Ede kova juttu att buu i pargas?

ja tänkte para

fråga, därför att ja undrar om jaska köpä ett huus därifån.
Husen kostar bara muutama sata huntti o ee en gammal renoverat rintamamieshus, jaa int jus men diit oot ju elafal.
O sen vill ja okså veta att måste man kunna tala de härän tvång ugrifinskan?
Vins de sona kauppor og restorangger som man int behöver hööra den tvånfinskan alls?
Sist näär ja vaar i pargas, träffa jag en tjäring o hun saa efter oot, att de kiva o kova!
Juttun ee ju so att, om de endast finns pihtari meiniki kvar, köper ja inte allas hela talon!

H:Uffe från oopu

22

482

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tölkki

      No sähän asut joo Paraisilla. Kukaan muu kuin alkuperäinen paraislainen ei pysty mongertamaan yhtä epäselvää suomiruotsia...

      • Han var Uffe

        Se sista raden: Han är UFFE FRÅN OOPUU (=ÅBO/TURKU).


      • Östra-Åland

        Olen minäkin alkuperäinen paraislainen ja sukuni sekä 45% muut suomenkieliset mukaan lukien.En edes yritä puhua ruotsia.Ymmärrän kyllä ja luen ruotsinkieltä,siis oikeaa ruotsia.Huvittaa kuunnella golffareita kun ovat jossain koolla.Se vasta mongerrusta on.Samoin kuin jossain helsingin seudulla ruotsinpuhuminen.Siina on puolet sanoista suomea.


      • redanredan1
        Östra-Åland kirjoitti:

        Olen minäkin alkuperäinen paraislainen ja sukuni sekä 45% muut suomenkieliset mukaan lukien.En edes yritä puhua ruotsia.Ymmärrän kyllä ja luen ruotsinkieltä,siis oikeaa ruotsia.Huvittaa kuunnella golffareita kun ovat jossain koolla.Se vasta mongerrusta on.Samoin kuin jossain helsingin seudulla ruotsinpuhuminen.Siina on puolet sanoista suomea.

        totta puhut kylässä kylän tavalla se on vaan joskus vaikee kommunikoida paraisilla sekä ruotsinkielellä että suomella.sitä olen usein ihmetellyt että monet urakoitsijat ei osaa suomea,luulis olevan firman kannalta tärkeää?


    • tyhmälle juntille

      Opettele puhumaan suomen kieltä tai poistu maasta.

      • Skatte-Olle

        Muuta Åolantiin..veroparatiisiin.


    • Tämä junttihan

      kirjoitti porvoon"ruotsin" katuversiolla. Sitähän ei opeteta missään, joten suomenkielisten sanojen määrä vaihtelee henkilön mukaan.
      Muuttaisikohan niitä enemmänkin kun Porvoon palstan asiallisetkin ruotsinkieliset kirjoitukset poistetaan säännöllisesti.

    • Int ska man bli so

      sekaisin om non vill skriva med sin mådesmol.
      Ny kan jag föstoor att folk inte tykker om jävla pakkoruotsi, pakkoruotsi ee ju son dään homohomma o jaag är okso muut om det.

      Ja ha just kommit från arbetet o de va jävlit raskas päivä på työpaikka.
      Ja e ju den enda hurri i mitt arbetsplats, o foor hööra om det i bland, men int alls kielteisessä mielessä. Finntollona frågar om jag kan jälppa med översätningar. dom leser gamla lektyr tidningar o vill veta va betyder jucca ordet osv..

      Me ny far jag hem till malmi, o matkalla mä otta yks muija mukaan, ja Kn,,laan sitä sit illan iloksi. Se olla iso rikkaus, että osa nämä kieli hommat monipuolisesti.

      H:Swantte

      • Puppidoo

        Oletko Swantte ihan varma että se on muija?Ruotsinkielisillä se muija on myös joskus setä taikka poika!


