Inssi edessä mietityttää

Late -70

Olen opettanut nyt usean kuukauden ajan toista lapsistani itse. Taidot hänellä jo on ihan hyvät ja kuukauden päästä pitäisi suorittaa ajokoe. Yksi asia mietityttää. Miten inssiajossa "sovelletaan" liikennesääntöjä? Aloitimme jo syyskesällä, ajaminen oli helppoa kun kaikki ajoratamerkinnät näkyi. Nytpä onkin lunta joka paikka täynnä, inssi olisi suoritettava pienehkössä keskisuomalaisessa kaupungissa. Miten siis nyt, ajoradat on usein lumen vallassa, huonosti aurattuja, vaikka olisi samaan suuntaan kaksi kaistaa, oikeanpuoleinen on lähes kulkukelvoton. Lunta reunassa, lisäksi yllättäviä lumikasoja. Ne jäljet tulee tietysti sinne aika keskelle ja käytännössähän siinä on vain yksi kaista suuntaansa talvella käytössä. Pitääkö ajaa noiden jälkien mukaan vai tiukasti liikennesääntöjä noudattaen, "ajettava oikeanpuolimmaisinta vapaata kaistaa". Onko kokemuksia ahtaassa pikkukaupungissa lumen keskellä ajetusta inssistä jollain? Olen epävarma miten nyt kehottaisin ajamaan, kokelaalla on kyllä säännöt hallussa mutta tuoko talvi jotain soveltamista ja miten?

24

4021

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • gsadgdsagdsa8

      Muistaakseni tuo ohje menee, että "ajetttava MAHDOLLISUUKSIEN MUKAAN mahdollisimman oikealla". Jos oikeanpuolinen kaista on mennyt niin kapeaksi, että sillä ei kunnolla voi ajaa, niin järjen mukaan silloin ajettaisiin sitä vasemmanpuoleista kaistaa. Oikealle kaistalle tietysti ryhmityttäisiin aivan normaalisti, jos ollaan kääntymässä. Muutenkin jos kaista on huonossa kunnossa, niin sitten vaan hiljempaa ja varovaisuuta mukaan.

      Itsellä ainakin inssissä ei oltu niin tarkkoja noissa parkkeerauksissa ja yms. kun kerran merkinnät eivät näkyneet. Esim. parkkeerauksessa riitti, että sivuparkkissa auton muisti laittaa sivuttain ja totesi, että se on kutakuinkin ruudussa, kun ruutuja ei voinut nähdä. Yläopasteista näkee tiellä, että missä suunilleen se oma kaista menee ja yrittää tähdätä itsensä sen opasteen avulla oikealle kaistalle.

      Nämä plussakelit varmaan auttaa vähän asiaa. Esim. Lahdessa oli samanlainen kohta, jossa normaalisti 3 kaistaa, mutta 2 käytössä (toinen kastoista meni periaatteessa kahden kaistan päältä. Plussakelien tultua 3 kaistaa toimii taas hyvin. Luulisin, että inssimies antaisi ajaa tuossa kohtaa "poikkeuksellisesti", jos se ei aiheuta vaaraa. Usein enemmän aiheuttaa vaaraa se, että yrittää mennä sääntöjen mukaan, nimittäin noi loskapassit ynnä muu pöpperölumi saa auton aika levottomaksi ja voi tehdä tilan todella ahtaaksi, kun yrittää väkipakolla käyttää sitä 3 kaistaa.

      Itsellä oli sen verran reilu inssimies, että kun tiellä oli paljon pöpperölunta ja lumi otti oikein kunnolla auton pohjaan, niin sanoi, että voit ajaa vähän tuolta reunemmasta jne.

      Eli itse sanoisin vaan, että menee sääntöjen mukaan niin kauan kun inssisetä ei anna mitään muuta ohjetta. Ja jos itse huomaa tilanteen, missä on lähes mahdottomuus toimia normaali periaatteiden mukaan, niin välittömästi ton tilanteen aikana, jälkeen tai jos ehtii ennen tilannetta tokaista puoliääneen, että aikoo nyt toimia näin ja näin, koska tilanne niin vaatii. Ainakin inssisetä tietää, että kokelas tietää, kuinka homma pitäisi käytännössä mennä.

    • Kysäseppäs

      Voitko ottaa yhteyttä autokouluun ja kysyä asiasta? Siellä kuitenkin opettajat aika hyvin perillä mikä inssissä menee läpi ja mikä ei.

