Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

Kuinka kauan on kestänyt toipua?

minttulinen

Eli, kun olette eronneet, kuinka kauan on kestänyt, että olette lakanneet itkemästä ja tunteneet että elämällänne on sittenkin tarkoitus?

Kertokaa kuinka pitkän ajan olitte yhdessä ja kuinka kauan kesti päästä pahimman surun yli ja että olitteko jättäjä vai jätetty - vai tapahtuiko ero yhteisymmärryksessä.

Kysyn siksi, että minut jätettiin 12 vuoden yhdessäolon jälkeen ja olen kuullut että tolpilleen pääseminen kestää 1/4 yhdessä vietetystä ajasta. En haluaisi itkeä kolmea vuotta.

107

6897

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sisältä kuollut

      Minut jätettiin syksyllä kymmenen vuoden yhteiselon jälkeen. Joka aamu herään hän mielessäni, mutta kyllä se siitä. Kaiken kanssa oppii elämään. Tuossa vähän tarinaa omasta toipumisesta: taivaltaja.blogit.fi/ suosittelen kirjoittamista ja puhumista. Tunteita ei kannata padota.

      • minttulinen

        Luin blogiasi ja hämmästelen miten sinulla on niin paljon edes halua elää. Minut jätettiin ilman syytä, ei ollut toista ihmistä pelissä mukana ja olin ollut siinä uskossa että tässä on ihminen jonka kanssa haluan elää loppun asti. Hän ei vaan ajatellut samoin. On vakavasti masentunut ja syytti minua asioista, joihin en ollut mitenkään vaikuttanut. Päinvastoin, yritin auttaa. Aina olen yrittänyt omat murheeni vaieta että hänellä olisi helpompaa. Jos olisi edes ollut toinen nainen, olisi ollut jotenkin helpompi päästää irti, alkaa vihata.. Mutta minä rakastan häntä yhä edelleen, enkä voi edes kuvitella toista ihmistä. Hän oli hyvä, paras - kaikkea sitä mitä mieheltä halusin - ja tiedän, etten voi löytää edes melkein yhtä hyvää.

        Siksi kysyinkin että milloin ihmiset ovat oppineet olemaan yksinään, että osaisin sanoa itselleni sen päivän vielä tulevan.


      • Toimi itsellesi
        minttulinen kirjoitti:

        Luin blogiasi ja hämmästelen miten sinulla on niin paljon edes halua elää. Minut jätettiin ilman syytä, ei ollut toista ihmistä pelissä mukana ja olin ollut siinä uskossa että tässä on ihminen jonka kanssa haluan elää loppun asti. Hän ei vaan ajatellut samoin. On vakavasti masentunut ja syytti minua asioista, joihin en ollut mitenkään vaikuttanut. Päinvastoin, yritin auttaa. Aina olen yrittänyt omat murheeni vaieta että hänellä olisi helpompaa. Jos olisi edes ollut toinen nainen, olisi ollut jotenkin helpompi päästää irti, alkaa vihata.. Mutta minä rakastan häntä yhä edelleen, enkä voi edes kuvitella toista ihmistä. Hän oli hyvä, paras - kaikkea sitä mitä mieheltä halusin - ja tiedän, etten voi löytää edes melkein yhtä hyvää.

        Siksi kysyinkin että milloin ihmiset ovat oppineet olemaan yksinään, että osaisin sanoa itselleni sen päivän vielä tulevan.

        Pitää pakottaa itsensä elämään. Tee suunnitelma, että jokaiseen päivääsi kuuluu työn, kodin ja suremisrn lisäksi ainakin yksi oman elämän tapahtuma. Urheilu on ilman muuta pakollinen. Viikkoon pitää lisätä ainakin kaksi urheilukertaa. Se voi olla kävely, uinti, jumppatunti, kuntosali tms.

        Kun pakotat itsesi urheilemaan, saat palkinnon. Ensi kesänä katsot itseäsi tyytyväisenä peilin ääressä. Urheilu kaunistaa.

        Päivään voi kuilua myös ystävien tai sukulaisten tapaaminen. Siihen voi kuulua uusi harraste, vaikka työväenkurssi, ne alkavat taas tammikuussa. Viikonloppuna voi mennä elokuviin, teatteriin tai syömään. Tammikuusta on tulossa huima määrä hyviä uusia kertoja. Jos rahat ei riitä, vkonloppuna voi vierailla tuttujen luona tai kutua kylään.

        Itsensä pitää pakottaa ihmisten ilmoille, muuallekin kuin ruokakauppaan, ainakin kerran kuussa. Tanssimassa pitää joskus käydErittäin hienoa on aloittaa jotain ihan uutta:uusi opiskelu tai harraste. Sellainen josta on joskus ajatellut että olisi kiva, mutta jäänyt tekemättö.

        Lapsia saa moneen mukaan, he ovat pelkästään iloisia mistä tahansa, uinnista, kyläilystä, jopa ulkoilusta tai luistelusta.

        Siis:laadi viikottain kalenteri. Tee joka päivä jotain. Pakota itse itsesi, pystyt kyllä.


      • minttulinen
        Toimi itsellesi kirjoitti:

        Pitää pakottaa itsensä elämään. Tee suunnitelma, että jokaiseen päivääsi kuuluu työn, kodin ja suremisrn lisäksi ainakin yksi oman elämän tapahtuma. Urheilu on ilman muuta pakollinen. Viikkoon pitää lisätä ainakin kaksi urheilukertaa. Se voi olla kävely, uinti, jumppatunti, kuntosali tms.

        Kun pakotat itsesi urheilemaan, saat palkinnon. Ensi kesänä katsot itseäsi tyytyväisenä peilin ääressä. Urheilu kaunistaa.

        Päivään voi kuilua myös ystävien tai sukulaisten tapaaminen. Siihen voi kuulua uusi harraste, vaikka työväenkurssi, ne alkavat taas tammikuussa. Viikonloppuna voi mennä elokuviin, teatteriin tai syömään. Tammikuusta on tulossa huima määrä hyviä uusia kertoja. Jos rahat ei riitä, vkonloppuna voi vierailla tuttujen luona tai kutua kylään.

        Itsensä pitää pakottaa ihmisten ilmoille, muuallekin kuin ruokakauppaan, ainakin kerran kuussa. Tanssimassa pitää joskus käydErittäin hienoa on aloittaa jotain ihan uutta:uusi opiskelu tai harraste. Sellainen josta on joskus ajatellut että olisi kiva, mutta jäänyt tekemättö.

        Lapsia saa moneen mukaan, he ovat pelkästään iloisia mistä tahansa, uinnista, kyläilystä, jopa ulkoilusta tai luistelusta.

        Siis:laadi viikottain kalenteri. Tee joka päivä jotain. Pakota itse itsesi, pystyt kyllä.

        Raha on tosiaan suuri ongelma. Mitään ei voi harrastaa kun ei ole rahaa. Kaupunki on vielä sellainen jossa ei ole tarjolla mitään ilmaisia harrastuksia.. paitsi jotkut kirjaston luennot.

        Joudun ottamaan opintolainaa elääkseni. Opiskelut aloitin tosiaan jo uudelleen, mutta niihinkään ei oikein riitä virtaa, mutta onneksi se pakottaa minut ulos. Ilman sitä en varmaan menisi minnekään.

        Siitä kiitän onneani että lapsia emme saaneet. Niiden menettäminen parempituloiselle miehelle olisi varmasti ollut viimeinen niitti.


      • Ilmaisia mm
        minttulinen kirjoitti:

        Raha on tosiaan suuri ongelma. Mitään ei voi harrastaa kun ei ole rahaa. Kaupunki on vielä sellainen jossa ei ole tarjolla mitään ilmaisia harrastuksia.. paitsi jotkut kirjaston luennot.

        Joudun ottamaan opintolainaa elääkseni. Opiskelut aloitin tosiaan jo uudelleen, mutta niihinkään ei oikein riitä virtaa, mutta onneksi se pakottaa minut ulos. Ilman sitä en varmaan menisi minnekään.

        Siitä kiitän onneani että lapsia emme saaneet. Niiden menettäminen parempituloiselle miehelle olisi varmasti ollut viimeinen niitti.

        Www.svoli.fi muistaakseni löytyy perinteisten urheiluseurojen lista. Urheilujärjestöillä ympäri Suomen on erittäin edullisia jumppatunteja. Etsi sellaisia. Jos on tosi tiukkaa, nöyrästi kerro tilanne vastuuvetäjälle. Sillä nämä ei ole kaupallisia firmoja vaan hyvinvointiin tähtääviä joten voivat hellittää sulle ilmaispaikan, jos tilanne tosi tiukka. Sossukin voi auttaa, kenties, näissä maksuissa, en tiedä.

        Jos ei oo rahaa niin pitää valita ilmaisista. Katso alkavat työväen kurssit. Ihan sama mihin menee, kun vähän kiinnostaa. Koeta valita sellaista, jossa voit olla kuuntelupuolella ilman opiskelupaineita, koska sulla niitä jo on. Taiteen alueella, ja kulttuurin puolella, on paljon hyvää, voi vain katsoa, kuunnella uusia asioita ja nauttia. Jotkut museot päästää kerran viikossa ilmaiseksi sisään, tutki kaupunkisi onko sellaisia.

        Kirjasto, kirjallisuus, on upea, ilmainen harrastus. Olen itse lukenut surussani paljon ero- ja psykologian kirjallisuutta ja saanut niistä itse itselleni apua eroprosessini etenemisessä. Juuri nyt vieressä on Psyyke-psykologian käsikirja. Koulussa en koskaan lykenut, mutta nyt todella kiinnostaa aiheet kuten Mitä tunteet ovat, onko tunne syy vai seuraus jne.

        Muista myös musiikki. Kirjasto lainannee. Opettele silläkin saralla uutta. Lainaa klassinen cd ja laita rohkeasti Vivaldi, Shubert tai Beethoven soimaan. Rauhoitu, pistä silmät kiinni ja keskity pelkästään kuuntelemaan. Lupaan uusia, hienoja elämyksiä, jos klassinen ei aiemmin ole tuttua.


      • minttulinen
        Ilmaisia mm kirjoitti:

        Www.svoli.fi muistaakseni löytyy perinteisten urheiluseurojen lista. Urheilujärjestöillä ympäri Suomen on erittäin edullisia jumppatunteja. Etsi sellaisia. Jos on tosi tiukkaa, nöyrästi kerro tilanne vastuuvetäjälle. Sillä nämä ei ole kaupallisia firmoja vaan hyvinvointiin tähtääviä joten voivat hellittää sulle ilmaispaikan, jos tilanne tosi tiukka. Sossukin voi auttaa, kenties, näissä maksuissa, en tiedä.

        Jos ei oo rahaa niin pitää valita ilmaisista. Katso alkavat työväen kurssit. Ihan sama mihin menee, kun vähän kiinnostaa. Koeta valita sellaista, jossa voit olla kuuntelupuolella ilman opiskelupaineita, koska sulla niitä jo on. Taiteen alueella, ja kulttuurin puolella, on paljon hyvää, voi vain katsoa, kuunnella uusia asioita ja nauttia. Jotkut museot päästää kerran viikossa ilmaiseksi sisään, tutki kaupunkisi onko sellaisia.

        Kirjasto, kirjallisuus, on upea, ilmainen harrastus. Olen itse lukenut surussani paljon ero- ja psykologian kirjallisuutta ja saanut niistä itse itselleni apua eroprosessini etenemisessä. Juuri nyt vieressä on Psyyke-psykologian käsikirja. Koulussa en koskaan lykenut, mutta nyt todella kiinnostaa aiheet kuten Mitä tunteet ovat, onko tunne syy vai seuraus jne.

        Muista myös musiikki. Kirjasto lainannee. Opettele silläkin saralla uutta. Lainaa klassinen cd ja laita rohkeasti Vivaldi, Shubert tai Beethoven soimaan. Rauhoitu, pistä silmät kiinni ja keskity pelkästään kuuntelemaan. Lupaan uusia, hienoja elämyksiä, jos klassinen ei aiemmin ole tuttua.

        Kiitos neuvoista.

        Kansalaisopistossa ei ollut tarjolla kuin luentoja ja olen aina osallistunut niihin muutenkin, jos ovat kiinnostuneet. Museoissakin olen ravannut.

        Sossu ei auta päätoimista opiskelijaa muuten kuin kesällä, jos on nostanut opintolainaa eikä ole mitään tuloja. Silloinkin vain sen verran, että katto on päällä ja ruokaa masussa.

        Kirjaston asiakas olen muutenkin, mutta taidan käydä hakemassa noita self-help -oppaita, jos niistä olisi apua.

        Klassinen musiikki ei auta tässä tapauksessa, kun kuuntelen muutenkin.


      • samassa jamassa
        minttulinen kirjoitti:

        Luin blogiasi ja hämmästelen miten sinulla on niin paljon edes halua elää. Minut jätettiin ilman syytä, ei ollut toista ihmistä pelissä mukana ja olin ollut siinä uskossa että tässä on ihminen jonka kanssa haluan elää loppun asti. Hän ei vaan ajatellut samoin. On vakavasti masentunut ja syytti minua asioista, joihin en ollut mitenkään vaikuttanut. Päinvastoin, yritin auttaa. Aina olen yrittänyt omat murheeni vaieta että hänellä olisi helpompaa. Jos olisi edes ollut toinen nainen, olisi ollut jotenkin helpompi päästää irti, alkaa vihata.. Mutta minä rakastan häntä yhä edelleen, enkä voi edes kuvitella toista ihmistä. Hän oli hyvä, paras - kaikkea sitä mitä mieheltä halusin - ja tiedän, etten voi löytää edes melkein yhtä hyvää.

        Siksi kysyinkin että milloin ihmiset ovat oppineet olemaan yksinään, että osaisin sanoa itselleni sen päivän vielä tulevan.

        Minulle kävi tässä pari päivää sitten juuri samoin... 13 vuotta yhdessä ja mies ei vaan enää tunne mitään ja ei tiedä mitä elämältään haluaa. Ei toista naista, ei "ongelmia" parisuhteessa, omasta näkökulmastani kaikki hyvin, mutta kun miestä ei vaan halua jatkaa. Tunteet juuri samanlaiset kun siula, olisi helpompaa päästää irti kun pystyisi edes vihaamaan... mutta kun rakastaa liikaa!


    • Alhos

      Olimme yhdessä n. 4 vuotta. Hän jätti minut. Yritimme "ensimmäisen eron" jälkeen hetken aikaa eri asunnoissa, mutta eihän siitä mitään tullut. "Ensimmäisestä erosta" on n. 1 vuosi.

      Omalla kohdalla tuo 1/4 sääntö voi hyvin pitää paikkansa, koska nyt vasta alan tuntemaan että ehkä pääsenkin surun yli. Seuraavaan mahdolliseen suhteeseen tuntuu kumminkin menevän vielä hyvin pitkään, sillä en osaa ajatella, että minua tällä hetkellä tai muutamien kuukausienkaan päästä voisi kiinnostaa kukaan seurustelumielessä.

      Toipuminen alkoi siitä kun tein päätöksen, etten aio pitää häneen mitään yhteyttä. Jos hän otti minuun yhteyttä vastasin kohteliaasti yhdellä-kahdella sanalla. Pahimman surun yli aloin päästä varmaan kun olin sanonut hänelle, että en halua pitää sinuun enää mitään yhteyttä, älä laita viestejä.

      Mitä nopeammin kokonaan erkaneminen tapahtuu, sitä nopeammin kaikista pahimmasta surustakin pääsee. Sen jälkeen voi tuntea haikeaa surua, tai positiivista surua tai vihaista surua, mutta suruun ei enää sekoitu ajatus entisen takaisin toivomisesta / saamisesta tai ajatus siitä, että ei tule ketään muuta koskaan ikinä.

      Minulla auttoi ystävien näkeminen, ulos lähteminen vaikka yksinkin, uuden liikuntaharrastuksen aloittaminen, päätös pitää työasiat pelkästään työajalla, terapeutin kanssa keskustelu ja ruokatottumuksieni terveellistäminen. Luin pitkästä aikaa paljon kirjoja ja katsoin hirveän määrän dokumentteja mitä kummallisimmista asioista. Päätin myös, että suremiseen saa käyttää niin paljon aikaa kuin siltä tuntuu, joka helpotti oloani, kun ei tullut olo, että pitäisi tässä erossa "pärjätä paremmin" ja "pärjätä nopeammin".

      Jätettynä minua auttoi toipumiseen se, että kirjoitin v*****s-listan siitä, mitkä kaikki asiat omasta mielestäni olisivat voineet olla paremmin suhteemme aikana ja mistä tunsin ärsytystä häntä kohtaan. Laitoin pienimmätkin asiat, mitkä tulivat mieleen. Kirjoitin myös niitä asioita itsessäni ja omassa käyttäytymisessäni, mitkä minua häiritsivät suhteessamme, jotta voisin muuttaa/opetella tulemaan myös paremmin itseni kanssa toimeen ja en ainakaan tekisi samoja hölmöyksiä seuraavan kerran. Tämä auttoi ajattelemaan, mitä opin suhteestamme, ja kun ajattelin "mitä opin" pääsin helpommin pois suhteen elämisestä siinä hetkessä, vaan siitä tuli menneisyyttä.

      Sulla on niin pitkä suhde takana, että en osaa ajatella ollenkaan miten selviäisin 12 vuoden jälkeisestä erosta. Enkä tiedä toimiiko niin pitkään suhteeseen tuo kieltäytyy kokonaan näkemästä, koska toinen ihminen on ollut niin pitkän ajan osa omaa elämää. Ehkä se ei ole silloin kovin helppoa luopua kokonaan tai yrittää tylyttää jättäjä pois, jotta voisi keskittyä oman elämän uudelleenrakentamiseen.

      • minttulinen

        Moi, kiitos pitkästä jutusta. Auttaa tosi paljon tietää että muutkin selviävät.

        Minulla ei ole mitään toivoa uusintayrityksestä, mutta tuo välien katkaiseminen on sellainen minkä aioin tehdäkin. Hän haluaisi vielä pysyä väleissä, mutta minusta parempi on että kerralla katkaistaan. En halua kitua ainakaan toiveissa siitä että pääsisin vielä takaisin. En halua että hän käy minua välillä muistuttamassa kuinka paljon rakastin ja rakastan häntä edelleen. Kun ei ole edes sitä kolmatta osapuolta kyydissä eikä meillä mikään ollut varsinaisesti pahasti, tämä tuntuu siltä kun toinen olisi kuollut ja jättänyt minut tänne pallolle yksin kulkemaan.

        En voi kuvitellakaan miltä tuntuu niistä ihmisistä jotka ovat koko elämänsä yhdessä eläneet, lapset kasvattaneet ja sitten jätetään. Minun 12 vuottani oli vajaat 1/3 elämästäni ja tämä jo tuntuu siltä kuin maailmani kaatuisi.


      • Alhos
        minttulinen kirjoitti:

        Moi, kiitos pitkästä jutusta. Auttaa tosi paljon tietää että muutkin selviävät.

        Minulla ei ole mitään toivoa uusintayrityksestä, mutta tuo välien katkaiseminen on sellainen minkä aioin tehdäkin. Hän haluaisi vielä pysyä väleissä, mutta minusta parempi on että kerralla katkaistaan. En halua kitua ainakaan toiveissa siitä että pääsisin vielä takaisin. En halua että hän käy minua välillä muistuttamassa kuinka paljon rakastin ja rakastan häntä edelleen. Kun ei ole edes sitä kolmatta osapuolta kyydissä eikä meillä mikään ollut varsinaisesti pahasti, tämä tuntuu siltä kun toinen olisi kuollut ja jättänyt minut tänne pallolle yksin kulkemaan.

        En voi kuvitellakaan miltä tuntuu niistä ihmisistä jotka ovat koko elämänsä yhdessä eläneet, lapset kasvattaneet ja sitten jätetään. Minun 12 vuottani oli vajaat 1/3 elämästäni ja tämä jo tuntuu siltä kuin maailmani kaatuisi.

        Meillä oli kanssa, että hän olisi halunut pysyä väleissä, mutta ajattelin myös itse, että parempi katkaista yhteydenpito.

        Täällä ei myöskään ollut kolmatta osapuolta. Aluksi erotuskissani mietin, että olisi ehkä ollut parempi, jos olisi ollut, niin en olisi alkutaipaleella kaivannut häntä niin paljon. Tuo kituminen on hyvä sana kuvaamaan sitä, mitä tekee itselleen, jos ei katkaise välejä. Varsinkin jos toinen haluaa pysyä vielä väleissä, niin kyllä siinä kituu, jos joutuu kuuntelemaan, miten hänen elämässään menee eron jälkeen. Itsestä tuntui, että hän olisi halunnut suhteemme hyvät puolet pitää eronkin jälkeen, niin että olisin ollut häntä kuuntelemassa ja kannustamassa uuteen elämään, ja se tuntui kyllä tosi epäreilulta.

        Musta tuntui kanssa, että se ihminen, jonka kanssa olin ollut 4 vuotta oli kuollut. Varmaan tuntui surulliselta sekin, että mikään ei varsinaisesti ollut meilläkään todella pahasti, mutta se mikä oli hyvin ei ollut toisesta sitten lopulta riittävästi.

        Kun sä olet alottanut opiskelut uudelleen, niin pääset taas katsastelemaan opiskeluelämää, joten sieltä varmaan löytyy uusia ihmisiä, jotka vie ajatukset toisaalle ja kaikkea opiskelijatoimintaa ja puuhaa, joka ei maksa mitään. Mulla autto paljon myös pitkien kävelylenkkien tekeminen, ja ihan uusien reittien valitseminen kotikaupungissa, ettei kuljekaan sitä samaa, mitä aina, kun on uusi elämänvaihe alkanut. Toinen lähes ilmainen asia oli opettella tekemään paljon uusia ruokia, sellaisia, joita ei ollut entisen kumppanin kanssa tehnyt yhdessä tai ei ollut hänelle laittanut tai ei ollut edes ajatellut valmistavansa/maistavansa aiemmin.

        Pikkuhiljaa hyvä tulee. Ja paljon voimia suremiseen ja jaksamista!


      • minttulinen
        Alhos kirjoitti:

        Meillä oli kanssa, että hän olisi halunut pysyä väleissä, mutta ajattelin myös itse, että parempi katkaista yhteydenpito.

        Täällä ei myöskään ollut kolmatta osapuolta. Aluksi erotuskissani mietin, että olisi ehkä ollut parempi, jos olisi ollut, niin en olisi alkutaipaleella kaivannut häntä niin paljon. Tuo kituminen on hyvä sana kuvaamaan sitä, mitä tekee itselleen, jos ei katkaise välejä. Varsinkin jos toinen haluaa pysyä vielä väleissä, niin kyllä siinä kituu, jos joutuu kuuntelemaan, miten hänen elämässään menee eron jälkeen. Itsestä tuntui, että hän olisi halunnut suhteemme hyvät puolet pitää eronkin jälkeen, niin että olisin ollut häntä kuuntelemassa ja kannustamassa uuteen elämään, ja se tuntui kyllä tosi epäreilulta.

        Musta tuntui kanssa, että se ihminen, jonka kanssa olin ollut 4 vuotta oli kuollut. Varmaan tuntui surulliselta sekin, että mikään ei varsinaisesti ollut meilläkään todella pahasti, mutta se mikä oli hyvin ei ollut toisesta sitten lopulta riittävästi.

        Kun sä olet alottanut opiskelut uudelleen, niin pääset taas katsastelemaan opiskeluelämää, joten sieltä varmaan löytyy uusia ihmisiä, jotka vie ajatukset toisaalle ja kaikkea opiskelijatoimintaa ja puuhaa, joka ei maksa mitään. Mulla autto paljon myös pitkien kävelylenkkien tekeminen, ja ihan uusien reittien valitseminen kotikaupungissa, ettei kuljekaan sitä samaa, mitä aina, kun on uusi elämänvaihe alkanut. Toinen lähes ilmainen asia oli opettella tekemään paljon uusia ruokia, sellaisia, joita ei ollut entisen kumppanin kanssa tehnyt yhdessä tai ei ollut hänelle laittanut tai ei ollut edes ajatellut valmistavansa/maistavansa aiemmin.

        Pikkuhiljaa hyvä tulee. Ja paljon voimia suremiseen ja jaksamista!

        En olisi ikinä uskonut sanovani tätä, mutta kolmannen osapuolen puuttuminen tekee asiasta vaan pahemman. Olisi helpompi päästää irti, jos tietäisi että tunteet ovat jo muualla. Nyt hänen tunteensa ovat sekaisin, ei tiedä mitä itse haluaa. Se herättää toivoa, eikä sitä saa mitenkään pois, vaikka kuinka yrittäisi.


    • särjetty

      Alhoksen tarina kuulostaa niin tutulta. Itse tulin jätetyksi kolmen vuoden avoliitosta viime kesänä. Puoli vuotta on kovin lyhyt aika ja vieläkin kaipaan miestäni takaisin. Minulla on ollut laastarijuttu, joka auttoi pahimman yli, mutta sen loputtua, olen palannut itkuisuuteen. Nykyään itken enemmän yksinäisyyttäni kuin varsinaisesti eroa. En oikeastaan halua myöntää itselleni, että kaipaan eksääni yhä ihan kamalasti.

      Itse haluisin pitää yhteyttä, mutta en tiedä, onko se liian kivuliasta. Haluaisin tukea entiseltä parhaalta ystävältäni vaikeissa asioissa, mutta sitten taas suutun, kun mies vastaa tylysti tai ei kommentoi sanomisiani. Olen siis ottanut yhteyttä viime kuun aikana ja en osaa sanoa oliko se nyt kuinka fiksua. Pelkään, että haluan eksääni kuitenkin takaisin.

      Masennus välillä puskee päätään, mutta ehkäpä tästä selvitään. Jaksan ainakin vielä viikon. Pienillä askelilla.

