Citroen C3 /2008 takapyörä jumissa pakkasilla.

Citroen C3/2008

Vaimon citroen kävi perushuollossa. Huollossa todettiin, että takajarrulevyt sekä palat vaihtoon n. 4000km ajon jälkeen. Huollon jälkeen alkoi auton takapyörä jumittamaan sekä ajo oli tosi tahmaista pakkasella. Vaaratilanteitakin pääsi tapahtumaan kun pyörä jumitteli moottoritiellä, onneksi ei mitään tapahtunut.. Autoa käytettiin merkkihuollossa ja siihen vaihdettiin jarrulevyt palat. Testasivat korjaamon lämmössä, että pyörä pyörii normaalisti. Merkkihuollosta lähdettäessä havaitiin jo 2km ajon jälkeen, että ongelma ei ollut poistunut. Soitto uudestaan huoltoon ja seuraavaksi kokeiltiin jarrusatulan vaihtoa jospa vika olisikin jarrusylinterissä. Veimme auton uudestaan merkkihuoltoon, jossa vaihdettiin jarrusatula. Auto haettiin huollosta ja muutaman kilometrin ajon jälkeen (pakkasta n. -7) ajo oli tahmaista ja kun käsijarrun veti päälle niin rengas jäi jumiin, abs:n valokin alkoi varotella. Varasin kuitenkin uudestaan ajan merkkihuoltoon ((varmaan huollossa vaihtavat vielä abs hydraulipumpun €€€). .... Aikaa oli tämän ongelman parissa kulunut jo toista viikkoa ja rahaa ja aikaa oli palannut jo jokin verran. Vaimokin turhautui ja kävi etsimään toista autoa kun merkkihuoltokaan ei saanut ongelmaa korjattua.
Maallikko korjaajana otin renkaan irti ja kävin katsomaan missä voisi olla vikaa. Vika löytyi välittömästi. Jostakin syystä oli takajarrun vaijerin putken suojakumin "tutti" joka tehtävänä on estää veden meneminen vaijeriputkeen oli irti vaijeriputkesta. Irroitin takavaijerin jarrusatulasta ja sulatin putken ja tyhjensin vaijeriputken vedestä. Rasvasin vaijerin motonetin spray vaseliinilla ja laiton vielä erikoisvaseliinia "tutin" suojakumin päälle. Operaatio vei aikaa n. 1 tunnin. Eipä tämän jälkeen ole ongelmia ollut. Tee se itse toimi. Peruin ajan merkkihuoltoon.

14

4309

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • perslinko2000

      Voisiko olla meillä sama ongelma? VAihdettiin itse jarrupalat kun entiset oli kuluneet niin että vinkuna kuului jarrutellessa.Operaation jälkeen ajettu satoja kilometrejä ongelmitta.
      Sitten autosta pääsi akku tyhjäksi ja huomasimme että oikea takapyörä vetää töyssyyn ajaessa totaalisesti lukkoon ja aiheuttaa melkoisen vaaratilanteen esim. pikatiellä...

      Renkaat suoraan käsijarru nopeasti päälle ja pois, rengas vapautuu ja pyörii jälleen.ABS valo vilkuttelee mutta merkkihuollon korjaamosedän mukaan vika ei voi olla abs systeemissä koska se on tehty vähentämään jarrupainetta eikä lisäämään sitä.Valo vilkkuu vain koska rengas jumittaa.Epäili että jarrupala olisi irronnut ja jumittanut renkaan (tämä kävikin toiselle puolelle autoa edellisenä vuonna..) mutta rengas otettiin auki eikä minkäänlaista näkyvää vikaa ole missään.

      Asennus on tehty oikein, otettiin oikein kuvia ja näytettiin niitä korjaamosedille ettei tarvi viedä paikan päälle avattavaksi ja maksettavaksi.Ei virheitä asennuksessa.Kaikki näyttää olevan ok, jarrunestettä löytyy yms. mutta ongelma jatkuu.

      Tarkistan tuon vaijeriputkijutun mahdollisimman pian ja tulen sitten kirjoittelemaan oliko kyseessä sama juttu.Ensimmäinen auto jossa tällaista vikaa minulla on.

