RYTMIHÄIRIÖITÄ

ei jaksa

Nyt kaipaan tosi paljon kohtalotovereita ja mielipiteitä! Eli olen 25-vuotias ja olen kärsinyt yli viisi vuotta rytmihäiriöistä. Yhdessä vaiheessa vointi oli niin huono, että jouduin jättämään työt ja opiskelut. Nyt olen ollut poissa työelämästä melkein vuoden. Syy masennus. Lääkärit eivät tunnu edes ottavan tosissaan oireitani ja sitä että nämä oikeasti lähes invalisoivat minut! Sydän on ultrattu ja todettu pieni läppävuoto, joka ei kuulemma pitäis aiheuttaa näitä oireita.. Pari kuukautta sitten kävin rasitus ekg:ssä jossa todettiin todella paljon kammiolisälyöntejä, väh. jokatoinen lyönti! Sykekkään ei noussut kuulemma tarpeeksi ylös vaikka poljin pyörällä niin kovaa että happi meinas loppua! Verenpaine kuulemma nousi turhan korkealle ja eikä meinannut millään laskea enään normaaleihin lukemiin. Seuraan säännöllisesti verenpainetta ja se on ihan normaali, jopa välillä turhan matala. Harrastan myös säännöllisesti liikuntaa, joten en usko että verenpaineeni/syke/rytmihäiriöt voi johtua huonosta kunnosta. Olen myös ihan normaaleissa mitoissa 178/58kg.
Kärsin päivittäin kammiolisälyönneistä, usein peräkkäisiä. Välillä tulee tykytyskohtaus. Pulssi on tosi nopea ja rytmi ihan sekasin ja heikottaa. Olen ihan väsynyt tähän! en jaksa loppuelämääni tämmöstä. Olen kadottanut elämänilonkin. Pelkään kokoajan että kuolen. En usko että sydän voi kestää tämmöistä.
Minulle on kirjotettu kolmea erillaista beetasalpaajaa, mutta tuntuu vaan pahentavan näitä oireita ja siksi en ota niitä. Syön jokapäivä omega3, b-vitamiiniä sekä magnesium kalkki-tabletteja. Onko vinkkejä millä vois tätä olo saada edes pikkasen paremmaksi?
Toivottavasti jaksatte vastailla :)

197

22947

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tutkimuksia

      Hankkiutuisit lisätutkimuksiin. Onko lääkäri tietoinen noista lisä lääkkeistäsi?
      Lääkäriltä lähete lisätutkimuksiin. Itsellä korke verenpaine ja tehty pallolaajennus.
      Oli sepelvaltimoiden varjokuvaus ja löytyi syy.
      Sinulla ei välttämättä ole tietenkään asia noin mutta suosittelen mielenrauhan takia jo lisä tutkimuksia. Ellei muuten niin yksityiselle jos kovin vaivaa mieltä.
      Ei sekään hyvä jos masentuu tuon takia kokonaan. Tsemppiä ja toimi!

    • siskonen ,,

      oletko kuinka kauan käyttänyt omegaa, sitä täytyy ainakin kk käyttää ennenkuin vaikutus alkaa tuntumaan.ei siitä ainakaan luulisi haittaa olevan.
      olen itse sitä mieltä,että aina rytmihäiriöiden takana on jokin vika.ja aikaa myöten sse muuttuu vakavaksi . yritä vaan edelleen tutkituttaa itseäsi ,jos tunnet ettei olosi ole normaali.

      • ei jaksa

        En muista olenko maininut lääkärille/lääkäreille noista lisäravinteitaista joita syön, mutta ei kai niistä haittaakaan voi olla? Omegoita olen syönyt monta vuotta, mutta valitettavasti en ole saannut niistä apua.Kävin tänään apteekista ostamassa Q10, koska luin jostakin, että siitä voisi olla apua näihin oireisiin. Kokemuksia? Q10 suositellaan iäkkäimmille, mutta kai sitä nuorempikin voi syödä? Kysyin asiaa apteekissa ja farmaseutti oli ainakin sitä mieltä että voi, mutta ainoastaan kuureina. Mitäköhän haittaa siitä voi olla jos tämän ikäisenä syö niitä?
        Olen myös samaa mieltä, että ei tämä normaalia voi olla. Mutta koska ultrassa ei löytynyt mitään suurempaa vikaa ni lääkärit eivät jaksa enempää ottaa vakavissaan ongelmaani. Mutta voiko sydän ultra paljastaa koko sydämmen tilanteen?Tuntuu, että pitää odotella että saa jonkun sydänkohtauksen ennen kun oireet otetaan vakivissaan :(


      • paras apu
        ei jaksa kirjoitti:

        En muista olenko maininut lääkärille/lääkäreille noista lisäravinteitaista joita syön, mutta ei kai niistä haittaakaan voi olla? Omegoita olen syönyt monta vuotta, mutta valitettavasti en ole saannut niistä apua.Kävin tänään apteekista ostamassa Q10, koska luin jostakin, että siitä voisi olla apua näihin oireisiin. Kokemuksia? Q10 suositellaan iäkkäimmille, mutta kai sitä nuorempikin voi syödä? Kysyin asiaa apteekissa ja farmaseutti oli ainakin sitä mieltä että voi, mutta ainoastaan kuureina. Mitäköhän haittaa siitä voi olla jos tämän ikäisenä syö niitä?
        Olen myös samaa mieltä, että ei tämä normaalia voi olla. Mutta koska ultrassa ei löytynyt mitään suurempaa vikaa ni lääkärit eivät jaksa enempää ottaa vakavissaan ongelmaani. Mutta voiko sydän ultra paljastaa koko sydämmen tilanteen?Tuntuu, että pitää odotella että saa jonkun sydänkohtauksen ennen kun oireet otetaan vakivissaan :(

        Lisäravinteet on tulleet kansalaisille jonkunlaiseksi ylihengellisyydeksi. Lopettakaa jo! Tavallinen monipuolinen ruokailu estää sydäoireilut useimmilla kokonaan.

        Minä olen jo useamman vuoden ajan seuraillut sivusta, kun ihmiset kamppailee erilaisten oireilujen kanssa, syötyään lisäravinteita. Kalanmaksaöljyt erityisesti suurennuslasin alle. Katelkaa netisstäkin löytyviä dokumentteja siitä, mitä ne todellisuudessa on ja mistä ne tulee.


      • E-epa_kalaöljy
        paras apu kirjoitti:

        Lisäravinteet on tulleet kansalaisille jonkunlaiseksi ylihengellisyydeksi. Lopettakaa jo! Tavallinen monipuolinen ruokailu estää sydäoireilut useimmilla kokonaan.

        Minä olen jo useamman vuoden ajan seuraillut sivusta, kun ihmiset kamppailee erilaisten oireilujen kanssa, syötyään lisäravinteita. Kalanmaksaöljyt erityisesti suurennuslasin alle. Katelkaa netisstäkin löytyviä dokumentteja siitä, mitä ne todellisuudessa on ja mistä ne tulee.

        Vai kalanmaksaöljyt...
        Kiitti, se valaisikin jo sinun tietämystäsi asioista


      • Anonyymi

        Lactoseven maitohappobakteerit auttoivat minua. Runsaan viikon niitä nautin, niin lisälyönnit loppuivat.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lactoseven maitohappobakteerit auttoivat minua. Runsaan viikon niitä nautin, niin lisälyönnit loppuivat.

        Täytyypä kokeilla.


      • Anonyymi
        paras apu kirjoitti:

        Lisäravinteet on tulleet kansalaisille jonkunlaiseksi ylihengellisyydeksi. Lopettakaa jo! Tavallinen monipuolinen ruokailu estää sydäoireilut useimmilla kokonaan.

        Minä olen jo useamman vuoden ajan seuraillut sivusta, kun ihmiset kamppailee erilaisten oireilujen kanssa, syötyään lisäravinteita. Kalanmaksaöljyt erityisesti suurennuslasin alle. Katelkaa netisstäkin löytyviä dokumentteja siitä, mitä ne todellisuudessa on ja mistä ne tulee.

        Lisäravinteet, varsinkin berberiini, B ja C vitamiini ja magnesium ehkäisevät tehokkaasti eteisvärinää ja muitakin rytmihäiriöitä. Koettu on.


    • --ansku--

      Annan sulle paljon sympatiaa ei jaksa..meinaan itse olen 43 ja nyt oon kärsiny reilu vuoden ihan oudoista oireista varsinkin sydämem rytmäreistä..mulla liittyy vielä kovia kipuja ja hapenpuutteen tunnetta..huimausta ja tuntuu välis että taju lähtee..on tehty holtterii jossa todettiin runsaasti kammiolisäreitä..ja ihan ultrattu ja tehtiinpä jopa sepelvaltimoiden varjoaine kuvaus..ei mitään poikkeavaa...aina kuulemma vaarattomii...pikkasen alkaa epäilyttään..ja mulla sama..eli beetasalpaajat pahentavat oireitani..ny menee bisoprolol joka tehny jos jonkin moista tuntemusta pumppuuni..että ottaa päähän...

    • äksä

      kalaöljy ohentaa verta ja helpottaa usein rintakipuihin ,jos on riski hyytymille

    • Tykytyky

      Oletko kokeillut magnesiumjauhetta? Minä selätin vuosia jatkuneet tykytyskohtaukset sillä. Magnesiumpillerit eivät tehonneet.

      • Anonyymi

        Olen vuosikaudet syönyt magnesiumia ja kala maksaa. Ei ole auttanut rytmihäiriöihin


    • ei jaksa

      En ole kuullutkaa magnesiumjauheesta. Kiitos vinkistä! pitääkin kokeilla.

    • jupaj

      Käy vielä kardiologilla ja kysy olisiko katetriablaatio mahdollinen tapauksessasi.

      • ei jaksa

        Viimeksi kysyin katetriablaatiosta, tosin ei ollut kardiologi vaan yleislääkäri.. Hän sanoi että minulle toimenpide olisi hyödytön koska rytmihäiriöni eivät tule sieltä. Onko jollain tietoa mitä mahtaa tarkoittaa??eli siis lisälyönnit voi siis tulla eripaikoista, vai?


    • jupaj

      Tosiaan ei se toimenpide aina kaikille sovellu mutta luulisi, että joku kardiologi voisi vielä tarkemmin tutkia tilannettasi. Täytyisi tähän joku lääke keksiä.

    • busybee1

      Beetasalpaajat ei auta jos et niitä ota ja ensi alkuun voivat pahentaa oiretuntemuksia.
      Kalaöljyjä tai omegoita ei yksikään kardiologi suosittele kasvavan vuotoriskin takia jos on epäilyä esim.sepelvaltimotaudista tms mahdollisesti revaskularisaatiota vaativasta sairaudesta.
      Rytmihäiriötuntemuksia yms tuntemuksia tulee myös jatkuvasta oman kehonsa seuraamisesta ja ns kuolemanpelko lisää kuviteltuja oireita myös.Kuviteltuja siksi,että ultraus olisi kyllä paljastanut mahdollisen "oikean ongelman" mutta ns tuntemuksiahan ei näe millään laitteella.

      • höpö höpö

        "Kuviteltuja siksi,että ultraus olisi kyllä paljastanut mahdollisen "oikean ongelman" mutta ns tuntemuksiahan ei näe millään laitteella. "




        Sydämen ultra ei paljasta johtumishäiriöitä tai muuta sydämen sähköistä toimintaa.


    • ei jaksa

      Olen kokeillut syödä säännöllisesti beetasalpaajia. Olen kokeillut jopa montaa eri merkkiä, mutta kaikki ovat vaan pahentaneet rytmihäiriöitä. Valitettvasti beetasalpaajat eivät sovi kaikille :(. Lisäksi minulla on hieman alhainen verenpaine ja beetasalpaajat laskee sitä entisestään, joka on myös yksi syy miksi en voi niitä syödä.

      • minä vaan

        Joko olet kokeillut sitä Q10 tuotetta? auttoiko vai lisäsikö rytmäreitä? sisareni kokeili kyseistä tuotetta ja hänelle ei sopinut, sydän alkoi paukuttaa vauhdilla. on kyllä myös kaksi lääkettä rytmihäiriöihin, joita hänellä on ollut kymmeniä vuosia.Voi silti sopia sinulle.Hän on jo 6-kymppinen. On tehty laajat tutkimukset, rasitus-ekg, ultrattu ja jokin isotooppitutkimus.mitään vikaa ei löytynyt. Suvussamme paljon sydäntauteja. Sinuna vaatisin lisää tutkimuksia, koska jos ei kerta mitään vikaa löydy¨, on paljon helpompi kestää oireilut ja voi myös löytyä jokin lääke, joka sopii juuri sinulle. Varaa aika yksityiselle cardiologille, ota mukaan tiedot jo tehdyistä tutkimuksista sekä reseptit joita olet saanut.


    • exembolikkko

      marevan paras lääke sydän ongelmiin.
      ei vaan helposti anneta
      omakokemukseni on ,että sitä voisi kyllä kokeilla vaikka puolivuotta ei siitä mitään haittaakaan olisi

      • äitini söi

        marevan on verebohennuslääke-rotanmyrkky--ei sydän lääke.estää mahdollisesti tukosten syntymistä jos eteisvärinä päällä.


      • e x embolikko
        äitini söi kirjoitti:

        marevan on verebohennuslääke-rotanmyrkky--ei sydän lääke.estää mahdollisesti tukosten syntymistä jos eteisvärinä päällä.

        eiköhän ne tukokset just sit värinää aiheuta

        kyllä hyvin moni rytmihäiriöpotilas käyttää marevania.

        puolisollanikin oli pahoja rytmihäiriöitä eikä saanut apua niihin . sähköistä siirtoakin jo tehtiin
        2vuotta käskin hänen pyytää marevania ,mutt ei oikeen uskaltanu ,
        syksyllä viimein sai pyydettäessä kokeilla jos olisi apua.
        nyt 3 kuukauteen ei ole ollut yhtään lisäreitä.


      • tarkasta..
        e x embolikko kirjoitti:

        eiköhän ne tukokset just sit värinää aiheuta

        kyllä hyvin moni rytmihäiriöpotilas käyttää marevania.

        puolisollanikin oli pahoja rytmihäiriöitä eikä saanut apua niihin . sähköistä siirtoakin jo tehtiin
        2vuotta käskin hänen pyytää marevania ,mutt ei oikeen uskaltanu ,
        syksyllä viimein sai pyydettäessä kokeilla jos olisi apua.
        nyt 3 kuukauteen ei ole ollut yhtään lisäreitä.

        EI vaan eteisvärinä voi aiheuttaa ja pitkään ollessa aiheuttaa tukoksia eteisessä koska se veri jää sinne "väreileen", tämä tukos taas voi aiheuttaa aivohalvauksen.


    • SVT11

      Mene ihmeessä kardiologille, vaivasi syyt eivät selviä täällä!!

      • takkutaky

        Juurikin, mene kardiologille. Täällä näkyy olevan ihan pimeitä kommentteja, kuten tuo marevan, sehän ei todellakaan ole mikään sydänlääke. Se mikä auttaa yhdellä, ei välttämättä auta toisella.

        Itselläni ollu lisäreitä vuosia, mutta sitten ne pahenivat rajusti. Itsekin epäilin ensin että stressaan vaivat itselleni. Yksi lääkärikin oli sitä mieltä että vika kovien välissä,ei edes kuunnellut sydäntä. Kun olo oli kuitenkin todella huono, etsin uuden lääkärin, joka oli ehdottomasti sitä mieltä että lisärit pitää nyt tutkia. Holterissa oli yli 20 000 lisäriä, joten lisäselvittely oli todellakin tarpeen. Stressi tietysti pahentaa tilannetta, mutta ei sen sentäään pitäisi niin pahasti rytmiä sekoittaa.

        Tilanne paheni aika nopeastii: holterissa VT pyrähdyksiä oli muutama, mutta pari kuukautta myöhemmin mentiinkin jo piipaa autolla keskussairaalaan kun pyrähdyksiä tuli jatkuvasti. Betasalpaaja oli ihan tyhjän kanssa, eikä verpamil auttanut riittävästi.

        Ablaatio takana, ja näytti ensin auttavan jonkin verran, sitten VT pyrähdykset palasi, ja taas sairaalaan. Nyt Tambocor aloitettu ja lisärit poissa. Mitä tapahtuu jatkossa, jää nähtäväksi.

        Ja mun sydän on siis ihan terve. Ei mitään sellaista rakenteellista ongelmaa joka voisi lisärit aiheuttaa. Myös sepelvaltimot on puhtaat. Olen muutenkin kaikin puolin terve ja hyväkuntoinen, mutta nuo lisärit tekivät elämästä tuskallisen, ei niiden kanssa voi elää.

        Vaikka lisärit olisi todettu "vaarattomiksi" niin kyllä sillä on merkitystä miten ne vaikuttaa elämänlaatuun. Jos ne häiritsee kohtuuttomasti, jotakin pitäisi tehdä.

        Jos lääke ei tunnu auttavan, niin sitten pitää mennä lääkäriin keskustelemaan vaihtoehdoista, niitä kuitenkin on. Älä jää kotiin tuskailemaan koska se ei tilannetta paranna.


    • katariina

      Täällä olisi kans 22v nainen. Itselläni on silloin tällöin sydämentykytyksiä siis sillai että se menee ihan tahdissa mutta siis esim yli 100 leposyke tai se vaan villiintyy. Monesti se tykytys tila on tullut aamuisin kun olen nopeasti nostanut esim sukkaa lattialta ja noussut ylös. Tällöin on tykytys jääny päälle. Samoin pelatessani sulkapalloa tai liian äkillistä liikettä tehnyt salilla niin sama juttu. Yleensä menee ohi 5-10 minuutissa mutta muutaman kerran kestänyt pidempää. Sain Propral nimisiä lääkkeitä tähän kun kohtaus iskee. Lääkärit ovat aina sanoneet että minullaon ylivilkas sydän mutta ei se minusta mikään diagnoosi ole. Kerran on ollut sellainen häiriö jolloin sydän löi 60 100 70 120 yms.. ihan sekaisin. Tähänkin lääkärit ekg jälkeen sanoivat vaan että mene kotiin. Nyt viime aikoina on alkanut asia mietityttämään ja käyn varmaan lääkärissä, koska olisi tässä suunnitteilla jossain vaiheessa perheenlisäystä ja olisi kiva tietää miten se voi vaikuttaa raskaanaoloon??. Harrastan kuitenkin salilla käyntiä 2-3krt vkssa ja kerran vkssa ratsastusta ja oon ihan normaaleissa mitoissa 172cm/55kg. Neuvoja?? Kiitos:)

      • ei jaksa

        Kun nyt sais vaan jostai voimia taas lähtee kardiologille ja koittaa jos sitä VIHDOIN sais apua tähän. Alkaa vaa turhauttaa ku olen käynyt jo aika monella eri lääkärillä ja kardiologilla ja kukaan ei ota minua tosissaan :(. Viimeksi tyrkytettiin vaan ahdistusta lievittäviä lääkkeitä. Tämä käytäntö taitaa olla aika yleistä, niin ne lekurit itse pääsee helpommalla. Sydänoireet laitettiin masennuksen piikkiin ja vaikka kuinka yritin vakuutella et en pysty elää näin, ni apua en saannu. Pitäis vaa koittaa rauhottuu ja oppii elää näittenkaa. Just!! Ei toivookaa et voisin palata tässä tilanteessa työelämään tai opiskelee. Olen henkisesti sekä fyysisesti ihan loppu. On useita öitä ku en saa yhtää nukuttuakaa ku sydän lyö miten sattuu :(.
        Mua kans pelottaa et uskaltaako sitä ees koskaan harkita perheenlisäystä ku oon kuullu et monella on pahentunu tai alkanu tykyttelyt ja muljahtelut raskauden aikana/jälkeen. Nyt jo nii vaikeeta elää näitten oireidenkaa.


      • Metsämies1
        ei jaksa kirjoitti:

        Kun nyt sais vaan jostai voimia taas lähtee kardiologille ja koittaa jos sitä VIHDOIN sais apua tähän. Alkaa vaa turhauttaa ku olen käynyt jo aika monella eri lääkärillä ja kardiologilla ja kukaan ei ota minua tosissaan :(. Viimeksi tyrkytettiin vaan ahdistusta lievittäviä lääkkeitä. Tämä käytäntö taitaa olla aika yleistä, niin ne lekurit itse pääsee helpommalla. Sydänoireet laitettiin masennuksen piikkiin ja vaikka kuinka yritin vakuutella et en pysty elää näin, ni apua en saannu. Pitäis vaa koittaa rauhottuu ja oppii elää näittenkaa. Just!! Ei toivookaa et voisin palata tässä tilanteessa työelämään tai opiskelee. Olen henkisesti sekä fyysisesti ihan loppu. On useita öitä ku en saa yhtää nukuttuakaa ku sydän lyö miten sattuu :(.
        Mua kans pelottaa et uskaltaako sitä ees koskaan harkita perheenlisäystä ku oon kuullu et monella on pahentunu tai alkanu tykyttelyt ja muljahtelut raskauden aikana/jälkeen. Nyt jo nii vaikeeta elää näitten oireidenkaa.

        Kyllä rytmihäiriöt pelottavata ja masentavat, vaikka lääkärit sanovat ettei niistä yleensä tarvitse välittää...

        Mulla on "ei jaksa" kanssa hyvin samantyyppinen ongelma, eli kammiolisälöynnit. Tilanne tuli päälle muutama viikko sitten aivan yllättäen. Tai koko episodi lähti liikkeelle viikolla 50/2012. Työmatkalla taisin kylmettää itseni ja niska ja hartiaseutu meni tosi jumiin, piti hakea tk:sta sirdaludia ja käydä hierojalla... samalla todettiin korkea verenpaine n. 110/180. Verenpaine on ollut aikaisemmin normaali ja lääkäri epäili kivun nostavan paineita hetkellisesti.

        Verenpainetta seurattiin kotimittauksin ja niissä esiintyi suurta vaihtelua, esim, tunnin välein tehdyt mittaukset saattoivat osoittaa hyvin alhaisia painelukemia (70/110) ja taas (100/170). Mittaustilanteet olivat samanlaisia. Tämä paineiden vaihtelu toistui jatkuvasti ja sama todettiin myös lääkärin vastaanotolla.

        Sitten viikolla 2 alkoivat jatkuvat lisälyönnit, keskimäärin joka viides lyönti on lisälyönti, joskus joka toinen lyönti ja taas muutamia minuutti taukoa. Rytmihäiriöt pahenevat levossa.

        Säikähdin jatkuvaa rytmihäiriötä ja pääsin monien vaiheiden jälkeen seurantaan keskussairaalaan. Tutkimuksissa kaikki tehdyt verikokeet olivat normaaleja. Mutta kammioperäisiä lisälyöntejä on jatkuvasti, varsinkin silloin kun menee pitkälleen maata. Sydän tuntuu käyvän ihan epätahtiin ja vaiva jatkuu vähintään 1/2 tuntia- yleensä 3h kerrallaan (kun on pitkällään). Sitten, kun nousee ylös ja tekee jotain kevyttä askaretta, rytmihäiriöt eivät tunnu tai niitä ei ole... mutta heti kun pulssi rauhoittuu alkaa nämä kammioperäiset lisälyönnit.

        Lääkkeeksi sain emconcorde 5 mg. Verenpaineet laskivat heti normaalille tasolle ja rytmihäiriöt pehmenivät hieman, mutta eivät poistuneet.

        Tuntuu raskaalta, kun vaiva alkoi yhtä-äkkiä ja sitä miettii, että mikä se alkuperäinen syy tähän vaivaan sitten mahtaa olla?

        Oon 48 v mies/normimitoissa/urheilua harrastava... mutta nyt pysty lähteä lenkille :(
        - ehkä ei kovin mielellään töihinkään


      • takkutaky
        ei jaksa kirjoitti:

        Kun nyt sais vaan jostai voimia taas lähtee kardiologille ja koittaa jos sitä VIHDOIN sais apua tähän. Alkaa vaa turhauttaa ku olen käynyt jo aika monella eri lääkärillä ja kardiologilla ja kukaan ei ota minua tosissaan :(. Viimeksi tyrkytettiin vaan ahdistusta lievittäviä lääkkeitä. Tämä käytäntö taitaa olla aika yleistä, niin ne lekurit itse pääsee helpommalla. Sydänoireet laitettiin masennuksen piikkiin ja vaikka kuinka yritin vakuutella et en pysty elää näin, ni apua en saannu. Pitäis vaa koittaa rauhottuu ja oppii elää näittenkaa. Just!! Ei toivookaa et voisin palata tässä tilanteessa työelämään tai opiskelee. Olen henkisesti sekä fyysisesti ihan loppu. On useita öitä ku en saa yhtää nukuttuakaa ku sydän lyö miten sattuu :(.
        Mua kans pelottaa et uskaltaako sitä ees koskaan harkita perheenlisäystä ku oon kuullu et monella on pahentunu tai alkanu tykyttelyt ja muljahtelut raskauden aikana/jälkeen. Nyt jo nii vaikeeta elää näitten oireidenkaa.

        Tää on ihan epävirallista....tulee mieleen että onko noi lisärit erityisesti pitkien ja laihojen naisten ongelma? 172/55 ja 178/58 on parilla lukema, itse olen ollut parikymppisenä 174/55. Nyt painoa on reilusti enemmän, ei tosin ylipainoa vieläkään. Lisäreitä on varmaan ollut vähän jo nuorempana, en niitä vaan silloin tunnistanut. Iän myötä tilanne on pahentunut.


      • eteisvärinäläinen
        ei jaksa kirjoitti:

        Kun nyt sais vaan jostai voimia taas lähtee kardiologille ja koittaa jos sitä VIHDOIN sais apua tähän. Alkaa vaa turhauttaa ku olen käynyt jo aika monella eri lääkärillä ja kardiologilla ja kukaan ei ota minua tosissaan :(. Viimeksi tyrkytettiin vaan ahdistusta lievittäviä lääkkeitä. Tämä käytäntö taitaa olla aika yleistä, niin ne lekurit itse pääsee helpommalla. Sydänoireet laitettiin masennuksen piikkiin ja vaikka kuinka yritin vakuutella et en pysty elää näin, ni apua en saannu. Pitäis vaa koittaa rauhottuu ja oppii elää näittenkaa. Just!! Ei toivookaa et voisin palata tässä tilanteessa työelämään tai opiskelee. Olen henkisesti sekä fyysisesti ihan loppu. On useita öitä ku en saa yhtää nukuttuakaa ku sydän lyö miten sattuu :(.
        Mua kans pelottaa et uskaltaako sitä ees koskaan harkita perheenlisäystä ku oon kuullu et monella on pahentunu tai alkanu tykyttelyt ja muljahtelut raskauden aikana/jälkeen. Nyt jo nii vaikeeta elää näitten oireidenkaa.

        Mulle kans annettu diapam resepti rytmihäiriöihin.resepti edelleen käyttämättä enkä aio käyttää.tapahtui just päivystyksessä.sittemmin ongelmat selvitetty kardiologilla.sanoin että saahan noita kirjoittaa mutta en aio niitä syödä.


