Ihmiset kävelevät aivan liian läheltä

KorviamyödentäynTRE

Mikä ihme mahtaa olla ongelma?! Lenkillä kun menen keskikokoisen koirani kanssa niin useimmiten vanhat pariskunnat osuvat olkapäähäni. Koirani useimmiten tästä pelästyy kun ihmiset kulkevat ja jäkättävät jotain kovalla äänellä 5cm päästä pimeällä.
Miten te muut koiranomistajat olette ratkaisseet tämän pulman, pitäisikö alkaa kauempaa jo huutamaan että voisin vaikka mennä tien toiseen reunaan tai edes keskelle?! Alkaa vaan niin kyllästyttämään nää tapaukset!

20

331

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hgjhgjkhkhh

Sama juttu se on kun tulet pyörällä niin kukaan ei väistä aina saa kelloa käyttää ja jos ihmisiä monta niin kukaan ei väistä(oli koira tai ei). :(

Tylyä meininkiä nykyään.Itse väistän herkästi.

• maailmankilteinchihu

Meillä on ollut chihun kanssa sama ongelma, alkaa rähjääminen kun ihmiset kävelevät liian läheltä. Alkaat lisäksi vielä huutamaan että mikä ihmeen vihainen rotta sulla on hihnan päässä. :( onko se nyt ihme että jos hirveän likeeltä tulevat niin koira haukkuu?!
        Kiinnitän kohta lapun otsaan että kiertäkää kauempaa, kiitos!
        Itse väistän aina mahdollisuuksien mukaan mutta jos kuljen toisessa reunassa ja koko muu tie vapaata niin miksi täytyy kävellä niin hemmetin läheltä!

• hgjhgjkhkhh

Lisään että koirani(terrieri) ei reagoi lähellä kulkeviin tottunut liikkumaan ruuhkissa ja väistelee näppärästi immeisiä mutta itseäni harmittaa kun olen aina se joka väistää. :(

Eli kohteliaisuuskysymys minulle ei niinkään ongelma.

Ja herran jestas jos teille joku aukaisee oven niin sanokaa kiitos myös..itse pyrin olemaan huomaavainen mutta alkaa kyllästyttää tämä minä ensin muista viis veisaan mentaliteetti.

• Minä ainakin

käskytän koiraani kuuluvasti "vasemmalta ohi" tai "oikealta ohi". Yllättävän usein vastaantulevat kuuliaisesti väistävät vasemmalle tai oikealle. Luulevat kai että käsky on niille =) Näin saadaan keskelle polkua reilusti tilaa eikä kenenkään tarvi ahdistua. Ja koira tosiaan tuntee nuo käskyt, kun heti taloon tullessa ne opetin.

• Sama täällä, vaikka eivät kyllä osaa oikeaa tai vasenta mutta "Sivu!" ja jos meinaa ne ihmiset kiinnostaa liikaa (molemmat meidän wuffeista haluis kaikilta rapsutuksia.. liian sosiaaliset elukat ;) ) niin osaavat käskyn "Ohi!" ja se pätee koiriin ja ihmisiin :) Yleensä nämä päällekävelijät älyää antaa tilaa, kerran kysyin yhdeltä että meinasitko syliin tulla :D

• Crazy Cat Lady

Liikun paljon pyörällä ja katson kyllä jo kaukaa, jos koiranpissattaja on väylällä, että mistä hänet turvallisesti ja tarpeeksi kaukaa saan ohitettua.

Mutta meillä on pururadoilla kiertokyltit koirille ja siellä hölkkään ihan mistä kohtaa vaan koiran ja kakittajan ohi. Koirat yleensä säikkyvät ihmisiä, jotka tömistävät läähättäen (huono kunto) heidän läheltään, mutta joku ihmeen vimma näillä kakittajilla on tuoda ne hauvansa sinne pururadalle?

• Crazy Cat Lady

Ja jatkan vielä, että olen tarkistanut kaupunkimme liikuntatoimelta, että kieltokyltit pururadoilla kieltävät koirat ympärivuotisesti, vaikka jotkut koiranomistajat haluavat ymmärtää kyltit niin, että ne koskevat vain talviaikaa ja hiihtolatuja.

• 11+20
        Crazy Cat Lady kirjoitti:

Ja jatkan vielä, että olen tarkistanut kaupunkimme liikuntatoimelta, että kieltokyltit pururadoilla kieltävät koirat ympärivuotisesti, vaikka jotkut koiranomistajat haluavat ymmärtää kyltit niin, että ne koskevat vain talviaikaa ja hiihtolatuja.

