Miksi koirani

tietämätöN

väistää ruokakupilta kun kävelen ohi vaikka se on syömässä? meillä on tosi tiukka kuri koiralla ja mietin kin että pelkääkö koira minua? En kyllä huuda sille tai tee muutakaan pahaa mutta koska se on suurikokoinen saksanpaimen niin pakko on pitää tiukat säännöt, en kuitenkaan halua että hurtta pelkää. Voiko tästä olla kyse?

18

270

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Koirasi kunnioittaa sinua, ei pelkää. :) ihan täysin luonnollista toimintaa koiralta, omanikin väistävät kupeiltaan minun mennessä ohi, koiran suurin kunnianosoitus toista laumanjäsentä kohtaan on mennä pois.

• vatsanväänteitä

Toisaalta mietin, miksi koira ruokailee sellaisessa paikassa missä on ohikulkua ? Koiranhan pitäisi ruokailla paikassa missä saa syödä rauhassa, eli saada ruokarauha. Meidän koira saa syödä rauhassa.

• vatsanväänteitä kirjoitti:

Toisaalta mietin, miksi koira ruokailee sellaisessa paikassa missä on ohikulkua ? Koiranhan pitäisi ruokailla paikassa missä saa syödä rauhassa, eli saada ruokarauha. Meidän koira saa syödä rauhassa.

keittiössä syövät ja saavat yleensä syödä rauhassa, joskus satun ohi kulkemaan kun vaikka etsin jotain papereita :)

• Useinhan
        vatsanväänteitä kirjoitti:

koirasta tulee ruoka-agressiivinen jos sen rauha on täysin turvattu. Kannattaa pitää ajoittain pientä toimintaa ruokailualueella. Ei tarpeettomasti mutta sopivasti ettei sen kerran kun jotain tarttee niin ole rekku heti lahkeessa kii.

• vatsanväänteitä
        Useinhan kirjoitti:

koirasta tulee ruoka-agressiivinen jos sen rauha on täysin turvattu. Kannattaa pitää ajoittain pientä toimintaa ruokailualueella. Ei tarpeettomasti mutta sopivasti ettei sen kerran kun jotain tarttee niin ole rekku heti lahkeessa kii.

Et sitten ymmärtänyt...Minusta on outoa jos koira ei saa syödä, vaan väistelee omistajaansa kun on syömässä. Koiralle nimenomaan pitää olla ruokapaikka sellainen missä ei tarpeetonta ohikulkua ole. Meillä syö keittiössä, toki saan olla itsekin siellä, mutta on sellaisessa paikassa missä kuitenkaan ei pidä väistellä ohikulkijoita. Ennemmin tulee aggressiivinen jos pitää jatkuvasti olla varuillaan. Eri asia on esim. rajoittaa ahneen syömistä, niin että pistää pikkuhiljaa ruokaa kuin se, että juuri silloin kun syö, pitääkin väistellä jotain.

Eipä tuo meidän koira mitenkään aggressiivinen ole eikä puolusta kuppiaan, vaikka rauhassa saakin syödä. Olisiko itsestäsi mukavaa väistellä kun olet syömässä, tämän tästä nousta pois pöydästä ?

Paras olisi, että koira jatkaa syöntiään vaikka omistaja sattuu paikalle. Eli luottaa siihen ettei kuppia viedä pois ja SAA SYÖDÄ.

• kääkkä x2

Ei varmaan ole kyse siitä, että alkuperäisen kirjoittajan koira joutuisi joka ruokailun yhteydessä väistämään. En usko, että koirasta tulee aggressiivinen, jos sen ruokarauhaa joskus häiritään. :D

Itse opetan pennun siihen, että käyn silloin tällöin ottamassa siltä kupin pois kesken ruokailun ja annan takaisin. Luitten kanssa teen samoin välillä vieläkin. Omassa rodussani on ruuan päältä ärisijöitä, niin on parempi pennusta asti opettaa koirat siihen, että minä määrään ruuasta. Ei ole tarvinnut kummankaan koskaan ärhennellä ruuasta minulle eikä toisilleenkaan.

• ghghjjhkhjhkjhkl

Kyllä koirasi on alistettu siihen luuloon että joka asiassa te olette johtajia ja väistää johtajia koska on alempiarvoinen.

Omani kanssa on enemmin jämptiys ja se minkä sallin niin sallin ja mitä en niin en. Johdonmukainen. Mutta ei väistä kipolta koska koirani tietää saavan ruuan siitä ja luottaa minuun.

En alista vaan ohjaan oikeaan ja luottamus a ja o.