      • Anonyymi

        Et saa tarpeeksi lämpimiä aterioita. Syö kunnolla ja nosta painoasi. Pidä lomaa treenistä ja lepää. Ravinnon puute ja siitä häiriöt elektrolyyteissä.


      • Anonyymi
        ei jaksa kirjoitti:

        Kun nyt sais vaan jostai voimia taas lähtee kardiologille ja koittaa jos sitä VIHDOIN sais apua tähän. Alkaa vaa turhauttaa ku olen käynyt jo aika monella eri lääkärillä ja kardiologilla ja kukaan ei ota minua tosissaan :(. Viimeksi tyrkytettiin vaan ahdistusta lievittäviä lääkkeitä. Tämä käytäntö taitaa olla aika yleistä, niin ne lekurit itse pääsee helpommalla. Sydänoireet laitettiin masennuksen piikkiin ja vaikka kuinka yritin vakuutella et en pysty elää näin, ni apua en saannu. Pitäis vaa koittaa rauhottuu ja oppii elää näittenkaa. Just!! Ei toivookaa et voisin palata tässä tilanteessa työelämään tai opiskelee. Olen henkisesti sekä fyysisesti ihan loppu. On useita öitä ku en saa yhtää nukuttuakaa ku sydän lyö miten sattuu :(.
        Mua kans pelottaa et uskaltaako sitä ees koskaan harkita perheenlisäystä ku oon kuullu et monella on pahentunu tai alkanu tykyttelyt ja muljahtelut raskauden aikana/jälkeen. Nyt jo nii vaikeeta elää näitten oireidenkaa.

        Ymmärrän sinua ihan täysin. Itsekin olen ihan henkisesti loppu. Ikä on jo 65 mutta ei se pitäisi olla este elää täyspainoista elämää. Niin monta yötä kun olen valvonut istuaalta kun maate ei voi mennä. Kukaan ei ymmärrä tätä jolla ei itse ole tätä.


    • metsämies1

      Niin onko sulla ei jaksa, jokin sellainen harrastus tai tilanne joka saa rytmihäiriöt loppumaan?
      - huomaan, että mulla on auttanut jokin mielenkiintoinen aihe.. ikäänkuin keskittyy johonkin muuhun ja rytmihäiriöt loppuu hetkeksi :)

      • paras apu taas

        Stressaava elämäntilanne pahentaa. Minä sain rytmihäiriöt kun valvoin pienen vauvani kanssa monta viikkoa, kun ei suostunut nukkumaan.
        Tilanne rauhoittui kun aloitti nukkumiset. Rytmihäiriötkin loppuivat.


      • metsämies1
        paras apu taas kirjoitti:

        Stressaava elämäntilanne pahentaa. Minä sain rytmihäiriöt kun valvoin pienen vauvani kanssa monta viikkoa, kun ei suostunut nukkumaan.
        Tilanne rauhoittui kun aloitti nukkumiset. Rytmihäiriötkin loppuivat.

        Moi paras apu, oliko sulla rytmihäiriön tyyppi diagnosoitu?


      • paras apu taas
        metsämies1 kirjoitti:

        Moi paras apu, oliko sulla rytmihäiriön tyyppi diagnosoitu?

        Oli diagn....ylirasitus


    • Sydämen marja

      Suosittelen jotain orapihlajaa sisältävää tuotetta, esimerkiksi Kardio Stabil. Orapihlaja on jo keskiajalla käytetty torjumaan sydänongelmia.

      • Anonyymi

        Vogelin orapihlajatipat iltaisin on auttanut lisälyönteihini.


    • ei jaksa

      Metsämies1 kyseli onko minulla harrastusta. Kyllä on, käyn kuntosalilla ja n. kerran viikossa jossain ryhmäliikuntatunnilla. Olen kyllä huomannut että siitä on hieman apua, sekä henkisesti että fyysisesti. Joskus rytmihäiriöt ovat myös alkaneet kesken treenin, onneksi yleensä lakkaavat kuitenkin kun jatkaa vaa ja koittaa olla piittaamatta. Nyt vaan ollu niin masentunuolo et en oo halunu lähteä salille ihmisten ilmoille.
      Minäkin olen huomanut että oireet pahenevat jos en ole nukkunut hyvin. Mutta kun juuri sydänoireden takia(jotka yleensä ovat pahimmillaan illalla ja öisin) en saa oikein nukuttua. Joskus turvaudun unilääkkeisiin, että saisi ees välillä nukuttua paremmin.

    • Hoitaja jolla SVT

      " Ei jaksa", sinun rytmihäiriösi pitäisi saada filmille, eli nopeasti lähimpään hoitopaikkaan tai sitten ambulanssiin.

    • ei jaksa

      Pakko tulla kertomaan eilisen yön kohtauksesta, jospa joku osaisi kertoa mikä on tai kokennu samanlaista. Ensinnäkin koko päivän tuli taas kammioekstroja, enimmäkseen yksittäisiä. Illalla nukkumaan mennessä sydän sit sekos kokonaan. Kokeilin rytmin ranteestani. Pulsii löi ihan miten sattu, ihan epätasasesti pitkän ajan. Aluks tuli monia peräkkäisiä kammiolyötejä ja yhtäkkiä sydän alko takoo ihan vimmatusti ja jatku sit hetken nii et tuli pelkkii kammiolisäreitä ja sit taas pulssi löi tosi nopeeta, tätä siis jatku jonkun aikaa, kunnes sit enää tuli yksittäisiä kammioekstroja, minuutissa ehkä joku 20-30. Voisko kyse olla vaa varattomasta tykytyskohtauksesta? Onko jolalin aavistusta mistä oli kyse? On kyllä ollu joskus aikasemminkin samantyylinen kohtaus, ja elossa tässä kyl viel ollaan.. P.s. Lopetin nyt omega3 syömisen. Luin että läppävuodon takia vois pahentaa lisälyöntejä. No kokeillaan.

      • paras apu

        Hyvä kun lopetit omega3. Yleensä kestää pari viikkoa ennenkuin alkaa pikkuisen näkemään muutosta, mutta voi mennä kaksi kuukauttakin. Syö tavallista ruokaa, ja monipuolisesti, mutta säännöllisesti. Mitä muita lisäkkeitä syöt?

        Yritä ruokaostoja tehdessäsi miettiä, mitä ruokaa sinun tekee mieli. Sellaista minkä sen ostoskierroksen aikana keräät koriisi, seuraavia ruokailuja vasten, yleensä keho tarvitsee. Jos otat noita ylimääräisiä vitamiiniuvalmisteita, sekoittavat ne tavalliset ruokatuntemukset ja ei enää tiedä, mitä tekee mieli. Keho ei siis kerro selvästi, mitä ruokaa se haluaa, koska se sekoaa. Pyri myös laittamaan ruokasi hyvistä raaka-aineista ja vältä puolivalmista ruokaa.

        Kuuntele samoin, miten paljon kehosi oikeasti tarvitsee liikuntaa. Normaali puolen tunnin reipas kävely pari kertaa viikossa, raittiissa ilmassa voisi välillä tehdä hyvää, sellaisen salillakäynnin sijaan. Opi tuntemaan kehosi, niin voit hyvin. Jooga on viimeisin harrastuskärpänen. Vaihda siihen välillä, jos tarvii lähteä jonnekin treenaamaan. Jos haluat olla vaan ulkona tapaamassa ystäviä, mene tanssimaan. Kursseilla on hyvä alkaa.


      • metsämies1
        paras apu kirjoitti:

        Hyvä kun lopetit omega3. Yleensä kestää pari viikkoa ennenkuin alkaa pikkuisen näkemään muutosta, mutta voi mennä kaksi kuukauttakin. Syö tavallista ruokaa, ja monipuolisesti, mutta säännöllisesti. Mitä muita lisäkkeitä syöt?

        Yritä ruokaostoja tehdessäsi miettiä, mitä ruokaa sinun tekee mieli. Sellaista minkä sen ostoskierroksen aikana keräät koriisi, seuraavia ruokailuja vasten, yleensä keho tarvitsee. Jos otat noita ylimääräisiä vitamiiniuvalmisteita, sekoittavat ne tavalliset ruokatuntemukset ja ei enää tiedä, mitä tekee mieli. Keho ei siis kerro selvästi, mitä ruokaa se haluaa, koska se sekoaa. Pyri myös laittamaan ruokasi hyvistä raaka-aineista ja vältä puolivalmista ruokaa.

        Kuuntele samoin, miten paljon kehosi oikeasti tarvitsee liikuntaa. Normaali puolen tunnin reipas kävely pari kertaa viikossa, raittiissa ilmassa voisi välillä tehdä hyvää, sellaisen salillakäynnin sijaan. Opi tuntemaan kehosi, niin voit hyvin. Jooga on viimeisin harrastuskärpänen. Vaihda siihen välillä, jos tarvii lähteä jonnekin treenaamaan. Jos haluat olla vaan ulkona tapaamassa ystäviä, mene tanssimaan. Kursseilla on hyvä alkaa.

        Moi!
        Kävin kardiologilla... sydämen rakenteessa ei poikkeavaa ;)
        - ostin muutama päivä sitten jauhemaista magnesiumia (sekoitetaan veteen), ja join annoksen. Niin tunnin päästä puolet rytmihäiriöistä katosi, eivätkä ole ainakaan vielä palanneet. Olen aikaisemmin syönyt magnesiumia tabletteina, mutta eivät ehkä imeydy kunnolla?

        Lainaus; Ensinnäkin koko päivän tuli taas kammioekstroja, enimmäkseen yksittäisiä. Illalla nukkumaan mennessä sydän sit sekos kokonaan. Kokeilin rytmin ranteestani. Pulsii löi ihan miten sattu, ihan epätasasesti pitkän ajan...

        - juuri samat tuntemukset ovat olleet minullakin, paitsi sen verran eroa, ettei oma pulssini noussut 75 krt/min korkeammalle.

        - rytmihäiriöt voivat saada ärsykkeen mistä vain, jossakin toisessa viestiketjussa kirjoitettiin, että käsien nostaminen ylos laukaisee rytmihäiriön...

        Kilpirauhasen häiriöt lisäävät rytmihäiriöitä http://keskustelu.plaza.fi/ellit/perhe/vauvan-hoito/1759226/paivittaiset-rytmihairiot/

        kaikkia keinoja kannatta kokeilla
        - selän, pallealihasten ja rintarangan lihasten hierontaa
        - lisäravinteita (berberin, magnesium, b-vitamiinit). Esim. krooninen stressi vähentää magnesiumia kehossa (vaikka veriarvot olisivat kohdallaan, ei se tarkoita sitä, että lihaksissa pitoisuudet ovat riittäviä)
        ilmeisesti ei jaksa olet käynyt kardiologilla?


      • Anonyymi

        Tuossa tilanteessa soittaisin kyllä ambulanssi paikalle. Kaksi kertaa olen joutunut soittamaan kun sydän ei rauhoittunut. Pikku hiljaa tilanne rauhoittui kun ensiapu oli täällä. Tutkimusten jälkeen pyydettiin menemään terveyskeskukseen.


    • ei jaksa

      Kiitos vastauksistanne

    • metsämies1

      Moi!
      Magnesiumijauhetta saa luontaistuotekaupoista ja apteekista, esim. magnesium Diasporal jauhe 300 mg

      Holtterista sain seuraavia tuloksia: kammiolisälyöntejä noin 2000 kpl/vrk. Lisälyönnit tulevat pääosin yhdestä sinussolmukkeesta.

      Aioin mennä tohtori tolosen opeilla eteenpäin...http://www.tritolonen.fi/index.php?page=news&id=241

      toi emconcorde rytmihäiriölääke tuntuu tekevän sitä, että vähentää rytmihäiriöitä, mutta niitä tulee sitten kipeinä lisälyönteinä... kardiologi sanoi, ettei tarvitse/kannata nitä käyttää

      jaksamista itse kullekin näiden vaivojen kanssa:)

    • jk.....

      tässä kirjoitus jonka aloitin liikunta puolelle, juoksu osastolle mulla kanssa jo 2009 asti ollut ongelmia, ei kovin pahoja mutta kuiteskin

      ja mitä enmmän rasitat, sen helpommi rytmi on väärä. Sen näyttää aina verenpainemittarikin. EKG käyty taas, ei hälyyttävää. Olo on väsynyt, suuta kuivaa muuten ok. Lääkäri sanoi aikaisemmasta filmistä, että kammion palautuminen on vähän hitaampaa, mutta ei mitään vaarallista. Voisiko johtua aikaisimmista kovista liikunnallisista suorituksista, eli sydän vahvistunut kun olen aika paljon elämäni aikana rehkinyt ? Pari kertaa meinannut pyörtyä, heikotti aika kovaa. Sydän ultra tehty 09 eikä ollut ongelmaa. Kaikki nämä ongelmat alko, kun juoksin 400m täysillä. Viimeset 100 metriä tuli, rintaan pakotti, huippas, silmissä sumeni ja tuntu että kuolema tulee. Sen jälkeen tuli rytmihäiriöt. Kärsin korkeasta verenpaineesta myös..Ollut lapsesta asti. Lääke on. Minulla todettiin astma, eli harrastin liikuntaa useita vuosia ilman lääkettä, eli ns vajaalla hapella mentiin. Sekin voi olla taustalla tähän ongelmaan. Nyt auttaa lääke. Astma diagnosoitiin.

      Mitä mieltä, kannattaako urheilla kun vaivaa on ? Tuntuu että kun ei urheile, ei ongelmia silloin mutta kun rupeaa kuntoilemaan ja liikkumaan alkaa aina nämä. onko kokemuksia ?

    • Annuli

      Hei,
      Luontaistuotteita ja lisäravinteita ei kannata syödä kun sydänoireita. Liika kalsium voi olla jopa vaarallista tiettyjen sydänsairauksien yhteydessä. Kardiologille nyt perusteellisiin lisätutkimuksiin esim. sydämen ultrakuvaus, magneettikuvaus tms. Olet nuori ja mitä nuorempi potilas, sitä vakavammin sydänoireet otetaan. Tykytyskohtaukset pitää ottaa vakavasti siinäkin mielessä että taustalla saattaa olla sydänsairaus joka vaatii tarkkaa lääkitystä ja seurantaa. Lääkärin määräämiä sydänlääkkeitä ei voi liioin ominpäin jättää ottamatta. Alhaisesta verenpaineesta kärsivä voi syödä beetasalpaajia kun annostus on oikea.
      En ole lääkäri mutta puhun omasta kokemuksesta.
      Voimia ja hakeuduhan tutkimuksiin pikaisesti!

    • metsämies1

      jk..le voisiko juoksun aikana voinut olla pienen verisuonen/hiusssuonen tukos?
      - kammion hitaampi palautuminen voi johtua myös siitä, että se osa kammiosta on kärsinyt hapenpuutteesta ja osa sydänlihaksesta on vaurioitunut?

      ainakin mulla katsottiin kammion palautumisaikaa, kun tutkittiin tai arveltiin että pienissä sydämmen verisuonissa on ahtautumaa tai tukosta

      luontaistuotteet ovat turvallisia, ja ne parantavat ja täydentävät lääkehoitoa, mutta ominpäin niitä ei saa määrättömästi syödä.... hoitavan lääkärin pitää myös tietää niistä

      Annuli, tutustu esim. http://www.tritolonen.fi

      • metsämies1

        Ei jaksa, oliko sulla millaisia lukemia holtterissa
        pulssin vaihteluväli 38-129, kammiolisälyöntejä 2800, 9 kpl n. 2 sekunnin taukoa, 4 SV lyöntiä, kaksi kuplettia, trigemenijaksoja 150, muut yksittäisiä lisälyöntejä


    • ei jaksa

      Kyllä sinulla on kaikennäköstä tallentunut holtteriin, en ole kuullutkaan kupletista tai trigemenijaksoista. Onko vaarattomia? tunnistatko itse ne kun tulee?Sillon kun minulta on holtteri otettu, eli yli vuosi sitten ei tilanne vielä ollut lähellekkään näin paha. Pulsiin vaihtelu oli samaa luokkaa kun sinulla. Kammiolisälyöntejä oli silloin pikkasen alle 1000 ja muutama eteisperäinen. Yöllä oli ollut joku "katkos" mutta lääkärin milestä ei mitään vakavaa. Holtterin uusisin mielelläni. Nyt on tullu paljon uusia rytmihäiriöitä ja huomattavasti enemmän kun silloin viimeksi kun otettiin!
      Annuli, pakko kommentoida sinun viestiäsi. Valitettvasti koen että nimennomaan koska olen nuori minua EI oteta vakavasti :(. Aina väitetään, että koska olen nuori minulla ei mukamas voisi olla mitään vakavaa. Niin ja beetasalpaajia olen syönyt pieniä annostuksia, ja sekin jo vaikuttaa negatiivisesti sydämmen toimintaan. Minkä merkkistä beetasalpaajaa sinä olet syönyt? Minä olen viimeksi syönyt propalia ja bisoprololia, ja molemmat ovat minulla aiheuttaneet vain enemmän rytmihäiriöitä :/..

    • metsämies1

      Moi!
      kupletti on kaksi peräkkäistä ja trigemenia tarkoittanee kolmea peräkkäistä rytmihäiriölyöntiä.. näin ymmärsin
      Magnesium on auttanut, ei juuri enään ollenkaan lisälyöntejä jotka tuntee, Lääkärin vastaanotolla oli sairaanhoittaja, joka kertoi omista rytmihäiriöistään. Hänellä laskee veren kalium pitoisuus liian alas ja sen seurauksena tulee vaikeita rytmihäiriöitä. On saanut tähän kalium lääkityksen ja vastaavasti hänellä magnesiumin syöminen lisäravinteena ei auttanut ollenkaan. Tarjosi kuitenkin magnesiumin puutokseen emgesan nimistä valmistetta.

      Mitattiin veren plasmasta magnesiumpitoisuus, se oli 0.8 mmol/l. Vaihteluväli on 0,75-1,00 mmol/l
      - kaliumin pitoisuus oli 3.7 (3.3-4.8 mmol/l)
      Magnesiumpitoisuus oli aika alarajalla, ja olin syönyt magnesium jauhetta n. viikon verran ennen verikokeen ottamista. Monesti kuulee lääkärin ja hoitajan sanovan, että veriarvot ovat viiterajojen sisällä, että tulokset ovat ok. Ihmiset ovat kuitenkin yksilöitä.. ja kun mennään lähellle ylä- ja alarajaa eri veriarvoissa, saattaa oireita tulla..

      Vielä varmuudeksi liite tolosen kirjoitus magnesiumista ;)

      http://www.tritolonen.fi/index.php?page=articles&id=95

      Rytmihäiriölääkkeenä oli emconcorde, joka ei sopinut, aikaisemmin oli spesicor doc paineen tunteeseen/stressiin märätty. Se oli hyvä lääke, mutta rytmihäiriöihin ei auttanut/ei myöskään lisännyt

    • metsämies1
    • ei jaksa

      Kiitos metsämies, lukasen samantien :)

    • metsämies1

      Moi"

      Refluksitauti aiheuttaa rytmihäiriöitä
      "Vastailenpa itse. Refluksi ja rytmihäiriöt tosiaan liittyy yhteen (italialainen tutkimus 2006). Autonominen hermosto saa sydämen sykkeen reagoimaan närästykseen. Epäselväksi jäi onko se vaarallista."

      Rintarangan fasettilukot myös...

      "Eli ne rintarangan fasettilukot aiheuttavat tosiaan moninaisia oireita rinnan alueella, mm. rytmihäiriöitä yms. Siinä, jos nyt oikein ymmärrän, jokin välilevy on hieman vinksallaan väärään suuntaan ja painaa siellä rintarangan vierustalla kulkevia hermoja joka aiheuttaa sitten kipua ja ahdistusta. Joku osannee selvittää "hienommin".

      Teksti lainattu lähteestä http://www.refluksi.fi/keskustelu.html/2213

      Oon menossa osteopaatille maanantaina.... kysyin että voiko nikamakäsittely auttaa rytmihäiriöihin?... kertoi että tavallinen vaiva tämä hermopinne, että moni on saanut avun (vagus-hermo?)

    • ei jaksa

      Moi. Tuossa voi olla hyvinkin perää! Itselläni oireet ovat pahimmillaan iltaisin kun yrittää saada unen päästä kiinni. Vasemmalla kyljellään on täysin mahdotonta nukkua, silloin tulee kokoajan rytmihäiriöitä. Itseasiassa juuri viimeyönä kokeilin taas mennä vasemmalle kyljelle makuulle, tuli kokoajan kammiolisälyöntejä, siis peräkkäisiä, ilman normaalia lyöntiä välissä. Vasta kun vaihdoin asento toiselle kyljelle ne loppuivat, ei kokonaan mutta niin että välissä tuli myös normaaleja lyöntejä. Olen lukenut näiltä palstoilta että monella muullakin on vaikeuksia nukkua vasemmalla kyljellään, koska silloin rytmihäiriöt lisääntyvät. Mistäköhän tämä johtuu? painaako pallea tai joku muu sydämmenhermostoja ja aiheuttaa näin rytmihäiriöitä?vai mistä mahtaa johtua?
      Teksti jonka laitoit liitteenä oli mainittua että jos kärsii läppävuodosta pitäisi ottaa enemmän omega3 ravintolisää, mutta taas jossain sanotaan että se pahentaisi oireita. Minä tosiaan söin aikesemmin monta vuotta niitä ja nyt vähän aikaa sitten lopetin ne, en ole huomanut vieläkään mitään eroa.Pitäisiköhän sitä taas alkaa syömään niitä, vaikka niistä on ollutkin ristiriitaista tietoa..

    • metsämies1

      Moi!
      Tohtori Tolosen sivuilla sanotaan omega 3:sta, että estävät vakavia rytmihäiriöitä, tarkoittaa varmaan sitä, että sydämen sähköinen järjestelmä on tasapainoisempi. Mutta jos taustalla on esim. oikorata ei omega 3 tai magnesium niitä rytmihäiriöitä poista.

      Mulla kumminkin peräkkäiset lisälyönnit katosivat magnesiumin avulla. Ja tabletti-magnesium ei auttanut, ainoastaan jauhemainen...

      Uskoisin, että hiippaläpän vuotoon tarjotaan omega 3 kahdesta syystä.... toinen syy on se että vältetään hiippaläpän kalkkeutuminen ja toinen se, että rytmihäiriön sattuessa, sydän olisi stabiilimpi?

      Käsittääkseni ei jaksa sulla ei ole kysymys oikoradasta tai katkoksesta?

      Kävin kuntopyörässä, jossa todettiin runsaasti yksittäisiä kammioperäisiä lisälyöntejä. Lisälyönnit loppuivat kun pulssi nousi yli 130 ja palasivat taas kun pulssi laski normaaliksi. Kuntopyörän mukaan kunto on normaali ja verenpaine oli normaali (rasituksen mukainen). Max lukuna, kun kuormitus 250 W ja pulssi 170, oli verenpaine 120/190. Verenpaine ei kuitenkaan heti palautunut normaaliksi rasituksen jälkeen. Tämä oli lääkärin mukaan normaali reaktio.

      Olet aika hoikassa kunnossa, saatko tarpeeksi muita hivenaineita?
      Mulla on lihasvoimaa huvennut stressin takia eikä ruuasta saatavien vitamiinien imeytyminen taida olla kovin hyvää, vaikka syön normaalisti?
      - sterssi kuluttaa elimistön vitamiini ja hivenainevaroja (jotta kortisolin määrä pysyisi aisoissa)
      - pyysin mittaamaan kortisolipitoisuuden sylkitestillä, tk:ssa ei siihen suostuttu... verikokeessa aamuarvo oli 265 (viitealue 135-600).
      - kortisolin vajaus aiheuttaa rytmihäiriöitä --> lisämunuaisen uupumus
      http://www.luontaisnetti.fi/index.php?valikko=valikko&sivu=aikuiset_karsitko_tietamattasi_lisamunuaisuupumuksesta

      Aloitin "sydänlihaksen tehopaketin"
      pitkäväikuutteinen B-vitamiini (eri B-muodot)
      Ubigino Q-10 (50 mg)
      Magnesium 300 mg jauheena
      C-vitamiini poretapletti 1000 mg
      Seleeni
      Sinkki
      Omega 3 oon syönyt jo aikaisemmin

      Tarkoituksena on ostaa vielä karnosiin ja berberiinin
      http://www.tritolonen.fi/index.php?page=articles&lang=fi&id=162

      Vielä pitkän tarinan lopuksi... kun oon selälläni ja tulee rytmihäiriöitä, niin rintarangan lihasten ja nivelien hieronta poistaa niitä!

      http://www.youtube.com/watch?v=Boa6m9o0TxA (selän jumi)
      - http://www.selkasivut.fi/

    • ei jaksa

      Hei taas! Ostin eilen jauhemagneesiumia kun vihdoin löysin sitä. Eilen illalla otin sitä. En odottanut että se vaikuttaisi niin nopeasti, mutta koko yön aikana ei tullut YHTÄKÄÄN rytmihäiriötuntemusta. En tiedä oliko se nyt vaan todella hyvää sattumaa vai vaikuttiko jauhe tosiaan niin nopeasti. Vielä en jaksa hyppiä onnesta, katsotaan vielä miten ens yö menee. Jos ens yö menää yhtä hyvin, niin kai sitä on vaan pakko uskoa että olen vihdoin löytänyt avun rytmihäiriöihini, ja suuri kiitos siitä teille jotka vinkkasitte asiasta :)!

      • metsämies1

        Moi!

        Mukavaa, että tulee positiivisia kokemuksia :) :)

        Mulla vaikutti 1 h sisällä magnesium-jauhe. Ja jos magnesiumin välissä oli taukoa enemmän kuin 12 h, alkoi rytmihäiriöitä tulla lisää... ja taas kun otti uuden annoksen, rytmihäiriöt vähenivät. Ja rytmihäiriöiden määrä on pitkässä juoksussa vähentynyt (vaikka välistä on enemmän niitä kammiolisälyöntejä). Magnesiumia oon käytänyt 300 mg/vuorokausi/noin 2.5 viikkoa.

        Voi mennä muutamia kuukausia, ennenkuin lihasten magnesiumvarastot täyttyvät?
        - ohjeessa oli, että täydentävänä lisänä 300 mg ja hoitavana annoksena max 800 g/vuorokausi (edellyttää munuaisilta normaalia kuntoa).

        Kävin maanantaina osteopaatilla, selkäranka ja lihakset olivat sen verran jumissa, ettei selkärangan manipulaatiohoitoa juuri saatu tehtyä... toki hieronta muuten auttoi ja piristää...ensiviikolla uusi aika

        Aloitin eilen berberiinikuurin. 1/2 tunnin kuluttua tuli pieni hiki pintaan ja tuli sellainen aika täyteläinen olo. Tämän aamun annos ei samaa vaikutusta tehnyt... ehkä voimien tunne käsivarsissa on parempi? Ehkä sitä on hyvä kuvittelemaan kaikenlaista :), mutta mutta, jos ottaa buranan, niin helpottaahan se... no kyllä se selviää muutamassa viikossa, onko hivenaineista ja vitamiineista apua?


      • metsämies1
        metsämies1 kirjoitti:

        Moi!

