Olen kyllästynyt lasteni isään eli pitkäaikaiseen avopuolisooni

Huhhuh, mitä nyt?

Meillä on takana toistakymmentä yhteistä vuotta ja lapsia alle kouluikäisestä ala-asteikäiseen.

Arkemme on siedettävää ja välillä jopa vitsailemme, mutta huomaan usein olevani häneen pettynyt. Aika ajoittain toivon että hän katoaisi ilmaan kuin tuhka tuleen. Hän on ihan hyvä isä, vaikka voisi olla enemmän tekemisissä lasten kanssa. Minä olen mm. opettanut kaikki pyöräilemään yksikseni ja vien myöskin uimahalleihin.

Miehelläni tuntuu olevan kaikki vain niin kovin pitkissä kantimissä ja sanoja "reippaus" tai "aktiivisuus" on hyvin vaikea yhdistää häneen. Hän on kyllä melko kiltti, mutta kuitenkin käyttäytyy sosiaalisissa tilanteissa siten, että en itse kehtaisi. Esim. ärtymys vieraita kohtaan kuultaa läpi, vaikka minusta on ihan kivaa että ihmisiä poikkeaa kahvilla. Jörö mies siis.

Olen siis yhdessä miheni kanssa lasten takia. En ole valmis luopumaan heistä joka toiseksi viikoski. Näillä mennään.

Onko muilla vastaavia kokemuksia? Tylsistymistä pitkän liiton jäljiltä? Eikä enää jaksaisi katsoa kaikkea läpi sormien ja yrittäen ymmärtää ja etsimällä vikoja omasta itsestä?

Ollaan käyty joskus pariterapiassa, mutta mitä sielläkin sovittiin ihan käytännön toimista, niin mies ei ole tehnyt asioille mitään.

En kuvitellut löytäväni itseäni tästä tilanteesta koskaan.

7

382

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • okityrz

      joo näytät olevan oikeasti kyllästynyt tyyppiin. minä taas olen dokailevan ämmän kanssa, enkä pääse siitä eroon vaikka olen yrittänyt. taas otti sairaslomaa, että saa vetää viinaa. jos pystyt jotain tekemään niin tee.

    • Tämmöistä vain

      Näin on, jotain voi aina toki tehdä.

      Olen pyrkinytkin sitten keskittymään elämässäni asioihin mitkä tuottavat iloa, kuten lapset ja tämän hetkinen opiskeluni. Olen myös pyrkinyt jeesaamaan miestä siten että hän saa omia viikonloppuja hengähtää ja häippään lasten kanssa mummolaan yökylään.

      Mutta on se vain niin käsittämätöntä kuinka erilaisia ihmiset voivat olla. En ymmärää miksi häntä ei innosta mikään. Hän tekee kyllä oman osuutensa kotitöistä, mutta se yleinen asenne elämään?! Sitä voi nähdä lasin joko puoliksi tyhjillään tai puoliksi täynnä ja hän edustaa vankasti ensimmäistä vaihtoehtoa. Ehkä tietynlainen kyynisyys joskus suhteemme alkuaikoina toi häneen semmoista pahan pojan särmää, mikä sittemmin kyllä vai istuttaa lapsiinkin ikävää asennetta elämään ja asioihin.

      Onko kukaan keksinyt mitään muita keinoja suhteen viemiseksi eteenpäin kuin eron? Yritän tässä nyt mennä vielä muutaman vuoden eteenpäin ja katsella josko jotain ihmemuutosta tapahtuisi.

      Onneksi voin lasten nukkumaan menon jälkeen vetäytyä tietokoneen äärelle ja keskittyä koulutöihin, muuten olisi aika ankeeta ja elämä näköalatonta.

    • WhoCaresAboutIt

      Jotenkin kuulostaa niin perin suomalaiselta että!
      Kukaan ei ole tyytyväinen mihinkään ja valitusta riittää.

      Minkäköhän tähden niitä lapsia oikein hankitaan sen vuoksiko että saman ikäisillä kavereilla on niitä myös vai jostain ihan muusta syystä????

      Pidä hauskaa!

    • Jälleen

      :D

      Hei hyvä heitto sulla muuten, mutta lapset ovat elämän ilo. Ehkä joskus huomaat sen itsekin. Tässä jutussa on kyse pitkästä parisuhteesta ja tylsistymisestä toiseen aikuiseen ihmiseen.

      En vain ikinä kuvitellut löytäväni itseäni tämänkaltaisesta tilanteesta. Elämä voi yllättää monella tapaa kun vuosia kuluu. Ehkäpä tulevaisuudessa parisuhteemmekin kokee jonkin uuden kukoistuskauden, vaikka vaikea siihen on nyt uskoa.

      Onko kenelläkään kokemusta vastaavasta tilanteesta ja miten olette toimineet? Onko joitain myönteisiä keinoja?

    • Päätös.

      En muista lähdettä, mutta joskus joku viisas (?) sanoi että ihmisellä on kolme elämän rakkautta
      1. Ensirakkaus
      2. Rakkaussuhde, jossa perustetaan perhe, lapset jne.
      3. Aikuisuuden rakkaus, kahden aikuisen välinen rakkaussuhde.

