Teosofinen ongelma

Ateisti

Pystyykö teidän kaikkivoipa Jumalanne luomaan niin suuren, valtavan, painavan kiven, ettei itsekään jaksa sitä nostaa????????????????

20

579

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ei pysty

      Kaikkivoipaisuuteen kuuluu kyllä myös se, että halutessaan (tai haluamattaan) voi olla myös ei-kaikkivoipa, siis on myös sellainen, joka ei pysty johonkin.

      Kuinka voisi olla kaikkivoipainen, jos asetettaisiin sellainen tehtävä, että "tee jotain sellaista mihin et pysty?" ja kaikkivoipainen ei pystyisikään toteuttamaan sitä, koska hän pystyy kaikkeean? ( eli ei kuitenkaan pystyisi siihen, että olisi osaamatta jotain, eli ei oikeasti olisikaan kaikkivoipainen)

      Tietysti kaikkivoipaisuus -käsitteensä mukaan -pitää sisällään sen, että pystyy mihin tahansa ja myöskin sen, ettei pysty mihinkään.

      Muutenhan ei voi olla kaikkivoipainen.

      Eli tällä tavoin tuo vanha typerä kiviarvoitus on selvitetty: se ei lähtökohdassaan huomioi sitä, että kaikkivoipaisuus käsitteennä pitää sisällään myös sen, ettei pysty mihinkään ja myös sen, että pystyy johonkin, ja myös sen, että pystyy kaikkeen.

      Muulla tavoin ajatellen kaikkivoipaisuuden käsite ei pidä sisällään kaikkea sitä, mihin kaikkivoipainen pystyy ja myös on pystymättä, sillä mikään ei voi olla kaikkivoipaisuuden ulkopuolella -ei epäonnistuminen eikä osaamattomuuskaan.

      Mitä tällä' on tekemistä Jumalan kanssa, on toinen asia.

      • ei pysty

        Niille, joiden mieli ei ole kovinkaan hiottu:

        jos esitetään kaikkivoivalle tehtävä: voitko laskea laskun 2 3 niin, että tulos on virheellinen? Tällöin tarkoitetaan tietysti, että kaikkivoivan pitäisi saada tulokseksi jokin muu kuin 5 (joka on oikea vastaus laskuun, mutta väärä vastaus kysymyksen esitettyjen ehtojen mukaisesti)

        Jos kaikkivoipa toteaa, että en pysty saamaan laskuun 2 3 väärää vastausta(koska se on niin helppo lasku), niin joku idiootti voisi todeta, ettet sitten ole kaikkivoipa.

        Samoin, jos kaikkivoipa sitten kaikkivoipaisuudessaan laskisi laskun 2 3 ja saisi tulokseksi vaikkapa neljä, niin sama idiootti voisi todeta: -siis kysyjä- ettet ole kaikkivoipa, koska laskit laskun väärin.

        Mutta täytyy huomtata, että tehtävän edellytykseksi oli asetettu, että laskun 2 3 tulos pitäisi olla väärä.

        Jos alkuasetelma on se, että laskun tuloksen pitää olla väärä, niin jokainen muu vastaus kuin 5 on oikea, koska se on ainoa oikea vastaus laskuun.(mutta ei kysymykseen)

        Sama juttu kiviarvoituksessa: jos sanotaan, että voitko luoda niin suuren kiven, ettet jaksa nostaa sitä?, ja kaikkivoipa sanoo, että voin kyllä ja toteuttaa sen, niin idiootti toteaa: et siis ole kaikkivoipa,koska et pystynyt nostamaan sitä kiveä. Kuitenkin kaikkivoipa oli juuri todistanut, että pystyy suorittamaan tehtävän asetettujen ehtojen mukaisesti.

        Jos sama idiootti sanoo: voitko luoda suunnattoman suuren kiven, ja jaksat nostaa sen?, ja kaikkivoipa toteuttaa sen, on hän suorittanut kyseisen tehtävän, eli osoittanut, että hän sen tehtävän suhteen on kaikkivoipa.