      • Citroen C3/2008

        Perslinko 2000:lle... Voisin epäillä, että jarrusylinteri voisi jumitua. Onko rummut vai jarrusatulat ? Mulla on nyt mazda, jossa oli jäkiasennetut racing jarrutsatulat levyt . Vika ilmeni siten kun olin ajannut muutamia kilometerejä autolla moottoritiet nopeutta ja alkoi ratti vatkata. Toisen etupyörän levyt menivät ihan tulikuumaksi. Niitä sitten piti jäähdytellä lumella ja tämän auttoi taas vähän aikaa.. Irrotin levyt jarrusatulat ja toinen jarrupaloista oli painanut koko ajan levyä kun jarrusylinteri oli jumiutunut....
        Mutta, C3:n uusi jarrusatula taisi maksaa noin 250€. Kannttaa katsoa myös www. autovahinkovakuutuskeskus.fi sivuilta varaosien hintoja...

        C3:n jarru ongelmiin linkkejä (recall)..
        http://www.warrantyguide.co.uk/vehicle-recall-E6F2C2827080C40680257245002E5B3D-citroen-c2c3-and-c3-pluriel-recall


    • takajarrut jäässä

      2005 vm C5 samaa vikaa.Takajarrut joskus niin jäässä että ei tahdo päästä liikkeelle.Puoliväkisin joutuu ottamaan eteen ja taaksepäin jotta jarrupalat pamahtavat irti levyistä .Huollossa kysyin asiasta mutta oikeen mitään hyvää konstia ei asian korjaamiseksi ole.Ovat asentaneet jotain suojantapaisia jarrupalojen päälle että lumi ei pääsisi palojen väliin ja yksi neuvo oli että pölykapselit kannattaa ottaa talveksi pois takaapyöristä ja käsijarrua ei kannata käyttää talvella,ainakaan kovilla pakkasilla,jos vaan suinkin mahdollista...Tämä lienee ns.tyyppivika ja sitä esiintyy muissakin merkeissä,ei ainoastaa Citroenissa.Asian kanssa on vaan tultava toimeen...ei sen takia kannata luopua hienosta,lämpöisestä,upeakyytisestä jne...Citroen C5.

    • perslinko2000

      Jarruvaijeri tarkastettu ja se liikkuu ihan ok ei mitään ongelmia.En oikein käsitä vieläkään mikä tuon homman voi aiheuttaa.Olisiko se sylinteri joka on viallinen ja omia aikojaan painelee jarrua päälle töyssyissä? Miksi vika ilmenee vain töyssyyn ajaessa ja miksi juuri nyt satoja kilometrejä jarrupalarempan jälkeen?
      Olisin kovin kiitollinen jos jollain on ideoita miten korjata tämä vaiva ilman auton vaihtoa.Olemme köyhä perhe eikä meillä ole oikein varaa ostaa mitään uutta kulkupeliä tämän tilalle.Kuitenkin olisi päästävä kulkemaan asioille kun asumme syrjässä.

    • ei auta ei

      Tuo höpötys citikan tyyppivioista nyt ei ainakaan auttanut ketään kellä on auto-ongelma.Autonvaihtopuheet ei auta kun ei ole rahaa vaihtaa sitä autoa kuten viestistä ilmeni.

    • perslinko2000

      Päivitystä ongelmaan. Autossa ei ole nyt lämpimän kelin aikana mennyt kertaakaan jarru lukkoon riippumatta siitä millaiseen töyssyyn on ajettu.Pakkasella on siis jotain osaa tässä jutussa.Vielä kun keksisi mikä osa alkaa jumittaa pakkasella.Käsijarruvaijeri on tarkastettu eikä se jumita mistään kohtaa.

      • pkmuikm

        Sama alkoi minun C3:sella kun pakkaset tulivat,sain irti vikakoodin lukijalla!! nyt lui Trafin Takaisinkutsun Citroen c3 ABS-jarrujärjestelmän tietokone alk. 01.12.06 tässäkö syy?


    • ranskanleipä

      Suurin syy on siinä että kottero on ranskalainen ja toinen syy, vika, on ranskalaisen auton ostajan korvien välissä.

      • Citroen ent MBS 500

        Siinä jälleen suuri tietäjä joka istuu koneen vieressä vain ja ainoastaan v,,,,een toisille kanssaihmisille,et ymmärrä autoista mitään haluat vain keljuilla,aikun kivaa olla piilossa koneen takana.