Kissaneiti on hyvä ja käyttää pyöräillessään myös soittokelloa jotta koiran omistaja huomaa sinut ja osaa myös varautua ja varoa.
        Ja vaikka sielä pururadalla ei saisi olla koiria, jos varsinkin tahallasi yrität "yllättää" koiran ja välttämättä haluat mennä mistä lystää niin varaudu että joku kerta pelästynyt koira käy kimppuusi. Äläkä sitten itke asiasta, kerran itse omalla käytökselläsi kerjäät sitä.

• laki6

http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2003/20030612#L4P14

Koirista järjestyslaissa

Järjestyslaki (612/2003) tuli voimaan 1.10.2003 jolloin kaupungin järjestyssääntö kumoutui.

Järjestyslaki 14 §

Koirakuri

Yleisen järjestyksen ja turvallisuuden säilymiseksi koiran omistajan tai haltijan on:

1. pidettävä koira taajamassa kytkettynä;

2. pidettävä huolta, ettei koira pääse yleiselle uimarannalle, lasten leikkipaikaksi varatulle alueelle, toriaikana torille, kuntopolulle tai muulle sen kaltaiselle juoksuradalle kytkemättömänä, yleiseen käyttöön kunnostetulle ladulle tai urheilukentälle, jollei se ole erikseen sallittua;

3. pidettävä huolta siitä, että koiran uloste ei jää ympäristöön hoidetulla alueella taajamassa.

Mitä 1 momentin 1 ja 2 kohdassa säädetään, ei koske virantoimituksessa käytettävää valtion omistamaa koiraa, vartiointitehtävässä olevaa vartijan koiraa, palvelutehtävässä olevaa koulutettua pelastuskoiraa, liikuntavammaisen avustajakoiraa eikä näkövammaisen opaskoiraa.

Mitä 1 momentin 1 kohdassa säädetään, ei koske suljettua pihaa, koirien harjoituspaikkaa eikä erityisesti osoitettua aidattua jaloittelualuetta. Koiran tulee kuitenkin näissäkin paikoissa olla omistajansa tai haltijansa valvonnassa.

Mitä 1 momentin 2 kohdassa säädetään, koskee myös kissaa. Mitä 1 momentin 1 ja 2 kohdassa säädetään, koskee myös hevosta sekä soveltuvin osin muuta koti- tai lemmikkieläintä.

• Crazy Cat Lady
        11+20 kirjoitti:

Kissaneiti on hyvä ja käyttää pyöräillessään myös soittokelloa jotta koiran omistaja huomaa sinut ja osaa myös varautua ja varoa.
        Ja vaikka sielä pururadalla ei saisi olla koiria, jos varsinkin tahallasi yrität "yllättää" koiran ja välttämättä haluat mennä mistä lystää niin varaudu että joku kerta pelästynyt koira käy kimppuusi. Äläkä sitten itke asiasta, kerran itse omalla käytökselläsi kerjäät sitä.

Mistäpä muuten päättelet, etten käytä pyörätiellä kelloa, jollen tarpeeksi etäältä pysty koiranpissattajaa kiertämään?

Jos koira puree minua pururadalla, se tulee omistajalle kalliiksi, koska koira on vieläpä alueella, jossa se ei saisi olla. Mietippä mitä tapahtuu, jos juoksija tapahtuman johdosta päätyy vaikkapa sairaseläkkeelle. Toivotaan siis, että koiranomistajalla on vakuutukset kunnossa. Eiköhän se tule itku jo koiranomistajaltakin tuossa vaiheessa. :)

Minun ei tosiaan tarvitse koiria pururadalla väistellä, eikä se aina ole mahdollistakaan, koska rata mutkittelee ja on pensaiden reunustama, jolloin koira taluttajineen tulee yllättäin eteen, tahtoi sitten "yllättää" tahi ei. Tämä on asia, joka koiranomistajan pitäisi yrittää sisäistää, mutta näyttää menenevän yli hilseen mm. 11 20:ltä.

• mitäs se sanoo?

Mistäpä muuten päättelet, etten käytä pyörätiellä kelloa, jollen tarpeeksi etäältä pysty koiranpissattajaa kiertämään?

Jos koira puree minua pururadalla, se tulee omistajalle kalliiksi, koska koira on vieläpä alueella, jossa se ei saisi olla. Mietippä mitä tapahtuu, jos juoksija tapahtuman johdosta päätyy vaikkapa sairaseläkkeelle. Toivotaan siis, että koiranomistajalla on vakuutukset kunnossa. Eiköhän se tule itku jo koiranomistajaltakin tuossa vaiheessa. :)

Minun ei tosiaan tarvitse koiria pururadalla väistellä, eikä se aina ole mahdollistakaan, koska rata mutkittelee ja on pensaiden reunustama, jolloin koira taluttajineen tulee yllättäin eteen, tahtoi sitten "yllättää" tahi ei. Tämä on asia, joka koiranomistajan pitäisi yrittää sisäistää, mutta näyttää menenevän yli hilseen mm. 11 20:ltä.