• Aristaa ja/tai jännittää jostain syystä,joko itse tilannetta tai ohikulkijaa.
      Se mitä koko keho ilmentää,kertoisi enemmän.
      Sanoisin kuitenkin,että vähän stressaavaa koiralle,koska on varuillaan.Ruokailun kun pitäisi olla pikemmin rentouttava hetki.

Pelkkää kunnioitusta tuo ei kumminkaan ole.Eikä kunnioittava koira turhaan väistä,eikä ole varuillaan.

Meillä koirat syöneet keittiössä,jossa ihan normisti liikutaan.Ja kyllä me ihmiset väistämme,kun koira syö.Ei niiden tarvi kuin keskittyä syömiseen.
      Minusta se kertoo kunnioituksesta ja luottamuksesta,että pystyvät rennosti syömään ihan normihulinan keskellä.

• Olikohan mulla sitten jotain ymmärrysvaikeuksia? Ilmeisesti, ei olisi eka kerta ;)
        Siis ei meidän koirat kupiltaan karkuun juokse vaan jos siihen viereen tulen jotain hääräämään niin väistävät minua ja jatkaavat sitten syömistä kun olen häärännyt. Mutta korvat höröllään ja häntä heiluen (aina kun olen ollut kaukana poissa, eli pesemässä pyykkiä tai vastaavaa) eivät arista tai ole varuillaan.. ennemminkin varmaan ihmettelevät että mitä minä rapistelen, oiskohan jotain parempaa kun omassa kipossa? Vaikka selväks ollaan meilläkin tehty että ruoka tulee meidän kautta (sen verran vahvaluonteisia rotuja) ja opetettu että me saadaan se ruoka siitä naaman edestä ottaa, sama luiden ja herkkujen kanssa ollaan opetettu :) Vai kirjoitinko hirveän litanian aiheeseen jonka olit tarkoittanut aloittajalle?! .. ei olisi eka kertani siinäkään ;)

• ghghjjhkhjhkjhkl
        mis.sy kirjoitti:

Olikohan mulla sitten jotain ymmärrysvaikeuksia? Ilmeisesti, ei olisi eka kerta ;)
        Siis ei meidän koirat kupiltaan karkuun juokse vaan jos siihen viereen tulen jotain hääräämään niin väistävät minua ja jatkaavat sitten syömistä kun olen häärännyt. Mutta korvat höröllään ja häntä heiluen (aina kun olen ollut kaukana poissa, eli pesemässä pyykkiä tai vastaavaa) eivät arista tai ole varuillaan.. ennemminkin varmaan ihmettelevät että mitä minä rapistelen, oiskohan jotain parempaa kun omassa kipossa? Vaikka selväks ollaan meilläkin tehty että ruoka tulee meidän kautta (sen verran vahvaluonteisia rotuja) ja opetettu että me saadaan se ruoka siitä naaman edestä ottaa, sama luiden ja herkkujen kanssa ollaan opetettu :) Vai kirjoitinko hirveän litanian aiheeseen jonka olit tarkoittanut aloittajalle?! .. ei olisi eka kertani siinäkään ;)

Normaali rento väistäminen eri asia käsitin että ei ole rennosti kipollaan vaan jännittyy kun omistaja tulee. Eli kehon kieli kuten molossi sanoi

Itsekin voin kipon ottaa koiraltani kesken ruuan ilman että koira jännittyy. Sillä lisään siihen jotain enkä ota pois niinkään ruokaa. Opetin luottoa kipolla siksikin kun lapset pieniä ja saattavat mennä huomaamattani kipolle.

• mis.sy kirjoitti:

Olikohan mulla sitten jotain ymmärrysvaikeuksia? Ilmeisesti, ei olisi eka kerta ;)

Viesti oli aloitukseen,mutta nämä nyt välillä pomppii mihin sattuu,höh...

Kuten sanoin,kehonkieli kokonaisuudessaan kertoo pääasian.

Normi,hyvän ruokahalun omaava koira,jolla ei ole mitään tarvetta stressata ruokatilanteessa,ei tunne tarvetta väistellä.Ei edes kunnioituksesta.
        Toki,jos ei nyt niin kovasti ruoka maistu,että siihen uppoutuu täböillä,niin voihan sitä vilkuilla rennostikkin omistajansa touhuja ym.välillä(kuten ghg...jo tarkensikin).Mutta ei sillä kunnioituksen kanssa ole mitään tekemistä.
        Aloituksessa ei saanut ihan tuota kuvaa.

