Saako mitään tukia?

Raivaaja

Olen hiljakkoin raivannut vähän peltoa sellaisesta maasta, joka on ollut alkujaan peltoa ja viljeltykin vielä parikymmenta vuotta sitten. Tilalla verottajan tietojen mukaan sen verran "peltoa", että rekisteröinti puutarhatilaksi luonnistuisi. Verottajan mukaan kyseessä on maatila. Uudelleen raivattuna ei kuitenkaan ole vielä vaadittavaa 0.5 hehtaaria, mutta paperilla se ylittyy reilusti. Tilatukia, tms. en saa, enkä ole saanut. Minulla ei ole mitään koulutusta viljelypuolelta ja tilan päätuotantosuunta on metsätalous.

Mitä tehdä pelloilla? Saanko lohkot jotenkin tukien piiriin? Vaikka en niitä vielä itse käyttäisi , voisin ne vaikka vuokrata, mutta ne tuet? Kuka vuokraisi peltoa, jolla ei ole edes tilatukioikeuksia...

25

1006

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Unohda koko juttu!

Et saa mitään tukia eikä "peltojasi" kukaan vuokraa. Ensinnäkin todellisen peltoalan ja paperilla lukevan hehtaarimäärän on täsmättävä. Raivatut lohkot on pyydettävä digitoimaan (eli lohkon pinta-ala mitataan satelliitilla) ja ne pääsevät jonopelloiksi odottelemaan josko ne joskus hamassa tulevaisuudessa saisivat tukioikeudet. Kukaan ei sinulle osaa sanoa milloin ne tukioikeudet saisit jos edes saisit milloinkaan. Sillä, että niitä on joskus parikymmentä vuotta sitten viljelty ei ole mitään merkitystä. Verottajan tiedoilla ei myöskään ole tukioikeuksiin merkitystä. Tukioikeuksia haetaan maa- ja metsätalousministeriöltä ei verottajalta. Verottaja on vain ja ainoastaan kiinnostunut "maatilasi" metsäpinta-alasta, kiinteistöistä ja tuloista. Turha nähdä raivaamisen vaivaa (sehän ei edes ole ilmaista), jos et itse edes tarvitse peltoa ja ketään ei kiinnosta vuokrata puolen hehtaarin tai edes muutaman hehtaarin tukikelvotonta, vasta raivattua ja salaojittamatonta peltolänttiä. Sellaisesta ei ole kuin riesaa jatkuvan kivienkeruun ja huonon kasvun vuoksi.

• Raivaaja

Ei puhettakaan, en unohda tätä juttua! Enkä lannistu!

Joo, eihän tässä mitään järkeä olekaan, myönnetään. Mutta kun ei ole tarkoituskaan! Tämä alue on eräänlaista maisema- aluetta ja kulttuurihistoriallisista syistä raivaan pellot auki, vaikka sitten nurmea kasvamaan, jonka siten sormipalkkikoneella kaatelen maahan... Täytyy sen verran menneiden sukupolvien työtä arvostaa, että ei päästä peltoja mettittyyn.

Ja mitä jonolohkoihin tulee, nehän hyväksyttiin kaikki (!) tukien piiriin viime vuonna.

Olen myös selvitellyt, että on olemassa maatiloja, joiden päätuotantosuuntana on perinnebiotooppien hoito. Saavat siis erityisympäristötukea ja ilmeisesti perinnebiotooppeja on enempi, kuin peltoja (jos on ollenkaan), koska päätuotantosuuntana on tuo perinnebiotooppien hoito.

Pelloille on takuulla tällä seudulla kysyntää, myös pienemmillekin länteille. Ja itse ne olen raivannut ja raivaan jatkossakin, joten kulut pysyy aika maltillisina.

• Raivaaja
        Raivaaja kirjoitti:

Ei puhettakaan, en unohda tätä juttua! Enkä lannistu!

Joo, eihän tässä mitään järkeä olekaan, myönnetään. Mutta kun ei ole tarkoituskaan! Tämä alue on eräänlaista maisema- aluetta ja kulttuurihistoriallisista syistä raivaan pellot auki, vaikka sitten nurmea kasvamaan, jonka siten sormipalkkikoneella kaatelen maahan... Täytyy sen verran menneiden sukupolvien työtä arvostaa, että ei päästä peltoja mettittyyn.