"Jos koira puree minua pururadalla, se tulee omistajalle kalliiksi, koska koira on vieläpä alueella, jossa se ei saisi olla."

Luepas tuosta järjestyslaista kohta 2.

• Ei sano sulle mitään
        mitäs se sanoo? kirjoitti:

"Jos koira puree minua pururadalla, se tulee omistajalle kalliiksi, koska koira on vieläpä alueella, jossa se ei saisi olla."

Luepas tuosta järjestyslaista kohta 2.

Heh, eihän tuollainen järhestyslaki ole mikään yleinen sääntö. Kannattaa kysyä kilpien laittajalta eli kaupungin liikuntatoimelta ovatko koirat radalla sallittuja kytkettynäkään. :D

• jkoih
        Ei sano sulle mitään kirjoitti:

Heh, eihän tuollainen järhestyslaki ole mikään yleinen sääntö. Kannattaa kysyä kilpien laittajalta eli kaupungin liikuntatoimelta ovatko koirat radalla sallittuja kytkettynäkään. :D

Laki ei ole yleinen sääntö? Kyllä laki nimenomaan menee kaiken yläpuolelle. Laki kumoaa kaupungin laittamat kyltit hyvin yksiselitteisesti. Soitapa joskus poliisit paikalle kun tällaisella kieltomerkein varustetulla pururadalla tapaat sulan maan aikaan koirakon. Poliisi voi siinä tilanteessa kertoa sinulle kumpaa noudatetaan, lakia vai lain vastaista kieltomerkkiä.

Laki kieltää ihmisen tappamisen. Mitäpä jos laittaisin omalle tontilleni kyltin, että kaikki jotka tänne tulee luvattomasti tapetaan. Tämän logiikan mukaan kieltokyltti ajaa lain ohi, ja saan ilman rangaistusta tappaa pihalleni tulijat.

• ........
        jkoih kirjoitti:

Laki ei ole yleinen sääntö? Kyllä laki nimenomaan menee kaiken yläpuolelle. Laki kumoaa kaupungin laittamat kyltit hyvin yksiselitteisesti. Soitapa joskus poliisit paikalle kun tällaisella kieltomerkein varustetulla pururadalla tapaat sulan maan aikaan koirakon. Poliisi voi siinä tilanteessa kertoa sinulle kumpaa noudatetaan, lakia vai lain vastaista kieltomerkkiä.

Laki kieltää ihmisen tappamisen. Mitäpä jos laittaisin omalle tontilleni kyltin, että kaikki jotka tänne tulee luvattomasti tapetaan. Tämän logiikan mukaan kieltokyltti ajaa lain ohi, ja saan ilman rangaistusta tappaa pihalleni tulijat.

Lakia ja järjestyssääntöjä ei kannata sotkea keskenään. Joka kaupungista löytyy omat sääntönsä ja niillä mennään.

• Niinpäniin
        ........ kirjoitti:

Lakia ja järjestyssääntöjä ei kannata sotkea keskenään. Joka kaupungista löytyy omat sääntönsä ja niillä mennään.

Järjestyslaki menee aina järjestyssäännön ohi. Lakia ei voi koskaan kiertää. Koirankieltokyltit pururadoilla ovat laittomia silloin kun ei ole tehtyjä latuja.

• vaikea tajuta?
        ........ kirjoitti:

"http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2003/20030612#L4P14

Koirista järjestyslaissa

Järjestyslaki (612/2003) tuli voimaan 1.10.2003 jolloin kaupungin järjestyssääntö kumoutui."

Mikä tuossa lauseessa on niiiiiiin vaikea ymmärtää??? Jo melkein 10 vuotta sitten muutettu, ja ihmiset (koirien vastustajat?) yhä edelleen vetoavat aataminaikaiseen sääntöön. Se oli silloin ja nyt on nyt.
        Ei todellakaan kaupungit voi tehdä omia sääntöjään, jotkaovat vastoin voimassa olevaa lakia.

• koirakoirakoira

Koiranomistaja tietävät kyllä olevansa heikoilla koska tämä on ihmisten yhteiskunta jossa koirat ovat suurennuslasin alla. Nyt asianlaita on niin, että koiranomistajat ovat valinneet lemmikkinsä luonteensa mukaan, eli ovat ihmisiä jotka jatkuvalla syötöllä haluavat kokeilla ja tunnustella ns reviirin rajoja, eli ovat koko ajan kokeilemassa mitä saa tehdä ja mitä ei, sekä millaista vastinetta saa kun tekee jotain luvatonta. Tervetuloa naapuri taas häiriköimään jos ette korpilakia pelkää.