      Jollakin nämä napsahtaa samaan ihmiseen (tai tyytyy siihen), toinen taas kokee nämä rakkaussuhteet eri henkilöiden kanssa.

      Henkilökohtaisesti suhtaudun aika skeptisesti siihen että suhde nousisi hiilloksesta uuteen roihuun pidemmälle aikavälille.

    • Kriisissä

      Kerrankos sitä ihminen ajautuu kriisiin pitkässä liitossa. Ei tuo ole mitään uutta eikä erikoista, kliseenkin siitä teet sinä, joka jo kirjoitatkin tyyliin yksi piste miehelle ja kaksi miinusta perään. Hyvä, mutta -tyylillä ei mikään rakkaussuhde kauan kestä.

      Eikä se aina vaihtamallakaan parane, koska menneet vie itsessä mukanaan siihen uuteenkin liittoon. Moni on herännyt vasta kun huomaa toistavansa samaa kaavaa uudenkin ihmisen seurassa ja tajuaa, ettei siitä voikaan syyttää vain sitä toista ihmistä.

      Millaiseksi siis mahdat olla itsekin muuttunut vuosien aikana, sitä pitäisi kysyä sinun siipaltasi. Saisit kuulla hänen listansa sinun plussista ja miinuksista.
      Ehkä se tekisi hyvää.

      Jotakin teidän suhteessa toisiinne pitäisi muuttaa, siksi sinä olet kriisissä. Kriisi edeltää muutosta. Kriisi laukaisee muutoksen. Eikä ainut vaihtari ole ero.
      Te olette kadottaneet toisenne siinä perhettä pyörittäessänne ja samalla omiin juttuihin syventyessänne, jotta pääsette edes hetkeksi eroon niistä perheen pyörittämisen rutiineista. Unohtaminen ja kadottaminen eivät ole lopullisia jos te niin päätätte.
      Sinun, joka olet ajautunut kriisiin, tehtäväsi olisi nyt inspiroida puolisosikin mukaan elämänmuutokseen ja rutiinien rikkomiseen. Siten te muututte yhdessä, ettekä erikseen, ja se on elämistä PARIsuhteessa hyvinä JA huonoina aikoina.

      Lapsia ei voi pitää syynä mihinkään, se on se alkeellisin tapa välttää vastuuta. Yksikään lapsi ei halua vanhempiensa kitkuttavan liitossaan vain heitä kilpenä käyttäen.
      Ja yksikään lapsi ei ansaitse kokea vanhempiensa eroa toisistaan.

      Muuta ajatuksesi, muutat käytöksesi, ja samalla vaikutuspiirissäsi elävät ihmiset muuttuvat hekin. Kokeile vaikka, jos et minua usko.

    • eronnut 38v

      Itse taistelin 2 vuotta eroamista vastaan ja mieheni ei olisi edelleenkään halunnut rahan takia erota mutta päätin että nyt saa riittää ja laitoin ero anomuksen vetämään yksin kun mies ei sitä suostunut allekirjoittamaan. No nyt oon asunut kolmen lapseni kanssa 3 vuotta omillani enkä ole päivääkään eroani katunut ja lapseni sanoivat pian eron jälkeen että on hienoa kun on kaksi kotia eikä yhtä missä kokoajan joko huudetaan tai mökötetään :) suosittelen jos mitta on täynnä, meillä on kuitenkin vain yksi elämä täällä elettävänä miksi tuhlata se huonossa parisuhteessa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tärkeä kysymys!

      Haluatko sinä, mies, minut?
      Ikävä
      92
      1683
    2. Asiallinen lähestyminen

      Mitä on asiallinen lähestyminen?? Tietääkö tai tajuaako kukaan, varsinkaan miehet??? Eilen NELJÄNNEN kerran jouduin isk
      Sinkut
      174
      1320
    3. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      105
      1118
    4. Jennika Vikman avoimena - Isosisko Erika Vikman ohjeisti napakasti Tähdet, tähdet -kisaan: "Älä.."

      Jennika ja Erika - niin ovat kuin kaksi marjaa! Ilmeiltään, ääneltään ja eleiltään hyvinkin samanlaiset - toinen on kyll
      Suomalaiset julkkikset
      16
      1108
    5. Mitäs nainen

      Meinaat tehdä viikonloppuna.
      Ikävä
      87
      946
    6. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      46
      895
    7. Suhde asiaa

      Miksi et halua suhdetta kanssani?
      Ikävä
      68
      881
    8. Kirjoita nainen meistä jotain tänne

      tai minusta, ihan mitä haluat. Niinkin voi kirjoittaa, etteivät muut tunnista, esim. meidän kahdenkeskisistä jutuista. K
      Ikävä
      65
      850
    9. Vedalainen metafysiikka

      Termi ”metafysiikka” kuuluu Aristoteleelle. Metafysiikka tarkoittaa ”fysiikan jälkeen” eli tietoa siitä, mikä on tavalli
      Hindulaisuus
      289
      773
    10. Ai jaa sinä oletkin ahnas

      Ja romanttinen luonne, nyt vasta hiffasin että olet naarastiikeri. Parempi myöhään kuin ei milloinkaan.
      Ikävä
      107
      758
    Aihe