Ja mitä jonolohkoihin tulee, nehän hyväksyttiin kaikki (!) tukien piiriin viime vuonna.

Olen myös selvitellyt, että on olemassa maatiloja, joiden päätuotantosuuntana on perinnebiotooppien hoito. Saavat siis erityisympäristötukea ja ilmeisesti perinnebiotooppeja on enempi, kuin peltoja (jos on ollenkaan), koska päätuotantosuuntana on tuo perinnebiotooppien hoito.

Pelloille on takuulla tällä seudulla kysyntää, myös pienemmillekin länteille. Ja itse ne olen raivannut ja raivaan jatkossakin, joten kulut pysyy aika maltillisina.

Niin, ja kuinkas se on? Vaikuttaako pellon omistajan koulutus peltojen tukioikeuksiin?

• Voi saada
        Raivaaja kirjoitti:

Niin, ja kuinkas se on? Vaikuttaako pellon omistajan koulutus peltojen tukioikeuksiin?

ilman muuta tukia, vieläpä mahdollisesti taannehtivatsi vuodelta -81 asti, nopeasti paperit vetämään ja muista hakea korkoa myös, tulee mahdollisesti muhkea summa, korkoa korolle !

• rakkorimiäs
        Voi saada kirjoitti:

ilman muuta tukia, vieläpä mahdollisesti taannehtivatsi vuodelta -81 asti, nopeasti paperit vetämään ja muista hakea korkoa myös, tulee mahdollisesti muhkea summa, korkoa korolle !

Jotai rajaa niihi höpötyksii! Eihä tommottia kekää usko...

• Minä ainakin
        rakkorimiäs kirjoitti:

Jotai rajaa niihi höpötyksii! Eihä tommottia kekää usko...

uskon ei tarvi kuin paperit täyttää !

• ...

"Aiemmin ilman tukikelpoisuutta olleita peltoja otetaan tänä vuonna ympäristötuen ja luonnonhaittakorvauksen piiriin noin 18 300 hehtaaria. Kyseessä on valtion kuluvan vuoden talousarvion mukainen ns. tukijonon purku.
      Se koskee esimerkiksi ennen vuotta 2004 raivattuja peltoja, joille ei ole aiemmin ollut mahdollista saada ympäristötukea ja luonnonhaittakorvausta".

Siis: "koskee esimerkiksi ennen vuotta 2004 raivattuja peltoja", ei "Olen hiljakkoin raivannut vähän peltoa".

Ja...

LUONNONHAITTAKORVAUKSEN SITOUMUSEHDOT 2012
      Vähimmäispinta-ala
      Luonnonhaittakorvauksen myöntämisen edellytyksenä
      on, että viljelijällä on hallinnassaan koko sitoumuskauden
      vähintään kolme hehtaaria tukikelpoista
      peltoalaa.

MAATALOUDEN YMPÄRISTÖTUEN SITOUMUSEHDOT 2012
      Vähimmäispinta-ala
      Ympäristötuen myöntämisen edellytyksenä on, että viljelijällä on hallinnassaan koko sitoumuskauden vähintään kolme hehtaaria tukikelpoista peltoalaa tai vähintään 0,5 hehtaaria tukikelpoista peltoalaa vuosittain puutarhakasvien viljelyssä. Viljelijä voi antaa sitoumuksen edellyttäen, että hänellä on 1.5.2012 hallinnassaan vähintään 3 hehtaaria (puu-tarhakasvien viljelyssä 0,5 hehtaaria) sellaista pel-toa, joka on 5.2 kohdassa selvitetyllä tavalla tuki-kelpoista tai joka voidaan 5.3 kohdassa selvitetyillä perusteilla hyväksyä tukikelpoiseksi.

• Älkää lannistako

kysyjää, kannatta hakea sitkeasti tukia, tuleehan sitä mahdolliseti iso summa !

• Raivaaja

Toisin sanoen: jos vuokraan peltoni jollekulle, jolla on nuo ympäristötuen saamisen ehdot jo ennestään ok, saa peltoni tukioikeudet, mutta tuen saa (luonnollisesti) vuokraaja ?

Mitähän ovat ne esimerkin ulkopuoliset jutut? On siis muitakin ehtoja, kuin se "ennen v. 2004 raivattuja..."

Ja pitäisi olla ennestään se 0.5 ha viljeltyä, tai viljelykierrossa...? Nyt maanostoon!