      • Eronneiden kierre

        "mutta sitten taas suutun, kun mies vastaa tylysti tai ei kommentoi sanomisiani. "

        Kirjoitin naisten erokirjasta alla, ja siinä käydään läpi tämänkin tilanne. Eronneet ottavat yhteyttä, usein jätetty haluaa keskustelua ja vastauksia. Jättäjä on syyllisyydentuskainen, koska jätti, ja voi aloittaa keskustelun. Mutta lopulta, jätetyn tinkiessä valitellen tuskaansa tms, jättäjä hermostuu, muistaa miksi jätti, ja lopulta, melkein aina, yhteydenotot päättyvät tylysti. Menee vähän aikaa, taas otetaan yhteyttä, ja taas sama juttu.

        Jotkut eronneet jatkavat kuulemma tässä kierteessä, kun yrittävät olla ystäviä tai yhteydessä, jopa vuositolkulla.

        Ei kannattaisi, koska ei johda rakentaviin ratkaisuihin.


      • minttulinen

        Voi kamalaa.. ehkä sullekin tekisi terää katkaista ihan oikeasti välit kokonaan, lopullisesti, ihan itsesi takia.

        Itse olen aina viihtynyt yksinäni tosi hyvin, mutta se on ollut vain sillä ajatuksella että minulla on ystävä olemassa. Kun hän on ollut reissuilla, olen kärsinyt ikävästä mutta tiennyt että hän tulee takaisin viikon päästä tai kahden viikon päästä.. nyt hän ei enää "tule takaisin".

        On minulla sukulaisia ja ystäviä, mutta kumppanuus puuttuu ja se tekee sen yksinäisyyden. Voin mennä tapaamaan ystävää, mutta kotona ei ole ketään. Yöllä on hiljaista kun toinen ei ole siinä. Se tässä on kaikkein kamalinta. En tunne sinua, mutta uskoisin että sinun yksinäisyytesi on samanlaista.

        Laastarijuttua en halua ajatellakaan. Aina, myös niissä laastareissa, on tunteet mukana. Minä en halua käyttää ketään hyväkseni (siis minun kannaltani se olisi hyväksikäyttöä, en väitä että sinä niin tekisit) ja tällä täysin maassa olevan itsetunnolla en usko edes että kukaan minua huolisi.

        Tuntuu kuin olisin viimeisen kuukauden aikana vanhentunut kymmenen vuotta.


    • hertta

      20 vuotta yhdessä. Eli koko aikuisikäni. Lapset 18v ja 14v.
      Minut jätettiin ilman toista osapuolta keväällä 2012. Kävin eroryhmässä syksyn 2012 ja nyt uskon oikeasti, että saatan selvitä ilman katkeruutta... Pelkoa jätetyksi tulemisesta joudun varmasti käsittelemään vielä pitkään.

      Ero oli varmasti paras vaihtoehto ja lapset ovat selvinneet hyvin. Olen kieltäytynyt riitelemästä ja lasten isäkin on ajatellut kaikessa lasten parasta. Olemme hyvissä väleissä, koska olemmehan kasvaneet yhdessä vanhemmiksi ja aikuisiksi... Olemme ystävät. Vain intiimi suhde väliltämme puuttuu.

      Toisaalta kaipaan ihmistä vierelleni ja hellyyttä, yhteyttä. Tietoa siitä, että olen rakastettu ja saan rakastaa... Mutta en enää toivo, että se ihminen olisi lasten isä.

      • minttulinen

        Olen onnellinen että olette pysyneet ystävinä. Voi kun mekin voisimme, mutta tässä vaiheessa en pysty edes kuvittelemaan että joku toinen nainen kantaisi tavaransa asuntoon jota minä remontoin pää hiessä ja selkä kipeänä. En kestä sitä ajatusta, että joku toinen nainen menee siihen asuntoon, muuttaa siellä kaiken minkä minä ja mies tehtiin yhdessä... kutsuu sitä kodikseen. Etukäteen jo kammoan sitä päivää kun he tulevat kadulla vastaan käsi kädessä. En tiedä pysyisinkö jaloillani...

        Hän jatkaa elämäänsä ja minä.. minä luulen että minä tulen elämään jotain puolielämää.. hengitän, opiskelen tai käyn työssä, mutta siinä se.

        Katsoin kaupunkini tarjonnasta jo aiemmin sitä eroryhmää, mutta meillä on tarjolla eroryhmä vain miehille. Ilmeisesti tämän kaupungin naiset toipuvat erosta paremmin.

        Minulla on vaikeasta lapsuudesta johtuen jo ennestään hylkäämiskokemuksia ja nyt tunnen itseni jälleen hylätyksi. Tämä on vaan pahempi, koska lapsena olin epätoivottu ja väkivallan kohteena ja silloin kotoa lähteminen oli hyvä asia, vaikka olinkin aina muiden nurkissa ja taakka, josta maksettiin rahallinen korvaus. Nyt olin rakastettu, kaivattu ja haluttu.

        Minulle oli ennestään jo vaikeaa ystävystyä ja luottaa. Tämän shokin jälkeen en pysty ehkä enää ikinä luottamaan kenenkään tarpeeksi. Luulen, ettei ammattilaisen apukaan auttaisi.

        En pelkästään menettänyt parasta ystävää ja elämänkumppaniani, mutta mahdolliset lapset, vanhuudenturvan ja -tuen. Tietysti sanotte että tämä on naurettavaa kun olen "vasta" kolmekymppinen, mutta tästä veisi vuosia aikaa että edes löytäisin jonkun joka minut huolisi, sitten pitäisi pari vuotta testata että käymmekö yhteen, sitten pitäisi asuakin saman katon alla.. ja vasta sitten tehdä lapsia. En halua olla vanha äiti. Olen nähnyt miten vanhan äidin on vaikea ymmärtää teini-ikäistä lasta ja miten vanhusta harmittaa kun ei jaksa lastenlasten kanssa puuhailla eikä voi olla avuksi.

        Enkä koskaan voi löytää yhtä hyvää kuin hän. Ei tässä maassa löydy montaa väkivallatonta, raitista ja tupakoimatonta miestä. Ei sellaista, joka saa minut ulvomaan naurusta melkein lirit housuissa... Meillä ei mikään ollut pahasti, ei ollut isoja riitoja eikä huolia. Hänestä tämä kaikki on kiinni, siitä mitä hänen sisällään tapahtuu.

        Joudun laittamaan ihan kaiken uusiksi, haarukoista lähtien... enhän minä edes osaa enää ostaa ruokaa yhden ihmisen tarpeiksi. Miten viikonloppuni vietän, aamulla teen ensimmäiseksi.. kaikki muuttuu, koska ne ovat liittyneet häneen niin kauan.

        En voi kuvitellakaan miten pahalta tuntuisi jos takana olisi jo aikuisikääkin. En tiedä miten selviäisin jos olisi lapsia, edes melkein aikuisia lapsia. Toisen kanssa on silloin tehty se kaikkein pitävin side..


      • Shelda84
        minttulinen kirjoitti:

        Olen onnellinen että olette pysyneet ystävinä. Voi kun mekin voisimme, mutta tässä vaiheessa en pysty edes kuvittelemaan että joku toinen nainen kantaisi tavaransa asuntoon jota minä remontoin pää hiessä ja selkä kipeänä. En kestä sitä ajatusta, että joku toinen nainen menee siihen asuntoon, muuttaa siellä kaiken minkä minä ja mies tehtiin yhdessä... kutsuu sitä kodikseen. Etukäteen jo kammoan sitä päivää kun he tulevat kadulla vastaan käsi kädessä. En tiedä pysyisinkö jaloillani...

        Hän jatkaa elämäänsä ja minä.. minä luulen että minä tulen elämään jotain puolielämää.. hengitän, opiskelen tai käyn työssä, mutta siinä se.

        Katsoin kaupunkini tarjonnasta jo aiemmin sitä eroryhmää, mutta meillä on tarjolla eroryhmä vain miehille. Ilmeisesti tämän kaupungin naiset toipuvat erosta paremmin.

        Minulla on vaikeasta lapsuudesta johtuen jo ennestään hylkäämiskokemuksia ja nyt tunnen itseni jälleen hylätyksi. Tämä on vaan pahempi, koska lapsena olin epätoivottu ja väkivallan kohteena ja silloin kotoa lähteminen oli hyvä asia, vaikka olinkin aina muiden nurkissa ja taakka, josta maksettiin rahallinen korvaus. Nyt olin rakastettu, kaivattu ja haluttu.

        Minulle oli ennestään jo vaikeaa ystävystyä ja luottaa. Tämän shokin jälkeen en pysty ehkä enää ikinä luottamaan kenenkään tarpeeksi. Luulen, ettei ammattilaisen apukaan auttaisi.

        En pelkästään menettänyt parasta ystävää ja elämänkumppaniani, mutta mahdolliset lapset, vanhuudenturvan ja -tuen. Tietysti sanotte että tämä on naurettavaa kun olen "vasta" kolmekymppinen, mutta tästä veisi vuosia aikaa että edes löytäisin jonkun joka minut huolisi, sitten pitäisi pari vuotta testata että käymmekö yhteen, sitten pitäisi asuakin saman katon alla.. ja vasta sitten tehdä lapsia. En halua olla vanha äiti. Olen nähnyt miten vanhan äidin on vaikea ymmärtää teini-ikäistä lasta ja miten vanhusta harmittaa kun ei jaksa lastenlasten kanssa puuhailla eikä voi olla avuksi.

        Enkä koskaan voi löytää yhtä hyvää kuin hän. Ei tässä maassa löydy montaa väkivallatonta, raitista ja tupakoimatonta miestä. Ei sellaista, joka saa minut ulvomaan naurusta melkein lirit housuissa... Meillä ei mikään ollut pahasti, ei ollut isoja riitoja eikä huolia. Hänestä tämä kaikki on kiinni, siitä mitä hänen sisällään tapahtuu.

        Joudun laittamaan ihan kaiken uusiksi, haarukoista lähtien... enhän minä edes osaa enää ostaa ruokaa yhden ihmisen tarpeiksi. Miten viikonloppuni vietän, aamulla teen ensimmäiseksi.. kaikki muuttuu, koska ne ovat liittyneet häneen niin kauan.

        En voi kuvitellakaan miten pahalta tuntuisi jos takana olisi jo aikuisikääkin. En tiedä miten selviäisin jos olisi lapsia, edes melkein aikuisia lapsia. Toisen kanssa on silloin tehty se kaikkein pitävin side..

        Tunnistan tuon surun tulevan perheen menettämisestä. Se oli yksi vaikeimmista asioista. Olen itse vuoden päästä 30 vuotias ja tosiaan ketään miestä ei ole eron jälkeen ollut lähelläkään. Vaikka tapaisin jokun tänään, niin haluaisin silti tutustua kunnolla eli minimi aika on noin 3-5 vuotta (pari ekaa menee vain hetkellisessä mielentilahäiriössä). Raskauskaan ei aina ala tuosta vaan. Ajatus perheen menettämisestä on aiheuttanut mulle jopa katkeruutta. Tunnen itseni hyväksikäytetyksi: hän oli kanssani niin kauan, kunnes keksi "paremman" vaihtoehdon. Hitsi, jos ei kerran rakastanutkaan, niin olisi jättänyt jo aiemmin! Mies pystyy perustamaan perheen milloin vain, mutta naiselle alkaa tuo 35 v olla jonkinlainen raja. Saavathan ihmiset nykyään lapsia vanhempanakin, mutta olisin toivonut, että olisin saanut ensimmäisen lapsen alle 30 vuotiaana.

        Vaikka tilanne on surettanutkin, niin lopulta asiaa ei voi kuin hyväksyä. En voi asialle yhtään mitään, niin kipeää kuin se tekeekin. Aika näyttää, tuleeko vastaan ketään toista, jonka kanssa voisi ajatella perheen perustamista ja toteutuuko toive.

        Et tule löytämään ketään eksäsi laista, mutta toivottavasti jossain elämänvaiheessa polullesi löytää joku toinen. Kolmekymppisiä on paljon vapaana ja erojen ollessa yleisiä heitä myös "palautuu kiertoon", niinkuin mekin... Ja eikös me olla ihan ok yksilöitä? Se toinen henkilö ei ole eksäsi, mutta suhde voi olla erilaisuudessaan jopa parempi. Ei sen vuoksi, että uusi henkilö olisi parempi, vaan siksi, että sinä olet kasvanut ja vahvistunut. Tästä erosta voi jäädä arpi, mutta siitä voi seurata myös paljon hyvää. Jos et pääse eroryhmään, niin lue Fisherin kirja. Käytä tämä kriisi kasvunaineksena, tutustu ja rakasta itseäsi, pidä itsestäsi huolta!


      • minttulinen
        Shelda84 kirjoitti:

        Tunnistan tuon surun tulevan perheen menettämisestä. Se oli yksi vaikeimmista asioista. Olen itse vuoden päästä 30 vuotias ja tosiaan ketään miestä ei ole eron jälkeen ollut lähelläkään. Vaikka tapaisin jokun tänään, niin haluaisin silti tutustua kunnolla eli minimi aika on noin 3-5 vuotta (pari ekaa menee vain hetkellisessä mielentilahäiriössä). Raskauskaan ei aina ala tuosta vaan. Ajatus perheen menettämisestä on aiheuttanut mulle jopa katkeruutta. Tunnen itseni hyväksikäytetyksi: hän oli kanssani niin kauan, kunnes keksi "paremman" vaihtoehdon. Hitsi, jos ei kerran rakastanutkaan, niin olisi jättänyt jo aiemmin! Mies pystyy perustamaan perheen milloin vain, mutta naiselle alkaa tuo 35 v olla jonkinlainen raja. Saavathan ihmiset nykyään lapsia vanhempanakin, mutta olisin toivonut, että olisin saanut ensimmäisen lapsen alle 30 vuotiaana.

        Vaikka tilanne on surettanutkin, niin lopulta asiaa ei voi kuin hyväksyä. En voi asialle yhtään mitään, niin kipeää kuin se tekeekin. Aika näyttää, tuleeko vastaan ketään toista, jonka kanssa voisi ajatella perheen perustamista ja toteutuuko toive.

        Et tule löytämään ketään eksäsi laista, mutta toivottavasti jossain elämänvaiheessa polullesi löytää joku toinen. Kolmekymppisiä on paljon vapaana ja erojen ollessa yleisiä heitä myös "palautuu kiertoon", niinkuin mekin... Ja eikös me olla ihan ok yksilöitä? Se toinen henkilö ei ole eksäsi, mutta suhde voi olla erilaisuudessaan jopa parempi. Ei sen vuoksi, että uusi henkilö olisi parempi, vaan siksi, että sinä olet kasvanut ja vahvistunut. Tästä erosta voi jäädä arpi, mutta siitä voi seurata myös paljon hyvää. Jos et pääse eroryhmään, niin lue Fisherin kirja. Käytä tämä kriisi kasvunaineksena, tutustu ja rakasta itseäsi, pidä itsestäsi huolta!

        Itkin melkein helpotuksesta kun luin tekstisi. Hyvä, että joku ymmärtää ajatukseni, eikä vaan sano että "höpö höpö, olet nuori vielä". Minäkin halusin saada ensimmäisen lapseni alle 30-vuotiaana, mutta hänellä oli niin vaikeaa pari vuotta sitten että en puhunut asiasta mitään. Ajattelin että ehdin vielä ensi vuonnakin, ja sitten seuraavana vuonna ajattelin että nyt tämä menee jo paremmin, ehkä... ja nyt tuli sitten tämä.

        Tiedän ettei löydy ketään hänenlaistaan, mutta minulla oli niin vaikea lapsuus väkivallan keskellä, että olen tosi ehdoton alkoholinkin suhteen. En vaan siedä oluen hajua, enkä humalaisia miehiä. Jos mies edes karjuisi liian kovaa minulle, menisin takaisin kuoreeni. Lapsena oppi siihen, että jos ääni kohoaa niin seuraavaksi tulee nyrkistä. Tätä miestä ei tarvinnut koskaan pelätä.

        Minussa on pakko olla jotain vikaa jos minut näin jätetään. Kertaan vaan koko ajan sanomisiani ja tekemisiäni enkä keksi mistä olen tämän ansainnut, mutta kyllä jotain varmasti on. En väitä olevani täydellinen ihminen ja myönnän sanoneeni joskus pahasti... mutta niinhän kaikki tekevät riidan yhteydessä. Ja jälkeenpäin olen aina pyytänyt anteeksi ja selittänyt että sanoin niin vihapäissäni ja että oikeasti asia on näin...


    • Lapsettoman ero

      ”Erokirja –naisen opas erosta toipumiseen” antaa lapsettoman parisuhteen eroon hyviä ohjeita. Tiivistän ja yksinkertaistan:

      Lapsettomalla on hieno mahdollisuus katkaista suhde kokonaan, kääntää elämässä uusi lehti ja jatkaa eteenpäin. Hänen kannattaa toimia itsekkäästi, panostaa vain itsestä huolehtimiseen, itsetuntemuksen parantamiseen ja uuden elämänsä rakentamiseen.

      Eroon liittyvät käytännön järjestelyt, joissa ex on pakko kohdata, kannattaa hoitaa alta pois päättäväisesti. Toipuminen pitkittyy, jos jatkaa haitallista yhteydenpitoa exään, sillä yhteydenpito aiheuttaa useimmiten pelkästään mielipahaa. Yhteydenpidon välttäminen, lopullisena tavoitteena välien katkaiseminen kokonaan, on oikea tapa toimia. Kannattaa välttää harrasteita ja paikkoja, joissa voisi kohdata exän. Jos omaan sosiaaliseen verkostoon kuuluu ihmisiä, joihin ex on yhteydessä, kannattaa harkita, että väistyy pois, ainakin riittävän pitkäksi aikaa. Exän elämästä ei kannata kuunnella mitä stapahtuu, se aiheuttaa vain tuskaa.

      Kirjassa on hyviä neuvoja, miten toimia tunteitaan vastaan ja onnistua välien katkaisussa, ja miten toimia asiallisesti (pysytellä vain hoidettavassa asiassa, ei muuta keskustelua) ,silloin kun on pakko kohdata ex.
      Aika usein jättäjät eivät halua tehdä välienkatkaisua. Kun välit katkaistaan jätetyn toimesta, tulevatkin jättäjät itse, jopa vuoden-kahden kuluttua, ruikuttamaan vanhaa liittoa takaisin. Tämä on jätetylle hyvä, välinen katkaisua tukeva tieto. Koska yhteydenpidon jatkuessa, ja onnettoman jätetyn aloitteesta, jättäjä-ex kuvittelisi ”olevansa vahvoilla”, voivansa yksin valita ja päättää haluaako vanhaan takaisin ja milloin, jos haaveiltu uusi oma elämä ei maistuisikaan. Mutta kun jättäjä-ex tulee ruikuttamaan, usein jätetyllä on alkanut jo uusi, oma elämä, hänen silmänsä ovat pitkässä yksinäisessä urussa ja pitkässä ajattelussa, erotutkiskelussa avautuneet siihen millainen kumppani jättäjä-ex todella oli, eikä huoli tätä takaisin.

      Itse kerroin välien katkaisun jälkeen omille läheisille ihmisilleni, että olen katkaissut välit, ja haluan elää niin. Läheiseni kunnioittivat päätöstäni, joten hekään eivät olleet enää yhteydessä exääni, ja ilokseni oma turvaverkkoni pysyi tukenani.

      • Minttulinen

        Aika mahdottomuus on tuo välien katkaisu ja välttely. On niin pieni kaupunki ja samat harrastukset, tai ainakin ollaan samoissa tiloissa. Kaikki ravintolat on yhdessä käyty, vaatekaupoissa hän on kiertänyt minun mukanani, kahvilat on yhdessä istuttu, leffateatterissa joka viikko yhdessä käyty... ei täällä ole mitään sellaista jonka voisin ottaa vain omakseni.

        Isompaan kaupunkiin lähtisin heti, jos saisin töitä. Puoli vuotta olen hakenut, eikä edes yhtään haastattelukutsua. CV on luetutettu ammattilaisilla.

        Napanuoraa olen kuitenkin jo alkanut katkaista. Sosiaalisesta mediasta olen tiputtanut pois hänet ja kaikki suoraan hänen kaverit. Yhden harrastuksen olen jo lopettanut. Tänään illalla käyn viimeiset tavarat hänen luotaan ja se on sitten siinä. 12 vuotta ihan hukkaan. Olisin mieluummin ollut kokonaan ilman hänen rakkauttaan.

        Pitää tosiaan paikkansa että hän ei halua katkaista välejä. Enkä minäkään haluaisi, mutta ajattelin että ne on pidettävä niin kauan stopissa kunnes pystyn näkemään hänet toisen naisen kanssa. Luulen että siihen menee kuitenkin niin kauan että olemme jo vieraantuneet toisistamme.


    • Surusilmä

      Minut jätettiin 6 v suhteen jälkeen noin kuukausi sitten. Itse olisin halunnut ja haluaisin yhä jatkaa. Ennen ilmoitustaan minulle erosta, oli muutaman viikon täydellinen hiljaisuus. Ei vastannut viesteihin, ei soittoihin, ei ollut kotona (ovi lukossa, en mennyt omilla avaimilla sisään), hävisi minulle koko ihminen.

      Sitten yhden kerran oli kotona, kun menin tapaamaan ja tällä kerralla kertoi että haluaa lopettaa suhteen. Minulle tämä tuli yllätyksenä, minun mielestä olimme tasapainoinen vakiintunut pari, ilman suuri ongelmia ja draamaa. Riita ei ollu kun alkoi hiljaisuus hänen puoleltaan. Olin ymmälläni täysin.
      Yhteiset joulun vietto suunnitelmat oli tehty, kun molemmilla pidempi vapaa, kaikki nämä meni yhdellä iskulla pois.

      Purin hammasta, itkin ja kaipasin häntä valtavasti ja niin teen yhä. Ihan lähipäivinä otin muutaman kerran yhteyttä puhelimella, kerran vastasi ja puhuimme toivin. Yhden kerran olemme tavanneet hänen luonaan. Minä kaipasin valtavasti selityksiä erolle, mieleisiäni en saa. Toki ymmärrän etten voi ketään väkisin pitää, mutta tunteet ei kuole. Hän sanoi että, tunteensa minua kohtaan ovat latistuneet, ja ei halua jatkaa. Tätä toisti useamman kerran kun puhuimme.

      Komatta osapuolta ei ole, ei ole minua pettänyt, mutta haluaa jotain muuta elämäänsä. Jotain mitä ei itsekkään tiedä, mitä se on. Jotian paloa ja kipinää.

      Nytkin on valtava ikävä, en saa itsestäni mitään irti. Istun koneella, ruoka ei mene alas, käyn tupakilla....itken ja puhun puhumasta päästyä ystävien kanssa. He varmaan kohta lyövät luurin korvaani. Se että sanotaan, koeta nyt vaan jaksaa ja reipastu, näin on varmasti parempi, tulet sen vielä huomaamaan, ei auta minua.
      Olen ihan maassa, rakastan häntä valtavasti yhä.

      • Selvitä totuus

        Jos ex ei halua kertoa, missä asuu nyt, voi asua toisen naisen luona. Jos mies on siirtänyt jo kirjansa kotoasi pois, katso https://www.osoitepalvelu.net/
        ja etsi miehen uusi osoite. Jos vierailet siellä, voi olla, että samassa osoitteessa, samassa postilaatikossa (myös) toinen sukunimi. Jos olet tosi rohkea, soita ovikelloa.

        Nämä jättäjämiehet haluavat pitää uuden naisen salassa, kun eviät ole varmoja itsestään ja kuvittelevat, että jos uusi suhde ei nappaisikaan, voisivat palata muina miehinä vanhaan kotiinsa. Siksi hän voi olla vähäpuheinen sinulle.

        Ikävää tuoda sinulle lisää tuskaa tällaisella ehdotuksella, mutta totuus, eroasioiden oikean laidan tietäminen, auttaa lisätuskan jälkeen sinua paremmin eteenpäin.


      • Surusilmä
        Selvitä totuus kirjoitti:

        Jos ex ei halua kertoa, missä asuu nyt, voi asua toisen naisen luona. Jos mies on siirtänyt jo kirjansa kotoasi pois, katso https://www.osoitepalvelu.net/
        ja etsi miehen uusi osoite. Jos vierailet siellä, voi olla, että samassa osoitteessa, samassa postilaatikossa (myös) toinen sukunimi. Jos olet tosi rohkea, soita ovikelloa.

        Nämä jättäjämiehet haluavat pitää uuden naisen salassa, kun eviät ole varmoja itsestään ja kuvittelevat, että jos uusi suhde ei nappaisikaan, voisivat palata muina miehinä vanhaan kotiinsa. Siksi hän voi olla vähäpuheinen sinulle.

        Ikävää tuoda sinulle lisää tuskaa tällaisella ehdotuksella, mutta totuus, eroasioiden oikean laidan tietäminen, auttaa lisätuskan jälkeen sinua paremmin eteenpäin.

        Tiedän missä hän asuu, samassa kodissaan missä on asunut jo pitkään. Tämä kuulostaa hullulta, mutta asumme samassa rivitalossa, hän muutti tähän taloon, kun olimme surustelleet jo kolme vuotta ja talosta tuli myyntiin asunto. Meillä on samanlaiset kolmiot. Minulla on hänen luokseen avaimet, mutten niitä käytä. Hänellä on myöskin yhä minulle avain, emme ole avaimia palauttaneet toisillemme vielä. Muitakin tavaroita on toistemme luona. Tämä on vielä niin tuore asia. Yhteisiä raha-asioita yms. Lapset ovat ystäviä keskenään, teinit.

        Hänellä ei ole uutta, ja uskon kun niin sanoo. Ja hän näyttää olevan kotosalla paljon.
        Luulen vähäpuheisuuden johtuvan surusta, koska kyllä jättäjäkin suree, näin olen lukenut.

        Sinulle sininen silmä:
        Kiitos sanoistasi, sain niistä jotenkin lohtua. Ymmärrät hyvin tunteeni.
        Eilen pakotin itseni katsomaan tyttäreni kanssa kotimaisen elokuvan, joka tuli telkusta, sain muuta ajateltavaa, jopa nauroin ääneen. Yllätyksekseni huomasin nukkuneeni KOKO yön aamuun :D.
        Pikkuhiljaa varmasti parenee sieluni, keskiviikkona alkaa työt ja se vie ajatukset muualle. Kun vielä alkaisi ruoka maistumaan.

