynyt polittinen tai ideologinen liike, niin sama tyhmyys alkaa hallita hommaa.

"Totta. Mutta ongelmaa ei aikaansaa uskonto vaan ylipäänsä ihmisten joukkokäyttäytyminen. Olipa kyseessä mikä tahansa järjestäytynyt polittinen tai ideologinen liike, niin sama tyhmyys alkaa hallita hommaa."

Perusongelma on valta, se kuinka helposti se sokaisee ja nostaa itsensä ideologian tai uskonnon päätavoitteeksi. Meillä on luonnostaan tarve pitää tuosta edustamamme ryhmän vallasta kiinni sen sijaan että tekisimme viisaasti ja tarkastelisimme asioita myös edustamamme ryhmän viitekehyksen ulkopuolella.

Osa ongelmaa on myös tunteemme, se kuinka jos pidämme jostain ideologiasta tai uskonnosta, pidämme kyseisestä ideologiasta tai uskonnosta kiinni vaikkei tälle olisi oikeasti rationaalista pohjaa. Ja se kuinka tunnemme tarvetta kuulua johonkin tiettyyn suljettuun ryhmään jonka pohjalta voimme ajatella olevamme muita parempia,.

Kumpa koko ihmiskunta oppisi jonain päivänä pitämään tunteet erossa ideologioista ja uskonnosta. Ja ennenkaikkea onnistuisi karistamaan itsekkään vallan tavoittelun.

• shadowself kirjoitti:

"Totta. Mutta ongelmaa ei aikaansaa uskonto vaan ylipäänsä ihmisten joukkokäyttäytyminen. Olipa kyseessä mikä tahansa järjestäytynyt polittinen tai ideologinen liike, niin sama tyhmyys alkaa hallita hommaa."

Perusongelma on valta, se kuinka helposti se sokaisee ja nostaa itsensä ideologian tai uskonnon päätavoitteeksi. Meillä on luonnostaan tarve pitää tuosta edustamamme ryhmän vallasta kiinni sen sijaan että tekisimme viisaasti ja tarkastelisimme asioita myös edustamamme ryhmän viitekehyksen ulkopuolella.

Osa ongelmaa on myös tunteemme, se kuinka jos pidämme jostain ideologiasta tai uskonnosta, pidämme kyseisestä ideologiasta tai uskonnosta kiinni vaikkei tälle olisi oikeasti rationaalista pohjaa. Ja se kuinka tunnemme tarvetta kuulua johonkin tiettyyn suljettuun ryhmään jonka pohjalta voimme ajatella olevamme muita parempia,.

Kumpa koko ihmiskunta oppisi jonain päivänä pitämään tunteet erossa ideologioista ja uskonnosta. Ja ennenkaikkea onnistuisi karistamaan itsekkään vallan tavoittelun.

"Perusongelma on valta"

Tarkemmin sanottuna ongelma on vallan väärinkäytössä. Valtaa lähes jokainen joutuu muodossa tai toisessa nimittäin vaistämättä käyttämään. Epäitsekästä vallankäyttöä voi harjoitella joka päivä. Esim. rahankäyttöön liittyy mahdollisuuksia varjella toisten ihmisten elinolosuhteita.

Tunne-elämä on väistämättä osa kaikkea toimintaamme, tiedostimmepa sen tai emme. Myös johonkin kuulumisen tarve on erottamaton osa ihmisyyttä. Se miten toimimme tällaisten tunteiden kanssa, on iso haaste. Niiden kieltäminen johtaa tunne-elämän vääristymiseen siten, että ne alkavat vaikuttaa huomaamattamme. Silloin tunteet voivat kätkeytyä esim. äärimmäisen järkevyyden vaatimukseen.

• Skils

"...porukka hyökkää ja suorastaan kynsii jokaisen, joka uskaltaa sanoa jotain uskonnon puolesta"

Yleensä se hyökkäys ja kynsiminen tapahtuvat uskovaisen esittämiä väitteitä kohtaan, ei itse ihmistä. Se puolestaan on sallittua, itse asiassa jopa koko keskustelemisen tarkoitus.

Totta on, että tällä palstalla (niinkuin monilla muillakin) käytetään turhan usein myös ad hominemia, mutta sitä tapahtuu kyllä uskovien leirissä vähintäänkin yhtä paljon kuin ateistien.

• Itse taas pidän keskusteluista ja ole naika avoin näkemyksieni kanssa.

"että porukka hyökkää ja suorastaan kynsii jokaisen, joka uskaltaa sanoa jotain uskonnon puolesta."

Riippuu paljolti aloittajasta ja hänen mielipiteistään, minkälaisia vastauksia sitten saa.

• aloitukseen
      >>>Olen ateisti, en anti-teisti

• vihtuilija

"Olen ateisti, en anti-teisti"

Minä taasen en määrittele itseäni sen mukaan, mitä en ole. Vai miltä kuulostaisi se, jos määrittelisin itseni kaiken sen mukaan mitä en ole. Tässä muutama;en ole piironkin jalka, en ole Turkulainen, en ole Oululainen, en ole Helsinkiläinen, en ole Ruotsalainen, en ole Kokoomuslainen, en ole Teisti, en ole kahvikuppi....

Lista on loputon...

• tepi

Vai ihan kynsitään. Ei se kyllä keskustelupalstalla onnistu.

Vastustan valtionkirkon etoikeutettua asemaa yhteiskunnassa ja sitä, ettei kaikilla ole uskonnonvapautta. Siitä myös olen kirjoittanut ja kirjoitan edelleen.