      Talvi-inssistä ei itsellä ole kokemusta, mutta yksi "sääntörike" sattui oman inssini aikana eikä siitä tullut virhemerkintää. Olin vilkkaassa keskustassa kaistalla, jonka tukki edessämme kuormaa purkava rekka. Laitoin vilkun päälle että vaihdan kaistaa ja ohjesäännön mukaan minun olisi pitänyt väistää viereisen, samaan suuntaan kulkevan kaistan liikennettä. Vieressäni ollut rekka (joo oli vähän orpo olo pikkuautolla siellä rekkojen keskellä :D) kuitenkin antoi kohteliaasti tietä, joten vaihdoin sitten kaistaa varmistettuani ensin että rekka todella antaa tietä. Inssi jälkikäteen huomautti tästä "sääntörikkomuksesta" mutta sanoi, että olin toiminut ihan oikein sillä rekka selkeästi oli antanut tilaa kaistanvaihdollemme. Jo ennen ajoonlähtöä oma inssini sanoi, että tarkoitus ei ole pyrkiä täysin virheettömään ajoon, vaan katsoa kuinka selviytyy erilaisista liikennetilanteista. Toki säännöt täytyy osata ja niitä noudattaa, mutta aina kaikki tilanteet eivät mene niiden sääntöjen mukaan.

    • Aikansa kutakin

      Hei, varautukaa useampaan "inssiajoon" koska olet opettanut opetusluvalla, meillä oli kyllä niin "pilkuntarkat" inssit, että meni läpi vasta neljännellä yrityksellä, virheet oli minimaalisia joita kortilliset tekevät tuhansia päivittäin, kolmannella kerralla itse inssi oli harjoittelemassa ja hänen tutorinsa takapenkillä tarkkailemassa, paras oli inssin kommentti ajon jälkeen: "joo, periaatteessa meni ihan hyvin ja olisi voinut mennä läpi, mutta ajoi hieman liian hitaasti ja päätä voisi käännellä enemmän!??!!, eli laitetaan nyt vielä 3 ajokertaa lisää", kysyin tyttäreltä että oliko tosiaan noin?, hän sanoi ajaneensa mittarin neulan paksuuden verran alle rajoituksen kuten aikaisemmissakin insseissä, eikä siitä ollut huomautettu ja päätä käänteli ihan samalla tavalla kuin aiemminkin (josta oli saanut maininnan, että seuraa hyvin ympäristöä ajaessaan), ilmeisesti se tutorin läsnäolo vaikutti hylkäykseen, eli onnea vaan kokeeseen, ei kannata turhia paineita ottaa, kyllä se läpi menee aikanaan ;)).

      • opetuslupalainen

        Oma oppilaani pomppasi myös ensimmäisellä yrityksellä, luultavasti ihan aiheesta, mutta vaikka hän ajoi muuten hyvin, niin inssin palaute oli ollut niin negatiivista että oppilas ei ole suosutnut uuteen inssiin. Saapa nähdä jääkö koko kortti hankkimatta.

        Tuon inssiin aikana seurailin katsaskonttorilla autokoulun käyneiden ajoon lähtöä ja ajon lopettelua ja täytyy kyllä sanoa että heidän osaamisensa oli ehkä noin 10% meidän tyttären ajotaidosta. Autoja peruuteltiin ruutujen yli pusikkoon ja inssi joutui jarruttelemaan paripaikalla ettei törmätä muihin ajoneuvoihin eteen päin ajaessa yms. Toivon mukaan kukaan noista muista ei saanut korttia, pelottaa jos noilla taidoilla on nuoria liikenteessä. Näkemäni perusteella oma oppilaani olisi toinen kuudesta jonka olisi parkkipaikka ajamisen perusteella uslkatanut päästää liikenteeseen.


      • opetuslupa
        opetuslupalainen kirjoitti:

        Oma oppilaani pomppasi myös ensimmäisellä yrityksellä, luultavasti ihan aiheesta, mutta vaikka hän ajoi muuten hyvin, niin inssin palaute oli ollut niin negatiivista että oppilas ei ole suosutnut uuteen inssiin. Saapa nähdä jääkö koko kortti hankkimatta.