        Mukavaa, että tulee positiivisia kokemuksia :) :)

        Mulla vaikutti 1 h sisällä magnesium-jauhe. Ja jos magnesiumin välissä oli taukoa enemmän kuin 12 h, alkoi rytmihäiriöitä tulla lisää... ja taas kun otti uuden annoksen, rytmihäiriöt vähenivät. Ja rytmihäiriöiden määrä on pitkässä juoksussa vähentynyt (vaikka välistä on enemmän niitä kammiolisälyöntejä). Magnesiumia oon käytänyt 300 mg/vuorokausi/noin 2.5 viikkoa.

        Voi mennä muutamia kuukausia, ennenkuin lihasten magnesiumvarastot täyttyvät?
        - ohjeessa oli, että täydentävänä lisänä 300 mg ja hoitavana annoksena max 800 g/vuorokausi (edellyttää munuaisilta normaalia kuntoa).

        Kävin maanantaina osteopaatilla, selkäranka ja lihakset olivat sen verran jumissa, ettei selkärangan manipulaatiohoitoa juuri saatu tehtyä... toki hieronta muuten auttoi ja piristää...ensiviikolla uusi aika

        Aloitin eilen berberiinikuurin. 1/2 tunnin kuluttua tuli pieni hiki pintaan ja tuli sellainen aika täyteläinen olo. Tämän aamun annos ei samaa vaikutusta tehnyt... ehkä voimien tunne käsivarsissa on parempi? Ehkä sitä on hyvä kuvittelemaan kaikenlaista :), mutta mutta, jos ottaa buranan, niin helpottaahan se... no kyllä se selviää muutamassa viikossa, onko hivenaineista ja vitamiineista apua?

        ohjeessa oli, että täydentävänä lisänä 300 mg ja hoitavana annoksena max 800 g/vuorokausi (edellyttää munuaisilta normaalia kuntoa).
        -tarkoitin 800 mg !!!
        - sorry


      • Tykytyky

        "suuri kiitos siitä teille jotka vinkkasitte asiasta :)!"

        Kiitos, kiitos, näin kirjoitin tammikuun alussa:

        "Tykytyky
        3.1.2013 23:38
        1
        Oletko kokeillut magnesiumjauhetta? Minä selätin vuosia jatkuneet tykytyskohtaukset sillä. Magnesiumpillerit eivät tehonneet."

        Mitä näin vuoden lopulla rytmihäiriöillesi kuuluu?


    • ei jaksa

      Viime yönä tuli muutamia kammiolisälyöntejä, mutta vain yksittäisiä! Joten ehkä voin jo pikkuhiljaa uskoa, että tämä jauhe tosiaankin toimii! Olen tässä vuosien varrella syönyt montaa eri merkkistä magnesiumlisää ja eri annoksina, mutta vasta tämä jauhe oikeasti auttoi! Vaikka annos jonka otan on vain sen 300mg (vähemmän kun olen aikasemmin syönyt), niin teho on kyllä ihan uskomattoman hyvä. On niin helpottunut olo. Ihana kun on saannut pitkästäaikaa nukuttuakin :).
      Itse aloitin nyt lisäksi myös A-,C ja E-vitamiinien syönnin. Otan lisäksi edelleen D-vitamiinia, biotiiniä sekä sinkkiä. Q-10 en ole enään ottanut.
      Hei pidäthän metsämies1 minut ajan tasalla, että huomaatko jotain eroa sinun sydämmen "tehokuurin"aikana :)??

      • tuttua

        lisäys:magnesiumista voi ollakin apua jossain määrin ja kaliumista myös.lenkkeillessä hikoilee pois tärkeitä suoloja.sama helteellä.myös liialline kuntoilu altistaa noille lisälyönneille.mulle kävi niin myös.varsinainen lisäysasiani oli oikeastaan se, että kaikista betasalpaajista tulee alkuun vähän huono ja outo olo ennen kuin keho tottuu siihen kemialliseen rajoittamiseen.se menee ohi.ja sit yks vielä:kammiolisälyöntejä voidaan myös yrittää hoitaa ablaatiolla!


      • 09-61

        missäpäi asustelet
        onko mahdollisuutta hyvään kardiologiin


    • tuttua

      Hei.nuoruudessani kauan sitten mulla oli vähän samanlainen ongelma:mulla oli paniikkihäiriö (masennuksen pikkuveli) ja kammiolisälyöntejä.lääkärithän tietty arvioi että ne liittyi yhteen - osin tietysti liittyvätkin - ja kun oli vielä todettu vaarattomiksi niin ei niiden hoitoon juurikaan panostettu.tottahan se oli ettei ne mun henkeä uhann
      u mutta mielenterveyttä kylläkin.paniikkihäiriöön sain ssri-lääkityksen ja ne oireet katosi mutta lisälyönnit jäi.ne sitten vuosien kuluessa muuttui svt:ksi ja nekin hoidettiin ablaatiolla.sillon kun nuo lisälyönnit alkoivat mua ei oikeen kuntaterveydenhuollon puolella otettu vakavasti.mä menin yksityislääkärille jolla oli aikaa paneutua mun ongelmaan.muutaman lääkekokeilun jälkeen löytyi betasalpaaja jonka vaikutus kohdentui lähinnä sydämeen ja lisälyönnit väheni.kun mielialakin oli parempi noiden ssri-lääkkeiden ansiosta niin ei niihin jäljelle jääneisiin lisälyönteihin enää juurikaan kiinnittäny huomiota.ja mitä vähemmän niitä huomioi sitä vähemän niitä tuli.mun mielestä sun pitää nyt mennä yksityiselle sydänlääkärille ja yksityiselle psykiatrille.ne määrää sulle lääkkeet joita sun ihan oikeasti pitää syödä.äläkä kavahda sinne psykiatrille menoa.et ole pöpi.sulla on ny ton asian kanssa jonkinlainen psyykkis-fyysinen kierre.kumpikin puoli pitää hoitaa.sä olet ikäsi perusteella just siinä vaiheessa jossa useimmat kärsii jonkun sortin ahdistusta.kaikki yhteiskunnan vaatimukset:koulutus,työ,parisuhde,perhe..Sitten vielä parikymppisenä tajuaa jo myös tän elämän kaikki uhat,terveydelle mm. Sitä alkaa helposti kuuntelemaan kaikkia elintoimintojaan ja olemaan huolissaan.mun pojalla oli esim. joka hetki joku uus kuolemaan johtava sairaus jossain vaiheessa nuorta aikuisuuttaan.älä ymmärrä väärin.uskon että ihan varmasti tarvitset apua.ensin ne kammiolisälyönnit minimiin ja sitten kevyt mielialalääkitys - vähän kuin kyynärsauvaksi sun kasvulle.sä olet jo oikealla tiellä kun tajuat tilanteesi.nyt vaan rohkeesti eteenpäin ja lääkäriin!sieltä löytyy apu ihan varmasti mutta muista että se käynti ei pelkästään auta - lääkitys on tärkeä myös.lääkkeistäkään ei apu tule ihan hetkessä.täytyy vaan olla kärsivällinen.sit joku päivä huomaatkin että olet unohtanu sydänvaivasi ja sydämessä onkin ihan uus tunne...elämän ilo vaikka!

    • metsämies1

      Moi!
      Kirjoittajan "tuttua" teksti on ihan totta. Kun on rytmihäiriötä se ahdistaa, masentaa ja vie toimintakykyä. Elämä alkaa pyöriä rytmihäiriöiden ympärillä, arkiaskareita ei jaksa tehdä.

      Todellakin tällaisen hankalan vaivan takia tarvitaan vahvaa tukiverkkoa.

      Ja sellaisia ihmisiä jotka oikeasti kuuntelevat, eivätkä vähättele vaivaa!

      - monesti käy vaan niin, että kun menee terveyskeskukseen, niin ilmoittautumisen aikana jo vähätellään ja kyseenalaistetaan oireita.... no kun lääkäri ottaa vastaan, asiaa käsitellään kymmenen minuuttia.... lääkepurkin kanssa kotiin... lääkkeet ei ehkä auta... taas uusi soitto terveyskeskukseen... sitten alkaa vähättely... johan sua on tutkittu

      Rytmihäiriöitä ei kuitenkaan kaikki saa, oli sitten stressiä, ahdistusta ym!!!

      ei jaksa tarvitsee tukijoita ja lisää tutkimuksia, niin että vaivan syy selviää ihan oikeasti... jos lisälyöntejä tulee paljon, niin niiden kanssa on vaikea olla vaikka kuinka kerrotaan että ovat vaarattomia... kyllä iloisuus katoaa ja masennus tulee kenelle tahansa...

      Mun lisälyönnit ovat hieman vähentyneet, mutta kerron lisää kun lääkehoito jatkuu vielä vähän aikaa :)

    • metsämies1

      Moi!

      http://www.fincardio.fi/@Bin/66024/teema_luku3.pdf

      Yllä liitteenä artikkeli rytmihäisiöiden hoidosta... eli kammioperäisiäkin häiriötä voidaan poistaa jäädyttämällä/lämmöllä

      Lainaus:
      "Katetriablaatiota voidaan käyttää sellaisten lisälyöntien
      hoitona, jotka tulevat oikean kammion ulosvirtauskanavasta
      ja esiintyvät hyvin runsaina ja haitallisina reagoimatta
      lääkehoitoon. Ablaatiosta ovat hyötynet potilaat,
      joilla on bigeminiaa ja perättäisiä kammiolyöntejä
      ja joilla lisälyönnit tuottavat verenpaineen laskua tai
      muita vaikeita oireita. Muulta päin kammioista alkavien
      lisälyöntien ablaatiohoito tehoaa huonosti eikä ole
      juuri koskaan aiheellinen."

      Iloista mieltä ja jaksamista itse kullekin :)

    • metsämies1

      Moi!
      mitä sulle ei jaksa kuuluu?

    • ei jaksa

      Heippa tänne! Viime yönä oli pitkästäaikaan vähän huonompiolo. Jonkun verran tuli kammiolisälyöntejä ja jotenkin muutenkin tosi ahdistavaolo. Painon tunnetta rinnassa ja vasenkäsi puutuili. Eilen söin aika paljon salmiakkia ja lakua, jotka olen ainakin itselläni huomannut, että lisää entisestään rytmihäiriöitä. Lisäksi vatsakin on ollu nyt ihan sekasin, saannu juosta aika tiuhaan tahtiin vessassa :D! Nämä asiat saatta hyvinkin vaikuttaa viimeöiseen vointiini. No tänään taas magneesiumjauhetta, katsotaan miten ens yö sujuu.
      Huomaan, että mielialani on ollut nyt paljon paljon parempi. Kyllä se vaan niin on, että kun sydän lyö miten sattuu päivät ja yöt ni kyllä se syö kaikki voimat. Ei sitä mitenkään voi elää normaaliaelämää ja olla välittämättä, niin ku lääkärit yleensä neuvovat. Helppo se on niiden sanoa jotka eivät tarvitse itse elää asian kanssa. Onneksi olen täältä keskustelun kautta löytänyt kohtalontovereita ja saanut ymmärrystä:)!!

    • metsämies1

      moi!
      joo älä tosiaan syö salmiakkia... käypä hoidon ohjeissa on esimerkkitapauksia, missä kerrotaan salmiakin lisäävän rytmihäiriöitä. käypä hoidon ohjeet ovat virallisen lääketieteen tapausselostuksia

      rytmihäiriöni ovat vähentyneet jatkuvasti, lääkekuuri auttaa :) :)

    • ei jaksa

      Ihana kuulla, että lääkäkuurisi on tehonnut :)!! Mulla viime yö meni onneksi paljon paremmin ku edellinen. Tänään tullu välillä kammioekstroja, mut ei nyt niin häiritsevän paljon kun aikasemmin. Pitäisiköhän hetkellisesti nostaa magnesiumannostusta. Jos ottaisin esim 2 pussia iltaisin, sillon siitä tulis 600mg yhteensä/pvässä.
      Lopetan kyllä nyt kokonaan salmiakin syönnin! Näköjään ei todellakaan sovi minulle. Mitenköhän lakritsi? mahtaako sisältää samoja aineita, jotka saattaa lisätä rytmihäiriöitä,kun salmiakki. Ainakin lakritsi muistaakseni nostaa verenpainetta..

      • Aija30

        Lakritsi aiheuttaa niitä myös. Itselläni välillisesti myös suklaa, koska se närästää, ja närästys saa aikaan mulla lisälyöntejä.

        Mistä muuten tiedät, että extrat on nimenomaan kammiosta? Tuntuuko ne erilaisilta kuin eteislyönnit? Itselläni molempia, mut en osaa itse sanoa,kummista on milloinkin kyse.


    • metsämies1

      Moi!
      Alla on käypä hoidon tapausesimerkki lakritsasta/turkinpippurista... jossa kaliumin arvo oli laskeneet liikaa ja oli tullut vaikeita rytmihäiriötä (kaliumpitoisuus 1,8 mmol/l.)

      http://www.duodecimlehti.fi/web/guest/etusivu?p_p_id=dlehtihaku_view_article_WAR_dlehtihaku&p_p_action=1&p_p_state=maximized&p_p_mode=view&_dlehtihaku_view_article_WAR_dlehtihaku__spage=/portlet_action/dlehtihakuartikkeli/viewarticle/action&_dlehtihaku_view_article_WAR_dlehtihaku_tunnus=duo93901&_dlehtihaku_view_article_WAR_dlehtihaku_p_frompage=uusinnumero

      Oma kalium arvo oli 3.7 (3.3-4.8), hieman keskiarvon alapuolella, mutta vastaavastoi magnesium oli lähellä alarajaa.

      Tohtori Tolosen sivuilla mainitaan,, että magnesiumin kanssa pitäisi ottaa B-monivitamiia, jotta imeytyminen olis parempaa. Diasporal kuitenkin sisältää jo B2- vitamiinia... joten oon ottanut b-monivitamiinitabletteja muutaman viikossa.

      Samoilla sivuilla kerrotaan, että sinkin kanssa pitää ottaa karnosiinia,
      "Vapaa sinkki ja kupari tuottavat aivoissa amyloidi-beeta-paakkuja, jotka altistavat Alzheimerin taudille. Jo pitkään on tiedetty, että Alzheimer-potilaiden aivoissa on liikaa sinkkiä, koska siellä ei ole ollut riittävästi karnosiinia neutraloimassa sitä."

      Berberiinistä:
      "Berberiini vahvistaa heikentynyttä sydäntä, ehkäisee rytmihäiriöitä, korjaa häiriintynyttä rasva- ja sokeriaineenvaihduntaa ja endoteelin toimintahäiriötä, mikä tekee siitä lupaavan ravintolisän elintasosairauksien ehkäisyyn ja hoitoon (World Journal of Cardiology 2010). Berberiini laihduttaa ja alentaa kohonneita veren rasvalukemia (Hu ym. 2012)."

      Tutkimuksen lähdeviite mm: http://www.lef.org/protocols/abstracts/abstr-037a.html#54
      - otsikolla "Ventricular tachyarrhythmias treated with berberine"
      - kammiotakyrdian hoidossa (ehkä näillä ihmisillä oli sydämmen vajaatoimintaa?).... mutta kammilisälyönnit vähenivät keskimäärin 450--> 350 kpl/h

      Olisiko parempi ottaa magnesium aamulla ja illalla?

      kyllä se tästä yhteisvoimin menee eteenpäin :)

    • ei jaksa

      Suuri Kiitos metsämies esimerkkitekstistä! Todella herättävää luettavaa! Nyt jää kyllä salmiakki kokonaan minulta pois. Ikävä kyllä on minun suurta herkkua, mutta koska se myös minulla aiheuttaa voimakasta oireilu on parempi olla kokonaan ilman.
      Voisin itsekkin kokeilla tuota Berberiiniä. Kuulostaa hyvältä.Ainoa kohta mikä pistää mietityttämään on, että "laihduttaa ja alentaa kohonneita verenrasvalukemia". Itse olen tällä hetkellä normaalipainon alarajoilla, joten sopiikohan minulle?
      Kävin muuten viime viikolla verikokeissa, mm. kaliumarvo otettiin. Tapaan perjantaina hoitajani, saa nähdä missä lukemissa omat arvoni ovat tällä hetkellä.
      Tarkoitatko, että ottaisin sen 300mg aamulla ja toisen 300mg illalla? Itse olen ottanut aina iltaisin koska kuulemma auttaa nukahtamaan, mutta tästä ei taida olla ihan lääketieteellistätodistetta. Enkä oikestaan ole itselläni huomannut, että auttaisi sen paremmin nukahtamaan..ehkä, vaikea sanoa.
      Nyt on taas magneesiumjauhe juotu, katsotaan millanen yöstä tulee. Nyt en ole ainakaan salmiakkia syönyt ;)

    • ei jaksa

      Aikoinaan minulla tuli lähes pelkästään eteisperäisiälisälyöntejä, mutta nykyään tosiaan on tilanne toisin :(. Eteisperäiset eivät rajoittaneet elämääni, vaikka niitäkin tuli silloin monia satoja päivässä. Eteisperäiset tuntuu minulla ainakin enimmäkseen vaan pienenä vatsan tunteenteena, ehkä sitä voisi verrata säikähtämisentunteeseen.. Kammioekstrat taas tuntuu laajeemmin, oikestaa koko yläkropassa ja vatsassa asti. Tuntee selvästi, että sydänlyö voimakkaasti, heittää volttia rinnassa. Tuntuu kun koko kroppa sätkähtäisi. Pahinta on jos tulee monia peräkkäisiä, tai niin kun öisin kun tulee jatkuvasti kammiolisälyöntejä ,ni se kyllä vaikuttaa koko olotilaan. Alkaa heikottaa, tule voimaton olo jne. Näin minä koen kammiolisälyönnit, kuinkas te muut? Olisi mielonkiintoista tietää :)

      • LisäriLeena

        Myös minä luulen tietäväni, milloin on kyseessä kammio- ja milloin eteisperäinen extra.

        Kammiolyönneissä se tunne on jysäyttävä. Jos esim. makaan sängyssä, koko kroppa hätkähtää, ja se tuntuu ihan hirveeltä! Eteislyönneissä taas tunnen kurkussa pienen "kuplan", ja jos tunnustelen sykettä samalla, tunnen sen tauon.

        Minulta otettiin joskus holter-nauhoitus, ja siinä tuli 10kpl kammiolyöntejä, ja ne todella huomasin. Kirjoitin kellonajan ylös ja se täsmäsi raporttiin. Eteislyöntejä en sen sijaan ollut välttämättä edes itse huomannut.

        Itseäni kiusaa lähinnä ne pikkukuplat, mutta nekin on inhottavia. En oikeasti ymmärrä, miten te runsaista kammiolisälyönneistä kärsivät kestätte niitä. Sekoaisin, jos koko ajan jysähtelis, sillä noi pienetkin saa mut hermoraunioksi. Joten tsemppiä!!!


    • ei jaksa

      Tuli mieleen, että viimesi kun minulat otettiin holtteri-nauhoitus, niin siinä oli ollut paljon enemmän niitä eteisperäisiä kun mitä olin luullut tuntevani. Joten se kertoo sitä, että minä en todellakaan edes tunne lähellekkään kaikkia eteisekstroja, toisin kun niitä kauheita kammiolisälyöntejä..

    • ei jaksa

      Nyt on vointi ollu taas huonompi..Päivisin taas muljuilee, mutta yöt ei sentää (ainakaan vielä) ole niin pahoja kun aikasemmin, mutta pelottaa jos tää taas menee siihen samaan, ja just ku alko näyttää lupaavalta :/. Onkohan keho nyt vaan sit tottunu magnesiumjauheeseen, eikä enään saa siitä samaa hyötyä kun aluksi??voiko edes olla mahdollista?? Alotin tänään taas omega3 lisäravinteen, jonka aikasemmin olin lopettanu. Siitä tuskin nyt on apua kun ei ole aikasemminkaan auttanut..

      • kohtalontoveri

        ny kuule lopeta se lakun ja salmiakin syönti!ihan kokonaan.sulla lienee melkonen kaliumvaje!just luin artikkelin duodecimin sivuilta kun joku oli saanu ittensä turkinpippureilla teho-osastolle!ja oikeesti.tää ei ole vitsi! Jos syöt lakua tai salmiakkia paljon,lopeta!palataan asiaan parin vkon päästä.veikkaan että olo on jo parempi.


      • kohtalontoveri
        kohtalontoveri kirjoitti:

        ny kuule lopeta se lakun ja salmiakin syönti!ihan kokonaan.sulla lienee melkonen kaliumvaje!just luin artikkelin duodecimin sivuilta kun joku oli saanu ittensä turkinpippureilla teho-osastolle!ja oikeesti.tää ei ole vitsi! Jos syöt lakua tai salmiakkia paljon,lopeta!palataan asiaan parin vkon päästä.veikkaan että olo on jo parempi.

        sit vielä lisäys edelliseen.rupee vetään banaania paljon salmiakki ja lakupaaston päälle.banaanissa on paljon kaliumia.


    • metsämies1

      No joo kerronpa omaakin tarinaa…
      Magnesiumit auttoivat aika nopeasti, mutta oli välissä huonompiakin päiviä. Lisäsin vitamiinilistalle pikkuhiljaa B-vitamiinia, seleeniä, Q10- ugibeeniä, berberiiniä jne. En syönyt kovin suuria määriä tyyliin kaikkia yhtä aikaa, vaan hieman vuorottelin annoksia. Karnosiinia en ole vielä ehtinyt aloittaa.
      Kävin osteopaatilla hierottamassa selkääni (josta kerroin aiemmin). Olin edelleen sairaslomalla, kotona ei rytmihäiriötä kovin paljon tullut, jos van oli hiljaa eikä hirveästi touhunnut. Mutta esim. kauppareissun ja kävelylenkin jälkeen rytmihäiriöt lisääntyivät levossa. Aina kun lenkillä kävi, sitä tuli kotiin aika ahdistuneen oloisena, että millaisia ovat rytmihäiriöt tällä kertaa…
      Vitamiinien syöntiä jatkoin edelliseen tapaa. Viikko sitten, tuli ilkeämpi rytmihäiriökohtaus (bigimenia, lisälyönnit tulivat toisinaan kahdesta eri kohdasta sydämestä), eli joka toinen lyönti tai välistä joka kolmas lyönti oli kammioperäinen lisälyönti. Olo oli aika ikävä ja lähdin käymään päivystyksessä yöllä… jossa sitten edellä kuvattu todettiin. Ennen sairaalareissua otin ylimääräisen annoksen magnesiumjauhetta, joka alkoikin vaikutta noin 1 h päästä. Kohtaus kesti noin neljä tuntia, jonka jälkeen rytmihäiriöt harvenivat yksittäisiksi lisälyönneiksi. Tulin kotiin jatkamaan yöunia.
      Pidin kaksi päivää taukoa kaikista vitamiineista, en oikein uskaltanut niitä ottaa, pelkäsin, että kohtaus johtui vitamiinikuurista.
      Seuraavana päivänä kävin kaupassa ostamassa tennispalloja… lattialle makuulle ja tennispallo lavan alle ja liikuttelin selkää niin, että sain hierottua lihaksista kireyksiä pois. Aluksi lavan välit, sitten selkärangan pikkulihakset ja lopuksi nikama nikamalta, eli tennispallo selkärangan alle ja makuulle pallon päälle. Aluksi pallo otti tosi kipeää… mutta jatkoin hieromista useita kertoja päivässä usean päivän ajan, niin että jokainen selän lihas oli taatusti pehmennyt.
      Kas kummaa, rytmihäiriöt ovat vähentyneet kakista vähäisemmäksi tähän saakka ja hengittäminen on helpompaa. Vitamiinikuurin olen aloittanut uudelleen.
      Summa summarum… kun ahdistaa, niin jossakin vaiheessa ahdistus kumuloituu niin suureksi, että tulee kohtaus… ja kun vaiva on pitkittynyt ahdistus lyö yli esim. muutaman kerran viikossa. Ahdistus vaikuttaa lihaksistoonkin, ne kipeytyvät jne.
      Missään tapauksessa en olisi pärjännyt mitenkään ilman vitamiineja.
      Sairasloma loppui ja oon ollut tämän viikon töissä, rytmihäiriötä (yksittäisiä lisälyöntejä) on päivässä noin 20-40 kpl, mutta tuntuvat aika lievinä
      Silti vähän jännittää, että kuinka jatkossa… nyt on kuitenkin aika hyvä mieli 

    • Lottalj

      Heippa!

      Mä oon 27 vuotias ja ollu tuntemuksia monta vuotta mut en oo oite aatellu niistä sen enempää. Kunnes jonku lääkärikäynnin yhteydessä kuunneltiin sykettä ja laitettiin lähete sisätautipolille sydänlääkärille, tästä on siis n. vuos aikaa ehkä vähän vähemmän. Tähän mennessä mulle on tehty 3 holter-tutkimusta. Mitään mukavaa se ei ole! Ja kaksi ultraa sydämelle, mitään muuta löydöstä ei ollut kuin EHKÄ hieman suurentunut vasen yläkammio jos en väärin muista. Holter tutkimuksista on käynyt ilmi että mulla lyö sydän n 20 000 ylilyöntiä vuorokaudessa, oon vaan itse niin tottunut siihen etten edes huomaa sitä. Alotettiin beetasalpaajalla niin että silloin kun siltä tuntuu ja sit siirryttiin päivittäiseen annokseen. Beetasalpajaa ei mulle sopinutkaan kun alko psoriasis heräilemään. Siirryttiin kalkkisalpaajiin. Nyt syön niitä ja odotan et taas jossain vaiheessa tulee kutsu holter tutkimukseen ja sydämen ultraan , katotaan mitä lääkitys tekee vai tekeekö mitään... Tiedän siis mitä koet ja en voi mitään muuta sanoa kuin että Tsemppiä ja vaadi hoitoa itselles!!!

      • Lottalj

        Niin ja siis nyö lyönnit on kammioperäisiä ja kyllä mä ne siis tunnen mut vain väsyneenä. Olen kolmivuorotyössä joten kroppa muutenkin kovilla koko ajan rytmien heittojen takia. Mut töitä on tehtävä kun sitä on.


    • ei jaksa

      Pakko kommentoida kohtalontoverin viestiin. Eli olen siis lopettanut jo kokonaan lakritsin ja salmiakin syönnin, joten sydämmeni tämän hetkinen oireilu ei johdu niistä,
      Viime yö oli tosi vaikea, olin jo menossa päivystykseen koska rytmihäiriökohtaus ei meinanut millään mennä ohi! Yleensä esim. makuulle siirtyminen helpottaa, taikka puoli istualtaan nukkuminen, mutta ei viime yönä! Vasta aamulla olo helpotti ja sain nukuttua yön valvotut tunnit nukuttua takaisin. Tänään rytmihäiriöitä on tullut jonkin verran, mutta ei kuitenkaan niin paljon kun eilen. Luultavasti ensi yö menee paremmin. Toivottavasti.

      • kohtalontoveri

        Hei.täytyyhän sun apua saada!missä päin suomea asut?Tossa kun on jo niin monta viestiä ettei muista - mutta oletko ihan kardiologilla ollu, ultrassa ja silleen?sä tarviit sellasen elektrofysiologisen tutkimuksen ja siinä ja vasta siinä ne voi miettiä voisko sua ablaatiolla hoitaa.ja jos ei voi niin kyllä siihen lääkkeet löytyy- ihan oikeet sydänlääkkeet.mene timo ikoselle helsingin diacoriin!