        Sama juttu tuon alkuperäisen "ongelma-asettelun kanssa": jos tehtäväksi on asetettu: "voitko luoda niin suuren kiven, ettet jaksa nostaa sitä?" ja kaikkivoipa toteuttaa sen, on hän todistanut kaikkivoipaisuutensa juuri tuon tehtävän suhteen. Eli suorittanut tehtävän asetettujen ehtojen mukaisesti.

        Miten kaikkivoipa sen tekee, on toisarvoinen asia. Ehkä hän muuttaa itsensä vaikka ihmiseksi, joka ei jaksa sitä kiveä nostaa -mahdollisuuksia on tuhansia.

        Täytyy siis todeta: se, että kaikkivoipa suorittaa sen tehtävän, joka on asetettu, on todiste itsessään kaikkivoivan kaikkivoipaisuudesta juuri sen tehtävän suhteen.

        Se että kaikkivoipa voi sekä luoda niin suuren kiven, ettei jaksa sitä nostaa, ja toisaalta niin suuren kiven(vaikkapa sitä kiveä suuremman ja painavamman jota ei jaksanut nostaa)
        että jaksaa sen nostaa, on vain osoitus siitä, että kaikkivoipa pystyy suorittamaan sen tehtävän, joka hänelle ehtojen mukaan on asetettu.Se miten kaikkivoipa tehtävän suorittaa, on taas hänen asiansa tai jos haluamme keksiä mahdollisen vastauksen, meidän kekseliäisyytemme ja älymme varassa oleva asia.

        Silloin kun sanotaan:voitko laskea laskun 2 3 niin, että tulos on virheellinen? on otettava huomooon ehdot asettaneen kysyjän omat raamit kysymykselle.

        Vaikka 5 on oikea vastaus laskuun, on se väärä vastaus kysymyksen ehtojen mukaan. Jos siis kaikkivoipa saa tulokseksi 4, ei ole oikeutta todeta, ettet ole kaikkivoipa, koska kaikkivoipa on suorittanut tehtävän esitettyjen ehtojen mukaisesti, vaikka laskun lopputulos onkin väärä.

        Kysyjä nimittäin pyysi laskuun väärää lopputulosta, joka toisaalta on oikea vastaus itse kysymykseen, koska kysyjä itse haki väärää laskun vastausta oikeana vastauksena kysymykseen.


      • ei pystyy

        Niille, joiden mieli ei ole kovinkaan hiottu:

        jos esitetään kaikkivoivalle tehtävä: voitko laskea laskun 2 3 niin, että tulos on virheellinen? Tällöin tarkoitetaan tietysti, että kaikkivoivan pitäisi saada tulokseksi jokin muu kuin 5 (joka on oikea vastaus laskuun, mutta väärä vastaus kysymyksen esitettyjen ehtojen mukaisesti)

        Jos kaikkivoipa toteaa, että en pysty saamaan laskuun 2 3 väärää vastausta(koska se on niin helppo lasku), niin joku idiootti voisi todeta, ettet sitten ole kaikkivoipa.

        Samoin, jos kaikkivoipa sitten kaikkivoipaisuudessaan laskisi laskun 2 3 ja saisi tulokseksi vaikkapa neljä, niin sama idiootti voisi todeta: -siis kysyjä- ettet ole kaikkivoipa, koska laskit laskun väärin.

        Mutta täytyy huomtata, että tehtävän edellytykseksi oli asetettu, että laskun 2 3 tulos pitäisi olla väärä.

        Jos alkuasetelma on se, että laskun tuloksen pitää olla väärä, niin jokainen muu vastaus kuin 5 on oikea, koska se on ainoa oikea vastaus laskuun.(mutta ei kysymykseen)

        Sama juttu kiviarvoituksessa: jos sanotaan, että voitko luoda niin suuren kiven, ettet jaksa nostaa sitä?, ja kaikkivoipa sanoo, että voin kyllä ja toteuttaa sen, niin idiootti toteaa: et siis ole kaikkivoipa,koska et pystynyt nostamaan sitä kiveä. Kuitenkin kaikkivoipa oli juuri todistanut, että pystyy suorittamaan tehtävän asetettujen ehtojen mukaisesti.

        Jos sama idiootti sanoo: voitko luoda suunnattoman suuren kiven, ja jaksat nostaa sen?, ja kaikkivoipa toteuttaa sen, on hän suorittanut kyseisen tehtävän, eli osoittanut, että hän sen tehtävän suhteen on kaikkivoipa.