        Tuon inssiin aikana seurailin katsaskonttorilla autokoulun käyneiden ajoon lähtöä ja ajon lopettelua ja täytyy kyllä sanoa että heidän osaamisensa oli ehkä noin 10% meidän tyttären ajotaidosta. Autoja peruuteltiin ruutujen yli pusikkoon ja inssi joutui jarruttelemaan paripaikalla ettei törmätä muihin ajoneuvoihin eteen päin ajaessa yms. Toivon mukaan kukaan noista muista ei saanut korttia, pelottaa jos noilla taidoilla on nuoria liikenteessä. Näkemäni perusteella oma oppilaani olisi toinen kuudesta jonka olisi parkkipaikka ajamisen perusteella uslkatanut päästää liikenteeseen.

        voitahan olla mukana inssiajossa ja seurata inssin tekemisisä.


      • opettajana v-73

        samanlanlainen syy keksittiin täällä Pieksämäellä aikoinaan, liikenne oli hyvin hiljaista ja mitään muiden hidastelua ei tapahtunut koko ajokokeen aikana...olin itse mukana autossani.... ja inssi kun ei muusta huomautellut, ja toisella kerralla meni läpi. Olisi pitänyt kysyä, miten sitten ajetaan kun on 80kmh lätkä taka-ikkunassa ja muut pyyhkii 100kmh....onko sekin inssin mielestä liikenteen häirintää.


    • ensimmäinen opiksi

      Voit heti alkuun asennoitua siihen että opetuslupalainen pomppaa ekalla kerralla vaikka ajaisi kuinka hyvin.

      Ja tietysti insissä ajetaan sääntöjen mukaan, eikä niin kuin suurin osa muista torveloista joita tuolla liikenteessä on.

    • Itse ajoin viikko sitten inssini ja tottakai liikennesääntöjä noudatettiin tarkasti, vaikka osin tiet olivat lumenpeitossa ja huonosti aurattuja. Tiemerkintöjä seurattiin tien yläpuolelta jne.

    • Petteri

      Itse ajoin ensimmäisen inssini sankan lumipyryn jälkeen joulukuussa, ja tuolloin sain kyllä kovin pyyhkeitä siitä että yritin liian pilkuntarkasti noudattaa 'aja oikeanpuolimmaisella kaistalla' - sääntöä.

      Eli lumiauraksi ei saa ryhtyä, vaan esim. kapella tiellä jos on vain yhdet renkaanjäljet niin niitä kannattaa ajaa vaikka olisivat sitten vastaantulevien kaistalla. Kohdattaessa väistetään sitten oikeaan reunaan.

      Oli kyllä vähän ristiriitaisuutta tuosta aiheesta sekä inssin että autokouluopettajan puheissa kun asiasta myöhemmin kyselin, että miten nyt sitten vastaavassa tilanteessa kannattaa menetellä. Tuo ei siis ollut hylkäyksen syy, mutta oli kyllä paljon helpompi ajaa toista kertaa inssiä kun tiet olivat sulat ja kaistat näkyvissä.

    • Abilumineetti

      Kyllä kai tässä maalaisjärkeä pitää soveltaa, jos kaksi samansuuntaista kaistaa on ja oikeanpuoleinen kaista kulkukelvoton, ettei siellä ole kukaan muukaan ajanut, niin ei kai inssioppilaalta vaadita ajamaan sellaista ajokaistaa, jossa paljon enemmän ajokokemustakaan omaavat eivät aja.

      Inssiajon suorittaminen talvella vaatii kuljettajalta paljon enemmän, kuin kesällä, jolloin on valoisaa, hyvä näkyvyys, ei ole liukkautta, eikä ajouria.
      Kyllä inssiajo on paljon vaativampaa nykyään, kuin mitä itse kävin autokoulun vuoden 1987-1989 aikoihin, jolloin onnekseni sattui vielä tämä autokoulun alennus kampanja, jolloin ajokortti maksoi n.2000 markkaa eli vajaa 350 euroa ja inssiajo meni ensimmäisellä kertaa läpi, vaikka opettajalla oli pari pientä huomauttamista, mutta ei inssiajoa tarvinut uusia.