Meillä koirat voi syödä,vaikka keskellä toria,häiriintymättä :DKotona syö keittiön hälinässä täysin keskittyen.Kun on kunnon ruokahalu ja hyvää safkaa :D ja tietää,että kaikki ok syödessä,niin ei ole tarvetta edes silmiään muualle räpsäyttää.
        Koska vaan voi kupin ottaa vaikka pois tai ylipäätään mitä vaan suusta.Eikä edes tarvi ottaa mitään suusta.Jos jotain olisi pois saatavaa,niin käskystä ulos räkäisevät.
        Vaikka siis kuria on,niin on luottamusta siis myös siihen malliin,että ruokansa voivat rauhassa syödä.

• joo se on sitä kunnioitusta niiku täällä jo sanottiin. omalla koirallani on keittiössä ruokakupit , mutta kantaa nappulat aina eteiseen tai olohuoneeseen ja syö ne siinä ja sit taas palaa keittiöön ja hakee lisää. muun ns. märkäruoan syö kyllä keittiössä. ei se mua haittaa, se syö kaikki raksut kumminki aina lattialta pois :) olen kuullut että monet muutkin koirat kantaa ruokansa muualle, tiedä sitte mistä johtuu, viisammat tietää varmasti.

ja kuri se on meidänkin koiralla ettei ihan ihmisten silmille hypitä, mutta ihan sitä en omalta koiraltani halua että mun takia täytyy alkaa siirtyy, ruokarauha se on koirallaki oltava, ihan niiku ihmisellä, joten ymmärrän aloittajaa jos sulla fiilis että koira `pelkää`vaikka pelostaha ei kumminka kyse ole.

• "mutta kantaa nappulat..."Voipi olla vähän alkukantaista tapaa piilottaa/säilöä ruokaa.Paikat vaan vähän persoonalliset :D
        Tosin voi olla jonkinlaista sijaistoimintaakin,jos/kun ei ole oikein perso ruualle,syystä tai toisesta.
        Jotkut levottomat/epävarmat ruokailutilanteessa(syystä jos toisesta) myös saattavat tuota tehdä.

• 777777777777

Olen kyllästynyt tuohon kurin pitämiseen. Miks niin kamala kuri aina vain. Kyllä koira tavallisella opetuksella hyväksi tulee.

• kuria ja rakkautta yhtä paljon. jos ei kuria ole koiralla niin siitähän syntyy ongelmakoira joka ei kunnioita ollenkaan ihmistä ja lopputuloshan me tiedetäänkin, jokainen on nähny millainen kouluttamaton koira on... tosin kurillakin on rajansa, siinä olen samaa mieltä, ei tarvitse olla niin `kova`aina.

• ghghjjhkhjhkjhkl
        bordermix kirjoitti:

kuria ja rakkautta yhtä paljon. jos ei kuria ole koiralla niin siitähän syntyy ongelmakoira joka ei kunnioita ollenkaan ihmistä ja lopputuloshan me tiedetäänkin, jokainen on nähny millainen kouluttamaton koira on... tosin kurillakin on rajansa, siinä olen samaa mieltä, ei tarvitse olla niin `kova`aina.

Kuri on jotenkin militaarista auktoriteetin pelon istutusta sanana. Puhuisin ennemmin rajoista. Eli mikä sallitaan niin sallitaan ja mitä ei niin ei..ja luottamukseen pohjautuvasta ohjauksesta.

Hyvä koulutus ei ole yksitotista johtamista vaan siinä pyritään saamaan koira myös omaaloitteiseksi ja itsenäiseksi oivaltavaksi luottavaiseksi tasapainoiseksi..ei robottimaiseksi joka odottaa koko ajan ohjeita omistajalta.

Siinä on eroa miten kuri käsitetään.

Itseäni inhottaa jotkut pk-kouluttajat jotka kouluttaa huonosti koiraansa ja vastauksena huonoon tulokseen alistaa koiran kun luulee että vika koirassa ja kurissa vaikka vika ohjauksessa. Ja se kävelytyyli sakemannien omistajilla lyhyt remmi nykäisy ja marssi eteenpäin..jne.

• kllööää'''
        ghghjjhkhjhkjhkl kirjoitti:

Kuri on jotenkin militaarista auktoriteetin pelon istutusta sanana. Puhuisin ennemmin rajoista. Eli mikä sallitaan niin sallitaan ja mitä ei niin ei..ja luottamukseen pohjautuvasta ohjauksesta.