        Toivon kaikille meille samassa tilassa oleville paljon voimia ja sitkeyttä. Myös omalle exälleni, ei hän ole paha eikä ilkeä, mutta hänen sanojaan lainatakseni "tämä suhde tuli tiensä loppuun".
        Tiedän että tunteeni vielä vaihtelee, tänään olen vahvempi kuin eilen.


      • Minttulinen

        Jäi vähän kaivelemaan tuo että millainen selitys olisi sitten mieleinen selitys? Oletko samassa tilanteessa kuin minä, että selitys on vaan "en osaa sanoa", "en tiedä, olen ihan sekaisin" tai parhaimmillaan: "tunteeni ovat ihan sekaisin enkä jaksa enää yrittää."

        En tiedä mikä häntä oikein vaivaa. Luuleeko hän, että satuttaa vähemmän jos ei kerro totuutta. Minua satuttaa enemmän se, että joudun ehkä loppuelämäni pohtimaan että miksi.

        Minä yritän olla vaivaamatta ystäviä. Jos kysyvät niin sanon että oloni on kauhea, mutta en lähde purkamaan syvemmin... heillä on omatkin ongelmansa. Siksi kirjoitan tänne.


      • Surusilmä
        Minttulinen kirjoitti:

        Jäi vähän kaivelemaan tuo että millainen selitys olisi sitten mieleinen selitys? Oletko samassa tilanteessa kuin minä, että selitys on vaan "en osaa sanoa", "en tiedä, olen ihan sekaisin" tai parhaimmillaan: "tunteeni ovat ihan sekaisin enkä jaksa enää yrittää."

        En tiedä mikä häntä oikein vaivaa. Luuleeko hän, että satuttaa vähemmän jos ei kerro totuutta. Minua satuttaa enemmän se, että joudun ehkä loppuelämäni pohtimaan että miksi.

        Minä yritän olla vaivaamatta ystäviä. Jos kysyvät niin sanon että oloni on kauhea, mutta en lähde purkamaan syvemmin... heillä on omatkin ongelmansa. Siksi kirjoitan tänne.

        Hän sanoi että varmaan häntä pidetään täysin hulluna, kun haluaa lopettaa toimivan ja hyvän suhteen. Mutta tämä on nyt hänen päätöksensä, eikä minussa ole vikaa. Vaan olen ihana, lämmin, hellä ihminen. Meidän suhde on ollut tasapainoinen ja hän on ollut siihen tyytyväinen, mutta ei halua jatkaa, vaan sellivttää omat asiansa ja ongelmansa, ettei loukkaa minua. Näitä en siis ymmärrä, miksi suhde pitää lopettaa. Sitä tarkoitin "mieleisellä", eli syyllä minkä ymmärtäisin. Kolmatta ei ollut, eikä ole hakusessa, haluaa olla nyt yksin.


      • Yh-73
        Minttulinen kirjoitti:

        Jäi vähän kaivelemaan tuo että millainen selitys olisi sitten mieleinen selitys? Oletko samassa tilanteessa kuin minä, että selitys on vaan "en osaa sanoa", "en tiedä, olen ihan sekaisin" tai parhaimmillaan: "tunteeni ovat ihan sekaisin enkä jaksa enää yrittää."

        En tiedä mikä häntä oikein vaivaa. Luuleeko hän, että satuttaa vähemmän jos ei kerro totuutta. Minua satuttaa enemmän se, että joudun ehkä loppuelämäni pohtimaan että miksi.

        Minä yritän olla vaivaamatta ystäviä. Jos kysyvät niin sanon että oloni on kauhea, mutta en lähde purkamaan syvemmin... heillä on omatkin ongelmansa. Siksi kirjoitan tänne.

        Niin oliko exälläsi masennusta, vai ymmärsinkö väärin? Oletko kuinka perusteellisesti perehtynyt masennukseen sairautena? Masennuksen ei tarvitse olla edes kovin vakavaa vaikuttaakseen parisuhteeseen paljonkin. Exäsi "halu" erota voi olla hänen omia sisäisiä asioitaan. Hänen voimavaransa voivat olla hyvin vähissä, etkä sinä välttämättä voi auttaa häntä. Turha vaipua noin totaaliseen suruun ja itsesääliin eron takia. Elämässä tapahtuu monille pahempiakin asioita. Nosta päätäsi vähän korkeammalle ja arvosta sitä mitä sinulla on. Minä olen jättänyt mieheni aikoinaan. Menetin kotini ja työpaikkani. Aloitin alusta kolmen lapsen yksinhuoltajana. Vaikeina aikoina opin arvostamaan sitä, että olemme kaikki elossa ja terveitä.


      • minttulinen
        Yh-73 kirjoitti:

        Niin oliko exälläsi masennusta, vai ymmärsinkö väärin? Oletko kuinka perusteellisesti perehtynyt masennukseen sairautena? Masennuksen ei tarvitse olla edes kovin vakavaa vaikuttaakseen parisuhteeseen paljonkin. Exäsi "halu" erota voi olla hänen omia sisäisiä asioitaan. Hänen voimavaransa voivat olla hyvin vähissä, etkä sinä välttämättä voi auttaa häntä. Turha vaipua noin totaaliseen suruun ja itsesääliin eron takia. Elämässä tapahtuu monille pahempiakin asioita. Nosta päätäsi vähän korkeammalle ja arvosta sitä mitä sinulla on. Minä olen jättänyt mieheni aikoinaan. Menetin kotini ja työpaikkani. Aloitin alusta kolmen lapsen yksinhuoltajana. Vaikeina aikoina opin arvostamaan sitä, että olemme kaikki elossa ja terveitä.

        Oli masennusta ja tiedän masennusta sen verran että olen sen hoitoa erityisesti opiskellut ihan opinnoissa - ja että itsekin olen ollut masentunut. Mitä se tähän kuuluu? Kai minä saan kysyä, että miksi?

        Auttoiko sinua erosi hetkellä noinkin julmat viestit, että "turha vaipua itsesääliin?" Ja että "monille tapahtuu pahempiakin asioita?" Sinä et tunne minua etkä tiedä minun elämääni. Sinä et tiedä minkälainen kriisi tämä minulle on ja mitkä taustatekijät siihen vaikuttavat, joten ole ystävällinen äläkä tule tänne vähättelemään minun tunteitani. Sinä voit aloittaa alusta kolmen lapsen yksinhuoltajana, mutta minä en ole sinä.

        Minä halusin vaan kuulla ihmisten selviytymisaikoja, en tuollaista lyttäystä.

        Neuvoja saa antaa, mutta mulkvisti ei tarvitse olla.


      • Yh-73
        minttulinen kirjoitti:

        Oli masennusta ja tiedän masennusta sen verran että olen sen hoitoa erityisesti opiskellut ihan opinnoissa - ja että itsekin olen ollut masentunut. Mitä se tähän kuuluu? Kai minä saan kysyä, että miksi?

        Auttoiko sinua erosi hetkellä noinkin julmat viestit, että "turha vaipua itsesääliin?" Ja että "monille tapahtuu pahempiakin asioita?" Sinä et tunne minua etkä tiedä minun elämääni. Sinä et tiedä minkälainen kriisi tämä minulle on ja mitkä taustatekijät siihen vaikuttavat, joten ole ystävällinen äläkä tule tänne vähättelemään minun tunteitani. Sinä voit aloittaa alusta kolmen lapsen yksinhuoltajana, mutta minä en ole sinä.

        Minä halusin vaan kuulla ihmisten selviytymisaikoja, en tuollaista lyttäystä.

        Neuvoja saa antaa, mutta mulkvisti ei tarvitse olla.

        No minua auttoivat ystävien kannustus pyristellä elämässä eteenpäin. He eivät antaneet minua ryvetä itsesäälissä, vaan pitivät minua yhtä hyvänä ihmisenä ja ystävänä kuin naimisissa ollessa. Ja auttoi sekin, kun ymmärsin että kaikesta huolimatta minulla on asiat aika hyvin. Paremmin kuin monella muulla. Olen fyysisesti terve, pystyn tekemään työtä ja minulla on terveet lapset.

        Selviytymisaikani oli noin vuosi 15 vuoden suhteen jälkeen. Siinä ajassa sain perheeni asiat jollakin tavalla kasaan.

        Minä en tosiaan voi "neuvoa" sinua, koska ero-kuviot lasten kuuluessa kuvaan ovat ihan eri juttu kuin se, että kaksi aikuista ihmistä lähtee eri suuntaan.

        Olen päättänyt, että kaikki muu pitää elämässä kestää, mutta jos menetän lapseni, sitten saan murtua.


      • Surusilmä
        Surusilmä kirjoitti:

        Hän sanoi että varmaan häntä pidetään täysin hulluna, kun haluaa lopettaa toimivan ja hyvän suhteen. Mutta tämä on nyt hänen päätöksensä, eikä minussa ole vikaa. Vaan olen ihana, lämmin, hellä ihminen. Meidän suhde on ollut tasapainoinen ja hän on ollut siihen tyytyväinen, mutta ei halua jatkaa, vaan sellivttää omat asiansa ja ongelmansa, ettei loukkaa minua. Näitä en siis ymmärrä, miksi suhde pitää lopettaa. Sitä tarkoitin "mieleisellä", eli syyllä minkä ymmärtäisin. Kolmatta ei ollut, eikä ole hakusessa, haluaa olla nyt yksin.

        Palaan tähän aiheeseen nyt.
        Muutama päivä tämänviimeisimmän viestini jälkeen hän otti minuun yhteyttä, olin hänen luonaan ja puhuimme läpi yön. Käytiin arkoja asioita läpi, kipukohtia jne. Päädyttiin palaamaan yhteen. Suuret lupaukset, kuinka muuttaa tapansa, alkaa huomioida paremmin minuna ja minä häntä. Kolmatta ei ole ollut.

        Meni hyvin, oltiin paljon yhdessä, käytiin mökillä, elokuvissa ja kaikki vaikutti olevan hyvun.
        Nyt on taas mennyt viikko, kun hänestä ei ole kuulunut sanaakaan. Näen häntä kotimme pihalla välillä. On kotosalla ja käy töissä ym normaalia. Minua ei ole huomaavinaankaan. Ei vastannut soittoihin, ei viesteihin, nyt en ole edes tavoitellut.
        Olen taas ihan ymmällä, puhuimme vappuna kihlutumisestakin, kun tulee merkkipäiväkin. Riitaa ei ollut nytkään ennen tätä.
        Mikä tuota miestä riivaa, vakuutti rakastavansa minua ja oli hellä ja hyvä, nyt olen ilmaa hänelle.
        Taas sieluni riutuu tuskassa, jolle en voi mitään.
        Meneekö taas kuukausi, ja haluaa palata yhteen vai onko nyt lopullinen ero?


    • sininen silmä

      Voihan siellä se kolmas osapuoli olla. Siksi mies on vähäpuheinen. Olet sokissa mutta älä pura sitä liikaa ystävillesi. Kantsii kokeilla jotain perheneuvojaa tai terapeuttia, mennä ja kipata tuskaa sinne. Tai kirjoittaa päiväkirjaa. Tulet tarvitsemaan ystäviäsi pitkään ja liika murhe kuormittaa heitä. Minut jätettiin 3 vk:n mykkäkoulun jälkeen ja siitä on aikaa pian 2 v. Silti elämäni on tuuliajolla. Mutta itkemisvaihe on sentään jo ohi. Tiedän miten turhia "reipastu", "aika parantaa" jne. -tyyppiset hokemat ovat. Totuus on, että aikakaan ei kokonaan paranna. Mutta ajan mittaan esimerkiksi ruoka rupeaa maistumaan. Ja tämä sivusto on hyvä apu, ainakin minua on auttanut ihan kauheasti.
      Pysy järjissäs ja pidä lippu koholla, kaikesta huolimatta! Yritä nukkua vähän. Syö suklaata. Katso surullisia rakkauselokuvia nenäliinapaketin kanssa.

      • minttulinen

        Voihan se tietysti olla se kolmas osapuoli, sitä itsekin epäilen koko ajan. Mies on jotenkin niin vapautunut ja mukava. Ei vaikuta ihan rakastuneelta tai osaa sen peittää tosi hyvin - tiedänhän miltä hän näyttää rakastuneena. Olen kysynyt, mutta hän on kiistänyt. Olisi vaan kiva jos hän voisi olla minulle rehellinen ja sanoa että tilanne on näin. Olen sanonut hänelle, että auttaisi minua jos tietäisin edes miksi minut hylätään. Mutisee vain jotain että tunteensa ovat sekaisin.

        Tällä hetkellä tuntuu siltä, että tappaisin itseni jos pystyisin siihen (olen kokeillut, en ikinä saa vietyä loppuun asti). Tulee niin paljon sontaa joka paikasta että alan olla sietokyvyn rajoissa. Pikkuasiatkin tekevät vaikeata.. kerran jo peruutetut nettikauppatilaukset tulevatkin, kukaan ei pidä sopimuksista kiinni... Kauhulla odotan luennoille palaamista ensi viikolla, kun en saa ajatuksia pysymään muutenkaan yhdessä paikassa. Kaikkea täytyy tehdä ja asioita saada aikaiseksi, painetta tulee joka suunnasta... haluaisin vaan mennä peiton alle ja pysyä siellä kunnes tämä painajainen on ohi.

        No, ei auta. Tänään muutan. Sattuu ihan hirvittävästi, pistää kylkeen ja olkapäähän kuin olisi sydänkohtaus.


      • Hajalla
        minttulinen kirjoitti:

        Voihan se tietysti olla se kolmas osapuoli, sitä itsekin epäilen koko ajan. Mies on jotenkin niin vapautunut ja mukava. Ei vaikuta ihan rakastuneelta tai osaa sen peittää tosi hyvin - tiedänhän miltä hän näyttää rakastuneena. Olen kysynyt, mutta hän on kiistänyt. Olisi vaan kiva jos hän voisi olla minulle rehellinen ja sanoa että tilanne on näin. Olen sanonut hänelle, että auttaisi minua jos tietäisin edes miksi minut hylätään. Mutisee vain jotain että tunteensa ovat sekaisin.

        Tällä hetkellä tuntuu siltä, että tappaisin itseni jos pystyisin siihen (olen kokeillut, en ikinä saa vietyä loppuun asti). Tulee niin paljon sontaa joka paikasta että alan olla sietokyvyn rajoissa. Pikkuasiatkin tekevät vaikeata.. kerran jo peruutetut nettikauppatilaukset tulevatkin, kukaan ei pidä sopimuksista kiinni... Kauhulla odotan luennoille palaamista ensi viikolla, kun en saa ajatuksia pysymään muutenkaan yhdessä paikassa. Kaikkea täytyy tehdä ja asioita saada aikaiseksi, painetta tulee joka suunnasta... haluaisin vaan mennä peiton alle ja pysyä siellä kunnes tämä painajainen on ohi.

        No, ei auta. Tänään muutan. Sattuu ihan hirvittävästi, pistää kylkeen ja olkapäähän kuin olisi sydänkohtaus.

        Melkein kaikki mitä olet sanonut kuullostaa omalta elämältäni tällä hetkellä. Minut jätettiin nyt kolme päivää sitten ja en voi uskoa että tämä kaikki tapahtuu.Olen myös opiskelija tällä hetkellä ja haaveissa oli lapset ja koira heti opiskelujen päätyttyä eli tämän kevään jälkeen. Opiskelen eri paikkakunnalla ja olen aina viikonlopuksi ajanut hänen kotiinsa josta on muodostunut yhteinen. Minulla ei siis pian ole jäljellä kuin opiskelijasolu kaupungissa josta en tunne ketään ja missä en ole koskaan viihtynyt. Maanantaina alkaa luennot, vielä olen "turvassa" vaikka sattuukin älyttömästi katsoa vierestä kun koko maailma ja kaikki haaveet revitään pois itseltä. Toistaiseksi olen joutunut perumaan tältä ensimmäiseltä viikolta kaikki yhteiset menot..en todellakaan tiedä miten tästä pitäisi selvitä,mutta halusin sanoa että hyvin samantyyppisessä tilanteessa ollaan.


      • minttulinen
        Hajalla kirjoitti:

        Melkein kaikki mitä olet sanonut kuullostaa omalta elämältäni tällä hetkellä. Minut jätettiin nyt kolme päivää sitten ja en voi uskoa että tämä kaikki tapahtuu.Olen myös opiskelija tällä hetkellä ja haaveissa oli lapset ja koira heti opiskelujen päätyttyä eli tämän kevään jälkeen. Opiskelen eri paikkakunnalla ja olen aina viikonlopuksi ajanut hänen kotiinsa josta on muodostunut yhteinen. Minulla ei siis pian ole jäljellä kuin opiskelijasolu kaupungissa josta en tunne ketään ja missä en ole koskaan viihtynyt. Maanantaina alkaa luennot, vielä olen "turvassa" vaikka sattuukin älyttömästi katsoa vierestä kun koko maailma ja kaikki haaveet revitään pois itseltä. Toistaiseksi olen joutunut perumaan tältä ensimmäiseltä viikolta kaikki yhteiset menot..en todellakaan tiedä miten tästä pitäisi selvitä,mutta halusin sanoa että hyvin samantyyppisessä tilanteessa ollaan.

        Hei,

        Ei tässä tilanteessa osaa toiselle sanoa muuta kuin että tunnen tuskasi. Jos voit tehdä jotain asian korjaamiseksi, niin yritä. Jos et voi tehdä mitään, niin ei auta kuin elää. Menet vaikka minuutti kerrallaan jos ei muuta.

        Minulla oli vasta toinen päivä luentoja ja selvisin ihan mukavasti. Siellä tulee ajateltua muutakin kuin omaa napaa. Toivottavasti se auttaa sinuakin, ja jos ei auta niin teidänkin opinahjossa on varmasti jonkinlainen psykologien päivystys, sinne siis, jos oikein tosisaan mättää. Mitä nopeammin saat hankittua apua, sitä vähemmän käytännön asiat, vaikka opinnoista jälkeen jääminen, vaikuttaa. Useimmat lehtorit ovat itsekin ihmisiä, joten heidän kanssaan voinee sopia myöhemmistä palautuksista jne.

        Seuraava viikonloppu kyllä minua vähän huolettaa, kun aina on viikonloput vietetty yhdessä, ei harrastuksissa juosten.

        Toivottavasti olet kunnossa.


    • eronkukka

      Ensimmäisen eron aikaan parisuhdetta 8 vuotta takana ja minä jätin (vaikka mies näkee että hän jätti). Olimme erossa muutaman kuukauden, välit olivat välillä todella huonotkin, oli syyttelyä puolin ja toisin (etenkin minä syyllistyin tähän koska tunsin olevani henkisen väkivallan uhri).
      Alku oli todella vaikeaa mutta minulla oli tuolloin päivittäinen ulkopuolinen tuki ympärillä, sen avulla sitä jaksoi. Jossain vaiheessa välit lähenivät, järki sanoi ei mutta tunteet kyllä. Yritin kuitenkin pysyä erossa, jokapäiväinen tuki jäi pois noin 5 kuukauden jälkeen. Aluksi tunsin itseni ihan onnelliseksi ja tyytyväiseksi eroon, mutta sitten kai aloin käymään todella niitä eron tunteita läpi. Tunsin mustasukkaisuutta, pelkäsin sitä päivää että lapset saavat uuden "äidin", yksinäisyys. Mies teki itseään jatkuvasti tykö, oli myös mustasukkainen ja jotenkin sitä oltiin yhtäkkiä tosi tiiviissä väleissä, ei yhdessä kuitenkaan. Tilanne oli raastava, kun ei oikein tiennyt mitä se oli. Minä yritin välillä tehdä rajausta, kielsin häntä olemasta yhteydessä, kieltäydyin lähentelystä (seksisuhde oli jatkunut ihan erosta asti). Mitä kovempaa kieltäydyin, sitä kovempaa ex yritti.

      Niinhän siinä kävi, että sitten ajauduttiin reilu vuosi eron jälkeen taas suhteeseen, missä ex on minua jo 4 kertaa todella satuttanut ilmoittamalla jatkuvasti että ei haluakaan tätä, mutta sitten peruu sanansa. Minä taas olen niin yksinäinen ja toivon yhtenäistä perhettä että siksi tässä olen kitkutellut.

      Nyt vasta todella alkaa tuntua että minun on pakko pystyä vetämään se raja, mies sitä koko ajan yrittää myös tehdä, ei hänkään tätä halua, mutta olemme kaksi yhtä neuvotonta turhauttavassa tilanteessa ja vain satutamme toisiamme ja lapsia siinä sivussa.

      Nyt mies on ottanut taas etäisyyttä, mikä tietysti sattuu, mutta yritän nähdä tämän niin että tähän meidän pitäisikin pyrkiä. Ei meidän pidä olla yhdessä. Me vain kärsimme. Kumpaakin odottaa varmasti se parempi suhde sitten jossain tulevaisuudessa, tuhlaamme vain aikaamme tässä. Miehen sanoja, ne ovat totta mutta kun ne kuulee ihmisen suusta jota kuitenkin vielä rakastaa niin kyllä sattuu sillä hetkellä.

      Erosta siis jo 2 vuotta ja tuntuu kuin vasta olisi ensimmäisen kerran taas eronnut. Kipeä noidankehä, josta pitäisi päästä eron.

      Vinkkini siis ehdottomasti on, että tapaamiset ja viestit on pidettävä minimissä niin kauan ennen kuin on ehdottomasti valmis olemaan vain ystävä, muuten sitä jää roikkumaan eikä ikinä pääse erossa eteen päin.

      Joskus sitä jopa toivoo että olisi se toinen nainen, niin ero olisi helpompi, kun ei tarvitsisi elää turhassa toivossa.

      • Minttulinen

        Toisten virheistä on opittava, joten yritän katkaista ne välit lopullisesti. Se on vaan ihan äärettömän vaikeaa, koska kaupunki on pieni, harrastukset on samat tai ainakin samoissa tiloissa... ja hän on siltikin minun paras ystäväni.

        Minä toivoisin että saisin edes noita sanoja. Ainoa mitä hän on tästä minulle sanonut on, että itse on ihan sekaisin ja että ei jaksa enää yrittää. Naurettavaa sinänsä, että ei ole koskaan edes yrittänyt. Minä olen se, joka olen muuttunut ja niellyt vaan kaiken. Nyt en jaksaisi enää niellä, mutta eilen illalla tajusin että mieluummin nielen sen kaiken kuin olisin ilman häntä. Sanoin sen ääneen ja hän vaan ystävällisesti taputti minua olkapäälle. Tunnen hänet niin hyvin että tiedän vaikenemisen tuossa kohtaa tarkoittavan sitä, että kuulee mitä sanon, mutta ei välitä asiasta.

        Kaikki on siis menetetty.


    • shelda84

      Olin parisuhteessa 7 vuotta, avoliitossa 4 vuotta. Mies jätti noin vuosi sitten, mukana oli kolmas osapuoli. Nykyään hän asuu jo tämän naisen kanssa, aloitti heti uuden suhteen.

      Sairastuin masennukseen eron jälkeen ja päivät ovat vaihdelleet. Toisinaan on hyviä päivä, mutta suurimmaksi osaksi elämä tuntuu harmaalta, yksinäiseltä ja tylsältä. Menetin erossa paitsi puolisoni, niin myös parhaan ystäväni. Olen tehnyt joka kuukausi jotain mukavaa vähintään kaksi kertaa ja lisäksi aloittanut salilla käymisen. Erorryhmää suosittelen myös lämpimästi. Itselleni se ei kuitenkaan riittänyt ja olen menossa tapaamaan psykologia lähiaikoina.

      Älä pelkää vaikeita tunteita, vaan kohtaa ne rohkeasti. Ne eivät vahingoita sinua. Puhu läheisille ja tarvittaessa vertaistuelle ja/tai terapeutille. Aurinko paistaa aina pilvienkin takana, sitä ei vain näe. Keskittymällä omaan hyvinvointiin ja oman elämän rakentamiseen pääset eteenpäin ja jokin päivä huomaat, että ero ei enää satuta, vaan on muisto.

      • Minttulinen

        Eroryhmää ei täällä tosiaan ole tarjolla, joten taidan mennä suoraan opintopsykologille, jos edes ottavat. Kai siellä on ihmisiä isompienkin ongelmien kanssa. Moni on sanonut vaan että nokka pystyyn ja eteenpäin.

        Tunteista sen verran, että olen yrittänyt psyykata itseni vihaan ja ajatella hänestä pahaa, mutta ei se tee oloani yhtään paremmaksi. Enkä minä vihaa häntä. Todennäköisesti en vihaisi edes toisen naisen johdosta. Minä vaan tahdon hänelle hyvää ja toivon, että hänestä tulee onnellinen. Silti en pystyisi näkemään häntä toisen naisen kanssa.

        Ehkä olenkin jo masentunut. Sain ainakin Beck Depression Inventory - testistä 34 pistettä. 30 on ilmeisesti vaikea masennustila.


    • voimia teille

      mikään ei ole ollut niin helppo kun avoeroni, en ole itkenyt kertaakaan, suuri helpotus vaan kun alkoholistista pääsin eroon, ei kaikki erot ole satuttavia..

      • Minttulinen

        Siis ihan suoraan vaan ero ja heippa? Et ihan oikeasti kertaakaan itkenyt? Minä alan itkeä jos edes ajattelen häntä. Itken nytkin.


    • sininen silmä

      Minttulinen, ei ero ole helppoa jos kykenee tunteisiin. Joka muuta väittää, on jollain lailla vajavainen ja tunnelukkoinen. Ensi viikolla kun opinnot taas alkavat, saat ainakin muuta ajateltavaa ja pääset ihmisten ilmoille. Jos itkettää siellä muiden keskellä ja nolottaa, , niin muista vaan, ettet ole ensimmäinen etkä viimeinen jolle näin on käynyt. On todella raukkamaista jättää joku ilman selitystä, mutta ilmeisesti miehesi on sitä sorttia, joka ei pysty puhumaan vaikeista asioista eikä jaksa/halua/uskalla kohdata surua, jonka sinulle aiheuttaa. En toivota "nokka pystyyn", vaan vaikapa "nokka perusasennossa vaan!"

      • minttulinen

        Kiitos kun sanoit noin.