• Unohda koko juttu!
        Raivaaja kirjoitti:

Toisin sanoen: jos vuokraan peltoni jollekulle, jolla on nuo ympäristötuen saamisen ehdot jo ennestään ok, saa peltoni tukioikeudet, mutta tuen saa (luonnollisesti) vuokraaja ?

Mitähän ovat ne esimerkin ulkopuoliset jutut? On siis muitakin ehtoja, kuin se "ennen v. 2004 raivattuja..."

Ja pitäisi olla ennestään se 0.5 ha viljeltyä, tai viljelykierrossa...? Nyt maanostoon!

Vaikka vuokraisit peltosi jollekkin, jolla on jo hallinnassaan oleville pelloille tukioikeudet, ei peltosi siltikkään saa tukioikeuksia. Jonopeltoja ei kaikkia ole vieläkään laitettu tukien piiriin ja ainakaan ensi kevään päätukihaussa ei jonopeltojen purkamista tule olemaan. Jos rahaa riittää niin kenties jonoa taas puretaan uuden ohjelmakauden alussa, mutta siis jos rahaa riittää jos riittää kaikille tarvitseville lohkoille. En pyri sinua lannistamaan, mutta järki käteen sentään! Aloituksesta ja jäljemmistä kirjoituksistasi päätellen et tiedä paljoakaan itse pellon raivaamisesta tai sen viljelystä ja tukiehdoista. Tiesitkös edes, että raivaamisen jälkeen menee muutama vuosi ennenkuin pellot alkavat tuottaa hyvin ja sen eteen on tehtävä tosissaan työtä ja satsattava rahaa? Entä oletko ajatellut salaojittaa peltosi? Sekin maksaa, mutta jos haluaa nostaa pellon arvoa ja tuottavuutta, se kannattaa. Vuokraaja ei sitä sinun puolesta tule tekemään ainakaan omalla kustannuksellaan. Nykypäivän koneilla ei kannta tai edes pysty lähteä pyörimään millekkään pikkuläntille, joten ainoa vaihtoehtosi taitaa olla viljellä vaikka pottua ja muita kasviksia omaan käyttöösi. Siitä ei kylläkään saa tukea, mutta ethän niitä saisi muutenkaan. Saisitpahan edes jotain palkkaa raivaustyöllesi.

Muuten vielä, perinnebiotooppi ei ole mikään tuotantosuunta. Se on erityisympäristötukimuoto ja sitä varten tarvitsisit ensin sen perusymppituen, johon peltosi siis ei ole oikeutettu. Perinnebiotoopit on erikseen määritelty mitä ne voivat olla. Raivio ei ole perinnebiotooppi.

Juttusi taitavat olla täyttä satua, eikö niin. Jos olisit tosissasi tässä asiassa, olisit ottanut asioista selvää ennen raivaustyön aloitusta ja käynyt maataloustoimistolla selvittämässä faktat niin, ettei niitä tarvitse täällä idioottimaisesti udella.

• Kyllä noin
        Unohda koko juttu! kirjoitti:

Vaikka vuokraisit peltosi jollekkin, jolla on jo hallinnassaan oleville pelloille tukioikeudet, ei peltosi siltikkään saa tukioikeuksia. Jonopeltoja ei kaikkia ole vieläkään laitettu tukien piiriin ja ainakaan ensi kevään päätukihaussa ei jonopeltojen purkamista tule olemaan. Jos rahaa riittää niin kenties jonoa taas puretaan uuden ohjelmakauden alussa, mutta siis jos rahaa riittää jos riittää kaikille tarvitseville lohkoille. En pyri sinua lannistamaan, mutta järki käteen sentään! Aloituksesta ja jäljemmistä kirjoituksistasi päätellen et tiedä paljoakaan itse pellon raivaamisesta tai sen viljelystä ja tukiehdoista. Tiesitkös edes, että raivaamisen jälkeen menee muutama vuosi ennenkuin pellot alkavat tuottaa hyvin ja sen eteen on tehtävä tosissaan työtä ja satsattava rahaa? Entä oletko ajatellut salaojittaa peltosi? Sekin maksaa, mutta jos haluaa nostaa pellon arvoa ja tuottavuutta, se kannattaa. Vuokraaja ei sitä sinun puolesta tule tekemään ainakaan omalla kustannuksellaan. Nykypäivän koneilla ei kannta tai edes pysty lähteä pyörimään millekkään pikkuläntille, joten ainoa vaihtoehtosi taitaa olla viljellä vaikka pottua ja muita kasviksia omaan käyttöösi. Siitä ei kylläkään saa tukea, mutta ethän niitä saisi muutenkaan. Saisitpahan edes jotain palkkaa raivaustyöllesi.