Hyvä koulutus ei ole yksitotista johtamista vaan siinä pyritään saamaan koira myös omaaloitteiseksi ja itsenäiseksi oivaltavaksi luottavaiseksi tasapainoiseksi..ei robottimaiseksi joka odottaa koko ajan ohjeita omistajalta.

Siinä on eroa miten kuri käsitetään.

Itseäni inhottaa jotkut pk-kouluttajat jotka kouluttaa huonosti koiraansa ja vastauksena huonoon tulokseen alistaa koiran kun luulee että vika koirassa ja kurissa vaikka vika ohjauksessa. Ja se kävelytyyli sakemannien omistajilla lyhyt remmi nykäisy ja marssi eteenpäin..jne.

Meillä yksi koirista usein kantaa paloja matoille ja syö siellä ja palaa hakemaan uusia. Yksikään kolmestani ei väistele syödessään. Koiran ruokarauhaa ei häritä, eikä kuppia oteta pois syödessä. Perustuu siihen jos itse olisitte nälkäisenä pitsan ääressä ja tuntematon tulisi ja kiskaisisi lautasen pois ettekä tietäisi saattekö enää syödä. Luottamus ennen kaikkea, ei epämääräistä sekoilua.

• ghghjjhkhjhkjhkl
        kllööää''' kirjoitti:

Meillä yksi koirista usein kantaa paloja matoille ja syö siellä ja palaa hakemaan uusia. Yksikään kolmestani ei väistele syödessään. Koiran ruokarauhaa ei häritä, eikä kuppia oteta pois syödessä. Perustuu siihen jos itse olisitte nälkäisenä pitsan ääressä ja tuntematon tulisi ja kiskaisisi lautasen pois ettekä tietäisi saattekö enää syödä. Luottamus ennen kaikkea, ei epämääräistä sekoilua.

Niinpä luottamus pitää ansaita ja siihen kuuluisi jokaisen ohjaajan pyrkiä. Hyvään johtajuuteen jossa koirallekin sallitaan oma tilansa ja jopa "mielipiteensä" mikäli ymmärrätte mitä ajan takaa, koiran ei pidä olla robottimaisesti tottelevainen. :)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Perussuomalaiset kirjoittaa vain positiivisista uutisista

Ei tarvitse palstaa paljon seurata, kun sen huomaa. Joka ainoa positiivinen uutinen Suomen taloudesta tai ylipäätään, ni
      Maailman menoa
      109
      6476
    2. Kuka on UMK-suosikkisi? UMK26 paljastuksia lauantai 28.2.

UMK26 tänä lauantaina! UMK26 tulee suorana Tampereelta ja nyt selviää, kuka pääsee edustamaan Suomea Euroviisuihin. M
      Euroviisut
      88
      4101
    3. L/over ja Jani Volanen! Minkä arvosanan 4-10 annat roolityöstä?

Psykologinen trilleri L/over - ikuisesti minun on koukuttanut tv-katsojat ruudun ääreen. Kun Roosa (Krista Kosonen) tapa
      Tv-sarjat
      45
      3437
    4. TTK:n jättänyt Vappu Pimiä rehellisenä MasterChef-kuvauksista: "Höh..."

Vappu Pimiä on uusi MasterChef Suomi -tuomari. Viime vuonna Tanssii Tähtien Kanssa jäi taakse, ja nyt vuorossa on uusi a
      Suomalaiset julkkikset
      7
      2820
    5. Natomaa hyökkäsi Iraniin

Näemme nyt tällä hetkellä Natomaan nimeltä Yhdysvallat, joka toimii aika pitkälti perinteisen kansainvälisen lain ulkopu
      NATO
      625
      1421
    6. Miksi et nainen halua

minua, kuten minä sinua?
      Ikävä
      66
      838
    7. Rakas tiedät, että toivoisin

Kuulevani sinusta. Tiedät, että viestisi tekisi minut ihan onnelliseksi. Että äänesi kuuleminen saisi minut leijumaan ja
      Ikävä
      55
      823
    8. teemu samuli

käykäähän lukemassa uusin alibi lehti 3/26 mitä tämä ihmissaasta satuilee..
      Suomussalmi
      9
      809
    9. Trump aloitti III maailmansodan tänään.

Narsisti ja mielipuoli Trump pitäisi saada pois, miten se onnistuisi parhaiten?
      Maailman menoa
      193
      798
    10. Osaako kukaan sanoa?

Mikä on syy siihen, että apulaisidiootti yrittää kaikin keinoin haitata kaikkea yrittämistä Ähtärissä? Nyttkin pilkkaa j
      Ähtäri
      47
      779
    Aihe