        Citroen on hyväkiva näppärä lämmin jopa 22 ast. pakkasessa kun auton vain huoltaa oikein.Se ei ole helppoa kun Veho ilmoittaa että tilaamme oikean termostaatin autoonne ei millään kerrota mikä on lämpötila jossa avautuu se on TU3A mootorissa 103 astetta ja sähköohjattu!!!

        Kyllä jarrutkin kuntoon tulee onhan meillä Sitronen Oy hienoa kun kulut ovat pienet vertaan 6v 8kk minulla olleeseen MB S500 -96 225KW siinä maksoi keskuslukon avaaja Vehossa n.1600e asennus,että siitä huumoria.Ei yhtään harmita kun menee iso kallis auto ohi ajoin kallita kilometrejä sillä nyt mukavasti pienillä kuluilla kunhan vaan saan huollettua ne paaikat jotka entinen on jättänyt tekemättä.


    • jumijarru

      Tuo pöllyävä lumi tunkeutuu sinne jarruihin ja sitten ne voi jäätyä. Vaimollani oli neljä talvea 307 pösö, yhtenä talvena toinen takapyörän jarru jäätyi, mutta irtosi peruuttamalla ja eteenpäin pari kertaa ajaen pari metriä. Jarruja on jäätynyt muistakin esim. volvo v70 (veljelläni) ja korean ihmeissä on kuulemma samaa ongelmaa.

    • Voi hyvä luoja näitä Ranskanpommeja mitä vikoja melkeen uudessa autossa ! Ilmankos ovat niin halpoja! Kyllä autolla pitäis pystyä ajamaan 10v ilman sen suurenpia remontteja ja enemmänkin! Mutta ei Ranskiksella 10-12 v käytön jälkeen ne on jo ihan paalikunnossa koska vikojen korjaus alkaa maksaa jo enemmän, kuin on auton arvo !

    • Rahat pois

      Ongelma poistuu jos siinä jarupalojen vaihdon yhteydessä asentaja olisi puhdistanut sen jarrusatulan siitä jarrupölystä puhtaaksi, herkistänyt liukutapit ja laittanut kuparitahnaa liukupinnoille ja kitinälevyn väliin. Yleensä pikku homma mutta korjaamot tykkäävät siitä että asiakas kantaa rahaa liikkeeseen toistamiseen ja homma jätetään kesken eräiseksi.

    Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Oletko kertonut jo muille tunteistasi?

      Ystävillesi esimerkiksi? Minä en ole vielä kertonut kenellekään tästä meidän jutusta.
      Ikävä
      73
      3674
    2. Kesä, kesä!

      Veikkaan, ettet juuri nyt ikävöi minua, ehket enää koskaan? Näkemättömyys on laimentanut tunteet, ja katselet iloisena k
      Tunteet
      9
      2001
    3. Miksi sanotaan että Suomella on suuri armeija, tykistö jne.

      Asioita tarkemmin seuranneet tietävät että tuolla Ukrainassa palaa kuukaudessa sen verran mitä Suomella on kokonaisuudes
      Maailman menoa
      226
      1333
    4. Olisin ottanut sinusta akan itselleni

      Mutta olitkin aika itsepäinen ja hankala luonne.
      Ikävä
      134
      1220
    5. Pitikö mennä rakastumaan

      Oi kyllä, kyllä piti. Kiitos vaan sulle mies! Todella kiitän..
      Ikävä
      101
      1084
    6. Ei sua pysty unohtamaan

      Ei vaan yksinkertaisesti pysty
      Ikävä
      109
      1065
    7. Miksi nuori ottaa hatkat? Rajut seuraukset: seksuaalinen hyväksikäyttö, väkivalta, huumeet...

      Lastensuojelu on kriisissä ja nuorten ongelmat kasvussa Suomessa. Hatkaaminen tarkoittaa nuoren luvatta poistumista omil
      Maailman menoa
      70
      1020
    8. Shokki! Suuri seikkailu -kisassa todellinen jättiyllätys - Tämä muutos järkyttää varmasti monia!

      No nyt on kyllä aikamoinen ylläri, peli todellakin kovenee…! Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde/shokki-suuri-seik
      Viihde ja kulttuuri
      6
      975
    9. Mitä tai ketä kaivattusi

      muistuttaa?
      Ikävä
      60
      974
    10. Hei, huomenta komistus

      Yllättääkö, että olet heti mielessä. Mukavaa päivää upea ❤️
      Ikävä
      35
      886
    Aihe