• laki7

Tuo, että koira tuodaan pururadalle, vaikka koira siitä kärsii ts. pelkää juoksijoita, on joillekin koiranomistajille tunnusomaista käytöstä.
        Tahallaan tehdään juoksijoille kiusaa ja koiraa käytetään kiusanteon välineenä ajattelematta, mikä loppujen lopuksi olisi heidän lemmikkinsa edun mukaista. :(

• Jokusen vuosikymmen koiria ollut,mutta en ole moista ongemaa huomannut tai sellaista saanut aikaiseksi...Harvemmin noin lähelle kukaan on tullut,paitsi keskikaupungilla,kun joskus sielläkin on käväissyt koirien kanssa.
      Mutta ei siinäkään mitään,oma tehtäväni on kasvattaa ja kouluttaa koirani niin,ettei normiasioista säikähdä.
      Normilenkeillä ihan hyvin ollaan mahduttu :D ihmisten sekaan,isojen kanssa joskus ihan turhaankin isoa tilaakin tarjottu :D
      Mutta ei kirppujakaan kukaan liiskannut ole yrittänyt.
      Vanhoista pariskunnista/ihmisistä pelkkää hyvää sanottavaa.Kovasti kiinnostuneita positiivisesti ihan pääsääntöisesti,ja usein lenkillä tutustumaan halunneita on ollut tosi usein :)

Vaikea sanoa siis,miten moinen ongelma ratkaista.Ehkä kouluttamalla koira olemaan stressaamatta normiarjen asioista,tai sitten muuttamalla paikkaan,jossa vanhat ei hyöki "kimppuun"...
      Tai bodaamalla niin leveät hartijat,ettei yllä kovin lähelle koiraa.En tiedä,vaikea ongelma...

• getthef**ckoff

taitaa tosiaan olla yleinen ongelma, itekin huomannut että tungetaan todella lähelle kun on koira matkassa. nuoret etenkin, vanhat väistävät meillä päin. pidän koiran aina pois ihmisten läheltä, ojan puolella, niin ettei kenenkään tarvi pelätä ja tilaa jää reilusti ohittamiseen, silti olkapäätä hipoen pitää mennä. joku kerta vielä pukkaan olkapäällä niin että syliintulija lentää ojaan.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Näin Enter-napilla tehdään miljardi euroa - Helsingissä

"Ei se nyt niin kovin ihmeelliseltä näytä. Tavallinen nappi, musta muovinpala, joka kököttää parikymppiä maksavan mustan
      Maailman menoa
      27
      19647
    2. Minulla ei ole ketään muita

Enkä halua ketään muita kuin sinut.
      Ikävä
      76
      6640
    3. 4,5 promillee

Aika rajut lukemat joku eilen puhaltanut.
      Suomussalmi
      28
      6296
    4. Perussuomalaiset kirjoittaa vain positiivisista uutisista

Ei tarvitse palstaa paljon seurata, kun sen huomaa. Joka ainoa positiivinen uutinen Suomen taloudesta tai ylipäätään, ni
      Maailman menoa
      99
      6075
    5. Jätä minut rauhaan

En pidä sinusta. Lopeta seuraaminen. Älä tulkitse keskustelutaitoa tai ystävällisyyttä miksikään sellaiseksi mitä ne eiv
      Ikävä
      43
      5929
    6. Ben Z: "SDP ei ole ollut 50 vuoteen näin huolissaan velasta"

"– Olen ollut eduskunnassa noin 50 vuotta, eikä SDP ole koskaan ollut niin huolissaan velasta kuin nyt. Se on tietysti h
      Maailman menoa
      101
      5821
    7. Harmittaako sinua yhtään?

Tuntuuko pahalta ollenkaan?
      Ikävä
      63
      5235
    8. Voiku saisi sen sun

Rakkauden kokea. Tykkään susta niin paljon edelleen.
      Ikävä
      45
      4950
    9. Mitä luulet, miten Martina Aitolehti pärjää Erikoisjoukoissa?

Kohujulkkis, yrittäjä ja hyvinvointivalmentaja Martina Aitolehti on mukana Erikoisjoukot-realityssä. Erikoisjoukot on
      Suomalaiset julkkikset
      60
      4290
    10. Olitpa ikävän

Kylmä eilen. Miksi ihmeessä?
      Ikävä
      50
      3900
    Aihe