        Olen selvinnyt yllättävän hyvin, mutta odotan kauhulla sitä hetkeä kun tämä totuus iskee kunnolla silmille. Kerran on julkisella paikalla itkettänyt, se oli tänään. Luennoilla on ollut yllättävän helppoa, vaikka joutuu sataprosenttisesti keskittymään esitettyyn asiaan ettei tipu kärryiltä.


    • Murusina1

      Voi Minttulinen,

      lähes kaikki tänne kirjoittamasi on kuin suoraan mun päästäni.

      Minä ja puoliso ollaan nyt kuukauden verran puuhattu eroa( 4 vuotta yhteiseloa takana ja yhteinen talo) ja minunkin puolisoni sanoo ettei ole ketään toista, vaan "omat tunteet on vaan niin sekasin" ja "tarttee omaa aikaa". En vaan voi olla pelkäämättä että taustalla on joku toinen.. Ja minustakin tuntuu, että hän antaa näitä puolihuolimattomia selityksiä vain siksi, ettei halua "satuttaa" totuudella, vaikka olen sanonut, että totuus helpottaisi.

      Meillä tilannetta pahentaa ns. jahkaaminen. Muutama päivä menee hyvin ja rakastetaan ja on hyvä olla yhdessä ja sitten taas mennään lujaa alaspäin, kun puolisoa alkaa ahdistamaan. Edelleen yhdessä ollaan täällä, eikä kumpikaan osaa tehdä lopullista päätöstä irtautumisesta. Sattuu niin paljon ajatus siitä, ettei toinen olekaan siinä vierellä.. :´(

      • minttulinen

        Voi kun olisi saanut edes tuota jahkaamista. Ymmärrän kyllä ettei se ole tervettä ja että pitäisi vaan päästää irti, mutta niin kauan kun on jahkaamista, on myös toivoa.

        Ehkä te rakastatte toisianne.. ja ehkä teidät pelastaisi vaikka pariterapia? Meille se oli jo liian myöhäistä. Jos vaan saatte lähdettyä, niin kokeilkaa. Jos teillä vaan on sellaisia solmuja että ilman ulkopuolisen näkökulmaa ette saa niitä auki?

        Noista miesten sanomisista.. en tajua mikseivät he ymmärrä että totuus satuttaa vähemmän kuin se että joutuu kenties vuosikausia pähkäilemään, että mitä tein väärin. Ajattelen asiaa niin, että kun opiskellessa saan huonoa palautetta, pyrin tekemään asian toisin ensi kerralla. Jos ei palautetta saa, ei tule oppimistakaan.

        Minä ottaisin tosiaan mieluummin sen toisen naisen kuin tämän "tunteeni ovat sekaisin" -tekosyyn.


    • voimia teille

      tarkennan vielä eli suhteemme kesti alle vuoden ja sen aikana selvisi alkoholiongelma, en edes kiintynyt eikä hän minuun eli liian pikainen yhteenmuutto ja se kun ei toista tuntenut, olimme vieraita toisillemme lopulta..

    • Elämälläni

      on kyllä tarkoitusta ja paljonkin, mutta erosta en ole 11 vuodessakaan toipunut niin,
      että voisin ajatellakaan uutta suhdetta.
      Liito kesti 25 vuotta.
      Toipumattomuuden olen pitänyt omana tietonani

      • minttulinen

        Kamalaa!

        Jättää sanattomaksi, mitä tuollaiseen osaa sanoa, muuta kuin että toivon ettei minulle käy samalla tavalla. Toisaalta me emme olleet yhdessä noin kauaa. Mutta ei kai sillä päivien määrällä, vaan niiden merkityksellä...

        Meidän päivämme olivat merkityksellisiä, niin olivat varmaan teidänkin..


    • zahara82

      Huh kuinka oheiset kirjoitukset kolahtivat jokainen tavallaan...
      Olen kamppaillut näköjään yksin suhteemme puolesta ja sain joulun aikaan sen verran tylyä käytöstä osakseni (olin ilmaa hänelle), että oli pakko tehdä päätös että on aika lopettaa. Jos kerta mies ei osaa muuta sanoa kuin, että "en tiedä mikä on tai mistä johtuu" tai "en tiedä haluanko jatkaa", "en tiedä onko meillä tulevaisuutta". Ei kolmansia osapuolia, mutta täysin muuttunut mies "en tiedä" -asenteellaan ja aivan yhtäkkiä! Voin sanoa että menetin mieheni työlle. Työ on hänelle tärkeämpää kuin mikään tai kukaan muu, näköjään. Helpottaisihan se jos toinen vain sanoisi ettei rakasta enää tai että on ihastunut tai rakastunut toiseen mutta kun ei, sopivasti aina välillä kuitenkin "rakastan sinua". Mielestäni tein reilusti kun asian puheeksiottamisen jälkeen annoin tilaa ja miettimisaikaa, mutta toki vaadin jossain välissä vastauksiakin ja sain oikein kunnon raivarit.

      Tosiasia vain on, että päätin, että vuodenvaihteesta en enää ole hänen kanssaan missään tekemisissä! En ole soittanut, enkä tekstannut. En edes kytännyt Facebookissa. :) Suljin omani häneltä niin, ettei nää tekemisiäni tai kirjoituksiani. Pyyhin hänet pois ja kerroin siitä myös hänelle ettei hän soittele tai laita viestejä, unohtaa minut ja antaa minun myös yrittää unohtaa hänet. Koko hemmetin 4 päivää tuntuu ainakin kuukaudelta tai vuodelta ja jostain syystä sydän ei vielä ole ymmärtänyt lopettaa toivomasta sitä yhteydenottoa... Ainoa asia joka on hieman hankala on yhteinen asunto. Suoraan sanottuna vituttaa tulla "yhteiseen" kotiimme päivittäin, mutta uusi asunto hakusessa ja toivottavasti se löytyy mahd. pian. Helpottaa toki, että avomies on työkomennuksella muualla ja sanoinkin että saa pysyä poissa kunnes olen kamani kerännyt ja muuttanut pois, toivottavasti kunnioittaa tätä pyyntöäni?!

      Minusta tuntuu, että olen itkenyt koko maailman puolesta asian tiimoilta, miettinyt yksinäisyyttä, ikävöinyt häntä ja miettinyt mitä hän mahtaa tehdä. Ikävä kyllä tämä todennäköisesti jatkuu vielä pitkään, mutta ne tunteet on vain käytävä läpi ja hyväksyttävä. Tunteet vaihtelevat ikävästä ja riutumisesta aina ajatuksiin siitä kuinka olen tuhlannut viime vuoteni häneen ja miksen tehnyt tätä jo aiemmin, heti kun otti puheeksi että on epävarma. Ja vielä lisäksi se etten enää jaksa tai halua jatkaa ilman häntä, olen yksin! Paras kaverini ja tukiverkkoni on nyt poissa. No nyt en ainakaan enää mieti, mitä jos olisin tehnyt sitä tai tätä, MINÄ ainakin yritin! Tilannetta ei helpota se että on muitakin huolia (terveydellisiä) yhdenaikaisesti, mutta ehkä juuri siksi suhteen saattaminen loppuun voi auttaa käsittelemään muita vaikeita asioita.

      Rakastan häntä vieläkin jos saisin hänet takaisin sellaisena kuin häneen rakastuin, mutta jos toisen tunteet eivät ole samalla tasolla ja en enää ole hänen "prinsessansa" kuten olin ennen (wow! Se vasta olikin ihanaa!) vaan pelkkä itsestäänselvyys, jolle pitää tilittää tekemisiään niin heippa! Muistan kyllä erinomaisesti kun tilanne oli päinvastainen enkä todellakaan halua olla mikään hänen pomppupallonsa! Antaa toisen mennä, tiedän että hän katuu tätä myöhemmin mutta silloin on liian myöhäistä. Tottakai toivon, että hän on jatkossa onnellinen.

      Voi kumpa tietäisin kauan tämä tuska kestää tai kuinka sitä voisi nopeuttaa. Itse olen ainakin päättänyt vain selvitä päivä kerralaan ottaa se sitten ½ vuotta tai vaikka vuoden? Kukaan ei varmasti halua olla suhteessa vain sen takia, että ei olisi yksin. Jos suhde on täyttä sontaa niin ettei ole molemminpuoleista rakkautta ja molemmilla halua ja intohimoa toisiaan kohtaan? Eikä varmaan myöskään 100% luottamusta!? Ketään ei voi pakottaa rakastamaan toista tai jos pakottaa se ei kestä kuitenkaan. Kiduttavampaa se on olla yksipuoleisessa suhteessa kokoajan peläten ja epäröiden kun antaa toisen mennä, ottaa aikaa ja toipua ja jatkaa elämäänsä. Minä en halua miestä, joka ei yhtälailla halua olla minun kanssani! Lupaan että jonain päivänä sekä sinä ja minä ajattelemme että olemme päässeet yli existämme!

      Tsemppiä!

      • minttulinen

        Kiitos viestistäsi ja tsemppauksesta!

        Ihan kuin itse olisin kirjoittanut.. paitsi että minä haluan sen miehen, joka ei halua olla minun kanssani. Tiedän että se on lapsellista ja täysin turhaa. Sinä olet sentään tullut järkiisi.

        Minäkin uhosin ennen lähtöäni, että hän vielä katuu tätä, mutta luulen hänen nyt olevan oikeasti onnellisempi kuin minun kanssani. Ja se on minulle pääasia, että hän on onnellinen.

        Toivoisin vain että oma kidutukseni olisi ohitse. Tai ei tämä juuri nyt kidutukselta tunnu. Kuin olisin vain täällä uudessa asunnossani "lomalla" ja palaisin kotiin.

        Toivottavasti vielä jonain päivänä päivä paistaa meidänkin risukasoihin.


    • SelviytyjäSelma

      Ei sinun tarvitse kolmea vuotta itkeä! Minulle 8 vuoden yhteiselon jälkeen tuli eroilmoitus aivan puskista ja menin siitä ihan hajalle. Elämästä hävisivät värit eikä mikään tuntunut miltään. Laihduin 15 kiloa kahdessa kuukaudessa (noh, sitähän olin yrittänyt jo vaikka miten kauan, mutta tuo oli melko rankka laihari..) Rinnan päällä oli sellainen kamala painava möykky enkä nukkunut. Ihme kyllä suoriudun töistä, mutta sitten muuta en jaksanutkaan.

      MInä hain apua psykiatrilta. Koin, että en voi ystäviäni loputtomiin kuormittaa jankuttamalla sitä samaa, että mitä oikein tapahtui ja miksi. Suostuin syömään mieliala lääkkeitä puolen vuoden ajan, ja ne auttoivat pahimman yli. Yks kaks puolen vuoden päästä värit alkoivat palata elämään ja pystyin taas hymyilemään.

      Tarinan opetus: älä pelkää hakea ammattiapua. Toinen kokemus minulla on (ilmainen) kriisiprykologin keskusteluavusta, olin kovassa paikassa saattohoitaessani läheistäni ja oli pakko saada puhua ulkopuolisen kanssa.

      Lämmin halaus ! Elämässä on sinulle vielä uusia ihania asioita ja lupaan, että parissa kuukaudessa alkaa jo näkyä valoa.

      Muista myös, että suru on surtava, muuten se kummittelee kauan....

      • ringa1

        Kerron oman erotarinani, vaikka avoliitossa emme olleetkaan.
        Suhteeni tähän mieheen kesti pikkuisen vajaa kaksi vuotta.
        Takana hänellä oli jo yksi avoliitto ja kaksi avioliittoa.
        Hän sai minut tuntemaan, että olen hänelle jotain erityisen tärkeää ja ihanaa. Seksielämämme oli kerrassaan loistavaa ja hän sanoikin, ettei ole ennen kokenut kenenkään kanssa vastaavaa.
        Minulla ei ollut mitään syytä epäillä, etteikö näin olisi.
        Olin hyvin rakastunut ja uskoin hänenkin olevan.
        Vahinko vaan, että rakkaus on myös kuuluisan sokea, enkä tajunnut, enkä huomannut, tai halunnut huomata, miten hän oli jo iskenyt silmänsä naiseen, joka harrasti samaa harrastusta ja treenasivat paljon yhdessä.
        Kunnes totuus paljastui kaikki minulle yhdellä kertaa. Olin tullut juuri leikkauksesta ja jotenkin huomasin hänessä jonkun hienon hienon muutoksen.
        Muuttui jotenkin etäiseksi, eikä hän kauaa asiaa salannutkaan, vaan ilmoitti löytäneensä nyt uuden.
        Se ahdistus ja tuska olivat sanoinkuvaamattomat, joita silloin koin (erosta nyt runsas vuosi) kaikenlisäksi hänestä paljastui täysin empatiakyvytön tyyppi.
        Halusi pysyä "ystävänä" ja minä jäin siihen "ystävyyteen" roikkumaan, toivoen yhteenpalaamista.
        Joka kerta sattui melkein fyysisesti, miten hän muina miehinä kertoi uudesta naisystävästään ja mitä kaikkea oliuvat tehneet ym.
        Kuitenkin melkein joka kerta muisti myös valittaa, miten kylmä ihminen uusi naisystävä oli, ei huomioinut, ei halauksia, ei pusuja, ei kuulemma edes katso häneen päin, kun puhuu.
        Kuitenkin tämän naisen hän halusi, ostivat heti yhteisen asunnon.
        Koko ajan kuitenkin piti minuun yhteyttä.
        Pari kertaa tavattiin miehen kanssa ja joka kerta hän takertui minuun kuin hengen hädässä.
        halasi, suukotteli ja piteli kädestä.
        Varmaan jokainen tajuaa, miten tällainen manipuloiva käytös vaikutti minuun.
        Kuitenkin puhui myös, miten haluaa pysyä uskollisena juuri tälle naiselleen, koska aina ennen on ollut uskoton.
        Nyt sanoi, ettei halua suhteen kaatuvan ainakaan hänen käytösen takia.
        KUNNES, viime viikolla taas tapasimme ja päädyimme harrastamaan seksiä.
        Hänen uusi suhteeensa kestänyt vajaa vuoden ja nyt jo tapahtui näin.
        Tämä jotenkin havahdutti minut tajuamaan, ettei mies todellakaan ole minkään suremisen arvoinen ja vasta nyt huomasin, etten todellakaan halua enää pitää yhteyttä tähän ihmiseen.
        Jälkeenpäin laittoi minulle katuvia viestejä, joissa sanoi yrittävänsä unohtaa koko tapahtuneen, mutta kuulemma silti haluaa vielä tavata ja viestitellä.
        Nyt vaan sillä erolla, että minä en enää halua. En todellakaan.
        Minulle todella opettavainen episodi tämä.


      • minttulinen

        Kiitos viestistä. Ei tekisi minullekaan laihtuminen pahaa, mutta olen ongelmasyöjä, eli syön kun asiat ovat perseellään. Ja nythän ne ovat. Epävarmaa kaikki, mutta..

        Olen varmaan nyt jossain shokkivaiheessa kun ei pahemmin itketä, paitsi joinain hetkinä, sellaisina mihin toinen on selvästi liittynyt suurena osana. Muutenkin olen ihan yllättynyt kuinka hyvin olen selvinnyt.

        Pelkään ihan hirvittävästi että tuleekin se lopullinen romahdus enkä ehdi hakea apua. Nyt tuntuu typerältä mennä itkemään jollekin kallonkutistajalle, kun siellä on jonossa ihmisiä joilla on suurempiakin ongelmia.

        Tulisi se suru nyt, niin voisin surra...


      • minttulinen
        ringa1 kirjoitti:

        Kerron oman erotarinani, vaikka avoliitossa emme olleetkaan.
        Suhteeni tähän mieheen kesti pikkuisen vajaa kaksi vuotta.
        Takana hänellä oli jo yksi avoliitto ja kaksi avioliittoa.
        Hän sai minut tuntemaan, että olen hänelle jotain erityisen tärkeää ja ihanaa. Seksielämämme oli kerrassaan loistavaa ja hän sanoikin, ettei ole ennen kokenut kenenkään kanssa vastaavaa.
        Minulla ei ollut mitään syytä epäillä, etteikö näin olisi.
        Olin hyvin rakastunut ja uskoin hänenkin olevan.
        Vahinko vaan, että rakkaus on myös kuuluisan sokea, enkä tajunnut, enkä huomannut, tai halunnut huomata, miten hän oli jo iskenyt silmänsä naiseen, joka harrasti samaa harrastusta ja treenasivat paljon yhdessä.
        Kunnes totuus paljastui kaikki minulle yhdellä kertaa. Olin tullut juuri leikkauksesta ja jotenkin huomasin hänessä jonkun hienon hienon muutoksen.
        Muuttui jotenkin etäiseksi, eikä hän kauaa asiaa salannutkaan, vaan ilmoitti löytäneensä nyt uuden.
        Se ahdistus ja tuska olivat sanoinkuvaamattomat, joita silloin koin (erosta nyt runsas vuosi) kaikenlisäksi hänestä paljastui täysin empatiakyvytön tyyppi.
        Halusi pysyä "ystävänä" ja minä jäin siihen "ystävyyteen" roikkumaan, toivoen yhteenpalaamista.
        Joka kerta sattui melkein fyysisesti, miten hän muina miehinä kertoi uudesta naisystävästään ja mitä kaikkea oliuvat tehneet ym.
        Kuitenkin melkein joka kerta muisti myös valittaa, miten kylmä ihminen uusi naisystävä oli, ei huomioinut, ei halauksia, ei pusuja, ei kuulemma edes katso häneen päin, kun puhuu.
        Kuitenkin tämän naisen hän halusi, ostivat heti yhteisen asunnon.
        Koko ajan kuitenkin piti minuun yhteyttä.
        Pari kertaa tavattiin miehen kanssa ja joka kerta hän takertui minuun kuin hengen hädässä.
        halasi, suukotteli ja piteli kädestä.
        Varmaan jokainen tajuaa, miten tällainen manipuloiva käytös vaikutti minuun.
        Kuitenkin puhui myös, miten haluaa pysyä uskollisena juuri tälle naiselleen, koska aina ennen on ollut uskoton.
        Nyt sanoi, ettei halua suhteen kaatuvan ainakaan hänen käytösen takia.
        KUNNES, viime viikolla taas tapasimme ja päädyimme harrastamaan seksiä.
        Hänen uusi suhteeensa kestänyt vajaa vuoden ja nyt jo tapahtui näin.
        Tämä jotenkin havahdutti minut tajuamaan, ettei mies todellakaan ole minkään suremisen arvoinen ja vasta nyt huomasin, etten todellakaan halua enää pitää yhteyttä tähän ihmiseen.
        Jälkeenpäin laittoi minulle katuvia viestejä, joissa sanoi yrittävänsä unohtaa koko tapahtuneen, mutta kuulemma silti haluaa vielä tavata ja viestitellä.
        Nyt vaan sillä erolla, että minä en enää halua. En todellakaan.
        Minulle todella opettavainen episodi tämä.

        En tunne miestäsi, mutta jos tuollaista tekee uuden naisensa kanssa, niin minua ainakin inhottaisi. Jos oma entiseni tekisi noin, varmasti kerralla pääsisin hänestä yli. Jos on valmis pettämään nykyistä entisen kanssa, on varmasti pettänyt entistäkin..

        Aika monen tarinasta täällä on nyt käynyt selväksi, että välit on katkaistava. En ole ottanut itse entiseeni yhteyttä ollenkaan. Hän on kahdesti lähettänyt viestin ja molemmilla kerroilla olen vastannut lyhyesti, kun on ollut käytännön asiasta kyse.

        Tiedän että juttu on ohi, mutta jokin sairas pieni toivo elää kuitenkin. Ehkä sen vuoksi tämä shokkitila, jossa ei voi itkeä. Mikähän eron vaihe tämä tämmöinen on? Toivon, että hän hän tulee ovelleni ja pyytää minut takaisin kotiin (ja varmasti menisinkin takaisin), vaikka tiedän tasan tarkkaan että niin ei tule käymään.


    • en edes kaipaa

      juuri tälläisia tyyppejä on paljon, jotka haluaa pitää useampaa naista, minä jätin myös, sillä en usko enää enkä ole enää mikää pelinappula miehelle joka ei ajattele kuin itseään..

    • myntti1

      Haluaisin myös avautua omasta erostani...olen 30-vuotias, 3 vuotiaan lapsen äiti. Mies lähti 5 viikkoa sitten. Suhteemme oli tosi vaikea ja miehellä tapana kadota omille reissuilleen..viime aikoina useimmin ja useimmin..ja sit lähti lopullisesti. Noihin reissuihin ei tietääkseni koskaan liittyny muita naisia mutta 2 viikkoo siitä kun nyt lopullisesti lähti niin oli jo uusi nainen kuvioissa mitä hanakasti heti lapselle esiteltiin..mikä on hiukan nyt rasittavaa koska en oikein jaksa uskoa että tämä suhde hänellä kovin kauaskantoinen on. Välit on todella riitaisat ja lapsen asioista ei pystytä edes päättämään..lastenvalvojalle olemme menossa ja toivon että siellä asiat selviää. Onko oikein viedä lapsi uudelle naiselle heti kun ruvetaan seurustelemaan? Mun mielestä pitäs olla eka varmuus ja ihan hämmentäväähän se on pienelle tytölle että isä tapaa ekaa kertaa pariin viikkoon ja vie heti uuden naisen tykö yöpymään. Jostain syystä mä en ole oikein edes kovin mustasukkanen..ja yllättävän helposti on pää pysyny kasassa..enkä todellakaan aio vuotta saati kahta tollasen pellen perään itkeä,pah saatana, toisaalta oon varmaan tiedostanu jo niin kauan ettei suhde toimi et oon jo monta kertaa eron käyny päässäni läpi. Ja kun toinen nainen tulee kuvioihin on mun mielestä homma täysin poikki.

      • minttulinen

        Sitä toista naista ei tullut meidän kuvioihin vieläkään, eli ei ilmeisesti sitten ollut eron syynä. Ehkä mies vaan väsyi minuun. Kai niin käy kun parikymppisenä aletaan yhdessä lieraamaan.

        Olen ihan yllättynyt kuinka helposti olen pysynyt kasassa. Suurimman osan päivää vaan olen kuin iltapäivällä menisin ihan normaalisti kotiin. Vasta siinä vaiheessa kun tutusta tienhaarasta käännynkin toiseen suuntaan tulee pieneksi hetkeksi sellainen tyhjyys..

        Ehkä olen vaan vielä niin järkyttynyt. En ole edes itkenyt sen jälkeen kun hän viimeisen kerran lähti uuden asuntoni ovesta.

        Tänään kyllä meinasi tulla itku kun ensimmäistä kertaa menin yksin ruokakauppaan. Meillä oli yleensä ruokakaupassa käyminen sellainen hetki että juteltiin päivän tapahtumat... tuli vähän paha mieli.

        Muuten olen tosi hämmentynyt että yöt menevät nyt paremmin kuin ennen poismuuttoa, ja että jaksan nauraa ja hymyillä tuttavien seurassa. Eikä yöllä edes ole niin kamalaa kuin odotin.

        Pelkään kuitenkin, että vielä se ikävä iskee.

        Minulla ei ollut missään vaiheessa pelle mies. Päinvastoin, hän oli se elämäni mies, eikä siinä mitään perustavanlaatuista vikaa ollut, tavallinen suomalainen puhumaton mies vaan.


    • Suutarin tytär

      Hei kanssasisaret,

      Täälläkin on rakastettu ja siten kärsitty hylkäämisestä ja negatiivisten tunteiden kirjosta. Joskus oli jopa sellainen olo, että ex seisoo pääni päällä ja tumppaa sitä vaan syvemmälle ja syvemmälle kuoppaan.

      Näistä tunteista on jo aikaa, kuopasta on kömmitty ylös. Nyt näen kirkkaasti että olen ollut aivan "vääränlaisten" miesten kanssa. Olen sittemmin vaalinut itseäni ja ajanut mörköjä kaapeista. Asiaani on tietenkin helpottanut se että biologinen kelloni ei tikittele (olen 34 ja lapseton) enkä edes ajattele asiaa. Ymmärrän toki surun menetetystä "tulevasta perheestä". Minäkin haaveilen joskus rakkaudesta ja jaetusta elämästä, ja vaikka minulla ei ole tarvetta saada omaa lasta, niin kodin antaminen jo olemassa olevalle lapselle olisi kenties oma juttuni.

      Ajattelen että syteen tai saveen, mikään eikä kukaan saa minua enää vajoamaan siihen samaan kuoppaan. Monesti tämä elämä varmaan saa jalat alta ja on rähmällään, mutta että sinne kuoppaan...Aika parantaa haavat ja tärkeintä on tulla itsensä kanssa hienosti toimeen.

      Toivotan hymyä uuteen alkaneeseen vuoteen!!

      • minttulinen

        ... voi kun omaisin tuollaisen elämänasenteen.

        Ja ehkä minä jossain vaiheessa taas pidän itsestäni. Nyt olen maailman tyhmin, rumin ja yksinäisin ihminen.

        Kiitos viestistäsi.


    • Rikkinäinen

      Kylläpä tuli itku kun luin teidän kaikkien tarinoita ja vastauksia..yritän kertoa nyt jotain omasta tarinastani, mutta ei tämä helppoa ole, pala kurkussa koko ajan ja kyyneleet pyörii väkisinkin silmistä. No jospa tämä jollain lailla helpottas
      ja puhdistas pahasta olosta.

      Erottiin miehen kans 8kk sitten lähes 8 vuoden suhteesta, asuttiin yhessä suurin osa ajasta ja kihloissaki kerittiin olla 1,5 vuotta. Ero oli alunperin aikalailla yhteinen päätös. Olihan meillä ollut omat vaikeutemme, mut kaikesta oli selvitty ja lapsellisesti aattelin et kaikesta selvittäs jatkossakin. Mut ei se sit mennytkään niin..alussa mä luulin et me vielä palattas yhteen kun siitä puhuttiinki jossain muodossa, koska en mä oikeesti ikinä halunnu erota, mut totaalinen hajoaminen tapahtu vajaa 5kk sitte kun mies ilmotti kirjeellä et hänellä oli herännyt tunteita erästä ihmistä kohtaan ja se ihminen oli hänen/meidän yhteinen kaveri. Nyt ne sit tapailee toisiaan. Siitä lähtien tämä elämä on ollut yhtä selviytymistä päivästä toiseen. Yli en ole päässyt ja pelottaa etten pääse koskaan. Tämä mies oli parasta mitä mulle on ikinä tapahtunut ja luulin et oltas yhdessä ikuisesti. Tiiän et se on oikeesti aivan ihana ja hyvä tyyppi, jollasta toista en varmaan löydä koskaan.