      • slurps-strits

        Joo..kielihommat te osaatte monipuolisesti.HEHEE!


      • Swantte svarar
        Puppidoo kirjoitti:

        Oletko Swantte ihan varma että se on muija?Ruotsinkielisillä se muija on myös joskus setä taikka poika!

        Ny e ja helt varma att de var en muija o hun var vellit koot okso.
        Framtiden e ju int so bra, när de har kommit so mykket fördomar om finlansvenska, som in stämmer alls.
        Gamla guuda tidena e slut! förut var de so enkelt att när man jik inni nån ravintola on kvinnofolk hör att man var svedu, då var de endast att plokka med den vakraste muijan. Ny måste man ta mukaan den som vill följa med.
        Man får int med dom besta som förut. De e ju dom perussuomalaiset som ny fötidena plokka allt kermat päältä, o vi for ta resten...
        O de e ju nån slaks rasismen okså den här utväkling!


      • De e sant!
        Swantte svarar kirjoitti:

        Ny e ja helt varma att de var en muija o hun var vellit koot okso.
        Framtiden e ju int so bra, när de har kommit so mykket fördomar om finlansvenska, som in stämmer alls.
        Gamla guuda tidena e slut! förut var de so enkelt att när man jik inni nån ravintola on kvinnofolk hör att man var svedu, då var de endast att plokka med den vakraste muijan. Ny måste man ta mukaan den som vill följa med.
        Man får int med dom besta som förut. De e ju dom perussuomalaiset som ny fötidena plokka allt kermat päältä, o vi for ta resten...
        O de e ju nån slaks rasismen okså den här utväkling!

        de e vellit ikävä juttu, att dom persuna taa dom besta ok seksikaste friduna mee sei!


      • jag ska bli din käring
        Swantte svarar kirjoitti:

        Ny e ja helt varma att de var en muija o hun var vellit koot okso.
        Framtiden e ju int so bra, när de har kommit so mykket fördomar om finlansvenska, som in stämmer alls.
        Gamla guuda tidena e slut! förut var de so enkelt att när man jik inni nån ravintola on kvinnofolk hör att man var svedu, då var de endast att plokka med den vakraste muijan. Ny måste man ta mukaan den som vill följa med.
        Man får int med dom besta som förut. De e ju dom perussuomalaiset som ny fötidena plokka allt kermat päältä, o vi for ta resten...
        O de e ju nån slaks rasismen okså den här utväkling!

        vi ses i frendi ;)


    • 8080800

      svenskan är rikedom i Finland ! ?

    • elekielellä

      Juu de kova juttu de! Olen umpi Suomalainen, jopa Perussuomalainen, lehti kopsahtaa postilaatikosta ihan kotio asti (jäsenkin olen puolueessa). Olen mietiskellyt, koska löydän lehteni riekaleiksi revittynä pihaojasta? No eipä nyt sentään, vitsi vitsi, en oikeasti ajattele niin.
      En ole koskaan huomannut Suomalaisuuteni vuoksi minkäänlaista syrjintää, ehkä olen niin taukki etten tajuu sitä, tai sitten se on keksittyä tuo ruotsi-suomi maaottelu tässä kielikysymyksessä.
      Omistan kesämökin Lemlahdessa ja kerrostalo-osakkeen täällä keskustassa.
      Töissä käyn toisella paikkakunnalla.
      Olen tietoisesti muuttanut tänne asumaan ja viihdyn erittäin hyvin.
      Täällä on jotain extra hienoa, saariston ja luonnon lisäksi, joka minua viehättää ja tänne on aina duunipäivän jälkeen tosi rentouttavaa palata.
      En ole kovin sosiaalinen vapaa-ajallani, mutta uskoisin saavani useitakin kyläpaikkoja ja kahvi vieraita, jos itse haluaisin.
      En tiedä mitä yritän kertoa, mutta niin se metsä vastaa, kuin huudetaan, ehkä?
      Mielestäni Turussa on sellainen kuppikuntainen ajattelu enemmän, kuin täällä Paraisilla. Siellä ei kyllä pääse helposti joukkoihin mukaan.
      Täällä Paraisilla tuntuisi olevan enemmänkin semmoinen rento meininki. Mikäli olen ollut seurueessa, jossa suurin osa puhuu ruotsia ja he ovat huomanneet, etten minä puhu, niin fiksuina ovat ihan itse alkaneet puhua Suomea. Pyydän myös kunnioittamaan vanhempaa ikäluokkaa, joka ei todellakaan osaa Suomea!