    • metsämies1

      Moi!

      Millaisia arvoja sulla ei jaksa oli kalium, magnesium, natrium, kalsium jne?

      "Lievä hypokalsemia ei aiheuta oireita. Jos kalsiumpitoisuus laskee alle 1,8 mmol/l, esiintyy ääreishermoston taholta ilmeneviä oireita: raajojen pistelyä, puutumista ja lihaskramppeja. Hypokalsemia vaikuttaa myös sydämen sähköiseen toimintaan ja altistaa rytmihäiriöille".

      Tsemppiä, hali murheeseen :)

    • ei jaksa

      Heippa! Kalium on normaalin rajoissa, muista arvoista en tiedä, ei ole koskaan otettu. Voisin kyllä seuraavan kerran kun tapaan lääkärini kysyä jos voisin saada tarkistettua nuo muutkin arvot.
      Viimeyö oli taas aika vaikea, eikä tullu oikein nukuttua taaskaan. Tämä päivä on menny toistaiseksi ihan hyvin. On muljahdellu ja tykytellykkin, mutta siedettävän rajoissa kuitenkin. Ehkäpä tämä tästä :)

      • e x embolikko

        etkö vieläkään ole jutellut marevanin käytöstä lääkärillesi.
        kyllä se on ihan tavallista että rytmihäiriöpotilas käyttää verenohennusta.
        helpottaa verenvirtausta ja keventää sydämen toimintaa sekä estää mahdolliset tulpat.


    • Tuttu tunne

      Onpa "kiva" lukea muidenkin ajatuksia samasta vaivasta mistä itse kärsii. Ihan kuin olisi omaa tekstiä jotkut kohdat, hyvä tietää et on kohtalotovereita. Omasta lähipiiristä ei löydy ketään, jonka kanssa ajatuksia vaihtaisi tai joka ymmärtäisi mitä inhottavat lisälyönnit voi pahimmillaan elämänlaadulle tehdä.
      Omaa taustaa hiukan.. Olen 33v nainen ja äiti :) vaivana on kammiolisälyönnit, ovat olleet riesana enemmän ja vähemmän vuodesta 07. Omalla kohdalla nämä luultavasti laukasi raskaus, näin lääkäri silloin sanoi ja myös sen että on naisilla yllättävänkin yleistä. No mutta raskaus sujui silloin hyvin, samoin synnytys. Tutkimuksiin menin n vuoden päästä tuosta, kun tuntui ettei helpota. Silloin ultrassa todettiin hyvin lievä, lähinnä kosmeettinen haitta niinkuin kardiologi sanoi, aorttaläppävuoto. Ja tämä ei siis liity lisälyönteihin. On tehty holteria, rasitus ekg ym mut tuloksena aina hyvänlaatuiset kammiolisälyönnit. Säännöllistä lääkitystä ei ole, kokeillut joitakin kyllä.
      Itselläni lisää huomattavasti noita lisäreitä ainakin jännittäminen, stressaaminen, panikointi ym ja kun alkaa omaa oloa tarkkaileen liikaa niin johan on kunnon lisärit päällä :/ mutta on tosiaan inhottava kulkea missään kun sattuu lisärit päälle ja sit alkaa ahdistaan ja pelkään ja haluaa vaan pois. Synnytysten jälkeen vaiva on ollut pahimmillaan ekat kuukaudet, alkanut helpottaan kun lapsi lähemmäs vuoden mut koskaan ei ole kokonaan poistunu.
      Nyt viimesimmän holterin jälkeen sain kokeiluun selopralia, vielä en ole aloittanut mut mielenkiinnolla odotan miten vaikuttaa ja sopiiko minulle, toivottavasti ei ainakaan pahenna. Sydän ultrataan uudestaan parin vuoden päästä ja katsotaan onko läppävuoto mahd suurentunut, tähän asti pysynyt samana.
      Toivon sinulle -ei jaksa- paljon voimia ja jaksamista jatkossa, toivottavasti vaivat helpottaisi ja saisit oikeaa hoitoa!! Vertaistuki on tärkeää kun itsellä alkaa usko ja toivo loppua, onneksi täällä on ihmisiä jotka ymmärtää toisia :)

    • ei jaksa

      Kiitos kun kirjoitin "tuttu tunne" ja kerroit oman tarinasi. Olen lukenut, että monella alkaa lisälyönit nimenomaan raskauden jälkeen. Onko sit keholle vaan niin suuri muutos vai mistä mahtaa johtua.. Unelmana olisi joskus vielä saada lapsi/lapsia mutta pelottaa jos tilanne vielä pahentuu tästä! Huhu, en tulis kestämään ku nytkin vaikuttaa niin paljon elämääni. Pahimpina jaksoina en saa nukuttuakaan ku rytmi tuntuu olevan melkeen kokoajan sekasin, muljuilee ja tykyttelee. Sit tietty alkaa ahdistaa ja masentaa, ja se vaan yleensä myös mulla vaan huonontaa vointia entisestään :(.
      Oliko sulla siis yhtään lisälyöntituntemuksia ennen raskautta? vai alkoiko ihan yhtäkkiä raskauden jälkeen?
      Mulla myös tosiaan löydettiin pieni läppävuoto. Ihmetten kun kardiologi oli sitä mieltä että ei tarttis tarkkailla, vasta jos alkaa oireilla(??). Jälkeenpäin olen lukenut että tilannetta kuuluisi seurata säännöllisesti. Ihmetyttää vaan miksi minun kardiologi ei tätä sanonut..No mielenrauhan vuoksi aijon jokatapauksessa hakeutua tarkastukseen viimeistään kahden vuoden päästä :).
      Paljon tsemppiä ja jaskamista myös sinulle! Onenksi on tätä vertaistukea saatavilla, "lohduttaa" kun tietää että ei yksin kärsi tämän kanssa :)

      • ex embolikko

        niipä raskaushan on yksi altistavista tekijöistä tukoksille.
        ja taas kerran tulee mieleeni sama mistä ole jo aiemmin kirjoittanut ,mutta
        onneksi en ole lääkäri .
        kokemusta on kuitenkin jonkin verran.


      • tuttua kans

        kokeileppa ruususuolaa.kun mulla oli kauhiat lisärit mutustelin pari teelusikallista sitä päivässä.sydän rupes ihan eri tavalla pelittämään.ruususuolassa (nimi liittyy väriin mikä on vaaleenpunainen) on kaikki sydämen toiminnalle tärkeet kivennäisaineet.mm. magnesium ja kalium yms. tasapainoisesti.ei kannata vetää jotain yhtä esim magnesiumia pelkästään.sulle tulee siitä epätasapaino kaliumin suhteen ja reagoit kuten kaliumvajeessa vaik arvo ok oliskin.en väheksy koululääketiedettä mut joku muu nyt mättää - kun sut kerran on tutkittu.kokeile ruususuolaa.siin ei ole ruokasuolan negatiivisia vaikutuksia kuten verenpaineen nousua aiheuttavia juttuja vaan on puhdas luonnontuote.googlaa vaik netistä.ite esim niinä harvoina kertoina kun on krapula noita lisäreitä helposti tulee ni olen ennen maate menoa doupannu itteeni parilla teelusikallisella ko suolaa.krapulahan just koettelee ihmisen suolatasapainoa ja varsinkin kalium laskee.ruususuola on siihen ehdoton apu!kokeilkaas muutkin!


      • Tuttu tunne

        Mulla ei tosiaan ollut aiemmin mitään lisäri oireita, kunnes ne sitten yllättäen alkoi yhden raskauden aikana. Mulla siis oli takana myös oireeton raskaus, en käsitä miksi toinen raskaus sitten laukasi kyseiset oireet. Ja sen jälkeen ne on kulkenut tässä elämässä mukana, välillä ärsyttäen enemmän ja välillä vähemmän. Missäpäin "ei jaksa" asustelet? Käytkö yksityisellä lääkärillä vai kunnallisella? Itse olen käynyt yksityisellä ja siellä juuri kardiologi sanoi tuosta lievän läppävuodon löytymisestä, että on alkuun hyvä seurata jos siitä muuttuukin, sitten voi harventaa sydämen ultrausta jos pysyy tilanne samanlaisena. Pelottaa se tuokin asia, vaikka siitä nyt ei varsinaisesti mitään vaivaa olekaan. Olishan se kiva olla ihan terve..
        Välillä tuntuu, että ajatukset pyörii liikaa noiden lisäreiden ympärillä mut kun vaikuttaa toisinaan niin paljon normi arkeen, että on vaikea olla niitä miettimättä. Mutta kovasti sitä yrittää keskittyä ilosempiin asioihin :) tsemppiä kaikille ja kertoilehan välillä ap taas kuulumisia! Toivottavasti sulla on hyviäkin päiviä välillä :)


    • giselle9

      Moi. Mikä on vielä "normaali" rytmihäiriö määrä vuorokaudessa? Oli holter-laite käytössä mutta en vielä tarkempia tietoja ole saanut. Jotain ohimennen sanoivat et rytmihäiriöitä oli ollut n.150/vrk. Kolme niistä tunsin itse. Oli lisälyöntejä ja kammiolisälyöntejä. On tää aika pelottavaa :( Tsemppiä kaikille!!!!!!!

    • ei jaksa

      Heippa taas! Viimeaikoina sydäntä on enimmäkseen tutkittu kunnallisessa, sitä kautta mm. se läppävuoto havaittiin. Olen käynyt myös yksityisellä joitakin kertoja, siinä toivossa, että saisi jotain helpotusta tähän vointiin.Huolestuttaa vaa ku aikasemmin ei ole ollut sivuääntä ja tätä läppävuotoa. Kardiologin mukaan ei voi kuitenkaa tulla ihan yhtäkkiä, mutta minulla näin on kuitenkin käynyt. Kardiologikaan ei osanut antaa vastausta miten on mahdollista että läppävuoto on alkanu lyhyen ajan sisällä. Vaatisi kuulemma pitkäaikaista,jopa vakavaa sairastumista jos yhtäkkiä tulee, ellei ole synnynnäinen, niin ku suurimmalla osalla kuulemma on.. Tekisi kyllä mieli saada vielä jonkun toisen kardiologin mielipide asiasta. Ei tässä muuten saa mielenrauhaa :/.
      Asustelen tällä hetkellä Riihimäellä.
      Nyt on sydän ollu onneks vähän rauhallisempi, ei ole niin paljon muljahedellu ja tykytellyt. Kyllä ne rytmihäiriöt vaikuttaa niin paljon vointiin ja mielialaan!
      Giselle9, 150 lisälyöntiä/vrk on vielä vähän, joten älä ole turhaan huolissasi:). Sitten kun niitä on tuhansia ni on syytä selvittää ettei taustalla ole mitään vakavaa, mutta vaikka niitä tulisi moniakin tuhansia päivässä ei välttämättä tarkoita että sydämmessä on vikaa. Kirjottelethan kun saat tarkempia tietoja holter-seurannasta??täällä ollaan hengessä mukana :). Tsemppiä myös sulle! P.s. Ihanaa Naistenpäivää

      • timo ikosen potilas

        Riihimäeltä porhaltaa juna helsinkiin.kallion kaupunginosassa linnanmäen vieressä on DIACOR JA TIMO IKONEN KARDIOLOGI.Nettiajanvarausta ei hänelle pysty tekemään mutta soita diacor ajanvaraus.ei apu täältä löydy.


    • giselle9

      moi! Kiitti vastauksesta ei jaksa :) Kirjoittelen kun saan tietoa lisää. Kiitos tsemppiä tarvitaan :) Vallan ahdistuttaa kun muljuaa ja sit muljuaa vielä enemmän! Palaillaan ja yritetään nauttia tuosta kauniista auringonpaisteesta!

    • samoista oireista

      mitä nimimerkille ei jaksa ja metsämies nykyään kuuluu?

    • Onneton 63

      Löysinpä täältä paljon kohtalotovereita ja tajusin, etten ole yksin näiden lisälyöntien, flimmereiden, takykardian ym. kanssa. Olen 49 v. nainen ja minulle on tehty kaksi kertaa eteislepatukseen ablaatio ja kerran iso eteisvärinän ablaatio. Mistään niistä ei ollut hyötyä minulle. Olen lopettanut kaksi kertaa Cordaronen käytön, koska lääkärien mukaan se on haitallista pitkäaikaisesti käytettynä. Nyt pitäisi taas lopettaa, vaikka se aloitettiin lokakuussa, kun sain pahan flimmerin ja sähköllä käännettiin rytmi paikalleen. Kukaan muu ei voi tajuta mitä on elää näiden sydänongelmien kanssa, vain ne ymmärtävät joilla niitä on. Olen vaikeasti masentunut ja sairauslomalla viime lokakuusta asti, koska en jaksa enää... minua pelottaa, ahdistaa ja vaikka yksi päivä menisi paremmin, sitä alkaa jo "odottamaan" että milloin tulee seuraava vikalyönti. Se on pelko kuolemasta... Elämme kuitenkin niin kehittyneessä maassa, niin miksi näihin vaivoihin ei saa apua mistään??? Sitä vaan ihmettelen. Edes minkäänlaista tuki- tai vertaisryhmää ei ole kai meille olemassa. Siksi ajattelinkin, että sellaisen blogin perustaisin, jossa näistä asioista voisi keskustella, ehkä se toisi vähän lohtua meille. Mitä olette mieltä?

      • lisälyönti

        Toi blogin perustus olisi kyllä tosi hieno ajatus. Voisi säännöllisesti jakaa kokemuksia olotiloistaan,murheistaan ja peloistaan. Täällä kun vaan silloin tällöin keskustelee joidenkin ihmisten kanssa. Minulla myös pahimpien lisälyönti kohtausten jälkeen vaikea päästä normaaliin elän rytmiin kiinni vaikka olisi muuten hyvä päivä niiden jälkeen. Juurikin tuo pelko seuraavasta kohtauksesta rajoittaa jo olemista ja tekemistä jos se vaikka yllättää esim: kesken kauppareissun, ja sitten sitä kaupassakäyntiäkin rupeaa jo pelkäämään. Itselläni tämä on jo kehittänyt paniikkihäiriön ja diapamin avulla yritetään selvitä siihen asti kun omalääkärille aika ja ruvetaan asiaa selvimään. _Sydän on kertaalleen ultrattu ja holteroitu 5 vuotta sitten, mutta nyt oireet on taas lapsen syntymän jälkeen pahentuneet.


      • yksi onneton myös
        lisälyönti kirjoitti:

        Toi blogin perustus olisi kyllä tosi hieno ajatus. Voisi säännöllisesti jakaa kokemuksia olotiloistaan,murheistaan ja peloistaan. Täällä kun vaan silloin tällöin keskustelee joidenkin ihmisten kanssa. Minulla myös pahimpien lisälyönti kohtausten jälkeen vaikea päästä normaaliin elän rytmiin kiinni vaikka olisi muuten hyvä päivä niiden jälkeen. Juurikin tuo pelko seuraavasta kohtauksesta rajoittaa jo olemista ja tekemistä jos se vaikka yllättää esim: kesken kauppareissun, ja sitten sitä kaupassakäyntiäkin rupeaa jo pelkäämään. Itselläni tämä on jo kehittänyt paniikkihäiriön ja diapamin avulla yritetään selvitä siihen asti kun omalääkärille aika ja ruvetaan asiaa selvimään. _Sydän on kertaalleen ultrattu ja holteroitu 5 vuotta sitten, mutta nyt oireet on taas lapsen syntymän jälkeen pahentuneet.

        Moi!
        Täällä on myös yks, jolla välillä lisälyönneistä huonoja päiviä.sillon ei pysty muuta tekeen kun jotenkin sätkiin niisen kans vaikka kuolema ja paniikki pyörii mielessä koko ajan.
        Välillä on useita päiviäkin kun ei ole lisälyöntejä ja ne päivät menee pelätessä koska ne taas alkaa.
        Itsellä myös välillä oli hyviäkin aikoja mutta myös lapsen ayntymän jälkeen alkaneet vaivata.lisäksi kun on pienten lasten äiti niin kuolemanpelko on mielessä vieläkin enemmän.:(
        Minkä ikäsiä sun lapset on?joudutko valvoon öisin?
        Itsellä 3kk ja 4v lapset.eikä öisin tuu valvottua kun pari kertaa vaan syötettyä.silti välillä jotkut päivät ihan helvettiä.:(
        Olis kiva vaihtaa sun kanssa ajatuksia enemmän.


    • lisälyönti

      Juu on kuin omasta suusta tuo sinun kirjoitus. Kuoleman pelko on koko ajan läsnä varsinkin kun mies ei ole kotona ja joutuu olemaan yksin. Vaarattomiahan näiden lisälyöntien pitäisi olla,mutta.. kun ei järki vaan ota tuota uskoakseen pahimpien kohtausten aikaan. Omat lapset on 5v ja 3viikkoa ja 2 vähän isompaa. Varsinkin kun tulee noita kohtauksia jossa on joka toinen tai kolmas lyönti lisölyönti ja tuntemusten mukaan myös peräkkäisä lisälyöntejä. Silloin ei auta istuminen makaaminen eikä välillä kävelykään, vaan muljauttelee todella voimakkaasti niin että oikein silmissä välähtää. näistä tämä paniikki ja pelko sai alkunsa. Öisin joudun heräämään pari kertaa syöttämään pientä, mutta on niitä vaikka olisin saanut nukkuakkin koko yön :( Todella vaikea keskittyä enää arjen askareisiin kun paniikki päällä koko ajan. Toivon mukaan tämä tästä hieman helpottaisi ja pääsisi nauttimaan taas elämästä :)

    • Onneton -63

      Masennus, ahdistus ja Diapam...ne ovat tuttuja asioita, joilla mennään eteenpäin tätä elämää. Mutta muutakaan ei kai voi. Tosiaan, jos välillä on vähän parempi päivä, niin alkaa jo miettimään, milloin seuraava "jytky" tulee. Sillä toisinaan ne lisälyönnit ovat todella voimakkaita, eikä niitä kyllä voi ohittaa nauramalla. Se myös miten tämä "ongelma" rajoittaa elämää, harmittaa. En uskalla lähteä mihinkään matkoille ulkomaille, enkä kotimaahankaan jos sairaala ei ole lähellä. Ja mikä kumma siinä on, kun illalla asettuu levolle ja olisi mukava nukahtaa, niin jo alkaa sydän hypellä?? Psykologi määräsi paniikkihäiriölääkettä, sitä pitäisi kai alkaa ottamaan, mutta sivuvaikutuksissa lukee; saattaa aiheutta rytmihäiriöitä. Tiedä sitten mikä olisi parasta? Tsemppiä teille kohtalotoverit, yrittäkää jaksaa :)

      • yksi onneton myös

        Kuullostaa tosiaankin samalta nuo sun ajatukset ja rytmihäiriöt.:(
        Itseä myös pelottaa eniten kun mies ei ole kotona ja oon keskenään lasten kanssa jos jotain sattuukin sillä välin.ja en tykkää sopia mitään menoja päivisin kavereiden kanssa jos sattuukin oleen huono päivä ja sydän hakkaa miten sattuu niin menee mielenkiinto ihan tyystin ja haluaisin vaan olla kotona "turvassa" ja toivoa, että menee pian ohi.Mutta ollaan kuitenkin välillä käyty kylässä tms ja yrittänyt vaan sinnitellä.
        Ja mulla on myös välillä lisälyöntejä ihan peräkkäin tai muutaman lyönnin välein.joskus tulee vaan muutama ja joskus niitä tulee useempi tuntikin sitä tahtia.sillon iskee paniikki ja kuolemanpelko oikein kunnolla...yritän vaan koittaa jaksaa hymyillä lapsille ja touhuta jotain vaikka itku on kurkussa ja tekia vaan mieli halata lapsia.et eihän tää oo yhtä naurua ja iloa päivät vaikka pitäis olla.
        Ja se ärsyttää mua kun en tiedä miksi joskus on niitä päiviä kun lisälyöntejä satelee ihan jatkuvasti..jos tietäisin mikä sen aiheuttaa niin tekisin heti asialle jotain!mut ei..joskus oon tosi väsyny ja sydän hakkaa miten sattuu.mutta taas toisena päivänä ei oo mitään vaikka kuinka ois veto pois.enkä juo kahvia tms ja syön terveellistä perusruokaa.koitan liikkuaki vähän muutaman kerran viikossa.joskus mulla tulee liikkuessaki yksittäisiä lisälyöntejä mutta nekään ei oo kuulemma vaarallisia kun ne on holteroitu.nii ja mulla on kans ultra tehty, holter kaks kertaa ja rasituskoe.kaikki ok.jep.
        Välillä mietin, et miks ihmeessä oon just tälläsen vaivan saanu..mielummin vaikka migreeni tms.mutta sydänvaiva on niin lamaannuttava ja just kuolemanpelkoa lietsova että elämänlaatu heikkenee.
        Onko sulla ollu raskauksien aikana oireita vai alko vasta synnytyksen jälkeen?mulla ei esikoisesta ollu mitään ja alkoivat vasta joskus yli puolen vuoden päästä lievinä ja todella harvoin oli huonoja päiviä.toista lasta odottaessa lisärit alko puolessa välin joka iltaisina ja jatkuivat melki loppuun asti.sit alkoivat uudestaan ku lapsi oli kaks kuukautta.
        Miehelle oon näistä kertonut eikä sillä oo koskaan ollu mitään niin eihän se tietenkään voi ymmärtää miltä tuntuu.ja hyvä niin.jos vaikka lapsille ei tätä periytyisi.
        Kirjottelehan taas jos ehdit.ja voi hyvin!


      • susku83pv3

        Hei !
        Aloitin uudestaan cirpaleksin (tai sen halvemman version ) ,kun olin ollut niitä syömättä n.vuoden. En muistanut ,että on näin pahat ensioireet,syönyt nyt noin melkein viikon.Ei meinaa edes päästä kauppaan,ei kyllä meinannut ennen lääkkeitäkään.Syön näitä oikeastaan ahdistukseen,ja vähän aikaa olen syönyt opamox 15mg,nyt ei pääse mihkään ilman rauhottavaa.
        Olen koulussa,mutta nyt sairaslomalla ollut pariviikkoa ja tuntuu,että pitää ottaa viellä saikkuu lisää.Valmistuisin tämän vuoden puolella,ja haluaisin todella käydä koulun loppuun ,nyt opettaja sanoi ,että jos sairasloma menee hirveen pitkälle,joudun keskeyttämään,Sittenhän vasta masennus iskisikin.
        Olen 28.v ja 8.v pojan yksinhuoltaja.Oisi nyt mahdollisuus saada ammatti jota ei viellä ole.


    • Ellek.

      Oi kuulostaa niin tutulta nuo lisälyönnit ja kuolemanpelko. Mulla ne tuli myös lasten jälkeen (lapset 4v ja 2v). Pelko on vähän helpottanut töihin paluun jälkeen kun en ole enää lasten kanssa yksin kotona. Tosin miehen työmatkat on sitten niitä, jolloin pelkään kamalasti.

      Vaikka itselläni niitä ei kamalasti ole, ne vie silti elämäniloa. Kunnon ryminäpäivinä mä lamaannun ihan täysin. Mulla on kans tutkittu noita vuosi sitten, ja niiden pitäisi olla vaarattomia. Silti ne ahdistavat. Otin asian puheeksi käyttäessäni lastani lääkärineuvolassa, ja lääkäri laittoi lähetteen labroihin, joissa tarkistetaan jotain kalium-, natrium- ja muita arvoja. Itse huomaan myös hormonaalisten vaihteluiden kulkevan käsikädessä noiden kanssa. Mulla on tosi matala syke, ja en sen vuoksi voi käyttää mitään salpaajaakaan (enkä siis tarvitsisikaan vähäisen määrän vuoksi).

      Mullakaan mies ei oikein ymmärrä tätä paniikkiani. Hän ei ymmärrä, että jos niiden on sanottu olevan vaarattomia, miksi en usko sitä. Hän ei vaan voi tietenkään tietää, miltä tämä konkreettisesti tuntuu.

      Äitini kertoi, että hänellä oli myös tällaista joskus kolmekymppisenä, mutta ne loppuivat jossain vaiheessa. Toivon, että mullekin kävisi niin. Itse olen valvonut paljon huonosti nukkuvien lasten vuoksi, ja epäilen näiden johtuvan osaksi siitä. Lisäksi jumissa olevat hartiat eivät ainakaan helpota tätä.