Muuten vielä, perinnebiotooppi ei ole mikään tuotantosuunta. Se on erityisympäristötukimuoto ja sitä varten tarvitsisit ensin sen perusymppituen, johon peltosi siis ei ole oikeutettu. Perinnebiotoopit on erikseen määritelty mitä ne voivat olla. Raivio ei ole perinnebiotooppi.

Juttusi taitavat olla täyttä satua, eikö niin. Jos olisit tosissasi tässä asiassa, olisit ottanut asioista selvää ennen raivaustyön aloitusta ja käynyt maataloustoimistolla selvittämässä faktat niin, ettei niitä tarvitse täällä idioottimaisesti udella.

merkittävä ala otetaan erikois käsittelyyn ja tukea tulee reippaasti, paperit vain vetämään ja rahat on tilillä ennenkuin ehtii kissa sanoa !

• Raivaaja

Älä ole huolissasi, täysissä järjissäni olen (vaikkei se sinusta siltä vaikutakkaan...).
        Eikä tarvi selittää, niin kuin millekin kaupunkilaiselle. Olen ikäni maalla asunu ja pellonreunassa kasvanu. Ja peltoa on raivattu valmiiksi asti. Oletkos itte raivannu aariakaan? Salaojittaa en edes harkitse, kulttuuriympäristöllisistä syistä. Suomeksi sanottuna: maiseman arvo vähenee salaojituksesta ja lajiston elinympäristöt vähenevät.

Voi, voi... vai ei ole perinnebiotooppi tuotantosuunta. Kiitos neuvosta. Asia on nyt kyllä niin, että olen perehtynyt perinnebiotoopien lajistoon ja eri perinnebiotooppi- tyyppeihin. Itsellänikin on mm. luhtaniittyä, hakamaata, ketoa ja "tavallista" niittyä. Tarkoitinkin sitä, että sillä tilalla, jonka päätuotantosuuntana on se perinebiotooppien hoito, on näitä hakamaita (hoidetaan mm. karjan avulla), ym. niin paljon, että niiden hoito ympäristötuen sopimuksien mukaisesti tuottaa enimmän osan tilan maatalouden tulosta.

Eikä pidä uhohtaa sitä, että raivaan "pellot" uudelleen pelloiksi, saanpa siihen sitten mitään tukia nyt, tai tulevaisuudessa.

Mutta kun nyt näyttää siltä, että täältä ei viksumpia vastauksia liikene, niin ei sitten.

Kulttuuriympäristö kunniaan!!

• Siinä kuulitte,
        Raivaaja kirjoitti:

Älä ole huolissasi, täysissä järjissäni olen (vaikkei se sinusta siltä vaikutakkaan...).
        Eikä tarvi selittää, niin kuin millekin kaupunkilaiselle. Olen ikäni maalla asunu ja pellonreunassa kasvanu. Ja peltoa on raivattu valmiiksi asti. Oletkos itte raivannu aariakaan? Salaojittaa en edes harkitse, kulttuuriympäristöllisistä syistä. Suomeksi sanottuna: maiseman arvo vähenee salaojituksesta ja lajiston elinympäristöt vähenevät.

Voi, voi... vai ei ole perinnebiotooppi tuotantosuunta. Kiitos neuvosta. Asia on nyt kyllä niin, että olen perehtynyt perinnebiotoopien lajistoon ja eri perinnebiotooppi- tyyppeihin. Itsellänikin on mm. luhtaniittyä, hakamaata, ketoa ja "tavallista" niittyä. Tarkoitinkin sitä, että sillä tilalla, jonka päätuotantosuuntana on se perinebiotooppien hoito, on näitä hakamaita (hoidetaan mm. karjan avulla), ym. niin paljon, että niiden hoito ympäristötuen sopimuksien mukaisesti tuottaa enimmän osan tilan maatalouden tulosta.

