Noniin ammattilaiset nyt arvauksia kehiin. Uudisrakennus pk:ssa yhdistys maa ja nolla ei muualla. Ryhmäkeskuksessa kuitenkin maa ja nolla kiskon välissä noin 20voltin jännite. Kerron oikean vastauksen myöhemmin tässä hiukan pähkinää purtavaksi ja pyhien ratoksi.
Jännitettä maadoituskiskon ja nollakiskon välissä
16
2219
Vastaukset
- äläjaksakokoajan
Ja taas joku reppana haluaa päteä.
- .adgj
PEN-yhdistys on teipattu kevi-teipilljä eikä vaaleansinisellä nittoteipillä.
- 5+19
Nollajohtimessa huono liitos tai kokonaan poikki/puuttuu.
- Getpiuha
Minä tiedän, ei tarvi arvailla, mutta en vastaa vielä ettei mene leikki pilalle liian aikaisin.
- arvaustaa...
Saadaanhan sitä jännitettä isoilla 1-vaihevirroilla tai vinokuormalla syntymään, mutta todennäköisin syy voi olla harmooniset yliaallot ja niistä johtuen huonolla mittalaitteilla saatu arvo. Tai sitten se huono liitos.
- järki päässä
Älkäähän nyt herneen kokoisilla aivoilla varustetut ottako osaa herneen kokoisilla aivoilla varustetun ummikon kyselyyn.
- Hölömö.
Oot tainnut tehdä vähän sutta ja sekundaa ja sitten joutunut korjaamaan jälkesi kun valittelivat että sähköissä jotain häikkää.
Arvasinko oikein? - sdbvbdg
nii ja millä mitattu, jos yleismittarilla ni laita vaikka 1ohm - kilon vastus siihen rinnalle ni eiköhän 20v mene nollaan. eli jotian induktiivista...
- FaddenFall
Sähköyhtiöllä on kuulemma tarjous kampanja jossa saa ylimääräistä sähköä normaalin sähkön päälle samaan hintaan.
Ja kun sen mittaa niin se näyttää tuon eron jus tuosta nollan ja maan välistä.
Yön aikaan se näyttää vielä enemmän kun silloin ei ole niin paljon kulutusta ja sitä ylimääräistä sähköä on paljon tarjolla. - Maadoittaja
Sulla on eripituiset maadoitus ja nolla kiskot.
Jos maadoitus kisko on pidempi kuin nolla niin silloin mittari näyttää jännite eroa.
Esim. maad.kisko on 23cm ja nollakisko on 21cm niin silloin tulee tuo 20V jännite eroa. - narusta kiinni
Veikkaan että aloittajan biltema-lelussa on eri pituiset mittanarut.
- Oomi.
Tuon jännite eronhan voi laskea kaavalla.
Oomi kertaa käämi pimee koko lääni. - Sähkö Kissa
Se on varmaankin sitä kuuluisaa "kissa sähköä".
Siitä keskuksen ohi on kulkenut kissa ja siitä on se "kissa sähkö" siirtynyt siihen nolla kiskoon. - Aimo Tälli
Edelleenkin "huvittavin" maadoitusvika on ollut, kun vasta remontoidun rakennuksen suihkusta saa sähköiskuja.
Kyseisessä tapauksessa N. ja Pe kiskojen väliltä löytyi voltteja ihan "miehekkäästi" milliampeereista puhumattakaan.
Aikansa kun oli irroiteltu ja kiinnitelty (mittauksen vuoksi) maadoitusjohtoja sekä kiristelty liitoksia (vika vaan pahenee), eksyttiin noin 50m päässä olevaan tyhjään rakennukseen, (seuraava aloittamaton purkukuntoinen saneeerauskohde), jossa sijaitsi käytössä oleva lämpökeskus eli rakennuksen pannuhuone suoraan 50-70- lukujen väliltä.
Ko. pannuhuoneessa oli "pieni" ongelma vuotovesien sekä viemärien kanssa, joten noheva huoltomiesmies oli laittanut 1-vaiheisen metallikuorisen (oli varsin laadukas peli) uppopumpun pitämään pannuhuonetta kuivana.