    • lisälyönti

      Tämä vaiva tuntuu näköjään olevan aika yleinen pienten lasten äideillä mitä on netistä lueskellut. Minäkään en ole oikein huomannu mitään yhteyttä mihinkään noiden lisäreiden tulemisen kanssa. tänään aamulla kun olin hiukka huonolla tuulella ni selvästi huomas semmosen paineen tunteen rinnassa ja siitä heti tietää et tänään satelee lisälyöntejä sitten enempi, ja näinhän siinä on käynyt :( minkälaisia lukemia teillä on holterissa ollut mittauspäivinä? Oisko sitten jotain tekemistä hormonitoiminnalla näiden kanssa kun on just synnyttänyt. Imetyksen jouduin itse lopettamaan lääkityksen takia mikä todella harmittaa, mutta on se vaavillekkin parempi että äiti hoitaa itsensä kuntoon. On minulla ollut näitä jo 5 vuotta, alkoivat lisääntyä silloin raskauden loppumetreillä ja pahenivat silloinkin synnytyksen jälkeen. Jäivät sitten suurimmalti osin pois ajan kuluessa ja hyvää aikaa olikin pari vuotta kunnes taas tämän raskauden loppumetreillä tippuivat kuin taivaasta tuommosella kohtauksella ja sit niitä onkin jatkunut sen jälkeen. Nyt vielä kun propral vaihdettiin bisoprololiin niin paniikki vaan paheni, koska propral auttoi myös osittain siihen. Toki minulla on tähän 2 kuukauden sisään mahtunut erittäin läheisen ihmisen menetys joka varmasti on edesauttanut asiaa :( Toivotaan meille kaikille parempia aikoja ja että joskus nää helpottais :) sori jos on hiukan sekavasti kirjoitettu :D

    • lisälyönti

      Unohtui vielä kysyä että oletteko kokeillut tähän vaivaan rauhoittavia? Itse en aineskaan ole diapamista hirveitä hyötyjä saanut , ehkä hieman rauhoittaa hetkeksi, mutta annostuskin on ihan minimaalinen. Onko sinulle onneton 63 ollut niistä hyötyä. Minullekkin luultavasti määrätään ph-lääkitys, mutta mietityttää juuri nuo sivuvaikutuksissa lukevat rytmihäiriöt. En niitä lisää kyllä tarvitsisi kun niiden takia juurikin vaiva on alkunsa saanut. Paniikki lääkkeillä sain 5 vuotta sitten itseni ajan kanssa rauhoitettua, mutta alproksia ( bentso) ei kovin helposti määrätä. Toimi silloisena aikana paniikkiin kyllä todella hyvin. Mies on onneksi suuri tuki ja turvani ja ilman häntä en varmaan pärjäisi. Hänelläkin joskus hyvin harvoin sydän saattaa muljahtaa ja osittain tietää miten kamalalta se tuntuu

    • Onneton -63

      Huomenta vaan kaikille. Tosiaan Diapamista on joskus ollut hyötyä, se ainakin rauhoittanut vähän mieltä ja joskus myös sydäntä, silloin kun on ollut paha flimmerikohtaus, että on pitänyt mennä ensiapuun. Mutta nykyisin huomaan, että se 5 mg ei paljoa auta, eli elimistö tavallaan alkaa tottua ja sekään ei ole hyväksi. Minulla flimmerit ja lepatukset alkoivat 44-vuotiaana eli 4,5 v. sitten. Sitä ennen ei ollut sydänongelmia. Mitään fyysistä vikaa sydämessä ei ole. Hormonitaso on ok, sekin on tarkistettu siltä varalta, että liittyisi hormonitoimintaan. Onko teistä kellään ollut Cordaronea käytössä ja mitä kommentteja olette saaneet lääkäreiltä siitä? Minulta se tosiaan halutaan taas lopettaa. Ainut asia mikä on pitänyt flimmerikohtaukset kurissa. Tosiaan heti tänä aamuna kun heräsin, alkoi ahdistamaan ja ajatukset siinä yhdessä ja samassa. Joskus tulee sellainen tunne, että apua antakaa jotain joka turruttaisi hieman ajatuksia ja oloa. Alkoholia en uskalla kuitenkaan ottaa, siitä ei varmaan hyvää seuraisi. Tsemppiä kaikille kaikesta huolimatta :)

      • yks onneton myös

        Mulla on noi kaikki tutkimukset tehty joku 6 vuotta sitten eikä mulla sillon ollut tälläsiä lisälyöntipäiviä.sillon oli lisälyöntejä millon sattu päivittäin mutta ei häirinny näin paljoa kun nyt.sillon holtereissa oli muistaakseni max. 40 kammio- ja 40 eteislisäriä.enkä sillon ees tuntenu silloin noin paljoa niitä päivän aikana.nyt niitä ei voi olla tuntematta kun muljahtaa kunnolla.voikohan ne jotenkin muuttua?vai miksi ne nykyään tuntuu niin hyvin?
        Ootteko te ruumiinrakenteelta millasia?mulle joskus yks lääkäri sanoi,et tunnen ne sen takia niin hyvin kun oon niin hoikka.180cm ja 65kg.ei sellane jolla on ylipainoa tunne niitä välttämättä ollenkaan..voiko muka olla niin.
        Jos ylipaino auttais tähän niin voisin mielelläni sitä hankkia, mutta geenit estää sen eikä painoa vaan tule.
        Jos menisin lääkäriin kertoon mun oireista ja ajatuksista niin taatusti todettais myös paniikkihäiriö..nyt tänää näköjään taas vaikuttais olevan lisäripäivä kun vasta reilun tunnin ollu hereillä ja lisäreitä satelee jo oikein riittävästi.:( Mulla menee heti vatsa sekasin ja kädet alkaa täriseen.tietysti kun paniikki alkaa eikä se tietysti lisäreitä vähennä ainakaan.onko teillä jotain miten saatte ittenne rauhotettua tai lisärit väheneen?mulla ei auta muu kun se että lisärit vaan loppuu eikä siihen auta mitkään kikat.joskus auttaa asennon vaihtaminen tai makuulle meneminen mut ei aina edes.enkä pysty tekeen mitään ku lamaannun ja panikoin vaan.:(
        Ootteko te muutenkin herkkiä ihmisiä?siis itse ainakin murehdi ja mietin asioita aina etukäteen ja pelkään muutenkin kaikenlaisia sairauksia.ja oon vaan tosi herkkä kaikelle.
        En nyt saa mitää järkevää näköjään kirjotettua ja vatsaki on sekasin niin en pysty enenpää kirjottaan..kirjotelkaahan.


    • Onneton -63

      Hei, olen juuri avannut blogin rytmihäiriöistä. Käykää kommentoimassa ja aloitetaan aivan oma keskustelu siellä :)

      heartbeat49.blogspot.fi

      • yks onneton myös

        Kiva kun avasit tuon blogin mutta miten sinne saa laitettua kommentin?
        Jos käytän google mailin tiliä niin tuleeko kommentteihin aina mun etunimi ja sukunimi kun siinä muodossa on sähköpostiki?
        Mä en oo aiemmin käyttäny mitää blogeja niin en ymmärrä :D


    • ei jaksa

      Hei taas tänne, pitkästä aikaan :)! Ajattelin tulla katsomaan onko täällä vielä keskustelua meneillä, ja ilahduin kyllä positiivisesti. Kiitos, että olette jaksaneet kirjotella ja jakaa tuntemuksianne. "ihana" huomata, että ei ole yksin asian kanssa :)!!
      Mulla vointi ollu aika vaihtelevaa.. Yhessä vaiheessa oli lähes 2 viikon jakso kun ei tullut kun ihan muuta hassu rytmihäiriö, ja fiilis oli ihan katossa. Tunsin itseni tosi energiseks ja onnelliseksi. Mut nyt taas sit ollu jo ainaki yli viikon huonompaa. Yöt oon vielä onneks saannu jotenki nukuttuu, mut pelkään jo etukäteen et koska tää taas pahenee siihen et en nuku öitäkään, ja se nyt ei ainakaan paranna tilannetta :(! Voi ku vaa joskus pääsis kokonaan eroon näistä!!

    • Onneton -63

      Tarkastin vielä tuota blogiani ja ilmeisesti sinne on sitten kirjauduttava kommentoimaan omalla esim. Google-tilillä. Enpäs tuota huomannut kun tein tuota sivua. Mutta voihan sitä avata vaikka sellaisen tilin, jossa ei näy omaa nimeä tms. ja käyttää sitä sinne kommentoidessa :)

      Olipa mukavaa kuulla, että "ei jaksa" on voinut vähän aikaa ainakin paremmin. Eikö sillä ole ihmeellinen vaikutus, jos sydän menee vähän paremmin!!!
      Minulla on tänään ollut vähän väliä lisälyöntejä, olen yrittänyt vaan ajatella muuta, mutta kyllä se ajatuksen joka kerta pysäyttää.
      Psykologi sanoi minulle eilen; "että se on vaan opittava elämään sen kanssa, että nämä häiriöt on ja pysyy ". Eläppä sitten sen kanssa.

    • Ymppy12

      Hei! Olen 40-vuotias paljon liikuntaa harrastava nainen. Kärsin lisälyönneistä. Kokemuksesta olen oppinut että liika liikunta lisää lisälyöntejä. Joten jos höllentää tahtia hetkeksi ja muistaa myös levätä niin lisälyönnit katoavat lähes kokonaan. Myös lenkillä on hyvä loppupätkä "jarrutella" ja antaa sykkeen rauhassa laskea ennen kuin pysähtyy kokonaan. Muuten ilta yhtä muljahtelua... Viime syksynä minulla lisälyönnit lisääntyivat radikaalisti. Lääkkeet eikä muut oikein auttanut. Syyksi monen lääkärireissun jälkeen osottautui niin yllättävä asia kuin happovaivat. Kun sain lääkkeet happovaivoihin niin lisälyönnit väheni 99%. Myös väsymys ja liika kahvinjuonti aiheuttaa muljahtelu. Aikojen saatossa tämän kanssa on oppinut elämään kun vaan välillä muistaa pysähtyä kuuntelemaan itseään.ja välttämään asioita jotka noita muljahteluja aiheuttaa. Vaikka minulla onkin kyseessä ikävät mutta suht harmittomat lisälyönnit niin sydänoireet on aina syytä tutkituttaa lääkärillä jo oman mielenrauhan takia. Toivottavasti tästä vuodatuksesta oli jollekkin samasta vaivasta kärsivälle apua :)

    • Onneton -63

      Ymppy12, miten happovaivat ilmenivät, eli oliko sinulla ihan tuntuvia oireita, närästystä tms. vai miten sen osasi päätellä?

    • ei jaksa

      hei. Kiva kun sinä onneton-63 perustit blogin! Kävin jo kurkkaamassa. Koitin kommentoidakkin, mutta tosiaan vaatii oman tilin luomista. Luon jossain vaiheessa omat tunnukset niin liityn lukiaksesi :)!

    • Onneton -63

      Hei vielä,

      kävin muuttamassa blogin asetuksia, eli sinne voi kirjoittaa nyt ihan nimettömänä. Valitsette vaan valikosta: Komentti nimellä: NIMETÖN.

      Tässä vielä blogin osoite uudestaan
      heartbeat49.blogspot.fi

    • ei jaksa

      OK! Kiitos :)!

    • Ymppy12

      Onneton -63. En tunnistanut happovaivoja. Erehdyin luulemaan sydänvaivoiksi. Epämääräisiä kivuntunteita, puristusta rinnassa. Kokonaisvaltaisesti huono olo. Loppuajasta oli pala kurkussa. Onneksi oli niin valveutunut lääkäri että tunnisti oireet kun kerroin niistä sekä tulehduskipuläkkeistä joita silloin söin tenniskyynärpäähän.

      • Ellek.

        Mulla on viime aikoina ollut ihan hyväjakso lisälyöntien suhteen, MUTTA nyt niitä on tullut pari kertaa lihaskuntotreenin jälkeen.

        Tänään tein vatsoja sellasella rullalla, mikä saa melkoisen puristuksen aikaan. Sen jälkeen istuin alas ja lisälyöntejä tuli noin 5-7 lyönnin välein noin minuutin ajan. Pulssi ei ollut korkea, ehkä 75. Mietin, että voiko tuo liike/asento itsessään aiheuttaa niitä, tuleeko sinne rintaonteloon jotain painetta, joka voi sen laukaista?? Viimeksi niitä tuli pari nopean pystypunnerruksen jälkeen, kun menin siitä lattialle makaamaan tarkoituksenani tehdä vatsoja. Esim. hiihtäessä nopeastikin niitä ei tule.

        Ahdistaa taas kun takana on niin hyvä jakso ja urheilla haluisin edelleen.


    • ei jaksa

      Hei Ellek. Itse olen huomannut kun teen vatsoja semmossella laitteella joka ottaa keskivatsalihaksiin, alkaa lisälyönnit. Ilmeisesti tämä liike jotenkin "ärsyttää" sydäntä, tai näin ainakin olen päätellyt.. No nyt en enään tee kyseisellä laitteella,turhaan sitä oikein hakee niitä,kun tarpeeksi jo muutenki kestettävää niitten kanssa:/

      • Ellek.

        "Kiva" kuulla, että muillakin tulee niitä vatsoja tehdessä.

        Mä epäilen, et hengityksen pidättäminen rullatessa voimapyörällä sai niitä aikaan. Kun tarkemmin mietin niin huomasin, että olin pidättänyt hengitystä. Hengityksen pidättäminenhän voi helpottaa rytmihäiriökohtauksen aikana tilannetta, mut ilmeisesti myös aiheuttaa niitä.

        Tänään jumpatessani keskityin hengittämiseen, eikä niitä tullut.


    • rytmiroosa

      Kirjoitin tuonne toiseenkin lisäriketjuun nimimerkillä ei-jaksa, en huomannut että joku toinenkaan ei jaksanut ;) Laitan nyt toisen merkin

      mulla siis alkoi lisärit kunnolla vuonna 2006 kun odotin ekaa lasta, ennenkin on ollut satunnaisesti yksittäisiä. Sitten raskausaikana paheni, ja sitten taas oli pois, kunnes ovat muuttuneet myös tiheälyöntisyyskohtauksiksi ja sitten on tullut bigemeniaa ja trigemeniaa.

      Holtterissa oli 3krt, ja kumpanakan kertana en tuntenut lisäreitä, vain YHDEN koko aikana, ja se olikin kammiolisäri. Nauhalle tallentui 83 kammio- ja eteisperästä lyöntiä - ja silloin niitä ei oikeasti ollut yhtään... Joinain päivinä tulee ihan jatkuvasti ja perättäisiä, laskujeni mukaan niitä täytyy olla tuhansia päivittäin. Se tuntuu niin oudolta että välillä on hirveästi ja välillä ei lainkaan. Teen mitä hyvänsä.

      Nyt on paha vaihje ja olen todella ahdistunut tästä, pelkään vain saavani kammiotakykardian. Yksittäiset lisärit eivät ole niin kamalia kuin ne peräkkäiset; taju hämärtyy ja välillä tulee päälle hirveä rytmihäiriö.

      Syön beetasalpaajaa mutta ei tunnu auttavan.
      Kerran mulla oli kalium 3,1 ja silloin sydän sekoilikin miten tahansa. En tiedä miksi se oli matala, ihan normaalisti syön.

      Jaksamista kaikille, tää pelko on kamalinta, samoin se vähättely. "Sinun täytyy nyt vain ymmärtää että nämä ovat hyvälaatuisia..." tai "meillä kaikilla nyt hiukan tykyttelee". Kukaan ei ymmärrä mitä se tekee elämänlaadulle! Ja kun ei niitä häiriöitä saada kiinni; siinä viaheesa kun pääsen ekg:hen niin kohtaus on yleensä mennyt ohi; meiltä kestäisi jo yksin virka-aikaan lähimmälle terkkarille menis vartti yksinään, virka-ajan jälkeen menee väh 45min yksin, mutta kun pitää usein sitten pukea lapset mukaan niin aikaa menee väh. reilu tunti. ennen kuin on asemalla. Ja sitten kun hyvin käy niin käännytetään pois tai odotutetaan kolme tuntia aulassa. Ja sitten todetaan "katso nyt, kaunis sinus-rytmmi. Mene nukkumaan".

      • ex embolikko .

        olen useaan kertaan tarjonnut avuksenne keskustella lääkärin kanssa verenohennuksesta ,mutta jos ei kiinnosta en voi mitään
        tiedän että se on vaikeaa neuvoa ammattilaista ,mutta oma-aloitteisesti voi kokeilla asperiinia,jos siitä on apua niin silloin olisi aihetta ohennukseen.
        jos ne oireet vaihtelee eikä enään käyrässä näy kun pääsee tk.hon asti sekin viittaasiihen että veri olisi ei liian paksua ,mutta
        herkästi hyytyvää.


    • rytmiroosa

      toivottavasti kukaan ei kuuntele tollasta höpinää kuin ex embolikko selittää... verenohennuslääkkeen käyttö ei ole _mitenkään_ perusteltua lisälyönneistä kärsivillä; kyseessä kun on sydämen sähköiseen toimintaan liittyvä häiriö. Verenohennus on fllimmeristä kärsiville tärkeä vaihtoehto silloin kun flimmeri on pitkäaikainen vaiva; siinä kun on vaara hyytymien syntyyn. Kammio- tai eteislisälyönnit eivät ole sama asia kuin eteisvärinä.

      • yks onneton myös

        Moi rytmiroosa,

        Mulla on samanlaisia rytmihäiriöitä välillä kun sulla.ja just eniten pelkään sitä, että saan sen kammiotakykardian.ja tän pelon kans eläminen ei todellakaan ole mitään herkkua.eikä tosiaan auta se, että joku lääköri sanoo et "sun pitää vaa oppia elään näiden kanssa".juu,tosi helppo homma.
        Rytmihäiriöistä on perustettu blogi jossa voi kirjotella paremmin.linkki löytyy muutama viesti aiemmin.
        Tsemppiä sulle!


      • yks onneton myös

        Moi rytmiroosa,

        Mulla on samanlaisia rytmihäiriöitä välillä kun sulla.ja just eniten pelkään sitä, että saan sen kammiotakykardian.ja tän pelon kans eläminen ei todellakaan ole mitään herkkua.eikä tosiaan auta se, että joku lääköri sanoo et "sun pitää vaa oppia elään näiden kanssa".juu,tosi helppo homma.
        Rytmihäiriöistä on perustettu blogi jossa voi kirjotella paremmin.linkki löytyy muutama viesti aiemmin.
        Tsemppiä sulle!


      • .............

        Myös kuunnellut tuota ex-embolikkoa ja sain sillä myös itseni uskomaan keuhkoemboliaan. No, ei sitä ollut kun 2 kertaa kävin keuhkokuvissa... Kaikki ei vaan tajua, että kaikki mitä tapahtuu itselle ei välttämättä tapahdu toiselle. Vaikka hyväähän sillä varmaan tarkoittaa, mutta kuulostaa että monen tässä ketjussa pitäisi noita rytmijuttuja selvitellä enemmän, kuin mitään embolian mahdollisuutta. Lisäksi vielä, embolia ei kuukausia tai vuosia oireile ;)


      • sesamainen
        ............. kirjoitti:

        Myös kuunnellut tuota ex-embolikkoa ja sain sillä myös itseni uskomaan keuhkoemboliaan. No, ei sitä ollut kun 2 kertaa kävin keuhkokuvissa... Kaikki ei vaan tajua, että kaikki mitä tapahtuu itselle ei välttämättä tapahdu toiselle. Vaikka hyväähän sillä varmaan tarkoittaa, mutta kuulostaa että monen tässä ketjussa pitäisi noita rytmijuttuja selvitellä enemmän, kuin mitään embolian mahdollisuutta. Lisäksi vielä, embolia ei kuukausia tai vuosia oireile ;)

        tiedoksi, ei sitten näy keuhkokuvassa, siis thoraxissa.
        ainoa millä näkyy on keuhkoverisuonten tt-varjoaine tietokonetomografia.
        voi olla vaikka 20vuotta ilman että itse edes tietää olevan. esiintyy eriasteisina. hyvä että luotat lääkäriin
        että vaarattomia. niin minullekin sanottiin. minun kohdalla lääkäri erehtyi , onneksi oli ainoa kerta.


    • plmb

      Hei, olen miltei kolme kertaa Sinua vanhempi. Minulla on kyllä pieni verenpainelääkekin, muru Atacandia n. 4 mg ja vähän diureettia puoli tablettia Saluresia, koska sitä iän mukana on tullut vähän jotakin ja verenpaine voi nousta joskus. Minulla oli hurjasti rytmihäiriöitä Sinun iässäsi. Oli ollut lapsena kurkkutulehduksia, krooninen abskessikin, ja nielurisat leikattiin 10 v iässä, mutta niistä vikuuntui hieman nuo läpät, joten niissä on jotain ultaäänellä todettua lievää vuotoa ( noin 7 vuota sitten ul) mutta kuulemma monta prosenttia kansasta kulkee sellaisilla läppävuodoilla ihan normaali-ilmiönä. Sain paljon hammastulehduksia. myöhemmin vasta sain havaita että olin myös keliakikko ja tuo mahan huono kunto aiheutti lisänä mineraalitasapainohäiriöitä ja pahensi niitä rytmihäiriöitä. Verenpainekin oli välillä ylioppilastervedenhuollossa koholla. Mutta ei siihen mitään huomiota sen enempää pantu. Yhdessä tentissä meillä oli sellainen proffa, joka mittasi tentin aikaan pulssin ja hui kun hän sai korkeat arvot minulta. Hän sanoi, että jos harrastaisin kävelyä voisin saada pulssini stabiloitumaan. Aloin sitten harrastaa kävelyä ja tosiaan se on oikein edullista . Pitkiä pyöräilyjä en ole voinut harrastaa tuon lievän sydänläppäjutun takia- pakkaa liiaksi keuhkoja, mutta eipä ihmistä luotukaan pyörän kanssa paratiisin aikaan. Betablokkaria en pystynyt käyttämään, mutta tuo Atacand yllä näyttää sopivan. Se ei vangitse pulssia. Koetan pitää pulssi 70 tienoossa. Minulla kun on lisäksi tuo kilpirauhanen tulehtunut niin pulssi voi tippua ihan liikaa ilman kilpirauhaslääkettä. Tarkista kilpirauhasarvosi. En pysty käyttämään kalkkitabletteja, niistä tulee mitlei stenocardia, otan kalkin ihan maitona ja juustona ( fineli.fi 600 mg kalsiumia ruoassa). Liika magnesiumkin yhtäkkiä voi tehdä stenocardiaa. Sekin on paras ottaa elintarvikkeena : siement, jyvät, kaakao, banaani, pähkinät, suklaa. Suklaa on oikea sydänruoka.
      Se omega3 ei haittaa, mutta kalan syöminen 2-3 kertaa viikossa pitää siihen kombinoida. Se on vain "kalarikaste" Ubikinonia tekee oma keho. Sitä kyllä saa esim häränlihasta ja naudanlihasta, kuten myös karnitiinia, joka on eduksi sydämelle. BMI arvosi on aika alakantissa alle 19, joten kyllä sitä syödä pitää ihan tavallista valkuaista ja ylipäätänsä säännöllisesti , aamiainen, lounas ,päivällinen, iltapala. Sydän on tiivis, kiinteä , vaativa lihasrakenne. Kana on oikein mukavaa ravintoa. Tuosta jos vielä hoikennut menee jo alipainon puolelle.

    • Kapa_40

      Mielenkiintoinen keskustelu lisälyönneistä yms. Itselläni rytmihäiriöitä, lähinnä lisälyöntisyyttä, suurinpiirtein päivittäistä on ollut teini-iästä lähtien, nyt olen nelikymppinen mies. Sydäntä on tutkittu pariinkin otteeseen, viime vuonna kun lisälyöntisyys selvästi paheni, tutkittiin perusteellisemmin (EKG oli useamman kerran, ultra ja holter siten että mukana myös rasitusta). Kardiologin mukaan terve sydän, ainoastaan näyttää reagoivan stressiin hyvin helposti, esim. ultran aikana veteli lisäreitä melko paljon ja vasemman kammion pumppaus oli tehokkaampaa kuin olisi tarviskaan, tässä kardiologin mielestä tärkein syy lisälyöntisyyteen. Holterissa lisäreitä oli noin 500, suurin osa kammiolisäreitä lähtöisin samasta fokuksesta (yhdenmuotoiset lyönnit siis kyseessä), yksi kupletti (2 lisälyöntiä peräkkäin), yksi lyhyt bigemenia (joka toinen lyönti lisälyönti). Lisäreitä tuli holterissa sekä levon että rasituksen aikana, vähiten nukkuessa. Muuta erikoista ei näkynyt. Tutkimusten diagnoosi oli: ei mitään rakenteellista tai muuta vikaa, eivät ole vaarallisia ja beetasalpaajaa tarvittaessa ja ajatukset pois sydämestä.
      Holteriin ei tullut takykardioita, vaikka niitäkin lyhyinä (muutaman sekunnin) versioina on ja ne tulevat lähinnä levossa tai heti liikkelle lähdettäessä. Kardiologin mukaan todennäköisimmin on kyseessä lyhyt SVT, toisena vaihtoehtona lyhyt kammiotakykardia, joka ei lyhyenä terveessä sydämessä ole kuitenkaan vaarallinen hänen mukaansa. Kardiologin mukaan keskeisintä on se kun sydämessä ei ole rakenteellista vikaa, niin terve sydän kääntää nuo väärät rytmit äkkiä normaaliksi.
      Beetasalpaajista itsellä on ollut kokeilussa Hypoloc ja Propral. Ainut vaikutus oikeastaan on se, että laskevat sykettä tietyissä tilanteissa (Propral aiheutti myös unensaantivaikeutta ja painajaisia joten ei tuntunut sopivan) ja vaikkapa jännityksen aiheuttamaa sykkeen nousua ei tule helposti, mikä siinä tilanteessa rauhoittaa lisäreitten esiintymistä, koska itsellä jännityksen aiheuttama sykkeennousu saa välistä pumpun aivan sekorytmiin, tai siltä tuntumaan, johtuen runsaista lisälyönneistä. Välistä lisäreitä tulee todella paljon myös ihan lepotilanteessa erityisesti iltaisin ja siihen beetasalpaaja ei tunnu auttavan. Yhden kerran olen tuon kardiologin tutkimuksen jälkeen käynyt päivystyksessä kun tuntui että syke on aivan sekaisin useamman tunnin, lääkäri kuunteli sydäntä pari minuuttia todeten että normaali sinusrytmi, runsaasti lisälyöntejä ja välistäjättöjä, mutta ei mitään hätää muuten. EKG:tä ei halunnut ottaa, vaan sanoi että kun sydäntä tutkittu sen verran tarkasti viime vuonna niin siinä olisi kyllä mahdolliset viat löytyneet.

      Itse olen huomannut että toki psyykkisellä tekijällä on yhteyttä noihin lisäreihin. Jos esim. tuollaisen rummutuksen aikana ajatus keskittyy muualle, niin silloin voi huomata hetken kuluttua lisärirummutuksen rauhoittuneen. Levossa tulevaan runsaaseen lisälyöntisyyteen puolestaan auttaa kävelemään lähtö yleensä.
      Rasituksessa esiintyvät lisälyönnit tuntuvat pelottavimmilta, kun niitäkin toisinaan on. Niitä tulee joskus salitreeneissä yleensä sarjojen jälkeen tai lenkillä lenkin alkuvaiheessa. Mutta ei ole harvinaista sekään että muljahtaa kesken sarjan salilla tai vaikkapa lenkin loppuvaiheessa. Rasituksen aikaisista lisäreistä kardiologi sanoi että eivät ole vaarallisia silloinkaan kun sydämen rakenne on kunnossa ja että jos syke nousee tarpeeksi korkealle niin se hävittää yleensä lisärit kun niitä ei 'ehdi' tulla enään todella nopean rasitussykkeen aikana.

      Jotkut kertoivat täällä magnesium ym. lisäravinnekokeiluista. Itse olen kokeillut noita ja se tuttu psykologinen vaikutus niilläkin tulee, aluksi tuntuu että nythän lisärit menevät todella vähiin, mutta eipäs hätää, kyllä ne sieltä takaisin muutaman viikon kuluessa tulevat ;) Sama juttu kiropraktikon kanssa käynyt, viikko oli todella hyvää aikaa, jopa yksi kokonaan lisälyönnitön päivä, mutta sitten mentiin taas tutulle radalle ;)

      Kyllähän tämä vaika aika kiusallinen ajoittain on ja ei siinä lääkärin vakuuttelut vaarattomuudesta välttämättä ole päällimmäisenä mielessä kun oikeen rumbaa alkaa vedellä.

    • ..............

      Hei. Olen itse 24-vuotias nainen ja on päivittäin paineen tunne tuossa rinnan alla. Monta EKG:ta otettu ja sydämen uä mitkä täysin normaaleja. Lääkärit sanoo vaan että älä stressaa... Kiinnostaisi itseäkin joku rasituskoe ja holter nauhoitus.

      Mille sulla nuo rytmihäiriöt siis tuntuu? Kun en ole varmoja onko itsellä niitä, vai onko tämä suolistoperäistä :/ Nimittäin maha kerää ilmaa tosi paljon ja tuntuu kuin se jäis jumiin tuonne mutkaan vasemman kylkiluun alle.

      Ei ole ketään sydänongelmaista lähipiirissä, tai ketään kuka olisi edes epäillyt noita sydän ongelmia itsellä. Joten vähän vaikeaa erottaa, onko nämä mulla niitä vai mitä. Henkeä ei ahdista, eikä tule heikotusta. Mutta tuntuu ihan kamalalle kun tuntee sykkeen liian selvästi ja epämääräinen tunne rinnassa. Päivystyksessä olen juossut 100 kertaa, yksityisellä, tk:ssa ja yliopistollisen sairaalan päivystyksessä ja kerran soittanut ambulanssin. Tuntuu etten tämän enempää enää missään voi juosta.... Mietin vaan että jos tulee näitä "Mene lääkäriin!" kommentoijia, jotka kuvittelee että se lääkäriin meneminen ratkaisee kaiken. Ei todellakaan ratkaise, kun on oireita mutta mistään ei löydy mitään. Niin ja jos joku vielä keuhkokuvia kaipailee, niin nekin on otettu ja moneen kertaan.