Eikä pidä uhohtaa sitä, että raivaan "pellot" uudelleen pelloiksi, saanpa siihen sitten mitään tukia nyt, tai tulevaisuudessa.

Mutta kun nyt näyttää siltä, että täältä ei viksumpia vastauksia liikene, niin ei sitten.

rahaa tulee kunhan taitaa niksit, paperit vetämään talous on turvattu tukien avulla, pianko sitä nyt yhden lehmän hengissä pitää ja voi aina palkata hoitajat tukirahalla !

• Unohda koko juttu!
        Raivaaja kirjoitti:

Olen raivannut metsämaasta noin neljätoista hehtaaria peltoa, joten kokemusta ja tietoa tästä asiasta löytyy. Kaikki hehtaarit eivät ole vieläkään tukioikeuksien piirissä. Tarvitsin lisämaata karjakoon kasvaessa eikä sitä ollut tässä lähettyvillä myynnissä.

Mene sinne maataloustoimistoon kyselemään neuvoja, siellä kun on ihmiset, jotka saavat palkan siitä, että neuvovat sinua ja selittävät nämä tukisysteemit.

Vai toivoitko vain sellaista "fiksua" vastausta, että joo näin helppoa tämä tukien saaminen on? Siitä vaan raivaat peltoa ja tuet nasahtavat takuuvarmasti? Valitettavasti en tälläistä vastausta pysty antamaan eikä ,aloitukseesi viitaten, riitä tukien vastineeksi se, että peltoa olisi paperilla riittävästi.

Ympäristötuesta vielä sen verran, että sekä perusymppi että erityistuet ovat aina korvausta niistä tukiehtojen mukaisista toimista, joita sisältyy sitoimuksen antamiseen. Maatilan tulosta erityisympäristötuki ei kasvata. Tästäkin on minulla omakohtainen kokemus, joten tiedän mistä kirjoitan. Perinnebiotoopinhoito ei ole oikeasti tuotantosuunta, vaan tällä mainitsemallasikin tilalla on karjaa, kuten kirjoitit, ja päätuotantosuunta on siis karjatalous. Puhutaanpa siis oikeilla termeillä!

Mutta summasummaarum, mene nyt oitis sinne maataloustoimistoon ja selvitä tämän maatilasi tulevaisuuden realistiset näkymät. Mutu-tuntumalla ja kuulopuheiden varassa et pitkälle pääse. Sinun on selvitettävä realistinen käyttötarkoitus raivioillesi, muuten ei raivausta kannata jatkaa. Kirjoituksistasi päätellen kun tämäkin on vielä hakusessa sinulla. Toisaalta haaveilet perinnebiotoopin perään ja toisaalta ihan tavanomaisen peltoviljelyn ja mahdollisen vuokraajan perään. Toimistolta tullaan ihan paikanpäälle sinne raiviollesi tarkastamaan, mitkä ovat sen mahdollisuudet ja miten järkevimmin hyödynnät sen. Kannattaa myös ottaa sekin seikka huomioon, että vaikka et ole halukas salaojittamaan peltoasi, tarvitsee se kuitenkin lannoitetta, jotta siellä voisi jotain kasvaa. Sitä ennen sinun on otettava maasta tarvittavat näytteet, jotta tiedät mitä ravinnetta maasi kaipaa. Kalkituskin on varmaankin tarpeen, jotta ph tulisi viljelylle optimaaliseksi. Näytteiden otto ja lannoitus ei ole ilmaista, joten sinun kannattaa ottaa tämä maksuerä huomioon jo tässä vaiheessa. Mahdolliset tulevat tukioikeudetkin kuitenkin vaativat näiden maanäytteiden ottamista, joten sitä et voi sivuuttaa.

Pellon reunassa kasvaneeksi sinulla on erittäin vajavaiset tiedot viljelystä ja tukisysteemistä, joten vastausten sävy johtunee tästä.

• Vanhempi raivailija

Olen raivannut metsämaasta noin neljätoista hehtaaria peltoa, joten kokemusta ja tietoa tästä asiasta löytyy. Kaikki hehtaarit eivät ole vieläkään tukioikeuksien piirissä. Tarvitsin lisämaata karjakoon kasvaessa eikä sitä ollut tässä lähettyvillä myynnissä.

Mene sinne maataloustoimistoon kyselemään neuvoja, siellä kun on ihmiset, jotka saavat palkan siitä, että neuvovat sinua ja selittävät nämä tukisysteemit.