    • Pompannut

      Itse ajoin kortin 1997 ennen liukkaiden tuloa. Lunta ei vielä silloin ollut, mutta pomppasin kapealla kadulla siitä että en mennyt tarpeeksi paljon sivuun tiellä jossa on oli parkkeerattu autoja oman kaistan puoleiseen laitaan. Autot olivat sen verran tiellä, että käytännössä minun piti ajaa toista kaistaa että pystyn menemään eteenpäin. Tietenkin vastaan tuli auto, joka ei päässyt eteenpäin sen takia että liian ahdasta olisi ollut. Inssisedän mukaan en tarpeeksi nopeasti siirtynyt omaan laitaan kyse oli ehkä parista metristä mitä en käyttäny hyväksi. Kovan kiroilun jälkeen pääsin asiasta yli..:) Monilla tuoreilla kuskeilla ei ole talvikelistä tarpeeksi kokemusta ja tahtoo tulla sitten talvella virheitä. Pimeä keli ja lumiset/liukkaat tiet on kaikille haaste. Motarin ohituskaista on tällainen paikka minne ei aina kannata mennä auraamaan tietä. Samoin ylämäkeen lähteminen kannattaa oikeasti opetella talvella omassa kaupungissa eräs vaikeahko osuus joka tuottaa monelle vaikeuksia sopivalla kelillä. Helposti jää mäkeen paikalleen.

    • 19+18

      Inssin vastaanottaja yleensä on aika hyvin se järki ja tietämys siitä, että oppilas ei sitä autoa tunne täydellisesti eikä tunne paikkoja kunnolla.

      Laissa käsittääkseni lukee, että ajotapaa täytyy muokata sään ehdoilla ja ajaa niin, että ajosi ei aiheuta itsellesi tai muille vaaraa. (Ei täysin sanatarkka, mutta pointti on täysin sama) Eli jos inssiauto ei ole yhdistetty lumiaura, niin sitten ajetaan niin lähellä oikeata laitaa, kun se on vain on turvallisesti mahdollista. Myöskin ajourat sotkee ja niiden kanssa täytyy elää. Talvella tähtisuoritus on lumen takia aika hankala, mutta hyvin lähelle pääsee kun ajaa järkevästi ja havainnoi hyvin.

    • henkka_de

      vasta talvella kortin saaneena, ei ne talvella inssissä jos liikenne merkit lumen peitossa ja tiet ei aurattu niin säännötkään ole niin tarkat..ja tolle juupalle et mitä uudempi auto sitä molopäämpi kuski..(vanhoja autoja yhtään nähny ojassa, mut uusia bemareita nähny tänä talveen ojassa jo 5)

    • 9+11

      Opettele henkka_de ensin kirjoittamaan oikein.

      Olen samaa mieltä mitä surkein telkänpönttö sen surkeampi kuljettaja.
      Vanhemmat naiset ajavat juuri näillä ns.telkänpöntöillä ja epävarmaa on meno.
      Komppaan vielä jos tulee kolari telkkiksen esim. saksalaisen automerkin kanssa
      siinä menee rusinaksi kuski ja sen surkea auto.

    • Heheh,:)

      Insinöörit ovat ..hmm viisaita:D Älä inssejä pelkää,pelkää ittees;)

    • joku

      Olen huomannut että läpipääsy on välilä myös inssistä kiinni... Mutta toki kokelaan ajo vaikuttaa asiaan eniten ;) Itselläni oli onneksi ihan mukava inssi reilut pari vuosikymmentä sitten - joka nauroi tokaisuilleni erilaisissa tilanteissa (esim. "auto on ruudussa ja parkkeeraukseni tulee hyväksyä" auton ollessa ihan toisessa laidassa parkkiruutua heinäkuun helteillä ;) ) ja merkkasi asiat suoritetuksi listaansa ;)

      Talvella varmaan kannattaa ajaa niitä aiempia ajojälkiä, jos on paljon lunta - kuten jotkut muutkin jo kirjoittivat. Ei ole kivaa, jos jää kiinni penkkaan yrittäessään epätoivoisesti ajaa reunimmaisella kaistalla, vaikka se olisi kuinka paljon lumessa hyvänsä... Yleisajo-ohjeiden noudatus muistettava!
      Mutta kyllä se sujuu, kun tarkkana ajelee! ;)

    • ..................

      Itse ajoin inssin talvella opiskellessani. Sun pitää löytää joku joka ajattaa sua ja neuvoo, sitten kun olet saanut kortin. Ajamalla se taito karttuu, ei autokoulussa...

      • Ohi meni

        Olitpa hienosti jättänyt aloittajan tekstin lukematta...