    • Kapa_40

      Lisälyönnit tuntuvat joku sydämen muljahduksena, hypähdyksen tunteena tai siltä että jäisi lyönti välistä. Joskus myös siltä että kahden normaalin lyönnin väliin tulee ylimääräinen lyönti. Lääkärin mukaan erilainen tuntemus riippuu siitä mihin kohtaan lisälyönti tulee. Tykytyskohtaus taas alkaa muljahduksen jälkeen ja tuntuu kuin lyöntitiheys tuplaantuisi muutamaksi sekunniksi.
      Jos sinulta on otettu EKG useasti ja ultra, niin aika todennäköistä on ettei sydämessä itsessään ole mitään vikaa vaan tuntemusten aiheuttajat ovat muualla ja sydän vain tuo niitä esiin rytmin käyttäytymisellä. Jos rytmihäiriöitä ei ole saanut normaali-EKG:ssa nauhalle (kuten ei koskaan minullakaan), niin varmaan silloin kannattaisi ottaa Holter, niin siinä ainakin näkyy että kuinka paljon niitä on ja minkätyyppisiä ovat, jos niitä päivittäin esiintyy. Tosin eipä ne tutkimukset useilla taida lisälyöntisyyttä lopettaa, monella lähinnä hillitsee joksikin aikaan kun lääkäri sanoo ettei ole mitään huolta (itse huomannut saman) eli psyykkisellä puolella on tosiaankin vahva osuus tähän vaivaan. Ehkä pitäisi ajatella niin että kun asiantuntija sanoo ettei mitään vikaa ole, niin yrittää olla tyytyväinen eikä 'pettynyt' siihen kun mitää ei löydy. Silloin jos jotain löytyisi, olisi oletettavasti huonompi tilanne lisälyöntien vaarallisuuden osaltakin. Mutta tiedän että helpommin sanottu kuin tehty kun pistää kunnon lisäriruman pumppu päälle. Tämä vaiva lienee myös perinnöllistä, isälläni ollut samanlaista, noin kuuskymppisenä alkanut selvästi helpottamaan, nyt on vajaa kasikymppinen ja sydän edelleen hyvässä kunnossa, hyvin harvoin nykyään lisälyöntisyyttä. Monesti on nuorempana hänkin pelännyt että henki lähtee kun paha rytmihäiriö tullut, hänellä ollut myös takykardiaa, en tiedä tarkemmin mitä, luultavasti SVT, koska ei ole vaaralliseksi todettu vaikka on kestänyt pahimmillaan minuuttejakin.

      • utelias uuno

        minkälainen lääke kokoelma isälläsi on .
        ei kai tuon ikäinen enää ilman mitään lääkitystä ole.


    • Kapa_40

      Varsinaisesti sydämeen ei ole mitä isälläni mitään lääkettä, koska lääkärin mukaan hänellä on erittäin hyväkuntoinen sydän ja siltä ikämiehen meno kyllä näyttääkin:)
      Lääkityksenä vain kevyt verenpainelääkitys ja kolesterolilääkitys, joka ollut jo oiskohan parisenkymmentä vuotta. Muita lääkkeitä hän ei ole käyttänyt. Aikanaan siihen takykardiaan on ollut jokin sydäntä rauhoittava lääke, joka on kuulemma auttanutkin hänen kertomansa mukaan. Mutta siis viimeiseen pariinkymmeneen vuoteen lisälyönnit ja takykardia eivät ole olleet hänellä enään ongelma, eli jotenkin ikä poistanut vaivan lähes kokonaan. Omasta mielestään vanhempana osaa ottaa rauhallisemmmin ja sen myötä rytmihäiriötkin rauhoittuneet.

    • E-EPA AUTTOI

      Moikka!

      Täältä löytyy 30-vuotias, jolla oli useita vuosia samanlaisia oireita. Tutkimuksissa löytyi pieni läppävuoto ja epäily SVT:stä, ei mitään muuta. Rytmihäiriötä (kammiolisälyöntejä) oli useita tunnissa ja joskus jopa monen sekunnin ryppäissä. Ei kuitenkaan kahta useampaa peräkkäin - onneksi. Sain myös useaan kertaan takykardiakohtauksia, jolloin pulssi pomppasi 200 tienoille ilman syytä, eikä tahtonut laskea alas ilman suurempaa annosta beetasalpaajia suoraan suoneen.

      Lääkäreiltä ei saanut mitään muuta apua, kuin beetasalpaajia, joista ei niistäkään ollut hyötyä jokapäiväisessä elämässä. Suosittelivat vain tottumaan rytmihäiriöihin.

      Tästä ahdistuneena luin valtavasti tutkimuksia sydämen toiminnasta jne. Törmäsin sitten JELIS-tutkimukseen, jossa tutkittiin kalaöljyn vaikutusta sydämeen: http://www.theheart.org/article/782611.do (lyhennelmä)

      Tästä viisastuneena päätin kokeilla 2000mg E-EPA:a päivässä (Leaderin, on suhteessa halvin) ja kas... vajaan 2 kk kuluttua rytmihäiriöt katosivat. Viimeisen 2 vuoden aikana olen tuntenut lisälyönnin 4-6 kertaa, joten apu on ollut huikea.

      Kerroin vaikutuksesta ja useista tutkimuksista myös lääkäreille, mutta kukaan heistä ei ollut kuullut tästä. Tyypillinen esimerkki siitä, miten suuri vaikutus lääkeyhtiöillä on - kalaöljyä ei voida patentoida, joten siitä ei puhuta, eikä sitä lisätä hoitosuosituksiin.

      Olen suositellut nyt vastaavaa hoitoa myös usealle muulle rytmihäiriöistä kärsivälle ihmiselle ja jokainen heistä on saanut E-EPA:sta avun.

      Suosittelen siis kokeilemaan - 4 x 500 mg E-EPA päivässä ja hyviä yöunia päälle.

      Mikäli löydätte tästä avun, jakakaa viestiä eteenpäin myös muille vaivasta kärsiville! Hyvää kesää kaikille! :)

      • yks lisäriäiti

        Täytyis varmaan itsekin kokeilla joskus tuota EPAA. Onko siinä jotain mahdollisia haittavaikutuksia? Joskus muistan kuulleeni, että voisivat myös lisätä rytmihäiriöitä? )
        Kokemuksia?
        Entä miten ketjun aloittaja ja muut voivat? Ootteko hengissä?? Toivottavasti teillä menee paremmin niin ette ole tänne eksyneet. Näinä lisälyöntipäivinä kaipaa sitä vertaistukea enemmän kuin mitää.:|
        Aurinkoista kesää!


    • Kapa_40

      Aika hieno juttu jos nimimerkillä 'E-EPA AUTTOI' lisälyönnit ym. häipyivät EPALLA! Itse olen käyttänyt E-PAA 1-2 kapselia päivässä neljä-viisi vuotta ilman mainittavaa vaikutusta lisälyöntisyyteen (tosin en niitä aikanaan alkanut käyttään lisäreitten vuoksi vaan ihan muuten), viime vuoden aikana lisälyöntisyys paheni kuten aiemmin tuolla kerroinkin, tosin ei varmaankaan E-EPAN ansiosta kuitenkaan;) Miten sulla 'E-EPA AUTTOI' käytitkö aikaisemmin yhtään kalaöljyjä? Itse tuon nykypäivinä kahden EPAN lisäksi syön muutaman kerran viikossa rasvaista kalaa, mutta ehkäpä pitäisi vielä kokeilla jos EPA:n tuplaisi ja katsoisi mitä parin kuukauden kuluessa tapahtuu lisälyöntisyydessä. Miten nuo muut joista kerroit jotka saaneet avun, ovatko kärsineet lisälyönneistä vain enemmän SVT- tyyppisestä ongelmasta?

      Itse uusin beetasalpaajareseptin vastikään ja juttelin hetken kardiologin kanssa, että kun usein tuntuu että beetasalpaaja on yhtä tyhjän kanssa niihin pahinmpiin lisälyöntirummutuksiin joita tulee nimenomaan lepotilassa. Kardiologi sanoi että on vain kaksi vaihtoehtoa: beetasalpaaja tai ilman beetasalpaajaa. Mitään muuta lääkettä ei aleta käyttää, koska ne voisivat pahimmillaan lisätä pahanlaatuisten rytmihäiriöiden vaaraa ja ablaatiota aletaan miettimään sitten kun lisälyöntejä alkaisi olla 20.000 päivässä eli jatkuvasti ja itsellä ne siis pysähtyvät pahimmillaan satoihin, ehkä tuhat voi mennä oikein huonona päivänä rikki. Kardiologi korosti vain sitä että kun ultrassa ja holterissa ei todettu rakenne- tai muita poikkeavuuksia, niin ei oikein mitään kummempaa aleta tekemään ja että on tyyypillistä hyvänlaatuiselle lisälyöntisyydelle että välistä on parempia ja välistä huonompia jaksoja niitten esiintymisessä. Tällä viikolla alkoi ilmeisesti taas se huonompi jakso, muutama viime päivänä iltaisin on ollut aikamoista muljua ;)
      Mielenkiintoista sinänsä kun hän myös sanoi että beetasalpaajilla ei ole keskenään vaikutuseroja. Kerran eräs toinen lääkäri sanoi että kannattaa kokeilla eri tyyppisiä ja että niitten vaikutuksessa voi olla eroja.

      • yks lisäriäiti

        Kiva kuulla tuo, että kardiologi oli sanonut että hyvänlaatuisille on tyypillistä tuo vaihtelevuus-välillä huonoja aikoja ja välillä hyviä. Itsellä oli juuri melki jopa pari kuukautta parempaa aikaa kun välillä tunsin vain ihan muutaman päivässä. Mutta nyt taas viikon verran niitä on paukkunu sit taas paljon enemmän.:| Nautin kyllä tuosta ajasta kun niitä oli niin vähän vaikka koko ajan takaraivossa oli pelko, että koska ne taas alkaa.
        Ärayttää kun mieliala vaihtelee ihan täysin näiden lisälyöntien mukaan. Hyvinä aikoina oon ihan oma itseni ja iloinen kun taas huonoina aikoina ihan alakuloinen ja mikään ei kiinnosta eikä mitään jaksa tehdä. Kiva suunnitella kesäksi reissuja lasten kanssa. Not.


    • Kapa_40

      Minulla oli tuota pääsääntöisesti melko hyvää aikaa joitakin vuosia, kunnes sitten viime vuonna oireilu paheni ja nykyään oikein hyvänä päivänä voi tuntua pari-kolme lisäriä ja sitten kun se huono päivää tulee niitä on vähintään satoja kuten aiemmin kerroin. Eipä siinä se kardiologin vaarattomaksi vakuuttelu ole vaan päällimmäisenä mielessä pahimpina aikoina kun tuntuu että sydän paukuttaa ihan sekotahtiin. Luulen kuitenkin että jos lisälyönnit pystyisi tavallaan unohtamaan eikä kiinnittäisi niihin huomiota, ne vähenisivät, mutta helpommin sanottu kuin tehty;)
      Itsellä matkustelu (sitä kun tulee aika paljon) selvästi lisää lisälyöntisyyttä, sitten jos matkalla on pitempään, sydän pikkuhiljaa rauhoittuu. Vime vuonna olin ulkomailla niihin aikoihin kun oireilu alkoi paheta ja pitipä mennä lääkäriin saakka reissussa kun pumppu veteli välilyöntiä kaksi päivää aina kun vaan paikallaan oli. Paikallisen kardiologin diagnoosi oli että 'no problem' ja beetasalpaajaa ja se rauhoitti pumpun sillä kertaa pariksi päiväksi:) Sitten myöhemmin suomessa oli tarkemmat tutkimukset. Tuosta kausittaisuudesta kardiologi sanoi vielä että huonompi kausi saattaa kestää myös pitkään, kuukausia tai jopa vuosia.

      • lisäriäiti

        Tota kyl pelkään, et sydän alkas pompottaan vielä enemmän lisäreitä jos on jossain muualla kun kotona. Kotonakin iskee välillä paniikki ja paha kuolemanpelko niin saatika jos olis jossain vaikka ulkomailla. Kamalaa..
        Mut tiedätkö kuuluuko siihen hyvälaatuiseen lisälyöntisyyteen myös se, että lisälyönnit ja muut häiriöt myös vaihtelee? Siis kun mulla on välillä päiviä, jolloin en tunne välttämättä kun ihan pari/ollenkaan lisälyöntejä. Sit jonain päivinä iltasin alkaa pompottaan-joskus tosi voimakkaita ja joskun pienempiä. Jonain päivinä tunnen vaan yhden ison ja voimakkaan muljahduksen koko päivän aikana.
        Joskus taas liikkuessa tunnen närästystä tai sellaista painetta kurkussa (tuntuu, että pitäisi röyhtästä) ja silloin saattaa tulla pari yksittäistä lisälyöntiä. Joskus huomaan, että ylävartalok taivuttaminen alaspäin (esim. imuroidessa) alkaa ärsyttään sydäntä ja alkaa tuleen lisälyöntejä ja saattaa jatkua muutaman tunnin.

        Tulipa kertonus kirjotusvirheineen, mutta koitin tuoda esille että miten erilaisia rytmihäiriöitä tunnen päivästä riippuen. Oon miettinyt,että mahtaako olla hyvä vai huono juttu.:|

        Kiitos Kapa 40 kun olet vastaillut!!:)
        Mitähän ketjun aloittajalle "ei jaksa" kuuluu nykyään?


      • Kapa_40
        lisäriäiti kirjoitti:

        Tota kyl pelkään, et sydän alkas pompottaan vielä enemmän lisäreitä jos on jossain muualla kun kotona. Kotonakin iskee välillä paniikki ja paha kuolemanpelko niin saatika jos olis jossain vaikka ulkomailla. Kamalaa..
        Mut tiedätkö kuuluuko siihen hyvälaatuiseen lisälyöntisyyteen myös se, että lisälyönnit ja muut häiriöt myös vaihtelee? Siis kun mulla on välillä päiviä, jolloin en tunne välttämättä kun ihan pari/ollenkaan lisälyöntejä. Sit jonain päivinä iltasin alkaa pompottaan-joskus tosi voimakkaita ja joskun pienempiä. Jonain päivinä tunnen vaan yhden ison ja voimakkaan muljahduksen koko päivän aikana.
        Joskus taas liikkuessa tunnen närästystä tai sellaista painetta kurkussa (tuntuu, että pitäisi röyhtästä) ja silloin saattaa tulla pari yksittäistä lisälyöntiä. Joskus huomaan, että ylävartalok taivuttaminen alaspäin (esim. imuroidessa) alkaa ärsyttään sydäntä ja alkaa tuleen lisälyöntejä ja saattaa jatkua muutaman tunnin.

        Tulipa kertonus kirjotusvirheineen, mutta koitin tuoda esille että miten erilaisia rytmihäiriöitä tunnen päivästä riippuen. Oon miettinyt,että mahtaako olla hyvä vai huono juttu.:|

        Kiitos Kapa 40 kun olet vastaillut!!:)
        Mitähän ketjun aloittajalle "ei jaksa" kuuluu nykyään?

        Sen mitä aiheesta tiedän niin tuo on hyvin tyypillistä että lisälyönnit yms. vaihtelevat huomattavasti ihan päivittäinkin, itsellä juuri samoin. Esim. tällä viikolla olikohan maanantaina tuli ehkä 5 lisäriä ja eilen oli varmaan muutamia satoja. Olen myös huomannut että asennon vaihdokset esim. kun kääntää kylkeä sängyssä, menee kyykkyyn tai vetää syvään henkeä aiheuttavat lisälyöntejä silloin tällöin, samoin kuntosalilla tietyt liikkeet voivat ärsyttää sydäntä samalla tavalla, lääkärin mukaan tämänkin tyypillistä ja vaaratonta kun sydämessa ei muuta vikaa ole. Samanlaista oirelukokemusta on joillain muillakin jotka henk.koht. tunnen ja jotka kärsivät lähes päivittäisestä lisälyöntisyydestä.
        Se miksi lisälyönnit tuntuvat erilaiselta johtuu lääkärin mukaan siitä mihin kohtaan normilyöntien välissä lisälyönti osuu. Holter- nauhoituksessa laite erittelee myös sen onko ns. R on T- lyöntejä eli T-aaltoon osuvia, jotka voivat olla haitallisia.
        Itselläni on myös niin että jos lisälyöntejä alkaa tulle todella paljon (useita minuutissa) ne muuttuvat ei niin voimakkaiksi vaan tuntuvat pienenä tuntemuksena rinnassa. Sitten jos on vaikka muutaman lisärin päivä, niin yleensä tuntuvat selvästi voimakkaampina. Sen olen huomannut että nopeat lyhyet tykytyskohtaukset eivät ole juurikaan yhteydessä noitten lisäreitten määrään, vaan niitä tulee silloin tällöin melko harvoin miten sattuu.
        Kun kävin alkuvuodesta kerran päivystyksessä usean tunnin runsaan lisälyöntisyyden vuoksi, niin silloin lääkäri sanoi että jos jatkuisi lakkaamatta kaksi vuorokautta, niin silloin voisi olla aiheellista alkaa selvittämään että miten saadaan loppumaan ja mikä on ne mahdollisesti laukaissut. Minulla tuollainen pitempi lisärirumba kestää yleensä joitakin tunteja, esim. eilen alkoi tulla klo 17 jälkeen töistä kotiin tullessa, tiheimmillään useita minuutisssa ja siinä klo 20 jälkeen alkoivat harveta, nukkumaan mennessä klo 22.30 ei tuntunut enään yhtään.
        Juhannuksena on lomareissulle lähtö, saas nähdä miten pumppu suhtautuu siihen tällä kertaa;) Lentokoneessa on aika keljua jos kunnolla pompottaa, kun siellä ei pääse pahemmin liikkeelle, muutama kokemus siitäkin on.
        Niin ja 2000mg E-EPAA/ päivä- kokeilu on päällä ollut vajaat kaksi viikkoa, mitä tuolla aiemmin toinen kirjoittaja kehotti kokeileen. Epäilen että meikäläisen kohdalla ei vaikuta tähän probleemaan, mutta kokeillaan, loppulausunto alkusyksystä voitaneen antaa :)


      • lisäriäiti
        Kapa_40 kirjoitti:

        Sen mitä aiheesta tiedän niin tuo on hyvin tyypillistä että lisälyönnit yms. vaihtelevat huomattavasti ihan päivittäinkin, itsellä juuri samoin. Esim. tällä viikolla olikohan maanantaina tuli ehkä 5 lisäriä ja eilen oli varmaan muutamia satoja. Olen myös huomannut että asennon vaihdokset esim. kun kääntää kylkeä sängyssä, menee kyykkyyn tai vetää syvään henkeä aiheuttavat lisälyöntejä silloin tällöin, samoin kuntosalilla tietyt liikkeet voivat ärsyttää sydäntä samalla tavalla, lääkärin mukaan tämänkin tyypillistä ja vaaratonta kun sydämessa ei muuta vikaa ole. Samanlaista oirelukokemusta on joillain muillakin jotka henk.koht. tunnen ja jotka kärsivät lähes päivittäisestä lisälyöntisyydestä.
        Se miksi lisälyönnit tuntuvat erilaiselta johtuu lääkärin mukaan siitä mihin kohtaan normilyöntien välissä lisälyönti osuu. Holter- nauhoituksessa laite erittelee myös sen onko ns. R on T- lyöntejä eli T-aaltoon osuvia, jotka voivat olla haitallisia.
        Itselläni on myös niin että jos lisälyöntejä alkaa tulle todella paljon (useita minuutissa) ne muuttuvat ei niin voimakkaiksi vaan tuntuvat pienenä tuntemuksena rinnassa. Sitten jos on vaikka muutaman lisärin päivä, niin yleensä tuntuvat selvästi voimakkaampina. Sen olen huomannut että nopeat lyhyet tykytyskohtaukset eivät ole juurikaan yhteydessä noitten lisäreitten määrään, vaan niitä tulee silloin tällöin melko harvoin miten sattuu.
        Kun kävin alkuvuodesta kerran päivystyksessä usean tunnin runsaan lisälyöntisyyden vuoksi, niin silloin lääkäri sanoi että jos jatkuisi lakkaamatta kaksi vuorokautta, niin silloin voisi olla aiheellista alkaa selvittämään että miten saadaan loppumaan ja mikä on ne mahdollisesti laukaissut. Minulla tuollainen pitempi lisärirumba kestää yleensä joitakin tunteja, esim. eilen alkoi tulla klo 17 jälkeen töistä kotiin tullessa, tiheimmillään useita minuutisssa ja siinä klo 20 jälkeen alkoivat harveta, nukkumaan mennessä klo 22.30 ei tuntunut enään yhtään.
        Juhannuksena on lomareissulle lähtö, saas nähdä miten pumppu suhtautuu siihen tällä kertaa;) Lentokoneessa on aika keljua jos kunnolla pompottaa, kun siellä ei pääse pahemmin liikkeelle, muutama kokemus siitäkin on.
        Niin ja 2000mg E-EPAA/ päivä- kokeilu on päällä ollut vajaat kaksi viikkoa, mitä tuolla aiemmin toinen kirjoittaja kehotti kokeileen. Epäilen että meikäläisen kohdalla ei vaikuta tähän probleemaan, mutta kokeillaan, loppulausunto alkusyksystä voitaneen antaa :)

        Kiva kun vastailit!:)
        Monesta asiasta saattaa sydän alkaa sekoileen omia. Kun olis vaan se yksi asia niin jättäisin sen asian tekemättä olis se sit mikä tahansa jos se aiheuttaa lisärit.:)
        Oon huomannu tuon kans, et joskus tietynlainen painojen nostelu/käsien liike voi aiheuttaa lisäreitä. Oon käynyt pari kertaa jumpassa niin siellä on tullut tuo edellä kuvailemani tunne, et tuntuu närästystä ja myös muutama lisälyönti. Tuo tunne on tullu kun ylävartolalla tehty käsiliikkeitä mikä on avannut yläselkää/lapaluiden väliä. Kai siinä voi olla jokin kytkös. En tiedä. Mulla alkaa usein ruoka nouseen ylös ja röyhtäilen kun alan vähän urheileen. Kävelessä tuntuu painetta rintakehässä ja joskus saatta yksi lisäriki tulla. Ne on tarpeeks pelottavia levossa saatika sit rasituksessa...Mut joskus lisäri tallentui holterissa ja lääkäri sanoi, ettei vaarallista.
        Hienoa, että uskallat reissata.:) Toivottavasti on rentouttava lomareissu ilman mitään vaivoja. Ja lentomatkakin sujuisi hyvin.:)
        Itse oleskelen vaan perheen kanssa kotona ja tulee vieraita ja toivon, ettei olis lisärikohtauksia kun panikoidun heti.
        Aurinkoista lomaa ja juhannusta sulle!!:)


      • Kapa_40
        lisäriäiti kirjoitti:

        Kiva kun vastailit!:)
        Monesta asiasta saattaa sydän alkaa sekoileen omia. Kun olis vaan se yksi asia niin jättäisin sen asian tekemättä olis se sit mikä tahansa jos se aiheuttaa lisärit.:)
        Oon huomannu tuon kans, et joskus tietynlainen painojen nostelu/käsien liike voi aiheuttaa lisäreitä. Oon käynyt pari kertaa jumpassa niin siellä on tullut tuo edellä kuvailemani tunne, et tuntuu närästystä ja myös muutama lisälyönti. Tuo tunne on tullu kun ylävartolalla tehty käsiliikkeitä mikä on avannut yläselkää/lapaluiden väliä. Kai siinä voi olla jokin kytkös. En tiedä. Mulla alkaa usein ruoka nouseen ylös ja röyhtäilen kun alan vähän urheileen. Kävelessä tuntuu painetta rintakehässä ja joskus saatta yksi lisäriki tulla. Ne on tarpeeks pelottavia levossa saatika sit rasituksessa...Mut joskus lisäri tallentui holterissa ja lääkäri sanoi, ettei vaarallista.
        Hienoa, että uskallat reissata.:) Toivottavasti on rentouttava lomareissu ilman mitään vaivoja. Ja lentomatkakin sujuisi hyvin.:)
        Itse oleskelen vaan perheen kanssa kotona ja tulee vieraita ja toivon, ettei olis lisärikohtauksia kun panikoidun heti.
        Aurinkoista lomaa ja juhannusta sulle!!:)

        Mikäs tässä vastaillessa ja lukiessa kokemuksia itsellekin tutusta asiasta:)
        Kun sydän on lisälyöntiherkkä, niin silloin on useita syitä jotka lisälyöntejä aiheuttavat (ärsyttävät siis sydäntä) ja niitä ei voi kaikkia välttää tai muuten elämä olisi hyvin rajoittunutta;)
        Tuo käsien liike ylös kun aiheuttaa lisälyöntejä johtuu lääkärin mukaan siitä kun liikeen aikana jokin hermo ärsyttää sydäntä. Jos sydän ei olisi lisälyöntiherkkä niin varmaankaan lisälyöntejä se ei aiheuttaisi. Sittenhän sanotaan että närästys ja happovaivat ärsyttävät sydäntä, mutta ehkä se tärkein aiheuttaja ainakin itsellä on stressi tavalla tai toisella. Senkin on huomannut että jos salilla on alkanut lisälyönnit jonkin liikeen seurauksena niin on saattanut olla muuten stressava päivä alla ja nämä kaksi ärsykettä yhdessä ovat tietenkin entistäkin pahempi.
        Silloin kun tehtiin ultraäänitutkimus niin kardiologi piti sen jälkeen perussyynä lisälyönteihin sydämen yliaktiivista toimintaa joka ilmeni ultrassa. Eli kun tuollainen sydän on, niin ottaa erilaisista ärsykkeistä 'itseensä' hyvin helposti. Hän sanoi myös että jos ultra tehtäisiin täysin rentoutuneessa tilassa, ei yliaktiivisuutta todennäköisesti ilmenisi ja silloin ei lisäreitäkään ole. Ultran aikana tietenkin jännitti se että mitä sieltä löytyy ja lisäreitä tuli tyyliin pari minuutissa sen aikana. Tuo yliaktiivisuus sinänsä on kardiologin mukaan täysin vaaratonta, tavallaan kuulemma osoittaa että sydämessä riittää tehoa ja se vaan liian suurella vaihteella silloinkin kun ei tarvittaisi. En tiedä onko kyseessä ns. 'sotilaan sydän'. Tuossa 'sydänviassa' on se hyvä puoli että sydän on fyysisesti jopa tavanomaista kestävämpi vaikka tuntuu oireilevan ajoittain pelottavasti. Huono puoli tuossa 'sotilaan sydämessä' on se että vaiva ei taida poistua koskaan.