• Kummallista

Itse olen seurannut tätä palstaa myös jokseenkin aktiivisesti vaikka en keskusteluihin yleisesti osallistukaan ja vaikka tämä esitetty valitus onkin jotakin mikä aika ajoin esitetään niin en ole koskaan törmännyt ainoaankaan esimerkkiin jossa tämä olisi osoitettu.
      Niin ikään omasta kokemuksestani käsin voin sanoa että tämä syytös on jotakin mihin törmää jo silloin kun kehtaa esittää eriävän näkemyksen johonkin asiaan.

Minua kun ei missään mielessä kiinnosta onko joku ateisti vaiko teisti silloin kun vastaan johonkin esitykseen ja mikäli joku ateisti sanoo jotakin mistä olen eri mieltä.... niin ja päätän vastata, minun vastaukseni on todennäköisimmin kritiikkiä.
      Tämä ei kuitenkaan tarkoita sitä etteikö kyseinen mielipide voisi pitää sisällään jotakin mistä olen samaa mieltä eikä tämä myöskään tarkoita sitä että oma käsitykseni asiasta on totaalisesti päinvastainen kuin se joka on esitetty.
      Minä yksinkertaisesti vain tarjoan oman näkemykseni esitettyyn asiaan en mitään muuta.

Minä itse olen ateisti jonka lisäksi minä olen myös antiteisti.
      Tämä ei kuitenkaan missään määrin tarkoita sitä ettenkö minä hyväksyisi uskonnollisia ihmisiä, minä yksinkertaisesti vain en hyväksy sitä ideologista näkemystä jonka mukaan he itseään nimittävät. Ei niin että suurin osa näistä edes osaisi kertoa mitä kyseinen uskonnollinen nimike oikeasti edes tarkoittaa.
      Minä en siis vastusta ihmisten oikeutta omata uskonnollinen vakaumus ja uskoa mihin kukin sitten ikinä haluaakin uskoa, en vastusta uskonnollisten henkilöiden oikeutta kokoontua ja järjestäytyä harjoittamaan omaa uskontoaan...... kunhan tämä uskonnon harjoittaminen ei vahingoita taikka rajoita kenenkään oikeuksia jonka lisäksi minä katson että uskonnollisilla henkilöillä on sanan ja ilmaisunvapauteen vedoten oikeus myös ilmaista oma uskonnollinen vakaumuksensa ja pyrkiä käännyttämään muita omaan uskoonsa.

Mikä tarkoittaa sitä että minä olen ateisti niin kuin sinäkin..... no mahdollisesti, jonka lisäksi minä olen myös antiteisti, jotakin mitä itse et sano olevasi, mutta tästä huolimatta minä näyttäisin olevan suvaitsevaisempi uskonnollisia henkilöitä kohtaan kuin sinä.
      Minua kun ei haittaa käännytyspyrkimykset joidenka sinä sanot omalta kohdaltasi olevan ongelmallisia ja minun näkemykseni todennäköisesti takaa uskonnollisille henkilöille samat oikeudet kuin sinun näkemyksesikin niin kauan kun puhutaan uskonnon harjoittamisesta ja omaamisesta.

• "Olen tarkkaillut tätä palstaa ja useasti joutunut huomaamaan, että porukka hyökkää ja suorastaan kynsii jokaisen, joka uskaltaa sanoa jotain uskonnon puolesta."

Tulikohan nyt pikkasen liioiteltua.

• K.J.

Onko sinulla jotain sanottavaa uskonnon puolesta? Lupaan etten kynsi sinua:)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Yksi päävastuullinen heitti lusikan nurkkaan.

Toivottavasti omaisuuden hukkaamiskielto tulee välittömästi.
      Ähtäri
      14
      2063
    2. Purrasta tehty huoli-ilmoitus

Näin lehti kertoo https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/0f1cfaf0-d4e4-4a97-9568-c27b3199b016
      Maailman menoa
      186
      1589
    3. Parrakkaat miehet ovat inhottavia ja vastenmielisiä

Ennen Suomi ja koko maailma oli täynnä kasvonsa hyvinhoitavia miehiä. Tänä päivänä lähes kaikki miehet ovat kuin jotain
      Maailman menoa
      161
      1482
    4. Pelottaa kohdata hänet

En tiedä jaksanko tai kykenenkö. Tuntuu jättimäiselle vuorelle kiipeämiseltä. Pitäisikö luovuttaa. Pitäisi. En jaksa nyt
      Ikävä
      100
      1362
    5. Olisin halunnu vaan tutustua

Ja kevyttä olemista... Mutta ei sitten. Ehkä mies säikähti, että haluan heti kaiken. 😅 Kävisi ihan sellainen kevyt meno
      Ikävä
      38
      1208
    6. Mitä tapahtuu

Syksyllä?
      Ikävä
      84
      958
    7. Kokoomus haluaa leikata vielä lisää sosiaaliturvasta

Kokoomuksen Sanni-Granhn Laasonen pyytänyt KELA:aa selvittämään mistä leikataan vähäosaisilta vielä lisää sosiaaliturvas
      Maailman menoa
      140
      957
    8. Naiseni on todellinen seksipeto

Vaikka pukeutuu ihan kasuaalisti julkisilla paikoilla. Mutta näin tämän läpi ensisilmäyksellä ja sain seksipedon kaivatu
      Ikävä
      49
      952
    9. Totuus Sofian miljonääristä :miljoonien velkataakka painaa miestä.

Näin se totuus tulee jokaisesta ja seiskalehden uutiset kertoo totuuden vihdoinkin.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      140
      849
    10. Nina Mikkonen avoimena "vapinataudistaan"- Demonstroi oireet yllättäen tv-kameroiden edessä: "Se..."

Nina Mikkonen oli Viiden jälkeen -ohjelmassa ti 12.8. ja kertoi perinnöllisestä sairaudestaan ja mm. sairauden vaikutuks
      Suomalaiset julkkikset
      13
      837
    Aihe