Vai toivoitko vain sellaista "fiksua" vastausta, että joo näin helppoa tämä tukien saaminen on? Siitä vaan raivaat peltoa ja tuet nasahtavat takuuvarmasti? Valitettavasti en tälläistä vastausta pysty antamaan eikä ,aloitukseesi viitaten, riitä tukien vastineeksi se, että peltoa olisi paperilla riittävästi.

Ympäristötuesta vielä sen verran, että sekä perusymppi että erityistuet ovat aina korvausta niistä tukiehtojen mukaisista toimista, joita sisältyy sitoimuksen antamiseen. Maatilan tulosta erityisympäristötuki ei kasvata. Tästäkin on minulla omakohtainen kokemus, joten tiedän mistä kirjoitan. Perinnebiotoopinhoito ei ole oikeasti tuotantosuunta, vaan tällä mainitsemallasikin tilalla on karjaa, kuten kirjoitit, ja päätuotantosuunta on siis karjatalous. Puhutaanpa siis oikeilla termeillä!

Mutta summasummaarum, mene nyt oitis sinne maataloustoimistoon ja selvitä tämän maatilasi tulevaisuuden realistiset näkymät. Mutu-tuntumalla ja kuulopuheiden varassa et pitkälle pääse. Sinun on selvitettävä realistinen käyttötarkoitus raivioillesi, muuten ei raivausta kannata jatkaa. Kirjoituksistasi päätellen kun tämäkin on vielä hakusessa sinulla. Toisaalta haaveilet perinnebiotoopin perään ja toisaalta ihan tavanomaisen peltoviljelyn ja mahdollisen vuokraajan perään. Toimistolta tullaan ihan paikanpäälle sinne raiviollesi tarkastamaan, mitkä ovat sen mahdollisuudet ja miten järkevimmin hyödynnät sen. Kannattaa myös ottaa sekin seikka huomioon, että vaikka et ole halukas salaojittamaan peltoasi, tarvitsee se kuitenkin lannoitetta, jotta siellä voisi jotain kasvaa. Sitä ennen sinun on otettava maasta tarvittavat näytteet, jotta tiedät mitä ravinnetta maasi kaipaa. Kalkituskin on varmaankin tarpeen, jotta ph tulisi viljelylle optimaaliseksi. Näytteiden otto ja lannoitus ei ole ilmaista, joten sinun kannattaa ottaa tämä maksuerä huomioon jo tässä vaiheessa. Mahdolliset tulevat tukioikeudetkin kuitenkin vaativat näiden maanäytteiden ottamista, joten sitä et voi sivuuttaa.

Pellon reunassa kasvaneeksi sinulla on erittäin vajavaiset tiedot viljelystä ja tukisysteemistä, joten vastausten sävy johtunee tästä.

Ei mielestäni perinnebiotooppien hoito poissulje peltoviljelyä.

ANTAA POJJAAN RAIVAILLA, NIIN MEKIN SOTTIIN JÄLEKEEN TEHTIIN!

• :))))
        Vanhempi raivailija kirjoitti:

Ei mielestäni perinnebiotooppien hoito poissulje peltoviljelyä.

ANTAA POJJAAN RAIVAILLA, NIIN MEKIN SOTTIIN JÄLEKEEN TEHTIIN!

Ajat ja säännöt ovat vain pikkuisen erit nyt kuin silloin sotien jälkeen :)

Perinnebiotooppi-alaa ei viljellä kuten peltoa, mutta toki se ei estä muiden lohkojen käyttöä normaaliin peltoviljelyyn.

• biomies
        :)))) kirjoitti:

Ajat ja säännöt ovat vain pikkuisen erit nyt kuin silloin sotien jälkeen :)

Perinnebiotooppi-alaa ei viljellä kuten peltoa, mutta toki se ei estä muiden lohkojen käyttöä normaaliin peltoviljelyyn.

Muodostaakos ne "perinnebiotoopit" oman lohkonsa? Elikkä jos on peltojen lisäksi perinnebiotooppi- alaa, joka ei ole peltoa? Vaikka keto. Sehän ihan kalliokkoa. Tuleeko siitä sitten oma lohkonsa?