        Sama juttu tuon alkuperäisen "ongelma-asettelun kanssa": jos tehtäväksi on asetettu: "voitko luoda niin suuren kiven, ettet jaksa nostaa sitä?" ja kaikkivoipa toteuttaa sen, on hän todistanut kaikkivoipaisuutensa juuri tuon tehtävän suhteen. Eli suorittanut tehtävän asetettujen ehtojen mukaisesti.

        Miten kaikkivoipa sen tekee, on toisarvoinen asia. Ehkä hän muuttaa itsensä vaikka ihmiseksi, joka ei jaksa sitä kiveä nostaa -mahdollisuuksia on tuhansia.

        Täytyy siis todeta: se, että kaikkivoipa suorittaa sen tehtävän, joka on asetettu, on todiste itsessään kaikkivoivan kaikkivoipaisuudesta juuri sen tehtävän suhteen.

        Se että kaikkivoipa voi sekä luoda niin suuren kiven, ettei jaksa sitä nostaa, ja toisaalta niin suuren kiven(vaikkapa sitä kiveä suuremman ja painavamman jota ei jaksanut nostaa)
        että jaksaa sen nostaa, on vain osoitus siitä, että kaikkivoipa pystyy suorittamaan sen tehtävän, joka hänelle ehtojen mukaan on asetettu.Se miten kaikkivoipa tehtävän suorittaa, on taas hänen asiansa tai jos haluamme keksiä mahdollisen vastauksen, meidän kekseliäisyytemme ja älymme varassa oleva asia.

        Silloin kun sanotaan:voitko laskea laskun 2 3 niin, että tulos on virheellinen? on otettava huomooon ehdot asettaneen kysyjän omat raamit kysymykselle.

        Vaikka 5 on oikea vastaus laskuun, on se väärä vastaus kysymyksen ehtojen mukaan. Jos siis kaikkivoipa saa tulokseksi 4, ei ole oikeutta todeta, ettet ole kaikkivoipa, koska kaikkivoipa on suorittanut tehtävän esitettyjen ehtojen mukaisesti, vaikka laskun lopputulos onkin väärä.

        Kysyjä nimittäin pyysi laskuun väärää lopputulosta, joka toisaalta on oikea vastaus itse kysymykseen, koska kysyjä itse haki väärää laskun vastausta oikeana vastauksena kysymykseen.


    • M48

      Ei, mutta näköjään hän pystyy luomaan ihmisen, jota ei pysty pelastamaan.

      • .pp.

        >>Ei, mutta näköjään hän pystyy luomaan ihmisen, jota ei pysty pelastamaan.


    • kysyjä

      teosofisella ongelmalla?

      • tode

        ateisti ei taida ymmärtää, että teosofian ja kristinuskon välillä on juuri se kivenjärkäle, jota Jumala ei nimeomaan HALUA nostaa pois paikoiltaan.


    • jli

      Vaikuttaa siltä, että olet luonut itsellesi ongelman, jota et voi ratkaista. Älä piileksi sen kiven takana, vaan tule rohkeasti esille ja etsi yhteyttä Jumalan kanssa Jeesuksen kautta. Tie on avattu evankeliumin kautta.
      Enemmän voit lukea:

      http://www.nic.fi/~jlindell

      • Jou

        Elikä kun isäpappa on jo käynyt vanhuudenheikoksi, niin nuori ja potra, vain 2000-vuotias, pojankloppi kääräisee ihokkaansa hihat ylös ja viskaa sillä kivellä helvetin tulimerta ja saatanaa...


    • Verna

      putkahtaa aina silloin tällöin näille palstoille. Asiallisen ja perustellun vastauksen kysymykseen saa mielestäni tältä sivulta:

      http://users.utu.fi/jasmar/core/kivi.htm

      Käypä katsomassa. Turha niitä perusteluja on kirjoittaa tänne uudestaan, paitsi siinä tapauksessa, että joku keksii vielä paremmat perustelut.

    • Theofilos

      Jumala voi luoda kiven, jolla on ominaisuus A. Ominaisuus A tarkoittaa: "Kivi, jota Jumala ei voi nostaa". Jumala voi halutessaan nostaa tuon kiven ilman, että tuo ominaisuus A häviää. Ristiriitaiseen ja järjettömään kysymykseen ristiriitainen ja järjetön vastaus.