      Mä tiiän etten oo ainut syypää tähän eroon vaan molemmilla on osansa sopassa, mut jotenki mä aina ajaudun syyttämään itteäni kaikesta. Mun huono itsetunto, arvottomuuden tunteet ja ongelmani menneisyydestä ( koulukiusaaminen, hylkäämiset..) nostivat rumaa päätää aina ajoittain ja pelkäsin liikaa hakea apua aikaisemmin. Luulin että kyllä se jaksaa mua rakastaa aina. Kunnes ei jaksanutkaan. Ja sit viime keväänä se sairastuki työuupumukseen josta toipuu osittain vieläkin. Nyt sitte oon yksin koiran kans ja mietin vaan et millon tää sattuminen loppuu...mä käyn säännöllisesti kelan tukemassa terapiassa ja se auttoki aluksi ja musta tuntu et olin jo matkalla parempaan oloon ja elämään. Ajattelinki positiivisesti ja kaikki tuntu menevän oikeeseen suuntaan. Mut nyt on taas viime aikoina ollu niin epätoivoinen, pelokas ja surullinen olo etten tiiä mitä tehdä. Päässä pyörii samat ajatukset ympyrää ja minäkin näin kolmekymppisenä suren ajatusta menetetystä perheestä joka meidän piti saada ja mistä haaveiltiin..

      Eksän kanssa oon tällä hetkellä väleissä, se haluaa hirveesti et pysyttäs toistemme elämässä ja oltas ystäviä, mut mä en tiiä pystynkö mä siihen vaikka haluanki sitä ihan yhtä lailla. Mä kuitenki rakastan sitä vielä ja näkeminen ja toisen kuulumisista kuuleminen on raskasta ja yleensä se saa aikaan mulle pahan mielen ja itkumaratonin. Mä tiiän ettei ne seurustele sen ämmän kans kun kumpikaan ei kuulemma ole valmis uuteen suhteeseen, mutta ei paljon helpota. Paremminkin pahentaa mun oloa kun se toimii noinki fiksusti eikä heti oo hyppäämässä uuteen suhteeseen. Vahvistaa vaan sitä tetoa että oon menettäny elämäni parhaan asian..Luojan kiitos kuiteski sille et ne asuu eri kaupungeissa, eivätpä ainakaan kävele mua vastaan missään, mut helvetin vaikeeta tää on silti. En kestä ajatusta et ne näkee toisiaan, haluan oksentaa.

      Mut nyt lopettelen tähän kun pitää lähtee kohta terapiaan, jospa tää taas tästä. Pikkuhiljaa. Päivä ja tunti kerrallaan. Sori jos tuli sekavanoloista tekstiä, sille ei nyt voi mitään kun on sekava ja surullinen olo muutenki.
      Toivon kaikille erosta toipuville jaksamisia ja tsemppiä, kyllä ne asiat joskus vielä on paremmin. Ja Minttulinen, mä uskon et me rakastetaan itteämme jossain vaiheessa taas, vaikka nyt tuntuukin olo yksinäiseltä, tyhmältä ja rumalta. Believe me, mä tiiän noi tunteet paremmin kuin hyvin. Täytyy vaan uskoa et elämä kantaa. Ja aika parantaa, vaikka inhoonki tota kliseistä sanontaa, mut totta se on.

      • Fisher_1

        Itsellä vähän samanlainen tausta. Suhteeessa n. 8-10 vuotta josta avoliitossa 6 vuotta sekä muutama vuosi kihloissa. Ero tuli kesällä 2012. Mutta koko eroprosessi alkoi jo lähes vuosi sitä ennen. Koko eroa edeltävä syksy oli pahan olon aikaa. Asuimme yhdessä mutta erillämme. Sohvalla istuimme alkusyksystä aluksi vähän kauempana toisistamme mutta sitten jouluna jo n. metrin päässä toisistamme. Meidän suhteessa se fyysinen läheisyys oli tärkeä asia, joten tämä sattui suoraan sydämeen ja mieleen.

        Kun se syksy oli lusittu niin joulusaunassa armaani sitten kertoi ettei tiedä haluaako olla kanssani suhteessa. Se kivetti sydämmeni ja kielsin koko asian. Siinä vielä pahemmassa tuskan kierteessä meni sitten kevät. Armaani oireili niin ettei kyennyt minun kanssani kuulemma olemaan koko ajan, joten otti välillä hatkoja kotoa "maailmalle".

        Loppuen lopuksi hermot meni minultakin koska en voinut enää kieltää suhteen kuolemaa. Silti vieläkin silloin kesän kynnyksellä osittain kielsin ja osittain yritin saada toisen vielä jatkamaan. Armaani asui jo silloin kavereiden nurkissa ja tuli vaan käymään minua katsomaan. Oloni oli todella romahtanut, kokeilin rauhoittavia jotka eivät minuun tehonneet. En saanut nukuttua, kokeilin unipillereitä jotka eivät tehonneet. Olipa paska kesä, se meni ihan unessa ja toivoin vain kaiken loppuvan. Onneksi oli kuitenkin jotain mistä pitää kiinni, järjestin itselleni mahdollisimman paljon tekemistä ja harrastamista.

        Kun tuli sitten uusi syksy minun almanakassa (1. syksy jälkeen armaani), niin eron tuskat vyöryivät jälleen päälle vaikka olin siis ne saanut tyynnyteltyä kesän rientoihin väliaikaisesti. Tapasin tuskissani armastani parikin kertaa, tapaamisen jälkeen kaikki oli tyyntä kuten myrskyn edellä. Seuraavina päivinä olin taas montun pohjalla ja tunteet paskana. Lopetinkin kaikenlaisen tapaamisen.

        Viime syksynä ilmoittauduin Fisher eroseminaariin. Ajattelin että on pakko tehdä jotain joka helpottaa. Seminaari oli välillä rankka vaikka antoisa. Vieläkin olemme seminaarin jäsenten kanssa yhteydessä ja heistä on tullut uusi tukiverkko. Mutta ei se tämäkään kurssi onnen oikotietä luonut. Kurssi tosin loppui marraskuun lopussa.

        Sitten tuli joulun ihme. Vai pitäisikö sanoa joulun tunnehelvetti. Olin parisuhteen aikana viimeiset kuusi vuotta tehnyt armaani joulurutiinit ja tapahtumat. Nyt ei ollut niitä mihin olin tottunut. Olin totaalisen yksin omien ajatusten kanssa. Kävin sentään perheeni luona joulupäivänä joka hetkisesti armoitti vaikka sielläkin tuli mieleen se että olen yksin liikenteessä - parisuhteessa epäonnistuneena (jo toistamiseen).

        Niin, olen käynyt kaksi pitempää (n. 6 v.) parisuhdetta läpi. Voisi jopa sanoa että samaa kaavaa käyttäen vaikka noiden kahden suhteen välillä oli 10 vuotta väliä. En ole siis mikään nuori mies, 40 v. Lapset tekemättä mutta jonkun verran uraa jo on. Mitä siis kaipaan, sitä mitä puuttuu eli perhettä. Eroseminaarissa kyllä siitäkin aiheesta silmät aukeni kun kuulin minkälaisia helvettejä lapsiperheiden eroissa on. Itsellä oli siis helppo ero. Ja paskat, ei tämä tunnu ikinä helpolta. Eteenpäin on mentävä. Kaipa se kevät taas armahtaa kun koiran paskat lumen alta ja ympäristön harmaus paljastuu :) Eikun jaksamisia kaikille. Kyl se tästä.


    • Joka päivä erkanee

      Yhdessä 19 v. Lapset, talot ja tavarat.

      Erosta päätettiin lopulta yhdessä (minun johdattelemana). Eron taustalla yleistä tyytymättömyyttä parisuhteeseen. Mies oli ollut matkan varrella myös uskoton. Usko ja luottamus parempaan mureni.

      Alussa olin vahva ja helpottunut. Välillä pahaa mieltä muttei katumusta erosta. Aika tekee tehtävänsä. Nyt 5 v myöhemmin ex on muuttunut "tuttavaksi" tai jopa ventovieraaksi jo vuosia sitten. Vaikea enää edes uskoa että olemme olleet aikanaan 20 yhdessä. Tämä tunne tuli noin 1-2 vuotta eron jälkeen. Fiilikset laimenee koko ajan, kun ei ruoki katkeruttaan vaan antaa toiselle anteeksi ja katsoo elämäänsä eteenpäin.

      • minttulinen

        Eli yksi neljäsosa pitää ainakin teillä paikkansa.

        En osaa antaa anteeksi, en ainakaan vielä. Ja elämä näyttää vähän pimeältä edessäpäin. Kai tämä on vaan joku sellainen vaihe...


    • siili3

      "Rikkinäinen", minulla on tosi samantyyppinen tilanne kuin sinulla. Olen ollut pitkään masentunut, en osaa edes tarkkaan sanoa milloin se alkoi. Ehkä olen ollut sitä koko ikäni. Olin avomieheni kanssa 14 vuotta, kunnes hän väsyi minuun ja tapasi toisen. Avomieheni oli aivan liian hyvä minulle ja tiedän, etten koskaan tule löytämään ketään yhtä ihanaa rinnalleni.

      Tällä hetkellä olen masennukseni kanssa niin syvällä, etten edes voisi kuvitella parisuhdetta, ja avomies oli minulle kullanarvoinen tuki. Siitä kun sain kuulla hänen haluavan erota on jo puoli vuotta ja erilleen muuttamisesta parisen kuukautta. Olo on onneksi helpottanut edes vähän - esimerkiksi aamuinen fyysinen pahoinvointi ei ole enää niin pahaa. Jotenkin sellainen epätodellinen olokin alkaa vähitellen helpottaa. Suru ja ikävä on kuitenkin tolkuton.

      Uskon että masentuneelle on erityisen vaikeaa se, kun elämä oli jo kaikin puolin "järjestyksessä", rakas ihminen vierellä ja rutiinit tuttuja ja sitten pitäisikin rakentaa kaikki alusta ja tottua uusiin asioihin ja uuteen ympäristöön.

      Yksinäisyys tuntuu musertavalta, kun mies oli ainoa ihminen maailmassa, joka tiesi minusta kaiken ja nyt ei ole ketään kelle puhua.

      Tsemppiä kaikille erosta toipuville.

      • minttulinen

        Tiedän tasan tarkkaan miltä tuntuu tuo "Yksinäisyys tuntuu musertavalta, kun mies oli ainoa ihminen maailmassa, joka tiesi minusta kaiken ja nyt ei ole ketään kelle puhua."

        Minullakin hän oli ainoa, jolle koskaan olen kertonut lapsuuteni kivut ja johon olet luottanut edes hitusen. Siksi tämä tuntuu niin perinpohjaiselta hylkäykseltä..

        Oletko hakenut minkälaista apua masennukseesi? Mietin vaan, että kehtaisinko itse mennä vaikka opintopsykologille tai johonkin. Tiedän kyllä että minulla menee vielä suhteellisen hyvin, mutta jos tulee yksikin samanlainen päivä kuin romahdukseni päivä oli.. en tiedä kestäisinkö enää ilman jotain nappeja.


    • minttulinen

      Ajattelin vaan raportoida, että olen jonkinlaisessa tunteettomuuskuplassa.

      Ihan kuin en olisi koskaan hänen kanssaan 12 vuotta ollutkaan. Ei itketä, en ole vihainen, en toivo, en odota mitään, en uhoa... Ei noin monesta vuodesta voi mitenkään toipua näin lyhyessä ajassa, heti uuteen osoitteen muuttamisen jälkeen?

      Olen vielä kaiken päätteeksi ihastunut. Se on ihan selvää jalkojatäristävää ihastusta. Ei kai näin aikaisin voi ihastua?

      Alan pelätä, että tämä ero olikin hyvä asia. Ja että olin yksin siinä suhteessa muutenkin. Juuri mikään ei ole muuttunut: Menen eri osoitteeseen luentojen jälkeen enkä näe häntä.

      Pelkään entistä enemmän, että se suuri romahdus on vielä tulossa.

    • riippuu tapauksesta

      3-4 vuotta pahin, ja osa siitä koko loppuelämän.

      Yksi juttu kesti 10 vuotta päästä rakastumisesta. Nykyään ei voisi kiinnostaa.

      Joistakin pääsi nopeammin.

    • minttulinen

      No heippa taas..

      Nyt se tuli, se romahdus. Tajusin tänään aamulla itseni ja tilanteeni, ihan kuin olisin nähnyt itseni ulkopuolelta.

      Minulla ei ole mitään. Lapsuuden takia en luota ihmisiin enkä ystävysti helposti, joten minulla oli vain pari ystävää - ja hekin kaikkosivat eron myötä. Rahasta joutuu huolehtimaan kuukausia etukäteen. En pysty tekemään mitään ja kasautuvat opiskelut painavat entistä raskaammin. Hylsyjä tuli kolme syksyn kursseista ja keväällä on kolme varmaa hylsyä lisää. Mitäs sitten kun KELA tahtoo opintorahoja takaisin? Minä olen niin vitun syvässä suossa...

      Ja tämä ei ole sitä perushöttöä eron jälkeen, vaan ihan oikeasti olen menettänyt kaiken. Sen lisäksi kaikki (ja oikeasti tarkoitan, että kaikki) menee ihan vituilleen. Joka päivä vastaan tulee jokin uusi seinä. Olen nyt 16 päivää asunut omillani ja en valehtele tavuakaan kun sanon, että joka päivä asiani vaan pahenevat, mokaan itse, jokin ei onnistu, jotain menee rikki, epäonnistuu tai jokin asia mitä en ole tajunnut hoitaa vaatii heti huomiota. Ja tarkoitan KAIKKI: Vessapaperirulla lipsahti kädestäni ja tippui pönttöön kun idioottikämppikseni jättää aina kannen ylös. Yhden tärkeän paperin perään jouduin soittelemaan, eikä se ole vieläkään tullut. Tiputin meikkivoidepurkin vessan kaakelilattialle ja purkki meni tuhannenpäreiksi. Ei sillä, mutta mistä minä vedän rahat uuteen puteliin ja tällä naamalla ei ilkeä mennä ulos ilman auttavaa peitettä? En enää pysty tekemään mitään oikein! Ja ennen minä olin se, jolta pyydettiin apua, joka auttoi, joka tiesi aina mitä tehdä, se aina luotettava... En enää oikeastaan ihmettele että hän jätti minut. Kuka hullu edes voisikaan rakastaa tällaista häviäjää?

      Ja kaikkea pitäisi ostaa. Kirjoja kouluun, tarpeellisia labravälineitä kouluun, pitäisi mennä käymään lääkärissä tämän taudin kanssa, poliaika toisen vaivan vuoksi on kuun viimeisenä päivänä, samana päivänä kun olisi ollut haastattelu hommaan, johon halusin..

      Kaupassakäyminen on ihan painajaista, minun täytyy tuntikausia valmistella itseäni siihen. Kaikenlisäksi sain jonkun saatanan taudin, vaikka kävin jo syksyllä itseeni piikityttämässä kaikki mahdolliset rokotteet.

      Jos joku kehtaa väittää että epäonni ei voi jatkua loputtomiin, sanon siihen, että miksi ei? Minun elämässäni on tapahtunut tasan kaksi onnenpotkua. Hän oli toinen. 16 päivää vasta tätä vitun helvettiä ja tänään olen istunut huoneessani kahdeksan tuntia tuijottaen seinään, aivastellen, yskien helvetin paksua limaa, itkien välillä ja hokien itselleni, että "vitun häviäjä, vanha, ryppyinen, paska ihminen, vitun ruma ja läski ämmä, tapa vittu jo itsesi".

      .. ja pahinta siinä olisi, että jos onnistuisin, kukaan ei varmaan huomaisi. No kämppis varmaan sitten, kun haju kävisi liian vahvaksi.

      Miksi, miksi, miksi, miksi en voi tappaa itseäni? Miksi en pysty siihen?

      Eikö tämä jatkuvasti päähän potkiva elämä voisi jo perkele vieköön päättyä?

      Minä en helvetti soikoon jaksa, mutta miksi en vaan saa leikattua ranteita auki? Olenko niin vitun tyhmä, etten osaa itse viheltää peliä poikki kun se on jo menetetty?

      Ja jos joku nyt tuntee ihan hirvittävää tarvetta näsäviisailla tai vittuilla, niin antaa tulla. Ehkä se auttaa minut sen kynnyksen yli.

      • sisältä kuollut

        Tuota on käyty läpi ja päästy yli. Ja sitten se iskee uudestaan. Kaikki uudelleen. Ikävä ja tieto siitä, että rakas on toisen kainalossa. Mutta ei siihen voi jäädä. Katson joka aamu peiliin ja sanon kuvalle: "sinä jaksat, sinä olet tarpeeksi hyvä." Sinäkin olet tarpeeksi vahva ja kaunis. Ja ennen kaikkea hyvän sydämen omaava ihminen. Voimia taipaleelle. Nyt ei kannata pysähtyä. Vino hymy suulle ja pilke silmäkulmaan!


      • minttulinen
        sisältä kuollut kirjoitti:

        Tuota on käyty läpi ja päästy yli. Ja sitten se iskee uudestaan. Kaikki uudelleen. Ikävä ja tieto siitä, että rakas on toisen kainalossa. Mutta ei siihen voi jäädä. Katson joka aamu peiliin ja sanon kuvalle: "sinä jaksat, sinä olet tarpeeksi hyvä." Sinäkin olet tarpeeksi vahva ja kaunis. Ja ennen kaikkea hyvän sydämen omaava ihminen. Voimia taipaleelle. Nyt ei kannata pysähtyä. Vino hymy suulle ja pilke silmäkulmaan!

        Kiitos sanoistasi. Joka päivä tuo tunne iskee kerran-pari - ja nyt tuli jo ensimmäinen toinenkin sinne kainaloon. Viha iski, että näin äkkiä lähti toisen matkaan - vajaat kaksi kuukautta eropäivästä. Ehkä se on ollut katottuna, mutta sen verran kunnollinen mies oli että ensin minusta hankkiutui eroon.

        Päivän selviän vain sillä, että ajattelen että nyt sitten menet ja tapat itsesi tai sitten jatkat elämää. Tähän asti se on toiminut ihan hyvin.


    • eronnutmuttaselvisi.

      Olimme yhdessä 3 vuotta. Tapailimme tätä ennen vuoden. Kyseessä oli ensimmäinen parisuhteeni. Aloitin suhteen joskus 18-vuotiaana. Suhde ajoittui siis juuri siihen pahimpaan ajankohtaan, jolloin nuori luo eniten identiteettiään ja "kasvaa aikuiseksi". Olin siis todella riippuvainen puolisostani. Minut jätettiin. Eksäni oli uhkaillut erolla useasti ja se olikin hänelle sellainen riidan loppulausunto. Lopullinen ero tuli kuitenkin yllätyksenä, koska olimme puoli vuotta olleet todella "onnellisia", niin minä ainakin luulin. Syksyllä olin viimein saamassa hoitoa vaivaanikin, joka esti seksin harrastuksen (eron jälkeen tämä vaiva parantui toki kokonaan :D …. ihanan ironista).

      Syy oli, että hän oli menettänyt tunteensa. Oli kuulemma miettinyt eroa jo kuukaudenpäivät. Kiitos tiedosta. Olin todella vihainen, että en saanut edes mahdollisuutta yrittää. Mutta toisaalta, olihan minua uhkailtu erolla aiemminkin, enkä ollut muuttunut?

      Minulle taas ollaan sanottu, että eron yli pääsee puolessa siitä ajasta, jonka yhdessä oli. Minulla siis pitäisi mennä 1,5 vuotta. No ei mennyt niin kauaa. Nyt erosta on kulunut puoli vuotta ja voisin sanoa jo päässeeni yli. Pahin aika kesti noin 2 viikkoa. Itkin tauotta vain ensimmäiset päivät. Sitten tuli outo euforia (lopetin hormonivalmisteiden käytön, suosittelen tätä kaikille!). Mikä kuitenkin ajallaan loppui ja paska olo tuli takaisin. Aluksi hyviä hetkiä oli vain muutamia viikossa ja nekin kestivät vain sekuntteja. Nyt muutaman kuukauden aikana hyviä hetkiä on kuitenkin ollut miltei jo enemmän kun huonoja. JA nyt olen kaksi viikkoa ollut tauotta onnellinen.

      Sairastan masennusta ja yleista ahdistuneisuushäiriötä. Minulla on ollut todella rankka nuoruus ja minulla ei ole koskaan ollut oikeita ystäviä. Eron kävin läpi täysin yksin, vaikka minulla onkin todella upea perhe.

      Ja tosiaan, minä olen selvinnyt. Puolessa vuodessa. En voi mitenkään verrata 3 vuoden suhdetta 12 vuoteen, mutta kyllä tässä 3 vuodessa jo oppi siihen, että vierellä on aina joku, jolle puhua ja jota rakastaa. Lisäksi kun olen elänyt koko nuoruuteni täysin yksin, oli tällainen ainainen seura minulle ihan uusi asia. Lisäksi olen siis ollut psyykisesti sairas. Eli kyllä täälläkin olosuhteet olivat aika huonot erolle…

      Astioita tippuu yhä käsistä, meinasin menettää asuntoni juuri, lopetin koulun kesken, sukulaisia sairastuu, ihmisiä kuolee, itse tahtoo tehdä itsemurhan taukoamatta kuukauden ajan, joutuu sairaalaan, popsii aamupalaksi rauhottavia. Tältä on kuulostanut minun eroprosessini.

      Elämässä tulee aina paskaa vastaan, se täytyy oppia kestämään. Usein sitä vielä tuntuu, että se kaikki kura kasaantuu juuri noin kun sinäkin kerroit. Mutta siitä kyllä selviää, lupaan sen! Ja sitä kuraa on meillä kaikilla. Joillakin on vielä paljon enemmän kuin meillä.

      Erosta on siis kulunut 6kk. Voisin sanoa päässeeni yli. Ensimmäiset pari viikkoa olivat pahimmat. 3kk jälkeen tuska helpotti jo suuresti. Kun eksä tapasi uuden naisen, tuntui sekin suht. kevyeltä. Yhä voin sanoa rakastavani häntä ja kaipaavani sitä, että minulla on joku. Kaipaan myös häntä ystävänä. En kuitenkaan tahtoisi enää hänen kanssan seurustella. Yksin ollessa olen oman onneni herra ja rakastan sitä tunnetta, että kukaan ei voi satuttaa minua. Yhä tulee putoamisia, mutta ne kuuluvat elämään.

      Sinä elät. Sinulla on mahdollisuus vielä joskus olla äärimmäisen onnellinen ja katsoa ikkunasta ulos, huokaista ja ajatella "minä pääsin sen yli, olen voittaja"

      Paljon voimia sinulle

      • minttulinen

        Kiva kuulla, että noin "äkkiä" olet jaloillasi, ja vielä kun on mielen päällä asioita ja menneisyyskin painaa. Ihan kuin minulla, vaikka en ole (vielä) nuppisuutareiden ovia käynyt kolkuttamassa. Aina estää menemästä, että siellä on joku jolla on suurempia ongelmia kuin joku pikku ero.

        Tosiaan on tullut tuota puolta seurusteluajasta ja sitten optimistisempaa 1/3 -kestoa toipumisajaksi. Toivoisin edes jälkimmäistä. Ja kyllä kolmea vuotta voi ihan hyvin verrata 12 vuoteen: sinun kolme vuottasi on voinut olla sinulle yhtä merkittävä kuin minun 12 minulle.

        Tämä yksinäisyys tappaa. Ennen oli sentään se toinen siinä joka ilta, mutta nyt en edes puhu kenenkään kanssa kello 16 jälkeen, ehkä joskus kassaneidille terve, kiitos ja moi moi. Viikonloppuna en mene mihinkään, kun yksin ei kehtaa. Kaupassa on edelleen tosi vaikea käydä, yritän saada aina siskon tai veljen mukaan.

        Tänään nielin itkua yhden luennon aikana muutaman kerran. Piti laittaa kesken luennoitsijan selostuksen musiikkia soimaan etten menettäisi kasvojani.


    • itse lähtenyt
      • minttulinen

        Hei vaan ja kiitos viestistäsi.

        Kyllä se maailma pariin hylättyyn kuolee siinä vaiheessa kun kela alkaa vaatia rahoja takaisin.. kun ero ei ole mikään syy, ainakaan jos ei joudu suljetulle sitä jälkitilaa paijaamaan. En tiedä mitä tekisin raha-asioiden suhteen. Osa-aikaista työtä ei voi ottaa vastaan, kun ei tiedä miten sitten elää kesän.. kaikki kaatuu niskaan.

        Tietysti se exän nyxä, ihan pari päivää sitten julkisesti ekan kerran liikkuneet yhdessä, tekee kaiken vaikeaksi. Tottakai tiesin, että exällä ei kestä kauaa että uuden naisen löytää, se on oikeasti hyvä mies, ja ihan mukiinmenevän näköinen kun käy salilla ja muutenkin liikkuu. Tuntuu vaan niin pahalta, että meidän 12 vuottamme eivät merkinneet sen vertaa että antaisi minun tottua tähän uuteen elämään ennen tuollaisen pommin tiputtamista...

        Olen ihastunut opiskelijakaveriini, mutta häneltä ei voi ikinä odottaa vastakaikua, sekin vähän ahdistaa. Tämä mies on lisäksi ihan eri liigassa kuin minä, ihan ulkonäön puolesta, vaikka muuten ollaankin yhteensopivat. Eli tuhlaan vielä viimeisenkin romanttisen tunteeni ihan turhaan. Eikä siitä muutenkaan mitään tulisi, ei olisi reilua rakastua toiseen, kun vielä rakastaa entistäkin. Se olisi väärin tosi monella tavalla.

        Kiitos tsemppauksesta! Onnea sinullekin jatkossa.


      • Alhos
        minttulinen kirjoitti:

        Hei vaan ja kiitos viestistäsi.