        Lämmintä ja hyvää juhannusta myös sinulle ja muillekin palstaa lukeville!:)


      • Rytmihäiriökäs
        Kapa_40 kirjoitti:

        Mikäs tässä vastaillessa ja lukiessa kokemuksia itsellekin tutusta asiasta:)
        Kun sydän on lisälyöntiherkkä, niin silloin on useita syitä jotka lisälyöntejä aiheuttavat (ärsyttävät siis sydäntä) ja niitä ei voi kaikkia välttää tai muuten elämä olisi hyvin rajoittunutta;)
        Tuo käsien liike ylös kun aiheuttaa lisälyöntejä johtuu lääkärin mukaan siitä kun liikeen aikana jokin hermo ärsyttää sydäntä. Jos sydän ei olisi lisälyöntiherkkä niin varmaankaan lisälyöntejä se ei aiheuttaisi. Sittenhän sanotaan että närästys ja happovaivat ärsyttävät sydäntä, mutta ehkä se tärkein aiheuttaja ainakin itsellä on stressi tavalla tai toisella. Senkin on huomannut että jos salilla on alkanut lisälyönnit jonkin liikeen seurauksena niin on saattanut olla muuten stressava päivä alla ja nämä kaksi ärsykettä yhdessä ovat tietenkin entistäkin pahempi.
        Silloin kun tehtiin ultraäänitutkimus niin kardiologi piti sen jälkeen perussyynä lisälyönteihin sydämen yliaktiivista toimintaa joka ilmeni ultrassa. Eli kun tuollainen sydän on, niin ottaa erilaisista ärsykkeistä 'itseensä' hyvin helposti. Hän sanoi myös että jos ultra tehtäisiin täysin rentoutuneessa tilassa, ei yliaktiivisuutta todennäköisesti ilmenisi ja silloin ei lisäreitäkään ole. Ultran aikana tietenkin jännitti se että mitä sieltä löytyy ja lisäreitä tuli tyyliin pari minuutissa sen aikana. Tuo yliaktiivisuus sinänsä on kardiologin mukaan täysin vaaratonta, tavallaan kuulemma osoittaa että sydämessä riittää tehoa ja se vaan liian suurella vaihteella silloinkin kun ei tarvittaisi. En tiedä onko kyseessä ns. 'sotilaan sydän'. Tuossa 'sydänviassa' on se hyvä puoli että sydän on fyysisesti jopa tavanomaista kestävämpi vaikka tuntuu oireilevan ajoittain pelottavasti. Huono puoli tuossa 'sotilaan sydämessä' on se että vaiva ei taida poistua koskaan.

        Lämmintä ja hyvää juhannusta myös sinulle ja muillekin palstaa lukeville!:)

        Moro.
        Minkälainen vaiva on sotilaan sydän?


      • Kapa_40
        Rytmihäiriökäs kirjoitti:

        Moro.
        Minkälainen vaiva on sotilaan sydän?

        Sotilaan sydän on vanhanaikainen nimitys sydämelle joka oireilee rytmihäiriöin ja jopa muutenkin ilman mitään elimellistä vikaa. Sydänhermovika- nimitystä käytetään myös. Eikä siis ole kuulemma ollenkaan vaarallinen vaan ainoastaan ajoittain todella kiusallinen kuten tässäkin keskustelussa ollaan monet todettu :)


      • Rytmihäiriökäs
        Kapa_40 kirjoitti:

        Sotilaan sydän on vanhanaikainen nimitys sydämelle joka oireilee rytmihäiriöin ja jopa muutenkin ilman mitään elimellistä vikaa. Sydänhermovika- nimitystä käytetään myös. Eikä siis ole kuulemma ollenkaan vaarallinen vaan ainoastaan ajoittain todella kiusallinen kuten tässäkin keskustelussa ollaan monet todettu :)

        OK. Kiitos tiedosta. Eli siis minunkin vaivani juuri tätä. "Sairastanut" nyt kolmatta vuotta tätä vauhdikasta sydäntä. Jos iskee selkäjumi, krapula tai esim pieni jännitys vaan, ni johan rupeaa pompottaan lisälyöntien kera.


      • Kapa_40
        Rytmihäiriökäs kirjoitti:

        OK. Kiitos tiedosta. Eli siis minunkin vaivani juuri tätä. "Sairastanut" nyt kolmatta vuotta tätä vauhdikasta sydäntä. Jos iskee selkäjumi, krapula tai esim pieni jännitys vaan, ni johan rupeaa pompottaan lisälyöntien kera.

        Jees, kuulostaa tutulta. Toki eihän varmuudella voi sanoa että onko se ns. 'sotilaan sydän', mutta useimmilla lienee tuo kyseessä silloin kun vaiva oireilee noin ja kestää vuosia tai vuosikymmeniä eikä erityistä syytä oireiluun löydy. Onko sinulle tehty perustutkimukset (EKG, ultra)?
        Itsellä se tuntuu hurjalta kun joskus jännitys nostaa huomattavasti sykettä ja silloin alkaa pukata tiuhaan lisälyöntejä, eikä oikein tiedä tuntuuko enemmän että on lisälyöntejä paljon vaikko että on rytmi aivan sekaisin. Kardiologin mukaan tuo on normaali hermostoilmiö lisälyönteihin taipuvaisella, eli mitä enemmän hermosto tulee mukaan jännitystilanteessa (syke nousee), sitä enemmän tulee lisälyöntejä ja sydämen toiminta sinänsä on aivan normaali vaikkei siltä tunnu. Noihin tilanteisiin muuten auttaa beetasalpaaja ainakin itsellä, ei päästä sykettä nousuun jännityksen vuoksi, tosin pitäisi tietää ennalta ottaa, koska vaikutus ei aivan käden käänteessä ala:) Muutapa apua siitä ei sitten ole, lisäreitä on muuten välistä vähemmän, välistä enemmän beetsalpaajalla tai sitä ilman.


    • U telias

      Mitähän tämän ketjun kirjoittajille nykyisin kuuluu.onko mennyt parempaan vai huonompaan suuntaa kun ei ole mitään kuulunut

      • pelokas2

        Minäkin olisin kiinnostunut siitä mitä aloittajalle kuuluu? itselläni ollut vuosia lisälyöntejä, mutta aamulla jokunen tovi heräämisen jälkeen tuli omituinen muljahtelujen sarja, jossa useampi lisälyönti kait peräkkäisenä ja rytmi hetken ihan sekaisin, onko kenelläkään muulla kokemusta tuommoisesta? lievää huimausta tuon kohtauksen aikana ja nyt on aika pelokas olo...kiitos vastausista jo etukäteen jos joku osaisi vastata


      • Kapa_40
        pelokas2 kirjoitti:

        Minäkin olisin kiinnostunut siitä mitä aloittajalle kuuluu? itselläni ollut vuosia lisälyöntejä, mutta aamulla jokunen tovi heräämisen jälkeen tuli omituinen muljahtelujen sarja, jossa useampi lisälyönti kait peräkkäisenä ja rytmi hetken ihan sekaisin, onko kenelläkään muulla kokemusta tuommoisesta? lievää huimausta tuon kohtauksen aikana ja nyt on aika pelokas olo...kiitos vastausista jo etukäteen jos joku osaisi vastata

        Tuo muljahtelujen sarja saattaa olla lyhyt takykardiakohtaus tai sitten bigemenia, eli joka toinen lyönti on lisälyönti ja se saattaa tuntua myös siltä että on rytmi nopea hetken aikaa. Itsellä silloin tällöin molemmista kokemusta, takykardiassa tuntee nopean tasaisen sykkeen hetken aikaa ja bigemeniassa joka toinen lyönti on erilaisen tuntuinen (hieman heikompi kuin normilyönti) ja tulee normilyöntien väliin ja tuntuu myös siltä että syke suurinpiirtein tuplautuu. Takykardia voi olla eteis- tai kammioperäinen ja lähtee liikkeelle tietääkseni lisälyönnistä. Jos sydän tutkittu terveeksi niin ovat kardiologin mukaan vaarattomia ja silloin aihetta lisätutkimuksiin jos takykardia kestää pitempään (minuutteja) tai sitten tulee merkittävän huono olo, kova rintakipu tms. Pitkäkestoinen kammiotakykardia on usein vaarallinen mutta liittyy lähinnä joihinkin sydänvikoihin. Lievää huimausta kuulemma esiintyy joillakin ihan yksittäisten lisälyöntienkin aikana. Huimaus voi tulla myös siitä kun säikähtää äkillisesti alkanutta rytmihäiriötä.
        Onko sinun sydäntä tutkittu milloin ja miten viimeksi? Jos siitä aikaa ja tuollaiset sekorytmit toistuvat jatkossa tai pitenevät kestoltaan niin kannattanee pistäytyä lääkärillä.


      • pelokas2
        Kapa_40 kirjoitti:

        Tuo muljahtelujen sarja saattaa olla lyhyt takykardiakohtaus tai sitten bigemenia, eli joka toinen lyönti on lisälyönti ja se saattaa tuntua myös siltä että on rytmi nopea hetken aikaa. Itsellä silloin tällöin molemmista kokemusta, takykardiassa tuntee nopean tasaisen sykkeen hetken aikaa ja bigemeniassa joka toinen lyönti on erilaisen tuntuinen (hieman heikompi kuin normilyönti) ja tulee normilyöntien väliin ja tuntuu myös siltä että syke suurinpiirtein tuplautuu. Takykardia voi olla eteis- tai kammioperäinen ja lähtee liikkeelle tietääkseni lisälyönnistä. Jos sydän tutkittu terveeksi niin ovat kardiologin mukaan vaarattomia ja silloin aihetta lisätutkimuksiin jos takykardia kestää pitempään (minuutteja) tai sitten tulee merkittävän huono olo, kova rintakipu tms. Pitkäkestoinen kammiotakykardia on usein vaarallinen mutta liittyy lähinnä joihinkin sydänvikoihin. Lievää huimausta kuulemma esiintyy joillakin ihan yksittäisten lisälyöntienkin aikana. Huimaus voi tulla myös siitä kun säikähtää äkillisesti alkanutta rytmihäiriötä.
        Onko sinun sydäntä tutkittu milloin ja miten viimeksi? Jos siitä aikaa ja tuollaiset sekorytmit toistuvat jatkossa tai pitenevät kestoltaan niin kannattanee pistäytyä lääkärillä.

        Kiitos vastauksesta,sydän on tutkittu noin 5v sitten holtterilla ja ultralla Silloin holtterissa eteis sekä kammio lisälyöntejä. Lisäksi 1 kaksoiskammio lisälyönti ja 9 eteislyöntiä tuplana. ultrassa sydän terve. eivät kovin helposti uudestaan tutki. Syke ei ole kohtauksen aikana nopea vaan sekavaa muljahtelua joka kestää muutaman sekunnin ja menee ohitte, en sitte tiedä onko peräkkäisiä lyöntejä vai bigeminiaa, josta ei huomaa normi lyöntiä välissä. Holtterikaan ei välttämättä hyödytä. koska näitä tulee harvemmin.Pelottavia ovat kyllä..


    • pelokas2

      Jatkoa edelliseen..siis 5 vuotta sitten otetussa holtterissa ei jäänyt nämä silloinkaan kiinni koska tulee niin harvakseltaan. Kardiologi totesi terveen sydämen ja vakuutti ettei vaaraa ole. Nykyisin yksittäisiä muljauksia on aika harvoin, mutta noi sarjat on pelottavia. Silloinkin näkyi tiheä syke aamuisin mutta ei siinä ollut mitään rytmihäiriötä päällä vaan normaalia korkeampi pulssi ja tietysti siihen kun rupeaa työntämään lisälyöntiä väliin voi varmaan tuntua just tuommoselta..kait :) Saunominen ja sen jälkeinen tiheä syke kans altistaa mulla noita joten saunomisen oon jättäny aika minimiin. Raskas tekeminen kuten halkojen hakkaus ynm saa jälkeenpäin aikaseks noita muutta rasituksessa niitä ei tule..normi koti askareissa kylläkin. Olipas sekavaa sepustusta, mutta toivottavasti joku sai tolkkua :D

      • Kapa_40

        Minulla tutkittiin noin vuosi sitten sydän ultran ja holtterin kera pahentuneen lisälyöntioireilun vuoksi. Ultra oli normaali, paitsi että vasemman kammion toiminta 'yliaktiivinen' ja se kardiologin mukaan selittää lisälyöntiherkkyyttä, mutta ei ole millään muotoa vaarallinen, kertoo kuulemma toisaalta sydämen vahvasta toimintatehosta. Holterissa oli lisälyöntejä noin 500, suurin osa kammiolisäreitä, yksi kupletti (kammiolisälyöntipari), yksi lyhyt bigemenia. Sykevaihtelu 43-159, lisälyöntejä sekä levon että toiminnan aikana, vähiten nukkuessa. Lausuma oli ettei havaittu merkkejä sydänsairauksista. Se on totta että noitten tutkimusten jälkeen eivät lääkärit jaksa kiinnostua lisälyönneistä tai lyhyistä tykytyksistä, vaikka itseä ne edelleenkin huolettavat silloin kun niitä paljon tulee.

        Tuota kovaa muljuamista kun mietin, niin yksi vaihtoehto saattaisi olla lyhyt eteisvärinäkohtaus, jossa syke on yleensä aika nopea ja epäsäännöllinen. Eteisvärinä voi on haitallinen jos se kestää pitkään (yli 2 tuntia). Toisaalta itsellä joskus epätavallinen jännitystilanne aiheuttaa sykkeen selvää nousua ja siihen liittyy usein paljon lisälyöntejä ja melkeinpä sekin tuntuu siltä kuin olisi rytmi sekaisin, vaikka sinusrytmi kuulemma normaali noissakin tilanteissa on. Minulla myös joskus saunominen saattaa aiheuttaa lisälyöntejä samalla tavalla kuin kerroit kun syke nousee. Rasituksessa (harrastan aika paljon liikuntaa) minulla lisälyönnit tavallisesti vähenevät tai häviävät rasituksen kestäessä pitempään, mutta alkuvaiheessa niitä saattaa tulla toisinaan melko paljonkin. Tämäkin on aika tyypillistä kardiologin mukaan.


    • Mutta hitaasti

      Omega 3 auttaa

      • Kapa_40

        Joitain harvoja voi auttaa Omega 3, itse olen käyttänyt noin 5-6 vuotta säännöllisesti, nyt kokeillut jonkin tässä keskustelussa aiemmin kertomaa 2000 mg E-EPAA/ vrk kohta kolmisen kuukautta, eli Omega 3 määrät ylikin normisuositusten. Vaikutus on täysi nolla verrattuna mitä oli ennen Omega 3 käyttöä (viime vuonna lisälyöntisyys siis vielä eneni aiemmasta). Tokihan niistä muita hyötyjä on sydämellekin, mutta ei ne lisälyöntisyyteen auta ainakaan mulla ja rohkenen väittää että tuskin monella muullakaan, paitsi mainostajien mielestä;) Lyhyen psykologisen vaikutuksen niilä voi saada aikaan, samoin kuin magnesiumilla ja kiropraktialla:)


    • arvoitusta

      Yksilökohtaista taitaa olla.mikä kenellekkin sopii. Omegasta en osaa sanoa auttaako vai ei vaikka käytänkin,mutta kyllä magnesium ja kiropraktikalla käynti on selvästi auttanut ,liekö sitten henkistä laatua vai mitä.Ainakin magnesiumin käytön kun olen jättänyt niin melkopian on tullu oireita ja kun taas ottanut magnesiumia (sitraatti) niin kummastion helpottanut eteisvärinät.. liekö päänupissa sitten vikaa?? jääköön arvoitukseksi !!

      • Kapa_40

        Suurimmalla osalla meistä lisälyöntisyydestä kärsivistä ongelma on osin päänupissakin eli tietoisuus ongelmasta pahentaa sitä;)
        Yhden eteisvärinästä (ei siis lisälyöntisyydestä) kärsineen tiedän saaneen apua ubikinonista, eteisvärinähän tulee useimmiten vanhemmalla iällä ja kyseinenkin herra oli silloin yki 6-kymppinen. Yhden henkilön olen kuullut kertoneen saaneen apua kiropraktikolta lisälyöntisyystyyppiseen ongelmaan. Itse olen kokeillut kiropraktikon ja myös ubikinonia, ilman vaikutusta. Siitä kiropraktikosta olin sen verran innoissani että parin käynnin jälkeen lisälyöntisyyttä oli hyvin vähän muutamia päiviä kunnes tultiin takaisin entiseen tilanteeseen. Eli kunnon psykologinen lumevaikutus ;)
        Jos sitten olisi jokin luontaisvalmiste tai toimenpide jolla lisälyöntisyys saataisiin yleisesti ottaen 'parannettua' niin tottahan sitä varmaan lääkäritkin ehdottaisi. Mutta hyvä jos joillain harvoilla noista jutuista on oikeasti apua. Mikseipä muittenkin kannata ne mukana elämässä pitää. Itsekin olen kiropraktikolla käyntejä jatkanut ihan muista syistä vaikkei siitä lisälyönteihin apua ollutkaan, samoin omega 3:sta ja magnesiumia aion käyttää jatkossakin niistä tulevien muitten hyötyjen vuoksi.


    • Jude medi

      Mielenkiintoinen, pitkä keskusteluketju.

      Minä olen reilu 40v. ikäinen sydänlihastulehduksessa sydämeni 3v. sitten rikkonut naisihminen. Minulla on pysyvä eteiskammiotahdistin, joka tahdistaa kaikki oikean puolen kammiolyönnitja osan myös saman puolen eteislyonneistä.

      Keväällä alkoi tulla lisälyöntejä enemmän,. Varsinkin liikunnan jälkeen ja illalla nukkumaan mennessä. Kesän aikana lisälyönnit lisääntyivät ja ovat todella häiritseviä. Syön beetasalpaajaa tahdistimen vuoksi. SItä napsin aamuin illoin ja myös välillä päivisin, kun tytytteli kovasti. Pulssi on ok, mutta lisälyönnit tekee tunteen että sydän tulee korvista ja kurkusta ulos.

      Vuosikontrollissa kardiologi vähätteli tuntemuksiani. Olin aivan loppu. Itkin vastaanotolla, kun suurin ongelmani on etten pysty rytmihäiriötuntemusten vuoksi nukahtamaan ja nukkumaan. Olen 3-vuorotyössä ja sairaanhoitaja.

      Kardiologi lohdutteli että "älä kuuntele sydäntä, et sinä kuole". Itkin tosiaan että kuolema olisikin tässä tilanteessa helpotus, että edes haudassa saisi levätä.

      Tehtiin Holter ja siinä yli 4800 kammiolisälyöntiä ja näistä 300 oli kolmen lyönnin sarjoja. Labrat on ok, myös magnesium. Kaliumlisä minulla on käytössä koko ajan.

      Olen sinnitellyt töissä. Tänään ilmoitin kardiohoitajalle että haluan puhua lääkärille. En jaksa töissä. Hoitaja kuittasi avunpyyntöni ja oireeni, sanomalla että on iso joukko ihmisiä joilla on vuorokaudessa 40 000 lisälyöntiä ja ovat ihan normaalisti töissä!!! Siis voitteko uskoa tätä empatian määrää?

      Kardiologi sanoi, että mene työterveyteen, jos et jaksa ja työterveys sanoo, että on kardiologin asia ottaa aiheeseen.

      Menen viikon kuluttua yksityiselle, mutta on vaikea ymmärtää ja hyväksyä tätä, että jos tunnen että olen sairas, enkä jaksa, niin vähätellään näin

    • Haku1

      Mihin se hakutoiminto tuolta oikeasta ylälaidasta on kadonnut? Eihän täsä enää mitään asioita voi selvittää kun pitää umpimähkään hakea.

    • Haku 10

      Kiitos! Haku on tullut takaisin!!

    • -Minä-

      Hei!

      Tuli vain mieleen, auttaisiko B12 vitamiini?
      En tiedä...

      • Kapa_40

        Tuskin auttaa kovinkaan monella. Minulla ollut kesäkuusta asti kokeilussa tässä keskustelussa jonkun kehuma E-EPA- kuuri 2000 mg päivässä ja muutenkin kaikki vitamiini ja magnesium saannit ovat kohdallaan. Kuten arvelinkin ei vaikutuksia. Viimeksi lauantai-iltana oli kunnon lisärirumba parisen tuntia ihan pahimmillaan mitä joskus on, eli useita lisäreitä minuutissa, lyhyita bigemenia ja trigemenia- sarjoja myös. Rauhoittuivat kävelylenkin avulla kuten yleensäkin tekevät jos tuollainen rummutus iskee. Muuten lisäreitä on entiseen tahtiin vähintäänkin muutamia päivässä ollut, joten ei tämä vaiva E-EPA:lla ja tuskin millään muullakaan tuotteella poistu, sen kanssa vaan mennään. Vähän stressiä, sopivasti liikuntaa ja muutenkin terveelliset elämäntavat lienevät parhaat, tuskin lisäävät lisäreitä ainakaan:)


    • 26v sydän sekaisin

      Kerrompa tässä oman tarinani. Yksittäisiä lisälyöntejä olen tuntenut lähes tulkoon aina ja kerran saanut koko päivän kestävän lisälyöntirumban jonka seurauksena peloissaan ambulanssilla sairaalaan. EKG;ssa ei mitään vikaa käskettiin vaan ottaa rauhallisemmin. Lisälyönnit olivat noin 10 kuukautta poissa kunnes palasivat viime kesänä rankan yötyön yhteydessä asuessani ulkomailla, joka yö valvomista aamun pikku tunneille, yöunet siirtyivät päiväsaikaan. Loppukesästä oloni oli kaikinpuolin niin huono että pitkän infektiokierteen (poskiontelontulehdus, otsalohkontulehdus jne.) seurauksena lähdin maasta takaisin suomeen tutkittavaksi. Pulssi istualtaankin n. 100, koko ajan korkealla sekä jatkuvaa muljahtelua. Lukuisien lääkärikäyntien, holterin, sydämen ultran ym seurauksena todettiin uupuminen ja ylirasitus minkä vuoksi pienessäkin rasituksessa pulssi nousi 120-135. Tuona päivänä suurin ponnisteluni oli kerrostalon portaiden ylöskäveleminen. Holteristakaan ei paljastunut lisälyöntejä enkä niitä kyseisenä päivänä tuntenutkaan. Nyt 2 kuukautta myöhemmin kärsin edelleen jatkuvasta heikotuksesta, väsymyksestä joka ei tunnu loppuvan millään, nivelsärystä, käsien ajoittaisesta tärinästä, palelusta, ajoittain ripulista/ummetuksesta sekä korkeasta pulssista. Välillä lisälyöntejä tulee koko ilta siihen saakka että nukahdan ja joinain päivinä niitä ei tule ollenkaan. Huomaan lisälyönnit enimmäkseen liikkeessä ollessani ja rauhassa istuessani sydän ikäänkuin rauhoittuu. Oloni ei ole ollut terve tai normaali kuukausiin ja mistään labroista/testeistä ei löydy mitään. En ymmärrä miten tällainen olo voi olla "normaalia" ja miten sen kanssa voi elää. Olen henkisesti ja fyysisesti aivan loppu ainaiseen väsymykseen ja heikotukseen sekä rytmihäiriöihin eikä tunnelin päässä näy valoa. Maanantaina on taas aika yksityiselle kardiologille vaikkakin koen että käynnistä ei ole hyötyä kun pitkän tutkimisen jälkeen mitään ei edelleenkään löydetä. Beetasalpaajia olen kokeillut mutta ne vaan huonontavat oloani entisestään vaikkakin pulssi laskee. Lisälyönnit saattavat alkaa jo sängyssä maatessani kun aukaisen silmät aamulla. Koitan olla menettämättä toivoani vaikka tämä onkin aivan kamalaa.

      • Exembolikko

        Missäpäin olit ulkomailla Millä olet matkustanut ja kuinka kauan matkasi kesti. Minkälaista työtä teit siellä ulkomaillaOletko koskaan kokeillut asperiininvaikutusta oloosi. Lähinnä mieleeni tulee omien kokemusteni perusteella matkustamisten riskit.


    • lisärit

      Näin maallikkona voisi ajatella että tuo rankka työrupeama on saanut kehon totaaliseen väsymystilaan ja lisälyönnit alkaneet siitä. Voipi olla että kun mitään fyysistä ei löydy niin ongelma on tällä hetkellä henkisellä puolella, sillä sekin aiheuttaa joillain todella rankkoja fyysiseltä tuntuvia oireita. Se kun pulssi tuollainen levossa, niin on varmaan sydän ärtyneessä tilassa ja jos ei ole fyystistä vikaa, niin hermosto ärsyttää sitä. Onko testeissä tutkittu kaikki mahdolliset veriarvot, kalium, magesium mukaanlukien?

    • jsdlkgjaölkjgsl

      Lisää painoa. Oot liian laiha! Tod näk syöt liian vähän ,joten saat ravintoakin lian vähän.

      Oon ite 163 ja painan 55-56 kg ja olen urheilullinen. Rasvaprosenttin ehkä joku 18 ja kaverit sanoo mua pienikokoiseksi. ja olen vaatekoossa 34/36. Sun painos on ihan liian alhainen! En yhtään ihmettele jos sydämen kans ongelmia...anorektikotkin kuolee nimenomaan kun niiden sydän ei jaksa. Eikä pillerit imeydy kunnolla jos et saa kaikkia tarvittavia. Esim magnesium tarvii d vitamiinia ja rasvat tarvii d vitamiinia sit tarviit kaliumii yms muita mineraaleja. Eli ei auta että vedät purkista jos syöt huonosti.

    • Helge1236

      Lopeta omega 3 pois..voi auttaa oireisiin viikossa..itselleni omegat aiheuttaa lisälyöntejä ja tykytystä..lopetin kokonaan ja oireet pois aika nopeaan..kannattaa kokeilla.

      • Kapa_40

        Joillain harvoilla omega3:set voivat aiheuttaa rytmihäiriöitä, joillain harvoilla taas vähentää niitä. Suurimmalla osalla, kuten vaikkapa allekirjoittaneella, eivätkä hetkauta häiriötä suuntaan tai toiseen käyttipä tai ei:) Jännä sinänsä että mikähän lie se tekijä joka joitain sydämiä ärsyttää omegoissa ja joitain voi auttaa.


    • rillumarei1

      Haudi hou...
      Lueskelin viestiketjua ja tutulta kuulostaa. Olen 32 vuotias nainen ja kärsinyt lisälyönneistä 5v. Sydän on holteroita sekä nyt juuri tammikuussa ultrattu.
      Holterissa löytyi 100 eteisperäistä lisäriä ja 6 kammioperäistä. Ultrassa ei rakenteellista poikkeavuutta. Selokenia olen syönyt 3v. Otan yhden aamuisin ja lisärit pysyvät useimmiten suht hallinnassa. Iltaisin tulee yleensä pahimmat.
      Olen huomannut ,että liika syöminen ja esimerkiksi kahvi ja coca-cola pahentavat näitä oireita selkeästi. Syön nyt magnesiumia tabl mutta taidan kokeilla tuota jauhetta.