      Jumala voi nostaa kaiken. Tuon kiven on siis kuuluttava joukkoon "Kappaleet, jotka Jumala jaksaa nostaa" eli "Kaikki kappaleet". Tuon kiven on myös kuuluttava joukkoon "Kappaleet, joita Jumala ei voi nostaa". Noiden joukkojen leikkaus on tyhjä. Eli toisinsanoen: piirrä kolmikulmainen ympyrä, niin palataan asiaan.

      Jos et ymmärrä (mikä on ateistille ominaista), opiskele matematiikkaa (joukko-oppia).

      • Elli

        Pystyyköhän hän nostamaan kaikki pakkaamansa lahjasäkit?


      • Verna
        Elli kirjoitti:

        Pystyyköhän hän nostamaan kaikki pakkaamansa lahjasäkit?

        vaan tontut auttavat. Ei myöskään vaaleanpunainen, näkymätön, yksisarvinen elefantti pysty, ikävä kyllä.


      • Verna
        Elli kirjoitti:

        Pystyyköhän hän nostamaan kaikki pakkaamansa lahjasäkit?

        vastata sinulle, mutta jostain syystä tekstiä ei ole ilmaantunut. Tässäpä se uudelleen: Eipä ehdi eikä taida pystyäkään joulupukki nostamaan kaikkia lahjasäkkejä, vaan tontut auttavat. Eri asia sitten on, mitä vaaleanpunainen, näkymätön, yksisarvinen elefantti pystyy nostamaan. Ehkäpä se pystyy ihan mihin hyvänsä.


      • Qadesha
        Elli kirjoitti:

        Pystyyköhän hän nostamaan kaikki pakkaamansa lahjasäkit?

        Joulupukkihan ei siis mitään säkkejä pakkaa, hänhän on koko porukan pomo! Raa'an duunin painavat TONTUT.

        Kysyä voi tietysti että mahtuuko koko maailman lasten lahjasäkki siihen pulkkaan jota porot repivät. Siinäpä dilemma.


    • qwerty

      kysymys osoittaa hyvin sen ettei ihmisjärjellä ja logiikalla pysty Jumlaa ymmärtämään.

    • ++++

    • Kysyjä

      mitä tarkoitat teosofisella ongelmalla. Tiedätkö edes mitä teosofia on? Tulee vaan mieleeni, että käytät sanoja, joista et ymmärrä mitään.

    • ongelma?

      jumala voi luoda niin suuren kiven ettei hän jaksa sitä nostaa jos hän kerran haluaa sellaisen luoda. Ei kai hän muuten olisi jumala.
      Sitten jos hän yhtäkkiä muuttaa mieltään että jaksaakin kiven nostaa niin sitten hän jaksaa sen nostaa kun kerran on jumala.Jos jumalalla tarkoitetaan jotain "oliota" joka voi tehdä mitä vaan.

      Mutta mitä varten hänen ylipäätään pitäisi käyttää jumaluuttaan kivien nostelemiseen. Aika tylsää. Luulisi jumalilla olevan parempaakin tekemistä kun pörrätä kuntosalilla voimia mittelemässä.

    • ongelma?

      mukaan jumala toimii olosuhteissa jossa on painovoima? Jos taas hän oleilee avaruudessa ei kiviä tarvitse nostaa ollenkaan.

      Mistä tiedät missä jumala kivineen luuraa?

      Jos hän sitten loisi avaruuteen painavan kiven joka vetäisi koko avaruuden muualle miten hän mahdollisesti hoitaisi siitä aiheutuvat hankaluudet ja uudet ongelmat?

      Häh, teosofiaako? Miten niin?

      Voisiko edes jumala luoda avaruuteen painavaa kiveä, kerro itse? Miten se olisi mahdollista.?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      109
      1175
    2. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      116
      988
    3. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      125
      906
    4. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      91
      739
    5. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      285
      704
    6. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      74
      641
    7. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      54
      606
    8. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      64
      582
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      48
      569
    10. Mitä toivot

      Kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      72
      501
    Aihe