• 2121
        biomies kirjoitti:

Muodostaakos ne "perinnebiotoopit" oman lohkonsa? Elikkä jos on peltojen lisäksi perinnebiotooppi- alaa, joka ei ole peltoa? Vaikka keto. Sehän ihan kalliokkoa. Tuleeko siitä sitten oma lohkonsa?

Ovat oma lohkonsa

• ...

Niin, puolen hehtaarin tuet 260€.

• rakkorimiäs

Herrajjuuumala sentää!

Sillähän pärryyttää jo kauan pelloilla...

• 1818
        rakkorimiäs kirjoitti:

Herrajjuuumala sentää!

Sillähän pärryyttää jo kauan pelloilla...

Paljonkos sillä ostaa siemeniä ja lannoitteita?

• realiteetti
        1818 kirjoitti:

Paljonkos sillä ostaa siemeniä ja lannoitteita?

ja jääkös tukirahaa vielä sadon käsittelykuihin (viljan kuivaukseen, säilörehun säilöntäaineen ja pakkausmateriaalin ostoon) vai joutuiskohan niihin jo käyttämään joko viljan tai karjapuolen myyntituloja?

• selvähomma

Pakkohan maanviljelijää on tukea, ellei tukea heru, niin viljelijälle tulee paha mieli. Ei muuta kuin lisää raivaamaan ja laskua maatalousministeriöön, otetaan ne tarvittavat tukirahat vaikka yksinhuoltajien lapsilisistä, jos ei valtion varat muuten riitä.

• tsn.,

Maataloustuet menevät pienituloisten hyväksi. Suurituloiset maksaa.

• ...

Kun jo nyt tuli syyte että tuotetta, eli maitoa on myyty alihinnalla tuotantokustannuksiin nähden joista osa on maksettu verovaroin, miten ajattelisit ruoan hinnan olevan jos tukia ei maksettaisikaan. Ei ruokaa saisi myydä alle tuotantokustannnusten. Se poistettu maataloustukiosuus, 2 miljardia euroa, pitäisi sitten ottaa suoraan tuotteen hinnassa, muuten tulisi syyte alihinnoittelusta.
      Mutta ihan miten vaan...

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Marja sulkee liikkeen

Nyt lähtee kylän ainoa kello ja kultaliike ja kenkäkauppa
      Oulainen
      30
      5547
    2. Pääsiäisen terveiset kaivatullesi

kaivatullesi tähän alas 💕💕
      Ikävä
      170
      2049
    3. Olen rakastunut sinuun mies edelleen

Meidän yhteys on jossain ihan muualla kuin netissä, muistetaan se. Kaunista päivää sinulle 😍
      Ikävä
      160
      1641
    4. Oulaisen vaalitulos: Vahva alku, mutta lisää toimia tarvitaan

Hallituksen toimet rikollisuutta vastaan alkavat tuottaa tulosta. Puolueväriin katsomatta demokratian valtaa ja perustus
      Oulainen
      8
      1447
    5. Sun ajatttelu tuo vaan julmuutta mut kukaan muu nainen ei voi korvaa sua

Mut sun ajattelu saa mut itsetuhoseks ja uhmaan lakiakin😭😭💀 Se väärinymmärryksen määrä on käsittämätöntä. Helpottais
      Ikävä
      14
      1344
    6. Kyläyhdistyksen tuho, kiitos sääntöukon

Hyrynsalmen kyläyhdistyksen yleinen keskustelutilaisuus ja ylimääräinen kokous alkoi hyvin. Siellähän keskusteltiin oike
      Hyrynsalmi
      30
      1331
    7. Yh:n pihalla aina eri auto

Ompa jännä seurata ohiajaessa, että millainen auto on nyt erään yksinhuoltajan pihassa. Näyttääpä siellä taaskin olevan
      Suomussalmi
      66
      1299
    8. En vittujakaan enää välitä sinusta nainen

Toivottavasti en näe sinua enää koskaan. Jos näen, niin en ole näkevinäni. Et merkitse minulle enää mitään.
      Ikävä
      70
      1184
    9. Oletko loukannut

Oletko loukannut tarkoituksella kaivattuasi?
      Ikävä
      94
      1165
    10. viekää miehet naiset kunnon treffeille

Ja käyttäytykää hyvin. Niin tehdään vaikutus. Miehen kuuluu tarjota naiselle.
      Ikävä
      212
      1098
    Aihe