Ainoa ongelma oli se, että pumppu oli liitetty AIKOINAAN täysin MÄÄRÄYSTEN MUKAISEEN pistorasiaan, joka sattui olemaan 0-luokan pistorasia ilman maadoitusta silumiini kuoressa!! (Nykypäivänä saattaa herättää hilpeyttä, mutta ennen pannuhuone lasketiin "kuivaksi tilaksi, jossa tarvitiin ainoastaan mekaaninen suojaus").
No, tämän pumpun juoksupyörään oli kiilautunut jokin kökkäre, jolloinka ko. pumppu oli "leiponut kiinni" aiheuttaen maavuodon käämin ja rungon välille.
Pistorasiaan oli laitettu 10A hid. sulake, mutta oikosulkuvirta jäi alle sen, koska MAADOITUKSET oli jonkin putkiremontin yhteydessä jääneet korjaamatta tai olivat katkenneet jonkin maankaivuu-urakan yhteydessä... vai oliko maadoitukset tehty "ajanhengen" mukaisesti, eli jokin väsynyt piuha putkiklemmarilla vesijohtoon...? Se jäi arvoitukseksi.
Anyway... vika poistui naapurista kun tämän rikkinäisen pumpun irroitti pistorasiasta...
Tämä tarina ei ollut juttua, jokainen joka tietää itsensä "pitkänlinjan ammattilaiseksi" varmasti ymmärtää mikä ongelma...- mittarimato
Tamperesterilainen vianhakuexpertti kertoi melkein samanlaisen vikatarinan, siinä vain syyllisenä oli naapuritalon viallinen televisio joka vuoti erikoisesti tehtyjen maadoitusten kautta naapurin suihkuun...
Kaikkea hauskaa maallikkojen ja puolimaallikkojen jäljiltä voi löytyä, kerran olin selvittämässä epäiltyä verkostovikaa kun asiakas valitti sähköjen vilkkuvan. Amkalinjan ja maakaapelien ja jakokaappien liitäntöjen tarkistamisen jälkeen "vika" löytyi asiakkaan omasta jakorasiasta, oli kytkenyt itse lieden. Yritystä tekemiseen oli ollut kun oli puristettu pääteholkitkin. Ainut vika vain kun ne oli puristettu myös yksilankaisiin MMJ:n johtimiin ja tietenkin kontakti oli huono...
Olisi hyvin voinut aiheuttaa tulipalon jos kontakti olisi saanut muhia vielä vähän kauemmin. Ranet kun ei vaan ymmärrä että se että valo palaa tai liesi näyttäisi toimivan ei välttämättä ole onnistunut asennus.
- Erelktroni
Eikö olisi jo aika paljastaa vastaus.
Ihan kehoa kihelmöi ja tikkuilee kun odotan innolla oikeaa vastausta.
Oma veikkaus on että elektronit ovat menneet jotenkin vähän sekaisin ja siitä johtuu se jännite ero.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Työeläkeloisinta Suomen suurin talousongelma
Työeläkeloisinta maksaa vuodessa lähes 40 miljardia euroa, josta reilut 28 miljardia on pois palkansaajien ostovoimasta.2812926Veroaste on Suomessa viitisen prosenttiyksikköä liian matala
Veropohjaa on rapautettu käytännössä koko kulunut vuosituhat, jonka vuoksi valtion menoja on jouduttu rahoittamaan velka572326Israel euroviisujen 2.
Israel sai taas eniten yleisöääniä. Suomesta täydet 12 pistettä, poliittinen ”ammattiraati” antoi 0 pistettä. Hyvä Is3482007- 1151733
Euroviisut ei enää niin musiikkikilpailu?
Kappaleiden taso ei enää ole mikä sijoituksen ratkaisee.Eikö kukaan ihmettele että Israel pärjää lähes joka vuosi kisois1121681Mun mielestäni on tosi loukkaavaa
Nainen, että luulet palatan typeriä, sekavia ja ilkeitä viestejä mun kirjoittamiksi. Mä en ole katkera, epätoivoinen, ra2121375- 661317
- 681253
- 581232
Rakas nainen ymmärsin
Että minun pitää pitää kiinni sinusta. Haluan, että sä olet onnellinen. Olet mulle se oikea ja mä sulle. Rakastan Sua yl771181