      • Ohi meni kirjoitti:

        Olitpa hienosti jättänyt aloittajan tekstin lukematta...

        Mulla on ollut neljä kertaa opetuslupa joissa kaksi inssiä keskitalvella. Kaikki 4 oppilasta= lastani 2 poikaa ja kaksi tyttöä menivät ensimmäisellä yrittämällä läpi pienehkössä kaupungissa. Aloittajan kaista ym vaikeudet ratkeavat mielestäni ennakoivan turvallisen ja olosuhteiden mukaisen ajotavan korostamisella oppilaalle. Eli autoa viedään eteenpäin siten että inssi ja oppilas itse tuntee olonsa turvalliseksi vaikeassa kelissä. Sovitetaan ajonopeus ja ajoneuvon paikka siten että uhkaa ei voi erikseen nimetä mistään suunnalta ja että muut liikenteessä olevat voivat helposti ennakoida oman tekemisen. ei tule hylkyä. Kirjoitan jotain opettamisesta vaikka kaikkihan nämä tietää. oppilaalle on hyvä opettaa että risteyksessä käännyttäessä että pää kääntyy kevyenliikenteen väylän suuntaan. Vasemmalle käännyttäessä kun risteävällä ajoradalla on kaksi samansuuntaista kaistaa niin heti kun on päästy vasemmalle kaistalle niin vilkku oikealle katse oikeaan sivupeiliin ja oikealle kaistalle siis heti eikä puolessa välissä korttelia! Kiihdytykset ja jarrutukset sellaisia mukavan tuntuisia jotta niistä jää osaava tuntuma takalistoon. Nopeusrajoitusten noudattaminen ei yli eikä alinopeutta mutta kuitenkin muu liikenne huomioidaan aina ensin. Ja opetelkaa että liikennemerkkejä katsotaan aina, ei mennä ajatuksella että eilenkin tässä sai ajaa viittäkymppiä. Tällöin oppilas ei mene pihakadun 30 ansaan, kyllä se inssi vie paikkaan jossa on yleisestä poikkeava nopeusrajoitus, joko pysyvästi tai vaikka tietyön takia. Liukkaalla -1 astetta taajamassakin pidempi turvaväli kuin kuivalla kovalla pakkasella. Peruuttaminen ja taskuparkki osataan tottuneesti. Jalankulkijalle annetaan tilaa kun se on astumassa.... Muutenkin vilkkua ja katsetta taustapeilissä tulee oppilaan käyttää ennkoivasti ja osoittaa että ymmärtää sijaintinsa ja yhteispelin liikenteessä. Tässä tuli vähän muutakin. ja virheitä äidinkielessä. joista sitten seuraavat nipot valittamaan ja osallistumaan keskusteluun kun eivät oikein ajokortittomina asiaa ymmärtäneet:). Onnea aloittajan oppilaalle inssiajoon ja sitten uudelle ajokortille!


    • Mies23vkl

      Jos vaihtoehdot ovat liikesääntöjen totteleminen ja penkkaan ajaminen tai säännöstä joustaminen ja turvallisesti ajaminen niin kumpaa itse noudattaisit?

      Tällaisten tapausten takia pitäisi poistaa oikeus vanhemmilta opettaa lapsiaan ajamaan.

      • Miesvkl

        Jos sinulla Mies23vkl olisi ajokortti ja tai ymmärrystä niin käsittäisit neuvomatta että liikenteessä vaihtoehtoja on enemmän kuin kaksi.

        Tälläisten tapausten takia pitäisi poistaa oikeus hankkia lapsia.


    • uttershit

      Nuo puheet siitä, että opetusluvalla kävijöillä on pienempi mahdollisuus päästä inssi läpi, on täyttä valetta. Kyllä se ihan omista ajotaidoista on kiinni, jotta pääseekö läpi vai ei.



      T: Ensimmäisellä kerralla läpi, kävin opetusluvalla.

    • Anonyymi

      Varkaudessa pieksämäki alueella inssi ajattaja persereikä äijä pitäs porukalla turpaan pieksää mut ehken saa vielä. Vittu että kehtaa leikitellä paskalla
      tyhmä assi.on se sen näköinenkin . menkää muualle ajaa inssi.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      110
      8406
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      40
      2565
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      122
      2277
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      23
      1946
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      15
      1684
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      11
      1499
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      16
      1452
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      14
      1399
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1282
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      12
      1183
    Aihe