        Kyllä se maailma pariin hylättyyn kuolee siinä vaiheessa kun kela alkaa vaatia rahoja takaisin.. kun ero ei ole mikään syy, ainakaan jos ei joudu suljetulle sitä jälkitilaa paijaamaan. En tiedä mitä tekisin raha-asioiden suhteen. Osa-aikaista työtä ei voi ottaa vastaan, kun ei tiedä miten sitten elää kesän.. kaikki kaatuu niskaan.

        Tietysti se exän nyxä, ihan pari päivää sitten julkisesti ekan kerran liikkuneet yhdessä, tekee kaiken vaikeaksi. Tottakai tiesin, että exällä ei kestä kauaa että uuden naisen löytää, se on oikeasti hyvä mies, ja ihan mukiinmenevän näköinen kun käy salilla ja muutenkin liikkuu. Tuntuu vaan niin pahalta, että meidän 12 vuottamme eivät merkinneet sen vertaa että antaisi minun tottua tähän uuteen elämään ennen tuollaisen pommin tiputtamista...

        Olen ihastunut opiskelijakaveriini, mutta häneltä ei voi ikinä odottaa vastakaikua, sekin vähän ahdistaa. Tämä mies on lisäksi ihan eri liigassa kuin minä, ihan ulkonäön puolesta, vaikka muuten ollaankin yhteensopivat. Eli tuhlaan vielä viimeisenkin romanttisen tunteeni ihan turhaan. Eikä siitä muutenkaan mitään tulisi, ei olisi reilua rakastua toiseen, kun vielä rakastaa entistäkin. Se olisi väärin tosi monella tavalla.

        Kiitos tsemppauksesta! Onnea sinullekin jatkossa.

        Hei Minttulinen,

        Olen käynyt täällä aina välillä lukemassa tätä viestiketjua, koska itsekin edelleen vellon eron jälkeisissä tunnetiloissa ja vaikeuksissa, ja on lohduttavaa, ettei ole niiden tunteiden kanssa yksin.

        Sun kannattaa ehdottomasti ottaa yhteyttä opiskelijoiden terveydenhuoltoon ja varata aika sieltä, ja käydä purkamassa eroa sinne ammattikuuntelijalle. Tein itse niin, koska tuntui, että ero juurikin vaikutti myös kurssien suorittamiseen, koulutyöhön ja arkielämään. Minulla oli unettomuutta enkä saanut syötyä alkuun, kun olin niin surullinen ja masentunut erosta. Rahahuolet on yksiä inhottavimpia huolia maailmassa, koska ne vaan masentaa entisestään jos on muutenkin vaikeassa tilanteessa. Silloin on vaikea pärjätä ollenkaan jos on kokoajan rahahuoli varjostamassa.

        Itselläni oli tuo sama tilanne, että pelkäsin Kela:n perivän opintotukia takaisin. Jouduin myös laittamaan opintolainaa uuden asunnon takuuvuokraan, joten ei oikeen ollut millä elää. Opiskelijoiden terveydenhuollossa kun surin rahatilannettani minulle sanottiin, että se, että on käynyt heillä kertomassa että on eron jälkeen arjessa toimintakyvytön eikä saa opintoja eteenpäin, riittää Kelalle syyksi, että ei peri opintotukea takaisin. He kirjoittavat sieltä tällaisen todistuksen tarvittaessa. Siihen ei edes laiteta, että eronnut tai mitään, vaan se on ihan perustoimenpide heillä masentuneen ihmisen kohdalla.

        Minua helpotti, kun ammattihenkilö sanoi minulle, että ero voi olla joskus hyvin paljon verrattavissa läheisen kuoleman aiheuttamaan tuskaan, ja voi tiputtaa todella masentuneeksi pitkäksikin aikaa. Enkä kuulemma ollut todellakaan ainoa eron takia masentunut opiskelija, joka heillä on käynyt.

        Jos helpottaa, voit ajatella, että on paljon hyödyllisempää koulullesi ja yhteiskunnalle ylipäätään, että käyt siellä juttelemassa. Kelan ei tarvitse laittaa silloin mitään turhaan perintään, ja koulukin voi saada uutta pontta kun pääsee purkamaan surujaan. Sun ei tarvitse olla vahva ja selvitä yksin. Joskus kysyy vahvuutta, että uskaltaa pyytää apua ja juttelutukea silloin kun sitä tarvitsee. Multa kysyttiin silloin kun kävin siellä alkuun univaikeuksista, syömisestä ja siitä olenko ajatellut satuttavani itseäni. Jos olisin ajatellut satuttavani itseäni olisivat ilmeisesti ottaneet heti juttelemaan. Odotin kai kuukauden verran jonossa, kun niitä ajatuksia ei ollut kokoajan päässä pyörimässä.

        Minun entiseni oli opiskelijakaverini. Pelkäsin ihan kuollakseni, kun ero tuli, että jäisin opiskelijaporukassa täysin yksin, koska hän oli vanhempi opiskelija. Niin ei onneksi käynyt. Opiskelijakaveri ihastuksissa kannattaa oman kokemukseni perusteella miettiä, että joutuu sitten ehkä katselemaan entistä ihastusta opintojen loppuun asti, joka voi olla todella rankkaa. Olin onnellinen kun hän valmistui juuri ja muutti pois paikkakunnalta. En olisi kestänyt istua samalla luennolla, jos olisin sellaiselle osunut. Olisi varmaan jäänyt kurssi käymättä.

        Koita jaksaa, ja toivon, että harkitset opiskelijoiden terveydenhuollon keskusteluapua. Ei ne siellä ajattele, että sinä et apua tarvitse ja sinulle riittäisi varmaan yksikin käynti, jolla selität erotilanteen ja sen vaikutuksen opintoihisi niin että Kelan kanssa asiat tulee kuntoon, eikä tarvitse pelätä takaisinperintää.

        Tsemppiä!


      • minttulinen
        Alhos kirjoitti:

        Hei Minttulinen,

        Olen käynyt täällä aina välillä lukemassa tätä viestiketjua, koska itsekin edelleen vellon eron jälkeisissä tunnetiloissa ja vaikeuksissa, ja on lohduttavaa, ettei ole niiden tunteiden kanssa yksin.

        Sun kannattaa ehdottomasti ottaa yhteyttä opiskelijoiden terveydenhuoltoon ja varata aika sieltä, ja käydä purkamassa eroa sinne ammattikuuntelijalle. Tein itse niin, koska tuntui, että ero juurikin vaikutti myös kurssien suorittamiseen, koulutyöhön ja arkielämään. Minulla oli unettomuutta enkä saanut syötyä alkuun, kun olin niin surullinen ja masentunut erosta. Rahahuolet on yksiä inhottavimpia huolia maailmassa, koska ne vaan masentaa entisestään jos on muutenkin vaikeassa tilanteessa. Silloin on vaikea pärjätä ollenkaan jos on kokoajan rahahuoli varjostamassa.

        Itselläni oli tuo sama tilanne, että pelkäsin Kela:n perivän opintotukia takaisin. Jouduin myös laittamaan opintolainaa uuden asunnon takuuvuokraan, joten ei oikeen ollut millä elää. Opiskelijoiden terveydenhuollossa kun surin rahatilannettani minulle sanottiin, että se, että on käynyt heillä kertomassa että on eron jälkeen arjessa toimintakyvytön eikä saa opintoja eteenpäin, riittää Kelalle syyksi, että ei peri opintotukea takaisin. He kirjoittavat sieltä tällaisen todistuksen tarvittaessa. Siihen ei edes laiteta, että eronnut tai mitään, vaan se on ihan perustoimenpide heillä masentuneen ihmisen kohdalla.

        Minua helpotti, kun ammattihenkilö sanoi minulle, että ero voi olla joskus hyvin paljon verrattavissa läheisen kuoleman aiheuttamaan tuskaan, ja voi tiputtaa todella masentuneeksi pitkäksikin aikaa. Enkä kuulemma ollut todellakaan ainoa eron takia masentunut opiskelija, joka heillä on käynyt.

        Jos helpottaa, voit ajatella, että on paljon hyödyllisempää koulullesi ja yhteiskunnalle ylipäätään, että käyt siellä juttelemassa. Kelan ei tarvitse laittaa silloin mitään turhaan perintään, ja koulukin voi saada uutta pontta kun pääsee purkamaan surujaan. Sun ei tarvitse olla vahva ja selvitä yksin. Joskus kysyy vahvuutta, että uskaltaa pyytää apua ja juttelutukea silloin kun sitä tarvitsee. Multa kysyttiin silloin kun kävin siellä alkuun univaikeuksista, syömisestä ja siitä olenko ajatellut satuttavani itseäni. Jos olisin ajatellut satuttavani itseäni olisivat ilmeisesti ottaneet heti juttelemaan. Odotin kai kuukauden verran jonossa, kun niitä ajatuksia ei ollut kokoajan päässä pyörimässä.

        Minun entiseni oli opiskelijakaverini. Pelkäsin ihan kuollakseni, kun ero tuli, että jäisin opiskelijaporukassa täysin yksin, koska hän oli vanhempi opiskelija. Niin ei onneksi käynyt. Opiskelijakaveri ihastuksissa kannattaa oman kokemukseni perusteella miettiä, että joutuu sitten ehkä katselemaan entistä ihastusta opintojen loppuun asti, joka voi olla todella rankkaa. Olin onnellinen kun hän valmistui juuri ja muutti pois paikkakunnalta. En olisi kestänyt istua samalla luennolla, jos olisin sellaiselle osunut. Olisi varmaan jäänyt kurssi käymättä.

        Koita jaksaa, ja toivon, että harkitset opiskelijoiden terveydenhuollon keskusteluapua. Ei ne siellä ajattele, että sinä et apua tarvitse ja sinulle riittäisi varmaan yksikin käynti, jolla selität erotilanteen ja sen vaikutuksen opintoihisi niin että Kelan kanssa asiat tulee kuntoon, eikä tarvitse pelätä takaisinperintää.

        Tsemppiä!

        Kiitos viestistäsi... en osaa muuta sanoa. Kiitos kun kerroit omasta tilanteestasi. On jotenkin lohduttavaa tietää, että muitakin ihmisiä on samankaltaisessa tilanteessa. Volisin kuin vuotava vesihana kun luin kirjoituksesi ja tajusin, että en ole luuseri. Tuhannet, tuhannet kiitokset sanoistasi ja neuvoistasi, joita aion noudattaa.

        Ymmärrän varoituksesi opiskelukaverista, mutta kohdallani sitä ei todellakaan ole sitä riskiä, että jotain itse asiassa alkaisi. Purin vain huoltani siitä, että olen ihastunut, melkein unelmaan vain, enkä pidä siitä ollenkaan, se ärsyttää ja painaa mieltäni.


      • Alhos
        minttulinen kirjoitti:

        Kiitos viestistäsi... en osaa muuta sanoa. Kiitos kun kerroit omasta tilanteestasi. On jotenkin lohduttavaa tietää, että muitakin ihmisiä on samankaltaisessa tilanteessa. Volisin kuin vuotava vesihana kun luin kirjoituksesi ja tajusin, että en ole luuseri. Tuhannet, tuhannet kiitokset sanoistasi ja neuvoistasi, joita aion noudattaa.

        Ymmärrän varoituksesi opiskelukaverista, mutta kohdallani sitä ei todellakaan ole sitä riskiä, että jotain itse asiassa alkaisi. Purin vain huoltani siitä, että olen ihastunut, melkein unelmaan vain, enkä pidä siitä ollenkaan, se ärsyttää ja painaa mieltäni.

        No et todellakaan ole luuseri.

        Mietin tuosta opiskelijoiden terveydenhuoltoon menemisestä sitäkin, että monesti esimerkiksi parisuhdeterapiaan mennään liian myöhään, kun ajatellaan, että sitten meitä pidetään 'hulluina' tai 'luusereina' kun emme keskenämme pärjänneet. Omasta mielestäni osoittaa vaan kypsyyttä, jos uskaltautuu menemään keskustelemaan.

        Jos vaikka myöhemmin seuraavassa parisuhteessa tulee hankalaa, tietää, kun on käynyt keskustelemassa jo kerran, ettei siinä ole mitään hävettävää, joten uskaltaa mennä sittenkin, jos tilanne näyttää sitä jossain myöhemmässä elämänvaiheessa vaativan, esimerkiksi parisuhteen tai läheisen kuoleman tai muun asian suhteen.

        Voit myös ajatella, että olet maksanut lukukausimaksua niin siinä olet samalla maksanut terveydenhuollosta, joten olet fiksu vaan, jos menet ja pistät maksamasi rahat käyttöön ja otat irti kaiken, mitä terveydenhuoltoa tarjolla on, silloin kun sitä tarvitsee.

        Minusta on tosi hyvä, että tulee ihastuksenkinomaisia tunteita eron jälkeen. Vaikka ne olisikin unelmanomaisia tai välistä ärsyttäviä. Sillon ainakin tietää, että pystyy vielä unelmoimaan ja että normaalit tunteetkin on kunnossa kun alkaa ärsyttämään. Minusta hyvä, että ei ole vaan kokoajan tunteeton olo!

        Mietin tässä ketjun alkuperäistä kysymystäsi, että kuinka kauan kestää päästä erosta yli. Itse en ole kai vielä päässyt, kun edelleen joinakin viikonloppuina luen vaan täältä näitä erotarinoita. Ehkä olen sitten irti erosta, kun viikonloput menevät muuhun. Voisi ajatella, että olen varmaan puoliksi toipunut tai kaksi kolmasosaa toipunut, kun tulee tehtyä muutakin. Mutta joinakin viikonloppuina on edelleen olo, että nyt ei jaksa käydä ulkona, nähdä ihmisiä tai tehdä jotain järkevää, vaan nyt tarvitsee vertaistukea muiden eronneiden tarinoista. Tästä voisi päätellä, että ehkä silloin on yli erosta kun akuutti vertaistuen tarve näyttää loppuneen. Tiedä sitten kuinka kauan siihen menee.


    • Ben1hana

      Lohduttavaa lukea, että muut kamppailevat samojen asioiden kanssa kuin itsekin. Tajuaa että ei ole ainoa jolle voi käydä näin... Omalla kohdalla erosta on kuukauden verran kun avovaimo ilmoitti 8 vuoden jälkeen haluavansa omaa aikaa. Saman katon alla asuttiin 6 vuotta ja kihloissakin 4, kesällä olin ajatellut kosia kuumailmapallolennolla tai laskuvarjohypyn jälkeen kun exä piti yllätyksistä... Eipähän tarvinnut. Ennen eroilmoitusta soudettiin ja huovattiin 3 kuukauden ajan kun vaimoke ei tiennyt mitä elämältään haluaa, jännitystä kenties, uusia asioita ehkä? Nähdä maailmaa... Asui jopa kaverin kämpässä kun halusi ajatella vain itseään, jonkun työkaverin kanssa oli kuulema jotain säätöäkin sillä välillä, mikä loukkasi aivan helvetisti. Tämäkin selvisi vasta kun uskalsin itse kysyä, kun exän käytös oli jotenkin muuttunut. Niin sitä luulee tuntevansa toisen ihmisen, mutta totuus on karua katseltavaa..

      Tavallaan ymmärrän, koska oltiin vasta 17 vuotiaita kun aloitimme seurustelun, mutta silti on aivan älyttömän vaikeaa suhtautua tähän. Niin iso ikävä ja yksinäinen tunne että ihan heikottaa välillä. Koiratkin exä vei mukanaan, joten kämppä tuntuu tällä hetkellä todella tyhjältä. Itsellä oli kyllä selvät sävelet mihin halusin suhdetta viedä mutta tunne ei ollut enää molemminpuoleinen. Tiedän että menetin kaikkein tärkeimmän asian elämässäni, mutta haluaisin vain irroittaa tästä kaikesta ja yrittää suunnata päivä kerrallaan eteenpäin. Vaikeaa tästä tekee myös se, että meillä on myös paljon samoja kavereita eli en vielä tiedä miten rikki sitä meneekään kun näkee toisen pitkästä aikaa.. Saati vielä jonkun toisen äijän kainalossa niin menee varmaan nenähommiks heti sen äijän kanssa :P

      Huhhuh että teki hyvää vähän kirjoitella tänne. Tsemppiä teille kaikille!

      • aKIM2

        Otan osaa, sure hetki aikaa itsellesi ja jatka sitten reippaasti matkaa.

        Itsellä lähes samantyyppinen ero takana.Tunnettiin 10 vuotta, yhdessä 6 vuotta ja ns. kihloissa 4 v. Viimeinen vuosi suhteessa oli todella raskasta, kussakin vaiheessa vähän erilailla. Erosta tosiaankin reilut puoli vuotta ja kovasti asiaa käsitellyt matkan varrella. Nyt paljon parempi olo ja jotenkin kevyt fiilis.

        Mielenkiintoisia yhtäläisyyksiä vielä. Exäkin oli ihan hukassa, ennenkuin pystyi tekemään päätöksen. Varmaan kyllä oli tehnyt päätöksen jo aikoja sitten mutta piste puuttui. Exä asui kuukauden päivät jonkun toisen nurkissa eikä asiasta pahemmin avautunut. Ei myöskään myöntänyt että olisi uutta kaveria. Ehkä kylläkin pelkäsi mun mustasukkaisuutta koska olisin samalla lailla nekkuun pamauttanut jos asia olisi silloin erohetkellä mulle paljastunut. Nykyisin mietin että toivottavasti exä olisi kuitenkin malttanut olla itsekseen ja kasvaa ihmisenä sekä tutkia mitä oikeasti haluaa elämältään. Ikävää on se ettemme erotilanteessa eron syitä käsitelleet vaan niiden käsittely lykättiin eteenpäin.


      • Alhos
        aKIM2 kirjoitti:

        Otan osaa, sure hetki aikaa itsellesi ja jatka sitten reippaasti matkaa.

        Itsellä lähes samantyyppinen ero takana.Tunnettiin 10 vuotta, yhdessä 6 vuotta ja ns. kihloissa 4 v. Viimeinen vuosi suhteessa oli todella raskasta, kussakin vaiheessa vähän erilailla. Erosta tosiaankin reilut puoli vuotta ja kovasti asiaa käsitellyt matkan varrella. Nyt paljon parempi olo ja jotenkin kevyt fiilis.

        Mielenkiintoisia yhtäläisyyksiä vielä. Exäkin oli ihan hukassa, ennenkuin pystyi tekemään päätöksen. Varmaan kyllä oli tehnyt päätöksen jo aikoja sitten mutta piste puuttui. Exä asui kuukauden päivät jonkun toisen nurkissa eikä asiasta pahemmin avautunut. Ei myöskään myöntänyt että olisi uutta kaveria. Ehkä kylläkin pelkäsi mun mustasukkaisuutta koska olisin samalla lailla nekkuun pamauttanut jos asia olisi silloin erohetkellä mulle paljastunut. Nykyisin mietin että toivottavasti exä olisi kuitenkin malttanut olla itsekseen ja kasvaa ihmisenä sekä tutkia mitä oikeasti haluaa elämältään. Ikävää on se ettemme erotilanteessa eron syitä käsitelleet vaan niiden käsittely lykättiin eteenpäin.

        Ben1hana ja aKIM2, ei voi muuta sanoa kuin, että tuntuu, että olette molemmat pohtineet tosi järkevästi eroon johtaneita syitä eron jälkeen itseksenne. Niin kuin noita, että nuorena mentiin yhteen, toinen ei tiennyt mitä elämältään haluaa, oli hukassa ja toivon, että malttaa olla itsekseen ja kasvaa ihmisenä. Olen pohtinut oman eron jälkeen, että onko näin, että toiset on vaan voimakkaammin jo aikasessa vaiheessa sitoutuvaa tyyppiä, ja toiset ei sitten ole.

        Tuntuu, että nämä on näitä ikuisuussyitä, mitä tulee myöhemmälläkin iällä erotessa vastaan. Meillä mentiin yhteen kun toinen oli 24-vuotias ja toinen 27-vuotias. Tuntuu, että tuon ikäisenäkin toinen oli vielä liian nuori eikä tiennyt mitä haluaa, vähän hukassa, ja oli ehkä tarvettakin erota sen takia, että pitää vielä kasvaa ihmisenä, jotta tietäis, mitä elämältä pitäis saada ja kuka oikeasti on.

        Meillä ei onneksi ollut kihlajuttuja tai kosimisia, koska olisin ollut kyllä tosi surullinen, jos olisin sellaisesta haaveillut ja sitten ero olisi tullut tuosta vaan.

        Minusta Ben1hanan kuumailmapallolento ja laskuvarjohyppyjutut kuullostaa juuri siltä, että entiselläsi olisi hyvin voinut olla sinunkin kanssasi seikkaileva ja vauhdikas elämä, jossa myös jännitystä ja uusia asioita olisi piisannut. Itse olen miettinyt tosi paljon oman eksäni ja minun suhteessa tätä, että tavallaan hän lähti ja jätti seikkaillakseen, mutta mikään suhteessa ei ollut sellaista, etteikö niitä yhteisiä seikkailuja olisi löytynyt. Minua on hämmentänyt tämä tosi paljon, enkä oikeen osaa olla siitä mitään mieltä, että miksi näin.

        Meilläkin lykättiin asioiden käsittelyä aina eteenpäin, kuten aKIM2:lla. Eikä sitä koskaan sitten tullutkaan varsinaisesti. Toisaalta en tiedä olisiko hän voinut minulle sen parempaa vastausta antaa, kuin ei tuntunut, että haluan vielä sitoutua pysyvästi, olin liian nuori, halusin vielä nähdä elämää, en tuntenut itseäni, en enää ollut rakastunut. Tuntuu, että kaikki nuo olisivat hyviä syitä ja ovat, mutta siltikään yksikään niistä ei varmaan olisi tehnyt minua tyytyväiseksi ja saanut pohtimasta 'varsinaista' syytä, vaikka eksäni olisi kaikki nuo minulle sanonutkin.


      • minttulinen

        Ymmärrän kauhusi uudelleennäkemistä kohtaan, tiedän tasan tarkkaan että itseänikin tekisi mieli pamauttaa exän nyxää päin näköä, vaikka toinen on täysin viaton. Silloin pitää kai vaan kääntää selkä ja hillitä itsensä, syyllisiä olemme minä ja exä, ei nyxä.

        Veikkaan, että kunhan exäsi tajuaa että ruoho ei ole vihreämpää tai paremman makuista aidan toisella puolella, tulee takaisin. Siinä vaiheessa on vain sinusta kiinni, että haluatko jatkaa siitä, mihin jäitte. Ja jos ei tule, niin sille ei oikein voi mitään. Minun exäni on pelkästään onnellinen kun pääsi minusta eroon (ja se satuttaa ihan vietävästi, kun olin kuitenkin hänen kavereidensakin mielestä loistava tyttöystävä).

        Ja kuumailmapallolennosta.. jos minut olisi exä edes kerran vienyt sellaiselle, eikä tuijottanut vain hintalappuun (kun tiesi että halusin ja varaa olisi kuitenkin ollut), olisin ollut taivaassa (kirjaimellisestikin), ilman kosintaakin. Olen kateellinen exällesi siitä, että hänellä oli kaltaisesi mies, joka haluaisi viedä kokemaan ja tekemään, ja tiesi että hän pitää yllätyksistä.

        Tiedän miltä tuntuu, kun toinen ei tiedä mitä haluaa, ja silti haluaa niin montaa asiaa. Tiedän myös kuinka paljon vituttaa se, että luulee tuntevansa toisen ihmisen, mutta totuus.. no, se totuus. Pystyin lukemaan exäni kasvoista miltä hänestä tuntui, tiesin mistä hän pitää.. mutta silti en koskaan tiennyt että hän ei nuku öitään kunnolla tai että työasiat painoivat hänen mieltään. Hän ei koskaan puhunut niistä asioista, enkä voinut lohduttaa tai tukea.

        Meillä pisteen tälle asialle laitoin minä, kyllästyttyäni siihen, että hän vaan souti ja huopasi viimeiseen päivään asti. Siitä kai pitäisi olla ylpeä, että säästin hänet jälleen kerran aikuisen tehtävältä. Nyt kun ajattelen, niin minähän kaiken aina ratkaisin, tavalla tai toisella, yleensä itseäni muuttaen. Kun hänen olisi pitänyt muuttua, hän sanoi ettei "halua enää yrittää", vaikka ei koskaan yrittänyt. Minä vaan yritin, minä muutuin.. tällaiseksi säälittäväksi, epävarmaksi, puolieläväksi hylkiöksi, joka sitten lopulta jäi kuitenkin yksin.

        Nokka pystyyn, Ben1hana ja aKIM2, ei tässä muukaan auta.


    • Ben1hana

      Odotan tuota aikaa aKIM2, että olo tulee kevyeksi, tällä hetkellä se on jotain ihan muuta. Tilannetta helpottaa hieman se että juttelimme paljon viimeisinä viikkoina, peloista, ikävästä, haaveista, kaikesta. Aluksi ajattelin olla toiselle aivan helvetin kylmä jos hän haluaa suhteesta lähteä, mutta aika nopeasti huomasin, että en pystynyt siihen. Arvostin, kunnioitin, ja rakastin toista niin paljon, ettei yksinkertaisesti luonto antanut siihen periksi. Jälkeenpäin ajatellen ihan hyvä että ei mennyt rumaksi, kun olisi kuitenkin lopulta kaduttanut semmoinen ratkaisu.

      Tässä vaiheessa tuntuu, että en halua toista enää takaisin kun itse on päättänyt lähteä. Jos ryhdyn ajattelemaan että kyllä se toinen tulee järkiinsä ja palaa vielä, en pääse itse askeltakaan eteenpäin.. Niin katkeransuloiselta kuin se kuulostaakin, tämä on otettava nyt henkisen kasvun paikkana ja yrittää ajatella myös niitä todella kaukaiselta tuntuvia positiivisia asioita. Ikävä kuulla mintullinen, että exäsi oikein halusi sinusta eroon, tulee tunne että ei kelvannutkaan toiselle omana itsenään ja se satuttaa.