    • ??4567

      Tää hemmo joka kirjoittelee tuota mongerrusta jota myös ruotsinkieleksi väitetään, on yksi ja sama ihminen, ja on nähnyt tuhottomasti vaivaa antaakseen itselleen plussia. Miksi ylennät omat kirjoituksesi plussilla?

      • Pargas Pelle

        Olet oikeassa! Tosi itserakas paraisten ruotsia mongertava puppeli.


    • nknklm,

      mitä hittoa? Olet ihan varma näistä jutuista..nykyään ruotsinsuomalaiset ainakin osa miehistä elää yksin ilman naista.Ei se kieli ole se juttu.Äläkä ymmärrä väärin.

    • kummasta kyse?

      Suomenruotsalaiset ovat suomessa asuvia ruotsinkielisiä!

      Ruotsinsuomalaiset ovat ruotsissa asuvia suomenkielisiä!

      Suomen laki sallii ihmisten rekisteröinnin äidinkielen mukaan suomessa.

      Ruotsin laki ei salli ihmisten rekisteröintiä äidinkielen mukaan ruotsissa.

    • De e kiva juttu

      at de fins sona som kan okso kunnon svenska här i saitten!
      Ja tenkte fråka on de enny fins kootta flikkor i pargas trakten, so som var i gamla guuda tidena.

    • De fins inga sona

      a, men jaska fara til malmi i kväll ok hoppas at hitta noon julkinkku til natten.
      De soo at toivos hyvä elää!

      Hyvää juhla juolua kaikille!

    • parkaisee

      Pargas

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tykkään sinusta tosi tosi paljon

      Siksi en pysty sisäistämään sitä, että se ei ole molemminpuolista. Sattuu liikaa. En osaa käsitellä sitä tunnetta, koska
      Ikävä
      51
      3487
    2. Mikä sai sut ihastumaan

      Mitä tapahtui?
      Ikävä
      156
      2109
    3. Kaupan kassalla kannataa olla kylmä käytös

      https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010488540.html "19-vuotias Minja ja 59-vuotias Anne työskentelevät sillä todelli
      Sinkut
      206
      1805
    4. Mitä tehdä asialle?

      Jos laitan deitti-ilmon "40-vuotias nainen etsii seuraa" niin ketään ei kiinnosta (korkeintaan paria runkkaripenaa joill
      Sinkut
      134
      1716
    5. 80
      1165
    6. Hyvää heinäkuuta

      Hyvää huomenta ihanaa. 🦗🌾☔🤗🌻❤️
      Ikävä
      234
      1104
    7. Mitä helvettiä pakolaisille pitäisi tehdä RAJALLA?

      Jos Venäjä työntää rajalle pakolaisia ja tekee Suomelle selväksi että heidän puolelleen ei ole pakolaisilla asiaa - mitä
      Maailman menoa
      285
      1071
    8. Ethän syytä itseäsi

      siitä miten asia menivät. Mä en antanut sulle tilaisuutta.
      Ikävä
      130
      999
    9. Olen pahoillani mies

      Olen surullinen puolestasi, ettet saanut kaipaamaasi naista. Yrititkö lopulta edes? Teistä olisi tullut hyvä pari
      Ikävä
      52
      939
    10. Olet mies varmasti peto

      Makkarin puolella. 🤤
      Ikävä
      72
      895
    Aihe