      Eilinen ilta oli kuin painajainen. Tuli muutamia lisälyöntejä makuuasennossa ja syke oli ihan outo. Pulssi oli 75-80 luokkaa joten jätin tk reissun väliin.
      Masentavaa ja invalisoivaa tämä on pitkällä aikavälillä.

      • Ellu2

        Hei. Olen 48 v nainen ja mulla ollut rytmihäiriöitä ainakin n. 10 v. Eka kerta oli tosi ahdistava kun töissä kesken asukkaan syöttämisen (olen hoitaja) tuli äly huono olo ja sydän alkoi hakkaamaan ihan sikana. Hiki lensi ja menin verenpainemittarin kanssa ns. Piiloon huoneeseen jossa mittasin paineet...huikeat n 220/140..pulssia en muista mutta yli sata kuitenkin. stressi reaktio. Kroppa ilmoitti että nyt rauhoitu. Kotona 2 pientä lasta. No, työkamu vei lekuriin ja sain orloc 5 mg. Jota syön edelleen. Pari v ok ja sitten alkoi kunnon rytmikset. Yövuorosta x2 ampparilla sairaalaan, kotoa x2. Flimmeri. Ensimmäistä ei saaneet kiinni mutta kolme seuraavaa kyllä. Sähköinen rytminsiirto tehty nyt x kolme. Viimeksi kuukausi sitten. Nyt Marevan omasta halusta viimein. Edelleen on muljahteluita ja toissapv töissä rytmihäiriö eli yhtäkkiä sydän alkoi takomaan nopeaan tahtiin ja kesti n. 5 min. Holter tehty ja ultra, ei mitään löytynyt. Ne muljahtelut varsinkin levossa ja vas kyljellä ovat kuulemma ihan vaarattomia. Mulla nää kaikki ilm työstressistä johtuvia. Aion mennä kyllä rasituskokeeseen jos vaik tukoksia on. Koskaan ei tiedä. Mutta ahdistaa se ainainen kuoleman pelko =(. Vettä juon 2 l/ pv ja koitan syödä terveellisesti. Urheiluna ratsastus ja lenkkeily koirun kanssa. Välillä on sellasia sadasosa sekunnin tajunnanhäiriöitä johon liittyy sydämen pieni muljahdus tai rytmihäiriö. Onko teistä kellään sellaisia?


    • Maarit 37v

      Täällä 37v nainen ja parisen vuotta olen kärsinyt kammiolisälyönneistä ja ajoittaisesta huonosta olosta. Sydän on ultrattu -> ei vikaa. Emconcor on tarvittaessa käytössä. Parhaimmillaan kolme kuukautta olen joutunut syömään lääkettä päivittäin sitten taas voi olla monta viikkoa ettei tarvitse lääkettä lainkaan. Minulla rytmihäiriöt on ilmeisesti rintarankaperäisiä. Fysioterapeuttinen kertoi myös, että kireä pallealihas provosoi sympaattista hermostoa -> hermottaa sydäntä -> aiheuttaa rytmihäiriöt. Ihminen on kokonaisuus ja todellakin kireät lihakset ja fasettilukot voivat aiheuttaa mitä ihmeellisimpiä oireita. Nyt kun olen käynyt säännöllisesti fysioterapeutilla rytmihäiriöitä on ollut vähemmän =)

    • Mhb

      Harvoin tällaisessa tapauksessa löydetään vikaa sydämestä:

      ...............jatkuu.
      25. Kysymys:
      - Itselläni ollut nykyään ilmeisesti vaihdevuosiin liittyviä sydämen muljahduksia ja tykytyksiä silloin tällöin.
      Vastaus:
      - Seuraava on oletuksella, että lääkäri on tutkinut sydämen ja todennut sydämen muuten terveeksi. Todennäköisinpänä syynä pitäisin näiden limakalvojen tärkeimpien L-a, L-b ja Bif hyöty-bakteereiden puutetta limakalvoilla. Nimittäin ruokatorven limakalvoilla on jatkuva pieni tulehdus mhb.n puutteen takia ja yhteys sydämeen on hermotuksen kautta – josta voi tulla yleensä vaarattomia muljahduksia ja tykytyksiä.
      Jatkuu.......
      http://pappasmurffi.nettisivu.org/mhb-kolme-vaikutukseltaan-tarkeinta-probiootti-bakteeria-ovat-immuunipuolustuksen-perusta/mhb-usein-kysytty-probiootti-bakteereistamhb/


      Vältä ANTIBIOOTTIA, kemikaaleja ja alkoholia! Tästä on kyse limakalvoillasi:
      http://pappasmurffi.nettisivu.org/mhb-kolme-vaikutukseltaan-tarkeinta-probiootti-bakteeria-ovat-immuunipuolustuksen-perusta/mhb-kadonneiden-elamaa-yllapitavien-probiootti-bakteerienmhb-arvoitus-ja-homeiden-antibiootti/


      Tee TÄYDELLINEN ELÄMÄNTAPA-REMONTTI! Opastus 1.L-a ja 2.Bif 3.L-b hyöty-bakteereiden käyttöön ja ongelmien kiertämiseen:
      http://pappasmurffi.nettisivu.org/mhb-kolme-vaikutukseltaan-tarkeinta-probiootti-bakteeria-ovat-immuunipuolustuksen-perusta/mhb-maitohappoprobiootti-bakteerit-pahkinankuoressa-vaiheittain-lyhyesti/

      • Rami135

        Jaahas, maitohappobakteerimarkkinointi iski taas;) Oikeesti hei, ei maitohappobakteerit paranna sydänongelmia eikä niilä korvata lääkkeitä. Silloin jos on aihetta käyttää lääkkeitä niitä käytetään, eikä uskota aivan hölynpölyä jota markkinoijat ja tuotteita myyvät levittävät.


      • Lue ennenkuin auot
        Rami135 kirjoitti:

        Jaahas, maitohappobakteerimarkkinointi iski taas;) Oikeesti hei, ei maitohappobakteerit paranna sydänongelmia eikä niilä korvata lääkkeitä. Silloin jos on aihetta käyttää lääkkeitä niitä käytetään, eikä uskota aivan hölynpölyä jota markkinoijat ja tuotteita myyvät levittävät.

        päätäsi! Opettele lukemaan, mistä yksimahaisen immuunijärjestelmän perusta muodostuu: Juuri noista kolmesta 1.L-a, 2.L-b ja 3.Bif HYÖTYBAKTEERISTA, ei mistä tahansa maitohappobakteerista. Vai oletko niin tyhmä että luulet kaikkien bakteereiden olevan samoja!?



        ......jatkuu.Meidän kaikkien yksimahaisten immuunipuolustuksen perusta on kolme tärkeintä; 1.L-a, 2.L-b ja 3.Bif bakteeria – oli sitten kyseessä aikuinen tai lapsi, mies tai nainen, kissa tai koira:
        1.Lactobacillus acidophilus,
        2.Lactobacillus bulgaricus ja
        3.Bifidobacterium.
        Mystinen yhtälö:
        Kun limakalvot eivät ole kunnossa (ei löydy limakalvojen kolmea tärkeintä L-a, L-b ja Bif hyöty-bakteeria), niin:
        1.0.immuunipuolustus ei ole kunnossa ja sekä
        1.1.hermostollinen-, että
        1.2.hormonaalinen-järjestelmä eivät ole kunnossa.
        Ja kääntäen-
        Kun limakalvot ovat kunnossa (löytyy limakalvojen kolmea tärkeintä L-a, L-b ja Bif hyöty-bakteeria), niin:
        1.0.immuunipuolustus on kunnossa ja sekä
        1.1.hermostollinen-, että
        1.2.hormonaalinen-järjestelmä ovat kunnossa.

        Kahden tärkeimmän hyöty-bakteerin:
        1.(1.) Lactobacillus asidophilus ja
        2.(3.) Bifidobacterium,
        joiden luonnollisin saantilähde on lehmän rasvainen-maito.

        Mutta mihin ovat kadonneet hyvät/tarpeelliset hyöty-bakteerit vuosien saatossa:
        Jatkuu.........


      • Lääkemarkkinoijako?
        Rami135 kirjoitti:

        Jaahas, maitohappobakteerimarkkinointi iski taas;) Oikeesti hei, ei maitohappobakteerit paranna sydänongelmia eikä niilä korvata lääkkeitä. Silloin jos on aihetta käyttää lääkkeitä niitä käytetään, eikä uskota aivan hölynpölyä jota markkinoijat ja tuotteita myyvät levittävät.

        Taidat olla lääketehtaiden juoksupoika!


      • Rami135
        Lue ennenkuin auot kirjoitti:

        päätäsi! Opettele lukemaan, mistä yksimahaisen immuunijärjestelmän perusta muodostuu: Juuri noista kolmesta 1.L-a, 2.L-b ja 3.Bif HYÖTYBAKTEERISTA, ei mistä tahansa maitohappobakteerista. Vai oletko niin tyhmä että luulet kaikkien bakteereiden olevan samoja!?



        ......jatkuu.Meidän kaikkien yksimahaisten immuunipuolustuksen perusta on kolme tärkeintä; 1.L-a, 2.L-b ja 3.Bif bakteeria – oli sitten kyseessä aikuinen tai lapsi, mies tai nainen, kissa tai koira:
        1.Lactobacillus acidophilus,
        2.Lactobacillus bulgaricus ja
        3.Bifidobacterium.
        Mystinen yhtälö:
        Kun limakalvot eivät ole kunnossa (ei löydy limakalvojen kolmea tärkeintä L-a, L-b ja Bif hyöty-bakteeria), niin:
        1.0.immuunipuolustus ei ole kunnossa ja sekä
        1.1.hermostollinen-, että
        1.2.hormonaalinen-järjestelmä eivät ole kunnossa.
        Ja kääntäen-
        Kun limakalvot ovat kunnossa (löytyy limakalvojen kolmea tärkeintä L-a, L-b ja Bif hyöty-bakteeria), niin:
        1.0.immuunipuolustus on kunnossa ja sekä
        1.1.hermostollinen-, että
        1.2.hormonaalinen-järjestelmä ovat kunnossa.

        Kahden tärkeimmän hyöty-bakteerin:
        1.(1.) Lactobacillus asidophilus ja
        2.(3.) Bifidobacterium,
        joiden luonnollisin saantilähde on lehmän rasvainen-maito.

        Mutta mihin ovat kadonneet hyvät/tarpeelliset hyöty-bakteerit vuosien saatossa:
        Jatkuu.........

        Ja varmaan faktoja pistää pöytään että kuinka sydänvaivat ovat parantuneet hyötybakteereilla?
        Tekstisi sisältää vain höpötystä noista eri tyyppisistä bakteereista, mutta ei mitään faktaa kuinka todettu ja kenen toimesta (siis muiden kuin markkinoijien) että sydänvaivat niillä häviää? :)


    • milla2

      heips ! onko kukaan ajatellut että tupakointi aiheuttaa rytmihäiriäitä!

      • Savuton rytmihäiriö

        Se ei ole mikää ihme kun tupakointi vaikuttaa voimakkaasti verenkiertoelimistöä kuormittavasti. Tupakointi vaikuttaa suoraan sydämeen, keuhkoihin, verisuoniin aina aivoihin asti. Tupakka tunnetusti tappaa vuosittain noin 6 miljoonaa ihmistä.


      • kopiopasteija

        copypaste

        Kolmasosa kaikista sydän- ja verisuonitaudeista johtuu tupakoinnista.

        Tupakointi lisää:

        - sydämen rytmihäiriöitä
        - stressihormonien erittymistä ja sympaattisen hermoston ylivireyttä
        - kohottaa verenpainetasoa ja sydämen lyöntitiheyttä
        - kiihdyttää valtimoiden kovettumista
        - lisää verihiutaleiden paakkuuntumista sekä
        - heikentää veren hapenkuljetuskykyä
        - sydäntautien riski nousee huippuunsa jo vähäisestä tupakointimäärästä. Myös tupakoivan äkkikuoleman vaara kasvaa


    • aortta

      Lähes koko ikäni rytmihäiriöistä kärsinyt ja viimmeksi sain yöllä flimmerin joka nukutuksessa saatiin palautettua oikeeseen rytmiin. Nyt aloitettiinn marevan, koska sillä yritetään estää veritulppien synty, joita tässä tapauksessa voi syntyä kun veri ikäänkuin pyörii paikallaan. Olen huommannut että monet tekijät saavat sydämen reakoimaan, ja närästys on yksi todella paha tekijä ja stressi joka kuluttaa meidän kroppaa ja ravinteiden imeytymistä. Tällöin ei todellakaan ole pahaksi magnesiumlisä ja B-vitamiinit. Minulla on sydämessä pari kauneusvirhettä, eli pieni prolapsintyyppinen minimaallinen vuoto hiippaläpässä ja aorttankoarktaatio, joka ei ole kuitenkaan tyypillinen tiimalasityyppinen vaan ikäänkuin letku joka on taittunut ja se on vuosien myötä aiheuttanut verenpaineen ja dissakoitumisen. Jos nämä oltaisiin tietty jo nuoruudessa niin raskaudet olis kielletty, mutta kahdesta synnytyksestä olen selvinnyt ja nyt vasta yli viisikymppisenä alkoi verenpaineen nousu, joka on tyypillistä Sydämenkoarktaatiossa. Näillä mennään....

    • myösherk

      Serkullani oli rytmihäiriöitä ja vauvaikäisellä pojallaan hengenahdisdusta. Lääkkeistä ei paljon apua.
      Sitten sattuivat olemaan jollakin kesämökillä ja oireet alkoivat hävitä. Useampien kokeilujen jälkeen lastulevy talo meni myyntiin ja hirsitalo tilalle. Kumpikin paranivat!

    • 2606eki

      Jättäkää mustat namut syömättä. Sillein loppui lisälyönnit.

    • Anonyymi

      Hej, olen kohtalo kaveri. Vaikka ikä jo 65v.On ollut lisälyöntejä 30v saakka. Tämä rajoittaa tosi paljon elämää. Olen jättänyt pois alkoholin kokonaan, saunomisen, valvomisen y. m. En voi myöskään tehdä paljon liikkeitä käsillä, ei ainakaan uimista, ja kaikki liikkeet kädet ylöspäin. Vuosi sitten todettiin sydämen oikeanpuoleinen haarakatkos. Ja lievää mitraaliläppävuotoa ollut jo vuosia. Beetasalpaaja on käytössä mutta ei aina poista kokonaan lisälyönnit. On parempia ja huonompia kausia. Nyt on huonompi. Suren sitä että miten pystyn hoitamaan kesämökkiä, leikkaaman ruohon y. m. Pieni koira minulla on myös jonka kanssa kävelen paljon. Mutta liian pitkät lenkit tekevät sen että tulee jälkeenpäin rytmihäiriöitä. Olen eläkkeellä kolmatta vuotta. Kaikki stressi vaikuttaa heti sydämeen. Olet vielä niin nuori että sinuna menisin uudestaan lääkärille. Jotain luulisi niiden voivan tehdä. Keväällä menen itse valittamaan näitä loputtomia häiriöitä. Tsemppiä sinulle. Ei anneta periksi. Pian tulee kevät. Kylmä ja kostea ilma on pahin aika minulle olen huomannut.

      • Anonyymi

        Minä sain avun rytmihäiriöihin Fitline-ravintovalmisteista,joista Aztivice sisältää m.8 erilaista b-vitamiinia.En olisi ikinä uskonut,mutta sydän lyö tätä nykyä ihan tasaisesti,aiemmin jo pienenkin rasituksen jälkeen muljahteli,ja yöllä lähti lyömään tosi lujaa,heräsin siihen.Taustalla aiemmin sairastettu sydänsarkoidoosi,joka ehti vaurioittaa sydämen vasemman kammion seinämää pahoin,josta johtui rytmihäiriöt.Käytän myäs Bisobrolol-beetasalpaajaa aamuin illoin 5mg,mutta yksistään tästä ei ollut apua rytmihäiriöihin,tahdistinkin minulla on ollut jo yli 10v.Tämä on siis jauhemaisessa muodossa oleva jauhe,joka otetaan aamuisin veteen sekoitettuna,imetyy solutasolle asti.Tämä ei ole mainos,mutta oli pakko kertoa kun on itseä auttanut!Elän taas täysipainoista elämää,jaksan paremmin kun ei ole rytmihäiriöitä!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minä sain avun rytmihäiriöihin Fitline-ravintovalmisteista,joista Aztivice sisältää m.8 erilaista b-vitamiinia.En olisi ikinä uskonut,mutta sydän lyö tätä nykyä ihan tasaisesti,aiemmin jo pienenkin rasituksen jälkeen muljahteli,ja yöllä lähti lyömään tosi lujaa,heräsin siihen.Taustalla aiemmin sairastettu sydänsarkoidoosi,joka ehti vaurioittaa sydämen vasemman kammion seinämää pahoin,josta johtui rytmihäiriöt.Käytän myäs Bisobrolol-beetasalpaajaa aamuin illoin 5mg,mutta yksistään tästä ei ollut apua rytmihäiriöihin,tahdistinkin minulla on ollut jo yli 10v.Tämä on siis jauhemaisessa muodossa oleva jauhe,joka otetaan aamuisin veteen sekoitettuna,imetyy solutasolle asti.Tämä ei ole mainos,mutta oli pakko kertoa kun on itseä auttanut!Elän taas täysipainoista elämää,jaksan paremmin kun ei ole rytmihäiriöitä!

        Mainoshan tuo on, olen joskus ollut tekemisissä Fitlinen myyjän perheenjäsenen kanssa ja tyrkytystä kyllä löytyy.

        Minulla on ollut noita kammiolisälyöntejä jo jokusen vuoden (löytyi ensin rasitusEKG:ssä) ja muuttui syksyllä pitkiksi tykytyskohtauksiksi. Vuodenvaihteessa tehtiin 24h Holter-seuranta ja vaikka pitkät kohtaukset olivat jo laantuneet, kammiolisälyöntejä löytyi vuorokauden aikana vaikka en itse niitä huomannutkaan. Näyttäisi siltä että nuo pidemmät tykytyskohtaukset laantuu välillä ilmestyäkseen uudelleen (esimerkiksi eilen kaksi pitkää kohtausta) ilman että mikään muuttuu lääkityksessä tai lisäravinteiden käytössä. Mainittakoon että käytän apteekin pillerimuodossa olevia mm. B-ryhmän vitamiineja sisältäviä monivitamiineja.
        Katsotaan tässä kevään kuluessa mitä lääkäri tuumaa, sillä käytän jo muutenkin verenpainelääkkeenä beetasalpaajaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mainoshan tuo on, olen joskus ollut tekemisissä Fitlinen myyjän perheenjäsenen kanssa ja tyrkytystä kyllä löytyy.

        Minulla on ollut noita kammiolisälyöntejä jo jokusen vuoden (löytyi ensin rasitusEKG:ssä) ja muuttui syksyllä pitkiksi tykytyskohtauksiksi. Vuodenvaihteessa tehtiin 24h Holter-seuranta ja vaikka pitkät kohtaukset olivat jo laantuneet, kammiolisälyöntejä löytyi vuorokauden aikana vaikka en itse niitä huomannutkaan. Näyttäisi siltä että nuo pidemmät tykytyskohtaukset laantuu välillä ilmestyäkseen uudelleen (esimerkiksi eilen kaksi pitkää kohtausta) ilman että mikään muuttuu lääkityksessä tai lisäravinteiden käytössä. Mainittakoon että käytän apteekin pillerimuodossa olevia mm. B-ryhmän vitamiineja sisältäviä monivitamiineja.
        Katsotaan tässä kevään kuluessa mitä lääkäri tuumaa, sillä käytän jo muutenkin verenpainelääkkeenä beetasalpaajaa.

        Eihän tästä b-vitamiinin hyödystä rytmihäiriöihin ole tutkimustuloksia,eipä ne lääkärit siihen osaa kantaa ottaa,mutta kun kärsin hengenvaarallisista rytmihäiriöistä liki kymmenen vuotta,ja nyt on ollut jo 3 vuotta oireeton,kun olen käyttänyt näitä tuotteita,ja olen kokeillut välillä olla ilman,ja rytmihäiriöt palaa aika pian,joten uskon vahvasti että b-vitamiini auttaa.Itse en ole kokeillut apteekin b-vitamiineja,eikä minulta ole koskaan katsottu labroilla onko puutetta jostakin.Lääkärit määräävät lääkkeitä,jokainen saa käyttää mitä parhaaksi näkee,ja kun on löytänyt tuotteen,josta on voimaantunut,ja oireeton,mikäs sen parempi!Oma vointi on kohentunut huomattavasti,jaksan tehdä nykyään vaikka mitä,vaikkakin sairauteeni kuuluu toimintakyvyn alentuma,mikä todellakin oli hallitseva vuosien ajan ennen tuotteiden käytön aloittamista!


    • Anonyymi

      Olisiko täällä joku lukija joka on päässyt eroon rasituksen aikana ilmaantuvista rytmihäiriöistä? Mulla ne on todettu vaarattomiksi mutta silti ne häiritsevät päivittäistä elämää.

    • Anonyymi

      Sun pitää vähentää stressiä, tee joka päivä semmosia rentoutumisharjoituksia, puhallat ulos hitaasti ja mietit mielessäsi että negatiivisuus ulos, ja rauhallisesti taas sisään, keskityt siihen. Sitä voit tehdä vaikka kävellessä, missä vaan. Tuppaa vaan unohtumaan. Kun puhallat ulos niin puhalla kaikki ja pidätä noin 5s taukoa ennenkuin vedät taas sisään, rentouttaa kummasti ja stressi vähenee. Stressi voi olla piilevää, eli et itse tiedosta sitä välttämättä. Tuon harjoituksen aikana nenään tulee paineen tunne ja se on hyvä merkki, silloin stressi on poistumassa.

    • Anonyymi

      Mistäköhän johtuu että vihreä tee aiheuttaa mulla lisälyöntejä, mutta kahvi ei. Viime yönä oli tosi vaikea nukkua muljahtavien lisälyöntien takia. On verenpainelääkitys, jossa diureetti mukana ja amlodipin erikseen. Näitä jo syönyt vuosikausia. Laihdutus, tupakan ja alkoholin lopettaminen on saanut aikaan sen että olen voinut vähentää verenpainelääkitystäni.
      Jännä juttu että kun aloitin terveellisemmän elämäntavan, niin sydänperäiset oireet ovat lisääntyneet. Samoin astmaattiset oireet, johon käytän Budesonidia, inhaloitavaa kortisonia.
      Verenpaine oli yöllä 122/77 ja syke oli 54.
      Huomannut myös että rytmihäiriöitä aiheuttaa selänmakuu, varsinkin jos olen syönyt tai juonut jotain sitä ennen. Eli jos vatsani täyttyy jonkin verran näistä ja menen makuulle. Tulee sitten sellainen olo kuin olisi vaikea hengittää, vaikka ei ole mitenkään täynnä vatsa. Tämän jälkeen sitten niitä lisäreitä jonkin verran tunnin puolentoista aikana.
      Istualteen tai liikkuessa harvemmin tulee mitään lisäreitä tai hengenahdistusta.

      • Anonyymi

        Mullakin ruokailun jälkeeen nokoset mahdottomia sydämen muljahtelun vuoksi. Sen vuoksi otan propralia ennen ruokailua, joka tasaa sykkeen.

        Rytmihäiriöitäni on tutkittu 50 vuotta sitten ja todettu hyvänlaatuisiksi.


    • Anonyymi

      Itselläni alkoi jo nuorena tykytyskohtaukset, ykskaks pulssi hakkasi 160. Myöhemmin diagnosoitu SVT eli vasem eteises olisi ylim johtorata/lihassäie. Kaksi kertaa tehty ablaatio, mutta koska rytmäriä ei saatu siinä maatessa esille niin mitään ei löytynytkään. Aluksi rytmäreitä tuli muutaman vuoden välein, nykyisin ( olen nyt 64v) todella usein, ja rytmin käännössä käyn 2-3 kertaa vuodessa. Polilal Adenosiiniä suoneen ja rytmi palautuu hetkessä. Mutta mitä elämän aikana oppinut on että tykytykset alkaa jos olen etukumarassa, tai äkkikumarrus......ruoan jälkeen mahalaukku nostaa palleaa kohti sydäntä ja en syö koskaan iltaisin. Olen laktoositon, ja jos jossain syön vahingossa laktoosipitoista, niin ylävatsan turvotus aiheuttaa herkästi rytmärin. Kotona tehdyillä tempuilla saan yli 90% rytmäreistä laukaistua. Myös valvominen tai syömättömyys aiheuttaa helposti rytmärin. Onneksi SVT ei ole vaarallista, mutta rajoittavaa, ja ennenkaikkea aika hankalaa jos lomailee paikassa jossa lähellä ei ole srl:aa.

    • Anonyymi

      Pari ablaatio, ei auttanut, cordadone ei auttanut, beetasalpaajat yhtä tyhjän kanssa. Ongelma löyti ablaatiossa. Palleahermon, laskimon ja aortan välissä on hermo, joka lähettää väärää signaalia. No paikka on niin riskialtis ei voi hoitaa. Ongelmana on, että todennäköisesti tulee reikä aortaan, laskimoon ja palleahermo vaurioituu eli lopputulos on että loppuu kaikki lyönnit ja aivot täynnähyytynyttä verta.

      Syöminen ainakin laukaisee lisälyönnit. Huono olo, happisaturaatiot laskee, kotimittarilla tarkistellut ja kaava n selkeä. 40 000/vrk pahimmillaan. Minulla ainakin 'vaarattomat' lisälyönnit rikkovat läpän, koska tulee lyönti väärään paikkaan ja aiheuttaa takaisin virtausta. Tämä aiheuttaa pahenevan vajaatoiminnan ja se taaseen on tappavaa. Tästä asiasta harvemmin mainitaan vaarattomien lisälyöntien ollessa kyseessä- Lynri väärään paikkaan tunkeeveta värään suuntaan ja läppä saa siipeensä.
      Ja kun ihmisen tulee huono olo ja tajuntakin laskee, se ei ole vaaratonta. Onneksi asiaa on tutkittu ja hoidettu aktiivisesti. Lopputulemana minulla on sitten ehkä yksi viimeinen ablaatio, kun mitään ei enää ole menetettävissä. Niitä kun ei ole ikinä tehty ko paikkaan... ainakaan Suomessa.

    • Anonyymi

      Minä aloin käyttämään kofeiinitonta kahvia, niin sydänongelmat loppuivat.

    • Anonyymi

      No mulla juuri omega kapselit aloitti rytmihäiriöt. Mietin että mikä muuttui kun alkoi ihottava ja myös pelottava sydämen muljuaminen. Muistin aloittaneeni nuo kapselit muutamaa päivää aikaisemmin. Kokeilin että voiko johtua niistä ja lopetin. Häiriöt katosivat samoin tein. Sittemmin kokeilin uudestaan ja sama juttu jo eka pilleristä. Ei mitään epäselvyyttä aiheuttajasta.
      Kumma että jotkut saa tuosta apua. Ehkä toimii tietynlaisiin rytmihäiriöihin ja toisille aiheuttaa niitä.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      33
      1402
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      7
      1292
    3. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      2
      1214
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      5
      1206
    5. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      1
      1191
    6. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      41
      1188
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      1
      1183
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      2
      1154
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      3
      1149
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      2
      1130
    Aihe