      Voin allekirjoittaa tuon kommenttisi "luulee tuntevansa toisen ihmisen". Avovaimo kyllä puhui kyllä paljon omista asioista, iloista ja suruista, mutta se mitä hän viimeviikkoina toi esille yllätti aivan täysin minut. Tuli tunne, että hän osasi kätkeä todelliset tunteensa kaikkein sisimpäänsä ja vain näytellä onnellista. Voi myös olla että kuvittelen liikoja, mutta väkisinhän sitä eron jälkeen ryhtyy miettimään teinkö jotain väärin, olisinko voinut tehdä jotain asioita toisin yms. Pitäisi vaan keskittyä tällä hetkellä tekemiseen, ei niinkään murehtimiseen, mutta se on helpommin sanottu kuin tehty.

      Kesä tulee, valo lisääntyy, jaksamista kaikille!

    • Anss

      ''Että täällä on paljon samanlaisia tarinoita ja kokemuksia :( Tuntuu niin raastavalta ajatella, että moni ihminen käy ja on käynyt läpi niitä asioita mitä itse nyt. Voimia teille kaikille. Muistakaa aina, että huominen on oikeasti parempi päivä. Älkää vain sanoko mielessänne tuo lause vaan myös ääneen. Itselleen puhuminen ei tarkoita, että on hullu.

      Itsellä eroamisesta on nyt hieman yli kolme viikkoa. Olen edelleenkin aivan shokissa, sillä rakensin ja tein päätöksiä yhteisen tulevaisuutemme tähden. Päätös oli myös yksipuolinen, tuli puun takaa. Soitti, menin tapaamaan ja hän sanoi, että se on siinä. Sillä hetkellä, sydämeni putosi rinnastani. Ei mitään merkkejä enkä ikinä olis uskonut. Olin aivan sekaisin pysyääkseni edes pystyssä. En ole nyt vieläkään saanu hyvää syytä. Sanoi välittävänsä ja rakastavansa, mutta se ei ilmeisesti riitä. Enkä oikein ymmärrä, että miksi. Vietimme lähemmäs 4 vuotta yhdessä tehden paljon asioita kahdestaan.

      Kohtelin myös naistani omasta ja hänen mielestään hyvin: Autoin kaikessa, annoin rakkautta ja hellyyttä, laitoin ruokaa, luotin aina, sain hänet tuntemaan itsensä kauniiksi ja seksikkääksi. Avustin oikeasti kaikessa. On niin petetty olo.
      Tavatessani hänet, hän oli melko yksinäinen. Kaverinsa muutti vielä pois täältä päin, joten tutustutin omiin ystäviini ja nykyään meillä onkin täysin sama piiri mikä tekee erosta kivuliasta. Hänestä tuli ystävä parhaan ystäväni kanssa ja tämä paras ystäväni on nähtävästi nyt omistanut aikansa exälleni kuin minulle. Tiedän, että exääni kuulu myös tukea, mutta minulle ei riitä aikaa? : ( Tuntuu, että on otettu paljon pois.

      Siitä huolimatta, että pystyn ajattelemaan väillä positiivisesti niin järkytys on edelleen paha ja sorrun ottamaan häneen yhteyttä. En halua katkeroitua ja vihata, mutta mitä tein ansaitakseni tämän? hmmh :/

      Tahdon vilpittömästi toivottaa kaikille teille, veljet ja sisaret, parempaa huomista ja voimia! Ottakaa ja antakee tukea.

      Nyt potemaan pahaa oloa ja tukahduttamaan tunteitani häntä kohtaan..''

      Kirjoitin ylläolevan viikko sitten toiseen ketjuun, tässä ajassa mikään ei ole muuttunut vaan tunnen edelleen olevani lähtötilanteessa. Itse asiassa oloni on ehkä jokseenkin mennyt huonompaan suuntaan. Pienetkin arjen rutiinit tuottavat vaikeuksia. Ei yksinkertaisesti kiinnosta käydä pankissa, ostoksilla tai yhtään missään. Luulin selviäni paremmin, mutta...

      Tän ketjun lukeminen on auttanut tosi paljon, ei oo niin yksinäinen olo.. Tätä tilaa ei voi toivoa kenellekään. Rikkoo ihmisen elämän kyllä niin pahasti.. : (

      Ben1hana osuvasti kirjoitti sen mihin sorrun välillä: Alan monesti tyhmänä uskoa hänen palaavan(ei varmasti palaa). Samalla ajattelen juuri sitä, että ottaisinko muka oikeasti ihmisen takaisin, joka minut jo kerran on jättänyt. Mikä estää tekemästä sen uudestaan?

      Ps. Tämä ''ystävä'' tässä on pahentamassa tätä tuskaa entisestään.
      Pitäisikö minun vain jättää nämä molemmat kokonaan taakseen, muutta toiselle paikkakunnalle ja rakentaa uusi elämä(olisipa näin helppoa)? Tuskalliselta kuulostaa. Kumpikin tuntuu nykyään välttelevän ja he ovat tärkeimpiä ihmisiä elämässäni. Silti tekevät tätä minulle.. eivätkä tunnu välittävän. Jos välittäisi niin ei helvetti tällaista tekisi. Hyväksyisin tämän kohtelun, jos oikeasti olisin sen ansainnu. Nyt tuntuu, että on pakotettu nielemään eron lisäksi paljon muutakin sontaa.

      • Alhos

        Hei Anss,

        Ymmärrän hyvin, että tuo ystävä-juttu tuntuu tosi pahalta ja vaan lisää eron tuskaa. Minulla oli vähän päälle 20-vuotiaana suhde, jonka kariuduttua ystävyyskuviot meni ihan uusiksi. Silloinen paras ystäväni alkoi eron jälkeen hengailemaan entiseni ja meidän entisten yhteisten kavereiden kanssa. Meillä oli ollut ennen tapana kaveriporukassa "bilettää" yhdessä ja viettää juhlapyhiä pitämällä omia juhlia. Eron jälkeen minusta tuli ainoa, jota ei enää niihin juhliin kutsuttu. Sen olisin ymmärtänyt hyvin, jos eksä ei olisi kutsunut minua juhliinsa, mutta että nekin kaverit, joita olin ajatellut kavereinani jätti kutsumatta. Pahin kerta oli, kun syntymäpäivänäni eksä piti tällaiset "bileet" ja vietin syntymäpäivän yksin.

        Nyt jälkikäteen kun mietin, tämä kuvio toisaalta opetti minua paljon ystävyydestä. Muista ystävistäni, jotka oli tästä porukasta ulkopuolisia tuli minulle paljon läheisempiä ystäviä ja ne ystävyyssuhteet on tällä hetkellä kestänyt lähes 10 vuotta, ja tuntuu, että heistä tuli minulle loppu elämän ystäviä. Välillä olemme asuneet eri paikkakunnilla ja välillä samalla paikkakunnalla riippuen siitä miten elämänkuviot ovat töiden ja opiskelun ja rakkaustarinoiden osalta heitelleet.

        Silloisista bilekavereista osasta tuli ensin tuttavia ja loput katosi elämästäni. Entistä parasta ystävää en syytä "takinkäännöstä", koska hän oli ihastunut yhteen bileporukan jäsenistä. Nykyään kun tapahtumista on monen monta vuotta olemme hänen kanssaan edelleen tekemisissä, vaikka olemmekin etäisempiä kun aiemmin. Uskon, että häntäkin repi rikki tilanne, että mitä tehdä, kun toisaalta haluaa olla mukana kemuissa ja elää elämää normaalisti, ja sitten toisaalta pitäis olla eronneen ystävän tukena.

        Tapaus opetti minulle, että on hirveän tärkeää, että pariskuntien jäsenillä on myös 'omia' sydänystäviä, joita voidaan nähdä pariskuntana, mutta jotka ovat kuitenkin lähtökohtaisesti enemmän toisen kuin toisen ystäviä. Tällaiset ihmiset on tosi iso voimavara elämässä. Joku voisi pitää ajatusta itsekkäänä, mutta minusta se on ollut myöhemmissä suhteissa hirmuisen hyvä ajatus, koska olen sitten osannut arvostaa ja myös kannustaa sitä todella paljon, että kumppanilla on tällaisia omia läheisiä sydänystäviä parisuhteen ulkopuolella ja ihan omat jutut, menot, elämänkokemukset ja yhteisyys heidän kanssaan. On ollut helppo olla onnellinen toisen sydänystävistä, kun itsellä on ollut myös omia sydänystäviä.


      • Alhos

        Tiedän, että tämä ei varmasti auta tuohon tuskaan, mitä ystävä-asia sinulle tällä hetkellä aiheuttaa, mutta voihan olla, että myöhemmin lähestytte ystäväsi kanssa uudelleen, kuten minulla kävi, ja olet onnellinen siitä uudesta ystävyydestä, vaikka se olisikin erilaista, tai sitten voi olla, että elämääsi löytyy nyt tämän eron jälkeen niitä uusia loppuelämän sydänystäviä.

        Erot on aina iso muutosprosessi ihmisessä itessäänkin, kun elämä lähtee eri suuntaan eron jälkeen ja ne asiat, joita on ajatellut itsestäänselvinä ei välttämättä olekaan sitä. Ero on tavallaan ikävän epävarmuuden ja jännittävien tuulien aikaa siitäkin, että se saattaa muuttaa monia ihmissuhteita, ei vaan sitä päättynyttä. Elämäänsä saattaa löytää uudella tavalla myötätuntoisia ihmisiä, joiden kanssa lähenee ja toiset ihmiset saattavat jäädä taakse, kun huomaa, etteivät pystyneetkään tai osanneet olla mukana elämän surullisissa vaiheissa.

        Muista kiittää itseäsi kun saat jonkun pienen arjen rutiinin tehtyä nyt eron jälkeen! Se on paljon parempi kuin suomia itseään siitä, että taaskaan en jaksanut käydä kaupassa. Minusta tuntuu, että kun arjen rutiinit ovat tosi vaikeita niin sitä enemmän ansaitsee kiitosta pienestäkin asiasta, jonka saa suoritettua.

        Minä mietin kanssa eron jälkeen tosi paljon näitä "palaisikohan hän takaisin", "entä jos sittenkin", mutta kuten sinä, pohdin myös tätä, että mikä estäisi häntä uudelleen yllättävästi puun takaa ilmoittamasta, että ohi on. Ei mikään. Katsoin myös erotuskissani dokumentin, jossa nuoruudenrakastetut olivat palanneet yhteen 50-vuotiaina. Sehän vasta minut saikin ajattelemaan "jospa sittenkin", kunnes onneksi tajusin, että voidakseen löytää toisensa uudelleen molempien oli ollut elettävä oma elämä ja rakastuttava välissä muihin. Mutta oli itselleni jotenkin kauhistuttava ajatus, että joillakin ei onnistunut irtipäästäminen edes kymmenissä vuosissa.

        Nykyisen eron aikana jotkut yhteiset kaverimme ovat kommentoineet minulle mitä hänelle kuuluu nykyään. Olen sanonut niihin "jaha", "aijaa" tai vaihtanut puheenaihetta. Nyt en ole kuullut hänen kuulumisiaan pitkään aikaan. Tuntuu, että nämä entiset yhteiset kaverimme ovat vihdoin tajunneet, että me olemme erillisiä ihmisiä, eikä minua enää kiinnosta hänen kuulumisensa. Se on ollut kauhean hyvä asia. Heillä saa ja pitääkin olla häneen omat ihmissuhteensa, mutta niin myös minuun. Ehkä muillakin ihmisillä on kestänyt aikaa tajuta, etten ole enää "osa häntä" eikä hän ole enää "osa minua".

        En tiedä onko näistä ajatuksista sinulle mitään apua, mutta haluan sanoa sinulle, että tuo ystävien reagoiminen ja ystävyyssuhteiden uusiksimeneminen, niin pystyn samaistumaan siihen, kuinka raastavaa se on, jos näyttää, että erossa läheiset ihmissuhteet muuttuvat todella paljon samaan aikaan kun menettää sen kaikista läheisimmän ihmissuhteensa. Koeta jaksaa.


    • tinti83

      Etsin epätoivoisena keskustelua, jossa ruodittaisiin samoja asioita ja tunteita, joiden kanssa itse nyt vellon.
      Minut jätettiin muutaman vuoden avoliiton jälkeen pari kuukautta sitten. Aluksi tuntui, että jotenkin selvisinkin siitä, kun muutin omaan asuntoon. Kuitenkin pari viikkoa sitten selvisi, että eksäni oli tavannut toisen naisen minun vielä asuessa yhteisessä kodissani ja tiiviimpi seurustelu oli alkanut heti kun olin saanut tavarani muutettua pois. Kaiken lisäksi en kuullut asiasta eksältäni (jonka edelleen kuvittelin olevan paras ystäväni), vaan tämä uusi nainen tiedotti asiasta minulle mustasukkaisuuden puuskassaan.
      Tämä tieto musersi minut aivan täysin. Tuntui, että olin koko yhdessäoloajan ollut täysin arvoton, joka voidaan korvata saman tien uudella ihmisellä. Tuntuu musertavalta ajatella, että tuo ilkeä uusi nainen nukkuu minun sängyssäni, suutelee minun puolisoani, käy kävelyllä minun koirani kanssa....
      Miten ihmeessä pääsen tästä asiasta eteenpäin? Myönnän, että rakastan eksääni edelleen valtavasti, enkä usko ikinä enää tapaavani ketään hänen vertaistaan. Koen, että olen kerran löytänyt sen elämäni rakkauden ja menetin sen. Olo on aika toivoton.
      Katkeruus tätä uutta ihmistä kohtaan on aika tuhoavaa. Nukun huonosti ja valveillakin näen hänet mielessäni koko ajan siellä minun kodissani. Olisin sydämestäni toivonut, että olisin saanut aikaa edes totutella eroon, ennen kuin ketään uutta ihmistä olisi tullut kuvioihin sekottamaan asioita.

      • tinti83

        Toivoisin kovasti, että saisin edes joltain ihmiseltä jonkinlaista vastakaikua kirjoitukselleni.... Yksinäisyyden tunne on kuitenkin aika musertava....


    • Anss

      Tinti83, en edes voikaan kuvitella mitään kivuliaampaa kuin se että jättäjä on jo siirtynyt samantien uuteen suhteeseen. Ehkä jopa jo ennen eroamista suunnitellut näin tekevänsä. Siinä painetaan toista niin kovasti maahan, että tuntuu ettei ikinä pääse ylös. Tulee aivan helvetin petetty ja kidutettu olo. Missä aika sopeutumiseen?

      ''Mitä olen tehnyt ansaitaakseni tämän?''. Sinäkin olet ehkä myös tuota kysynyt itseltäsi. Voin sanoa, että itse ainakin aluksi syytin itseäni eroamisestamme. Se on normaalia, kun itsetunto ei ole parhaimillaan. Tämä on tietääkseni tosi yleistä jätetylle, eikä ihme. Voin kuitenkin taata, että tuota vaihetta seuraa se, että tunnet arvosi ja alat oikeasti huomaamaan, että sinä et tätä ansainnut. Saat varmuutesi takaisin.

      Katkeruus on myöskin ihan normaalia, kunhan siitäkin osaat päästää irti eikä siitä muodostu ongelmaa. Jos niin käy, et pysty keskittymään itseesi vaan huomaamattasi elämäsi pyörii edelleen exäsi ympärillä. Sitä sinä et halua. Haluat jatkaa eteenpäin, vaikka se tuntuisi mahdottomalta. Et kuitenkaan saa jäädä paikoillesi ja rakkautesi häntä kohtaan hiipuu hiljalleen, kun et ota yhteyttä missään muodossa. Itse toimin hiljattain samoin, että katkaisin kaikki yhteydet ja että on vaikeaa. Meinaa, toistuvasti ottaa yhteyttä ja ajatella häntä, mutta sitten mietin miksi minä niin tekisin? Hänkin on mennyt jo eteenpän. Meillä on toki paljon vaikeampi tie, mutta meidän ei tarvitse elää syyllisyyden kanssa. Sen kanssa, että kuinka pahasti oikeasti rikkoi toisen ihmisen. Mikään ei ole mukavampaa tässä paskan keskellä kuin se, että omatuntoa ei kolkuta.

      On mennyt kuukausi omasta erostani ja itsekin välitän edelleen exästäni, mutta tuossa eilen ihastuin hieman erääseen henkilöön. Tämä oli ilahduttavaa siinä mielessä, että minäkin koin että exäni on se oikea ja elämäni rakkaus. En uskonut edes ihastuvani keneenkään muuhun. Tämä todisti asian toisin. Ihastus on kuitenkin pieni, enkä muutenkaan halua mitään suhteita ennen kuin tämä on kärsitty loppuun ja noustu vahvempana. Mikäli nyt aloittaisi suhteen, satuttaisi täysin viatonta osapuolta.

      Toivon, että tästä oli jotain apua sinulle. Muista, että tänne kannattaa aina kirjoittaa, vaikka mitä sanottiin. Parempi niin kuin pitää asioita sisällään.

      Voimia!

      • tinti83

        Kiitos ihan hirveesti vastauksesta! Tuntuu kuitenkin helpottavalta, että on joku joka on tuntenut saman myllerryksen. En missään nimessä toivoisi ketään hajotettavan näin kappaleiksi, mutta kohtalotoverin kuuleminen tuntuu kuitenkin kannustavalta ja ettei ole ihan yksin.

        Olen monta kertaa jatellut, etten pidä eksääni mitään yhteyttä. Ongelmana kuitenkin on se, että meillä on yhteinen koira (lue lapsi), jota molemmat haluamme pitää. Vuorotöiden vuoksi vaihtelemme koiraa harva se päivä ja tämän takia näemme lähes päivittäin. Hänellä on myös avain asuntooni. Myös minulla oli avain entiseen kotiimme, kunnes eksäni yllättäen otti sen minulta pois ilman ihmeempiä selittelyjä. Näin jälkeen päin tietenkin ymmärrän miksi minulla ei enää voi olla avainta entiseen kotiini...

        Irtiottoa vaikeuttaa suuresti se, että eksäni oli paras ystäväni, eikä yksikään ihminen ole koskaan ennen tuntenut minua niin hyvin. Lisäksi hän on ainut ihminen koskaan, keneen olen luottanut. Yritän edelleen selitellä itselleni, että ero oli jollain tavalla seurausta omasta huonommuudestani, enkä osaa vihata ja syyttää eksääni, kuin hetkittäin. Kiukunpuuskan päätteeksi käännän taas kaiken tapahtuneen omaksi syykseni ja näen eksäni edelleen elämäni rakkautena, joka ei koskaan tehnyt mitään väärää...


      • Alhos
        tinti83 kirjoitti:

        Kiitos ihan hirveesti vastauksesta! Tuntuu kuitenkin helpottavalta, että on joku joka on tuntenut saman myllerryksen. En missään nimessä toivoisi ketään hajotettavan näin kappaleiksi, mutta kohtalotoverin kuuleminen tuntuu kuitenkin kannustavalta ja ettei ole ihan yksin.

        Olen monta kertaa jatellut, etten pidä eksääni mitään yhteyttä. Ongelmana kuitenkin on se, että meillä on yhteinen koira (lue lapsi), jota molemmat haluamme pitää. Vuorotöiden vuoksi vaihtelemme koiraa harva se päivä ja tämän takia näemme lähes päivittäin. Hänellä on myös avain asuntooni. Myös minulla oli avain entiseen kotiimme, kunnes eksäni yllättäen otti sen minulta pois ilman ihmeempiä selittelyjä. Näin jälkeen päin tietenkin ymmärrän miksi minulla ei enää voi olla avainta entiseen kotiini...

        Irtiottoa vaikeuttaa suuresti se, että eksäni oli paras ystäväni, eikä yksikään ihminen ole koskaan ennen tuntenut minua niin hyvin. Lisäksi hän on ainut ihminen koskaan, keneen olen luottanut. Yritän edelleen selitellä itselleni, että ero oli jollain tavalla seurausta omasta huonommuudestani, enkä osaa vihata ja syyttää eksääni, kuin hetkittäin. Kiukunpuuskan päätteeksi käännän taas kaiken tapahtuneen omaksi syykseni ja näen eksäni edelleen elämäni rakkautena, joka ei koskaan tehnyt mitään väärää...

        Hei Tinti83,

        voin samaistua suruun menetetystä kodista, jossa uusi ihminen viettää aikaa. Olen kaksi kertaa asunut seurustelukumppanini kanssa, ja ensimmäisellä kerralla kävi juuri noin, että uusi kumppani tuli entiseen yhteiseen kotiimme ja eksäni elämään saman tien. Tuntu ihan hirvittävän pahalta, että siinä kodissa, jota minä olin ollut rakentamassa ja jossa asuimme yhdessä, oli yhtäkkiä joku muu. Olin kamalan kiukkuinen siitä, miksi eksä ei ollut voinut myös etsiä uutta kotia, ja tuntui kaksinverroin pahalta, kun osa itselle tärkeää menneisyyttä oli vielä entisen yhteisen kodin puolesta olemassa, ja sitten joku uusi ihminen siellä entisen elämäni huoneissa ja kodissa liikuskeli jo ennen kuin itse olin päässyt yli menetetyn kodin surusta.

        Minua suretti ja kiukutti samaan aikaan, että siellä ovat, meidän suhteen aikasten huonekalujen keskellä ja nukkuvat yhdessä lahjaksi saamissamme lakanoissa. Toisaalta olin onnellinen, että minulla ei ollut niitä tavaroita entisestä kodista, koska silloin olisin varmaan surrut, että tässä tämä sänky, jossa nukuimme kahdestaan, olen ihan yhtä hylätty kun tämä vanha sänky, jossa nyt nukun yksin.

        Luulen, että kun on eronnut, niin menetetty suhde on aluksi tosi läsnä iholla ja kaikessa arkipäiväsissäkin asioissa.

        Olen itse eronnut vähän päälle vuosi sitten ja minulla oli kanssa aluksi tosi paljon sellainen olo, että olen menettänyt parhaan ystäväni ja että kukaan ei tuntenut minua niin hyvin. Samoin minusta tuntu, että menetin ihmisen, johon luotin koko maailmassa eniten. Kävin kanssa paljon läpi näitä tunteita, että missä minä olin huono, mitä minä olin tehnyt väärin, miksi olen niin huono, että menetin sen ihmisen, jonka olisin eniten halunnut pitää vierelläni ja jonka kanssa olisin halunnut jakaa elämäni. Välillä olin kiukkuinen, että kuinka hän saattoikaan satuttaa minua niin pahasti kuin erotessamme, varsinkin kun tuntui, että olin antanut hänelle itsestäni ihan kaiken. Varmaan sen takia juuri oli niin tuskaisaa. Tuntui, että miten minut voikaan hylätä ihminen, jolle olen "antanut kaiken", miten ikinä enää voin kelvata kenellekään, jos "kaikkenikaan" ei kelvannut.

        Nyt jälkikäteen ajattelen, että antoi kaikkensa ei olekaan osotus omasta huonommuudesta, vaan siitä että uskaltaa todella rakastua ja rakastaa, että on tosi hyvä asia, että pystyy kokemaan ja tuntemaan niin, ja pystyy luottamaan toiseen niin, että ei edes osaa ajatella eron olevan mahdollinen.

        Tuo teidän koira-tilanne on tosi surullinen. Lemmikki on varmasti rakas molemmille ja ihan raastavaa, että joutuu kohtamaan eksää kokoajan, että lemmikkiä saavat molemmat pitää. :( En yhtään tiedä mitä tekisin samanlaisessa tilanteessa.


      • minttulinen
        Alhos kirjoitti:

        Hei Tinti83,

        voin samaistua suruun menetetystä kodista, jossa uusi ihminen viettää aikaa. Olen kaksi kertaa asunut seurustelukumppanini kanssa, ja ensimmäisellä kerralla kävi juuri noin, että uusi kumppani tuli entiseen yhteiseen kotiimme ja eksäni elämään saman tien. Tuntu ihan hirvittävän pahalta, että siinä kodissa, jota minä olin ollut rakentamassa ja jossa asuimme yhdessä, oli yhtäkkiä joku muu. Olin kamalan kiukkuinen siitä, miksi eksä ei ollut voinut myös etsiä uutta kotia, ja tuntui kaksinverroin pahalta, kun osa itselle tärkeää menneisyyttä oli vielä entisen yhteisen kodin puolesta olemassa, ja sitten joku uusi ihminen siellä entisen elämäni huoneissa ja kodissa liikuskeli jo ennen kuin itse olin päässyt yli menetetyn kodin surusta.

        Minua suretti ja kiukutti samaan aikaan, että siellä ovat, meidän suhteen aikasten huonekalujen keskellä ja nukkuvat yhdessä lahjaksi saamissamme lakanoissa. Toisaalta olin onnellinen, että minulla ei ollut niitä tavaroita entisestä kodista, koska silloin olisin varmaan surrut, että tässä tämä sänky, jossa nukuimme kahdestaan, olen ihan yhtä hylätty kun tämä vanha sänky, jossa nyt nukun yksin.

        Luulen, että kun on eronnut, niin menetetty suhde on aluksi tosi läsnä iholla ja kaikessa arkipäiväsissäkin asioissa.

        Olen itse eronnut vähän päälle vuosi sitten ja minulla oli kanssa aluksi tosi paljon sellainen olo, että olen menettänyt parhaan ystäväni ja että kukaan ei tuntenut minua niin hyvin. Samoin minusta tuntu, että menetin ihmisen, johon luotin koko maailmassa eniten. Kävin kanssa paljon läpi näitä tunteita, että missä minä olin huono, mitä minä olin tehnyt väärin, miksi olen niin huono, että menetin sen ihmisen, jonka olisin eniten halunnut pitää vierelläni ja jonka kanssa olisin halunnut jakaa elämäni. Välillä olin kiukkuinen, että kuinka hän saattoikaan satuttaa minua niin pahasti kuin erotessamme, varsinkin kun tuntui, että olin antanut hänelle itsestäni ihan kaiken. Varmaan sen takia juuri oli niin tuskaisaa. Tuntui, että miten minut voikaan hylätä ihminen, jolle olen "antanut kaiken", miten ikinä enää voin kelvata kenellekään, jos "kaikkenikaan" ei kelvannut.

        Nyt jälkikäteen ajattelen, että antoi kaikkensa ei olekaan osotus omasta huonommuudesta, vaan siitä että uskaltaa todella rakastua ja rakastaa, että on tosi hyvä asia, että pystyy kokemaan ja tuntemaan niin, ja pystyy luottamaan toiseen niin, että ei edes osaa ajatella eron olevan mahdollinen.

        Tuo teidän koira-tilanne on tosi surullinen. Lemmikki on varmasti rakas molemmille ja ihan raastavaa, että joutuu kohtamaan eksää kokoajan, että lemmikkiä saavat molemmat pitää. :( En yhtään tiedä mitä tekisin samanlaisessa tilanteessa.

        Huutelen Alhos ja Tinti83 tähän väliin, että minuakin suorastaan raivostuttaa, että se koti, jota minä remontoin kädet verillä (ihan oikeasti) ja kroppa paskana kuukauden päivät aamusta iltaan, sinne muuttaa nyt joku toinen nainen. Kotimme näytti todella hyvältä ja se suunniteltiin kahdestaan. Miehenhän se oli, hän sen osti, mutta se ostettiin meille ja meidän tulevalle perheelle ja minun oli tarkoitus heti opiskelujen päätyttyä liittyä siihen asuntolainaan.

        Toivottavasti exä myy sen kämpän. Kestäisin sen, että siinä asuu joku uusi perhe, mutta että siellä asuisi nainen, joka synnyttäisi ne lapset, joita minä en varmaan koskaan saa.

        Triplasti petetyksi tunnen itseni. Tunnen oikeasti, että olen menettänyt kotini, sen missä meidän piti yhdessä kasvattaa pieni perhe ja sitten vanheta... yhdessä.


    • tinti83

      Kiitos kannustavista viesteistänne. Avasin nyt kokonaan uuden keskustelun aiheesta, koska jopa tänne alas asti skrollaaminen tuntuu liian työläältä...

    • Anss

      Alhos, kiitos viesteistäsi. Sain niistä voimia hyväksyä tämän nykyisen tilanteeni edes jotenkin. En kuitenkaan tietenkään ihan täysin alistu. Yritän vain suunnata itseni kohti välinpitämättömyyttä exääni ja parasta ystävääni kohtaan(Tuskaa on). Anteeksi en ehkä pysty antamaan ikinä. Tuntuu, että se olisi tyhmin teko minulta kaiken tämän jälkeen. Se mitä he ovat minulle tehneet niin en ole heille ikinä tehny. Enkä tekisi.

      Harmi, että ystävässäni ei ole edes miestä keskustella asiasta. Haluaisin vain helvetti sentään hieman vastauksia. Ei oikeasti voi olla liikaa pyydetty. Välillä näen jo itseni kävelemässä jossain häntä vastaan ja ai että kun tekisi mieli käydä kimppuun. Osaan kuitenkin pitää mielessäni sen, että vaikeuttaisin asioita itselleni entisestään. Väkivalta ei myöskään ole mikään ratkaisu ihmissuhde asioissa.

      Täytyy sinnitellä päivä päivältä. On tää kyllä aikamoista vuoristorataa..
      Ja rehellisesti pelottaa nähdä ne jo nyt jossain käsi kädessä. Hyi että... Kamalinta on heidän välttely. Eipä siinä mitään, lupauduin olla roikkumatta enää ihmisissä, jotka eivät arvosta minua.

      • Alhos

        Anss, en ihmettele, että näet punaista. Tosi kurjalta kuullostaa tuo, että joutuu miettimään jotain tuollaisia "käsi kädessä"-juttuja, koska se kuullostaa - näin ulkopuolisesta ainakin - että tulee mieleen, että jos eron jälkeinen kaveruus on "käsi kädessä" tasolla, niin silloin on vaarana, että kaverilla ja eksälläsi saattaisi olla jotain kehkeytymässä teidän suhteen jälkeen. Toivottavasti ei ole sellaisesta kysymys, koska se kyllä rikkoo kenet tahansa ihan palasiksi.

        Luulen, että minun oli helpompi hyväksyä kaverini "hylkäys" eron jälkeen, kun tiesin, että se ei johdu siitä, että hän olisi millään tasolla kiinnostunut eksästäni. Mutta todella koville olisi ottanut, jos olisi ollut aihetta epäillä sellaista tai jos olisin joutunut epäilemään ja miettimään, että mitähän heidän välillään tapahtuu.

        Minusta on hienoa, että pystyt sinnittelemään, vaikka onkin vuoristorataa, ja voin vaan kuvitella miten kurjalta tuntuu ajatus siitä, että näkisi eksänsä ja välttelevän kaverin jossain kahdestaan liikkeellä. Jo pelkästään pelko, että näkee eksää eron jälkeen, jos on erityisen masentunut päivä itsellä, niin on tosi kurja ajatus. Hyvä myös, että vaikka onkin tosi vihainen olo, niin ajatukset väkivallasta pysyy vaan ajatuksina. Kuullostaa, että sulla on hyvällä tavalla luja mieli ja hyvät periaatteet, molemmat auttaa vaikeissa elämäntilanteissa ja kovassa tunnemyllytyksessä!


    • Anss

      Kiitos vastauksesta! Kyllä, se on totta että itsellä on hyvät periaatteet. Nyt on käyny ainakin selväksi(erään toisen ystäväni kautta), että tällä ystävällä on tunteita exääni kohtaan. Ja kyllä rikkoo pahasti. Unettomia öitä ja vihaa. Ahdistusta koen myös tällä hetkellä aivan liikaa. Tunteita minä en tuomitse, ikinä, mutta tekoja kylläkin. Tällaisissa tilanteissa pitäisi pystyä ajattelemaankin muidenkin näkökulmasta.

      Otamme varmasti asian puheeksi kasvokkain. En vain tiedä, kuinka selittää tätä oloa. Tuntuu, että ei löydy mitään sanaa tai lausetta joka parhaiten kuvaisi. Kuvottaa ainakin helvetisti, kun molemmat ovat minulle tärkeitä. Tällä hetkellä he eivät tunnu ymmärtävän millään. Muut ystävät ovat samoilla linjoilla, että ei tällaista vaan kukaan tee ystävälleen. Mustasukkainen en ole. Minulle on aivan se ja sama mitä exäni tekee ja kenen kanssa, kunhan se ei tapahdu lähiystäväpiirissä, sillä se minun lisäksi satuttaa muitakin. Se luo tappavaa ahdistusta..

      En tiedä mitä heidän päässään liikkuu tai puhuvatko he edes kahdestaan asiasta. Ainakin tapailevat päivittäin ja tänään törmäsinkin heihin iltapäivällä matkalla ruokakauppaan. He olivat juuri astumassa bussiin. Meni pipariksi koko loppupäivä. En ehtinyt edes mennä puhumaan, vaikka en tiedä olisiko se ollut hyvä ideakaan siinä mielentilassa.

      Kyyti on kylmää tällä hetkellä. Täytyy kyllä jotakin keksiä. Onneks on ihmisiä, jotka ymmärtää. On tullu kohdattua sellaisia, jotka vaan on ''ihan sama''. Ei se ole, kun meillä on kyseisen ystävän kanssa sellainen historia että ei toista sellaista suhdetta ole. Sen takia olenkin aivan järkyttynyt ja yllättynyt hänestä. Sillä nyt pitäisi olla jotakin arvoa. Annan vain sellaisen esimerkin, että on minullakin ollut vahvoja tunteita erään ystäväni exää kohtaan joskus kauan kauan sitten(heillä myös pitkä suhde). Ei kuitenkaan tullut edes mieleenkään sanoa siitä kenellekään, pelkkä ajatus että tekisin sen ystävälleni oksetti minua.

      Huhhuh.. Mitä tässä nyt oikein..

    • kansainvälisyyttä ny

      Osta auto ja liivit niin kyllä sussuja riittää,pane viellä liivit täyteen tinanappeja niin et usko kuinka helv. komea ootkaan kyllä sussut kihelmöi ja vibra soi.

    • Erontuskaa..

      Olipas hyvä ketju, kiitos kaikille kirjoittajille. Kuukausi omassa kodissa, miehen ilmoitettua, että se oli sitten tässä. Omalla kohdalla pitäen sisällään melkoisen elämän muutoksen muutenkin. Erontuskan keskellä oli mielenkiintoista lukea tuo ylläoleva ketju ja todeta, että kaikki tunteet/ailahdukset/ym. ym. ne vaan kuuluu tähän ero juttuun. Enkä ole todellekaan yksin näiden tunteideni kanssa. Alhoksen kirjoitus:"Nyt jälkikäteen ajattelen, että antoi kaikkensa ei olekaan osotus omasta huonommuudesta, vaan siitä että uskaltaa todella rakastua ja rakastaa, että on tosi hyvä asia, että pystyy kokemaan ja tuntemaan niin, ja pystyy luottamaan toiseen niin, että ei edes osaa ajatella eron olevan mahdollinen. " On kuin omasta elämästäni. Kiitos tästä, vaikeuksien kautta voitoon... Tsemppiä meille kaikille erontuskassa kärvisteleville niin miehille kuin naisillekin. Annetaan auringon paistaa elämäämme, kyllä se tästä..

    • kestää isältä pojall

      20-1000000000000000000 vuotta. Niin on jos on oikein rakastanut.

    • aKIM2

      Ompas tää ihmiselo outoa. Se keveys mitä aikaisemmin mainostin tässä ketjussa on täysin poissa eikä urheilustakaan tule niitä kiksejä mitä aiemmin. En osaa sanoa että ikävöinkö exääni vai turhauttaako tämä tilanne kun omat fiilikset ne ei parane sitten millään. Laastarisuhde varmaan puuttuu jolla pahaa oloa paikkaisi. Uuden suhteen hankinta on jotenkin liian kova pala vai sanotaanko että raja on korkea valita uusi potentiaalinen partneri. Paljon energiaa menee siihen kun ihmettelen että miksi h*lvetissä mä niin kauan viivyin suhteessa jonka arkirealismi oli huono jo alusta saakka. Meillä oli liian iso ikäero ja sitä kautta ne elämän arvot/toiveet/kokemukset. Suhteen aikana yritin tätä asiaa vähätellä ja työntää taka-alalle. Mutta kyllä nyt tajuun että se oli itsensä huijausta. Tää asia silloinkin vaivasi mutten oikein tajunnut että mistä se johtui. Mä kyllä huijasin itseäni silloin jotta pystyin olemaan siinä suhteessa. Nyt asia ottaa siis päähän ja pahasti. Olen kyllä yrittänyt ajatella että tässäkin suhteessa olisi ollut hyvää. Kaikki vaan tuntuu jäävän omien negatiivisten ajatusten alle, vielä 7 kuukautta eron jälkeen. Joku kaveri väittikin etten ole päässyt exästä eroon koska näin voimakkaasti asiasta ajattelen. VIHA. Viha syö mua. Se syö kaikki uudet ihmissuhde mahdollisuudet. Miksi exällä on näin suuri valta edelleen muhun että täällä asiasta itken. Viha ja katkeruus on oikea sana. Ja väärä tapa. Mutta mitenkä tän muuttas...

    • irmitäti

      Riippuu paljolti niistä syistä miksi olette eronneet. Minä olin se jättäjä nyt viimeiksi, sattuu myös minuunkin mutta ei ollut enää muuta tietä. Olen itse leski, lapseni kasvattanut aikuisiksi ja jouduin keskelle riitaista avoeroprosessia johon liittyi myös erittäin psyykkisesti sairas lapsi. Arki alkoi olla ihan liian raskasta pyörittää kun vielä omakin suru oli osittain kesken. Vaikka välitän ihmisesestä ihmisenä, oli pakko lähteä että edes oma mielenterveys säilyy jollain lailla. Toki vieläkin herään aamuisin ajatuksiin että mitä tänään piti hoitaa, mutta vähin erin se oma "normaalielämä" alkaa voittamaan. Uusia ystäviä, harrastusta, aikaa toteuttaa niitä asioita jota on tyrkännyt sivuun... vaikkapa ihan lempisarjan katsominen töllöstä ilman tappleua kaukosäätimestä. Leskeys on sinällään "helppoa" , vaikka kamalinta mitä voi tapahtua. Siitä prosessista ei vissiin pääse ikinä eroon, ryki taikka yski. No nyt uusioerosta on aikaa noin kuukausi, jokainen päivä on pikkuisen parempi kun edellinen. Kuulin kylläkin että uusi nainen on jo kierroksessa... se on miesten tapa hoitaa ero...

    • minttulinen

      Pieni päivitys tilanteeseen...

      Pahin on jo takanapäin. Siihen auttoi asioiden pohtiminen. Tajusin kuinka onneton oikeasti olinkin ollut ja miten paljon antanut itsestäni saamatta juurikaan takaisin.

      Vapauden tunne tuli tosi nopeasti ja yllättäen. Ymmärrys siitä, että vaikka olenkin yksin, minun ei tarvitse enää huolehtia mitä hänelle voi sanoa ettei hän suutu, tai että mitä ruokaa voisimme syödä että hän pitäisi siitä.. Se tunne on myös pysynyt. Toki huolehdin sellaisista asioista, jotka hän huolehti aikaisemmin, kuten raha, mutta on pakko nöyrtyä sossun luukulle.

      Ainoa huono puoli tässä vapaudessani on se, että saatan ajautua laastarisuhteeseen, enkä pidä siitä itsessäni. Lisäksi tämä potentiaalinen laastarisuhteeni on sellainen, johon mieluummin rakastuisin ja josta tulisi pysyvämpi suhde. Nyt pitäisi olla tovi yksin.

      Näin hänet uusi nainen kyydissään tässä yhtenä päivänä. En saanut itkukohtausta enkä oikeastaan edes suuttunut. Jotenkin se oli ilmiselvää. Katsoin vain, että oli sellainen pienikokoinen söötti nainen, juuri sellainen jonka hänelle haluaisinkin. En olisi ikinä uskonut että haluaisin hänen olevan onnellinen kun itse olen onneton.

      • BlueDrama

        Olen tässä lukenut näitä viestejäsi Minttulinen! Mitenkäs siellä voidaan tällä hetkellä? Olen tässä miettinyt, että voiko parin kuukauden jälkeen erosta edes oikeasti ihastua keneenkään? Siis että onko se oikeaa tunnetta silloin, vai vaan jotain tarvetta tuntea ihastumista johonkin, että pääsisi yli? Ja miten mukava ajatus onkaan se, kun huomaa, että joku on kiinnostunut sinusta?

        Siksi mietin, että onko ennenaikaista pohtia siitä potentiaalisesta ihastuksesta, että haluaisit hänestä jotain pysyvämpää? Jos tunteet ovat kuitenkin vielä tässä vaiheessa hujan hajan?

        Nämä kysymykset nimittäin osoitan myös itselleni, jolla samanlainen tilanne. Minut on siis myös jätetty aika vasta ja ihmettelen tässä omaa oloani, miksi se on näin kevyt. Tajusin, että se johtuu eräästä miehestä, johon olen tutustunut nyt vähän enemmän. Ja se saa minut hymyilemään. Mutta sitä pohdin samalla, että onko tässä mitään järkeä?


      • Virtaa loppuelämään
        BlueDrama kirjoitti:

        Olen tässä lukenut näitä viestejäsi Minttulinen! Mitenkäs siellä voidaan tällä hetkellä? Olen tässä miettinyt, että voiko parin kuukauden jälkeen erosta edes oikeasti ihastua keneenkään? Siis että onko se oikeaa tunnetta silloin, vai vaan jotain tarvetta tuntea ihastumista johonkin, että pääsisi yli? Ja miten mukava ajatus onkaan se, kun huomaa, että joku on kiinnostunut sinusta?

        Siksi mietin, että onko ennenaikaista pohtia siitä potentiaalisesta ihastuksesta, että haluaisit hänestä jotain pysyvämpää? Jos tunteet ovat kuitenkin vielä tässä vaiheessa hujan hajan?

        Nämä kysymykset nimittäin osoitan myös itselleni, jolla samanlainen tilanne. Minut on siis myös jätetty aika vasta ja ihmettelen tässä omaa oloani, miksi se on näin kevyt. Tajusin, että se johtuu eräästä miehestä, johon olen tutustunut nyt vähän enemmän. Ja se saa minut hymyilemään. Mutta sitä pohdin samalla, että onko tässä mitään järkeä?

        Tevehdys Blue Drama.

        Ihan sattumalta osuin flunssalomallani tälle sivustolle, ja en malta olla kommentoimatta minulle jo tutuista hieman taakse jääneistä kokemuksista.

        Vaimoni lähti 20v suhteesta muutama vuosi sitten. En olisi uskonut sitä, kuvittelin olleeni aina vahvoilla. Vaikka se johtui tietysti ymmärtämättömyydestäni. Mutta myös molemminpuolinen kommunikaatio alkoi olla varsin heikkoa.

        Siis aika kova yllätys ja isku itsetunnolle, ja kesti aikaa ennen kuin pääsin henkisesti jaloilleni.

        Siis nyt tiedän olevani jaloillani, ja entistä vahvempana, mutta muutama kk hänen poismuutostaan en olisi kyennyt mihinkään suhteeseen, siis ainakaan antamaan omasta puolestani mitään kenellekään.

        Olin joko umpihiljaa tai kuuntelemaan suostuvia henkilöitä käytin omaan terapointiini. Heilahtelin romahtamisien ja voimaannuttavien oivalluskokemusten välillä.
        Ei siinä mikään parisuhde olisi päässyt kehittymään.

        Laastarisuhde olis voinut jälkikäteen ajatellen toimia vaikka molemmille osapuolille samankaltaisessa tilanteessa terapointimerkityksessä, tai sitten ihan seksisuhteena, mutta mitään rakastumista ei ainakaan siihen tunnemyllytykseen olisi voinut syntyä. Eikä minulle siihen tilanteesen esim seksi itse asiassa maistunutkaan. Hyvä että naisiin edes vilkaisin joskus.

        Muutama kk eron jälkeen syntyvään suhteeseen pohjaksi olisi mielestäni välttämätöntä kertoa molemminpuoliset taustat, ettei syntyisi turhia odotuksia.

        Itse kävimme exän kanssa huolellisesti läpi eron ja siihen liittyneet tekijät ensi kuukausien aikana , ja voin suositella, että jos sellainen on mahdollista ulkopuolisella avustuksella, niin se kannattaa.

        Olen sen jälkeen ollut useamman naisen kanssa, ja kyllä se ensimmäinen suhde - noin puoli vuotta eron jälkeen - meni mönkään ihan osapuolten keskeneräisyyden vuoksi. Vaikka yritettiin selvittää taustatkin. Se toinen osapuoli oli minuakin keskeneräisempi mielestäni.

        Ei kannata odottaa liikoja, mutta elämä jatkuu, jostainhan on aloitettava, ja molemminpuolinen aito avoimuus auttaa paljon.

        Jokaisellahan on sama oikeus etsiä omaa onneaan.

        Nyt tuntuu jo paljon paremmalta. Ja vahvemmalta.


      • minttulinen
        BlueDrama kirjoitti:

        Olen tässä lukenut näitä viestejäsi Minttulinen! Mitenkäs siellä voidaan tällä hetkellä? Olen tässä miettinyt, että voiko parin kuukauden jälkeen erosta edes oikeasti ihastua keneenkään? Siis että onko se oikeaa tunnetta silloin, vai vaan jotain tarvetta tuntea ihastumista johonkin, että pääsisi yli? Ja miten mukava ajatus onkaan se, kun huomaa, että joku on kiinnostunut sinusta?

        Siksi mietin, että onko ennenaikaista pohtia siitä potentiaalisesta ihastuksesta, että haluaisit hänestä jotain pysyvämpää? Jos tunteet ovat kuitenkin vielä tässä vaiheessa hujan hajan?

        Nämä kysymykset nimittäin osoitan myös itselleni, jolla samanlainen tilanne. Minut on siis myös jätetty aika vasta ja ihmettelen tässä omaa oloani, miksi se on näin kevyt. Tajusin, että se johtuu eräästä miehestä, johon olen tutustunut nyt vähän enemmän. Ja se saa minut hymyilemään. Mutta sitä pohdin samalla, että onko tässä mitään järkeä?

        Kiitos kun olet lukenut viestejäni, ja kyllä, pari kuukautta erosta voi ilmeisesti ihastua uuteen ihmiseen.. mutta minun tapauksessani eroa kuitenkin tuli tehtyä aika pitkään ennen varsinaista lähtöä. Ja se ymmärrys siitä kuinka onneton olin ollut jo vuosia, se auttoi. Myös opintopsykologilla muutaman kerran käynnit auttoivat; osaan nyt asettua itseni ulkopuolelle ja nähdä, että tein parhaani pitääkseni sen suhteen kasassa...

        Kyllä tämä taitaa ihan oikeaa tunnetta olla, koska edetään hitaasti yhteisestä sopimuksesta. En ole vielä miettinyt mitään pysyviä juttuja, nyt on pääasia että teen mukavia asioita ihan vain itseni tähden.

        En osaa antaa muuta neuvoa kuin että jos se mies saa sinut hymyilemään, niin hakeudu hänen seuraansa. Minä hakeudun ihastukseni seuraan juuri siksi, että hän saa minut hymyilemään, nauramaan ja hänen kosketuksensa saa oksitosiinitasot korkealle.. Tee niin kuin olosi sanoo, mutta ole varovainen itsesi vuoksi.


    • mennytmies73

      Muistakaa kuitenkin se, ettei se yleensä ole sen syy, joka teidän tilalle sinne teidän entiseen asuntoon tupsahtaa. Se uusi on todellakin hyvä kohde purkaa vihaa ja kiukkua, mut todellisuudessa ei se sen vika, jos oma entinen kumppani on ollut niin veemäinen, että teidät pettänyt ja jättänyt! Ette voi tarkalleen tietää mitä se teidän exänne on tälle uudelle tulokkaalle lepertänyt. Todennäköisesti niin, että olette jo käytännössä eronneet ja vain asunto pitää teidät yhdessä ja plää plää plää.
      Ehkä siinä tapauksessa voin olla toista mieltä, jos joku yhteinen / kaveri on tieten tahtoen liehitellyt kumppaninne, vaikka tarkkaan tiennyt missä mennään. Se on todella veemäistä se. Mut siinäkin tapauksessa pitää muistaa, että sivullisia houkutuksia tulee aina eteen suhteessa kuin suhteessa. Eli viime kädessä se vastuu vierittyy sille pettävälle kumppanille joka tapauksessa. Eli jälleen kerran voi todeta, että asioilla tuppaa olemaan kaksi puolta. Tai sitten vain se yksi.

    • en ole katkera

      Minäkin menin parisuhteeseen vasta eronneen kanssa. Eipä menny kauaa, kun alkoi minua moittimaan ja kaikesta ex.ää kehumaan.
      Eli ei se vaihtamalla parane, sen huomasin ja nyt olen onnellinen, että hän palas ex.nsä luo.

      • justerot

        Juuri eronneet ovat parasta laastaria. Helppoja, eikä tarvitse sen enempää välittää jälkikäteen. Eronneet erottaa jo kaukaa. Helppoa, kuin nakin keittäminen.


    • minttulinen

      Palasin tähän vanhaan aloittamaani keskusteluun vähän raportoimaan. Nyt minulla on osittainen vastaus omaan kysymykseeni:

      Toipuminen on vielä kesken.

      Monesti ajattelen häntä, mutta olimme kuitenkin yhdessä niin pitkään - hän oli osa elämääni niin pitkään - että en rankaise itseäni hänen ajattelemisestaan. En halua häntä enää takaisin. Eroomme oli syyt ja molemmissa oli vikaa. Hän ei halua minua takaisin ja on onnellinen nykyisessä tilanteessaan. Olen onnellinen hänen puolestaan, sillä hän on todella hyvä mies.

      Tuo mainitsemani laastarisuhde päättyi ilman mitään draamaa. Se oli laastari, kuten arvelinkin ja tarvitsin sitä ehkä tietääkseni että en ollut ihan kuollut sisältä ja arvoton. Olemme "laastarini" kanssa ystäviä.

      Minä olen rakastunut. Uusi suhde alkoi kesän lopulla.. enkä voi vieläkään uskoa, mitä olen saanut. Kirjoitin kerran teinityttönä päiväkirjaan millaisen miehen haluaisin... Ja sellaisen sain, silmien väriä myöten.

      Nyt olen varma, että minun oli tarkoituskin käydä tuo kaikki läpi. Kaikki se itseanalyysi, sureminen.. sillä oli tarkoitus: Minä opin ihan hirvittävästi. Opin tunnistamaan sudenkuopat, joihin kompastuimme edellisen kanssa... ja olen pystynyt ne välttämään. Tärkeintä oli, että opin seisomaan omilla jaloillani. Olen taas se ihminen, jonka kadotin jossain vaiheessa edellistä suhdetta. Tuntuu, että jopa laastarillani oli tarkoitus, hänen ansiostaan nimittäin suhtaudun joihinkin asioihin rennommin ja ymmärrän että kaikkea ei kannata analysoida.

      Tuntuu omituiselta sanoa, mutta ero oli parasta, mitä meille sattui. Tietysti oheistapahtumat, eli elintason lasku, ystävien jakautuminen kahteen leiriin tai katoaminen oli negatiivista, mutta selvisimme molemmat voittajina.

      Minusta siis kuoriutui maailmanilopun keskelllä jonkinlainen fatalisti. Kaikella on tarkoitus.

    • Anonyymi

      Oma pahin eroni kesti kasittaa oikeasti noin 9 vuotta, koska lapsi lahti siina samalla. Valilla ehdin tavata vaikutusvaltaisen miehen ja Asus yhden miehen kanssa yhdessa. Nyt olen Jo 30 ja havahdun tahan ja paastan irti ja minun on vaan loydettava omaitseni ja uusi mies. Koskaan ei ole liian myohaista. Nyt minulla on uusi oma elama. En ole liian vanha
      Pahin ero koskaan

    Ketjusta on poistettu 6 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      83
      2122
    2. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      23
      1808
    3. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      31
      1781
    4. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      21
      1530
    5. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      67
      1496
    6. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      76
      1402
    7. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      20
      1364
    8. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1322
    9. En voi sille mitään

      Tulen niin pahalle tuulelle tästä paikasta nykyisin. Nähnyt ja lukenut jo kaiken ja teidän juttu on samaa illasta toisee
      Ikävä
      12
      1284
    10. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      72
      1271
    Aihe